lolquote:Op woensdag 26 augustus 2009 22:27 schreef Urquhart het volgende:
Ik hoop stiekem dat ze daadwerkelijk gaat zeilen, en voor de kust van Somalie door piraten gepakt wordt. En die ouders met sippe gezichtjes bij Hart van Nederland te zien
Wat een onzin deze hele hype
Of dat na zo'n zeiltocht uitgesloten isquote:Op woensdag 26 augustus 2009 22:36 schreef Sigmund666 het volgende:
Of moet het zo'n 'ik pijp voor 2.50 en een hamburger jongens bij de Burger King en eindig op een bijstandsflatje met 3 gillende kinderen van mijn 4e ex-man'- meisje worden?
Nou. Het kan natuurlijk wel, maar na 2 jaar op het water dobberen kijk je opeens wel heel anders naar de dingen in het levenquote:Op woensdag 26 augustus 2009 22:38 schreef Urquhart het volgende:
[..]
Of dat na zo'n zeiltocht uitgesloten is
Waarom zou ze het fysiek nooit aankunnen? Je hebt verschillende manieren om rond de wereld te zeilen. Als je het zo snel mogelijk wil doen zoek je de zuidelijke oceanen op met kloteweer en veel golfslag op, maar er zijn ook andere routes met veel minder risico mogelijk. Bovendien is het plan om korte etappes te varen afgewisseld met waltijd. Non-stop varen is uiteraard veel belastender.quote:Op woensdag 26 augustus 2009 22:25 schreef BogardeRules het volgende:
...
Persoonlijk denk ik dat ze het mentaal wel aankan, maar fysiek nooit.
Het is gewoon een kwestie van het eigen bestaan willen rechtvaardigen. Ze hebben in het verleden zo enorm vaak gefaald, dit is een mooie kans voor ze om even in het nieuws te komen als dé beschermer van de arme kindjes.quote:Op woensdag 26 augustus 2009 22:40 schreef ..-._---_-.- het volgende:
Ik denk dat de reacties van de kinderbescherming vooral impulsief en sentimenteel zijn maar eigenlijk geen rationele grond hebben.
Opzich wel logisch dat ze zich er zo mee bemoeien. Wat is die leerplicht anders nog waard? Elke 13-jarige kan dan wel op wereldreis.quote:Op woensdag 26 augustus 2009 22:54 schreef MUZZ het volgende:
laten we nou eens op houden met dat geregeerd wat wel mag en niet mag van boven af. Laat ieder dat nou gewoon eens zelf bepalen wat die wil doen . Ik word zo moe van dat bemoei zucht in dit klote land. Regels regels fuck aan de regels zo denk ik er over. Laat dat meisje zelf bepalen wat ze wil.
Een leerplicht is prima, maar de Nederlandse schoolplicht is te strengquote:Op woensdag 26 augustus 2009 22:57 schreef Urquhart het volgende:
[..]
Opzich wel logisch dat ze zich er zo mee bemoeien. Wat is die leerplicht anders nog waard? Elke 13-jarige kan dan wel op wereldreis.
fysiek niet? Omdat een storm net zo hard waait voor een 13 jarige als voor die 16 jarige Engelsman?quote:Op woensdag 26 augustus 2009 22:40 schreef ..-._---_-.- het volgende:
[..]
Waarom zou ze het fysiek nooit aankunnen? Je hebt verschillende manieren om rond de wereld te zeilen. Als je het zo snel mogelijk wil doen zoek je de zuidelijke oceanen op met kloteweer en veel golfslag op, maar er zijn ook andere routes met veel minder risico mogelijk. Bovendien is het plan om korte etappes te varen afgewisseld met waltijd. Non-stop varen is uiteraard veel belastender.
Lijkt, lijkt, je kan hier niet iemands leven op riskeren.quote:Ik kan eigenlijk niet bedenken wat voor objectieve juridische gronden er zouden zijn om de ouders uit de ouderlijke macht te ontheffen. De redenering is een beetje :"Een meisje van 13 kan dit niet aan", waarmee eigenlijk wordt bedoeld: "Een gemiddeld meisje van 13 kan dit niet aan". Maar Laura Dekker lijkt me geen gemiddeld meisje maar iemand met voor haar leeftijd uitzonderlijke capaciteiten die dit avontuur wellicht wel aan kan.
streng religieuze: op zich heb je een goed punt, maar is dat ook echt het argument dat gemaakt wordt?quote:Ook de argumentatie dat ze geen "normale" sociale ontwikkeling krijgt begrijp ik niet. Wie bepaalt hoe zij zich moet ontwikkelen? De wetgever staat wel toe dat streng ouders hun kinderen isoleren van de buitenwereld en we geven ze toestemming om hun kinderen zelf te onderwijzen in plaats van ze naar een school met sociale processen te sturen
Vergelijk dit met een 13 jarig blond meisje solo te laten liften. Gelegenheid maakt de verkrachter.quote:. Maar als een meisje met uitzonderlijke capaciteiten een uitzonderlijk avontuur kan en wil aangaan waarbij ze (omdat ze veel tussenstops maakt) veel in contact met vreemden zal komen dan schaadt dat opeens de ontwikkeling?
Wat een bullshit. De kinderbescherming waakt over duizenden, tienduizenden kinderen. 3 of 4 gaan er dood. door menselijke fouten, te weinig geld (schuld van rechts), of pure domme pech. en opeens hebben ze " enorm vaak gefaald"quote:Op woensdag 26 augustus 2009 22:57 schreef __Saviour__ het volgende:
[..]
Het is gewoon een kwestie van het eigen bestaan willen rechtvaardigen. Ze hebben in het verleden zo enorm vaak gefaald, dit is een mooie kans voor ze om even in het nieuws te komen als dé beschermer van de arme kindjes.
Ik denk dat ze meer leert in die 2 jaar op zee dan in een klaslokaal , ik denk dat ze er alleen maar sterker van word en dat ze daar meer aan heeft dan zo'n stom votje wat ze een diploma noemen .quote:Op woensdag 26 augustus 2009 22:57 schreef Urquhart het volgende:
[..]
Opzich wel logisch dat ze zich er zo mee bemoeien. Wat is die leerplicht anders nog waard? Elke 13-jarige kan dan wel op wereldreis.
Ze zijn echt al vaak genoeg op een negatieve manier in het nieuws geweest. Dat is wat het publiek onthoudt. Dus nu deze zaak even groot en publiekelijk aanpakken is natuurlijk een uitgelezen kans voor ze om het imago weer wat op te poetsen.quote:Op woensdag 26 augustus 2009 23:09 schreef BogardeRules het volgende:
[..]
Wat een bullshit. De kinderbescherming waakt over duizenden, tienduizenden kinderen. 3 of 4 gaan er dood. door menselijke fouten, te weinig geld (schuld van rechts), of pure domme pech. en opeens hebben ze " enorm vaak gefaald"
???
Maak het nou effe. Slaat nergens op.
Sowieso is het onderwijs de laatste jaren ruk, niet in de laatste plaats omdat kwaliteitspersoneel wordt vervangen door carrièrewolven.quote:Op woensdag 26 augustus 2009 23:14 schreef MUZZ het volgende:
[..]
Ik denk dat ze meer leert in die 2 jaar op zee dan in een klaslokaal , ik denk dat ze er alleen maar sterker van word en dat ze daar meer aan heeft dan zo'n stom votje wat ze een diploma noemen .
Dit is geen argument tegen wat ik zei.quote:Op woensdag 26 augustus 2009 23:15 schreef __Saviour__ het volgende:
Ze zijn echt al vaak genoeg op een negatieve manier in het nieuws geweest. Dat is wat het publiek onthoudt. Dus nu deze zaak even groot en publiekelijk aanpakken is natuurlijk een uitgelezen kans voor ze om het imago weer wat op te poetsen.
andere discussie. en haar zee educatie is onvergelijkbaar met iemands school onderwijs. Appels met peren.quote:Op woensdag 26 augustus 2009 23:16 schreef Ofyles2 het volgende:
[..]
Sowieso is het onderwijs de laatste jaren ruk, niet in de laatste plaats omdat kwaliteitspersoneel wordt vervangen door carrièrewolven.
Zoals, dat water zout is en dat het heel hard kan waaien op zee?quote:Op woensdag 26 augustus 2009 23:14 schreef MUZZ het volgende:
Ik denk dat ze meer leert in die 2 jaar op zee dan in een klaslokaal , ik denk dat ze er alleen maar sterker van word en dat ze daar meer aan heeft dan zo'n stom votje wat ze een diploma noemen .
"Zindelijker"?quote:Op woensdag 26 augustus 2009 23:25 schreef BogardeRules het volgende:
[..]
Dit is geen argument tegen wat ik zei.
Graag iets zindelijker redeneren.
De kinderbescherming heeft genoeg inhoudelijke argumenten om dit te willen. Hun oneigenlijke motivatie toedichten riekt naar valse argumenten.
Nee, maar er is wel sprake van gevaar voor een 13 jarige en de Kinderbescherming heeft de plicht daarop in te grijpen. Buiten dat, je mag kinderen niet aan de leerplicht onttrekken en dat is wat de ouders nu wel degelijk doen door toestemming te geven.quote:Op donderdag 27 augustus 2009 00:00 schreef __Saviour__ het volgende:
[..]
"Zindelijker"?
Ik meld gewoon hoe ik het zie. Het zo openbaar aanpakken is een pure publiciteitsstunt. Er is geen enkele sprake van mishandeling. Ze wil dit avontuur volledig vrijwillig aangaan.
Die 'argumenten' (die in de persoonlijke levenssfeer zitten, niet op basis van geconstateerde feiten) zijn opvallenderwijs pas gekomen nadat de politiek en de media zich ermee zijn gaan bemoeien. Voor die inmenging van de politiek gaf de kinderbescherming aan niets wezenlijks te willen doen. Met goede reden: er is geen wet overtreden. Ze is niet weggevaren, ze is niet afwezig van school, haar ouders en zij houden zich keurig aan de wet.quote:Op woensdag 26 augustus 2009 23:25 schreef BogardeRules het volgende:
De kinderbescherming heeft genoeg inhoudelijke argumenten om dit te willen.
Dat zou een zeer grove schending zijn van de scheiding der machten. Ook een minister kan zich niet onttrekken aan een rechterlijk bevel. Zou zoiets wel gebeuren, dan is dat absoluut aftreden waard.quote:Op donderdag 27 augustus 2009 00:38 schreef Shodan het volgende:
Als de rechter Laura in haar gelijk stelt, zal de overheid haar verlies niet nemen en de boel verder traineren. Ik denk dat er een minister er uiteindelijk mee gaat bemoeien, en de rechter zal overrulen.
Ze hoopt, voor zover ik heb begrepen, op afstand alsnog aan de nodige educatie toe te komen.quote:Op donderdag 27 augustus 2009 00:16 schreef Tijger_m het volgende:
[..]
Nee, maar er is wel sprake van gevaar voor een 13 jarige en de Kinderbescherming heeft de plicht daarop in te grijpen. Buiten dat, je mag kinderen niet aan de leerplicht onttrekken en dat is wat de ouders nu wel degelijk doen door toestemming te geven.
Je hebt echt een compleet verkeerd beeld van wat het betekent om in korte etappes rond de wereld te zeilen en ik ben bang dat er mensen bij de kinderbescherming zitten voor wie dat ook geldt:quote:Op woensdag 26 augustus 2009 23:06 schreef BogardeRules het volgende:
[..]
fysiek niet? Omdat een storm net zo hard waait voor een 13 jarige als voor die 16 jarige Engelsman?
Ook al heeft ze een kleinere boot. Wat me trouwens een kul argument lijkt, een kleinere boot is zelfs NOG meer een speelbal voor de wind dan een boot met een mast van 20 meter.
Als ze binnen 3 seconden de mast kan strijken en de boot helemaal waterdicht kan afsluiten en die blijft drijven in elke storm, dan heeft ze misschien een kans, maar anders ....
[..]
Ik heb het argument dat haar sociale ontwikkeling verstoord zou worden een aantal keren horen vallen.quote:
...
streng religieuze: op zich heb je een goed punt, maar is dat ook echt het argument dat gemaakt wordt?
Dit lijkt me een beetje stroman-argument.
[..]
Onvergelijkbaar. Ze reist niet met anderen mee.quote:Vergelijk dit met een 13 jarig blond meisje solo te laten liften. Gelegenheid maakt de verkrachter.
Ja het zal je vermoedelijke een wekelijks bezoekje aan een psychiater opleverenquote:Op woensdag 26 augustus 2009 22:39 schreef Sigmund666 het volgende:
[..]
Nou. Het kan natuurlijk wel, maar na 2 jaar op het water dobberen kijk je opeens wel heel anders naar de dingen in het leven
Waar stel je dan de grens? Mogen ouders die graag buiten de drukke zomervakantie op pad willen hun kinderen dan ook maar gewoon een maandje van school halen? Mogen kinderen voor een jaartje van de leerplicht ontheven worden om naar een discutabele Koranschool in Pakistan te gaan?quote:Op woensdag 26 augustus 2009 23:01 schreef Picchia het volgende:
De kinderbescherming moet zich niet zo aanstellen. Dan onthef je haar toch gewoon een jaartje van haar leerplicht. Ik zie het probleem niet.
We zullen het zo horen!quote:Op donderdag 27 augustus 2009 00:38 schreef Shodan het volgende:
Een rechter oordeelt op basis van feiten, en die feiten moeten aardig extreem zijn wil er überhaupt sprake zijn van een ondertoezichtstelling, of ontzegging van de voogdij. Op basis van plannen ingrijpen is bizar, en heeft niets meer te maken met feiten.
quote:Uitspraak zaak 13-jarige zeilster
Utrecht, 24 augustus - De rechtbank in Utrecht doet vrijdag 28 augustus om 10.00 uur uitspraak in de zaak over de 13-jarige zeilster die van plan is binnenkort solo de wereld rond te varen.
De rechtbank heeft maandag achter gesloten deuren een verzoek van de Raad voor de Kinderbescherming behandeld. De Raad voor de Kinderbescherming wil dat het gezag van de ouders geschorst wordt en dat Bureau Jeugdzorg in Utrecht als tijdelijke voogd voor het meisje benoemd wordt.
De uitspraak zal mondeling en in het openbaar worden gedaan. Audiovisuele pers wordt verzocht zich uiterlijk donderdagmiddag aan te melden voor het bijwonen van deze uitspraak, via de afdeling communicatie van de rechtbank Utrecht: 030-223 3027
Bron: Rechtbank Utrecht
Datum actualiteit: 24 augustus 2009
Ik denk niet dat dit zo'n statement zal voldoen aan de wettelijke eisen.quote:Op donderdag 27 augustus 2009 00:49 schreef Xa1pt het volgende:
Ze hoopt, voor zover ik heb begrepen, op afstand alsnog aan de nodige educatie toe te komen.
Dat dus. Zoals ik al zei, laat de Nederlandse wetgeving prevaleren, als ze dan willen emigreren dan doen ze dat maar.quote:Op donderdag 27 augustus 2009 08:35 schreef du_ke het volgende:
Waar stel je dan de grens? Mogen ouders die graag buiten de drukke zomervakantie op pad willen hun kinderen dan ook maar gewoon een maandje van school halen? Mogen kinderen voor een jaartje van de leerplicht ontheven worden om naar een discutabele Koranschool in Pakistan te gaan?
My 2cts. Bovendien zeilt de dame al tijden alleen op zee. Ze is zo'n beetje op zee opgegroeid.quote:Op woensdag 26 augustus 2009 22:40 schreef ..-._---_-.- het volgende:
[..]
Waarom zou ze het fysiek nooit aankunnen? Je hebt verschillende manieren om rond de wereld te zeilen. Als je het zo snel mogelijk wil doen zoek je de zuidelijke oceanen op met kloteweer en veel golfslag op, maar er zijn ook andere routes met veel minder risico mogelijk. Bovendien is het plan om korte etappes te varen afgewisseld met waltijd. Non-stop varen is uiteraard veel belastender.
Ik kan eigenlijk niet bedenken wat voor objectieve juridische gronden er zouden zijn om de ouders uit de ouderlijke macht te ontheffen. De redenering is een beetje :"Een meisje van 13 kan dit niet aan", waarmee eigenlijk wordt bedoeld: "Een gemiddeld meisje van 13 kan dit niet aan". Maar Laura Dekker lijkt me geen gemiddeld meisje maar iemand met voor haar leeftijd uitzonderlijke capaciteiten die dit avontuur wellicht wel aan kan.
Ook de argumentatie dat ze geen "normale" sociale ontwikkeling krijgt begrijp ik niet. Wie bepaalt hoe zij zich moet ontwikkelen? De wetgever staat wel toe dat streng religieuze ouders hun kinderen isoleren van de buitenwereld en we geven ze toestemming om hun kinderen zelf te onderwijzen in plaats van ze naar een school met sociale processen te sturen. Maar als een meisje met uitzonderlijke capaciteiten een uitzonderlijk avontuur kan en wil aangaan waarbij ze (omdat ze veel tussenstops maakt) veel in contact met vreemden zal komen dan schaadt dat opeens de ontwikkeling?
Ik denk dat de reacties van de kinderbescherming vooral impulsief en sentimenteel zijn maar eigenlijk geen rationele grond hebben.
quote:Zeilster Laura al eens tegengehouden in Engeland
Rotterdam, 27 aug. De 13-jarige Laura Dekker is dit voorjaar door de Britse autoriteiten tegengehouden toen ze in haar eentje van Engeland naar Nederland wilde zeilen. Dat zei haar advocaat Peter de Lange donderdag naar aanleiding van berichtgeving in de Volkskrant.
Discussie - Moet de rechter voorkomen dat de 13-jarige Laura alleen de wereld rond gaat zeilen?
Achtergrond - Drie paspoorten voor een jonge wereldreiziger
Haar vader wilde in eerste instantie niet naar Engeland komen omdat hij vond dat Laura prima in staat was de reis te maken, maar werd daartoe gedwongen omdat de autoriteiten haar niet wilden laten gaan. Ze zou in een kindertehuis zijn geplaatst, maar dat wilde De Lange niet bevestigen. ,,Laten we het erop houden dat er even op haar is gelet.''
De vader van Laura, eenmaal aangekomen in Engeland, liet zijn dochter toch alleen terug zeilen naar Nederland. ,,Dat is ook helemaal niet strafbaar, niet van hem en niet van haar'', aldus De Lange, die niet uitsluit dat Laura werd tegengehouden na een tip uit Nederland.
De Lange benadrukt dat Laura eerder door de autoriteiten is tegengehouden, toen zij alleen op bijvoorbeeld het IJsselmeer of langs de Nederlandse kust zeilde. ,,Maar dat leverde nooit een probleem op, want het is niet illegaal.''
De kinderrechter in Utrecht beslist vrijdag of de ouders van Laura worden beperkt in het gezag over hun dochter. Ze wil alleen de wereld rondzeilen. Haar ouders steunen de plannen voor de twee jaar durende reis.
Vooral die opmerking "dat er waarschijnlijk een melding uit Nederland kwam" is opmerkelijk, daar zou ik dan graag wat meer van willen weten.quote:
Daar heeft het allemaal niks mee te maken. Dat kind moet gewoon naar school. Klaar.quote:Op woensdag 26 augustus 2009 22:36 schreef Sigmund666 het volgende:
Het is altijd dat keurig nette en kleinburgerlijke Nederland dat uit moet maken voor zulke kinderen of het wel of niet kan![]()
er gaan ook 16-17 jarigen de wereld rond. Why the fuck doen ze moeilijk over een kind van 14?
Alsof die 16 en 17 jarigen niet overvallen worden op hun reis door piraten? Verder is het kind zelf veel volwassener dan de gemiddelde 13-jarige. Ik zeg: Lekker laten varen.
Of moet het zo'n 'ik pijp voor 2.50 en een hamburger jongens bij de Burger King en eindig op een bijstandsflatje met 3 gillende kinderen van mijn 4e ex-man'- meisje worden?
School kan je altijd inhalen. De wereld omvaren is waardevoller dan op school uit je neus vreten en zesjes halen, waar de gemiddelde 13-jarige zich mee bezighoudt.quote:Op donderdag 27 augustus 2009 15:25 schreef Argento het volgende:
[..]
Daar heeft het allemaal niks mee te maken. Dat kind moet gewoon naar school. Klaar.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |