Het hele plan: http://tweedekamer.groenlinks.nl/files/the_green_deal_2.pdfquote:GroenLinks presenteert Green Deal 2.0
Donderdag 26 maart 2009, 11:06u
GroenLinks presenteert Green Deal 2.0 Met de Green Deal 2.0 presenteert GroenLinks een stevig alternatief voor de halfbakken crisisaanpak van het kabinet. GroenLinks kiest voor oplossingen die zoveel mogelijk werk creëren, rechtvaardig en groen zijn, en die financieel goed uitpakken voor de toekomst. Met de Green Deal 2.0 investeert GroenLinks op de korte termijn twee keer zoveel als het kabinet. GroenLinks compenseert dat doordat de structurele hervormingen op termijn ook twee keer zoveel opleveren als de huidige kabinetsplannen. GroenLinks combineert in haar plannen een sterke arbeidsmarkt met de bestrijding van de klimaatcrisis, zodat toekomstige generaties niet de lasten hoeven te dragen van extra uitgaven nu.
Goed plan!quote:Op donderdag 26 maart 2009 21:39 schreef Pool het volgende:
Dat extra geld naar onderwijs lost ook meteen het probleem in Banken krijgen steun en bonussen maar leraren niet. op trouwens.
Mensen die het hele plan afkraken vanwege de fietsroute's schieten ook in het reflex van hun eigen vooroordelen.quote:Op donderdag 26 maart 2009 21:47 schreef Pool het volgende:
Op zich zijn de fietsroutes natuurlijk wel projecten waar je de (wegen)bouw in deze moeilijke tijden mee steunt. Maar ik zie inderdaad meer in windmolenparken en andersoortige grote projecten, fietsroutes zijn qua crisisbestrijding een detail ja.
komkom, het is maar een klein deel van het hele pakket dat ze aankondigen. En wat is er precies mis met goede stallingen en fietsverbindingen?quote:Op donderdag 26 maart 2009 21:54 schreef Curri het volgende:
Fietsroutes aanleggen, ja nee, dat is de hele oplossing van de crisis hoor
quote:10. De fiets
Er worden meer en betere fietsroutes aangelegd
in en tussen dorpen en steden. Het fietsparkeerprobleem,
vooral bij de stations, wordt verminderd
door meer (bewaakte) fietsenstallingen.
Bouwen en bewaken levert nieuwe banen op.
Niets. Als ze ook meteen wegen aanleggen.quote:Op vrijdag 27 maart 2009 00:24 schreef du_ke het volgende:
[..]
komkom, het is maar een klein deel van het hele pakket dat ze aankondigen. En wat is er precies mis met goede stallingen en fietsverbindingen?
[..]
Haha probleem is dat kerncentrales en snelwegen aanleggen gebonden zijn aan zeer lange procedures. Een nieuw fietspad kan je eind van het jaar klaar hebben dat lukt je met een nieuw plan voor een snelweg nooit.quote:Op vrijdag 27 maart 2009 00:31 schreef Picchia het volgende:
[..]
Niets. Als ze ook meteen wegen aanleggen.
Windenergie mogen ze ook paren met kernenergie.
Dan blijft iedereen tevreden.
dit kan iedereen uit z'n hoge hoed schudden. Hoeveel zetels gaan ze er nu op vooruit?quote:Op donderdag 26 maart 2009 21:38 schreef Pool het volgende:
Er is wat mij betreft goed over nagedacht..
Wat vinden jullie ervan?
China & India bombarderen met atoombommen?quote:Op vrijdag 27 maart 2009 09:16 schreef Provinciaal het volgende:
Ik mis de punten die de overbevolking zouden moeten aanpakken.
Alsof het alleen om de zetels in de peilingen gaat.quote:Op vrijdag 27 maart 2009 09:07 schreef kawotski het volgende:
[..]
dit kan iedereen uit z'n hoge hoed schudden. Hoeveel zetels gaan ze er nu op vooruit?
Laten we ons eerst eens richten op Nederland. En nee, niet met atoombommen.quote:Op vrijdag 27 maart 2009 09:31 schreef ethiraseth het volgende:
[..]
China & India bombarderen met atoombommen?
Gek genoeg zijn het vaak de "groene" organisaties die zulke lange bezwaarprocedures opstarten..quote:Op vrijdag 27 maart 2009 08:13 schreef du_ke het volgende:
[..]
Haha probleem is dat kerncentrales en snelwegen aanleggen gebonden zijn aan zeer lange procedures. Een nieuw fietspad kan je eind van het jaar klaar hebben dat lukt je met een nieuw plan voor een snelweg nooit.
eehh, als je wat wil bereiken.. maar goed, don't think out of the box, je hebt gelijk, dat is wat Groen Links zo groot heeft gemaakt..quote:Op vrijdag 27 maart 2009 09:49 schreef Pool het volgende:
[..]
Alsof het alleen om de zetels in de peilingen gaat.![]()
Normale partijen komen ook gewoon met plannen omdat ze dat goede plannen vinden. Normaal gesproken wordt er dan gedebatteerd over die plannen. Vervolgens zullen de slechte plannen worden afgekraakt, waarna die vaak van het lijstje van betreffende partijen zullen verdwijnen. Dat terwijl je goede plannen vaak na enige tijd ook op de lijstjes van andere partijen ziet verschijnen.
Uiteindelijk draait het landsbestuur op ideeën en plannen, niet op zetels. Dat is ook precies wat er mis is met het wegrennen uit een debat.
Er is geen overbevolking in Nederland. We gaan zelfs krimpen de aankomende decennia.quote:Op vrijdag 27 maart 2009 10:27 schreef Provinciaal het volgende:
[..]
Laten we ons eerst eens richten op Nederland. En nee, niet met atoombommen.
Typische reactie!quote:Op vrijdag 27 maart 2009 09:07 schreef kawotski het volgende:
[..]
dit kan iedereen uit z'n hoge hoed schudden. Hoeveel zetels gaan ze er nu op vooruit?
mensen die de tekst niet lezen.quote:Op vrijdag 27 maart 2009 12:45 schreef MrX1982 het volgende:
Betere fietsroutes. Wat een weggegooid geld en dat noemen ze dan investeren.
Het is wel weer typische GL. Ver verwijderd van enig realisme.
Ik heb het pdf document bekeken en dat zegt mij genoeg. Ander maal ben ik blij dat GL in de oppositie zit.quote:
windenergie in combinatie met elektrisch rijden.quote:Op vrijdag 27 maart 2009 00:00 schreef Steeven het volgende:
Windenergie. Fail. Los van dit alles, hoewel ik een sterke aversie heb tegen Groenlinks, vond ik Femke de laatste dagen wel erg sterk; nadrukkelijk aanwezig en inhoudelijk scherp. Maar toch blijven het moraalridders.
Buiten de inhoud, wat vind je van de manier van oppositie voeren en de kwaliteit van mevrouw Halsema?quote:Op vrijdag 27 maart 2009 13:04 schreef MrX1982 het volgende:
[..]
Ik heb het pdf document bekeken en dat zegt mij genoeg. Ander maal ben ik blij dat GL in de oppositie zit.
Nee, het is juist inside the box denken dat je alleen wat bereikt als je voor je actie op korte termijn zetels in de peilingen krijgt.quote:Op vrijdag 27 maart 2009 11:50 schreef kawotski het volgende:
[..]
eehh, als je wat wil bereiken.. maar goed, don't think out of the box, je hebt gelijk, dat is wat Groen Links zo groot heeft gemaakt..
Ik vind het jammer dat je eigenlijk nergens een poging doet om er uberhaupt kritisch over te zijn en alleen maar weer met de welbekende uitspraken komt. Voorspelbaar en jammer genoeg tekenend voor het denken van veel mensen. Het woord marokkaan staat er niet in en het is niet interessant meer... in 8 a4tjes staat 1 keer het woord fietspad en meteen tellen de andere 2500 woorden niet meer...quote:Op vrijdag 27 maart 2009 13:04 schreef MrX1982 het volgende:
[..]
Ik heb het pdf document bekeken en dat zegt mij genoeg. Ander maal ben ik blij dat GL in de oppositie zit.
Ze voert wel degelijk oppositie en is volgens mij wel een bekwame politica.quote:Op vrijdag 27 maart 2009 13:07 schreef pfaf het volgende:
Buiten de inhoud, wat vind je van de manier van oppositie voeren en de kwaliteit van mevrouw Halsema?
Het zijn mijns inziens de negatieve zaken die de positieve dingen volledig ondersneeuwen. Ik lees dat ze "gratis" schoolboeken willen afschaffen, daar ben ik het mee eens maar waar "gratis" schoolboeken natuurlijk onzin zijn, zijn de zogenaamde investeringen die genoemd worden ook onzin. Je investeert in zaken omdat het een bepaald financieel rendement oplevert. In de politiek lijkt investeren echter een hele andere betekenis te hebben. Ik noem die betekenis geld over de balk gooien.quote:Op vrijdag 27 maart 2009 13:18 schreef Jerruh het volgende:
[..]
Ik vind het jammer dat je eigenlijk nergens een poging doet om er uberhaupt kritisch over te zijn en alleen maar weer met de welbekende uitspraken komt. Voorspelbaar en jammer genoeg tekenend voor het denken van veel mensen. Het woord marokkaan staat er niet in en het is niet interessant meer... in 8 a4tjes staat 1 keer het woord fietspad en meteen tellen de andere 2500 woorden niet meer...
Nederland vergelijken met Noord Korea slaat natuurlijk ook nergens op. De symboliek om een debat te verlaten vind ik nog wel wat hebben en is niet direct afkeurenswaardig. Dat oeverloze gezeik in de Kamer over punten en komma's is nogal vermoeiend.quote:Wordt er eindelijk eens goede politiek bedreven in de kamer, wordt men meteen weer afgeschoten omdat het GL is, niet om enige andere, wel onderbouwde reden, maar puur om de naam Groen Links. nee, we lopen dan wel met zijn allen weg uit de kamer en vouwen onze armpjes met een afkeurende blik over elkaar en noemen het land Noord Korea...
Ik denk niet dat veel GroenLinksers het met deze zin eens zullen zijn. Of je wilt omgeving/milieu in valuta gaan uitdrukken...quote:Op vrijdag 27 maart 2009 13:28 schreef MrX1982 het volgende:
[..]
Je investeert in zaken omdat het een bepaald financieel rendement oplevert.
Dat kan zo zijn maar die "investeringen" moeten wel betaald worden door iemand met harde valuta. Dat betekent dat andere groepen financieel de sigaar zijn omdat GL bepaalde groene idealen heeft.quote:Op vrijdag 27 maart 2009 13:32 schreef pfaf het volgende:
[..]
Ik denk niet dat veel GroenLinksers het met deze zin eens zullen zijn. Of je wilt omgeving/milieu in valuta gaan uitdrukken...
Yup, maar zo werkt democratie toch?quote:Op vrijdag 27 maart 2009 13:43 schreef MrX1982 het volgende:
[..]
Dat kan zo zijn maar die "investeringen" moeten wel betaald worden door iemand met harde valuta. Dat betekent dat andere groepen financieel de sigaar zijn omdat GL bepaalde groene idealen heeft.
GroenLinksers zeggen dan weer dat die harde valuta wel verdiend worden ten koste van negatieve milieueffecten, terwijl die externalities zouden moeten worden geïnternaliseerd in de bedrijfsvoering, milieubelasting dus.quote:Op vrijdag 27 maart 2009 13:43 schreef MrX1982 het volgende:
[..]
Dat kan zo zijn maar die "investeringen" moeten wel betaald worden door iemand met harde valuta. Dat betekent dat andere groepen financieel de sigaar zijn omdat GL bepaalde groene idealen heeft.
Klinkt leuk, maar windenergie is simpelweg niet winstgevend genoeg, los van het feit dat het er niet uit ziet om het hele land er mee vol te gooien, het minimale rendement, de horten en stoten op het netwerk en de onvoorspelbaarheid van wind zelf. Aangezien we het meeste stroom toch al uit Frankrijk importeren, je weet wel, die kerncentrales aldaar, kunnen we er net zo goed zelf eentje bouwen. Is goedkoper.quote:Op vrijdag 27 maart 2009 13:06 schreef Rock_de_Braziliaan het volgende:
[..]
windenergie in combinatie met elektrisch rijden.
S nachts waait het meer die energie kan mooi gebruikt worden om het wagenpark op te laden.
1. Electrieke autos hebben een klein bereikquote:Op vrijdag 27 maart 2009 13:06 schreef Rock_de_Braziliaan het volgende:
[..]
windenergie in combinatie met elektrisch rijden.
S nachts waait het meer die energie kan mooi gebruikt worden om het wagenpark op te laden.
Neem de vliegtaks als voorbeeld. Het idee was om mensen minder te laten vliegen. Brancheorganisaties en Schiphol schreeuwde vanaf het begin al dat het geen goed idee was en dat mensen gaan uitwijken naar andere luchthavens. In de praktijk zie je dat ook. Mensen gaan met de auto naar bijv. Brussel of Düsseldorf. Nemen een vlucht naar Schiphol en vliegen vanaf Schiphol verder naar de plaats van bestemming. Beter voor het milieu? Ik denk het niet.quote:Op vrijdag 27 maart 2009 13:52 schreef Pool het volgende:
GroenLinksers zeggen dan weer dat die harde valuta wel verdiend worden ten koste van negatieve milieueffecten, terwijl die externalities zouden moeten worden geïnternaliseerd in de bedrijfsvoering, milieubelasting dus.
Dat is redelijk basic in de economische theorie, dat met belastingen externe effecten geïnternaliseerd kunnen worden.
De vraag is elke keer alleen: wat is een negatief effect en hoe groot is het? Die vraag is actueel bij bijvoorbeeld CO2-uitstoot. Ik vind dat GL soms overdrijft, maar ook dat sommige bedrijfstakken onterecht negatieve effecten ontkennen of bagatelliseren.
Daar ben ik het niet mee eens. Ik geloof wel degelijk dat er niet-financiële ideologieën zijn, zoals GL ze heeft, maar ook CDA met een paddo-verbod. Geld blijft echter altijd een middel om veel ideologieën te verwezenlijken en er zullen altijd prioriteiten gesteld moeten worden... De vliegtaks was uiteraard altijd al een gedrocht, goed dat een crisis dat de overheid doet inzien.quote:Op vrijdag 27 maart 2009 14:30 schreef MrX1982 het volgende:
[..]
Aan het einde van de dag gaat het de overheid alleen om geld en is milieu bijzaak tenzij het gebruikt kan worden om nog meer geld te innen.
Euh, Milieu is al jaren een ander woord voor belasting op verbruik.quote:Op vrijdag 27 maart 2009 14:30 schreef MrX1982 het volgende:
[..]
Neem de vliegtaks als voorbeeld. Het idee was om mensen minder te laten vliegen. Brancheorganisaties en Schiphol schreeuwde vanaf het begin al dat het geen goed idee was en dat mensen gaan uitwijken naar andere luchthavens. In de praktijk zie je dat ook. Mensen gaan met de auto naar bijv. Brussel of Düsseldorf. Nemen een vlucht naar Schiphol en vliegen vanaf Schiphol verder naar de plaats van bestemming. Beter voor het milieu? Ik denk het niet.
Schiphol loopt hiermee dus inkomsten mis en het milieu wordt er ook geen haar beter van. Nu wordt de vliegtaks dus afgeschaft omdat het blijkbaar teveel kost en tot banen verlies lijdt. Aan het einde van de dag gaat het de overheid alleen om geld en is milieu bijzaak tenzij het gebruikt kan worden om nog meer geld te innen.
Niet-financiële ideologieën aka betutteling?quote:Op vrijdag 27 maart 2009 14:40 schreef pfaf het volgende:
Daar ben ik het niet mee eens. Ik geloof wel degelijk dat er niet-financiële ideologieën zijn, zoals GL ze heeft, maar ook CDA met een paddo-verbod. Geld blijft echter altijd een middel om veel ideologieën te verwezenlijken en er zullen altijd prioriteiten gesteld moeten worden... De vliegtaks was uiteraard altijd al een gedrocht, goed dat een crisis dat de overheid doet inzien.
Preciesquote:Op vrijdag 27 maart 2009 14:57 schreef MrX1982 het volgende:
[..]
Niet-financiële ideologieën aka betutteling?
De vliegtaks is in principe een goed voorbeeld van het internaliseren van negatieve externe effecten. Vliegen is veel te goedkoop, omdat de vliegmaatschappijen de kosten van hun vervuiling niet zelf hoeven te dragen, maar kunnen neerleggen bij de maatschappij. Met een vliegtaks wordt de maatschappij daar weer voor gecompenseerd. Als uitgangspunt is zo'n taks dus prima.quote:Op vrijdag 27 maart 2009 14:30 schreef MrX1982 het volgende:
[..]
Neem de vliegtaks als voorbeeld. Het idee was om mensen minder te laten vliegen. Brancheorganisaties en Schiphol schreeuwde vanaf het begin al dat het geen goed idee was en dat mensen gaan uitwijken naar andere luchthavens. In de praktijk zie je dat ook. Mensen gaan met de auto naar bijv. Brussel of Düsseldorf. Nemen een vlucht naar Schiphol en vliegen vanaf Schiphol verder naar de plaats van bestemming. Beter voor het milieu? Ik denk het niet.
Schiphol loopt hiermee dus inkomsten mis en het milieu wordt er ook geen haar beter van. Nu wordt de vliegtaks dus afgeschaft omdat het blijkbaar teveel kost en tot banen verlies lijdt. Aan het einde van de dag gaat het de overheid alleen om geld en is milieu bijzaak tenzij het gebruikt kan worden om nog meer geld te innen.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |