Wedden dat wij het echte feest weer missenquote:Op vrijdag 28 augustus 2009 23:52 schreef maril het volgende:
Het weerlicht een beetje in Tilburg
Die tweede is echt vet!quote:Op zaterdag 29 augustus 2009 00:10 schreef The_Terminator het volgende:
In het vorige topic stonden er al een paar, maar ik kan het toch niet laten ze te postenKwaliteit is helaas niet je van het, maargoed, een telefoon kun je ook niet veel van verwachten. Locatie Groningen.
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
Ik zat van een bak koffie te genieten terwijl ik me aan het bedenken was hoe ik iets op zou gaan lossen. Toevallig keek ik uit het raam en zag al die 'dingen' ineens overwaaien. Natuurlijk heb je op dit soort momenten nooit een fatsoenlijke camera bij de handquote:Op zaterdag 29 augustus 2009 00:28 schreef SpeedyGJ het volgende:
Ik blijf nog steeds genieten van die mammatus veld die hier langs trok, je zag mooi die mammatus bij elkaar komen tot 1 grote bollen die juist in de richting van Groningen gingen, en ja hoor daar stromen de foto's binnen, toch geweldig dat je op deze manier een prachtige reeks kan maken van klein naar groot
Mooie foto's.quote:Op zaterdag 29 augustus 2009 00:10 schreef The_Terminator het volgende:
In het vorige topic stonden er al een paar, maar ik kan het toch niet laten ze te postenKwaliteit is helaas niet je van het, maargoed, een telefoon kun je ook niet veel van verwachten. Locatie Groningen.
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
400 euro voor een compleet station? Niet heel slecht. Ik zal eens verder zoeken op Davis om te kijken wat ze hebben voor mij.quote:Op vrijdag 28 augustus 2009 12:03 schreef SpeedyGJ het volgende:
Droog zal het niet blijven, op veel plaatsen beginnen buien te ontstaan. Wel trekt de wind behoorlijk aan, hier al pieken van 46km/h gemiddelde van 24 tot 26km/h (4bft dus).
Wat is je buget Indah? Anders raad ik je toch aan om voor de davis te gaan, in het buitenland is dit altijd wat goedkoper, met geluk kun je al 1 op de kop tikken voor 400 euro exc datalogger
Is indd niet slecht, hier in NL kun je ze vanaf 550 kopenquote:Op zaterdag 29 augustus 2009 03:59 schreef indahnesia.com het volgende:
[..]
400 euro voor een compleet station? Niet heel slecht. Ik zal eens verder zoeken op Davis om te kijken wat ze hebben voor mij.
Ja, dan moet het inderdaad maar even wachten. Die Vantage Pro ziet er erg leuk uit, alles in 1, en op zonne-energie, waar ik hier genoeg van heb.quote:Op zaterdag 29 augustus 2009 05:08 schreef SpeedyGJ het volgende:
[..]
Is indd niet slecht, hier in NL kun je ze vanaf 550 kopenEchter moet er dan nog een datalogger bij komen, die ligt hier voor 150 euro, dan zou je in het buitenland iets van 100 euro of minder dokke.
Ik raad je toch aan om voor de Davis te gaan, zeker in de omstandigheden waar jij zit. Even door sparen zou geen overbodige luxe zijn
Die heb ik ook gemaakt gisteren:quote:Op zaterdag 29 augustus 2009 00:10 schreef The_Terminator het volgende:
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
Misschien is de Vantage Vue ook wel wat, helaas kun je niks los koppelen dus alles zou op dak moeten staanquote:Op zaterdag 29 augustus 2009 12:26 schreef indahnesia.com het volgende:
[..]
Ja, dan moet het inderdaad maar even wachten. Die Vantage Pro ziet er erg leuk uit, alles in 1, en op zonne-energie, waar ik hier genoeg van heb.
Goed, voor later dus maar dan.
Fantastische foto's!quote:Op zaterdag 29 augustus 2009 13:56 schreef JWHv1 het volgende:
Paar foto's van het onweer gisteravond.
Het onweer bleek zich toch verder landinwaards te trekken dan van te voren werd gedacht. Waarschijnlijk haalde de bui toch nog extra energie uit de Ijsselmeer?
Op sommige foto's is zelfs de sterrenhemel deels zichtbaar en als je goed kijkt kan je delen van de Grote Beer of Hercules herkennen .
Deze buien leken ook nog de Shear van de Jet mee te pakken volgens de Satrep van 2100UTC gisteravond dus er waren wel enige randverschijnselen. Op mijn foto's zie je eerst richting West al hele lage convectie, maar richting NW ( de 3 flats ) zie je wel degelijk iets wallcloud achtigs vormen. Vervolgens trok de boel over met eerst een Whalesmouth. Na de laatste foto leek de activiteit er ook zo goed als uit, vervolgens maar 4 of 5 weerlichten gezien vanuit de woonkamer.
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
is hier net in Amsterdam west overgetrokken: felle flitsen, 1 stevige inslag en grote regendruppels> Leuk, maar niets speciaalsquote:Op zaterdag 29 augustus 2009 22:26 schreef Frankz0rz het volgende:
Er ontstaat een buitje boven de Noordzee zo te zien, zag net al een paar flitsen, maar trekt hier niet overheen, maar langs.
Ok hopelijk mooi weer daar.quote:Op zondag 30 augustus 2009 02:29 schreef F4T4L_3RR0R het volgende:
Ik wil morgen goed weer. De rondvlucht om de Deltawerken en de haven van Rotterdam is al 2 keer uitgesteld.
Dat alles op het dak staat is geen probleem. Heb een groot dak hier.. haha..quote:Op zaterdag 29 augustus 2009 15:51 schreef SpeedyGJ het volgende:
[..]
Misschien is de Vantage Vue ook wel wat, helaas kun je niks los koppelen dus alles zou op dak moeten staan
Kan je dan even landen in Zwijndrecht?quote:Op zondag 30 augustus 2009 02:20 schreef F4T4L_3RR0R het volgende:
Hopelijk is het morgenmiddag droog in Rotterdam. Ga vliegen in klein propellorvliegtuigje.
Dit is em:quote:Op zondag 30 augustus 2009 04:05 schreef indahnesia.com het volgende:
[..]
Dat alles op het dak staat is geen probleem. Heb een groot dak hier.. haha..
Dat heet een halo:quote:Op maandag 31 augustus 2009 11:19 schreef marcel-o het volgende:
wederom een fail met het Weeralarm dus![]()
ik had wel iets aparts op de terugreis in het vliegtuig, als ik naar de wolken keek en ik de schaduw van het vliegtuig zag, zag ik een kleurenboog er omheen.
mn vriendin noemde het de beschermengel van het vliegtuig![]()
![]()
ik neem aan dat het gewoon een soort van regenboog is door de waterdruppeltjes in de wolken.
[ link | afbeelding ]
[ link | afbeelding ]
klik voor groter !
bronquote:Halo’s en bijzonnen
Er zijn nog veel meer optische verschijnselen die met de breking van licht te maken hebben. Een voorbeeld daarvan is de halo, die bijvoorbeeld deze woensdag op diverse plaatsen weer gesignaleerd werd ‘in’ overtrekkende sluierbewolking rond de zon.
Een halo is een (veelal gekleurde) ring rond de zon. Ook rond de maan, in mindere mate weliswaar, kan een halo worden gevormd. Deze ontstaan door breking en weerkaatsing van het zonlicht c.q. maanlicht door een (dunne, hoge) wolkenlaag die uit ijskristalletjes bestaat.
Behalve een 'ordinaire' ring kunnen er ook gekleurde kransen en bijzonnen of onder(bij)zonnen ontstaan. Dat laatste is alleen te zien vanuit het vliegtuig of vanaf een bergtop. Zeldzaam zijn deze optische verschijnselen niet, want gemiddeld gesproken is er 1 a 2 keer per week wel ergens in Nederland een halo te zien.
Lol, dat heb ik ook opgezocht omdat ik er 1 had gezien idd, wel mooi, dat dan weer wel.quote:Op maandag 31 augustus 2009 12:21 schreef marcel-o het volgende:
ah danku
nik bijzonders dus![]()
wel mooi iig
Doe dit maar:quote:Op maandag 31 augustus 2009 13:06 schreef Stephan1237 het volgende:
Hier is het gewoon rustig geweest
Dit wil ik gewoon (dat zwarte gebied moet natuurlijk boven Nederland liggen dan)
[ afbeelding ]
Ik kan je vertellen dat het geen Halo is zoals andere beweren. Dit is een zogenaamde 'Glory'. Zie Optics Picture of the Day.quote:Op maandag 31 augustus 2009 11:19 schreef marcel-o het volgende:
wederom een fail met het Weeralarm dus![]()
ik had wel iets aparts op de terugreis in het vliegtuig, als ik naar de wolken keek en ik de schaduw van het vliegtuig zag, zag ik een kleurenboog er omheen.
mn vriendin noemde het de beschermengel van het vliegtuig![]()
![]()
ik neem aan dat het gewoon een soort van regenboog is door de waterdruppeltjes in de wolken.
[ link | afbeelding ]
[ link | afbeelding ]
klik voor groter !
Dit komt uit jouw bron:quote:Op dinsdag 1 september 2009 08:25 schreef JWHv1 het volgende:
[..]
Ik kan je vertellen dat het geen Halo is zoals andere beweren. Dit is een zogenaamde 'Glory'. Zie Optics Picture of the Day.
Dit uit de mijne:quote:Unlike the corona that is made by any objects - water drops, pollen grains, lumps of coal - the glory must have transparency. The light passes through cloud droplets with at least one internal reflection plus propagation by 'surface waves'.
Zoek de verschillen....quote:Een halo is een (veelal gekleurde) ring rond de zon. Ook rond de maan, in mindere mate weliswaar, kan een halo worden gevormd. Deze ontstaan door breking en weerkaatsing van het zonlicht c.q. maanlicht door een (dunne, hoge) wolkenlaag die uit ijskristalletjes bestaat.
Behalve een 'ordinaire' ring kunnen er ook gekleurde kransen en bijzonnen of onder(bij)zonnen ontstaan. Dat laatste is alleen te zien vanuit het vliegtuig of vanaf een bergtop.
quote:Morning Glory: De Morning Glory is een bijzondere en zeldzame rolwolk en komt vrijwel alleen in Australië voor. De wolk kan alleen gezien worden in het voorjaar en dam meestal rond zonsopkomst, vandaar ook de naam. De wolk is meestal een kilometer breed maar kan vele honderden kilometers lang worden. Er valt geen neerslag uit de wolk. Wel kunnen enkele windstoten optreden bij de passage. De Morning Glory kan op verschillende wijzen ontstaan. Sommigen wolken ontstaan bij de botsing van twee zeewindfronten boven zee, anderen weer door grote onweerscomplexen op een koufront of zelfs losse onweersbuien. De golven worden pas zichtbaar als ze door vochtige lucht bewegen waarbij de stijgende luchtstroom aan de voorzijde van de wolk condenseert. Aan de achterzijde daalt de lucht.
Het verschil is dat een Halo zich om de zon of maan vormt en de Glory nietquote:Op dinsdag 1 september 2009 09:48 schreef kahaarin het volgende:
[..]
Dit komt uit jouw bron:
[..]
Dit uit de mijne:
[..]
Zoek de verschillen....Misschien verschillende namen voor hetzelfde?
Lol, nog kleinere quote:quote:Op dinsdag 1 september 2009 13:01 schreef JWHv1 het volgende:
[..]
Het verschil is dat een Halo zich om de zon of maan vormt en de Glory niet.
*ik ben eigenwijs*quote:Behalve een 'ordinaire' ring kunnen er ook gekleurde kransen en bijzonnen of onder(bij)zonnen ontstaan.
Zuch?quote:Op dinsdag 1 september 2009 14:58 schreef kahaarin het volgende:
[..]
Lol, nog kleinere quote:
[..]
*ik ben eigenwijs*
Rechter bij zon aan de rechterkant, got it! Okay, nu is het duidelijk uitgelegd! Dankjewel.quote:Op dinsdag 1 september 2009 16:13 schreef JWHv1 het volgende:
[..]
Zuch?. Komt die dan:
Een bijzon, Halo of andere soorten bogen hebben een bepaald kleuren patroon. De kleur rood zit altijd aan de kant van de Zon. Circumzenithal arc heeft deze aan de onderkant en de Circumhorizontal aan de bovenkant en een Halo heeft rood aan de binnenkant. Linker bijzon heeft het aan de rechterkant en de Rechter bijzon.. je snapt het wel. Zo kan ik wel even doorgaan.
Dit neemt niet weg dat het een interessant fenomeen is. Deze kan zelfs gevormt worden door pollen van bomen en planten! Heb vaker Corona's ofwel Glory's gezien maar nog nooit vanuit het vliegtuig wat nog wel in m'n lijstje staat! Wie weet over 2 weken als ik weer ga vliegen.
Hier staan vele andere voorbeelden en ook veel andere optics!
Waar woon je dan? En hoezo voorbereiden?quote:Op woensdag 2 september 2009 17:40 schreef Frankz0rz het volgende:
100km/h?Ik bereid me alvast voor dan.
waar is hier?quote:
Zwijndrechtquote:
750 euro? Zijn er 2 fietsen omgevallen?quote:Op woensdag 2 september 2009 18:51 schreef Fredo55 het volgende:
Leuk, herfst..wind en regen.![]()
Zolang je er maar niet door hoeft.![]()
Vanmiddag een windhoos geweest, een dorp verderop.
¤ 750.00 schade.
quote:Op woensdag 2 september 2009 18:58 schreef LoggedIn het volgende:
[..]
750 euro? Zijn er 2 fietsen omgevallen?
Dat is de Amerikaanse notatiequote:
Zou kunnen. De buien konden volgens mij flink uitpakkenquote:Op woensdag 2 september 2009 19:16 schreef marcel-o het volgende:
Je ziet de lucht onstabiel worden.
van die rare wolken met plukken er onder.
is die level 1 voor de harde wind?
fl. 1,650,000.00quote:Op woensdag 2 september 2009 19:23 schreef Ploertendoder het volgende:
[..]
Dat is de Amerikaanse notatieWij noteren in dat geval ¤ 750.000
![]()
Hier is het gewoon bewolktquote:Op woensdag 2 september 2009 19:16 schreef marcel-o het volgende:
Je ziet de lucht onstabiel worden.
van die rare wolken met plukken er onder.
is die level 1 voor de harde wind?
Ahquote:
Jij voelt het aan je hoofd? Het zou kunnen ivm verandering van de luchtdrukquote:Op woensdag 2 september 2009 20:03 schreef Fredo55 het volgende:
Volgens mij is er noodweer op komst, heb koppijn.
Daar zeggen ze na middernacht.. Da's wel mooiquote:Op woensdag 2 september 2009 20:10 schreef JWHv1 het volgende:
Het kan best wel explosief worden vanacht. De Jetstreak zit vrij gunstig en kan samen met het Kou Front voor zeer veel instabiliteit zorgen tot aan 6-7km hoogte. Hierbij is er een kans dat er een lijn ontstaat langs dit Kou front met mogelijk kans op supercellen ( vanwege de Jet ). Meer info op deze voorspelling van Karim van Weerwoord.
Een tornadoquote:Op woensdag 2 september 2009 20:13 schreef Stephan1237 het volgende:
Weeralarm?
[ afbeelding ]
Hehe wat zou dat zijn?
Een duif met een bad-hair day.quote:Op woensdag 2 september 2009 20:13 schreef Stephan1237 het volgende:
Weeralarm?
[ afbeelding ]
Hehe wat zou dat zijn?
dekbed met camera?quote:Op woensdag 2 september 2009 20:13 schreef Stephan1237 het volgende:
Weeralarm?
[ afbeelding ]
Hehe wat zou dat zijn?
ja, heb hier ook geen lekker gevoel bij (of juist wel, is net hoe je het bekijktquote:Op woensdag 2 september 2009 20:10 schreef JWHv1 het volgende:
Het kan best wel explosief worden vanacht. De Jetstreak zit vrij gunstig en kan samen met het Kou Front voor zeer veel instabiliteit zorgen tot aan 6-7km hoogte. Hierbij is er een kans dat er een lijn ontstaat langs dit Kou front met mogelijk kans op supercellen ( vanwege de Jet ). Meer info op deze voorspelling van Karim van Weerwoord.
Ja, hoe vaag het ook klinkt.. ik voel het inderdaad weleens aan.quote:Op woensdag 2 september 2009 20:10 schreef Ploertendoder het volgende:
[..]
Jij voelt het aan je hoofd? Het zou kunnen ivm verandering van de luchtdruk
Noordwijk, en gewoon wat dingen uit de tuin halen en in het schuurtje zetten enz.. Vooralsnog is het windstil iigquote:Op woensdag 2 september 2009 18:28 schreef kebabkever het volgende:
[..]
Waar woon je dan? En hoezo voorbereiden?
Hier overigens heel vriendelijk weer, onbewolkt, zonnetje en nagenoeg windstil.. stilte voor de storm vannacht?
Het begon zondag wat grijzig in Rotterdam, maar in Zeeland was het schitterend weer!quote:
Wow ! Mooi foto's manquote:Op woensdag 2 september 2009 23:06 schreef F4T4L_3RR0R het volgende:
[..]
Het begon zondag wat grijzig in Rotterdam, maar in Zeeland was het schitterend weer!
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
Nice picsquote:Op woensdag 2 september 2009 23:06 schreef F4T4L_3RR0R het volgende:
[..]
Het begon zondag wat grijzig in Rotterdam, maar in Zeeland was het schitterend weer!
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
Niks gemerkt iig hier.quote:Op donderdag 3 september 2009 01:27 schreef SpeedyGJ het volgende:
Ik blijf vol houden dat er een kortstondige 9bft komt te staan, dit voornamelijk bij buien.
Het is ook maar net begonnenquote:
Noordwijk, omgeving Leiden woon ik. Maar die kaart staat nu op 6 maar het waait naar mijn gevoel toch echt veel harderquote:Op donderdag 3 september 2009 13:47 schreef SpeedyGJ het volgende:
Kan ook door de windstoten komen he![]()
Weet niet waar je woont maar het gebeurd niet vaak dat in het binnenland een kracht 6 word gehaald.
Hier zonet behoorlijke windstoten en begint nu wel heftiger te worden, helaas wil het lokatie van de windmeter niet echt mee werken.
Waar woon jij, het is 16 gradenquote:Op donderdag 3 september 2009 15:03 schreef TommyGun het volgende:
Waait lekker zeg! Ondanks dat is het best warm.
Daar lijken ze meer geluk te hebben dan wijquote:Op donderdag 3 september 2009 21:00 schreef marcel-o het volgende:
boven ons krijgen ze t zwaarder te verduren![]()
![]()
[ afbeelding ]
Valt allemaal wel mee, de radar onderschat de hevigheid van de neerslag, het is veel minder dan het eruit zietquote:Op donderdag 3 september 2009 21:00 schreef marcel-o het volgende:
boven ons krijgen ze t zwaarder te verduren![]()
![]()
[ afbeelding ]
ehmquote:Op donderdag 3 september 2009 21:43 schreef SpeedyGJ het volgende:
[..]
Valt allemaal wel mee, de radar onderschat de hevigheid van de neerslag, het is veel minder dan het eruit ziet
Dat valt mij ook op, niet leuk.quote:Op donderdag 3 september 2009 21:20 schreef Againzender het volgende:
en weer trekt het onweer ten zuiden van Amsterdam langs, die buien blijven ruwweg de zelfde weg volgen. Niet zo raar natuurlijk.
Voorlopig moet ik het maar doen met wat weerlicht.
k hoor ook wat klappen nu idd..quote:Op donderdag 3 september 2009 22:13 schreef Droopie het volgende:
Zo..hier had wel een weeralarm voor afgegeven morgen worden
Rotterdam-Zuid flink los, harde klappen en flinke hagel boven mijn huis
het gaat maar door op die lijn daar over het middenquote:Op donderdag 3 september 2009 22:34 schreef Frankz0rz het volgende:
Het flitst en dondert hier ook weer meer in Noordwijk![]()
Zeg dat, blijven maar buien ontstaan. Alleen ben ik al 3 keer natgeregend in 2 dagen maar dat heb ik er wel voor overquote:Op donderdag 3 september 2009 22:50 schreef Againzender het volgende:
[..]
het gaat maar door op die lijn daar over het midden
Vanmorgen hier in Amsterdam met de bakfiets tot op het bot nat geregend. Onze jongste zoon vond het geweldig, die zat dan ook lekker droog in z'n tent in dat hoosweerquote:Op donderdag 3 september 2009 22:58 schreef Frankz0rz het volgende:
[..]
Zeg dat, blijven maar buien ontstaan. Alleen ben ik al 3 keer natgeregend in 2 dagen maar dat heb ik er wel voor over
geen idee, maar ik gok Venusquote:Op donderdag 3 september 2009 23:35 schreef marcel-o het volgende:
welke felle ster is dat trouwens rechts onder de maan?
Jupiterquote:Op donderdag 3 september 2009 23:36 schreef Againzender het volgende:
[..]
geen idee, maar ik gok Venus
Helaas stelden die niet veel voor...quote:Op vrijdag 4 september 2009 11:41 schreef Stephan1237 het volgende:
Gisteren wat onweersbuien gehoord maar ik lag in bed filmpje te kijken. Toen rond 22:45 gaan slapen en niks meer gehoord (Rotterdam)
Hoofdzakelijk rond Leeuwardenquote:Op vrijdag 4 september 2009 13:44 schreef SpeedyGJ het volgende:
Voor welke regio Crash?
Zo het nu naar uit ziet mooi weer maar ook kans op wolkenvelden hangt vanaf hoe de wind staat.
Ojee veel wind en regen op het programma, alleen dan het tegenovergesteldquote:
Weet je zeker dat die natte broek niet ergens anders vandaan kwam?quote:Op vrijdag 4 september 2009 20:57 schreef Fredo55 het volgende:
Ik was net bij een vriendin, we stonden buiten en de eerste druppels vielen naar beneden.
Maar snel afscheid genomen, eerste natte broek sinds maanden.
quote:Op vrijdag 4 september 2009 21:19 schreef Saekerhett het volgende:
[..]
Weet je zeker dat die natte broek niet ergens anders vandaan kwam?
Oh, moet de wind ook nog gaan draaien.quote:Op vrijdag 4 september 2009 21:08 schreef SpeedyGJ het volgende:
Hier valt het met de wind erg mee.
Het is nu wachten op de windrichting die momenteel nog ZW is maar terschelling komt nu met NW
Hier zojuist gedraaid naar WNW/NW merk gelijk aan de snelheid die meteen de lucht in gaatquote:Op vrijdag 4 september 2009 21:26 schreef Fredo55 het volgende:
[..]
Oh, moet de wind ook nog gaan draaien.
Hier valt het ook nog wel mee met de wind, windkracht 4/5.
Zal niet de laatste keer zijn dit jaarquote:Op vrijdag 4 september 2009 21:29 schreef marcel-o het volgende:
beste regen hier
wat een takke herfst weer![]()
Teletekst geeft zaterdag 17 graden?quote:Op maandag 7 september 2009 11:58 schreef marcel-o het volgende:
zaterdag weer 26 graden![]()
wat daarna komt .....
morgen ook warm trouwens.. maar daarna gebeurt er niks
quote:ESTOFEX starts probabilistic thunder forecasting
Starting September 8th, the ESTOFEX forecast maps indicate the probability of thunderstorms in more detail. By using two lines, areas with three different levels of probability are indicated.
Low probability: 0 - 15%
Medium probability: 15 - 50%
High probability: 50 - 100%
The probabilities refer to the chance of thunder within a distance of 40 km of a point. The areas are bounded by lines, that represent the 15% and 50% contours repectively. The 15% contour will be a thin yellow line and the 50% contour a thick yellow line. Verification results will be published as they become available. We are grateful to EUCLID for the gridded data they kindly provide us for this purpose.
Het stormt daar behoorlijk.quote:Op dinsdag 8 september 2009 13:57 schreef kahaarin het volgende:
Boven het Noorden van Groot Bittanie is er een mooie centrifuge:
[ afbeelding ]
en daar kunnen wij indirect nog wat van gaan merken:quote:Op dinsdag 8 september 2009 13:57 schreef kahaarin het volgende:
Boven het Noorden van Groot Bittanie is er een mooie centrifuge:
[ afbeelding ]
Haal de auto's maar vast van de kadesquote:Een uitdiepende oceaandepressie west van de Britse Eilanden trekt vanmiddag en vanavond noord van Schotland richting Noorse Zee. Rond dit laag komt boven de noordelijke Noordzee een fors windveld te staan, dat woensdag vooral op het ochtendhoogwater in Den Helder en later voor Harlingen en Delfzijl voor extra verhoging gaat zorgen.
nou, volgens mij viel het wel mee met die verhoging?quote:Op dinsdag 8 september 2009 23:46 schreef SpeedyGJ het volgende:
Morgen naar Ameland, we zullen uiteraard wel wat merken van die verhoging
Tja ik weet het niet ben eigenlijk nog nooit op Ameland geweest, maar uiteindelijk waren sommige golven erg hoog voor een 4bft dus die zullen zeker wel van de storm komen verder opquote:Op woensdag 9 september 2009 20:30 schreef Againzender het volgende:
[..]
nou, volgens mij viel het wel mee met die verhoging?
Mooie foto's. Die golven zien er vrij normaal uit.quote:Op donderdag 10 september 2009 11:26 schreef SpeedyGJ het volgende:
[..]
Tja ik weet het niet ben eigenlijk nog nooit op Ameland geweest, maar uiteindelijk waren sommige golven erg hoog voor een 4bft dus die zullen zeker wel van de storm komen verder op
Hier een kleine overzicht van de 185 foto
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
Toffe foto's!!quote:Op donderdag 10 september 2009 11:26 schreef SpeedyGJ het volgende:
[..]
Tja ik weet het niet ben eigenlijk nog nooit op Ameland geweest, maar uiteindelijk waren sommige golven erg hoog voor een 4bft dus die zullen zeker wel van de storm komen verder op
Hier een kleine overzicht van de 185 foto
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
Zo, dat is een flinke.quote:Op donderdag 10 september 2009 21:08 schreef SpeedyGJ het volgende:
Dank![]()
Vlak bij Nes aangekomen viel me gelijk de enorme windmeter op die boven het dak hing van wagenborg.
[ afbeelding ]
Deze is zeker 2X zo groot als de Davis Windmeter![]()
Klik hier voor de overige 59 foto's
Arme voorspelling.quote:Op zaterdag 12 september 2009 10:33 schreef SpeedyGJ het volgende:
Morgen wel wat actie met 7bft langs de kust
21' is lekker toch?quote:Op woensdag 16 september 2009 00:30 schreef Asgard het volgende:
Weekend word zonnig met 21 graden.
Waarom niet meteen weer koud of warm? Waarom weer per se er tussen in
Regenboogquote:Op maandag 14 september 2009 19:57 schreef Fredo55 het volgende:
[..]
Dat bedoelde ik ook.![]()
![]()
Zojuist een prachtige,heldere regenboog.![]()
Herfst!![]()
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
vanmorgen kon je hier(Houten) onder de mist door kijkenquote:
Asjeblieft zegquote:
quote:Op dinsdag 22 september 2009 21:07 schreef SpeedyGJ het volgende:
Toch lijkt het rond de 29ste helemaal om te slaan met veel regen en wind
Helemaal nietquote:
Dat word ook weer met de run minder.quote:Op dinsdag 22 september 2009 21:07 schreef SpeedyGJ het volgende:
Toch lijkt het rond de 29ste helemaal om te slaan met veel regen en wind
yep, staat nog maar weinig echte herfst op de kaart.....quote:Op donderdag 24 september 2009 12:14 schreef Fredo55 het volgende:
[..]
Dat word ook weer met de run minder.
quote:KNMI meet jaren foute temperatuur
DE BILT - Weerinstituut KNMI heeft op zijn terrein in De Bilt jarenlang onjuiste temperaturen gemeten door de verkeerde opstelling van een thermometer.
Het instrument stond te dicht bij een rij bomen, waardoor er gemiddeld een halve graad te hoog werd gemeten.
Na ontdekking van de fout is de thermometer vóór de afgelopen zomer verplaatst naar een open plek op het meetveld, bevestigt het KNMI. Door de ingreep zakte de gemiddelde temperatuur die werd gemeten met een halve graad. Deze meting zou wel betrouwbaar zijn.
De fout leidde ertoe dat het KNMI jarenlang meer 'officiële' zomerse en tropische dagen heeft uitgeroepen dan er in werkelijkheid waren. Volgens het instituut heeft het euvel de wetenschappelijke discussie over de klimaatverandering niet of nauwelijks beïnvloed, omdat onderzoekers de gegevens van een groot aantal weerstations gebruiken.
Bron: AD
quote:KNMI jarenlang doof voor kritiek
WAGENINGEN - Weerinstituut KNMI is jarenlang doof geweest voor kritiek van concurrent Meteo Consult op zijn temperatuurmetingen in De Bilt.
Weerkundigen van het in Wageningen gevestigde Meteo Consult hebben jarenlang hun wantrouwen geuit, omdat het volgens de KNMI-cijfers in De Bilt altijd iets warmer was dan in het zestien kilometer verderop gelegen Cabauw, waar ook een KNMI-thermometer staat. De ligging van beide plaatsen kon volgens Meteo Consult het temperatuurverschil van gemiddeld een halve graad niet verklaren. Ook niet als in aanmerking werd genomen dat De Bilt in een stedelijker, en mogelijk dus warmere, omgeving ligt dan Cabauw, bij IJsselstein.
De Wageningse meteorologen ontdekten deze zomer tot hun verbazing dat het temperatuurverschil tussen beide plaatsen in de KNMI- cijfers nagenoeg was verdwenen. Bij navraag bij de Biltse collega's bleek dat de thermometer was verplaatst. Sinds die ingreep wezen de metingen uit dat De Bilt niet een halve graad, maar gemiddeld nog slechts twee honderdste graad warmer was dan Cabauw, aldus een woordvoerster van Meteo Consult.
Deze zomer bleek het temperatuursverschil opeens opgelost. Opnieuw laaiden de discussies tussen weerkundigen op en werd besloten de metingen tussen Bilt en Cabauw nauwkeurig te vergelijken. ,,Zo werd ontdekt dat het vorige zomer in de Bilt nog een halve graad warmer was en dit jaar nog maar een verschil van 0,02 graad Celsius bestond,'' vertelt een woordvoerster van Meteo Consult.
De organisatie besloot het KNMI te bellen en hoorde dat de 'weerhut' waarin de thermometer staat, is verplaatst.
Het meetinstrument stond volgens het KNMI te dichtbij een rij bomen. Omdat de bomen steeds hoger werd, begon de wind de temperatuursmeting teveel te beïnvloeden. Nu is de 'weerhut' tweehonderd meter verderop gezet, naar een meer open plek op het meetveld van de Bilt. Haar KNMI-collega Cees Molenaars kan niet zeggen welke invloed de oude plek van de thermometer heeft gehad op de weerberichten. ,,Dat moeten we nagaan. We betreuren alleen wel dat we Meteo Consult en andere partijen niet van de verplaatsing op de hoogte hebben gesteld.''
De thermometer van De Bilt is de officiële graadmeter gebruikt voor het vaststellen van hitte- en koudegolven en zomerse dagen. Om te spreken van een hittegolf moet het in De Bilt minimaal vijf dagen lang minimaal 25 graden Celcius zijn. Ook moet het dan drie dagen warmer zijn dan dertig graden. Bij 25 graden wordt gesproken over een zomerse dag.
Bij een koudegolf moet in De Bilt vijf aaneengesloten dagen vrieskou worden gemeten, met daarbij drie dagen met strenge vorst. ,,De verschillen in minimumtemperaturen tussen De Bilt en Cabauw waren veel kleiner,'' zegt de woordvoerster van Meteo Consult. ,,De kans dat een koudegolf is gemist, is daarom kleiner.''
Op de weersvoorspellingen van het KNMI heeft de thermometer in De Bilt minder invloed. Die worden gedaan op basis van een gemiddelde van de gegevens van tientallen meetstations. Verder is voor wetenschappelijke doeleinden, zoals onderzoek naar klimaatveranderingen allang geleden de centraal Nederlandse temperatuur in het leven geroepen. Hierbij ook worden gegevens van allerlei stations gebruikt. Meteo Consult zijn vooral blij dat het raadsel is opgelost. Voor de grap hebben ze nog wel heeft uitgerekend wat een halve graad extra in De Bilt deze zomer zou hebben opgeleverd: vijf extra zomerse dagen en twee tropische.
Bron: AD
Dat is mooi. Ik ben deze week begonnen met een bijbaan bij de TNT, en als het de eerste dagen goed weer is leert dat makkelijkerquote:Op donderdag 24 september 2009 12:34 schreef Againzender het volgende:
[..]
yep, staat nog maar weinig echte herfst op de kaart.....
ajajaj, uitermate slordig....quote:
De PVV is al geweest.quote:Op donderdag 24 september 2009 17:35 schreef Againzender het volgende:
[..]
Zal de PVV wel weer komen dat global warming een hoax is
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |