abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_67443841
In de onderwijssector is grote onrust ontstaan over de lerarensalarissen. Het kabinet heeft afgesproken dat er niet wordt ingegrepen in de bestaande cao's. De kosten daarvoor worden normaal door de overheid betaald, maar dat gebeurt volgend jaar nog maar voor een klein deel. Dan moeten werkgevers zelf het nakomen van de cao-afspraken betalen.

Voorzitter Terpstra van de HBO-raad zegt dat daar geen geld voor is. Als de werkgevers de cao-afspraken willen nakomen, leidt dat volgens Terpstra tot ontslagen.

CNV Onderwijs noemt het onaanvaardbaar, omdat de sector het al moeilijk heeft.
Bron= NOS

De banken krijgen miljarden steun omdat ze niet mogen omvallen.
Dat de medewerkers maar blijven graaien is niet tegen te houden volgens Bos en Wellink heeft nu zelfs opgeroepen om niet zo tekeer te gaan tegen de graaiers want die mensen hebben we heel erg hard nodig om het kaartenhuis/pyramidespel in stand te houden.

Maar schijnbaar is het beroep van leraar niet zo belangrijk, ze komen daar al een tijdje personeel tekort en ondanks loze beloftes van ons lieftallige kabinet ziet het er naar uit dat men die onderwijssector liever kwijt dan rijk is.
Nee, niemand is zo belangrijk als een bankier en er gaan al voorstellen rond om verplicht te stellen om te knielen als een bankier het pad kruist van een gewone burger.

Nou mensen er is geen geld voor onderwijs of pensioen of AOW of de zorg want dat hebben de goden van deze wereld al gepikt dus wen er maar aan en kweek vast eelt op je knieen.
Audaces fortuna juvat
pi_67444014
Hadden ze maar bonussen moeten afspreken, dat is blijkbaar heel normaal om je salaris op te schroeven ^^
Dit bericht is goedgekeurd door de NSA en de NVD en andere opsporingsdiensten.
pi_67444131
quote:
Op donderdag 26 maart 2009 21:15 schreef longinus het volgende:
Hadden ze maar bonussen moeten afspreken, dat is blijkbaar heel normaal om je salaris op te schroeven ^^
De vraag is dan wel met wie.
De overheid geeft wel heel makkelijk geld aan de banken ook als er bonussen worden verstrekt en verstrekt en verstrekt maar schijnbaar kunnen ze van het en op het andere moment betalingen aan het onderwijs stoppen.
Audaces fortuna juvat
pi_67444151
Die miljarden steun gaan ons in de komende jaren een hoop geld opleveren.
Bijv de eerste 10 miljard aan de ING daar wordt 15 miljard voor terug betaald. Da's hele leuke deal, jammer alleen dat het niet spectaculair is als je dat in de krant verkondigd dus gaat het over "DE BURGER BETAALD BONUSSEN TOPBANKIERS" etc.

Voor de rest vind ik dat leraren recht hebben op meer geld en de bankiers op minder.
"When deep sleep falleth on men, fear came apon me. And trembling which made all my bones to shake" -Job IV, 13-14
  † In Memoriam † donderdag 26 maart 2009 @ 21:19:54 #5
159335 Boze_Appel
Vrij Fruit
pi_67444202
Die leraren lopen elke paar maanden te jankbekken. Ga dan ander werk doen!
Carpe Libertatem
pi_67444212
leraren zijn huilies die voor veel te weinig toch al te veel krijgen. De enige beroepsgroep die elk jaar weer vrolijk staakt. Toch rijden ze allemaal in prima auto's en hebben minimaal een goede 2 onder 1 kap.

Oftewel, die leraren mogen eindelijk wat inleveren.
De enige echte BaggerUser!
Riemen
fiets kopen
pi_67444266
Kom ik aan met m'n 25 vakantiedagen
Kutvolk moet eens ophouden met zeuren !
pi_67444365
quote:
Op donderdag 26 maart 2009 21:18 schreef Sam_Raimi het volgende:
Bijv de eerste 10 miljard aan de ING daar wordt 15 miljard voor terug betaald. Da's hele leuke deal, jammer alleen dat het niet spectaculair is als je dat in de krant verkondigd dus gaat het over "DE BURGER BETAALD BONUSSEN TOPBANKIERS" etc.

Voor de rest vind ik dat leraren recht hebben op meer geld en de bankiers op minder.
Hahahaha, en jij denkt echt dat een eventuele winst naar de burgers gaat?
Als dat zo zekerwas dan hadden we nu geen verhoging vande AOW leeftijd nodig toch?
Audaces fortuna juvat
pi_67444496
quote:
Op donderdag 26 maart 2009 21:20 schreef BaggerUser het volgende:
leraren zijn huilies die voor veel te weinig toch al te veel krijgen. De enige beroepsgroep die elk jaar weer vrolijk staakt. Toch rijden ze allemaal in prima auto's en hebben minimaal een goede 2 onder 1 kap.

Oftewel, die leraren mogen eindelijk wat inleveren.
AMSTERDAM - Het voortgezet onderwijs eist structureel 1,2 miljard euro per jaar extra om het dreigende lerarentekort het hoofd te kunnen bieden. Dat schrijven werkgevers en werknemers in het voortgezet onderwijs in een brief aan het kabinet. In ruil daarvoor zijn de briefschrijvers bereid prestatiecontracten aan te gaan.

Met het geld moeten onder meer de salarissen van de leraren worden verhoogd. Sjoerd Slagter, voorzitter van werkgeversorganisatie VO-Raad, rekent voor dat die gemiddeld 14 procent lager zijn dan bij vergelijkbare banen. ‘Met uitschieters naar 20 procent.’ Alleen al voor het verhogen van de salarissen is 350 miljoen nodig.

De werkdruk moet worden verlaagd door leraren minder uren les te laten geven. Oudere leraren moeten worden gelokt om langer te blijven werken. Aan schoolgebouwen moet achterstallig onderhoud worden verricht.
Bron= Trouw
Audaces fortuna juvat
pi_67444644
Terecht dat ze 14% minder verdienen, ze voeren geen flikker uit en hebben veel te veel vakantiedagen.

Ben trouwens benieuwd welke baan ze durven te vergelijken met het "leraar" zijn. Je doet sowieso de ander te kort.
De enige echte BaggerUser!
Riemen
fiets kopen
pi_67444699
suggestieve tt.
Maar ik ben het wel eens met de directeur van cpb. Loonmatigen is niet het credo nu.
Kein gewalt! Wir sind das volk!
Steps taken forwards but sleepwalking back again.
''And the Germans kill the Jews, And the Jews kill the Arabs, And the Arabs kill the hostages
And that is the news.''
pi_67444819
quote:
Op donderdag 26 maart 2009 21:24 schreef Colnago het volgende:

[..]

Hahahaha, en jij denkt echt dat een eventuele winst naar de burgers gaat?
Als dat zo zekerwas dan hadden we nu geen verhoging vande AOW leeftijd nodig toch?
Gozer, natuurlijk bedoel ik niet dat JIJ centjes krijgt. Zoals je kunt opmaken uit mijn reactie gaat het ons(als land) per saldo geen geld kosten maar opleveren. Dat politici de verwarring gebruiken om impolulaire beslissingen te nemen is niets nieuws.
De illusie dat ik op mijn 65ste gezellig de pensionado kan uithangen heb ik nooit gehad. So ffing what? Dat duurt nog tig jaar en dat zie ik dan wel.
"When deep sleep falleth on men, fear came apon me. And trembling which made all my bones to shake" -Job IV, 13-14
pi_67445066
quote:
Op donderdag 26 maart 2009 21:37 schreef Sam_Raimi het volgende:

[..]

Gozer, natuurlijk bedoel ik niet dat JIJ centjes krijgt. Zoals je kunt opmaken uit mijn reactie gaat het ons(als land) per saldo geen geld kosten maar opleveren. Dat politici de verwarring gebruiken om impolulaire beslissingen te nemen is niets nieuws.
De illusie dat ik op mijn 65ste gezellig de pensionado kan uithangen heb ik nooit gehad. So ffing what? Dat duurt nog tig jaar en dat zie ik dan wel.
Jij bent toch een burger, of ben je meer?

Verder goed topic!

Het is kennelijk belangrijker om iemand zijn geld te bewaken dan iemand wat kennis te geven op school.
As your walls tumble down, they crack into a smile, and the illumination of self shines through.
pi_67445150
quote:
Op donderdag 26 maart 2009 21:45 schreef mediaconsument het volgende:

[..]

Jij bent toch een burger, of ben je meer?
nope, gewoon burger.

Maar ik begrijp je niet.
pi_67445360
quote:
Op donderdag 26 maart 2009 21:47 schreef Sam_Raimi het volgende:

[..]

nope, gewoon burger.

Maar ik begrijp je niet.
Je wuift zijn argument van de AOW leeftijd wel heel erg makkelijk weg. Hij doelt meer op het feit van waarom juist de burger moet betalen voor de problemen en het straks per saldo misschien beter word voor iedereen. Ook waarom andere zeer belangrijke problemen zoals die in het onderwijs zo laks worden behandeld.

Dat jij er geen last van hebt maakt mij niet uit, de burger kan weer krom voor problemen waar zij totaal geen invloed op hebben gehad.

Wat mij eigenlijk het meest pijn doet is de voorgenomen bezuiniging op de zorgtoeslag. Dat is te wreed.

[ Bericht 3% gewijzigd door mediaconsument op 26-03-2009 21:59:03 ]
As your walls tumble down, they crack into a smile, and the illumination of self shines through.
pi_67445842
quote:
Op donderdag 26 maart 2009 21:32 schreef BaggerUser het volgende:
Terecht dat ze 14% minder verdienen, ze voeren geen flikker uit en hebben veel te veel vakantiedagen.

Ben trouwens benieuwd welke baan ze durven te vergelijken met het "leraar" zijn. Je doet sowieso de ander te kort.
Tjonge jonge, lezen van posts valt niet mee geloof ik.
Ik stop er mee.
Audaces fortuna juvat
pi_67446323
Het is vooral jammer voor de leerlingen. Elke leraar kan besluiten ander werk te gaan doen als ie de onderwijskwaliteit echt naar de klote ziet gaan. Maar een leerling kan niet zo gemakkelijk besluiten de leerplicht te ontduiken.
pi_67447473
quote:
Op donderdag 26 maart 2009 21:52 schreef mediaconsument het volgende:

[..]

Je wuift zijn argument van de AOW leeftijd wel heel erg makkelijk weg. Hij doelt meer op het feit van waarom juist de burger moet betalen voor de problemen en het straks per saldo misschien beter word voor iedereen. Ook waarom andere zeer belangrijke problemen zoals die in het onderwijs zo laks worden behandeld.

Dat jij er geen last van hebt maakt mij niet uit, de burger kan weer krom voor problemen waar zij totaal geen invloed op hebben gehad.

Wat mij eigenlijk het meest pijn doet is de voorgenomen bezuiniging op de zorgtoeslag. Dat is te wreed.
Het is een feit dat de 65 een leeftijd is die bepaald is in de 50tiger jaren toen de nederlander een levensverwachting had van........65. Inmiddels worden we tegen de 80 en met de vut regels heb je mensen die met 55 lekker thuis zitten en 20 jaar AOW gaan trekken. Dat is gewoon een probleem.

Ik ben overgens wel van mening dat het niet moet gelden voor bepaalde beroepen. Je moet er niet aan denken dat er nog steeds stratenmakers buiten werken die 65+ zijn. Dat is lichamelijk onmogelijk. Maar een politieman of een ambulance medewerker bijv. van 60+ heeft een schat aan ervaring die we op dit moment gewoon maar lekker naar huis sturen. Dat is vernietiging van kennis, die mensen moeten dat delen.
  vrijdag 27 maart 2009 @ 00:14:11 #19
244521 Schenkstroop
De Echte! sinds 1985
pi_67450136
quote:
Op donderdag 26 maart 2009 21:18 schreef Sam_Raimi het volgende:

Gaat de burger daar wat van zien, en welke garantie hebben burgers daarop. Het ontgaat iedereen toch al?
Als ze het achterover drukken merkt vrijwel niemand er wat van.
heksehiel: Je hebt gelijk. Het gaat wel degelijk ook om het uiterlijk! Een mooi innerlijk word ik niet geil van namelijk.
P.F: Als ik 50+ ben doe ik het ook wel voor het innerlijk, maar nu het nog kan, ga ik ook voor uiterlijk
pi_67451293
quote:
Minder geld voor lerarensalarissen
Uitgegeven: 26 maart 2009 21:18
Laatst gewijzigd: 26 maart 2009 21:19
AMSTERDAM - Het onderwijs dreigt de komende jaren minder geld te krijgen om lerarensalarissen van te betalen. Dat heeft minister van Financiën Wouter Bos (PvdA) donderdagavond gezegd in de Tweede Kamer.

Werkgevers in de publieke sector, dus ook in het onderwijs, krijgen jaarlijks een bedrag van de staat waar zij salarissen mee moeten betalen.

Dat bedrag is niet gebaseerd op de in cao's afgesproken salarissen, maar hangt af van de hoogte van de lonen in de marktsector. Als die minder stijgen dan verwacht, zoals nu het geval is, is er minder geld beschikbaar, legde Bos uit.

Oplossing

Bos gaat met minister van Onderwijs Ronald Plasterk (PvdA) praten over een oplossing. Dat kan ertoe leiden dat elders in het onderwijs moet worden bezuinigd.

"We moeten de eindjes op een of andere manier aan elkaar knopen", zei Bos. Het extra miljard dat het kabinet vorig jaar uittrok voor de lerarensalarissen staat volgens Bos niet ter discussie.

Diverse onderwijsbonden hadden donderdag de noodklok geluid. Zij vrezen dat scholen leraren naar huis zullen moeten sturen om de rest volgens de afgesproken cao's te kunnen blijven betalen.
Net op nu.nl gelezen. Ik verwacht dat de leerlingen de salarissen van de leraren mogen gaan betalen.
  vrijdag 27 maart 2009 @ 01:42:58 #21
6845 Ringo
als een rollende steen
pi_67451473
Dat gezeik over meer geld. Echt zo'n vakbondentrucje. Dat is helemaal het punt niet.

Er zijn gewoon veel te weinig (bekwame) leraren. Te veel werk voor te weinig mensen. Het onderwijs heeft al jaren een flinke personeelsinjectie nodig. Het probleem is dat niemand het onderwijs in wilde. Er was altijd wel iets beters te krijgen.

Het zou een goede zaak zijn als er NU werk gemaakt werd van reïntegratietrajecten via het onderwijs. Laat iemand met een flinke opleiding die werkloos is geworden, maar eerst eens proeven aan hoe het er op een school aan toegaat. Desnoods bij wijze van cursus. Hoe goed kan je plannen, hoe goed kan je organiseren, managen, informatie communiceren? Ben je in staat om aan een klas leiding te geven? En welke conclusies trek je daaruit mbt tot een "gewone" carrière?

Het grote probleem is dat het onderwijs teveel is dichtgespijkerd. In plaats van gebruik te maken van arbeidspotentieel is het leraarschap geëxclusiviseerd. Er is bijna een soort van docentenkaste ontstaan die de wijsheid in pacht denkt te hebben. Die nauwelijks voeling meer heeft met de rest van de wereld. Die in het beste geval rustigjes zijn ding doet en in het slechtste geval van voren niet meer weer hoe ie zich van achteren in leven moet houden.

En dan die godvergeten vakbond weer, die elke verandering durft tegen te houden. Professionele penose is het.

Maak van het onderwijs een carrièreproeftuin. Laat de bloemen bloeien.
He's simple, he's dumb, he's the pilot.
  vrijdag 27 maart 2009 @ 01:55:56 #22
6845 Ringo
als een rollende steen
pi_67451625
Het is echt koudwatervrees die veel mensen uit het onderwijs weghoudt. Niet die zogenaamd slechte betaling. De meeste mensen durven het gewoon niet aan om zich voor een groep jonge allesverslindende terriërs te gooien. Voorheen had men ook de luxe om zo'n baan pertinent te weigeren. Die luxe is in veel gevallen nu verdwenen. Dat klinkt kut. Maar het zorgt er ook voor dat veel getalenteerde docenten-in-spe noodgedwongen de weg naar het onderwijs zoeken en vinden. Als die club getalenteerden (die voorheen genoegen moesten nemen met een of ander nietszeggend managementbaantje in het bedrijfsleven) nu eindelijk eens verandering kunnen bewerkstelligen in dat hele onderwijs-universum, dan lijkt me dat alleen maar een goede ontwikkeling.
He's simple, he's dumb, he's the pilot.
  vrijdag 27 maart 2009 @ 04:43:46 #23
244521 Schenkstroop
De Echte! sinds 1985
pi_67452529
Het is toch voorspelbaar dat mensen uit topposities in het bedrijfsleven, met grote bonussen. Dat op die overeenkomsten wettelijk niets meer tegen gedaan kan worden. Maar de "overeenkomsten" van de kleinere mannen en vrouwen kunnen wel zomaar herzien worden.

[ Bericht 3% gewijzigd door Schenkstroop op 27-03-2009 04:52:47 ]
heksehiel: Je hebt gelijk. Het gaat wel degelijk ook om het uiterlijk! Een mooi innerlijk word ik niet geil van namelijk.
P.F: Als ik 50+ ben doe ik het ook wel voor het innerlijk, maar nu het nog kan, ga ik ook voor uiterlijk
pi_67452540
Iedereen wil steun nu.
pi_67452907
Ringo, jij suggereert dat mensen wel in het onderwijs zullen blijven als ze er eenmaal van geproefd hebben, maar de afgelopen jaren is dat in elk geval niet zo geweest. Zij-instromers verdwenen even snel als ze gekomen waren. Hoe kan dat veranderd worden?

Ik zie nl. zij-instroom wel zitten, liever een goeie wiskundige uit het bedrijfsleven die kan rekenen en spellen, en enige vorm van algemene ontwikkeling bezit, dan een zwakke PABO-er die zich na enkele onsuccesvolle jaren basisonderwijs laat upgraden tot tweedegraads leraar.

Maar hoe zorg je dat die wiskundige blijft, als het niet is door meer salaris (waardoor hij parttime zou kunnen werken, wat beter vol te houden is) en als het niet is door meer begeleiding (want dat kost geld) en ook niet door kleinere klassen (want dat kost geld)?

Ik heb wel wat ideeen hoor, ik zou zeggen: door deze wiskundige de kans te geven wiskundige te zijn, in plaats van schoonmaker, surveillant, invaluren-opvanger, maatschappelijk werker waardoor de wiskunde-component in het gedrang komt. En je zou ook een hoop geld kunnen vrijmaken voor het salaris van de wiskundige, voor zijn begeleiding, en voor kleinere klassen, als je scholen verplicht het weg te halen uit de alsmaar uitdijende managementslagen met hun dure cursussen in mooie kantoortjes.

Maar hoe denk jij erover? Hoe zorgen we dat een zij-instromer blijft? Vooral in de eerstkomende periode, als hij nog niet kan werken met een stel andere goeie wiskundigen, maar een stel onervaren jonge vrouwen met kleine deeltijdbaantjes en niet zo'n heel denderende opleiding als collega's heeft?
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')