Dat heet een halo:quote:Op maandag 31 augustus 2009 11:19 schreef marcel-o het volgende:
wederom een fail met het Weeralarm dus![]()
ik had wel iets aparts op de terugreis in het vliegtuig, als ik naar de wolken keek en ik de schaduw van het vliegtuig zag, zag ik een kleurenboog er omheen.
mn vriendin noemde het de beschermengel van het vliegtuig![]()
![]()
ik neem aan dat het gewoon een soort van regenboog is door de waterdruppeltjes in de wolken.
[ link | afbeelding ]
[ link | afbeelding ]
klik voor groter !
bronquote:Halo’s en bijzonnen
Er zijn nog veel meer optische verschijnselen die met de breking van licht te maken hebben. Een voorbeeld daarvan is de halo, die bijvoorbeeld deze woensdag op diverse plaatsen weer gesignaleerd werd ‘in’ overtrekkende sluierbewolking rond de zon.
Een halo is een (veelal gekleurde) ring rond de zon. Ook rond de maan, in mindere mate weliswaar, kan een halo worden gevormd. Deze ontstaan door breking en weerkaatsing van het zonlicht c.q. maanlicht door een (dunne, hoge) wolkenlaag die uit ijskristalletjes bestaat.
Behalve een 'ordinaire' ring kunnen er ook gekleurde kransen en bijzonnen of onder(bij)zonnen ontstaan. Dat laatste is alleen te zien vanuit het vliegtuig of vanaf een bergtop. Zeldzaam zijn deze optische verschijnselen niet, want gemiddeld gesproken is er 1 a 2 keer per week wel ergens in Nederland een halo te zien.
Lol, dat heb ik ook opgezocht omdat ik er 1 had gezien idd, wel mooi, dat dan weer wel.quote:Op maandag 31 augustus 2009 12:21 schreef marcel-o het volgende:
ah danku
nik bijzonders dus![]()
wel mooi iig
Doe dit maar:quote:Op maandag 31 augustus 2009 13:06 schreef Stephan1237 het volgende:
Hier is het gewoon rustig geweest
Dit wil ik gewoon (dat zwarte gebied moet natuurlijk boven Nederland liggen dan)
[ afbeelding ]
Ik kan je vertellen dat het geen Halo is zoals andere beweren. Dit is een zogenaamde 'Glory'. Zie Optics Picture of the Day.quote:Op maandag 31 augustus 2009 11:19 schreef marcel-o het volgende:
wederom een fail met het Weeralarm dus![]()
ik had wel iets aparts op de terugreis in het vliegtuig, als ik naar de wolken keek en ik de schaduw van het vliegtuig zag, zag ik een kleurenboog er omheen.
mn vriendin noemde het de beschermengel van het vliegtuig![]()
![]()
ik neem aan dat het gewoon een soort van regenboog is door de waterdruppeltjes in de wolken.
[ link | afbeelding ]
[ link | afbeelding ]
klik voor groter !
Dit komt uit jouw bron:quote:Op dinsdag 1 september 2009 08:25 schreef JWHv1 het volgende:
[..]
Ik kan je vertellen dat het geen Halo is zoals andere beweren. Dit is een zogenaamde 'Glory'. Zie Optics Picture of the Day.
Dit uit de mijne:quote:Unlike the corona that is made by any objects - water drops, pollen grains, lumps of coal - the glory must have transparency. The light passes through cloud droplets with at least one internal reflection plus propagation by 'surface waves'.
Zoek de verschillen....quote:Een halo is een (veelal gekleurde) ring rond de zon. Ook rond de maan, in mindere mate weliswaar, kan een halo worden gevormd. Deze ontstaan door breking en weerkaatsing van het zonlicht c.q. maanlicht door een (dunne, hoge) wolkenlaag die uit ijskristalletjes bestaat.
Behalve een 'ordinaire' ring kunnen er ook gekleurde kransen en bijzonnen of onder(bij)zonnen ontstaan. Dat laatste is alleen te zien vanuit het vliegtuig of vanaf een bergtop.
quote:Morning Glory: De Morning Glory is een bijzondere en zeldzame rolwolk en komt vrijwel alleen in Australië voor. De wolk kan alleen gezien worden in het voorjaar en dam meestal rond zonsopkomst, vandaar ook de naam. De wolk is meestal een kilometer breed maar kan vele honderden kilometers lang worden. Er valt geen neerslag uit de wolk. Wel kunnen enkele windstoten optreden bij de passage. De Morning Glory kan op verschillende wijzen ontstaan. Sommigen wolken ontstaan bij de botsing van twee zeewindfronten boven zee, anderen weer door grote onweerscomplexen op een koufront of zelfs losse onweersbuien. De golven worden pas zichtbaar als ze door vochtige lucht bewegen waarbij de stijgende luchtstroom aan de voorzijde van de wolk condenseert. Aan de achterzijde daalt de lucht.
Het verschil is dat een Halo zich om de zon of maan vormt en de Glory nietquote:Op dinsdag 1 september 2009 09:48 schreef kahaarin het volgende:
[..]
Dit komt uit jouw bron:
[..]
Dit uit de mijne:
[..]
Zoek de verschillen....Misschien verschillende namen voor hetzelfde?
Lol, nog kleinere quote:quote:Op dinsdag 1 september 2009 13:01 schreef JWHv1 het volgende:
[..]
Het verschil is dat een Halo zich om de zon of maan vormt en de Glory niet.
*ik ben eigenwijs*quote:Behalve een 'ordinaire' ring kunnen er ook gekleurde kransen en bijzonnen of onder(bij)zonnen ontstaan.
Zuch?quote:Op dinsdag 1 september 2009 14:58 schreef kahaarin het volgende:
[..]
Lol, nog kleinere quote:
[..]
*ik ben eigenwijs*
Rechter bij zon aan de rechterkant, got it! Okay, nu is het duidelijk uitgelegd! Dankjewel.quote:Op dinsdag 1 september 2009 16:13 schreef JWHv1 het volgende:
[..]
Zuch?. Komt die dan:
Een bijzon, Halo of andere soorten bogen hebben een bepaald kleuren patroon. De kleur rood zit altijd aan de kant van de Zon. Circumzenithal arc heeft deze aan de onderkant en de Circumhorizontal aan de bovenkant en een Halo heeft rood aan de binnenkant. Linker bijzon heeft het aan de rechterkant en de Rechter bijzon.. je snapt het wel. Zo kan ik wel even doorgaan.
Dit neemt niet weg dat het een interessant fenomeen is. Deze kan zelfs gevormt worden door pollen van bomen en planten! Heb vaker Corona's ofwel Glory's gezien maar nog nooit vanuit het vliegtuig wat nog wel in m'n lijstje staat! Wie weet over 2 weken als ik weer ga vliegen.
Hier staan vele andere voorbeelden en ook veel andere optics!
Waar woon je dan? En hoezo voorbereiden?quote:Op woensdag 2 september 2009 17:40 schreef Frankz0rz het volgende:
100km/h?Ik bereid me alvast voor dan.
waar is hier?quote:
Zwijndrechtquote:
750 euro? Zijn er 2 fietsen omgevallen?quote:Op woensdag 2 september 2009 18:51 schreef Fredo55 het volgende:
Leuk, herfst..wind en regen.![]()
Zolang je er maar niet door hoeft.![]()
Vanmiddag een windhoos geweest, een dorp verderop.
¤ 750.00 schade.
quote:Op woensdag 2 september 2009 18:58 schreef LoggedIn het volgende:
[..]
750 euro? Zijn er 2 fietsen omgevallen?
Dat is de Amerikaanse notatiequote:
Zou kunnen. De buien konden volgens mij flink uitpakkenquote:Op woensdag 2 september 2009 19:16 schreef marcel-o het volgende:
Je ziet de lucht onstabiel worden.
van die rare wolken met plukken er onder.
is die level 1 voor de harde wind?
fl. 1,650,000.00quote:Op woensdag 2 september 2009 19:23 schreef Ploertendoder het volgende:
[..]
Dat is de Amerikaanse notatieWij noteren in dat geval ¤ 750.000
![]()
Hier is het gewoon bewolktquote:Op woensdag 2 september 2009 19:16 schreef marcel-o het volgende:
Je ziet de lucht onstabiel worden.
van die rare wolken met plukken er onder.
is die level 1 voor de harde wind?
Ahquote:
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |