Er is geen empirisch model.quote:Op zaterdag 19 februari 2011 11:44 schreef Naxilor het volgende:
[..]Ik zou inderdaad graag van je horen hoe jij denkt dat het empirische model ontstaan is, en dan vooral waarom er met dit model vanuit moet worden gegaan dat een spontaan begin het meest logisch is, en dat alles vanuit dat oogpunt getoetst moet worden.
Empirisme is gewoon zien wat er gebeurd, daar logische conclusie uit trekken en vervolgens die conclusies controleren met experimenten.quote:Het empirisme wordt traditioneel beschouwd als een filosofie die tegengesteld is aan het rationalisme dat vasthoudt aan de zienswijze dat er fundamentele concepten zijn die niet een afspiegeling zijn van waarneembare dingen in de buitenwereld.
Het empirisme gaat uit van de grondhouding dat we de dingen kennen door de ervaring. Ondanks het feit dat de meeste empiristen hier niet al te dogmatisch mee omgaan, meent Mill dat we zelfs de logische wetten uit de ervaring halen. Hij illustreert dit bijvoorbeeld door te stellen dat we in de werkelijke wereld nooit een situatie tegenkomen die tegelijkertijd wel en niet bestaat. De logica zou deze wet vervolgens simpelweg gekopieerd hebben vanuit de ervaring (niet A en niet-A). (Hij vergeet er overigens bij te vermelden dat buiten het denken zelf überhaupt nooit een ontkenning wordt waargenomen). Hume verdedigt het causaliteitsbeginsel met een verwijzing naar bliksem en donder. Het feit dat donder op bliksem volgt en dat na bliksem donder verwacht kan worden, kennen we dus uit de ervaring.
Archeopteryx... Nu jij weerquote:Op zaterdag 19 februari 2011 11:24 schreef wiver het volgende:
De grootste onzin die ik ooit heb gehoord.
Dat is gewoon een aanname die men doet.
Waarom vind men dan geen tussenvormen?
Je bent zelf een tussen-vorm. Er zijn zo veel tussenvormen dat je het niet ziet.quote:Op zaterdag 19 februari 2011 11:24 schreef wiver het volgende:
Waarom vind men dan geen tussenvormen?
En als die logische conclusie voor het grootste deel van de wereldbevolking is dat er een ontwerper moet zijn? Kijk, ik wil eigenlijk geen ad populum maken hier, maar als een enorm gedeelte van de wereldbevolking de logische conclusie trekt dat er een ontwerper is, kan je dan wel zeggen dat die conclusie per definitie niet logisch is?quote:Op zaterdag 19 februari 2011 12:53 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
Er is geen empirisch model.
[..]
Empirisme is gewoon zien wat er gebeurd, daar logische conclusie uit trekken en vervolgens die conclusies controleren met experimenten.
Dat levert gewoon betere resultaten op dan iets verzinnen en dat als "De Waarheid" aannemen. De Katholike kerk heeft geen computers uitgevonden.
Dat is niet empirisch. We zien geen ontwerper en er zijn geen experimenten die daar naar wijzen. Veel mensen willen dat er een ontwerper is.quote:Op zaterdag 19 februari 2011 15:14 schreef Naxilor het volgende:
[..]
En als die logische conclusie voor het grootste deel van de wereldbevolking is dat er een ontwerper moet zijn?
Dat is een stropop. Een conclusie is niet logisch omdat ie wel of niet door veel mensen geaccepteerd wordt. Een conclusie is logisch omdat ie logischerwijs voortvloeit uit de beschikbare gegevens.quote:maar als een enorm gedeelte van de wereldbevolking de logische conclusie trekt dat er een ontwerper is, kan je dan wel zeggen dat die conclusie per definitie niet logisch is?
Ja.quote:Op zaterdag 19 februari 2011 15:29 schreef Saarbarbaar het volgende:
Goh, dit is een langere lap tekst geworden dan ik zelf verwachtte
Nee, iets zomaar aannemen zonder enig vorm van onderbouwing of bewijs is verstandig.quote:Op zaterdag 19 februari 2011 15:29 schreef Saarbarbaar het volgende:
Al die mensen hier die per se bewijs ergens voor nodig hebben om in te gelovenEn atheïsme is ook een geloof, dus 'nergens in geloven' kan niet. En oh ja, dan heb je nog die mensen die zeggen: ''ik geloof in mezelf''
Dan is je geloof alsnog op zo goed als niks gebouwd. De mens zelf is niks om in te geloven; we worden geboren met niks, en gaan dood met niks, dat is een vaststaande waarheid. Je dure plasma-TV of je Porsche kun je niet meenemen het graf in.
Een van de weinige fatsoenlijke posts die ik hier heb gelezen, kwamen van TeenWolf.
Iedereen 'dist' hem dan wel mooi, maar hij heeft er wel over nagedacht, in tegenstelling tot al het volk wat beweert dat wetenschap dé enige echte waarheid is. Ja, want als een of andere hoog opgeleide nerd iets zegt, en dat heeft bewezen met een proefje, dan is het waar![]()
Think outside the box, mensen. Wetenschap en religie gaan prima samen. Oh ja, religie had trouwens eerder gelijk. In Jesaja is duizenden jaren geleden opgeschreven dat de aarde rond is. En later moest de mens maar eens faam verwerven door dit opnieuw te beweren en zo een 'ontdekking' doen![]()
Goh, dit is een langere lap tekst geworden dan ik zelf verwachtte
Onderbouwing en bewijs, mij assquote:Op zaterdag 19 februari 2011 15:33 schreef Gary_Oak het volgende:
[..]
Nee, iets zomaar aannemen zonder enig vorm van onderbouwing of bewijs is verstandig.
Bewijs dat maar.quote:Op zaterdag 19 februari 2011 15:47 schreef Saarbarbaar het volgende:
En daarbij; het is veel logischer dat de natuur en de mensen zijn geschapen door iets, dan dat het zomaar 'uit het niets' is ontstaan.
Ik praat wel met je verder als je empirische cyclus, de wetenschappelijke methode en de methodologie onder de knie hebt. Discussiëren met mensen die geen idee hebben waar ze over praten is onbegonnen werk.quote:Op zaterdag 19 februari 2011 15:47 schreef Saarbarbaar het volgende:
[..]
Onderbouwing en bewijs, mij ass![]()
Het heet niet voor niets GELOOF![]()
En daarbij; het is veel logischer dat de natuur en de mensen zijn geschapen door iets, dan dat het zomaar 'uit het niets' is ontstaan. Elke wetenschapper weet gewoon, dat uit NIETS niet IETS kan ontstaanDat is bewezen.
Tenzij je schimmel als voorbeeld neemt, maar dat komt uit bacteriën. Maar die moeten ook ooit zijn gemaakt
Goh, je onderbouwt jezelf pas supergoed als je expres moeilijke woorden gaat gebruikenquote:Op zaterdag 19 februari 2011 15:50 schreef Gary_Oak het volgende:
[..]
Ik praat wel met je verder als je empirische cyclus, de wetenschappelijke methode en de methodologie onder de knie hebt. Discussiëren met mensen die geen idee hebben waar ze over praten is onbegonnen werk.
Ik weet niet hoor, maar volgens mij ben je dat nual aan het doenquote:Op zaterdag 19 februari 2011 15:55 schreef Saarbarbaar het volgende:
[..]
Goh, je onderbouwt jezelf pas supergoed als je expres moeilijke woorden gaat gebruiken![]()
(al weet ik wel wat je bedoelt). Met mensen zoals jij, WIL ik niet eens discussiëren
Wat wil je dan? Dat ik hier al die dingen voor je ga uitleggen?quote:Op zaterdag 19 februari 2011 15:55 schreef Saarbarbaar het volgende:
[..]
Goh, je onderbouwt jezelf pas supergoed als je expres moeilijke woorden gaat gebruiken![]()
(al weet ik wel wat je bedoelt). Met mensen zoals jij, WIL ik niet eens discussiëren
Mij ook nog eens uitmaken voor 'dom wicht'quote:Op zaterdag 19 februari 2011 16:02 schreef Gary_Oak het volgende:
[..]
Wat wil je dan? Dat ik hier al die dingen voor je ga uitleggen?Als je weet hoe die dingen in elkaar zitten, weet je ook dat de evolutietheorie veel waarschijnlijker is dan welk geloof dan ook. Maar het nog steeds ontkennen zegt me meer iets over jouw kennis over de wetenschap dan over de juistheid van de evolutietheorie. Dom wicht. Een mening hebben, oké, maar verdiep je er dan in. Lees een boek over de evolutietheorie bijvoorbeeld.
Niet haten, ik heb wél verstand van zaken.
Hihihi, selectief reageren, en een stropop gebruiken.quote:Op zaterdag 19 februari 2011 16:10 schreef Saarbarbaar het volgende:
[..]
Mij ook nog eens uitmaken voor 'dom wicht'Yep, nu heb je me overtuigd. Ik geloof opeens in de evolutietheorie, want mensen die schelden, hebben gelijk
![]()
Eh nee, er is de afgelopen jaren in een onderzoek gebleken dat er in een vacuüm(=NIETS) spontaan deeltjes kunnen ontstaan. Dus kan er iets uit het niets ontstaan en is dat in ieder geval geen argument om de evolutietheorie te ontkrachten.quote:Op zaterdag 19 februari 2011 15:47 schreef Saarbarbaar het volgende:
[..]
Onderbouwing en bewijs, mij ass![]()
Het heet niet voor niets GELOOF![]()
En daarbij; het is veel logischer dat de natuur en de mensen zijn geschapen door iets, dan dat het zomaar 'uit het niets' is ontstaan. Elke wetenschapper weet gewoon, dat uit NIETS niet IETS kan ontstaanDat is bewezen.
Tenzij je schimmel als voorbeeld neemt, maar dat komt uit bacteriën. Maar die moeten ook ooit zijn gemaakt
Dat heb je iig wel bewezen.quote:Op zaterdag 19 februari 2011 16:10 schreef Saarbarbaar het volgende:
[..]
Mij ook nog eens uitmaken voor 'dom wicht'
Evolutietheorie is een feit, je hoeft het niet te geloven. Het is gewoon zoquote:Op zaterdag 19 februari 2011 16:10 schreef Saarbarbaar het volgende:
[..]
Mij ook nog eens uitmaken voor 'dom wicht'Yep, nu heb je me overtuigd. Ik geloof opeens in de evolutietheorie, want mensen die schelden, hebben gelijk
![]()
Evolutie werkt ook als je er niet in geloofd. Daar kan God nog een puntje aan zuigen.quote:Op zaterdag 19 februari 2011 16:33 schreef Wing het volgende:
[..]
Evolutietheorie is een feit, je hoeft het niet te geloven. Het is gewoon zo
Sowieso discussieren met gelovigen. Deze gasten zijn zo vastgeroest in hun wanen dat Festingers cognitieve dissonantietheorie overuren draaitquote:
Pak ze aan, jongen!quote:Op zaterdag 19 februari 2011 16:39 schreef Michielos het volgende:
[..]
Sowieso discussieren met gelovigen. Deze gasten zijn zo vastgeroest in hun wanen dat Festingers cognitieve dissonantietheorie overuren draait
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |