Ach, ik zit alleen een beetje te stangen.quote:Op vrijdag 18 februari 2011 23:59 schreef Rotter het volgende:
Praat nooit over geloof en politiek, mensen worden het toch niet eens.
Agnost is iedereen, 'gelovige' wordt je.
Wiver: Hopelijk zeg je dit soort dingen alleen online... Anders wordt je erg simpel, eenvoudig van geest en een echt wanproduct gevonden...
Klopt, maar er bestaat ook nog iets zoals selectiedruk. In het geval van ons mensen heeft een negatieve mutatie inderdaad weinig effect, of je nu iets minder scherp ziet of niet, of je nu iets langer bent of niet, het boeit vrijwel niets.quote:Op vrijdag 18 februari 2011 23:59 schreef Naxilor het volgende:
[..]
Nee, het idee is dat de dieren die aangepast genoeg zijn overleven. Een negatief gen wat niet negatief genoeg is om de dieren direct dood te laten gaan zal zich ook verspreiden over de hele populatie. De stappen gedaan bij een mutatie zijn simpelweg te klein om het op korte termijn (verspreiding over een groot gedeelte van de bevolking is relatief een korte termijn) echt een effect te laten hebben. Tegen de tijd dat het een significant verschil zou maken (duizenden jaren), zijn de negatieve genen ook al over de hele populatie verspreid, daarna krijg je ze niet meer weg. De zei het iets zwakkere dieren blijven nog wel voorplanten en hun genen verspreiden. Alleen als dieren in grote maten zouden afsterven of geen partners meer zouden vinden door het negatieve gen, dan zou het logisch zijn. Maar dat is niet logisch als je bedenkt dat de positieve gen mutaties ook altijd alleen maar hele kleine verschillen opleveren.
Of je de dieren complexer of beter noemt is niet relevant, het lijkt me vast staan dat er in principe meer dieren geboren worden die minder aangepast zijn dan meer.
Ten eerste ben ik een agnost. Ten tweede heb ik nergens gezegd dat jij van je geloof af moet vallen, dus ik hoef helemaal niks aan je te bewijzen of je te overtuigen. De evolutietheorie op zichzelf is al meerdere malen geverifieerd door meerdere onderzoeken. Ik vind het best dat je kritisch bent op de evolutietheorie, want dat zijn meerdere wetenschappers. Ik vind het wel kwalijk dat je dat doet vanuit je geloofsovertuiging. Als je echt de evolutietheorie wilt weerleggen, zul je toch echt met empirisch bewijs moeten komen. Daarnaast ga je helemaal niet in op mijn laatste punt en mijn posts die daarna kwamen. Weet je eigenlijk wel hoe de evolutie in elkaar steekt? Zelfs de basisprincipes worden vaak verkeerd geïnterpreteerd (lees: survival of the fittest). De evolutietheorie zit wat ingewikkelder in elkaar dan wat je bij biologie hebt geleerd. Een mening hebben, oké, maar voor een mening moet je moeite doen, lees er eens een boek over, praat met iemand die er verstand van heeft. Begin hier maar eens mee: http://www.nieuwamsterdam.nl/het-grootste-spektakel-ter-wereld. Heb je ook meteen mijn argumenten waar je om vroeg. Tevens is de evolutietheorie nog altijd rotsvaster dan welke religie dan ook: om het simpele feit dat het bewezen kan worden.quote:Op vrijdag 18 februari 2011 23:45 schreef Naxilor het volgende:
[..]
Ik zeg ook helemaal niet dat jullie moeten bewijzen dat God niet bestaat. Ik zeg dat God niet bewezen is, maar dat ik ondanks dat toch denk dat Hij bestaat. Dit hoef je niet te zien als een poging om jou of andere atheisten over te halen, dat zou natuurlijk waanzin zijn. Maar ik hoop dat je vanuit mijn oogpunt ook kunt beseffen dat het wereldbeeld wat de atheistische wetenschap schept, nog niet overtuigend genoeg is om mij te laten zeggen dat God niet bestaat.
Prima, je kan dan zeggen dat de bewijslast bij mij ligt, met de oude bekende "extraordinary claims requires extraordinary evidence", maar hier ben ik het niet mee eens. Als jij perse wilt dat ik atheistisch wordt en mijn levenswijze opgeef om me maar te conformeren aan de wetenschappelijke visie, dan ligt die bewijslast bij jou. En die bewijslast is niet overtuigend.
Ja, als ik aan jou wilde bewijzen dat God bestaat, dan zou de bewijslast bij mij liggen, maar dat doe ik toch niet? En evenmin vraagt te topicstarter daar om, de insteek van dit topic is dat gelovigen dom zijn, en dat ze maar eventjes zonder afdoende bewijs over moeten stappen.
Als je me niet wil overtuigen, dan kunnen we het beter hier bij laten. Maar wil je dat wel, dan verzoek ik toch om het bewijs maar eens te noemen, veel verder dan: "ja er zijn fossielen gevonden, en err het is technisch mogelijk volgens biologen die ik zowel niet persoonlijk ken als begrijp" heb ik nog nooit iemand horen komen.
Ben je nou echt zo achterlijk? Ad populum.quote:Op vrijdag 18 februari 2011 23:49 schreef gebrokenglas het volgende:
Ja maar als er zoveel miljoenen mensen in een God geloven, dan moet het toch wel waar zijn?
Zoals ik al eerder zei: bewijslast ligt bij de religieuzen.quote:Op vrijdag 18 februari 2011 23:55 schreef wiver het volgende:
Ik vind dit eigenlijk maar een zinloze discussie. ..
What the f*ck!
Men wordt het hier toch niet eens.
Ateisme is trouwens ook een geloof.
Men gelooft immers dat er geen god is.
Denk daar maar eens over na.
...
Haha!
Ik heb welleens gehoord dat een ateist wilde bewijzen dat god niet bestaat door de bijbel te lezen en te willen weerleggen.
De conclussie die hij nam: hij kwam tot geloof.
Zei Darwin zelf ook niet op zn sterfbed dat er een God moest zijn??
Wel eens gelezen.
Liever erachter komen dat ik weinig weet en nog nieuwe ontdekkingen kan maken, dan dat ik een leven moet leven met absolute zekerheid en geen ruimte voor twijfel.quote:Op zaterdag 19 februari 2011 00:04 schreef wiver het volgende:
[..]
Ach, ik zit alleen een beetje te stangen.
Gaat nergens over, hier...
Alsof de rest iets te zeggen heeft.
Allemaal opgeschoten 10ers die denken het allemaal wel te weten.
Als je ouder word, word het wel anders.
Want:
" Hoe meer je weet, hoe meer je er achter komt dat je eigenlijk niets weet.."
Tja, tegen die onzin kan ik weer niet op.quote:Op zaterdag 19 februari 2011 00:14 schreef Gary_Oak het volgende:
[..]
Liever erachter komen dat ik weinig weet en nog nieuwe ontdekkingen kan maken, dan dat ik een leven moet leven met absolute zekerheid en geen ruimte voor twijfel.
Eng hè, vrijheid?quote:Op zaterdag 19 februari 2011 00:31 schreef wiver het volgende:
[..]
Tja, tegen die onzin kan ik weer niet op.
Ik laat het hierbij. ..
quote:Op zaterdag 19 februari 2011 00:05 schreef M.rak het volgende:
[..]
Klopt, maar er bestaat ook nog iets zoals selectiedruk. In het geval van ons mensen heeft een negatieve mutatie inderdaad weinig effect, of je nu iets minder scherp ziet of niet, of je nu iets langer bent of niet, het boeit vrijwel niets.
Bij dieren ligt het wat anders, kijk bijvoorbeeld naar antilopes. Deze dieren worden constant opgejaagd, een dier wat door negatieve mutaties minder goed weg kan komen, zal eerder opgegeten worden. Door dit mechanisme, natuurlijke selectie, worden de slechtste (minst aangepaste) genen constant uit de genenpoel verwijderd, waardoor alleen de beste overblijven. Het ligt er verder aan hoe groot de selectiedruk is of ook daadwerkelijk alleen de positieve genen overblijven, of dat er ook negatieve genen overblijven (waarbij het nog steeds alleen de minst negatieve zullen zijn die overgedragen worden).
(oude post ge ninjaedit)quote:Op zaterdag 19 februari 2011 00:05 schreef M.rak het volgende:
[..]
Klopt, maar er bestaat ook nog iets zoals selectiedruk. In het geval van ons mensen heeft een negatieve mutatie inderdaad weinig effect, of je nu iets minder scherp ziet of niet, of je nu iets langer bent of niet, het boeit vrijwel niets.
Bij dieren ligt het wat anders, kijk bijvoorbeeld naar antilopes. Deze dieren worden constant opgejaagd, een dier wat door negatieve mutaties minder goed weg kan komen, zal eerder opgegeten worden. Door dit mechanisme, natuurlijke selectie, worden de slechtste (minst aangepaste) genen constant uit de genenpoel verwijderd, waardoor alleen de beste overblijven. Het ligt er verder aan hoe groot de selectiedruk is of ook daadwerkelijk alleen de positieve genen overblijven, of dat er ook negatieve genen overblijven (waarbij het nog steeds alleen de minst negatieve zullen zijn die overgedragen worden).
Mooi.quote:Op zaterdag 19 februari 2011 00:09 schreef Gary_Oak het volgende:
[..]
Ten eerste ben ik een agnost. Ten tweede heb ik nergens gezegd dat jij van je geloof af moet vallen, dus ik hoef helemaal niks aan je te bewijzen of je te overtuigen.
Is dat zo vreemd? Je moet toch een baseline hebben om ergens te beginnen. Je moet in principe vanuit het niets een opbouw van een theorie hebben. De eerste stap is dan om zelf te observeren en hier conclusies uit te trekken. Of deze baseline nu is dat je naar buiten kijkt en je denkt dat alles ontworpen is, of dat je kijkt en denkt dat alles spontaan ontstaan is. Op welke manier is die baseline van jou superieur aan die van mij?quote:De evolutietheorie op zichzelf is al meerdere malen geverifieerd door meerdere onderzoeken. Ik vind het best dat je kritisch bent op de evolutietheorie, want dat zijn meerdere wetenschappers. Ik vind het wel kwalijk dat je dat doet vanuit je geloofsovertuiging.
Dat boek staat inderdaad op mijn wachtlijst, en het spijt me dat ik deze nog niet gelezen heb. Maar ik heb toch een redelijk idee over de werkingen van de evolutie, ik heb tenminste in talloze van dit soort topics nog nooit een evolutionist iets horen zeggen wat ik niet al wist.quote:Als je echt de evolutietheorie wilt weerleggen, zul je toch echt met empirisch bewijs moeten komen. Daarnaast ga je helemaal niet in op mijn laatste punt en mijn posts die daarna kwamen. Weet je eigenlijk wel hoe de evolutie in elkaar steekt? Zelfs de basisprincipes worden vaak verkeerd geïnterpreteerd (lees: survival of the fittest). De evolutietheorie zit wat ingewikkelder in elkaar dan wat je bij biologie hebt geleerd. Een mening hebben, oké, maar voor een mening moet je moeite doen, lees er eens een boek over, praat met iemand die er verstand van heeft. Begin hier maar eens mee: http://www.nieuwamsterdam.nl/het-grootste-spektakel-ter-wereld. Heb je ook meteen mijn argumenten waar je om vroeg. Tevens is de evolutietheorie nog altijd rotsvaster dan welke religie dan ook: om het simpele feit dat het bewezen kan worden.
Windows 7 is laten we zeggen 10GB. Dat zijn 8589934592 bits als ik me niet vergis. Aangezien de aap zijn fouten niet kan corrigeren moet de aap het allemaal in 1 keer correct uitschrijven. De kans dat meneer de aap dit doet is 1 op 2 ^ 8589934592. Ik hoop dat je je realiseerd dat dit niet haalbaar is binnen een paar miljard jaar, zelfs al typt de aap 10GB per seconde.quote:Tenslotte is de evolutie al miljarden jaren aan de gang. Laat een aap een paar miljard jaar op een 0 en een 1 drukken: vroeg of laat heeft hij Windows 7 geprogrammeerd. Er is zat bewijs voor de evolutietheorie, maar je moet het wel lezen. Loop een willekeurige universiteitsbibliotheek in, of lees wetenschappelijke artikelen.
dat is de bron van alle problemenquote:Op zondag 30 augustus 2009 01:13 schreef HassieBassie het volgende:
[..]
En dat is een probleem? Praktisch alle ellende op deze wereld komt op 1 of andere manier voort uit geloof. Want je medemens liefhebben; dat geldt natuurlijk alleen als die medemens hetzelfde gelooft als jij.
Dingen ontdekken, kennen, herkennen & toepassen.quote:Op zaterdag 19 februari 2011 01:47 schreef Johnny Blaze het volgende:
Nou, omdat ze een gemeenschappelijke voorouder hadden. Maar als je dat soort dingen al niet weet, wat doe je dan in dit topic....
Ik snap je punt niet helemaal. Elke wetenschappelijk theorie heeft een postulaat/baseline. Zoals ik al eerder zei, je bent welkom om kritisch te zijn op de evolutietheorie, maar dit zou wel vanuit een wetenschappelijke/empirische benadering moeten, zoals andere wetenschappelijke critici dat doen. Anders zou je appels met peren vergelijken. Stel dat de evolutietheorie onwaar is, dat betekent niet meteen dat god dan bestaat. Het betekent slechts dat de evolutietheorie niet waar is: niets meer en niets minder. D.m.v. nieuw onderzoek (lees: empirische cyclus) wordt er een nieuwe theorie gevormd.quote:Op zaterdag 19 februari 2011 01:06 schreef Naxilor het volgende:
[..]
Mooi.
[..]
Is dat zo vreemd? Je moet toch een baseline hebben om ergens te beginnen. Je moet in principe vanuit het niets een opbouw van een theorie hebben. De eerste stap is dan om zelf te observeren en hier conclusies uit te trekken. Of deze baseline nu is dat je naar buiten kijkt en je denkt dat alles ontworpen is, of dat je kijkt en denkt dat alles spontaan ontstaan is. Op welke manier is die baseline van jou superieur aan die van mij?
Nu komen we in een filosofische/historische discussie terecht over hoe de empirische cyclus is ontstaan. Als je het niet erg vindt, wil ik het hierbij laten.quote:De eerste mensen die de aarde bevolkten, dachten direct aan goden of andere mystieke fenomenen als verklaring voor het onstaan, geen hond dacht dat het zichzelf allemaal had laten ontstaan. In principe zou je kunnen zeggen dat dit daarom de meest logische baseline is als je zonder kennis begint. Het duurde immers duizenden jaren voordat de ideeen over het spontaan onstaan van dit alles populair werden.
Een echte wetenschapper neemt geen enkele theorie voor 100% aan. Als je een theorie toetst, is er altijd nog een kleine kans dat je net de verkeerde steekproef hebt genomen, net de verkeerde combinatie van fossielen hebt gevonden enz. Maar, zoals ik al eerder zei, door meerdere onderzoeken wordt een theorie robuuster en nauwkeuriger. Kwestie van statistiek. Ik weet niet of jij bekend bent met methodologisch onderzoek en de empirische cyclus?quote:Dat er nu redelijke modellen zijn om het onstaan van dit al te verklaren zonder God, betekend niet dat ik mijn baseline opeens moet aanpassen. Ik kan namelijk met mijn baseline naar alles kijken, en het klopt allemaal! Dat dit per definitie makkelijker is met mijn baseline, nu ja, daar kan ik ook niets aan doen.
In principe ben ik ook gewoon een agnost, maar dan vanuit een christelijk perspectief, en daar is volgens mij niks mee. Jij zegt dat je God niet kan uitsluiten, ik zeg dat ik evolutie niet kan uitsluiten.
De evolutietheorie is een apart verhaal. Het idee van een wetenschappelijke theorie is dat je het bijbehorende experiment kunt herhalen. Vrijwel alle natuurwetenschappelijke en psychologische experimenten kunnen we herhalen om hun bijbehorende theorieën te ondersteunden. Helaas zouden we dan in het kader van de evolutietheorie een nieuwe Aarde moeten koloniseren en die voor een aantal miljoenen jaren moeten observeren. Zo zou het eigenlijk moeten. Helaas is dat met de huidige technologie niet te doen natuurlijk. Maar zo is het weer met elke theorie: vaak zitten er nog gaten in, die nog gevuld moeten worden. Het is slechts een kwestie van tijd, en technologische vooruitgang voordat dat gat gedicht wordt. Een goed voorbeeld is de fysiologie. Er waren vroeger talloze processen waarvan we wisten dat ze er waren, maar die we nog niet konden verklaren. Naarmate de wetenschap vorderde ontdekten we de werking van zenuwen e.d. Zo is het ook met de evolutietheorie. Er zijn nog talloze gaten die nog gedicht moeten worden, maar de afgelopen jaren zijn er al een aantal gedicht.quote:[..]
Dat boek staat inderdaad op mijn wachtlijst, en het spijt me dat ik deze nog niet gelezen heb. Maar ik heb toch een redelijk idee over de werkingen van de evolutie, ik heb tenminste in talloze van dit soort topics nog nooit een evolutionist iets horen zeggen wat ik niet al wist.
Wel, doe je best met het bewijzen zou ik zeggen, totdat je een goede toekomst voorspelling in een experiment kan testen, zie ik het nog niet gebeuren. Welke theorie is ook maar iets waard als je er geen gedrag van iets mee kan voorspellen?
Misschien is het een ongelukkige vergelijking. Wat ik bedoel te zeggen is dat door interactie tussen de organische stoffen in de oceanen een paar miljard jaar geleden vroeg of laat een "levend" organisme onstond: de oerbacterie. Verder had de Aarde natuurlijk precies de juiste omstandigheden, dus "geluk" speelde ook een rol.quote:Nog even uit je oude post waar ik nog niet op gereageerd had:
[..]
Windows 7 is laten we zeggen 10GB. Dat zijn 8589934592 bits als ik me niet vergis. Aangezien de aap zijn fouten niet kan corrigeren moet de aap het allemaal in 1 keer correct uitschrijven. De kans dat meneer de aap dit doet is 1 op 2 ^ 8589934592. Ik hoop dat je je realiseerd dat dit niet haalbaar is binnen een paar miljard jaar, zelfs al typt de aap 10GB per seconde.
Met oneindige tijd zal de aap het ooit voor elkaar krijgen. Maar we hebben geen oneindige tijd in dit universum (misschien is dit niet het enige universum, maar dat is irrelevant voor dit universum), en een mens is wel even wat ingewikkelder dan windows 7.
Dat is een beetje een flauw argument natuurlijk, omdat evolutie geen mensen bruteforced, maar begint bij een kleine cel. Maar dan nog moet je hopen dat de aap programmas randomized die goed genoeg zijn om hem te helpen met het bouwen van windows 7, zonder dat de aap perongeluk ooit iets schrijft wat al het werk weer om zeep helpt.
Apen en mensen hebben een gemeenschappelijke voorouder. We zijn geen "zonen" van apen, maar "broers". Ook hebben apen een andere niche, vandaar dat ze een andere richting op zijn geëvolueerd.quote:Op zaterdag 19 februari 2011 01:34 schreef feydark het volgende:
Als de evolutietheorie klopt hé, vertel mij dan is waarom er nog apen zijn in deze wereld.
Ik zou inderdaad graag van je horen hoe jij denkt dat het empirische model ontstaan is, en dan vooral waarom er met dit model vanuit moet worden gegaan dat een spontaan begin het meest logisch is, en dat alles vanuit dat oogpunt getoetst moet worden.quote:Op zaterdag 19 februari 2011 02:05 schreef Gary_Oak het volgende:
Niet echt het tijdstip voor een discussie, maar ik zal m'n best doen.
[..]
Ik snap je punt niet helemaal. Elke wetenschappelijk theorie heeft een postulaat/baseline. Zoals ik al eerder zei, je bent welkom om kritisch te zijn op de evolutietheorie, maar dit zou wel vanuit een wetenschappelijke/empirische benadering moeten, zoals andere wetenschappelijke critici dat doen. Anders zou je appels met peren vergelijken. Stel dat de evolutietheorie onwaar is, dat betekent niet meteen dat god dan bestaat. Het betekent slechts dat de evolutietheorie niet waar is: niets meer en niets minder. D.m.v. nieuw onderzoek (lees: empirische cyclus) wordt er een nieuwe theorie gevormd
[..]
Nu komen we in een filosofische/historische discussie terecht over hoe de empirische cyclus is ontstaan. Als je het niet erg vindt, wil ik het hierbij laten.
[..]
Een echte wetenschapper neemt geen enkele theorie voor 100% aan. Als je een theorie toetst, is er altijd nog een kleine kans dat je net de verkeerde steekproef hebt genomen, net de verkeerde combinatie van fossielen hebt gevonden enz. Maar, zoals ik al eerder zei, door meerdere onderzoeken wordt een theorie robuuster en nauwkeuriger. Kwestie van statistiek. Ik weet niet of jij bekend bent met methodologisch onderzoek en de empirische cyclus?
En je kunt natuurlijk alles verklaren d.m.v. god. Maar daar is helaas niets emipirisch/wetenschappelijks aan. Net zoals ik het atoommodel van Bohr vervang door een kaboutermodel. Dat zou theoretisch gewoon kloppen, en het is nog simpeler ook! Maar mijn model bewijzen, dat is andere koek. Ik zou dan ook daadwerkelijk kaboutertjes moeten waarnemen, onder verschillende omstandigheden en op de momenten waarop ik ze verwacht. En mocht morgen het atoommodel niet meer kloppen, dan betekent dat niet meteen dat mijn kaboutermodel aangenomen wordt:
Ho: Atoommodel = waar.
Ha: Atoommodel =/ waar.
Een verwerping van een theorie betekent niet dat een totaal andere theorie wordt aangenomen. Het betekent slechts dat een theorie niet meer klopt, niets meer, niets minder.
Ja, en het is precies hierom dat de evolutietheorie als zwak wordt gezien door de meeste creationisten (note: niet echt door mij dus). De evolutietheorie kan niet getest worden, is opgebouwd uit bewijs wat grotendeels bestaat uit cirkelredeneringen (hoe komen al deze levenede wezens en fossielen hier? Misschien de evolutietheorie, kunnen we dit bewijzen? Nou kijk maar eens naar al die fossielen en levende wezens!), en de argumenten uit de biologie worden niet begrepen door de meeste mensen, en moeten maar aangenomen worden.quote:[..]
De evolutietheorie is een apart verhaal. Het idee van een wetenschappelijke theorie is dat je het bijbehorende experiment kunt herhalen. Vrijwel alle natuurwetenschappelijke en psychologische experimenten kunnen we herhalen om hun bijbehorende theorieën te ondersteunden. Helaas zouden we dan in het kader van de evolutietheorie een nieuwe Aarde moeten koloniseren en die voor een aantal miljoenen jaren moeten observeren. Zo zou het eigenlijk moeten. Helaas is dat met de huidige technologie niet te doen natuurlijk. Maar zo is het weer met elke theorie: vaak zitten er nog gaten in, die nog gevuld moeten worden. Het is slechts een kwestie van tijd, en technologische vooruitgang voordat dat gat gedicht wordt. Een goed voorbeeld is de fysiologie. Er waren vroeger talloze processen waarvan we wisten dat ze er waren, maar die we nog niet konden verklaren. Naarmate de wetenschap vorderde ontdekten we de werking van zenuwen e.d. Zo is het ook met de evolutietheorie. Er zijn nog talloze gaten die nog gedicht moeten worden, maar de afgelopen jaren zijn er al een aantal gedicht.
Ja, maar de tijd is niet lang genoeg geweest om altijd te kunnen zeggen dat het uiteindelijk wel een keer moest gebeuren. Miljarden jaren klinkt lang, maar er is in deze periode maar 1 bekende levensvormen evolutieboom geweest. Wat eigenlijk gezegd wordt is dat zodra de oercel ontstond het eigenlijk onvermijdelijk was dat er complexe levenvormen zoals mensen moesten ontstaan. (niet helemaal want er kunnen meerdere gefaalde oercellen zijn geweest natuurlijk). Ik vind dit een vrij grote aanname,quote:Misschien is het een ongelukkige vergelijking. Wat ik bedoel te zeggen is dat door interactie tussen de organische stoffen in de oceanen een paar miljard jaar geleden vroeg of laat een "levend" organisme onstond: de oerbacterie. Verder had de Aarde natuurlijk precies de juiste omstandigheden, dus "geluk" speelde ook een rol.
Awww :pquote:Als je het niet erg vindt, wil ik het ongeveer hier bij laten. We hebben allebei duidelijk ons punt gemaakt. Je bent natuurlijk wel vrij om nog te reageren.
Ik bespeur wat sociaal darwinisme.quote:Op zaterdag 19 februari 2011 12:28 schreef Garisson72 het volgende:
Het feit dat die gelovige gelovig is, is op zichzelf ook weer een gevolg van evolutie (van ons brein, in dit geval - met dat vermaledijde zelfbewustzijn dat wij mensen er gratis bij kregen) dus eigenlijk is het dan weer raar om daarop neer te kijken.
Verklaar u nader.quote:Op zaterdag 19 februari 2011 12:30 schreef EdAtTheBar het volgende:
Ik bespeur wat sociaal darwinisme.
Dan is het geen theorie meer, maar feit. Als je er echt van overtuigd was dan had je het geen theorie meer genoemd.quote:Evolutietheorie is gewoon keihard bewezen.
Nee, verzinnen om het weten is lekker nuttig.quote:Op zaterdag 19 februari 2011 00:31 schreef wiver het volgende:
[..]
Tja, tegen die onzin kan ik weer niet op.
Zoeken om het zoeken..
Devolutiequote:
Er is geen empirisch model.quote:Op zaterdag 19 februari 2011 11:44 schreef Naxilor het volgende:
[..]Ik zou inderdaad graag van je horen hoe jij denkt dat het empirische model ontstaan is, en dan vooral waarom er met dit model vanuit moet worden gegaan dat een spontaan begin het meest logisch is, en dat alles vanuit dat oogpunt getoetst moet worden.
Empirisme is gewoon zien wat er gebeurd, daar logische conclusie uit trekken en vervolgens die conclusies controleren met experimenten.quote:Het empirisme wordt traditioneel beschouwd als een filosofie die tegengesteld is aan het rationalisme dat vasthoudt aan de zienswijze dat er fundamentele concepten zijn die niet een afspiegeling zijn van waarneembare dingen in de buitenwereld.
Het empirisme gaat uit van de grondhouding dat we de dingen kennen door de ervaring. Ondanks het feit dat de meeste empiristen hier niet al te dogmatisch mee omgaan, meent Mill dat we zelfs de logische wetten uit de ervaring halen. Hij illustreert dit bijvoorbeeld door te stellen dat we in de werkelijke wereld nooit een situatie tegenkomen die tegelijkertijd wel en niet bestaat. De logica zou deze wet vervolgens simpelweg gekopieerd hebben vanuit de ervaring (niet A en niet-A). (Hij vergeet er overigens bij te vermelden dat buiten het denken zelf überhaupt nooit een ontkenning wordt waargenomen). Hume verdedigt het causaliteitsbeginsel met een verwijzing naar bliksem en donder. Het feit dat donder op bliksem volgt en dat na bliksem donder verwacht kan worden, kennen we dus uit de ervaring.
Archeopteryx... Nu jij weerquote:Op zaterdag 19 februari 2011 11:24 schreef wiver het volgende:
De grootste onzin die ik ooit heb gehoord.
Dat is gewoon een aanname die men doet.
Waarom vind men dan geen tussenvormen?
Je bent zelf een tussen-vorm. Er zijn zo veel tussenvormen dat je het niet ziet.quote:Op zaterdag 19 februari 2011 11:24 schreef wiver het volgende:
Waarom vind men dan geen tussenvormen?
En als die logische conclusie voor het grootste deel van de wereldbevolking is dat er een ontwerper moet zijn? Kijk, ik wil eigenlijk geen ad populum maken hier, maar als een enorm gedeelte van de wereldbevolking de logische conclusie trekt dat er een ontwerper is, kan je dan wel zeggen dat die conclusie per definitie niet logisch is?quote:Op zaterdag 19 februari 2011 12:53 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
Er is geen empirisch model.
[..]
Empirisme is gewoon zien wat er gebeurd, daar logische conclusie uit trekken en vervolgens die conclusies controleren met experimenten.
Dat levert gewoon betere resultaten op dan iets verzinnen en dat als "De Waarheid" aannemen. De Katholike kerk heeft geen computers uitgevonden.
Dat is niet empirisch. We zien geen ontwerper en er zijn geen experimenten die daar naar wijzen. Veel mensen willen dat er een ontwerper is.quote:Op zaterdag 19 februari 2011 15:14 schreef Naxilor het volgende:
[..]
En als die logische conclusie voor het grootste deel van de wereldbevolking is dat er een ontwerper moet zijn?
Dat is een stropop. Een conclusie is niet logisch omdat ie wel of niet door veel mensen geaccepteerd wordt. Een conclusie is logisch omdat ie logischerwijs voortvloeit uit de beschikbare gegevens.quote:maar als een enorm gedeelte van de wereldbevolking de logische conclusie trekt dat er een ontwerper is, kan je dan wel zeggen dat die conclusie per definitie niet logisch is?
Ja.quote:Op zaterdag 19 februari 2011 15:29 schreef Saarbarbaar het volgende:
Goh, dit is een langere lap tekst geworden dan ik zelf verwachtte
Nee, iets zomaar aannemen zonder enig vorm van onderbouwing of bewijs is verstandig.quote:Op zaterdag 19 februari 2011 15:29 schreef Saarbarbaar het volgende:
Al die mensen hier die per se bewijs ergens voor nodig hebben om in te gelovenEn atheïsme is ook een geloof, dus 'nergens in geloven' kan niet. En oh ja, dan heb je nog die mensen die zeggen: ''ik geloof in mezelf''
Dan is je geloof alsnog op zo goed als niks gebouwd. De mens zelf is niks om in te geloven; we worden geboren met niks, en gaan dood met niks, dat is een vaststaande waarheid. Je dure plasma-TV of je Porsche kun je niet meenemen het graf in.
Een van de weinige fatsoenlijke posts die ik hier heb gelezen, kwamen van TeenWolf.
Iedereen 'dist' hem dan wel mooi, maar hij heeft er wel over nagedacht, in tegenstelling tot al het volk wat beweert dat wetenschap dé enige echte waarheid is. Ja, want als een of andere hoog opgeleide nerd iets zegt, en dat heeft bewezen met een proefje, dan is het waar![]()
Think outside the box, mensen. Wetenschap en religie gaan prima samen. Oh ja, religie had trouwens eerder gelijk. In Jesaja is duizenden jaren geleden opgeschreven dat de aarde rond is. En later moest de mens maar eens faam verwerven door dit opnieuw te beweren en zo een 'ontdekking' doen![]()
Goh, dit is een langere lap tekst geworden dan ik zelf verwachtte
Onderbouwing en bewijs, mij assquote:Op zaterdag 19 februari 2011 15:33 schreef Gary_Oak het volgende:
[..]
Nee, iets zomaar aannemen zonder enig vorm van onderbouwing of bewijs is verstandig.
Bewijs dat maar.quote:Op zaterdag 19 februari 2011 15:47 schreef Saarbarbaar het volgende:
En daarbij; het is veel logischer dat de natuur en de mensen zijn geschapen door iets, dan dat het zomaar 'uit het niets' is ontstaan.
Ik praat wel met je verder als je empirische cyclus, de wetenschappelijke methode en de methodologie onder de knie hebt. Discussiëren met mensen die geen idee hebben waar ze over praten is onbegonnen werk.quote:Op zaterdag 19 februari 2011 15:47 schreef Saarbarbaar het volgende:
[..]
Onderbouwing en bewijs, mij ass![]()
Het heet niet voor niets GELOOF![]()
En daarbij; het is veel logischer dat de natuur en de mensen zijn geschapen door iets, dan dat het zomaar 'uit het niets' is ontstaan. Elke wetenschapper weet gewoon, dat uit NIETS niet IETS kan ontstaanDat is bewezen.
Tenzij je schimmel als voorbeeld neemt, maar dat komt uit bacteriën. Maar die moeten ook ooit zijn gemaakt
Goh, je onderbouwt jezelf pas supergoed als je expres moeilijke woorden gaat gebruikenquote:Op zaterdag 19 februari 2011 15:50 schreef Gary_Oak het volgende:
[..]
Ik praat wel met je verder als je empirische cyclus, de wetenschappelijke methode en de methodologie onder de knie hebt. Discussiëren met mensen die geen idee hebben waar ze over praten is onbegonnen werk.
Ik weet niet hoor, maar volgens mij ben je dat nual aan het doenquote:Op zaterdag 19 februari 2011 15:55 schreef Saarbarbaar het volgende:
[..]
Goh, je onderbouwt jezelf pas supergoed als je expres moeilijke woorden gaat gebruiken![]()
(al weet ik wel wat je bedoelt). Met mensen zoals jij, WIL ik niet eens discussiëren
Wat wil je dan? Dat ik hier al die dingen voor je ga uitleggen?quote:Op zaterdag 19 februari 2011 15:55 schreef Saarbarbaar het volgende:
[..]
Goh, je onderbouwt jezelf pas supergoed als je expres moeilijke woorden gaat gebruiken![]()
(al weet ik wel wat je bedoelt). Met mensen zoals jij, WIL ik niet eens discussiëren
Mij ook nog eens uitmaken voor 'dom wicht'quote:Op zaterdag 19 februari 2011 16:02 schreef Gary_Oak het volgende:
[..]
Wat wil je dan? Dat ik hier al die dingen voor je ga uitleggen?Als je weet hoe die dingen in elkaar zitten, weet je ook dat de evolutietheorie veel waarschijnlijker is dan welk geloof dan ook. Maar het nog steeds ontkennen zegt me meer iets over jouw kennis over de wetenschap dan over de juistheid van de evolutietheorie. Dom wicht. Een mening hebben, oké, maar verdiep je er dan in. Lees een boek over de evolutietheorie bijvoorbeeld.
Niet haten, ik heb wél verstand van zaken.
Hihihi, selectief reageren, en een stropop gebruiken.quote:Op zaterdag 19 februari 2011 16:10 schreef Saarbarbaar het volgende:
[..]
Mij ook nog eens uitmaken voor 'dom wicht'Yep, nu heb je me overtuigd. Ik geloof opeens in de evolutietheorie, want mensen die schelden, hebben gelijk
![]()
Eh nee, er is de afgelopen jaren in een onderzoek gebleken dat er in een vacuüm(=NIETS) spontaan deeltjes kunnen ontstaan. Dus kan er iets uit het niets ontstaan en is dat in ieder geval geen argument om de evolutietheorie te ontkrachten.quote:Op zaterdag 19 februari 2011 15:47 schreef Saarbarbaar het volgende:
[..]
Onderbouwing en bewijs, mij ass![]()
Het heet niet voor niets GELOOF![]()
En daarbij; het is veel logischer dat de natuur en de mensen zijn geschapen door iets, dan dat het zomaar 'uit het niets' is ontstaan. Elke wetenschapper weet gewoon, dat uit NIETS niet IETS kan ontstaanDat is bewezen.
Tenzij je schimmel als voorbeeld neemt, maar dat komt uit bacteriën. Maar die moeten ook ooit zijn gemaakt
Dat heb je iig wel bewezen.quote:Op zaterdag 19 februari 2011 16:10 schreef Saarbarbaar het volgende:
[..]
Mij ook nog eens uitmaken voor 'dom wicht'
Evolutietheorie is een feit, je hoeft het niet te geloven. Het is gewoon zoquote:Op zaterdag 19 februari 2011 16:10 schreef Saarbarbaar het volgende:
[..]
Mij ook nog eens uitmaken voor 'dom wicht'Yep, nu heb je me overtuigd. Ik geloof opeens in de evolutietheorie, want mensen die schelden, hebben gelijk
![]()
Evolutie werkt ook als je er niet in geloofd. Daar kan God nog een puntje aan zuigen.quote:Op zaterdag 19 februari 2011 16:33 schreef Wing het volgende:
[..]
Evolutietheorie is een feit, je hoeft het niet te geloven. Het is gewoon zo
Sowieso discussieren met gelovigen. Deze gasten zijn zo vastgeroest in hun wanen dat Festingers cognitieve dissonantietheorie overuren draaitquote:
Pak ze aan, jongen!quote:Op zaterdag 19 februari 2011 16:39 schreef Michielos het volgende:
[..]
Sowieso discussieren met gelovigen. Deze gasten zijn zo vastgeroest in hun wanen dat Festingers cognitieve dissonantietheorie overuren draait
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |