*rtv nh op tv pleurtquote:Op vrijdag 28 augustus 2009 19:43 schreef IkWilbert het volgende:
Livestream rtvnh.nl
http://www.rtvnh.nl/player.php?stream=Radio
Dat zijn er inderdaad heel erg veel....quote:Op vrijdag 28 augustus 2009 19:44 schreef Cobra4 het volgende:
Ik durf het aantal uitgerukte voertuigen niet eens te gaan tellen.
quote:Op vrijdag 28 augustus 2009 19:36 schreef __Saviour__ het volgende:
[..]
texel kan gecontroleerd uitbranden, het kan toch niet het vasteland bereiken
Ik snap dat kaartje niet. De rode kringen zijn brandhaarden... dat gele is al afgebrand dan?quote:Op vrijdag 28 augustus 2009 19:48 schreef Fredo55 het volgende:
[ afbeelding ]
Bron: rtv n-h.
[ afbeelding ]
Deze vind ik ook 'bizar'.
Bij Warmenhuizen was het gewoon dikke mist toen we er met de bus langs reden ("DIKKE MIST OP KLAARLICHTE DAG?quote:Op vrijdag 28 augustus 2009 19:48 schreef Nickoss het volgende:
Ik kom er net vandaan en ik heb iets van 50 brandweerwagens gezien op een gebied waar geen eens brandwas, en politie auto reed zich zelf total loss en ik kon niet veel zien. het is echt super erg van wat ik hoor van geavacueerde.
Daar kan ik dus ook geen wijs uit, kaartje komt van rtvnh.quote:Op vrijdag 28 augustus 2009 19:52 schreef Qwea het volgende:
[..]
Ik snap dat kaartje niet. De rode kringen zijn brandhaarden... dat gele is al afgebrand dan?
quote:Op vrijdag 28 augustus 2009 19:52 schreef Qwea het volgende:
[..]
Ik snap dat kaartje niet. De rode kringen zijn brandhaarden... dat gele is al afgebrand dan?
Zand?quote:Op vrijdag 28 augustus 2009 19:52 schreef Qwea het volgende:
[..]
aahquote:Op vrijdag 28 augustus 2009 19:54 schreef Felixa het volgende:
Dat gele is hei/zand.
Dat is de vermoedelijke locatie van de derde brandhaard.quote:Op vrijdag 28 augustus 2009 19:58 schreef Fredo55 het volgende:
[..]
Ik dacht dat je het over die kring had linksonder, met die vraagteken.
Valt mee hoor. Van Texel is er volgens mij maar één tankwagen (zei paps tenminste).quote:Op vrijdag 28 augustus 2009 19:32 schreef Qwea het volgende:
[..]
Nou precies. En als ik dan terug denk aan die duinbrand hier, als die nou nog een x zou uitbreken.. men dan heb je een probleem
En ook op texel stond deze week de duinen meermaals in de hens. Er is echt een probleem als er nu een 2de grote brand uitbreekt
Da's door vliegvuur/vonken enzo dan hoor, die andere haarden ook.quote:
ja, en jaquote:Op vrijdag 28 augustus 2009 20:03 schreef Felixa het volgende:
Zit daar ook niet dat Golden Tulip Hotel?
Zou dat ook ontruimd zijn?
Het zal je gebeuren.quote:Op vrijdag 28 augustus 2009 20:05 schreef Greys het volgende:
[..]
Het kan zijn dat er iemand per ongeluk (domheid ) een peuk in de hei heeft gemikt en dat er nu dus toch meerdere haarden zijn.
maar 4 haarden is geen kattenpis lijkt mequote:Op vrijdag 28 augustus 2009 20:05 schreef Greys het volgende:
[..]
Da's door vliegvuur/vonken enzo dan hoor, die andere haarden ook.
Het kan zijn dat er iemand per ongeluk (domheid ) een peuk in de hei heeft gemikt en dat er nu dus toch meerdere haarden zijn.
En terecht! Het is hartstikke droog geweestquote:Op vrijdag 28 augustus 2009 20:07 schreef MevrouwHopjes83 het volgende:
[..]
Het zal je gebeuren.Ik zou me schuldig voelen he.
Neuj. En de wind is ook niet echt afgenomen vooralsnogquote:Op vrijdag 28 augustus 2009 20:07 schreef Greys het volgende:
Nog steeds niet onder controle dus.
Er zijn er wel meer als het goed is. Misschien zag je er maar eentje omdat de andere(n) water aan het halen waren?quote:Op vrijdag 28 augustus 2009 20:10 schreef Tahiti het volgende:
Beste fik als het nog steeds gaande is, ik werk een stukje verderop en toen ik naar huis ging leek het mee te vallen. Wel was de N9 vanaf Alkmaar al afgesloten en ik zag ook maar 1 blus heli waarom sturen ze er niet meerdere?
Als dat de laatste brandhaard is, is het zeker aangestoken.quote:Op vrijdag 28 augustus 2009 19:58 schreef Cobra4 het volgende:
[..]
Dat is de vermoedelijke locatie van de derde brandhaard.
Dan kan de onbekende brandhaard toch de eerste zijn?quote:Op vrijdag 28 augustus 2009 20:13 schreef Fredo55 het volgende:
[..]
Als dat de laatste brandhaard is, is het zeker aangestoken.
Er staat immers een zuidwesten wind.
bron?quote:
Dan moet dat de eerste zijn.quote:Op vrijdag 28 augustus 2009 20:14 schreef Cobra4 het volgende:
[..]
Dan kan de onbekende brandhaard toch de eerste zijn?
volgens mij ook..quote:Op vrijdag 28 augustus 2009 20:14 schreef Cobra4 het volgende:
[..]
Dan kan de onbekende brandhaard toch de eerste zijn?
Oh, maar rtvnh roept dat als sinds 18.00. Herhaling van beelden.quote:
En het minst gevaarlijk voor de bewoonde gebieeden.quote:Op vrijdag 28 augustus 2009 20:19 schreef E.T. het volgende:
[..]
volgens mij ook..
en die is ook het moeilijkst te bereiken voor gemotoriseerde hulpdiensten.. daar is hooguit fietspad(dus als laatste in kaart te brengen)
Die ene heli haalde water ergens halverwege de dijk in dat stuk polder. Wist niet eens dat daar een meertje zat. Net even op Google Earth gekekenquote:Op vrijdag 28 augustus 2009 20:13 schreef Greys het volgende:
[..]
Er zijn er wel meer als het goed is. Misschien zag je er maar eentje omdat de andere(n) water aan het halen waren?
Ik ook. Heb heb er van de kooij maar 1 zien vertekkenquote:Op vrijdag 28 augustus 2009 20:21 schreef Tahiti het volgende:
[..]
Die ene heli haalde water ergens halverwege de dijk in dat stuk polder. Wist niet eens dat daar een meertje zat. Net even op Google Earth gekeken![]()
Maar met de Kooij in de buurt had ik wel wat meer Heli's verwacht. Hier een paar jaar terug in Heemskerk vlogen er van die Chinooks met van die 10 kuub waterzakken om het brandje te blussen. Dat schiet tenmiste op
Er komt een onweersbui aanzetten, kijk maar op buienradar.quote:Op vrijdag 28 augustus 2009 20:19 schreef LovelyLady het volgende:
Met een beetje geluk straks nog een fikse bui, alle beetjes helpen, maar ik hoop dat de brandweer het snel onder controle heeft
Weet je hoever die weg is? We mogen hopen dat heel die bui niet verdwijnt voordat ie hier isquote:Op vrijdag 28 augustus 2009 20:28 schreef Fredo55 het volgende:
[..]
Er komt een onweersbui aanzetten, kijk maar op buienradar.
quote:Op vrijdag 28 augustus 2009 20:28 schreef Tahiti het volgende:
Er is ook 1 brandweerwagen vanuit Texel gekomen, en dan vraag ik me af of ze op die veerboot dan ook continue de zwaailichten en sirene's aan hebben staan?
Op De Kooij staan aleen Lynx heli's. Die hebben geen bambi buckets.quote:Op vrijdag 28 augustus 2009 20:21 schreef Tahiti het volgende:
[..]
Die ene heli haalde water ergens halverwege de dijk in dat stuk polder. Wist niet eens dat daar een meertje zat. Net even op Google Earth gekeken![]()
Maar met de Kooij in de buurt had ik wel wat meer Heli's verwacht. Hier een paar jaar terug in Heemskerk vlogen er van die Chinooks met van die 10 kuub waterzakken om het brandje te blussen. Dat schiet tenmiste op
Lijkt me niet he. Je doet er 15 min over om over te varen.. weet je hoe zo'n hels kabaal dat geeft ?quote:Op vrijdag 28 augustus 2009 20:28 schreef Tahiti het volgende:
Er is ook 1 brandweerwagen vanuit Texel gekomen, en dan vraag ik me af of ze op die veerboot dan ook continue de zwaailichten en sirene's aan hebben staan?
Uurtje denk ik.quote:Op vrijdag 28 augustus 2009 20:29 schreef Qwea het volgende:
[..]
Weet je hoever die weg is? We mogen hopen dat heel die bui niet verdwijnt voordat ie hier is
Geef me één reden waarom ze dat zouden doen?quote:Op vrijdag 28 augustus 2009 20:28 schreef Tahiti het volgende:
Om een voorrangsveerboot te maken?quote:Op vrijdag 28 augustus 2009 20:32 schreef Greys het volgende:
[..]
Geef me één reden waarom ze dat zouden doen?
Gilze Rijen is een helikopterbasis, de kooij is meer een vliegveld.quote:Op vrijdag 28 augustus 2009 20:30 schreef Cobra4 het volgende:
[..]
Op De Kooij staan aleen Lynx heli's. Die hebben geen bambi buckets.
De Cougar die nu ingezet is komt van Gilze Rijen. Eventuele assistentie zal ook van die basis moeten komen.
Tanken kunnen ze wel op De Kooij.
HEUL NIET. DIE VEERBOOT GAAT DAN VEEL HARDER VAREN HOOR!quote:Op vrijdag 28 augustus 2009 20:33 schreef Cobra4 het volgende:
[..]
Om een voorrangsveerboot te maken?
quote:Op vrijdag 28 augustus 2009 20:34 schreef Fredo55 het volgende:
[..]
Gilze Rijen is een helikopterbasis, de kooij is meer een vliegveld.
Televaagquote:Om 21:00 wordt een persconferentie gehouden over de stand van zaken in Schoorl.
Er zijn al 18 brandweereenheden in Schoorl, maar er worden nog steeds brandweerwagens naar het gebied toegestuurd. Ook zijn er diverse helikopters om het vuur te blussen, meldde een woordvoerder. Het ministerie van Defensie heeft ook een transporthelikopter ingezet. Het gaat om een Cougar-transporthelikopter die gestationeerd is op vliegbasis Gilze-Rije in Noord-Brabant. Deze kan 2500 liter water vervoeren.
De harde zuidwesten wind bemoeilijkt het blussen echter en zorgt bovendien voor veel rookontwikkeling. Er is sprake van vier brandhaarden. Omdat de haarden allemaal uit elkaar liggen, wordt brandstichting niet uitgesloten.
Op de Kooij staan ook de DHC Lynx heli's die niet op de schepen zijn ingedeeld.quote:Op vrijdag 28 augustus 2009 20:34 schreef Fredo55 het volgende:
[..]
Gilze Rijen is een helikopterbasis, de kooij is meer een vliegveld.
Dus als er nu brand op Texel uitbreekt brand heel Texel af ?quote:Op vrijdag 28 augustus 2009 20:28 schreef Tahiti het volgende:
NOU! Lief doen!quote:Op vrijdag 28 augustus 2009 20:34 schreef Qwea het volgende:
[..]
HEUL NIET. DIE VEERBOOT GAAT DAN VEEL HARDER VAREN HOOR!
*proest
Je weets tochquote:Op vrijdag 28 augustus 2009 20:36 schreef Ame_thyst het volgende:
[..]
Dus als er nu brand op Texel uitbreekt brand heel Texel af ?
Heb je de rest van het topic ook gelezen?quote:Op vrijdag 28 augustus 2009 20:36 schreef Ame_thyst het volgende:
[..]
Dus als er nu brand op Texel uitbreekt brand heel Texel af ?
Wat houdt die (burgerplicht) nou in?quote:28-08-09 20:26:26 Brandweer Noord-Holland Noord Prio 2 MEDHNK NHN883 opstellen Rabobank SRL
0200171 Brandweer aansturing via P2000 Dynamische afsluiting binnenstad Alkmaar
0200172 Brandweer aansturing via P2000 Dynamische afsluiting Frieseweg Alkmaar
0201018 Brandweer Alkmaar Bevelvoerders Alkmaar-West
0201078 Brandweer Alkmaar Blusploeg Alkmaar-West (Burgerplicht)
0201082 Brandweer Alkmaar Monitor kazerne Alkmaar-Nollenoor
0201088 Brandweer Alkmaar Monitor kazerne Alkmaar-West
0201089 Brandweer Alkmaar Monitor gemeente
0202997 Brandweer RAC NHN GMS koppelingscode meldkamer
0202999 Brandweer Regionaal Monitorcode RAC Alkmaar
quote:Op vrijdag 28 augustus 2009 20:37 schreef Qwea het volgende:
het is de KOOY!
Jullie schrijven het fout, en daarom ik daar straks ook
Burgerplicht is een (oud) vrijwilligerskorps wat nu deel uitmaakt van de regio.quote:Op vrijdag 28 augustus 2009 20:38 schreef Qwea het volgende:
[..]
Wat houdt die (burgerplicht) nou in?
Ja was net in Utrecht en duurt misschien 10 minuten.quote:Op vrijdag 28 augustus 2009 20:28 schreef Fredo55 het volgende:
[..]
Er komt een onweersbui aanzetten, kijk maar op buienradar.
Hier op de A9 heb je zo een bruggetje over zijkanaal c ik stond daar een keer helemaal vooraan en toen kwam er een ambulance aan over de vluchtstrook met alle toeters en bellen, en die heeft daar dik 5 minuten zo stil gestaanquote:Op vrijdag 28 augustus 2009 20:32 schreef Greys het volgende:
[..]
Geef me één reden waarom ze dat zouden doen?
aah. Okequote:Op vrijdag 28 augustus 2009 20:39 schreef Cobra4 het volgende:
[..]
Burgerplicht is een (oud) vrijwilligerskorps wat nu deel uitmaakt van de regio.
Nee, wind komt uit west.quote:Op vrijdag 28 augustus 2009 20:39 schreef MevrouwHopjes83 het volgende:
[..]
Ja was net in Utrecht en duurt misschien 10 minuten.
sorryquote:Op vrijdag 28 augustus 2009 20:37 schreef Qwea het volgende:
het is de KOOY!
Jullie schrijven het fout, en daarom ik daar straks ook
Maar was de ambulance daar dan al op de plaats van bestemming, of wachtte hij tot de brug weer open was, of wat?quote:Op vrijdag 28 augustus 2009 20:40 schreef Tahiti het volgende:
[..]
Hier op de A9 heb je zo een bruggetje over zijkanaal c ik stond daar een keer helemaal vooraan en toen kwam er een ambulance aan over de vluchtstrook met alle toeters en bellen, en die heeft daar dik 5 minuten zo stil gestaan
Hij wachte tot de brug weer open ging, en het waren de langste 5 minuten uit mijn levenquote:Op vrijdag 28 augustus 2009 20:45 schreef Greys het volgende:
[..]
Maar was de ambulance daar dan al op de plaats van bestemming, of wachtte hij tot de brug weer open was, of wat?
Da's anders, dan weet hij niet hoe lang het nog duurt en laat ie de toeters en bellen aan zodat ie daarna als eerste over de brug kan en dat de andere automobilisten dat dan ook weten dat ze moeten wachten op hem.quote:Op vrijdag 28 augustus 2009 20:48 schreef Tahiti het volgende:
[..]
Hij wachte tot de brug weer open ging, en het waren de langste 5 minuten uit mijn leven
Als de twee toon aanblijft gaat de schipper echt wel harder varen om dat klote lawaai eerder kwijt te raken.quote:Op vrijdag 28 augustus 2009 20:52 schreef Greys het volgende:
[..]
Da's anders, dan weet hij niet hoe lang het nog duurt en laat ie de toeters en bellen aan zodat ie daarna als eerste over de brug kan en dat de andere automobilisten dat dan ook weten dat ze moeten wachten op hem.
Op de boot kunnen de andere auto's en de brandweerwagen toch nergens heen
Dan kunnen we via p2000 snel de alarmeringen voor de aflossing zien.quote:Op vrijdag 28 augustus 2009 21:04 schreef Fredo55 het volgende:
De bui voor de kust van Schoorl zakt in.
told yaquote:Op vrijdag 28 augustus 2009 21:04 schreef Fredo55 het volgende:
De bui voor de kust van Schoorl zakt in.
Daar waren er al een paar van geweest toch?quote:Op vrijdag 28 augustus 2009 21:06 schreef Cobra4 het volgende:
[..]
Dan kunnen we via p2000 snel de alarmeringen voor de aflossing zien.
Niet dat ik weet. Alles toch nog prio 1?quote:Op vrijdag 28 augustus 2009 21:11 schreef Greys het volgende:
[..]
Daar waren er al een paar van geweest toch?
Nope, nog niet dacht ik. Want die jij zei, dat was versterking en geen aflossingquote:Op vrijdag 28 augustus 2009 21:11 schreef Greys het volgende:
[..]
Daar waren er al een paar van geweest toch?
Bron?quote:Op vrijdag 28 augustus 2009 21:15 schreef Nickoss het volgende:
De brand is inmiddels meester.
ik zag hem, maar fok is tering traag als ik wil edittenquote:
Dank. Misschien dat Nickoss ook voortaan de bron wil vermelden?quote:Op vrijdag 28 augustus 2009 21:23 schreef Jalu het volgende:
[..]
RTVNH meldt net: brand is nog niet officieel "brand meester"
quote:SCHOORL De grote natuurbrand bij Schoorl is onder controle dat heeft politiewoordvoerder Petri Koenen bekend gemaakt. Er is nog wel vuur en veel rook, maar de brand levert geen gevaar meer op voor het dorp.
Wind staat idd precies die kant op, denk ik. In Bergen zitten we ook dichtbij, maar hier is niks te ruiken.quote:Op vrijdag 28 augustus 2009 19:53 schreef wallofdolls het volgende:
[..]
Bij Warmenhuizen was het gewoon dikke mist toen we er met de bus langs reden ("DIKKE MIST OP KLAARLICHTE DAG?...OH EN IK RUIK OOK N BRANDGEURTJE"
) en zelfs in de winkel in Tuitjenhorn rook je het. Dat is wel erg ja
Wat zo blijft?quote:Op vrijdag 28 augustus 2009 21:27 schreef Tahiti het volgende:
Nou maar hopen dat het zo blijft
quote:Update – 21.00 uur
Om 21.30 uur is er een nieuwe persconferentie. Locatie: gemeentehuis Bergen, Jan Ligthartstraat 4 in Alkmaar. Burgemeester Hetty Hafkamp is hierbij aanwezig.
Voor de bewoners in de omgeving van de brand, geldt het volgende:
* Blijf binnen
* Sluit deuren, ramen en maak ventilatieroosters dicht
* Zet ventilatie uit
* Telefoneer niet, zo voorkomt u overbelasting
* Wacht instructie en informatie af
* Blijf luisteren of kijken naar RTV TV (de radiofrequenties: 92,5 FM kabel of 93,9 FM ether)
In totaal zijn nu ongeveer 550 mensen uit het gebied geėvacueerd. De bewoners van zorgcentrum Hoog Duinen zijn inmiddels ondergebracht in zorgcentrum Oudtburgh in Bergen. De overige circa 500 mensen hebben zelf tijdelijk onderdak geregeld, of zitten in De Beeck in Bergen.
Om 21.00 uur wordt besloten of de geėvacueerde ook voor de nacht moeten worden opgevangen.
De ME is ingezet om te helpen bij de ontruiming en houdt de achtergelaten huizen in de gaten.
De brandweer heeft op dit moment geen aanwijzingen dat de brand is aangestoken. Het aantal hectaren dat in brand staat, is op dit moment nog niet in te schatten.
Voor meer informatie kunt u bellen met het telefoonnummer (072) 888 00 00.
De politie heeft hierover natuurlijk niet het laatste woord. En de brandweer heeft nog geen sein brandmeester gegeven.quote:
Ramptoeristenquote:Op vrijdag 28 augustus 2009 21:21 schreef Qwea het volgende:
http://www.rtvnh.nl/player.php?stream=ItemRadio&item=41689
Laatste update ik zie hem nu net pas staan, nog geen 10 min gelee stond die er niet
"Nog steeds veel brandweer wordt opgeroepen als aflossing, maar de brand is absoluut niet voorbij"
Ramen, deuren en ventilatie roosters moeten dicht, en ME is ingezet omdat mensen toch er in willen
Even offtopic, maar heb je speciaal voor deze brand een account op Fok aangemaakt?quote:Op vrijdag 28 augustus 2009 21:32 schreef akaQ het volgende:
Net even wezen kijken, De N9 is weer open.
Ging wat brandweer weg, Maar kwamen ook weer nieuwe aan met sirene aan.
Geen idee of het meester is, Rookt nog wel erg.
Dat zal haast dan wel wel, de eeuwige laan is de meest voor de handliggende weg. Maar dan heb je ook nog die ingang bij die skibaan. (3 banken)quote:Op vrijdag 28 augustus 2009 21:32 schreef Minnie_ het volgende:
[..]
Ramptoeristen![]()
Weg naar Bergen aan Zee was ook al afgezet vanmiddag, zodat mensen niet via Bergen aan Zee het duingebied in konden gaan. Ben benieuwd of vanuit Bergen ook alles afgesloten is (in het bos/duingebied dan).
Die bedoelde ik idd, de ingang bij de skibaan. Daar gaan toch de meeste mensen per fiets de duinen in vanuit Bergen en dan zit je zo in Schoorl. Zal dus ook wel afgesloten zijn.quote:Op vrijdag 28 augustus 2009 21:39 schreef LovelyLady het volgende:
[..]
Dat zal haast dan wel wel, de eeuwige laan is de meest voor de handliggende weg. Maar dan heb je ook nog die ingang bij die skibaan. (3 banken)
Maar ik denk het wel hoor.
Ja dat is die weg die ik bedoel maar de zeeweg is eigenlijk in verlengde van de eeuwige laanquote:Op vrijdag 28 augustus 2009 21:45 schreef Minnie_ het volgende:
[..]
Die bedoelde ik idd, de ingang bij de skibaan. Daar gaan toch de meeste mensen per fiets de duinen in vanuit Bergen en dan zit je zo in Schoorl. Zal dus ook wel afgesloten zijn.
En naar Bergen aan Zee was Zeeweg volgens mij afgesloten.
Zal wel aflossing zijn, die lui kunnen ook blijven doorgaanquote:Op vrijdag 28 augustus 2009 21:32 schreef akaQ het volgende:
Ging wat brandweer weg, Maar kwamen ook weer nieuwe aan met sirene aan.
Dat zullen we morgen wel zien/horen..één groot zwart geblakerd gebied.quote:Op vrijdag 28 augustus 2009 21:57 schreef LovelyLady het volgende:
[..]
Ze hebben het nog niet gehad over gewonden he? Ik hoop ook dat dat zo blijft natuurlijk, maar de schade... mén die is wel groot
quote:Op vrijdag 28 augustus 2009 22:19 schreef Fredo55 het volgende:
[..]
Dat zullen we morgen wel zien/horen..één groot zwart geblakerd gebied.
quote:Bosbrand Schoorl
Update – 22.15 uur
De brandweer heeft nog niet het sein ‘brandmeester’ gegeven. Wel boeken de brandweereenheden terreinwinst in de duinen en bossen. Het gevaar voor de bebouwing is op dit moment geweken.
Of de geėvacueerde bewoners naar huis kunnen, is nu nog niet duidelijk. Het duurt nog tot zeker 22.30 uur voordat hierover meer duidelijkheid is.
Er wordt onderzocht of de geėvacueerde bewoners van zorgcentrum Hoog Duinen de nacht kunnen doorbrengen in zorgcentrum Oudtburgh. Dit uiteraard ook in afwachting van het nieuws hierover rond 22.30 uur.
De ME blijft in de omgeving aanwezig om de huizen te bewaken.
De brandweer zal de hele nacht door blijven gaan met blussen.
Voor hei maakt het niet zoveel uit, zo'n brandje. Voor bos echterquote:Op vrijdag 28 augustus 2009 22:22 schreef LovelyLady het volgende:
[..]
werkelijk te triest voor woorden...
Ramptoeristen?quote:Op vrijdag 28 augustus 2009 21:32 schreef Minnie_ het volgende:
[..]
Ramptoeristen![]()
Weg naar Bergen aan Zee was ook al afgezet vanmiddag, zodat mensen niet via Bergen aan Zee het duingebied in konden gaan. Ben benieuwd of vanuit Bergen ook alles afgesloten is (in het bos/duingebied dan).
quote:Bosbrand Schoorl
Update 23.30
Iedereen die geėvacueerd is, mag vannacht nog niet naar huis. Morgenochtend om 9.30 uur is een informatiebijeenkomst in de Beeck.
Update – 22.15 uur
De brandweer heeft nog niet het sein ‘brandmeester’ gegeven. Wel boeken de brandweereenheden terreinwinst in de duinen en bossen. Het gevaar voor de bebouwing is op dit moment geweken.
Of de geėvacueerde bewoners naar huis kunnen, is nu nog niet duidelijk. Het duurt nog tot zeker 22.30 uur voordat hierover meer duidelijkheid is.
Er wordt onderzocht of de geėvacueerde bewoners van zorgcentrum Hoog Duinen de nacht kunnen doorbrengen in zorgcentrum Oudtburgh. Dit uiteraard ook in afwachting van het nieuws hierover rond 22.30 uur.
De ME blijft in de omgeving aanwezig om de huizen te bewaken.
De brandweer zal de hele nacht door blijven gaan met blussen.
Nu.nlquote:De brandweer verwacht zaterdag nog de hele dag nodig te hebben om het vuur te doven. Het korps van Amsterdam zal daarbij helpen.
Ik bedoelde eigenlijk de mensen die alleen naar Schoorl willen om te kijken en de hulpdiensten belemmeren/files veroorzaken etc.quote:Op vrijdag 28 augustus 2009 22:39 schreef Greys het volgende:
[..]
Ramptoeristen?
Bedoelen ze niet gewoon bewoners die geėvacueerd waren en die nu terug willen maar nog niet mogen?
Bron: RampenInfo.nlquote:ZEER GROTE BOSBRAND IN SCHOORL - GRIP 3
De brand is onder controle.
Ramen en deuren sluiten
Houdt uw ramen en deuren gesloten. Rook, van welke aard dan ook, is zeer giftig. Denk ook aan eventuele ventilatierooster etc. Maar er zijn geen gevaarlijke stoffen gevonden.
Evacuaties
Er zijn zeker meer dan 550 mensen geėvacueerd, zij konden de nacht niet thuis doorbrengen. Daarbij is een groot deel van het verkeer afgesloten. Er is ook een noodverordering (PDF) uitgegeven. Eveneens staat de ME paraat.
Verkeer
Dringend wordt ontraden richting het crisisgebied te gaan. Het belemmert hulpverleners in grote mate. Daarbij is er amper verkeer mogelijk van en naar het crisisgebied.
Noodnummer
Er is inmiddels een noodnummer geopend, te weten: 072 - 888 00 00
Zaterdagochtend om 9.30 uur is er een informatiebijeenkomst voor bewoners in sporthal De Beeck.
U kunt ook ons bellen op: 084 - 003 06 22 (24/7 bereikbaar)
Laatste update: 29-08-09 om 7:35
Windkracht 6 hier nuquote:Op zaterdag 29 augustus 2009 01:41 schreef Stali het volgende:
Jeez.
Heb het eerste topic niet meer zo gevolgd en zie nu dit tweede topic. Arme dieren.
Hoop in ieder geval dat het morgen niet weer zo gaat waaien/stormen en het daar ook flink giet nu.
Den Helder hier, niks gehad.quote:Op zaterdag 29 augustus 2009 07:48 schreef Co_OL het volgende:
Vannacht ging het hier goed te keer in A-P (15 min van schoorl)
Met bakken kwam het uit de luchthopelijk is Schoorl ook getroffen
Prio 2, moet ondersteuning zijn.quote:Op zaterdag 29 augustus 2009 10:22 schreef Qwea het volgende:
29-08-09 09:54:43 Brandweer Noord-Holland Noord Prio 2, leden alarmploeg Schoorl contact strandpost, NIEUWEWEG SCHOORL Buitenbrand
0201251 Brandweer Bergen Reddingsbrigade Schoorl
0201252 Brandweer Bergen Monitor reddingsbrigade Schoorl
0202999 Brandweer Regionaal Monitorcode RAC Alkmaar
2 minuten wat? Lopen, auto, fiets, F-16, raket?quote:Op zaterdag 29 augustus 2009 11:29 schreef Steve-O het volgende:
Vreemd ik heb familie wonen op 2 minuten van die grote klimduin maar die mocht gewoon thuis slapen .
Is dat vuur de andere kant op ?
Dan stond de wind waarschijnlijk niet in die richting en hebben ze weinig rookoverlast gehadquote:Op zaterdag 29 augustus 2009 11:29 schreef Steve-O het volgende:
Vreemd ik heb familie wonen op 2 minuten van die grote klimduin maar die mocht gewoon thuis slapen .
gelukkig wel, ik zou geen regen willen nuquote:Op zaterdag 29 augustus 2009 12:29 schreef moussie het volgende:
[..]
tja, het blijft dan ook waaien en de beloofde buien blijven uit
Het vuur is/was ten noordwesten van de klimduin,quote:Op zaterdag 29 augustus 2009 11:29 schreef Steve-O het volgende:
Gelderland moet aflossen.quote:06:09:25 29-08-09 6 BRAN PRIO 2 Aflossing Natuurbrand Schoorl: EUROPAWEG - N304 APELDOORN (APEL) 38803 38804 38800 38821 38808 38807 38818 42207 42541 38811 MAX 6 PERS PER TS
0802999 BRW N-O Gelderland ( Monitorcode )
0802472 BRW Zutphen ( HA 26-567 )
0802470 BRW Zutphen ( COH 26-90 )
0801951 BRW Zutphen ( Bemanning Hw )
0801791 BRW N-O Gelderland ( Persoonlijke of Onbekende Code )
0801762 BRW De Maten ( Logistieke Dienst )
0800488 BRW Elspeet ( Blusploeg )
0800480 BRW Heerde ( Blusploeg )
0800471 BRW Beekbergen ( Blusploeg )
0800468 BRW Ugchelen ( Blusploeg )
0800465 BRW Hoog Soeren ( Blusploeg )
0800464 BRW Hoenderloo ( Blusploeg )
0800461 BRW Apeldoorn ( Vrijwilligers Blusploeg )
0800458 BRW Oene ( Blusploeg )
0800454 BRW Voorst ( Blusploeg )
0800388 BRW Elspeet ( Monitorcode/Lichtkrant )
0800380 BRW Heerde ( Monitorcode/Lichtkrant )
0800371 BRW Beekbergen ( Monitorcode/Lichtkrant )
0800368 BRW Ugchelen ( Monitorcode/Lichtkrant )
0800365 BRW Hoog Soeren ( Monitorcode/Lichtkrant )
0800364 BRW Hoenderloo ( Monitorcode/Lichtkrant )
0800361 BRW Apeldoorn ( Lichtkrant Hoofdpost )
0800360 BRW Apeldoorn ( Monitorcode/Lichtkrant )
0800358 BRW Oene ( Monitorcode/Lichtkrant )
0800354 BRW Voorst ( Monitorcode/Lichtkrant )
0800351 BRW Zutphen ( Monitorcode/Lichtkrant )
0800188 BRW Elspeet ( Bevelvoerder )
0800180 BRW Heerde ( Bevelvoerders )
0800171 BRW Beekbergen ( Bevelvoerder )
0800168 BRW Ugchelen ( Bevelvoerder )
0800165 BRW Hoog Soeren ( Bevelvoerder )
0800164 BRW Hoenderloo ( Bevelvoerder )
0800161 BRW Apeldoorn ( Bevelvoerder Vrijwilligers )
0800158 BRW Oene ( Bevelvoerder )
0800154 BRW Voorst ( Bevelvoerder )
0800151 BRW Zutphen ( Bevelvoerder )
Deze kunnen weer terug keren.quote:11:41:31 29-08-09 6 BRAN Aflossing Schoorl niet meer nodig ! Bedankt !
0800061 BRW N-O Gelderland ( Persoonlijke of Onbekende Code )
11:40:12 29-08-09 6 BRAN Aflossing Schoorl niet meer nodig ! Bedankt !
0800054 BRW Voorst ( Kazernealarm )
11:39:29 29-08-09 6 BRAN Aflossing Schoorl niet meer nodig ! Bedankt !
0800054 BRW Voorst ( Kazernealarm )
11:39:07 29-08-09 6 BRAN Aflossing Schoorl niet meer nodig ! Bedankt !
0800088 BRW Elspeet ( Kazernealarm )
11:38:27 29-08-09 6 BRAN Aflossing Schoorl niet meer nodig ! Bedankt !
0800058 BRW Oene ( Kazernealarm )
11:36:27 29-08-09 6 BRAN Aflossing Schoorl niet meer nodig ! Bedankt !
0800072 BRW Beemte ( Kazernealarm )
11:35:35 29-08-09 6 BRAN Aflossing Schoorl niet meer nodig ! Bedankt !
0800071 BRW Beekbergen ( Kazernealarm )
11:35:08 29-08-09 6 BRAN Aflossing Schoorl niet meer nodig ! Bedankt !
0800068 BRW Ugchelen ( Kazernealarm )
Bron: RampenInfo.nlquote:ZEER GROTE BOSBRAND IN SCHOORL - BRANDMEESTER
De brand is nu brandmeester. Het nablussen zal nog zeker enkele dagen duren.
Evacuaties
De 550 geevacueerde mensen mogen vanaf 13:00 uur naar huis. De mensen moesten de nacht doorbrengen in een sporthal.
Noodnummer
Er is inmiddels een noodnummer geopend, te weten: 072 - 888 00 00
Laatste update: zaterdag om 13:00
hehe, party in mijn tuintje voorquote:Op zaterdag 29 augustus 2009 12:41 schreef Qwea het volgende:
[..]
gelukkig wel, ik zou geen regen willen nu
quote:29-08-2009 Prio 1 (GG: anh-inci-3) (NB..: middel_brand) (NB: zeer_grote_brand) (NB;: grip 2) Sporthal Etty Hillesum College DRS. F. BIJLWEG 6 DEN HELDER Binnenbrand NHN675 NHN691 NHN685 APW741 LDK645 NHN760 NHN688 ROT, NHN Actiecentrum Brw, NHN HOVD West
Adres: Drs. F. Bijlweg 6, Den Helder
0200083 15:36:57 Noord-Holland Noord RAC NHN Hoofd bedrijfsbureau/team gemeenschappelijk beheer
0200084 15:36:57 Noord-Holland Noord RAC NHN Piket Leiding Operationele meldkamer
0200085 15:36:57 Noord-Holland Noord RAC NHN Piket 1 Operationele meldkamer (VC)
0200501 15:36:57 Noord-Holland Noord Operationeel Leider
0200600 15:36:57 Noord-Holland Noord AGS Noord Holland Noord
0200631 15:36:57 Noord-Holland Noord Compagniescdt Noord Kennemerland
0200643 15:36:57 Noord-Holland Noord HOvD Noord Kennemerland, tevens ROGS
0200658 15:36:57 Noord-Holland Noord OvD De Rijp (tbv regionale functies)
0200695 15:36:57 Noord-Holland Noord Hulpcentralisten Kop van Noord Holland
0201177 15:36:57 Noord-Holland Noord Anna Paulowna Blusploeg Kleine Sluis
0201187 15:36:57 Noord-Holland Noord Anna Paulowna Monitor kazerne Kleine Sluis
0201189 15:36:57 Noord-Holland Noord Anna Paulowna Monitor gemeente
0201468 15:36:57 Noord-Holland Noord Den Helder Chauffeurs beroepsploeg
0201488 15:36:57 Noord-Holland Noord Den Helder Monitor kazerne
0201489 15:36:57 Noord-Holland Noord Den Helder Monitor gemeente
0202421 15:36:57 Noord-Holland Noord Texel Dompelpompunit Den Burg
0202437 15:36:57 Noord-Holland Noord Texel Monitor kazerne Den Burg
0202439 15:36:57 Noord-Holland Noord Texel Monitor gemeente
0202997 15:36:57 Noord-Holland Noord RAC NHN GMS koppelingscode meldkamer
0202999 15:36:57 Noord-Holland Noord Monitorcode RAC Alkmaar
0203750 15:36:57 Noord-Holland Noord Burgemeester Den Helder
0203753 15:36:57 Noord-Holland Noord Ambtenaar Openbare Veiligheid Den Helder
lopen/quote:Op zaterdag 29 augustus 2009 11:55 schreef Kaneel het volgende:
[..]
2 minuten wat? Lopen, auto, fiets, F-16, raket?
Klopt. Sporthal.quote:Op zaterdag 29 augustus 2009 15:45 schreef IkWilbert het volgende:
Op dit moment weer een zeer grote brand in Noord Holland Noord, nu in Den Helder...
[..]
Ja man, echt veel rookquote:Op zaterdag 29 augustus 2009 15:35 schreef moussie het volgende:
[..]
hehe, party in mijn tuintje voor![]()
maar ja, nou de sporthal van het Etty weer in de fik (en stinken dat het doet dus mijn ramen zijn mooi dicht), het zijn toch echt wel absurd veel vuurtjes in de regio, de laatste maanden
Het blijkt overgeslagen te zijn naar het schoolgebouw hoorde ik net van iemand waarvan vaders op dat terrein staat .. niet zo gek ook, met die windquote:Op zaterdag 29 augustus 2009 16:58 schreef Qwea het volgende:
[..]
Klopt. Sporthal.
Was net te lmse (ff eten nu en hond uitlaten) heel de weg van het ravalein centrum naar quelderuin afgesloten. Je moest heel fucking via station zuid
Ik meur ook helemaal naar rook. Kolere, je stikte bijna
Kolere.quote:Op zaterdag 29 augustus 2009 17:00 schreef moussie het volgende:
[..]
Het blijkt overgeslagen te zijn naar het schoolgebouw hoorde ik net van iemand waarvan vaders op dat terrein staat .. niet zo gek ook, met die wind
Daarvoor het Casino en stuk of wat fikkies in de Grafelijkheidsduinen .. pas nog duinbrand op Texel .. het is echt absurd de laatste paar maandenquote:Op zaterdag 29 augustus 2009 17:02 schreef Tahiti het volgende:
Laatst al dat bootje dat afbrande en nu weer een sporthal + school
Allemaal toeval natuurlijk.quote:Op zaterdag 29 augustus 2009 17:15 schreef moussie het volgende:
[..]
Daarvoor het Casino en stuk of wat fikkies in de Grafelijkheidsduinen .. pas nog duinbrand op Texel .. het is echt absurd de laatste paar maanden
Het is dat we inmiddels weten dat de Prins Willim niet aangestoken kan zijn, of is dat de uitzondering die de regel bevestigd?quote:Op zaterdag 29 augustus 2009 17:19 schreef Cobra4 het volgende:
[..]
Allemaal toeval natuurlijk.
pyromaan
Dat is aan de Politie.quote:Op zaterdag 29 augustus 2009 17:30 schreef moussie het volgende:
[..]
Het is dat we inmiddels weten dat de Prins Willim niet aangestoken kan zijn, of is dat de uitzondering die de regel bevestigd?
Economische crisisquote:Op zaterdag 29 augustus 2009 17:19 schreef Cobra4 het volgende:
[..]
Allemaal toeval natuurlijk.
pyromaan
Wind stond inderdaad andere kant op (richting Warmenhuizen enzo,volgens mij), niet in de richting van het grote klimduin in ieder geval.quote:Op zaterdag 29 augustus 2009 11:29 schreef Steve-O het volgende:
Het regende hier omstreeks die tijd anders flink en vannacht heeft het ook hard geregend.quote:Op zaterdag 29 augustus 2009 12:29 schreef moussie het volgende:
[..]
tja, het blijft dan ook waaien en de beloofde buien blijven uit
hoeveel, omstreeks welke tijd en waar? .. en je beseft dat een hoosbui van 1 cm neerslag niet veel zoden aan de dijk zet bij een vuur dat een paar centimeter onder de grond door zit te smeulen?quote:Op zaterdag 29 augustus 2009 23:35 schreef Minnie_ het volgende:
[..]
Het regende hier omstreeks die tijd anders flink en vannacht heeft het ook hard geregend.
quote:Vanwege veiligheidsredenen is het natuurgebied Schoorlse Duinen tot woensdag a.s. niet toegankelijk. Staatsbosbeheer roept iedereen op om het gebied, ook het gedeelte dat niet door de brand is getroffen, niet te betreden.
De brandweer heeft zaterdag het sein 'brand meester' gegeven voor de natuurbrand in de Schoorlse Duinen. De brandweer is nog minimaal drie dagen bezig met nablussen. Gedurende die periode geldt in het duingebied een noodverordening. Het is afgesloten voor publiek, niet alleen om veiligheidredenen, maar ook om de brandweer en andere hulpdiensten de ruimte te geven. Ook het bezoekerscentrum van Staatsbosbeheer blijft voorlopig dicht.
Ah, tot woensdag blijft het dus nog afgesloten....quote:
Zijn dat die rode "brandweer-containers" (weet niet hoe ik het anders moet noemen)quote:Op zondag 30 augustus 2009 22:44 schreef Crazy-M het volgende:
hmm moet benzine richting schoorl voor de arregraten haha
heel de dag meldingen door voor aflossingen
Kan, maar in die containers kunnen ook luchtflessen zitten, materiaal, slangen, noem maar opquote:Op zondag 30 augustus 2009 22:59 schreef Minnie_ het volgende:
[..]
Zijn dat die rode "brandweer-containers" (weet niet hoe ik het anders moet noemen)? Daar stonden er inderdaad heel wat van tegenover het Zandspoor.
Ik kan me voorstellen dat het voor de bewoners, die geėvacueerd moesten worden, ingrijpend is geweest.
Je moet je huis verlaten en je weet niet of het er nog staat, als je terug komt.
Je woont daar echt heel erg mooi, maar de huizen liggen wel pal tegen de duinen aan (of bos eigenlijk).
quote:Brand in Schoorl verwoest 50 hectare natuur
SCHOORL - Tijdens de brand in Schoorl is afgelopen weekend 50 hectare aan natuur verloren gegaan. Dit meldde een woordvoerster van de gemeente Bergen maandag.
Op het moment zijn de bluswerkzaamheden in het duingebied gestopt, maar is de brandweer nog wel aan het blussen in de bossen. Door de dikke humuslaag is de kans aanwezig dat het vuur weer aanwakkert. De brandweer is zeker nog tot woensdag bezig.
Ook is nog steeds een noodverordening van kracht. Het is niet toegestaan het getroffen gebied te betreden.
quote:'Bosbrand gelijk aan uitstoot 5400 auto's'
AMSTERDAM (ANP) - Bij de brand in een natuurgebied bij het Noord-Hollandse Schoorl is 13.750 ton CO2 vrijgekomen. Dat is gelijk aan de hoeveelheid die 5400 auto's in een heel jaar uitstoten. Wetenschappers van de Vrije Universiteit in Amsterdam hebben dit berekend, zo maakte een woordvoerster donderdag bekend.
De wetenschappers zijn bij hun berekeningen uitgegaan van een aantal aannames. Een daarvan is dat de vegetatie in het natuurgebied, heide en bos, circa 5 kilo koolstof per vierkante meter bevatte. Zij denken dat daarvan ongeveer de helft de lucht in is gegaan als CO2. Een andere aanname is dat een auto gemiddeld 15.000 kilometer per jaar rijdt.
Moet je na gaan wat er bij de bosbranden in LA wordt uitgestoten...quote:
Daar rijden ze wel allemaal hummer enzo hequote:Op donderdag 3 september 2009 10:32 schreef IkWilbert het volgende:
[..]
Moet je na gaan wat er bij de bosbranden in LA wordt uitgestoten...
gemiddeld 15000 km per jaar ....quote:
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |