De Profeet huwt een 9-jarig meisje
“Om een idee te krijgen van het respect voor de vrouw bij Abu Bakr, de eerste kalief, moeten we eraan herinneren dat hij zijn dochter Aïsha uithuwelijkte toen dat kind negen jaar was, haar man, de Profeet, was 53.... » Dat zegt de professor Etienne Vermeersch in een studie over de Vrouw in de Islam. De Profeet (VGH) zou getrouwd zijn met een meisje van 9 jaar. Hij zou verloofd zijn met dat meisje, 3 jaar vroeger, toen ze 6 was. Aisha was de dochter van Abu Bakr. Deze laatste, vaak geciteerd door Hicham Ibnou Ôuroua, is één van de betrouwbaarste bronnen in de Islam. Hij zou daarover hebben getuigd. Een getuigenis van Abu Bakr gebruiken om via deze bron aanvallen is slim gezien, omdat de meesten niet weten hoe zij daarop moeten antwoorden. Zou deze man een fout gemaakt hebben, bij de ouderdom van zijn dochter? In dat geval moet je een hele reeks van zijn getuigenissen in vraag stellen waar tot op heden de hele Islamitische traditie op steunt. Kon hij slecht zijn ingelicht? Het was immer zijn eigen dochter, dat kan toch niet. En als de tekst juist is, dan moet je de Profeet (VGH) verdenken van pedofilie. Zulk een eigenschap wordt aanzien als uiterst decadent, vooral sinds de westerse media overrompeld wordt door crimineel nieuws. Je hoort er overal over, in scholen, sociale organisaties, traditionele godsdienstgemeenschappen, enz... Deze beschuldiging is van bijzonder slechte smaak, en… zonder bewijs.
Je kunt hier natuurlijk zeggen, dat Hicham Ibnou Ôuroua niet meer gezond was toen hij de getuigenis heeft doorgegeven (dat Aisha 9 jaar oud was). De man had een uitzonderlijk goed geheugen. Hij heeft zijn leven in Irak beëindigd. Daar zouden mensen zijn gezondheid zien hebben achteruitgaan. Leed hij aan een aftakeling van de hersenen, zoals oudere mensen dat ook vandaag plots kunnen meemaken? Je kunt het niet precies weten, maar sommige betrouwen niet wat hij gezegd heeft op het einde van zijn leven eenmaal hij Medina verlaten had. Het is net in deze periode dat hij getuigd heeft over de ouderdom van 9 jarige dochter. Bedoelde hij « na het tiental » of had hij geheugenstoornissen? Sommige moslims verwerpen al zijn getuigenissen tijdens zijn periode in Irak en toch neemt de professor deze hadith over.
En volgens Dr Jamal Badawi (geboren in Egypte), Canadese professor op Saint-Mary’s University in Halifax kunnen drie verklaringen over de ‘context’ ons helpen om het misverstand te ontcijferen. 1] taalgebruik, 2] de omgeving toen en 3] feiten in het leven van Aisha.
Aisha’s ouderdom: een eerste taalpiste
Ten eerste moet je begrijpen dat in het Arabisch, zoals in alle talen, de spreektaal ietwat verschilt van de regels. “Ik ben 1m 82cm !” zegt de jonge knaap van 18. “Ikke 83cm !”, zegt zijn vriend, die niet wil onderdoen. “En ik ben de grootste, met 86cm !”, zegt de grootste van de drie. Citeer deze laatste zin en haal die uit de context. De grootste jongen is een dwerg van 83 cm groot. Dat is toch het geen wat er letterlijk geschreven staat? « Neen, neen, dat is een voorbeeld van taalgebruik ! », zult u zeggen. Wel, in het Arabisch bestaat dit ook en verkort je de nummers waarbij men soms enkel het laatste getal vernoemt. Indien uit de ‘context’ kunt weten of het na een tientalof na een twintigtal is… wordt je aangemoedigd om het niet voluit te zeggen. En de teksten vertellen dat Aïsha een vorige verloving moest ongedaan maken alvorens met de Profeet (VGH) te verloven. Drie jaar later ging ze in het huwelijk. Was dit nu 6 en 9, toen Aïsha verloofde en huwde? Of was het 6 en 9 na het eerste tiental, of na het tweede tiental? Want zo zeg je dat, letterlijk, in het Arabisch. Je zegt een cijfer “6 of 7” gevolgd door “na het tiental”. En uit rede voor beleefdheid, voordracht of samenvatting is het toegestaan het “tiental” links te laten, zolang iedereen met de context rekening hield betreffende de correcte leeftijd.
Toen Islam opkwam bestond er geen standaard nummeringmethode, zoals die vandaag bestaat. Het filosofische en culturele gewicht in de wiskunde is hier van cruciaal belang. De getuigenissen van Abu Bakr en Hisham Ibn Ôouroua laten elke mogelijkheid open, gezien het taalgebruik van toen. Nog steeds vandaag om 27 jaar in het Arabisch te zeggen, kan je (letterlijk) “7 jaar, na het tweede tiental” zeggen. En soms zeg je gewoon “7 jaar”, zonder te herhalen “na het tweede tiental”. De mogelijkheid bestaat dat voor een evenwicht in de chronologie in het leven van de Profeet (VGH) of dat van Aisha, of uit beleefdheid, men erop lette, om met goede intenties slechts een deel van haar ouderdom neer te pennen... Dus, met de ‘teksten’ van de hadiths zijn we, wat de ouderdom betreft, geen stap verder. Laten we dus rustig verder zoeken.
Tweede piste: het milieu
Het milieu waarin de Profeet (VGH) leefde, was uitzonderlijk. Hij had tegelijk talrijke vrienden maar ook vijanden. Is hij met een meisje getrouwd waarvan er een schande moest van komen in de gemeenschap? Nu blijkt dat niemand van zijn vrienden hem een opmerking zou gemaakt hebben of erover zelfs zou ondervraagd hebben. Nergens vind je een spoor van vrienden die hem op het goede pad hebben willen brengen en/of hierover ondervraagd hebben. Nog merkwaardiger, geen enkele vijand heeft het slechte gedrag opgemerkt. En nochtans waren er tal van mensen die hem in het oog hielden, en hem probeerden zwart te maken. Hier dus ook niet, nergens is er het minste spoor terug te vinden van iemand die het huwelijk met Aisha betwiste.
Was het dan toen normaal om te verloven en te trouwen op 6 en 9-jarige leeftijd? Waren de vrouwen dan zo snel rijp, dat ze met een man van 53 mochten trouwen? Sommige moslims, vandaag, die het fijne van het verhaal niet kennen, zeggen van wel. Ze beweren dat zelfs vandaag sommige landen zo’n jonge huwelijken toelaten, van zodra de vrouw geslachtsrijp is. Het dit kan reeds op 15-jarige, soms 13-jarig of 12-jarige leeftijd, ja soms uitzonderlijk is dat 11 jaar oud. Maar in feite, duidt er niets aan dat 9 jaar een normale ouderdom was. En moge God hen belonen, die geconfronteerd worden met misleidende getuigenissen en kost wat kost de waarheid zoeken. In die tijd, zou zulk een huwelijk roddels hebben doen ontstaan, denk je ook niet? Maar nergens zijn er teksten terug te vinden die grote aantallen huwelijken vertellen met 9-jarige meisjes. Waarom is er dan geen reactie geweest wanneer de Profeet (VGH) getrouwd is met Aïsha? Dit is toch onmogelijk! Iedereen zou hem aangewezen hebben, indien dit huwelijk niet normaal was geweest! Of niet?
Derde piste: de familie
De feiten in het leven van Aisha zijn veel duidelijker, zeker als we ons slechts toespitsen op de getuigenissen, die elkaar niet tegenspreken. Ten eerste is er de referentie met haar zuster, Asma, die 10 jaar ouder was. Alle bronnen zijn unaniem daarover. Dit is zeer belangrijk! Wij kunnen hierdoor bijvoorbeeld rekenen vanaf het overlijden van Asma, toen ze 100 jaar oud was. Ze is geboren in 27 voor de hidjra, en is overleden in 73 van de hidjra. Er bestaat geen tegenspraak op dit punt, zeggen de wetenschappers. (Hidjra, is het kalender van de moslims, die begint bij de migratie van de Profeet (VGH) naar Medina, jaar 0 voor de hidjra, in september 622 na J-C).
Men weet ook dat Asma zich bekeerde op 15-jarige leeftijd. Dit was bij het begin van de openbaring, helemaal in het begin van de periode in Mekka. Slechts 17 personen hadden zich bekeerd vóór Asma. De periode van Openbaring in Mekka heeft 12 jaar geduurd. Alles stemt hiermee overeen. Dus, toen de migratie plaatsvond naar Medina was Asma 27 jaar oud (15 + 12). Ze was trouwens getrouwd en zwanger tijdens de reis. Haar jongere zus Aisha was dus 16-17-18 jaar oud, 10 jaar jonger, toen de familie van Abu Bakr in Medina aankwam met de Profeet (VGH). De juiste ouderdom zal afhangen van de verjaardagsdatum van de twee zussen.
Merkwaardig ook, het feit dat je nergens een spoor vindt van Abu Bakr, die een dochter zou gehad hebben na zijn bekering (heel vroeg na de Openbaring). Want, als je wilt dat zijn dochter Aisha 9 jaar oud was op het huwelijk, omstreeks 624, dan moet ze in 615 geboren zijn, 5 jaar na de bekering van Abu Bakr. En geen enkele tekst zou dat melden? Denk je dat zoiets kan, dat alle schrijvers een geboorte bij de eerste metgezel van de Profeet (VGH) zouden verzwegen hebben? Dat kan niet en is onmogelijk!
De verloving met de Profeet (VGH) vond plaats in Mekka, vóór de hidjra. Het huwelijk vond plaats in Medina, 1 jaar na de migratie in de maand shawal die volgt op de ramadan (Mokhtasar Sirat Ar-rasul, p. 80, Mohammed Ibn Abdulwahâb). De versie waarbij Aisha 6 jaar oud zou geweest zijn bij de verloving kan dus helemaal niet. Want anders zou Asma 17 jaar oud geweest zijn op de migratie. Nochtans, volgens expert was ze 27 jaar oud en was de secretaresse van de Profeet (VGH), te veel teksten bevestigen dit.
Verwarring rond de data
Natuurlijk is het ook mogelijk dat er verwarring was rond de data. De Gregoriaanse kalender telt 365 dagen, de hidjra 11 dagen minder. De referentiedata zijn gewijzigd in die periode. Want je kunt ook de ouderdom van Aisha betwisten toen ze gestorven is. Bepaalde teksten zeggen dat ze overleden was toen ze 63 jaar oud was. Maar ze leefde nog 50 jaar na de Profeet (VGH), was 10 jaar getrouwd en 3 jaar verloofd, in totaal 63 jaar in de gezelschap van de Profeet (VGH). Zo zie je maar, waar ze die 63 jaar oud halen. Natuurlijk is dat niet juist, want dan zou ze getrouwd zijn toen ze 3 was en niemand beweert dat trouwens. Maar de teksten bestaan en als je de teksten beter leest en het emotioneel taalgebruik in acht neemt, dan zie je dat de schrijver 63 jaar bedoelt “als ontplooide moslima”. De schrijvers hebben vermeden, misschien uit respect, om Aisha’s ouderdom te hoog te becijferen.
Spelen met cijfers
Spelen met cijfers ten behouden voor goede manieren maakt deel uit van de cultuur. In Frankrijk, bijvoorbeeld schrijft Molière over de ‘Précieuses Ridicules’ (‘Kostbaar-belachelijke dames’), in de 17e eeuw. Gedurende deze periode heeft men de nummering in het Frans gewijzigd omdat mensen steeds ouder en gezonder leefden. Na negenenzestig verkreeg het getal 70 in de Frans taal een nieuwe vorm: ‘soixante-dix’, ‘soixante-et-onze’, soixante-douze’… (zoiets als ‘tienenzestig’, ‘elfenzestig’, twaalfenzestig’…). Zeventig klonk te oud en na soixante-dix-neuf (zoiets als ‘negentienenzestig’) stapte men opnieuw over op ‘twintig’ jaar, zij het vier maal twintig, ‘quatre-vingt’, ‘quatre-vingt-un’, ‘quatre-vingt-deux’… (zoiets als ‘vier-maal-twintig’, ‘eenenvier-maal-twintig’, ‘tweeënvier-maal-twintig’), in plaats van gewoon tachtig (‘huitante’ of ‘octante’, zoals men zegt in Zwitserland), dat veel te oud klonk.
Andere islamitische teksten of berekeningen melden de ouderdom van 13 jaar, toen Aisha trouwde. Waar komt dat nu vandaan? Wel, in die tijd veranderden de referentiedata. Sommigen telden vanaf de evenementen. Gedurende het begin van de Openbaring was de maatschappij volledig aan het wijzigen. Sommige schrijvers hebben misschien die referentiedatum genomen, om een ouderdom aan te duiden. Ashia is getrouwd toen ze 13 was, volgens die berekening. Zij was 13 jaar oud, na het begin van de Openbaring.
De berekening in de goede context
Diegene die kan tellen begrijpt het snel. Asma was 25-26 jaar oud, toen haar jongere zus Aisha in verloving trad. Afhankelijk van de verjaardagsdatum was ze dus 16 jaar oud, toen ze verloofd is met de Profeet (VGH). En drie jaar later trouwden ze. De beste berekeningen en conclusies geven als resultaat dat Aisha 19 jaar oud was. Dus, taalgebruik zou de enige uitleg zijn waarom 6 of 9 jaar oud voorkomt in de teksten, tot het tegendeel bewezen is. De beschuldiging die zegt dat de Profeet (VGH) een pedofiel had kunnen zijn en zo geen voorbeeld zou kunnen zijn voor de anderhalf miljard moslims vandaag op deze aardbol is hiermee op de meest krachtige manier ontmanteld.
En zelfs indien men bepaalde mensen wil toelaten hun eer en reputatie hoog te houden, zal deze rede primeren boven de twijfel. Er zijn bijna dagelijks talrijke schandalen die opduiken over pedofilie in Europa en Amerika waarbij traditionele scholen, verenigingen en kerken worden veroordeeld. Sommige moslims bevestigen nog steeds dat Aisha heel jong was en willen niet toegeven aan de logica van bovenvernoemde feiten. En toch bestaat er echt weinig twijfel over dat zij gelijk hebben. Ik en nog veel andere moslims zijn ervan overtuigd dat Aisha 19 jaar oud was op het moment van de feiten. Sommigen vereren de Profeet (VGH) zo ver dat ze er een reden voor zoeken. Waarom zou hij mogen trouwen met een 9-jarig meisje en anderen niet zonder commentaren of getuigenissen terug te vinden van tijdsgenoten die hiertegen gemanifesteerd zouden hebben. En waarom wordt er zo weinig aandacht aan besteed over hun huwelijksdatum, in de Islam. De Profeet (VGH) toont talloze andere mooie voorbeelden van goed gedrag die heel fascinerend zijn en die nog steeds als model in onze huidige samenleving dienen. En wanneer het Westen zich hiermee begint te vermengen is een grondig en wetenschappelijk onderzoek onontbeerlijk geworden. Ziezo het bewijs, we zijn er duidelijk mee begonnen. Er bestaat nu minstens een zeer grote twijfel over de bewering van de professor, die zegt dat de Profeet (VGH) gehuwd is met een 9-jarig meisje.
De harde bewijzen
Als je wilt praten met islamitische geleerden, die je uitleggen dat Aisha zeer jong kan geweest zijn op haar huwelijksdag, dan kun je een reeks referenties aanduiden, die je helpen om de redenering te volgen die ik citeer in mijn analyse. De essentiële elementen van de berekening, zoals het ouderdomsverschil tussen Aisha en Asmaâ, de ouderdom van Asmaâ bij haar overlijden en de datum ten opzichte van de migratie zijn duidelijk en herhaaldelijk opgenomen in volgende boeken: Sounan al Baihaqi (vol. 6 – p. 204), Siaru ‘Alaam Annubalaâ (vol. 2, p. 289 – vol. 3, p. 380), Tariq Madinat Dimashq (=Geschiedenis van de Stad Damascus) (vol. 69, p. 8 et p. 10), Istiâab (vol. 2, p. 616), Tahdhibo alAsmaâ (vol. 2, p. 597), Subulu Assalam (vol. 1, p. 39) en vele andere.
De ‘context’ geeft altijd een verklaring wat de schrijvers hebben willen zeggen met de ‘teksten’. Iedereen kan gerust zijn, zo blijkt, de schrijvers van de teksten die Aisha met 6 en 9 jaar oud vermelden voor hun verloving en huwelijk zullen hun geloofwaardigheid willen bewaren, maar wat gedaan met de vernietigers van deze feiten door bovenstaande gegronde feiten?
Gevolgen zonder bewijzen
Het gevolg van dit jong huwelijk in de geschiedenis van de Islam, zegt de professor, is volgende : “Dit illustere voorbeeld heeft ertoe geleid dat er tot 1923 geen enkel Arabisch land was dat een minimum leeftijd voor het huwelijk bepaalde, met als gevolg talloze kinderhuwelijken” In welke maat is dit ‘talloos’ gemeten, professor? Wat is uw bron? Zijn er statistieken rond deze bewering?
Je kunt ook weten dat Souhayla Zin Al Abidine Hamad, een vrouw die vecht tegen de huwelijken met jonge meisjes in Saoedie Arabië op zoek is achter ontegensprekelijk bewijsmateriaal, om aan te tonen dat Aisha 19 en geen 9 jaar oud was. Ze wilt eens en voor altijd het excuus breken van sommige mannen die voor zichzelf zulke huwelijken goedkeuren wanneer deze met jonge meisjes trouwen van 14 of 15 jaar. Ze gebruiken hiervoor het gemanipuleerd en/of verkeerd geïnterpreteerd voorbeeld van de Profeet (VGH). Moge God haar werk begeleiden.
Aisha, moeder van de moslims
De Profeet (VGH) is geëmigreerd naar Medina, waar hij met Aisha huwde toen ze 19 was, 3 jaar na de verloving. Waar ligt het probleem, met deze leeftijd? Is dit iets om krantenkoppen van te maken, als schandaal van de eeuw? Is dit pedofilie in Europa, in 2009? Begrijp je nu beter, waarom niemand een opmerking deed, toen in zijn tijd?
En het grote respect dat de moslims hebben voor Aisha, die de Profeet (VGH) “de moeder van alle moslims” noemde, is een uitnodiging om over haar leven en over haar relatie met de Profeet (VGH) te leren. Deze zuivere en intelligente vrouw is een voorbeeld van gevoeligheid, zo mooi en zo sensueel, dat je meteen geluk en zaligheid voelt bij het lezen. De talrijke boeken in de moslim boekhandels zullen je hiermee zeker begeleiden.
Laat me even toe dit hoofdstuk af te sluiten betreffende de meest schandalige roddel binnen de Islam. Graag vermeld ik nog een citaat van God voor de professor, zoals geopenbaard bij een andere roddel in de geschiedenis. De omgeving van de Profeet (VGH) beschuldigde (onterecht) toen Aisha van overspel, in zulke mate dat het haar heel ongelukkig maakte. S 24 (Het licht), v 11: “Waarlijk, zij die de lastering voortbrachten waren een grote groep uit uw midden; beschouwt dit niet als een kwaad voor u - integendeel het is goed voor u [om te weten dat roddels bestaan]. Elk van hen [die aan de roddels meedoet] zal de straf voor de zonde, die hij heeft begaan, ontvangen. En diegene onder hen de grootste verantwoordelijkheid draagt, zal een afgrijselijke straf ontvangen.”
Meer algemeen, alvorens je mensen beschuldigt, wees voorzichtig, zoals een ander vers zegt, S 49 (De Binnenkamers), v 6: “O gij gelovigen, indien een slecht persoon u nieuws brengt, onderzoekt het nauwkeurig opdat gij niet in onwetendheid sommige mensen schaadt en naderhand spijt krijgt van hetgeen gij hebt gedaan.”