abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_72185189
Moet de rechter toestaan dat Laura Dekker, 13 jaar, een solo zeiltocht om de wereld gaat maken?
Haar ouders vinden het goed. Ze dreigen naar Nieuw Zeeland te emigreren als het verboden wordt.

De kinderbescherming heeft aan de rechter gevraagd haar ouders tijdelijk ouderlijke rechten te ontzeggen zodat ze dit kunnen verhinderen.

Persoonlijk denk ik dat ze het mentaal wel aankan, maar fysiek nooit.

Moet de rechter dit verbieden, en zo ja, voornamelijk op fysieke gronden, of voornamelijk op mentale gronden?

- Als de PVV de 25 procent bereikt, stop ik met werken, en ga ik lekker uitkering trekken van jullie belastinggeld. Dan importeer ik een importbruid en adopteren we 7 Afghaanse oorlogsweesjes, puur voor de kinderbijslag. Net zo makkelijk.
pi_72185254
Ik hoop stiekem dat ze daadwerkelijk gaat zeilen, en voor de kust van Somalie door piraten gepakt wordt. En die ouders met sippe gezichtjes bij Hart van Nederland te zien

Wat een onzin deze hele hype
pi_72185260
Ongelooflijk dat dit zoveel aandacht krijgt.

Persoonlijk vind ik dat Laura gewoon nog een aantal jaren moet wachten met zoiets. Kan ze het toch doen, is ze fysiek sterker en krijg je geen gezeik met de kinderbescherming (die heel ver willen gaan.. ouderlijke rechten ontzeggend wtf?) en rechters en zooi.
pi_72185312
quote:
Op woensdag 26 augustus 2009 22:27 schreef Urquhart het volgende:
Ik hoop stiekem dat ze daadwerkelijk gaat zeilen, en voor de kust van Somalie door piraten gepakt wordt. En die ouders met sippe gezichtjes bij Hart van Nederland te zien

Wat een onzin deze hele hype
lol of ergens zinkt of op een onbewoond eiland strand, en dan pas na 20 jaar gevonden wordt oid
  Donald Duck held woensdag 26 augustus 2009 @ 22:29:50 #5
46149 __Saviour__
Superstapelsmoor op Kristel
pi_72185316
Ik hoop echt dat ze kan vertrekken met een dikke opgestoken middelvinger naar Nederland toe.
❤ Rozen zijn rood ❤
❤ Viooltjes zijn blauw ❤
❤ Kristel, ik hou van jou! ❤
  woensdag 26 augustus 2009 @ 22:31:09 #6
32584 Sennaistop
Racing is in my blood
pi_72185352
eerst schooltje afmaken. en volwassen worden. Misschien de ouders ook ?
And I see the way your pupils dilate when you look at my body" 7o9 ST VOY
pi_72185353
Van mij mag ze gaan. Komt na twee weken weer jankend terug
Op dinsdag 23 april 2024 10:41 schreef Solotovski het volgende:
Jij bent het zonnetje!!!
pi_72185458
Misschien heeft die Laura ook wel het idee van...

"Ik ga gewoon zeggen dat ik het wil en aankan, maar weet zeker dat ze me nooit toestemming geven... maar dan kan ik later wel zeggen van: ja, dat wilde en kon ik doen alleen ze lieten het niet toe "
  woensdag 26 augustus 2009 @ 22:36:17 #9
187674 Sigmund666
Do not feed the Residents
pi_72185514
Het is altijd dat keurig nette en kleinburgerlijke Nederland dat uit moet maken voor zulke kinderen of het wel of niet kan
er gaan ook 16-17 jarigen de wereld rond. Why the fuck doen ze moeilijk over een kind van 14?
Alsof die 16 en 17 jarigen niet overvallen worden op hun reis door piraten? Verder is het kind zelf veel volwassener dan de gemiddelde 13-jarige. Ik zeg: Lekker laten varen.
Of moet het zo'n 'ik pijp voor 2.50 en een hamburger jongens bij de Burger King en eindig op een bijstandsflatje met 3 gillende kinderen van mijn 4e ex-man'- meisje worden ?
U heeft de issues, ik heb de tissues.
Your shit's weak! My shit will fuck you up son! YEAH BUDDY!
pi_72185597
quote:
Op woensdag 26 augustus 2009 22:36 schreef Sigmund666 het volgende:

Of moet het zo'n 'ik pijp voor 2.50 en een hamburger jongens bij de Burger King en eindig op een bijstandsflatje met 3 gillende kinderen van mijn 4e ex-man'- meisje worden ?
Of dat na zo'n zeiltocht uitgesloten is
  woensdag 26 augustus 2009 @ 22:39:27 #11
187674 Sigmund666
pi_72185633
quote:
Op woensdag 26 augustus 2009 22:38 schreef Urquhart het volgende:

[..]

Of dat na zo'n zeiltocht uitgesloten is
Nou. Het kan natuurlijk wel, maar na 2 jaar op het water dobberen kijk je opeens wel heel anders naar de dingen in het leven
pi_72185685
quote:
Op woensdag 26 augustus 2009 22:25 schreef BogardeRules het volgende:
...

Waarom zou ze het fysiek nooit aankunnen? Je hebt verschillende manieren om rond de wereld te zeilen. Als je het zo snel mogelijk wil doen zoek je de zuidelijke oceanen op met kloteweer en veel golfslag op, maar er zijn ook andere routes met veel minder risico mogelijk. Bovendien is het plan om korte etappes te varen afgewisseld met waltijd. Non-stop varen is uiteraard veel belastender.

Ik kan eigenlijk niet bedenken wat voor objectieve juridische gronden er zouden zijn om de ouders uit de ouderlijke macht te ontheffen. De redenering is een beetje :"Een meisje van 13 kan dit niet aan", waarmee eigenlijk wordt bedoeld: "Een gemiddeld meisje van 13 kan dit niet aan". Maar Laura Dekker lijkt me geen gemiddeld meisje maar iemand met voor haar leeftijd uitzonderlijke capaciteiten die dit avontuur wellicht wel aan kan.

Ook de argumentatie dat ze geen "normale" sociale ontwikkeling krijgt begrijp ik niet. Wie bepaalt hoe zij zich moet ontwikkelen? De wetgever staat wel toe dat streng religieuze ouders hun kinderen isoleren van de buitenwereld en we geven ze toestemming om hun kinderen zelf te onderwijzen in plaats van ze naar een school met sociale processen te sturen. Maar als een meisje met uitzonderlijke capaciteiten een uitzonderlijk avontuur kan en wil aangaan waarbij ze (omdat ze veel tussenstops maakt) veel in contact met vreemden zal komen dan schaadt dat opeens de ontwikkeling?

Ik denk dat de reacties van de kinderbescherming vooral impulsief en sentimenteel zijn maar eigenlijk geen rationele grond hebben.
  woensdag 26 augustus 2009 @ 22:54:27 #13
33097 MUZZ
ik ga lekker
pi_72186161
laten we nou eens op houden met dat geregeerd wat wel mag en niet mag van boven af. Laat ieder dat nou gewoon eens zelf bepalen wat die wil doen . Ik word zo moe van dat bemoei zucht in dit klote land. Regels regels fuck aan de regels zo denk ik er over. Laat dat meisje zelf bepalen wat ze wil.
Je zal als 1dags vlieg je dag niet hebben
  Donald Duck held woensdag 26 augustus 2009 @ 22:57:25 #14
46149 __Saviour__
pi_72186278
quote:
Op woensdag 26 augustus 2009 22:40 schreef ..-._---_-.- het volgende:
Ik denk dat de reacties van de kinderbescherming vooral impulsief en sentimenteel zijn maar eigenlijk geen rationele grond hebben.
Het is gewoon een kwestie van het eigen bestaan willen rechtvaardigen. Ze hebben in het verleden zo enorm vaak gefaald, dit is een mooie kans voor ze om even in het nieuws te komen als dé beschermer van de arme kindjes.
❤ Rozen zijn rood ❤
❤ Viooltjes zijn blauw ❤
pi_72186279
quote:
Op woensdag 26 augustus 2009 22:54 schreef MUZZ het volgende:
laten we nou eens op houden met dat geregeerd wat wel mag en niet mag van boven af. Laat ieder dat nou gewoon eens zelf bepalen wat die wil doen . Ik word zo moe van dat bemoei zucht in dit klote land. Regels regels fuck aan de regels zo denk ik er over. Laat dat meisje zelf bepalen wat ze wil.
Opzich wel logisch dat ze zich er zo mee bemoeien. Wat is die leerplicht anders nog waard? Elke 13-jarige kan dan wel op wereldreis.
  Donald Duck held woensdag 26 augustus 2009 @ 22:58:35 #16
46149 __Saviour__
pi_72186327
quote:
Op woensdag 26 augustus 2009 22:57 schreef Urquhart het volgende:

[..]

Opzich wel logisch dat ze zich er zo mee bemoeien. Wat is die leerplicht anders nog waard? Elke 13-jarige kan dan wel op wereldreis.
Een leerplicht is prima, maar de Nederlandse schoolplicht is te streng
❤ Rozen zijn rood ❤
❤ Viooltjes zijn blauw ❤
  woensdag 26 augustus 2009 @ 23:00:09 #17
3011 E.T.
hormonaal stuiterballetje
pi_72186372
I can only please one person per day. Today is not your day. Tomorrow isn't looking too good either.
pi_72186427
De kinderbescherming moet zich niet zo aanstellen. Dan onthef je haar toch gewoon een jaartje van haar leerplicht. Ik zie het probleem niet.
pi_72186582
quote:

[..]

Waarom zou ze het fysiek nooit aankunnen? Je hebt verschillende manieren om rond de wereld te zeilen. Als je het zo snel mogelijk wil doen zoek je de zuidelijke oceanen op met kloteweer en veel golfslag op, maar er zijn ook andere routes met veel minder risico mogelijk. Bovendien is het plan om korte etappes te varen afgewisseld met waltijd. Non-stop varen is uiteraard veel belastender.
fysiek niet? Omdat een storm net zo hard waait voor een 13 jarige als voor die 16 jarige Engelsman?
Ook al heeft ze een kleinere boot. Wat me trouwens een kul argument lijkt, een kleinere boot is zelfs NOG meer een speelbal voor de wind dan een boot met een mast van 20 meter.
Als ze binnen 3 seconden de mast kan strijken en de boot helemaal waterdicht kan afsluiten en die blijft drijven in elke storm, dan heeft ze misschien een kans, maar anders ....
quote:
Ik kan eigenlijk niet bedenken wat voor objectieve juridische gronden er zouden zijn om de ouders uit de ouderlijke macht te ontheffen. De redenering is een beetje :"Een meisje van 13 kan dit niet aan", waarmee eigenlijk wordt bedoeld: "Een gemiddeld meisje van 13 kan dit niet aan". Maar Laura Dekker lijkt me geen gemiddeld meisje maar iemand met voor haar leeftijd uitzonderlijke capaciteiten die dit avontuur wellicht wel aan kan.
Lijkt, lijkt, je kan hier niet iemands leven op riskeren.
Trouwens, is dat wel het argument?
IK wil best aannemen dat een 13 jarige zo monomaan, gefocust en gedisciplineerd kan zijn dat ze het mentaal aankan, twee "solo" of niet.
Maar mentaal sterk of niet, uitzonderlijk of niet, met haar 40 kilo loopt ze meer risico overboord worden geblazen dan met 70 kilo.
quote:
Ook de argumentatie dat ze geen "normale" sociale ontwikkeling krijgt begrijp ik niet. Wie bepaalt hoe zij zich moet ontwikkelen? De wetgever staat wel toe dat streng ouders hun kinderen isoleren van de buitenwereld en we geven ze toestemming om hun kinderen zelf te onderwijzen in plaats van ze naar een school met sociale processen te sturen
streng religieuze: op zich heb je een goed punt, maar is dat ook echt het argument dat gemaakt wordt?
Dit lijkt me een beetje stroman-argument.
quote:
. Maar als een meisje met uitzonderlijke capaciteiten een uitzonderlijk avontuur kan en wil aangaan waarbij ze (omdat ze veel tussenstops maakt) veel in contact met vreemden zal komen dan schaadt dat opeens de ontwikkeling?
Vergelijk dit met een 13 jarig blond meisje solo te laten liften. Gelegenheid maakt de verkrachter.

- Als de PVV de 25 procent bereikt, stop ik met werken, en ga ik lekker uitkering trekken van jullie belastinggeld. Dan importeer ik een importbruid en adopteren we 7 Afghaanse oorlogsweesjes, puur voor de kinderbijslag. Net zo makkelijk.
pi_72186704
quote:
Op woensdag 26 augustus 2009 22:57 schreef __Saviour__ het volgende:

[..]

Het is gewoon een kwestie van het eigen bestaan willen rechtvaardigen. Ze hebben in het verleden zo enorm vaak gefaald, dit is een mooie kans voor ze om even in het nieuws te komen als dé beschermer van de arme kindjes.
Wat een bullshit. De kinderbescherming waakt over duizenden, tienduizenden kinderen. 3 of 4 gaan er dood. door menselijke fouten, te weinig geld (schuld van rechts), of pure domme pech. en opeens hebben ze " enorm vaak gefaald"
???

Maak het nou effe. Slaat nergens op.

woensdag 26 augustus 2009 @ 23:14:03 #21
33097 MUZZ
ik ga lekker
pi_72186874
quote:
Op woensdag 26 augustus 2009 22:57 schreef Urquhart het volgende:

[..]

Ik denk dat ze meer leert in die 2 jaar op zee dan in een klaslokaal , ik denk dat ze er alleen maar sterker van word en dat ze daar meer aan heeft dan zo'n stom votje wat ze een diploma noemen .
Je zal als 1dags vlieg je dag niet hebben
  Donald Duck held woensdag 26 augustus 2009 @ 23:15:39 #22
46149 __Saviour__
pi_72186942
quote:
Op woensdag 26 augustus 2009 23:09 schreef BogardeRules het volgende:

[..]

Wat een bullshit. De kinderbescherming waakt over duizenden, tienduizenden kinderen. 3 of 4 gaan er dood. door menselijke fouten, te weinig geld (schuld van rechts), of pure domme pech. en opeens hebben ze " enorm vaak gefaald"
???

Maak het nou effe. Slaat nergens op.
Ze zijn echt al vaak genoeg op een negatieve manier in het nieuws geweest. Dat is wat het publiek onthoudt. Dus nu deze zaak even groot en publiekelijk aanpakken is natuurlijk een uitgelezen kans voor ze om het imago weer wat op te poetsen.
❤ Rozen zijn rood ❤
❤ Viooltjes zijn blauw ❤
  woensdag 26 augustus 2009 @ 23:16:50 #23
111382 Ofyles2
Bestemming: onbekend
pi_72187001
quote:
Op woensdag 26 augustus 2009 23:14 schreef MUZZ het volgende:

[..]

Ik denk dat ze meer leert in die 2 jaar op zee dan in een klaslokaal , ik denk dat ze er alleen maar sterker van word en dat ze daar meer aan heeft dan zo'n stom votje wat ze een diploma noemen .
Sowieso is het onderwijs de laatste jaren ruk, niet in de laatste plaats omdat kwaliteitspersoneel wordt vervangen door carrièrewolven.
pi_72187350
quote:
Op woensdag 26 augustus 2009 23:15 schreef __Saviour__ het volgende:
Ze zijn echt al vaak genoeg op een negatieve manier in het nieuws geweest. Dat is wat het publiek onthoudt. Dus nu deze zaak even groot en publiekelijk aanpakken is natuurlijk een uitgelezen kans voor ze om het imago weer wat op te poetsen.
Dit is geen argument tegen wat ik zei.
Graag iets zindelijker redeneren.
De kinderbescherming heeft genoeg inhoudelijke argumenten om dit te willen. Hun oneigenlijke motivatie toedichten riekt naar valse argumenten.

pi_72187421
quote:
Op woensdag 26 augustus 2009 23:16 schreef Ofyles2 het volgende:

[..]

Sowieso is het onderwijs de laatste jaren ruk, niet in de laatste plaats omdat kwaliteitspersoneel wordt vervangen door carrièrewolven.
andere discussie. en haar zee educatie is onvergelijkbaar met iemands school onderwijs. Appels met peren.

pi_72187471
quote:
Op woensdag 26 augustus 2009 23:14 schreef MUZZ het volgende:

Zoals, dat water zout is en dat het heel hard kan waaien op zee?

Als dit in Nieuw-Zeeland wel mag, nou, laten ze dan maar lekker emigreren en laat de Nederlandse wetgeving maar gewoon prevaleren boven de wensen van een 13 jarige.
  Donald Duck held donderdag 27 augustus 2009 @ 00:00:08 #27
46149 __Saviour__
pi_72188494
quote:
Op woensdag 26 augustus 2009 23:25 schreef BogardeRules het volgende:

[..]

Dit is geen argument tegen wat ik zei.
Graag iets zindelijker redeneren.
De kinderbescherming heeft genoeg inhoudelijke argumenten om dit te willen. Hun oneigenlijke motivatie toedichten riekt naar valse argumenten.
"Zindelijker"?
Ik meld gewoon hoe ik het zie. Het zo openbaar aanpakken is een pure publiciteitsstunt. Er is geen enkele sprake van mishandeling. Ze wil dit avontuur volledig vrijwillig aangaan.
❤ Rozen zijn rood ❤
❤ Viooltjes zijn blauw ❤
pi_72188948
quote:
Op donderdag 27 augustus 2009 00:00 schreef __Saviour__ het volgende:

[..]

"Zindelijker"?
Ik meld gewoon hoe ik het zie. Het zo openbaar aanpakken is een pure publiciteitsstunt. Er is geen enkele sprake van mishandeling. Ze wil dit avontuur volledig vrijwillig aangaan.
Nee, maar er is wel sprake van gevaar voor een 13 jarige en de Kinderbescherming heeft de plicht daarop in te grijpen. Buiten dat, je mag kinderen niet aan de leerplicht onttrekken en dat is wat de ouders nu wel degelijk doen door toestemming te geven.

Ik kan mij nog herinneren dat een 13 jarige Danny de Munk ooit bij Sonja zat te janken dat de Kinderbescherming hem niet op liet treden, ze maakten zijn carriere kapot huilde hij....nou, dat blijkt dus wel aardig meegevallen te zijn.

[ Bericht 23% gewijzigd door #ANONIEM op 27-08-2009 00:18:31 ]
pi_72189369
Overheid moet niet zo bemoeizuchtig doen, stel trieste figuren.
pi_72189437
quote:
Op woensdag 26 augustus 2009 23:25 schreef BogardeRules het volgende:
De kinderbescherming heeft genoeg inhoudelijke argumenten om dit te willen.
Die 'argumenten' (die in de persoonlijke levenssfeer zitten, niet op basis van geconstateerde feiten) zijn opvallenderwijs pas gekomen nadat de politiek en de media zich ermee zijn gaan bemoeien. Voor die inmenging van de politiek gaf de kinderbescherming aan niets wezenlijks te willen doen. Met goede reden: er is geen wet overtreden. Ze is niet weggevaren, ze is niet afwezig van school, haar ouders en zij houden zich keurig aan de wet.

Een rechter oordeelt op basis van feiten, en die feiten moeten aardig extreem zijn wil er überhaupt sprake zijn van een ondertoezichtstelling, of ontzegging van de voogdij. Op basis van plannen ingrijpen is bizar, en heeft niets meer te maken met feiten.

Het vergelijk met Taida Pasic komt bij mij boven. De overheid MOET en ZAL deze case winnen. Als de rechter Laura in haar gelijk stelt, zal de overheid haar verlies niet nemen en de boel verder traineren. Ik denk dat er een minister er uiteindelijk mee gaat bemoeien, en de rechter zal overrulen. Misschien wordt het dan voor de meute pas echt duidelijk dat de persoonlijke levenssfeer helemaal niet het argument is.

De uiteindelijke reden is eenvoudig: Om te voorkomen dat meer ouders met hun kinderen gaan rondreizen en hun kinderen aan de leerplicht laat onttrekken (of een uitzonderingsregeling treft) moet de overheid een keiharde grens aangeven. Duidelijkheid scheppen over de gehele zaak.
  Donald Duck held donderdag 27 augustus 2009 @ 00:45:27 #31
46149 __Saviour__
pi_72189583
quote:
Op donderdag 27 augustus 2009 00:38 schreef Shodan het volgende:
Als de rechter Laura in haar gelijk stelt, zal de overheid haar verlies niet nemen en de boel verder traineren. Ik denk dat er een minister er uiteindelijk mee gaat bemoeien, en de rechter zal overrulen.
Dat zou een zeer grove schending zijn van de scheiding der machten. Ook een minister kan zich niet onttrekken aan een rechterlijk bevel. Zou zoiets wel gebeuren, dan is dat absoluut aftreden waard.
❤ Rozen zijn rood ❤
❤ Viooltjes zijn blauw ❤
pi_72189675
quote:
Op donderdag 27 augustus 2009 00:16 schreef Tijger_m het volgende:

[..]

Nee, maar er is wel sprake van gevaar voor een 13 jarige en de Kinderbescherming heeft de plicht daarop in te grijpen. Buiten dat, je mag kinderen niet aan de leerplicht onttrekken en dat is wat de ouders nu wel degelijk doen door toestemming te geven.
Ze hoopt, voor zover ik heb begrepen, op afstand alsnog aan de nodige educatie toe te komen.
pi_72191319
quote:
Op woensdag 26 augustus 2009 23:06 schreef BogardeRules het volgende:

[..]

fysiek niet? Omdat een storm net zo hard waait voor een 13 jarige als voor die 16 jarige Engelsman?
Ook al heeft ze een kleinere boot. Wat me trouwens een kul argument lijkt, een kleinere boot is zelfs NOG meer een speelbal voor de wind dan een boot met een mast van 20 meter.
Als ze binnen 3 seconden de mast kan strijken en de boot helemaal waterdicht kan afsluiten en die blijft drijven in elke storm, dan heeft ze misschien een kans, maar anders ....
[..]
Je hebt echt een compleet verkeerd beeld van wat het betekent om in korte etappes rond de wereld te zeilen en ik ben bang dat er mensen bij de kinderbescherming zitten voor wie dat ook geldt:

1. Je doel is niet "zo snel mogelijk" dus je kan gevaarlijke routes (zuidelijke oceanen, de kapen) vermijden. Bovendien kun je je reis indelen in etappes van een paar dagen tot een paar weken. Je hoeft niet non-stop maandenlang op zee te zitten. Je kunt stormen en riskante weersystemen in het algemeen zien aankomen en het is vaak mogelijk om er omheen te varen. Als het om de wind gaat zijn stormen overigens niet het grootste risico. Langdurige windstiltes zijn erger.
2. Varend je mast strijken op zo een schip doe je niet. Nooit. Zelfs niet als je met tien sterke mannen aan boord bent. In een storm vaar je door met een puntje zeil voor stabiliteit, of desnoods voor top en takel. Als je in die omstandigheden je mast zou strijken werk je jezelf enorm in de nesten. Je sloopt je boot en als je je boot niet sloopt ben je zonder mast stuurloos.
3. Grote schepen zijn niet per se zeewaardiger dan kleine schepen.

De fysieke omstandigheden zijn volgens mij minder belangrijk dan de mentale omstandigheden. Als je solo zeilt kun je niet 8 uur gaan slapen. De oceaan is groot, maar er zijn ook nog andere schepen. Je moet je ritme dus compleet aanpassen en je doet de hele dag door kleine slaapjes. Dat is belastend. Windstiltes kunnen dagen duren. Je ligt dagenlang in je eentje op dezelfde plek met alleen maar water om je heen. Daar moet je ook tegen kunnen. Zeeziekte: bijna iedereen, ook ervaren zeilers, krijgt vroeg of laat met zeeziekte te maken. Als je echt zeeziek bent dan voel je je onbeschrijflijk ellendig. Ik ken mensen die serieus over boord wilden springen om van hun zeeziekte af te zijn.

Etc. Dit zijn allemaal mentale risico's en ze hebben niet zo veel te maken met hoe sterk je fysiek bent.
quote:

...
streng religieuze: op zich heb je een goed punt, maar is dat ook echt het argument dat gemaakt wordt?
Dit lijkt me een beetje stroman-argument.
[..]
Ik heb het argument dat haar sociale ontwikkeling verstoord zou worden een aantal keren horen vallen.
quote:
Vergelijk dit met een 13 jarig blond meisje solo te laten liften. Gelegenheid maakt de verkrachter.
Onvergelijkbaar. Ze reist niet met anderen mee.
  donderdag 27 augustus 2009 @ 06:58:30 #34
15967 Frollo
You know I am a righteous man
pi_72191351
Zo TS, jij dacht: ik open hier eens een topic over?
pi_72191819
quote:
Op woensdag 26 augustus 2009 22:39 schreef Sigmund666 het volgende:

[..]

Nou. Het kan natuurlijk wel, maar na 2 jaar op het water dobberen kijk je opeens wel heel anders naar de dingen in het leven
Ja het zal je vermoedelijke een wekelijks bezoekje aan een psychiater opleveren .
Als het niet wil branden moet je beter stoken.
pi_72191875
quote:
Op woensdag 26 augustus 2009 23:01 schreef Picchia het volgende:
De kinderbescherming moet zich niet zo aanstellen. Dan onthef je haar toch gewoon een jaartje van haar leerplicht. Ik zie het probleem niet.
Waar stel je dan de grens? Mogen ouders die graag buiten de drukke zomervakantie op pad willen hun kinderen dan ook maar gewoon een maandje van school halen? Mogen kinderen voor een jaartje van de leerplicht ontheven worden om naar een discutabele Koranschool in Pakistan te gaan?
Als het niet wil branden moet je beter stoken.
  † In Memoriam † donderdag 27 augustus 2009 @ 09:19:52 #37
159335 Boze_Appel
Vrij Fruit
pi_72192473
Zijn er al kamervragen gesteld?
Carpe Libertatem
  donderdag 27 augustus 2009 @ 09:26:55 #38
79102 Pool
Noord noch Zuid
pi_72192587
quote:
Op donderdag 27 augustus 2009 00:38 schreef Shodan het volgende:
Een rechter oordeelt op basis van feiten, en die feiten moeten aardig extreem zijn wil er überhaupt sprake zijn van een ondertoezichtstelling, of ontzegging van de voogdij. Op basis van plannen ingrijpen is bizar, en heeft niets meer te maken met feiten.
We zullen het zo horen!
quote:
Uitspraak zaak 13-jarige zeilster

Utrecht, 24 augustus - De rechtbank in Utrecht doet vrijdag 28 augustus om 10.00 uur uitspraak in de zaak over de 13-jarige zeilster die van plan is binnenkort solo de wereld rond te varen.

De rechtbank heeft maandag achter gesloten deuren een verzoek van de Raad voor de Kinderbescherming behandeld. De Raad voor de Kinderbescherming wil dat het gezag van de ouders geschorst wordt en dat Bureau Jeugdzorg in Utrecht als tijdelijke voogd voor het meisje benoemd wordt.

De uitspraak zal mondeling en in het openbaar worden gedaan. Audiovisuele pers wordt verzocht zich uiterlijk donderdagmiddag aan te melden voor het bijwonen van deze uitspraak, via de afdeling communicatie van de rechtbank Utrecht: 030-223 3027

Bron: Rechtbank Utrecht
Datum actualiteit: 24 augustus 2009
  donderdag 27 augustus 2009 @ 09:31:17 #39
81187 ethiraseth
Fuck you, got mine
pi_72192665
Oh, nu er pers bij is kan de kinderbescherming opeens wèl heel snel optreden en proberen ouders uit hun macht te ontzetten. Maar als er werkelijk kinderen mishandeld worden is dat allemaal niet mogelijk en dienen ouders zo lang mogelijk hun kinderen te houden.
Winnaar Agnes Kant knuffel 2010.
Indeed, what are the roots of western geometry? Nothing else but the Egyptian techniques of surveying property.
  † In Memoriam † donderdag 27 augustus 2009 @ 09:33:04 #40
159335 Boze_Appel
Vrij Fruit
pi_72192698
Ja en waar zijn alle bemiddelingstroepen van Rouvoet?
Carpe Libertatem
pi_72192918
quote:
Op donderdag 27 augustus 2009 00:49 schreef Xa1pt het volgende:

Ze hoopt, voor zover ik heb begrepen, op afstand alsnog aan de nodige educatie toe te komen.
Ik denk niet dat dit zo'n statement zal voldoen aan de wettelijke eisen.
quote:
Op donderdag 27 augustus 2009 08:35 schreef du_ke het volgende:

Waar stel je dan de grens? Mogen ouders die graag buiten de drukke zomervakantie op pad willen hun kinderen dan ook maar gewoon een maandje van school halen? Mogen kinderen voor een jaartje van de leerplicht ontheven worden om naar een discutabele Koranschool in Pakistan te gaan?
Dat dus. Zoals ik al zei, laat de Nederlandse wetgeving prevaleren, als ze dan willen emigreren dan doen ze dat maar.

[ Bericht 43% gewijzigd door #ANONIEM op 27-08-2009 09:47:17 ]
  donderdag 27 augustus 2009 @ 10:37:18 #42
207353 Wheelgunner
Met de Noorderzon...
pi_72194006
Driedubbel topic
pi_72196890
Onverantwoordelijk om haar te laten gaan.
  donderdag 27 augustus 2009 @ 13:50:19 #44
153070 Rock_de_Braziliaan
Stranger than fiction
pi_72199215
quote:

[..]

Ook de argumentatie dat ze geen "normale" sociale ontwikkeling krijgt begrijp ik niet. Wie bepaalt hoe zij zich moet ontwikkelen? De wetgever staat wel toe dat streng religieuze ouders hun kinderen isoleren van de buitenwereld en we geven ze toestemming om hun kinderen zelf te onderwijzen in plaats van ze naar een school met sociale processen te sturen. Maar als een meisje met uitzonderlijke capaciteiten een uitzonderlijk avontuur kan en wil aangaan waarbij ze (omdat ze veel tussenstops maakt) veel in contact met vreemden zal komen dan schaadt dat opeens de ontwikkeling?

My 2cts. Bovendien zeilt de dame al tijden alleen op zee. Ze is zo'n beetje op zee opgegroeid.
"I think I'm in a tragedy"
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=FZFG5PKw504[/youtube]
"In America today profit is privatized but risk is increasingly socialized"
  donderdag 27 augustus 2009 @ 13:58:00 #45
Stranger than fiction
pi_72199484
Mensen worden weer behandeld alsof ze eenheidsworsten zijn. We worden beoordeeld op basis van vage statistische onderzoeken om te bepalen wat goed voor je is en wat je zou moeten.

Kulargumenten dat je niet 2 jaar zonder school zou kunnen, kritiek hebben op de tocht zonder te weten wat de opzet is van de tocht en totaal geen kennis hebben van de achtergrond van het gezin, laten zien dat we in een histerische SBS6 maatschappij leven waarin iedereen maar weer wat roept. Daar getuigt dit topic ook weer van. De onvoorstelbare dom- en luiheid.
  donderdag 27 augustus 2009 @ 14:02:15 #46
Stranger than fiction
pi_72199627
quote:
Zeilster Laura al eens tegengehouden in Engeland

Rotterdam, 27 aug. De 13-jarige Laura Dekker is dit voorjaar door de Britse autoriteiten tegengehouden toen ze in haar eentje van Engeland naar Nederland wilde zeilen. Dat zei haar advocaat Peter de Lange donderdag naar aanleiding van berichtgeving in de Volkskrant.
Discussie - Moet de rechter voorkomen dat de 13-jarige Laura alleen de wereld rond gaat zeilen?
Achtergrond - Drie paspoorten voor een jonge wereldreiziger
Haar vader wilde in eerste instantie niet naar Engeland komen omdat hij vond dat Laura prima in staat was de reis te maken, maar werd daartoe gedwongen omdat de autoriteiten haar niet wilden laten gaan. Ze zou in een kindertehuis zijn geplaatst, maar dat wilde De Lange niet bevestigen. ,,Laten we het erop houden dat er even op haar is gelet.''

De vader van Laura, eenmaal aangekomen in Engeland, liet zijn dochter toch alleen terug zeilen naar Nederland. ,,Dat is ook helemaal niet strafbaar, niet van hem en niet van haar'', aldus De Lange, die niet uitsluit dat Laura werd tegengehouden na een tip uit Nederland.

De Lange benadrukt dat Laura eerder door de autoriteiten is tegengehouden, toen zij alleen op bijvoorbeeld het IJsselmeer of langs de Nederlandse kust zeilde. ,,Maar dat leverde nooit een probleem op, want het is niet illegaal.''

De kinderrechter in Utrecht beslist vrijdag of de ouders van Laura worden beperkt in het gezag over hun dochter. Ze wil alleen de wereld rondzeilen. Haar ouders steunen de plannen voor de twee jaar durende reis.
  donderdag 27 augustus 2009 @ 14:04:31 #47
188877 Stupendous76
wenst iedereen veel plezier
pi_72199699
quote:
Op donderdag 27 augustus 2009 14:02 schreef Rock_de_Braziliaan het volgende:

[..]

Vooral die opmerking "dat er waarschijnlijk een melding uit Nederland kwam" is opmerkelijk, daar zou ik dan graag wat meer van willen weten.

Maar goed, het is en blijft dieptriest dat zo'n niet weg mag en wordt opgesloten (hoezo slecht voor de ontwikkeling), maar als je als ouder je kind uitzwaait zodat die wel weg kan, is het geen probleem.
Al vergaat de hele wereld en het heelal, als de procedures maar kloppen
Repent, Pray, Forgive
Overzicht privacy-inperkende maatregelen/wetten/voorstellen
Mensen doen niet dingen omdat ze dat willen, maar omdat het kan.
  † In Memoriam † donderdag 27 augustus 2009 @ 14:11:00 #48
159335 Boze_Appel
Vrij Fruit
pi_72199930
Carpe Libertatem
pi_72202559
quote:
Het is altijd dat keurig nette en kleinburgerlijke Nederland dat uit moet maken voor zulke kinderen of het wel of niet kan
er gaan ook 16-17 jarigen de wereld rond. Why the fuck doen ze moeilijk over een kind van 14?
Alsof die 16 en 17 jarigen niet overvallen worden op hun reis door piraten? Verder is het kind zelf veel volwassener dan de gemiddelde 13-jarige. Ik zeg: Lekker laten varen.
Daar heeft het allemaal niks mee te maken. Dat kind moet gewoon naar school. Klaar.
When you're racing, it's life. Anything that happens before or after is just waiting.
  donderdag 27 augustus 2009 @ 15:33:35 #50
81187 ethiraseth
Fuck you, got mine
pi_72202797
quote:
Op donderdag 27 augustus 2009 15:25 schreef Argento het volgende:

[..]

Daar heeft het allemaal niks mee te maken. Dat kind moet gewoon naar school. Klaar.
School kan je altijd inhalen. De wereld omvaren is waardevoller dan op school uit je neus vreten en zesjes halen, waar de gemiddelde 13-jarige zich mee bezighoudt.
Indeed, what are the roots of western geometry? Nothing else but the Egyptian techniques of surveying property.
  FOK!-Schrikkelbaas donderdag 27 augustus 2009 @ 15:36:36 #51
1972 Swetsenegger
Egocentrische Narcist
pi_72202883
quote:
"Er gaan ook 14 jarigen de wereld over. Why de fuck moeilijk doen over een kind van 12 "
"Er gaan ook 12 jarigen de wereld over. Why de fuck moeilijk doen over een kind van 9 "
"Er gaan ook 9 jarigen de wereld over. Why de fuck moeilijk doen over een kind van 5 "
  donderdag 27 augustus 2009 @ 15:38:54 #52
Stranger than fiction
pi_72202951
quote:
Op donderdag 27 augustus 2009 15:25 schreef Argento het volgende:

[..]

Er is niet één weg naar een gelukkig productief leven. We zijn geen eenheidsworsten.
  donderdag 27 augustus 2009 @ 16:17:34 #53
81187 ethiraseth
Fuck you, got mine
pi_72204103
quote:
Op donderdag 27 augustus 2009 15:36 schreef Swetsenegger het volgende:

[..]

"Er gaan ook 14 jarigen de wereld over. Why de fuck moeilijk doen over een kind van 12 "
"Er gaan ook 12 jarigen de wereld over. Why de fuck moeilijk doen over een kind van 9 "
"Er gaan ook 9 jarigen de wereld over. Why de fuck moeilijk doen over een kind van 5 "
Als dat kind van 5 een boot kan besturen en er volgens de ouders klaar voor is: inderdaad.

Er zijn kinderen van 12 die medicijnen gaan studeren. dat zou ook niet mogen, want 12-jarigen moeten naar school en in de brugklas zitten. Ook maar dwingen zich te conformeren, of is daarvoor wel opeens een uitzondering mogelijk?
  FOK!-Schrikkelbaas donderdag 27 augustus 2009 @ 16:23:35 #54
1972 Swetsenegger
Egocentrische Narcist
pi_72204301
quote:
Op donderdag 27 augustus 2009 16:17 schreef ethiraseth het volgende:

[..]

Als dat kind van 5 een boot kan besturen en er volgens de ouders klaar voor is: inderdaad.

Er zijn kinderen van 12 die medicijnen gaan studeren. dat zou ook niet mogen, want 12-jarigen moeten naar school en in de brugklas zitten. Ook maar dwingen zich te conformeren, of is daarvoor wel opeens een uitzondering mogelijk?
Sinds wanneer is studeren geen school? Maar gezien het feit dat jij het begrip hellend vlak duidelijk niet begrijpt hoeven we voorlopig niet bang te zijn dat je ook maar 1 klas zal of hebt overgeslagen .
  donderdag 27 augustus 2009 @ 16:29:03 #55
6845 Ringo
als een rollende steen
pi_72204485
quote:
Op donderdag 27 augustus 2009 16:23 schreef Swetsenegger het volgende:

[..]

Sinds wanneer is studeren geen school?
Sinds een universiteit geen school is.
He's simple, he's dumb, he's the pilot.
pi_72204721
Nu maar hopen dat dit geen rage gaat worden....
I´m back.
  FOK!-Schrikkelbaas donderdag 27 augustus 2009 @ 16:38:53 #57
1972 Swetsenegger
Egocentrische Narcist
pi_72204745
quote:
Op donderdag 27 augustus 2009 16:29 schreef Ringo het volgende:

[..]

Sinds een universiteit geen school is.
Eens zien, je gaat naar een instantie om wat te leren.

Tja of het nou school of universiteit heet maakt voor het concept geen rochel uit natuurlijk.
  donderdag 27 augustus 2009 @ 16:46:44 #58
188877 Stupendous76
pi_72204998
quote:
Op donderdag 27 augustus 2009 16:38 schreef Swetsenegger het volgende:

[..]

Eens zien, je gaat naar een instantie om wat te leren.

Tja of het nou school of universiteit heet maakt voor het concept geen rochel uit natuurlijk.
Maar daar leer je niets over overleven (behalve dan die stadsjungle die we hier hebben en 'beschaving' noemen), terwijl je op zo'n bootje niets anders doet dan overleven. En als het goed weer is (wat het toch meestal wel zal zijn) kan ze rustig haar huiswerk maken
Repent, Pray, Forgive
  donderdag 27 augustus 2009 @ 16:50:59 #59
Stranger than fiction
pi_72205133
Overleven. Het is niet een survivaltocht door de Sahara per voet.
  donderdag 27 augustus 2009 @ 17:14:48 #60
188877 Stupendous76
pi_72205837
quote:
Op donderdag 27 augustus 2009 16:50 schreef Rock_de_Braziliaan het volgende:
Overleven. Het is niet een survivaltocht door de Sahara per voet.
Dan zie ik niet echt een probleem.
Repent, Pray, Forgive
pi_72208193
Van mij mag ze het doen - echter, waar ik ontzettend bang voor ben is dat die domme doos ontvoerd wordt, en dat vervolgens de Nederlandse belastingbetaler voor een paar miljoen mag opdraaien om haar bailout te bekostigen .
  donderdag 27 augustus 2009 @ 20:33:57 #62
188877 Stupendous76
pi_72211995
quote:
Op donderdag 27 augustus 2009 18:35 schreef pberends het volgende:
Van mij mag ze het doen - echter, waar ik ontzettend bang voor ben is dat die domme doos ontvoerd wordt, en dat vervolgens de Nederlandse belastingbetaler voor een paar miljoen mag opdraaien om haar bailout te bekostigen .
Ach welnee, geheel in het kader van "de VOC-mentaliteit" sturen we een paar marineboten naar een aantal punten toe waar Laura moet inchecken. Sturen we gelijk zo'n leerplichtambtenaar mee dat die haar huiswerk kan controleren. En mocht het inderdaad mis gaan, dan hebben we gelijk wat mariniers die kunnen oefenen.
Repent, Pray, Forgive
pi_72217731
quote:
Op donderdag 27 augustus 2009 15:38 schreef Rock_de_Braziliaan het volgende:

[..]

Er is niet één weg naar een gelukkig productief leven. We zijn geen eenheidsworsten.
De leerplicht geldt ook voor Laura, dat wil ik er maar mee zeggen.
When you're racing, it's life. Anything that happens before or after is just waiting.
pi_72219039
Leerplicht = slavernij.
quote:
Op donderdag 27 augustus 2009 18:35 schreef pberends het volgende:
Inderdaad. Dat is echter niet haar probleem, maar de onze.
pi_72219093
Hup Laura !
Niet geschoten is altijd mis..
Ach Margrietje, de Rozen zullen bloeien..
  vrijdag 28 augustus 2009 @ 00:44:55 #66
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_72219274
Of ze er toe in staat is doet er wat mij betreft niet zoveel toe, dat ze die 2 jaar school mist vind ik ook geen halszaak, ze leert ondertussen minimaal net zo veel.

Dat je echter als ouder toestaat dat je kind zo'n risico neemt vind ik van een andere orde, als een kind een risicovolle onderneming wil starten dan mag dat, op het moment dat het kind 18 is.
Dan is het eigen verantwoordelijkheid, daar moet je als ouder niet aan willen meewerken.

Vorige maand was er hier de mogelijkheid tot bungeejumpen, mijn zoon is 17 en wordt in het najaar 18.
Hij wilde graag bungeejumpen en had omdat hij nog geen 18 is mijn handtekening nodig.... en die heb ik dus niet gegeven.
Ik weet dat de kans klein is dat het misgaat, maar stel dat het nou wel misgaat, dan heb ik er als ouder voor getekend, en dat moet je je kind niet willen aandoen.
Volgend jaar zal er wel weer een mogelijkheid zijn, dan gun ik het hem van harte en sta waarschijnlijk vooraan te kijken hoe hij de sprong maakt waar hij al jaren naar uitkijkt.
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
pi_72219361
quote:
Op donderdag 27 augustus 2009 23:28 schreef Argento het volgende:

[..]

De leerplicht geldt ook voor Laura, dat wil ik er maar mee zeggen.
de Leerplichwet kent andere gewoon de ruimte om om een 'vrijstelling' te vragen (artikel 5) en het leiden van een 'trekkend bestaan' kan één vand e gronden zijn dit te doen (artikel 5a, 'Het leiden van een trekkend bestaan')....
zo komt dit vaker voor bij kinderen van mensen die op wereldreis gaan en die kunnen bv lessen via de (private) 'wereldschool' volgen:
http://www.wereldschool.nl/

naar ik meen was Laura Dekker ook gewoon hiervoor aangemeld en zou ze lessen via deze school gaan volgen...

een specifiek politiek punt is wel dat het ministerie van onderwijs pertinent weigert Vrijstellingen te verlenen ten behoeve van Thuisonderwijs doeleinden, aan andern dan mensen die dit aanvragen op religieuze gronden ... zelfs bv mensen die vrijstelling van de Leerplichwet aanvragen op basis van bv handicaps of een geestelijk-fysieke toestand wordt dit veelvuldig geweigerd, ondanks dat er ook daarvoor een paragraaf van artikel 5 bestaat (artikel 5b).

recentelijk, een jaartje terug zijn kort na elkaar ook een aantal rechtzaken geweest die echter redelijk consequent werden gewonnen door de mensen die vrijstelling hadden aangevraagd maar dit geweigerd was...
ook meerdere leerplichtambtenaren hebben al aangegeven thuisonderwijs veelvuldig te 'gedogen'... omdat er regelmatig ook goed gronden voor zijn en de kinderen allerminst er onder te leiden hebben...
echter het geven van 'vrijstelling' ligt domweg politiek erg gevoelig, het ministerie wil er niet graag aan en weigert vrijwel alle aanvragen per definitie.

De Leerplicht opvatten zoals in de 19e eeuw, om af te dwingen dat kinderarbeid beeindigt wordt, is niet meer nodig...
wel is het zinnig om effectief te kunnen inspelen op de behoefte aan onderwijsvormen bij ouders , ook waar deze wensen mogelijk buiten de 'norm' gaan... mits deze ouders daarvoor dan ook bereid zijn zelf te betalen.

een goede politieke vraag zou zijn, is of het nog van deze tijd is om zo moeilijkte doen over thuisonderwijs of andere vormen van onderwijs die niet de fysieke aanwezigheid van een leraar benodigen
"Whatever you feel like: Life’s not one color, nor are you my only reader" - Ausonius, Epigrammata 25
pi_72219396
quote:
Op vrijdag 28 augustus 2009 00:44 schreef Leandra het volgende:
Of ze er toe in staat is doet er wat mij betreft niet zoveel toe, dat ze die 2 jaar school mist vind ik ook geen halszaak, ze leert ondertussen minimaal net zo veel.

Dat je echter als ouder toestaat dat je kind zo'n risico neemt vind ik van een andere orde, als een kind een risicovolle onderneming wil starten dan mag dat, op het moment dat het kind 18 is.
Dan is het eigen verantwoordelijkheid, daar moet je als ouder niet aan willen meewerken.

Vorige maand was er hier de mogelijkheid tot bungeejumpen, mijn zoon is 17 en wordt in het najaar 18.
Hij wilde graag bungeejumpen en had omdat hij nog geen 18 is mijn handtekening nodig.... en die heb ik dus niet gegeven.
Ik weet dat de kans klein is dat het misgaat, maar stel dat het nou wel misgaat, dan heb ik er als ouder voor getekend, en dat moet je je kind niet willen aandoen.
Volgend jaar zal er wel weer een mogelijkheid zijn, dan gun ik het hem van harte en sta waarschijnlijk vooraan te kijken hoe hij de sprong maakt waar hij al jaren naar uitkijkt.
Dus als ie volgend jaar erbij doodvalt, dan heb jij er in elk geval niet voor getekend, en dat voel je je toch wat beter?
And it's only the giving
That makes you
What you are
  vrijdag 28 augustus 2009 @ 00:54:43 #69
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_72219416
quote:
Op vrijdag 28 augustus 2009 00:53 schreef OllieA het volgende:
[..]
Dus als ie volgend jaar erbij doodvalt, dan heb jij er in elk geval niet voor getekend, en dat voel je je toch wat beter?
Nope, maar dan heb ik er iig niet aan meegewerkt.... dat is van een andere orde lijkt me.
Wullie bin KOEL © Soneal
  vrijdag 28 augustus 2009 @ 01:00:21 #70
251529 drijfhout
harder dan hard genoeg
pi_72219510
quote:
De wereld keert zich tegen de droom van zeezeilster Laura

Van onze verslaggevers Maud Effting, Gerard Reijn
Gepubliceerd op 27 augustus 2009 23:04, bijgewerkt op 27 augustus 2009 23:16

AMSTERDAM -
Engeland en Nieuw-Zeeland waarschuwen dat zij zullen optreden tegen de 13-jarige zeilster Laura Dekker.

Voor de solozeilreis van de 13-jarige Laura Dekker worden nu ook buiten Nederland horden opgeworpen. Als Laura op haar wereldreis een Engelse haven aandoet, dreigt haar vader Dick te worden vervolgd wegens het ‘ernstig verwaarlozen’ van zijn dochter. Dat zegt een politiewoordvoerder in de Engelse havenplaats Lowestoft.

Laura werd daar dit voorjaar opgepakt toen ze alleen aankwam in de haven. Omdat haar vader eerst weigerde naar Engeland te komen, werd zijn dochter enkele dagen in een kindertehuis geplaatst. Later kwam hij alsnog. ‘We hebben hem erop gewezen dat hij zich onder Brits recht schuldig maakt aan ernstige verwaarlozing’, aldus de politie. ‘We waarschuwden hem ook dat hij vervolgd kan worden als dit zich weer voordoet. Waar het om gaat is dat je een jong kind niet alleen laat.’

Vandaag doet de rechter uitspraak in de zaak-Laura. De kinderbescherming heeft verzocht haar ouders tijdelijk te schorsen uit het ouderlijk gezag. Laura probeert zich in Nieuw-Zeeland te vestigen om eventuele maatregelen hier te ontlopen.

De Children’s Commissioner in Nieuw-Zeeland waarschuwt vandaag in de Volkskrant dat ze ook daar problemen zal krijgen. ‘Laura kan hier een zelfde behandeling tegemoet zien door de kinderbeschermingsautoriteiten als in Nederland.’

http://www.volkskrant.nl/(...)an_zeezeilster_Laura

Voor de zeurkousen die het typisch nederlands noemen, en typisch iets van de falende nederlandse kinderbescherming.
Ik pak mijn brommer en ik ga.
pi_72219538
quote:
Op vrijdag 28 augustus 2009 00:54 schreef Leandra het volgende:

[..]

Nope, maar dan heb ik er iig niet aan meegewerkt.... dat is van een andere orde lijkt me.
Ik snap dit soort redeneringen niet.
Als je nou zou zeggen: Dit jaar teken ik er niet voor, en volgend jaar ga ik het hem ontraden, en zeker niet kijken, dan zou ik het snappen.
And it's only the giving
That makes you
What you are
  vrijdag 28 augustus 2009 @ 01:11:26 #72
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_72219650
quote:
Op vrijdag 28 augustus 2009 01:03 schreef OllieA het volgende:
[..]
Ik snap dit soort redeneringen niet.
Als je nou zou zeggen: Dit jaar teken ik er niet voor, en volgend jaar ga ik het hem ontraden, en zeker niet kijken, dan zou ik het snappen.
Volgend jaar is hij oud genoeg om zelf te kunnen (en mogen) beslissen of hij dat risico wel of niet wil nemen, nu is hij dat nog niet, en als het puberale bravoure is dan vind ik niet dat ik hem dat risico moet laten nemen.
Nu is het mijn beslissing nog, volgend jaar niet meer. Ik ben er niet tegen dat hij het (dan) doet, ik ben er wel tegen dat hij het onder mijn verantwoording doet.
Wullie bin KOEL © Soneal
  vrijdag 28 augustus 2009 @ 01:13:10 #73
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_72219674
quote:
Op vrijdag 28 augustus 2009 01:00 schreef drijfhout het volgende:
[..]
Voor de zeurkousen die het typisch nederlands noemen, en typisch iets van de falende nederlandse kinderbescherming.
Dat wordt nog lastig, het Britse gemenebest is nog steeds heel groot.
Wullie bin KOEL © Soneal
pi_72219735
quote:
Op vrijdag 28 augustus 2009 01:11 schreef Leandra het volgende:

[..]

Volgend jaar is hij oud genoeg om zelf te kunnen (en mogen) beslissen of hij dat risico wel of niet wil nemen, nu is hij dat nog niet, en als het puberale bravoure is dan vind ik niet dat ik hem dat risico moet laten nemen.
Nu is het mijn beslissing nog, volgend jaar niet meer. Ik ben er niet tegen dat hij het (dan) doet, ik ben er wel tegen dat hij het onder mijn verantwoording doet.
Dus hij kan doodvallen, als het maar niet onder jouw verantwoording is.
Dat is helder.
And it's only the giving
That makes you
What you are
  vrijdag 28 augustus 2009 @ 01:29:53 #75
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_72219816
quote:
Op vrijdag 28 augustus 2009 01:18 schreef OllieA het volgende:
[..]
Dus hij kan doodvallen, als het maar niet onder jouw verantwoording is.
Dat is helder.
Ik probeer iets duidelijk te maken en jij draait het zo dat ik geen donder om mijn kind zou geven....

Doe ff normaal zeg, volgend jaar kan ik het niet meer voorkomen, en als mijn kind iets heel erg graag wil doen dan mag hij het doen, maar daarbij weeg ik wel af of ik de verantwoordelijkheid daarvoor wil nemen, en die wens ik in het geval van bungeejumpen niet te nemen, dus hij heeft te wachten tot hij oud genoeg is om het te doen zonder mijn toestemming.

Dat is iets anders dan dat hij mag doodvallen. Het is ook wel heel kortzichtig om een klein risico zo te draaien dat een ouder harteloos zou zijn. Op het misselijk makende af
Wullie bin KOEL © Soneal
pi_72219821
tvp
pi_72219843
quote:
Op vrijdag 28 augustus 2009 01:29 schreef Leandra het volgende:

[..]

Ik probeer iets duidelijk te maken en jij draait het zo dat ik geen donder om mijn kind zou geven....

Doe ff normaal zeg, volgend jaar kan ik het niet meer voorkomen, en als mijn kind iets heel erg graag wil doen dan mag hij het doen, maar daarbij weeg ik wel af of ik de verantwoordelijkheid daarvoor wil nemen, en die wens ik in het geval van bungeejumpen niet te nemen, dus hij heeft te wachten tot hij oud genoeg is om het te doen zonder mijn toestemming.

Dat is iets anders dan dat hij mag doodvallen. Het is ook wel heel kortzichtig om een klein risico zo te draaien dat een ouder harteloos zou zijn. Op het misselijk makende af
Tja, lees het nog eens opnieuw, en denk nog es na.
And it's only the giving
That makes you
What you are
  vrijdag 28 augustus 2009 @ 02:05:16 #78
187674 Sigmund666
pi_72220086
Laura is een eindbaas! Go girl go!
  vrijdag 28 augustus 2009 @ 17:40:53 #79
254539 player-boy
nee ik ben geen cloon!!
pi_72236653
mag ik nu ook 2 jaar niet naar school om met mijn brommer de wereld rond te gaan, want dat wil ik eigenlijk ook wel heel graag doen weet je wat, ik ga ook mijn verzoek indienen bij de kinderbescherming

ik zie de krantenkop al voor me :

16jarige jongen gaat met zijn brommer de wereld rond omdat hij in het guinis boek of records wil
waarom sluiten mods mijn topics na 17 posts? altijd he..
ik wil gewoon heel graag de wereld rond maar het mag niet van de kinderbescherming... komop een 16 jarige met een brommer, wat kan er mis gaan?
  vrijdag 28 augustus 2009 @ 17:42:46 #80
81187 ethiraseth
Fuck you, got mine
pi_72236695
Waarom niet. Dat achterlijke gedrag van mensen om maar het leven van iemand anders te kunnen beheersen kan alleen doorbroken worden doordat mensen gewoon schijt hebben aan dingen als leerplicht. Ik zou de brommer pakken en gaan.
  vrijdag 28 augustus 2009 @ 17:44:47 #81
254539 player-boy
nee ik ben geen cloon!!
pi_72236750
quote:
Op vrijdag 28 augustus 2009 17:42 schreef ethiraseth het volgende:
Waarom niet. Dat achterlijke gedrag van mensen om maar het leven van iemand anders te kunnen beheersen kan alleen doorbroken worden doordat mensen gewoon schijt hebben aan dingen als leerplicht. Ik zou de brommer pakken en gaan.
woehoe ik heb al 1 iemand achter me
ik wil gewoon heel graag de wereld rond maar het mag niet van de kinderbescherming... komop een 16 jarige met een brommer, wat kan er mis gaan?
  vrijdag 28 augustus 2009 @ 17:49:09 #82
254539 player-boy
nee ik ben geen cloon!!
pi_72236870
ik heb al een mailtje naar hart van nederland gestuurd. miss willen ze mij helpen

hallo,

ik ben sander en ik ben 16 jaar.

ik zou graag met mijn brommer de wereld rond willen rijden.

kan dit zomaar?

want ik wil het echt heel erg graag...

mvg sander
  vrijdag 28 augustus 2009 @ 18:27:56 #83
79102 Pool
Noord noch Zuid
pi_72237949
quote:
Op vrijdag 28 augustus 2009 17:40 schreef player-boy het volgende:
mag ik nu ook 2 jaar niet naar school om met mijn brommer de wereld rond te gaan, want dat wil ik eigenlijk ook wel heel graag doen weet je wat, ik ga ook mijn verzoek indienen bij de kinderbescherming

ik zie de krantenkop al voor me :

16jarige jongen gaat met zijn brommer de wereld rond omdat hij in het guinis boek of records wil
Prima. Dan je avatar vergroot op de voorkant van je brommer plakken en een route nemen via Bosnië, Turkije, Syrië, Jordanië, Irak, Iran, Afghanistan, Pakistan, Maleisië en Indonesië. En finishen in Kanaleneiland, Utrecht.
  vrijdag 28 augustus 2009 @ 18:35:22 #84
254539 player-boy
nee ik ben geen cloon!!
pi_72238116
quote:
Op vrijdag 28 augustus 2009 18:27 schreef Pool het volgende:

[..]

Prima. Dan je avatar vergroot op de voorkant van je brommer plakken en een route nemen via Bosnië, Turkije, Syrië, Jordanië, Irak, Iran, Afghanistan, Pakistan, Maleisië en Indonesië. En finishen in Kanaleneiland, Utrecht.
dude wat denk je nou??????

ik heb die er al op zitten
en ik heb op mijn kappen de pvv vogel geplakt...
dus ik hoef dat gelukkig neit meer te doen..
wat zou je voor nerd zijn als je dat er nog neit eens op zou hebben..
ik verkondig het woord van koning geert overal waar ik kom
  vrijdag 28 augustus 2009 @ 22:25:04 #85
251529 drijfhout
harder dan hard genoeg
pi_72245238
quote:
Op vrijdag 28 augustus 2009 17:42 schreef ethiraseth het volgende:
....
Ik zou de brommer pakken en gaan.
Priceless!
Ik pak mijn brommer en ik ga.
pi_72299558
Natuurlijk moet dit worden verboden. Een minderjarige hoort niet in haar eentje op een boot over de wereld te dobberen. Een minderjarige heeft zorg en aandacht nodig en moet worden opgevoed; ook al denkt ze zelf van niet. De ouders geven wat mij betreft een brevet van onvermogen af door toe te staan dat hun ruimschoots minderjarige kind dit gaat doen. Daarbij komt nog de leerplicht.

Als ze boos naar Nieuw-Zeeland willen emigreren, moeten ze dat maar doen, maar dan leveren ze wat mij betreft hun Nederlandse paspoort definitief in en komen ze ook nooit meer in aanmerking voor het Nederlanderschap.
  maandag 31 augustus 2009 @ 08:55:32 #87
Stranger than fiction
pi_72301936
Hoort, hoort. Normen en waarden.

Regels, regels, regels.

Omdat het hoort

Wat een bout redenatie.
pi_72304088
quote:
Op maandag 31 augustus 2009 00:58 schreef Elfletterig het volgende:
Natuurlijk moet dit worden verboden. Een minderjarige hoort niet in haar eentje op een boot over de wereld te dobberen. Een minderjarige heeft zorg en aandacht nodig en moet worden opgevoed; ook al denkt ze zelf van niet. De ouders geven wat mij betreft een brevet van onvermogen af door toe te staan dat hun ruimschoots minderjarige kind dit gaat doen. Daarbij komt nog de leerplicht.

Als ze boos naar Nieuw-Zeeland willen emigreren, moeten ze dat maar doen, maar dan leveren ze wat mij betreft hun Nederlandse paspoort definitief in en komen ze ook nooit meer in aanmerking voor het Nederlanderschap.
interssant bij deze denkwijze is om eens door te lezen wat de rechter gebaseerd op de nederlandse Wet hierover kon zeggen:

http://zoeken.rechtspraak.nl/resultpage.aspx?snelzoeken=true&searchtype=ljn&ljn=BJ6275&u_ljn=BJ6275
quote:
Bij de beoordeling van deze zaak gaat het er dan ook niet om, om te bekijken wat beter, meer verantwoord of wenselijker zou zijn voor de ontwikkeling van [kind], maar of aan de strenge wettelijke criteria voor de verzochte kinderbeschermingsmaatregelen wordt voldaan. Met andere woorden, of de overheid met behulp van een kinderbeschermingsmaatregel wettelijk gezien mag ingrijpen in de grote mate van vrijheid die aan ouders toekomt wat betreft de opvoeding en verzorging van hun kinderen. Immers, alleen dan mag de vrijheid van ouders beperkt worden.
quote:
Ten aanzien van de voorlopige voogdij
Het primaire verzoek van de Raad om de ouders in de uitoefening van het gezag over [kind] te schorsen en BJZ te belasten met de voorlopige voogdij is een spoedeisende maatregel die volgens artikel 1:272 lid 1 BW uitsluitend kan worden toegewezen wanneer er feiten aan de orde zijn die tot ontzetting van het gezag kunnen leiden en wanneer dit dringend en onverwijld noodzakelijk is. De maatregel van ontzetting is een uiterste maatregel van kinderbescherming met een onterend karakter, gericht tegen slechte ouders die zich verwijtbaar verkeerd hebben gedragen. Bovendien wordt de maatregel slechts uitgesproken wanneer de rechtbank dit in het belang van het kind noodzakelijk oordeelt.
De eerste vraag die op grond van de wet in dit verband moet worden beantwoord is of de ouders kan worden verweten dat zij de verzorging of opvoeding van [kind] op grove wijze verwaarlozen door na te laten [kind] te verbieden haar zeilplannen uit te voeren (artikel 1:269 lid 1, onder a BW).

(..)

De solo-zeiltocht om de wereld, die [kind] als bijna veertienjarig meisje voor ogen staat, is ontegenzeggelijk een gewaagde en risicovolle onderneming.

(...)

Echter, het enkele feit dat het perspectief van de vader zo verschilt van die van de Raad, maakt naar het oordeel van de rechtbank niet dat vader als slechte ouder het ernstige verwijt van grove verwaarlozing kan worden gemaakt, mede gelet op de grote betrokkenheid van vader bij de zeilplannen van [kind], het door hem in eerste instantie opwerpen van barrières voor haar en het vervolgens scheppen van randvoorwaarden met betrekking tot de reis, zoals het zorgdragen voor een naar omstandigheden zo hoog mogelijke veiligheid van [kind] en het inzetten van zijn netwerk. Hij geeft dan ook invulling aan zijn ouderlijke verantwoordelijkheid voor het geestelijk en lichamelijk welzijn van [kind] en zijn plicht om de ontwikkeling van haar persoonlijkheid en veiligheid te bevorderen (zie artikel 1:247 lid 2 BW) vanuit zijn eigen ervaring en perspectief, welk perspectief voor hevige maatschappelijke discussie vatbaar is gebleken. Nu verder geen enkele objectieve informatie beschikbaar is over welk perspectief de juiste is, kan hem thans reeds daarom niet een gegrond ernstig verwijt worden gemaakt dat hij een slechte vader zou zijn op grond waarvan het dringend en noodzakelijk is om hem het gezag te ontnemen.

De rechtbank komt ten aanzien van het primaire verzoek dan ook tot de conclusie dat wat betreft de vader de gronden voor toewijzing van de maatregel van voorlopige voogdij (artikel 1:272 BW) niet aan de orde zijn.
oftewel... het is helemaal niet aan de Overheid om zomaar te gaan bepalen wat kinderen wel of niet mogen... dat is nu juist een taak die valt onder 'Ouderlijk gezag', waaraan verder geen subjectieve grenzen gesteld zijn, aners dan dat Ouders uit hun 'ouderlijke macht' gezet kunnen worden als ze geen enkel verantwoordingsbesef hebben en zonder verdere pedagogische waarde hun kinderen geen grenzen bijbrengen...
wanner ouders echter een bepaalde verantwoordelijke omgang met hun kinderen hebben en deze ook mogelijkheden bieden een bepaalde richting in te slaan waarbij ze verder door hun ouders ook 'geleid' worden, kan niemand zomaar ouders 'eventjes' uit het gezag zetten...

'ouderlijke macht' is en belangrijk burgerrecht (vastgelegd in het VN-verdrag van de Rechten van de Mens) en definieert ook het recht aan ouders om bepaalde normen en waarden voor hun kinderen vast te leggen, zonder dat de Overheid daar #zomaar' tussen kan zitten...
dit is enkel gereserveerd als de Overheid zou kunnen aantonen dat een kind daadwerkelijk te leiden zou hebben en zwaar benadeeld wordt door bepaalde opvoedmethodes van de ouders.

In het geval van de zeiltocht is dat darvoor nog geen enkel bewijs...
echter de rechter heeft wel een tijdelijke OTS toegewezen juist om de mogelijkheid te scheppen aan de raad vd Kinderbescherming om eerst 'onderzoek' te doen en eventueel te kunnen vaststellen of hier een mogelijke schade of achterstand door deze reis zou kunnen ontstaan en of de gekozeen methode van zelfstudie via de wereldschool effectief toegepast kan worden (wat overigens een heikel thema is, omdat dat kan leiden tot een 'semi-officiele' erkenning van thuis-onderwijs, dat volgens de politiek nog altijd 'verboden' is, alhoewel meermaals al rechters ouders die hierom verzochtten in het gelijk gesteld heeft en de Overheid gedwongen heeft ook vrijstelling te verlenen waar ze dat weigerde... meestal bewaard de Overheid vrijstelling enkel aan religieuze groepen, terwijl er veel meer mensen behoefte aan hebben)
"Whatever you feel like: Life’s not one color, nor are you my only reader" - Ausonius, Epigrammata 25
pi_72323533
Ze had met gewoon met haar poging moeten beginnen voor ze leerplichtig werd.
pi_72338868
quote:
Op woensdag 26 augustus 2009 22:25 schreef BogardeRules het volgende:
Moet de rechter toestaan dat Laura Dekker, 13 jaar, een solo zeiltocht om de wereld gaat maken?
Haar ouders vinden het goed. Ze dreigen naar Nieuw Zeeland te emigreren als het verboden wordt.

De kinderbescherming heeft aan de rechter gevraagd haar ouders tijdelijk ouderlijke rechten te ontzeggen zodat ze dit kunnen verhinderen.

Moet de rechter dit verbieden, en zo ja, voornamelijk op fysieke gronden, of voornamelijk op mentale gronden?
De rechter moet het meisje voorgoed uit hun ouderlijke macht zetten. Ouders met een beoordelingsvermogen van 0,0 horen geen kinderen op te voeden.
pi_72338973
quote:
Op dinsdag 1 september 2009 13:17 schreef EchtGaaf het volgende:

[..]

De rechter moet het meisje voorgoed uit hun ouderlijke macht zetten.
Zij mag bij voorbaat al geen kinderen opvoeden maar wel krijgen?
quote:
Ouders met een beoordelingsvermogen van 0,0 horen geen kinderen op te voeden.
En wie bepaalt welk beoordelingsvermogen toereikend is, jij weer eens een keertje?

Het beoordelingsvermogen van de gemiddelde christelijk gereformeerde is wat mij betreft ook ver onder de maat maar zelfs dan heb ik nog niet de behoefte om die mensen uit de ouderlijke macht te zetten.
  dinsdag 1 september 2009 @ 13:23:37 #92
Stranger than fiction
pi_72339060
quote:
Op dinsdag 1 september 2009 13:17 schreef EchtGaaf het volgende:

[..]

De rechter moet het meisje voorgoed uit hun ouderlijke macht zetten. Ouders met een beoordelingsvermogen van 0,0 horen geen kinderen op te voeden.
Men verwart hier afschermen met opvoeden.
pi_72339175
quote:
Op dinsdag 1 september 2009 13:20 schreef Chewie het volgende:

[..]

Zij mag bij voorbaat al geen kinderen opvoeden maar wel krijgen?
[..]

En wie bepaalt welk beoordelingsvermogen toereikend is, jij weer eens een keertje?

Het beoordelingsvermogen van de gemiddelde christelijk gereformeerde is wat mij betreft ook ver onder de maat maar zelfs dan heb ik nog niet de behoefte om die mensen uit de ouderlijke macht te zetten.
Een ouder die niet beseft dat een meisje van 13 mentaal en fysiek nog volop in ontwikkling is......Het is een kind, vergis je niet. De hersenen zijn nog niet dusdanig uitgerijpt dat ze gevaren niet goed kan inschatten.

Wat vergt het van je als je dagenlang windstilte treft? Of golven van 15 meter hoog? Haaien? En wat dacht je van ziekte onderweg? Gevaar voor mentale decompensatie?

Wacht dacht je van piraten op zee? Die jongen van 17 werd dagenlang gevolg door piraten. Even nadenken, dit bij een meisje van 13..... Alleen op zee?

Ouders die dit niet inzien, zijn bij voorbaat wmb totaal ongeschikt om kinderen op te voeden. Hoe durft iemand hiervoor verantwoordelijkheid te nemen?
pi_72339194
quote:
Op dinsdag 1 september 2009 13:23 schreef Rock_de_Braziliaan het volgende:

[..]

Men verwart hier afschermen met opvoeden.
Opvoeden=(ook) grenzen stellen.....
  dinsdag 1 september 2009 @ 13:31:15 #95
Stranger than fiction
pi_72339260
quote:
Op dinsdag 1 september 2009 13:27 schreef EchtGaaf het volgende:

[..]

Een ouder die niet beseft dat een meisje van 13 mentaal en fysiek nog volop in ontwikkling is......Het is een kind, vergis je niet. De hersenen zijn nog niet dusdanig uitgerijpt dat ze gevaren niet goed kan inschatten.

Wat vergt het van je als je dagenlang windstilte treft? Of golven van 15 meter hoog? Haaien? En wat dacht je van ziekte onderweg? Gevaar voor mentale decompensatie?

Wacht dacht je van piraten op zee? Die jongen van 17 werd dagenlang gevolg door piraten. Even nadenken, dit bij een meisje van 13..... Alleen op zee?

Ouders die dit niet inzien, zijn bij voorbaat wmb totaal ongeschikt om kinderen op te voeden. Hoe durft iemand hiervoor verantwoordelijkheid te nemen?
Je hebt je blijkbaar niet verdiept in de route en plan van aanpak?
pi_72339291
quote:
Op maandag 31 augustus 2009 00:58 schreef Elfletterig het volgende:

En zo is het maar net. Met de ouders erbij als het ff kan.
pi_72339343
quote:
Op dinsdag 1 september 2009 13:31 schreef Rock_de_Braziliaan het volgende:

[..]

Je hebt je blijkbaar niet verdiept in de route en plan van aanpak?
Jawel. Maar drie weken non stop op zee is natuurlijk een godgeklaagd voor een meisje van 13.

Maar ik heb ook zo iets van lekker laten gaan, de ouders ieder op een een ander bootje en vooral als overheid niet in actie komen als ze gered moeten worden.

Ook geen nazorg uiteraard
pi_72339367
quote:
Op dinsdag 1 september 2009 13:28 schreef EchtGaaf het volgende:

[..]

Opvoeden=(ook) grenzen stellen.....
Opvoeden is ook dat de ouders bepalen waar die grenzen liggen en de Overheid mag niet gaan bepalen 'waar' ouders precies de grens te stellen hebben...

in het geval van de wens van dat meisje om die reis te maken, hebben ouders bv zeker te stellen dat dat meisje niet zonder voorbereiding. En de verplichting ligt er dat de ouders inschatten hoe het met haar verantwoordelijkheden gesteld is en dienen de ouders ook financieel verantwoording te dragen...
tevens dienen deze zorg te dragen dat het meisje onderwijs volgt en haar te motiveren dit ook te blijven doen en aan te spreken op eventueel verzuim (zorg-dragen-voor betekent verder niet dat deze daadwerkelijk continu aanwezig zijn, sterker nog 99% vand e ouders is niet aanwezig bij het onderwijs dat hun kinderen ontvangen)

Juist op basis van die punten heeft de Rechter al bepaald dat daarvan ook sprake _was_ en de eis van de raad van de Kinderbescherming om de ouders te veroordelen wegens 'verzuimen van hun Ouderlijke Taak' is door de rechter afgewezen... Er lag genoeg bewijs voor dat de ouders wél hun ouderlijke tak serieus namen en hun dochter actief begeleiden en ook verantwoordelijheden namen.
Wat betreft Onderwijs was het meisje aangemeld op de 'Wereldschool' welke ook voor meer kinderen onderwijs verzorgd... óók kinderen met de nederlandse nationaliteit en waarvan Jeugdzorg in theorie om 'onder toezichstelling' zou kunnen verzoeken, maar dit tot nu toe nog nooit deed.

[ Bericht 6% gewijzigd door RM-rf op 01-09-2009 13:43:41 ]
pi_72339490
quote:
Op dinsdag 1 september 2009 13:27 schreef EchtGaaf het volgende:

[..]

Helemaal mee eens
quote:
dit vind ik nogal leeftijdsonafhankelijk.
quote:
Idem
quote:
Je mag ze ongeschikt vinden als opvoeders en ik vind het ook niet verstandig van die ouders om haar toestemming te geven maar dat betekend nog niet dat die ouders gelijk maar uit de ouderlijke macht gezet moeten worden, overheid is namelijk een nog ongeschiktere opvoeder en bijkans nog een slechtere beoordelaar.
  dinsdag 1 september 2009 @ 13:48:22 #100
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_72339806
quote:
Op dinsdag 1 september 2009 13:39 schreef Chewie het volgende:
[..]
Je mag ze ongeschikt vinden als opvoeders en ik vind het ook niet verstandig van die ouders om haar toestemming te geven maar dat betekend nog niet dat die ouders gelijk maar uit de ouderlijke macht gezet moeten worden, overheid is namelijk een nog ongeschiktere opvoeder en bijkans nog een slechtere beoordelaar.
Dat de overheid een nog beroerdere opvoeder is staat buiten kijf, echter in dit geval van de gescheiden ouders heeft Laura ervoor gekozen bij haar vader te gaan wonen en gaat haar moeder met de wereldreisplannen akkoord omdat ze bang is dat Laura zich anders van haar vervreemt.

IMHO wordt de moeder dus emotioneel gechanteerd door Laura en haar vader.
Verplicht bij haar moeder wonen en de moeder de volledige voogdij geven zou in dit geval waarschijnlijk een betere oplossing zijn dan de voogdij bij de overheid neerleggen.
Wullie bin KOEL © Soneal
  dinsdag 1 september 2009 @ 13:55:31 #101
Stranger than fiction
pi_72340036
quote:
Op dinsdag 1 september 2009 13:48 schreef Leandra het volgende:

[..]

Dat de overheid een nog beroerdere opvoeder is staat buiten kijf, echter in dit geval van de gescheiden ouders heeft Laura ervoor gekozen bij haar vader te gaan wonen en gaat haar moeder met de wereldreisplannen akkoord omdat ze bang is dat Laura zich anders van haar vervreemt.

Verplicht bij haar moeder wonen en de moeder de volledige voogdij geven zou in dit geval waarschijnlijk een betere oplossing zijn dan de voogdij bij de overheid neerleggen.
De werkelijkheid zal nog wel iets genuanceerder zijn dan jij hier dropt.
pi_72340276
quote:
Op dinsdag 1 september 2009 13:48 schreef Leandra het volgende:

[..]

leuk idee.... de Staat die zelf actief partij gaat kiezen in zulke scheidingszaken en via Bureau Jeugdzorg gaat bepalen wie van de ouders de 'betere' ouder is, waarbij zoveel mogeijk de wensen van het kind genegeert worden...

Hoe je ook denkt over die zaak... juist de gebrekkige capaciteiten van de moeder als 'voogd' lijken me het best bewezen, als die moeder wél duidelijke bezwaren tegen die reis heeft, maar die niet durft te uitten tegen haar eigen kind.
maar ook verder al maandenlang niet met haar dochter gesproken heeft of zich bemoeit met die plannen, die ze kennelijk 'gevaarlijk' vind... Overigens, de dochter woont 'officieel' nu bij de moeder.
De moeder was niet eens komen opdagen bij de rechtzaak.
pi_72340346
Schreef hier iemand nu echt "emotionele chantage"?
  dinsdag 1 september 2009 @ 14:11:41 #104
Stranger than fiction
pi_72340537
"Slachtofferrolletje"

[ Bericht 2% gewijzigd door Rock_de_Braziliaan op 01-09-2009 14:22:58 ]
pi_72344533
laura aandachtshoer, ik wou vroeger ook brandweerman worden maar ik heb ook nog nooit een brand geblust toen ik 13 was

ze moet gewoon optyften iedereen moet naar school dus waarom zou zij dan mogen zeilen?
pi_72345387
quote:
Op dinsdag 1 september 2009 16:22 schreef mtchel112 het volgende:
laura aandachtshoer, ik wou vroeger ook brandweerman worden maar ik heb ook nog nooit een brand geblust toen ik 13 was

ze moet gewoon optyften iedereen moet naar school dus waarom zou zij dan mogen zeilen?
Het is eigenlijk zo simpel he
pi_72345477
quote:
Op dinsdag 1 september 2009 16:22 schreef mtchel112 het volgende:
dat is jouw probleem ... er is verder geen wet die je dat verbood, hooguit is het aan de brandweer om wel of niet hier mogelijkheden voor bereid te stellen..
Alkmaar heeft bv ook een 'Jeugdbrandweer' voor jongeren vanaf 12 jaar...
http://www.jeugdbrandweeralkmaar.nl/
quote:
ze mag ook gewoon zeilen... daar is geen enkele wet die dat zou verbieden... wel is er de Leerplichtwet, maar daarvan kun je vrijstelling vragen bv omdat je zoals artikel 5.2 van de leerplichtwet 'een trekkend bestaan leidt' ...
dan is het aan de ouders om verder voor scholing te zorgen... bv via iets als de Wereldschool, bij welke dat meisje aangemeld was en die lessen op afstand kunnen verzorgen.

Dat kost wél geld, is namelijk een private school die niet publiek gefinancierd wordt verder en voor veel mensen te duur maar schijnbaar voor de ouders van dat meisje niet ..

waarom zou je jouw frustratie dat kennelijk jou ouders jouw gewenste activiteiten verder nooit ondersteund hebben of dat financieel niet konden betalen, nu afreageren door anderen kennelijk te gaan verbieden zélf hun dromen na te streven...?

Wat is het nut om burgers kennelijk als Overheid hier vooral zo ver mogelijk in te gaan 'hinderen'...?
omdat dat niet aan de 'norm' voldoet?
pi_72345892
quote:
Op dinsdag 1 september 2009 16:53 schreef RM-rf het volgende:

[..]

dat is jouw probleem ... er is verder geen wet die je dat verbood, hooguit is het aan de brandweer om wel of niet hier mogelijkheden voor bereid te stellen..
[..]

ze mag ook gewoon zeilen... daar is geen enkele wet die dat zou verbieden... wel is er de Leerplichtwet, maar daarvan kun je vrijstelling vragen bv omdat je zoals artikel 5.2 van de leerplichtwet 'een trekkend bestaan leidt' ...
dan is het aan de ouders om verder voor scholing te zorgen... bv via iets als de Wereldschool, bij welke dat meisje aangemeld was en die lessen op afstand kunnen verzorgen.

Dat kost wél geld, is namelijk een private school die niet publiek gefinancierd wordt verder en voor veel mensen te duur maar schijnbaar voor de ouders van dat meisje niet ..

waarom zou je jouw frustratie dat kennelijk jou ouders jouw gewenste activiteiten verder nooit ondersteund hebben of dat financieel niet konden betalen, nu afreageren door anderen kennelijk te gaan verbieden zélf hun dromen na te streven...?

Wat is het nut om burgers kennelijk als Overheid hier vooral zo ver mogelijk in te gaan 'hinderen'...?

Ouders zijn er om kinderen op te voeden, zaken bij te brengen, maar ook om grenzen aan te geven. Kinderen willen veel dingen. Het liefst dingen waar ze nog te jong voor zijn, of gewoon dingen die eigenlijk niet mogen van ouders die hun verstand niet verloren hebben. Dat kan je de kids niet kwalijk nemen. Het is eigenlijk wel gezond gedrag voor kinderen. De ouders daarintegen moeten beter weten en deze kinderen tegen zichzelf in bescherming nemen. Doen de ouders dit niet, dan komt de overheid. In deze zaak wel terecht.
pi_72346459
precies wat je zegt ,... het is aan ouders de grenzen te stellen, en ouders kunnen bijvoorbeeld ook de grenzen ergens anders neerleggen dan waar anderen dat doen....

Wat de wet hooguit tot mogelijkheid bied aan de Overheid in te grijpen is als ouders kennelijk niet meer voldoen aan de wettelijke criteria voor opvoeding en dat betekent wanneer ze zich niet meer mengen in de beslissingen die hun kinderen hebben te nemen, géén verantwoordelijkheid meer hebben qua bemoeienis met de vraag of hun kinderen bepaalde keuzes aankunnen en hun kinderen 'verwaarlozen'.

zoals de rechter in de rechtzaak van afgelopen vrijdag zo goed aangaf:
"Bij de beoordeling van deze zaak gaat het er dan ook niet om, om te bekijken wat beter, meer verantwoord of wenselijker zou zijn voor de ontwikkeling van [kind], maar of aan de strenge wettelijke criteria voor de verzochte kinderbeschermingsmaatregelen wordt voldaan. "

Nu moet een groot deel van het nederlandse publiek ook nog inzien dat het nutteloos is te gaan bepalen wat de 'betere' keuze is voor dat meisje ...
het gaat er voroal om of die ouders verantwoordelijk zijn, hun kind actief begeleiden...

in geval van de moeder kan dat idd zéker betwijfeld worden ... die lijkt me inderdaad een voorbeeld van een totaal falende ouder in de zin dat ze kennelijk wél twijfels heeft bij die reis, maar dat haar dochter niet durft duidelijk te maken, en niet van haar macht als erkend 'voogd' die ook het wettelijke recht zou hebben die reis te verbieden, gebruik _wil_ maken.

In dit geval is er echter nog een vader die verder wél zijn dochter actief begeleid en in haar geval ook duidelijke voorwaarden stelt...
bovenal, die vader draagt financieel zorg verder voor de plannen, voorbereiding en kosten ....

Wat voor maatschappelijk zin heeft het om verder daarin te gaan 'ingrijpen'... het schept nu juist enkel kosten die er nu vóór ingrijpen niet zijn, end e kans is groot dat er helemaal niet 'minder' problemen ontstaan...

En dat het meisje fysiek een risico aangaat, eventueel ook een ongeluk zou kunnen krijgen op die reis ... tja, ook dat is gewoon een risico dat onder 'ouderlijke verantwoordelijk valt en de overheid kan nu juist weinig eraan doen dat kinderen soms ook zo'n ongeval onder de verantwoordelijkheid van hun ouders kunnen krijgen...
zelfs al gebeurt het vaak dat op zulke momenten de Ouder 'niet oppast op hun kind' is daar voor de overheid weinig aan te veranderen...
pi_72370529
quote:
Op dinsdag 1 september 2009 16:53 schreef RM-rf het volgende:

[..]

[..]

waarom mijn ouders mij niet gesteund hebben?

dan zou jij die vraag stellen aan eigenlijk 99/100 van de kinderen hier in nederland omdat die allemaal netjes naar school gaan en wachten totdat ze volwassen genoeg zijn, en de juiste ervaringen hebben om zoiets te doen,

kijk, hoe goed je ook kan *zeilen* als 13 jarige er zijn dingen zoals:

reparaties aan de boot, eten inslaan, tegelijkhertijd in een haven liggen wie mag weten wat voor tuig daar rond loopt

en inplaats van mijn ouders zwart te maken omdat ze mij niet de dingen laten doen die ik wil doen (ik wil mijnj school afmaken en daarna studeren, dus dat laten ze me btw ook lekker doen )

kun je jezelff mischien is afvragen wat voor een ouder je dan bent om je kind van 13 zo een reis te laten maken, god mag weten wat er met haar kan gebeuren

ik dacht altijd dat ouders zo beschermend tegenover hun kinderen waren blijkbaar niet

en over dat de ouders de kinderen moeten bijbrengen wat ze op school moeten leren, ze gaat alleen weet je nog? alsof zij dan iedere avond lekker gaan studeren, geloof je het zelf?
pi_72371076
quote:
Op woensdag 2 september 2009 14:35 schreef mtchel112 het volgende:

[..]

waarom mijn ouders mij niet gesteund hebben?

dan zou jij die vraag stellen aan eigenlijk 99/100 van de kinderen hier in nederland omdat die allemaal netjes naar school gaan en wachten totdat ze volwassen genoeg zijn, en de juiste ervaringen hebben om zoiets te doen,
ik stel die vraag helemaal niet?

ik vind dat verder weinig interessant en laat dat graag aan de ouders zelf over, om de beste opvoeding te bepalen voor hun kinderen en ben niet van mening dat ik zou weten wat een 'betere'opvoeding is voor hun kinderen...

ik bepaald zélf enkel wat ik de beste opvoeding vind voor mijn twee dochters en vind het wel een prettig idee als ik daar als ouder een grote vrijheid in heb, omdat ik dat voor _mijn_ dochters nu eenmaal wél een stuk beter weet dan allemaal ambtenaren die betaald worden om mishandelde kinderen te begeleiden en daar al vaak genoeg groots in falen (zoals in de zaken Rowena Rikkers en Baby Savanna welke onder toezicht van jeugdzorg stonden, maar waar dat toeicht faalde, ook door bv iets wat diezelfde jeugdzorghulpverleners 'grote werkdruk' noemden).

In dit geval is er géén sprake van een onverantwoorde ouder, althans de rechter bevestigde al dat in geval van de vader die beschuldiging géén wettelijke grond had de vader aantoonbaar wél betrokken was bij het meisje en haar zeer actief begeleidde en ook haar verantwoordelijkheden bijbracht en betrokken was in het opleggen van bepaalde 'grenzen' (over de moeder liet die zich opvallend _niet_ uit en daar kan ik me wél voorstellen dat die ouder wel beticht kan worden van slecht en onverantwoord ouderschap, omdat die zich inderdaad lijkt te ontrekken van het geven van een duidelijke opvoeding en zorg, inclusief het stellen van grenzen waar die betrefende ouder het niet eens is met de daden van haar dochter).

Overigens , ik zou mijn dochters niet snel toestemming geven voor zulk een reis ... het hen waarschijnlijk zelfs verbieden.
Dat is echter mijn keuze als ouder voor _mijn_ kinderen, en dat wil niet zeggen dat ik dat andere ouders kennelijk ook wil verplichten die ene keuze voor _hun_ kinderen te doen....

Die afweging moeten ouders ook verder zelf (kunnen) treffen en zolang er geen sprake is van een ouder die 'verzaakt' in zn ouderlijke plichten, ofwel die zorg niet verleent, of niet de mogelijkheid lijkt te hebben zelf zulke afwegingen te maken, zie ik geen enkel grond voor de overheid om beslissingsbevoegdheid bij ouders weg te nemen....

In dit geval is het zo dat de vader schijnbaar ook de wensen van zn dochter ondersteunt en verder financiert en ook actief is bij het begeleiden van die keuze. Welke ook een oplossing voor de scholing omvat (via de wereldschool, scholing op afstand welke ook al andere zeilende kinderen volgen) en ook betreft het proberen te zorgen voor de grootste vorm van 'veiligheid en het wijzen van zijn dochter op de gevaren van zulk een reis.

[ Bericht 9% gewijzigd door RM-rf op 02-09-2009 15:06:39 ]
pi_72372577
quote:
Op woensdag 2 september 2009 14:56 schreef RM-rf het volgende:

[..]

ik stel die vraag helemaal niet?

ik vind dat verder weinig interessant en laat dat graag aan de ouders zelf over, om de beste opvoeding te bepalen voor hun kinderen en ben niet van mening dat ik zou weten wat een 'betere'opvoeding is voor hun kinderen...

ik bepaald zélf enkel wat ik de beste opvoeding vind voor mijn twee dochters en vind het wel een prettig idee als ik daar als ouder een grote vrijheid in heb, omdat ik dat voor _mijn_ dochters nu eenmaal wél een stuk beter weet dan allemaal ambtenaren die betaald worden om mishandelde kinderen te begeleiden en daar al vaak genoeg groots in falen (zoals in de zaken Rowena Rikkers en Baby Savanna welke onder toezicht van jeugdzorg stonden, maar waar dat toeicht faalde, ook door bv iets wat diezelfde jeugdzorghulpverleners 'grote werkdruk' noemden).

In dit geval is er géén sprake van een onverantwoorde ouder, althans de rechter bevestigde al dat in geval van de vader die beschuldiging géén wettelijke grond had de vader aantoonbaar wél betrokken was bij het meisje en haar zeer actief begeleidde en ook haar verantwoordelijkheden bijbracht en betrokken was in het opleggen van bepaalde 'grenzen' (over de moeder liet die zich opvallend _niet_ uit en daar kan ik me wél voorstellen dat die ouder wel beticht kan worden van slecht en onverantwoord ouderschap, omdat die zich inderdaad lijkt te ontrekken van het geven van een duidelijke opvoeding en zorg, inclusief het stellen van grenzen waar die betrefende ouder het niet eens is met de daden van haar dochter).

Overigens , ik zou mijn dochters niet snel toestemming geven voor zulk een reis ... het hen waarschijnlijk zelfs verbieden.
Dat is echter mijn keuze als ouder voor _mijn_ kinderen, en dat wil niet zeggen dat ik dat andere ouders kennelijk ook wil verplichten die ene keuze voor _hun_ kinderen te doen....

Die afweging moeten ouders ook verder zelf (kunnen) treffen en zolang er geen sprake is van een ouder die 'verzaakt' in zn ouderlijke plichten, ofwel die zorg niet verleent, of niet de mogelijkheid lijkt te hebben zelf zulke afwegingen te maken, zie ik geen enkel grond voor de overheid om beslissingsbevoegdheid bij ouders weg te nemen....

In dit geval is het zo dat de vader schijnbaar ook de wensen van zn dochter ondersteunt en verder financiert en ook actief is bij het begeleiden van die keuze. Welke ook een oplossing voor de scholing omvat (via de wereldschool, scholing op afstand welke ook al andere zeilende kinderen volgen) en ook betreft het proberen te zorgen voor de grootste vorm van 'veiligheid en het wijzen van zijn dochter op de gevaren van zulk een reis.
dus jij noemt de vader van laura verantwoordelijke ouder? Hij laat zijn dochter van 13 die nog niet eens weet hoe de wereld in elkaar steekt (met zaken zoals verkrachtingen, diefstal noem maar op, dingen die haar makkelijk kunnen overkomen en hij laat dat gewoon toe?

dat vind ik niet echt verantwoordelijk
pi_72372824
quote:
Op woensdag 2 september 2009 17:16 schreef mtchel112 het volgende:

[..]

dus jij noemt de vader van laura verantwoordelijke ouder? Hij laat zijn dochter van 13 die nog niet eens weet hoe de wereld in elkaar steekt (met zaken zoals verkrachtingen, diefstal noem maar op, dingen die haar makkelijk kunnen overkomen en hij laat dat gewoon toe?

dat vind ik niet echt verantwoordelijk
oh... dat kun je ook de rechter dan vertellen:

http://zoeken.rechtspraak.nl/resultpage.aspx?snelzoeken=true&searchtype=ljn&ljn=BJ6275&u_ljn=BJ6275
quote:
De rechtbank leidt uit de opstelling van vader af dat hij zich realiseert dat de droomtocht van zijn dochter risico’s met zich meebrengt en dat hij er voor moet zorgen dat de nodige maatregelen worden getroffen, zodat zij zo goed mogelijk voorbereid kan uitvaren.
De inschatting die de Raad van de risico’s voor [kind] maakt, is een heel andere. In de ogen van de Raad zijn de risico’s niet te beteugelen door veiligheidsmaatregelen te treffen, omdat de tocht inherent gevaarlijk is voor een kind van de leeftijd van [kind] en bovendien schadelijk voor haar ontwikkeling, nu zij onvoldoende toekomt aan haar ontwikkelingstaken.
Echter, het enkele feit dat het perspectief van de vader zo verschilt van die van de Raad, maakt naar het oordeel van de rechtbank niet dat vader als slechte ouder het ernstige verwijt van grove verwaarlozing kan worden gemaakt, mede gelet op de grote betrokkenheid van vader bij de zeilplannen van [kind], het door hem in eerste instantie opwerpen van barrières voor haar en het vervolgens scheppen van randvoorwaarden met betrekking tot de reis, zoals het zorgdragen voor een naar omstandigheden zo hoog mogelijke veiligheid van [kind] en het inzetten van zijn netwerk. Hij geeft dan ook invulling aan zijn ouderlijke verantwoordelijkheid voor het geestelijk en lichamelijk welzijn van [kind] en zijn plicht om de ontwikkeling van haar persoonlijkheid en veiligheid te bevorderen (zie artikel 1:247 lid 2 BW) vanuit zijn eigen ervaring en perspectief, welk perspectief voor hevige maatschappelijke discussie vatbaar is gebleken. Nu verder geen enkele objectieve informatie beschikbaar is over welk perspectief de juiste is, kan hem thans reeds daarom niet een gegrond ernstig verwijt worden gemaakt dat hij een slechte vader zou zijn op grond waarvan het dringend en noodzakelijk is om hem het gezag te ontnemen.
tja.. leuk dat jij verder ook een mening hebt.. en je hebt het volste recht jouw mening van de daken te schreeuwen.. maar voordat je anderen werkelijk rechten kunt ontzeggen op basis van wat 'jij' vind dat de beste keuze is, moet je toch kunnen teruggrijpen op wettelijke definities van het recht van bv de Overheid in te grijpen op individuele vrijheden van anderen...

en ja, Ouderlijk Macht is bv ook een mensenrecht dat in het VN-verdrag van de Mensenrechten is vastgelegd als een recht van de ouders om naar eigen overtuiging en keuze, hun kinderen een opvoeding te geven.
  woensdag 2 september 2009 @ 17:45:41 #114
Stranger than fiction
pi_72373204
Bovendien zijn de risico's niet significant lager wanneer ze ouder is.
pi_72394152
quote:
Op woensdag 2 september 2009 17:45 schreef Rock_de_Braziliaan het volgende:
Bovendien zijn de risico's niet significant lager wanneer ze ouder is.
Geen ondergrens?
  donderdag 3 september 2009 @ 12:11:43 #116
Stranger than fiction
pi_72394863
quote:
Op donderdag 3 september 2009 11:45 schreef EchtGaaf het volgende:

[..]

Geen ondergrens?
Aangezien er geen duidelijke objectieve observatie/inschatting te maken is, niet nee.
pi_72395110
quote:
Op donderdag 3 september 2009 12:11 schreef Rock_de_Braziliaan het volgende:

[..]

Aangezien er geen duidelijke objectieve observatie/inschatting te maken is, niet nee.
Kleuter kan het ook?
pi_72395626
quote:
Op donderdag 3 september 2009 12:19 schreef EchtGaaf het volgende:

[..]

Kleuter kan het ook?
Wat mij betreft niet en ik denk dat een meisje van 13 hier ook nog niet klaar voor is maar het is niet aan mij en zeker niet aan de overheid om hierover te beslissen.
  donderdag 3 september 2009 @ 12:38:45 #119
Stranger than fiction
pi_72395677
quote:
Op donderdag 3 september 2009 12:19 schreef EchtGaaf het volgende:

[..]

Kleuter kan het ook?
Tjah trek t maar in het ridicule. Dat jij er niet bij kan betekent niet dat het voor iemand anders een onmogelijke zaak is. Ik vertrouw haar meer dan jou op zee. En jij bent 30+.

Laten we het dus over haar capaciteiten hebben en niet over zoiets arbitrairs als leeftijd.
pi_72398925
quote:
Op donderdag 3 september 2009 12:37 schreef Chewie het volgende:

[..]

Wat mij betreft niet en ik denk dat een meisje van 13 hier ook nog niet klaar voor is maar het is niet aan mij en zeker niet aan de overheid om hierover te beslissen.

Zo'n kind hoort van d'r ouders te horen dat zoiets (nog) niet kan.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')