abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  donderdag 26 maart 2009 @ 21:38:15 #1
79102 Pool
Noord noch Zuid
pi_67444827
Het gaat vandaag in de media natuurlijk alleen maar over die twee figuren die de democratie niet snappen. Ten eerste Van Geel, die in achterkamertjes en in het geheim met vakbonden een akkoord in elkaar timmert, waar vervolgens niets meer aan veranderd mag worden. Ten tweede Wilders (je weet wel, van de vereniging PVV met de leden Wilders en de Stichting Wilders), die wegloopt van waarvoor hij betaald wordt.

De rechtse media en ook fok! hebben kinderachtig en ondemocratisch gedrag dus weer beloond. Bravo!

Daarom een topic over een oppositiepartij die zich wél professioneel wist op te stellen. Terecht beklaagde Halsema zich over het kabinet. Maar in plaats van weg te lopen, presenteerde ze een alternatief plan voor de aanpak van de crisis: Green Deal 2.0.

Samenvatting van de GroenLinks-site:
quote:
GroenLinks presenteert Green Deal 2.0
Donderdag 26 maart 2009, 11:06u

GroenLinks presenteert Green Deal 2.0 Met de Green Deal 2.0 presenteert GroenLinks een stevig alternatief voor de halfbakken crisisaanpak van het kabinet. GroenLinks kiest voor oplossingen die zoveel mogelijk werk creëren, rechtvaardig en groen zijn, en die financieel goed uitpakken voor de toekomst. Met de Green Deal 2.0 investeert GroenLinks op de korte termijn twee keer zoveel als het kabinet. GroenLinks compenseert dat doordat de structurele hervormingen op termijn ook twee keer zoveel opleveren als de huidige kabinetsplannen. GroenLinks combineert in haar plannen een sterke arbeidsmarkt met de bestrijding van de klimaatcrisis, zodat toekomstige generaties niet de lasten hoeven te dragen van extra uitgaven nu.
Het hele plan: http://tweedekamer.groenlinks.nl/files/the_green_deal_2.pdf

Extra investeringen onder andere:
  • Groene woningverbetering
  • Windenergie
  • Betere fietsroutes
  • Meer geld voor onderwijs en stageplaatsen (kenniseconomie!)
  • Lastenverlaging laagbetaalde arbeid
  • Meer geld naar de zorg

Te betalen met onder andere:
  • Milieubelastingen
  • Minder geld naar provincies
  • Beperking hypotheekrenteaftrek (maar afschaffing overdrachtsbelasting + eigenwoningforfait!)
  • Afschaffen van de aanrechtsubsidie
  • AOW op basis van gewerkte dienstjaren
  • Fiscalisering van de AOW
  • Kortere WW
  • Keuzevrijheid gemeentes over koopzondagen

Er is wat mij betreft goed over nagedacht en veel klinkt goed! Het plan ziet er met 8 A4'tjes ook gelikt uit. Natuurlijk zou het een en ander doorgerekend moeten worden op haalbaarheid en is niet alles even geslaagd. Ik ben normaal geen GroenLinks-stemmer, maar hun houding vandaag was zeer positief en dit plan ziet er beter uit dan ik van ze had verwacht.

Wat vinden jullie ervan?
  •   donderdag 26 maart 2009 @ 21:39:27 #2
    79102 Pool
    Noord noch Zuid
    pi_67444873
    Dat extra geld naar onderwijs lost ook meteen het probleem in Banken krijgen steun en bonussen maar leraren niet. op trouwens.
    pi_67444952
    Kortere WW
    Deuger, Woke & Gutmensch
    "Conservatism consists of exactly one proposition, to wit: There must be in-groups whom the law protects but does not bind, alongside out-groups whom the law binds but does not protect."
    pi_67444975
    quote:
    Op donderdag 26 maart 2009 21:39 schreef Pool het volgende:
    Dat extra geld naar onderwijs lost ook meteen het probleem in Banken krijgen steun en bonussen maar leraren niet. op trouwens.
    Goed plan!
    Alleen die extra fietsroute's. Doe dat nou niet. Dat heeft niks met de crisis te maken. Laat dat lekker achterwege.
    Goede punten en ze laten zien ook pijnlijke maatregelen te willen nemen.

vrees dat er veel reacties over de fietsroute komt. Maar dit is natuurlijk beter dan waar het kabinet zou lang over heeft gedaan. Plus het laat zien dat GL steeds minder zuur wordt en dat het zuur tegenwoordig bij Rutte en Wilders ligt.
    Kein gewalt! Wir sind das volk!
    Steps taken forwards but sleepwalking back again.
    ''And the Germans kill the Jews, And the Jews kill the Arabs, And the Arabs kill the hostages
    And that is the news.''
    pi_67445158

Het akkoord van de coalitie verbleekt bij ieder plan van de oppositie, ondanks deze zowel goede als slechte componenten te bevatten.
    De AOW-plannen vind ik ook niet helemaal helder. Bijvoorbeeld onder welke regeling vallen degenen die vroeg met werken beginnen?
    Kortere WW is natuurlijk niet handig als mensen daardoor eerder in de bijstand vervallen.
    AOW-premieheffing. Keu zo'n dubbele belasting.
    100.000 participatiebanen (lees: Melkertbanen) boven versoepeling ontslagrecht blijft een bureaucratische oplossing.

Maar goed, ter zijner tijd zal ik het nader bekijken.

[ Bericht 6% gewijzigd door damian5700 op 27-03-2009 09:35:24 ]
    If my answers frighten you then you should cease asking scary questions.
      donderdag 26 maart 2009 @ 21:47:41 #6
    79102 Pool
    Noord noch Zuid
    pi_67445176
    Op zich zijn de fietsroutes natuurlijk wel projecten waar je de (wegen)bouw in deze moeilijke tijden mee steunt. Maar ik zie inderdaad meer in windmolenparken en andersoortige grote projecten, fietsroutes zijn qua crisisbestrijding een detail ja.
      donderdag 26 maart 2009 @ 21:54:55 #7
    189454 Curri
    Banaantje 4 life..
    pi_67445452
    Fietsroutes aanleggen, ja nee, dat is de hele oplossing van de crisis hoor
    pi_67445685
    quote:
    Op donderdag 26 maart 2009 21:47 schreef Pool het volgende:
    Op zich zijn de fietsroutes natuurlijk wel projecten waar je de (wegen)bouw in deze moeilijke tijden mee steunt. Maar ik zie inderdaad meer in windmolenparken en andersoortige grote projecten, fietsroutes zijn qua crisisbestrijding een detail ja.
    Mensen die het hele plan afkraken vanwege de fietsroute's schieten ook in het reflex van hun eigen vooroordelen.
    Het is een klein klein detail in een veel ambitieuzer plan dan het kabinet presenteert.
    100% zaligmakend wordt het nooit.

Het hele idee verwerpen en alleen de fietsroute's noemen is hetzelfde waar men GL altijd van beschuldigd: verzuurd reageren op onzinnige details.
    Kein gewalt! Wir sind das volk!
    Steps taken forwards but sleepwalking back again.
    ''And the Germans kill the Jews, And the Jews kill the Arabs, And the Arabs kill the hostages
    And that is the news.''
    pi_67449793
    Windenergie . Fail. Los van dit alles, hoewel ik een sterke aversie heb tegen Groenlinks, vond ik Femke de laatste dagen wel erg sterk; nadrukkelijk aanwezig en inhoudelijk scherp. Maar toch blijven het moraalridders.
    Inderdaad gaat de waarde die wij aan de mening van anderen hechten (...) in de regel bijna elke redelijke bedoeling te boven, zodat het als een soort algemeen verbreide of veeleer aangeboren manie kan worden beschouwd - Schopenhauer
    pi_67450368
    quote:
    Op donderdag 26 maart 2009 21:54 schreef Curri het volgende:
    Fietsroutes aanleggen, ja nee, dat is de hele oplossing van de crisis hoor
    komkom, het is maar een klein deel van het hele pakket dat ze aankondigen. En wat is er precies mis met goede stallingen en fietsverbindingen?
    quote:
    10. De fiets
    Er worden meer en betere fietsroutes aangelegd
    in en tussen dorpen en steden. Het fietsparkeerprobleem,
    vooral bij de stations, wordt verminderd
    door meer (bewaakte) fietsenstallingen.
    Bouwen en bewaken levert nieuwe banen op.
    Als het niet wil branden moet je beter stoken.
    pi_67450525
    quote:
    Op vrijdag 27 maart 2009 00:24 schreef du_ke het volgende:

[..]

komkom, het is maar een klein deel van het hele pakket dat ze aankondigen. En wat is er precies mis met goede stallingen en fietsverbindingen?
    [..]
    Niets. Als ze ook meteen wegen aanleggen.
    Windenergie mogen ze ook paren met kernenergie.

Dan blijft iedereen tevreden.
      vrijdag 27 maart 2009 @ 01:18:20 #12
    198365 Morendo
    The Real Deal
    pi_67451152
    Je merkt wel dat ze wat meer naar het politieke centrum opschuiven onder Femke. Zal GroenLinks dan eindelijk klaar zijn voor eventuele regeringsdeelname? CDA-VVD-D'66-GroenLinks, 'Natuurlijk groeien, ja het kan'. Ik zie het al helemaal voor me.

Nou nee, bij nader inzien zie ik dat eigenlijk helemaal niet voor me.
    Die Lebenslust bringt dich um.
    pi_67453423
    quote:
    Op vrijdag 27 maart 2009 00:31 schreef Picchia het volgende:

[..]

Niets. Als ze ook meteen wegen aanleggen.
    Windenergie mogen ze ook paren met kernenergie.

Dan blijft iedereen tevreden.
    Haha probleem is dat kerncentrales en snelwegen aanleggen gebonden zijn aan zeer lange procedures. Een nieuw fietspad kan je eind van het jaar klaar hebben dat lukt je met een nieuw plan voor een snelweg nooit.
    Als het niet wil branden moet je beter stoken.
    pi_67454258
    quote:
    Op donderdag 26 maart 2009 21:38 schreef Pool het volgende:

Er is wat mij betreft goed over nagedacht..

Wat vinden jullie ervan?
    dit kan iedereen uit z'n hoge hoed schudden. Hoeveel zetels gaan ze er nu op vooruit?
    Minister Cramer: "Milieuvervuiling mag zolang je maar betaalt."
    Minister Cramer: "Mensheid in 2100 grotendeels verdwenen."
    Minister Cramer: "In 2050 40% van alle dier- en plantensoorten uitgestorven."
    pi_67454432
    Ik mis de punten die de overbevolking zouden moeten aanpakken.
      † In Memoriam † vrijdag 27 maart 2009 @ 09:29:24 #16
    159335 Boze_Appel
    Vrij Fruit
    pi_67454727
    Veel meer betalen en je krijgt er een paar windmolens voor terug. Lijkt mij geen fijne deal.
    Carpe Libertatem
      vrijdag 27 maart 2009 @ 09:31:23 #17
    81187 ethiraseth
    Fuck you, got mine
    pi_67454784
    quote:
    Op vrijdag 27 maart 2009 09:16 schreef Provinciaal het volgende:
    Ik mis de punten die de overbevolking zouden moeten aanpakken.
    China & India bombarderen met atoombommen?
    Winnaar Agnes Kant knuffel 2010.
    Indeed, what are the roots of western geometry? Nothing else but the Egyptian techniques of surveying property.
      vrijdag 27 maart 2009 @ 09:49:48 #18
    79102 Pool
    Noord noch Zuid
    pi_67455257
    quote:
    Op vrijdag 27 maart 2009 09:07 schreef kawotski het volgende:

[..]

dit kan iedereen uit z'n hoge hoed schudden. Hoeveel zetels gaan ze er nu op vooruit?
    Alsof het alleen om de zetels in de peilingen gaat.

Normale partijen komen ook gewoon met plannen omdat ze dat goede plannen vinden. Normaal gesproken wordt er dan gedebatteerd over die plannen. Vervolgens zullen de slechte plannen worden afgekraakt, waarna die vaak van het lijstje van betreffende partijen zullen verdwijnen. Dat terwijl je goede plannen vaak na enige tijd ook op de lijstjes van andere partijen ziet verschijnen.

Uiteindelijk draait het landsbestuur op ideeën en plannen, niet op zetels. Dat is ook precies wat er mis is met het wegrennen uit een debat.
    pi_67456138
    "6. Wind op zee "

is dit dat science fiction idee van Willem Vermeend?
    pi_67456160
    quote:
    Op vrijdag 27 maart 2009 09:31 schreef ethiraseth het volgende:

[..]

China & India bombarderen met atoombommen?
    Laten we ons eerst eens richten op Nederland. En nee, niet met atoombommen.
      vrijdag 27 maart 2009 @ 10:29:46 #21
    65394 Montov
    Dogmaticus Irritantus
    pi_67456221
    Ik kan me niet vinden in alle punten, maar de manier van politiek/oppositie en de visie van GL spreekt me erg aan. Een eigen geluid op een constructieve manier gebracht.
    Géén kloon van tvlxd!
      vrijdag 27 maart 2009 @ 10:32:44 #22
    58548 pisnicht
    dead girls can`t say no
    pi_67456286
    Ik ben ook absoluut geen groen-links fan maar hoorde op radio1 hun visie op de aanpassing van de AOW en dat klonk best goed. Kortere ww kan mijn steun ook wel krijgen. Is alleen maar meer drive om snel aan het werk te komen.
    To most Christians, the Bible is like a software license. Nobody actually reads it. They just scroll down to the bottom and click "I agree."
    #allmightygod
    pi_67457598
    quote:
    Op vrijdag 27 maart 2009 08:13 schreef du_ke het volgende:

[..]

Haha probleem is dat kerncentrales en snelwegen aanleggen gebonden zijn aan zeer lange procedures. Een nieuw fietspad kan je eind van het jaar klaar hebben dat lukt je met een nieuw plan voor een snelweg nooit.
    Gek genoeg zijn het vaak de "groene" organisaties die zulke lange bezwaarprocedures opstarten.. Beetje krom, een Gelderlandse milieuclub tekende bezwaar aan tegen het verbreden van een weg in Drenthe oid.. Gaan ze zulke flauwekul dan ook meteen uit de wereld helpen?
    Op woensdag 9 juni 2010 @ 09:07 schreef lezzer: Verder legt fruityloop uitstekend uit hoe het in het echte leven gaat.
    pi_67458210
    quote:
    Op vrijdag 27 maart 2009 09:49 schreef Pool het volgende:

[..]

Alsof het alleen om de zetels in de peilingen gaat.

Normale partijen komen ook gewoon met plannen omdat ze dat goede plannen vinden. Normaal gesproken wordt er dan gedebatteerd over die plannen. Vervolgens zullen de slechte plannen worden afgekraakt, waarna die vaak van het lijstje van betreffende partijen zullen verdwijnen. Dat terwijl je goede plannen vaak na enige tijd ook op de lijstjes van andere partijen ziet verschijnen.

Uiteindelijk draait het landsbestuur op ideeën en plannen, niet op zetels. Dat is ook precies wat er mis is met het wegrennen uit een debat.
    eehh, als je wat wil bereiken.. maar goed, don't think out of the box, je hebt gelijk, dat is wat Groen Links zo groot heeft gemaakt..
    Minister Cramer: "Milieuvervuiling mag zolang je maar betaalt."
    Minister Cramer: "Mensheid in 2100 grotendeels verdwenen."
    Minister Cramer: "In 2050 40% van alle dier- en plantensoorten uitgestorven."
      vrijdag 27 maart 2009 @ 12:19:22 #25
    81187 ethiraseth
    Fuck you, got mine
    pi_67458934
    quote:
    Op vrijdag 27 maart 2009 10:27 schreef Provinciaal het volgende:

[..]

Laten we ons eerst eens richten op Nederland. En nee, niet met atoombommen.
    Er is geen overbevolking in Nederland. We gaan zelfs krimpen de aankomende decennia.
    Winnaar Agnes Kant knuffel 2010.
    Indeed, what are the roots of western geometry? Nothing else but the Egyptian techniques of surveying property.
    abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
    Forum Opties
    Forumhop:
    Hop naar:
    (afkorting, bv 'KLB')