bronquote:Duivenvoereter dood aangetroffen
Van onze correspondent
VEENDAM, vrijdag
De Veendamse Gerben Hoeksma (65) die tien jaar geleden een nationaal fenomeen werd omdat hij als ontbijt elke dag een portie duivenvoer naar binnen lepelde, is dood in zijn huis aangetroffen.
Agenten waren in het huis aan het Bocht Oosterdiep in Veendam gaan kijken nadat een ongeruste kennis zich bij het politiebureau had gemeld. Tegen de gewoonte in trof hij Hoeksma niet bij zijn woning aan. Ruim vijftien jaar geleden begon Hoeksma, lid van de vrekkenclub, met z’n duivenvoerontbijt.
Hoeksma: „Een duif kan er meer dan duizend kilometer mee vliegen. Ik dacht: dan moet het toch wel voedzaam zijn. Ik heb ontdekt dat er meer dan vijftien verschillende soorten zaden, pitten en granen inzitten. Op een dag ben ik gewoon naar de dierenwinkel gegaan, heb een kilo gekocht, met water gemengd en wonder boven wonder vond ik het lekker.”
![]()
Gerben Hoeksma at elke ochtend een bordje duivenvoer, lekker en goedkoop. In 2003 kwam hij met het briljante idee om van het voer meel te maken zodat er brood van kon worden gebakken. Volgens Hoeksma kon daarmee de hongersnood in de wereld worden bestreden.
FOTO: FRANÇOIS WIERINGA
Vijftien jaar geleden kocht hij 125 kilo voor 75 gulden en kon hij 2,5 jaar vooruit. Ander voordeel was dat hij keurig netjes op zijn gewicht van vijftig kilo bleef.
Hij had er ook stenen bij moeten eten.quote:Op maandag 24 augustus 2009 20:31 schreef Mylene het volgende:
[..]
bron
Kennelijk toch niet zo gezond.
Misschien was deze meneer 1.50m.quote:Op maandag 24 augustus 2009 20:34 schreef Ronaldsen het volgende:
Ik vind 50 kilo qua gewicht ook niet erg gezond voor een volwassen man.
Maar goed, op zich sterven er wel vaker mensen op hun 65ste
quote:Op maandag 24 augustus 2009 20:33 schreef NightH4wk het volgende:
Wat zal hij blij zijn. Toch aardig wat geld uitgespaard!
Een ontbijtje van 137 gram per dag. Daar blijf je geen 50 kilo van. Wat at hij de rest van de dag? Jatte hij het brood van de eendjes af ofzo?quote:Vijftien jaar geleden kocht hij 125 kilo voor 75 gulden en kon hij 2,5 jaar vooruit. Ander voordeel was dat hij keurig netjes op zijn gewicht van vijftig kilo bleef.
Misschien at hij wel duiven.quote:Op maandag 24 augustus 2009 21:03 schreef Farenji het volgende:
[..]
Een ontbijtje van 137 gram per dag. Daar blijf je geen 50 kilo van. Wat at hij de rest van de dag? Jatte hij het brood van de eendjes af ofzo?
Hij hongerde de beesten eerst uit door hun voedsel af te nemen en als ze dan van hun stokje vielen greep hij ze.quote:
Hahaquote:Gerben Hoeksma at elke ochtend een bordje duivenvoer, lekker en goedkoop. In 2003 kwam hij met het briljante idee om van het voer meel te maken zodat er brood van kon worden gebakken. Volgens Hoeksma kon daarmee de hongersnood in de wereld worden bestreden.
Jouw foto!quote:Op maandag 24 augustus 2009 20:34 schreef Ronaldsen het volgende:
Ik vind 50 kilo qua gewicht ook niet erg gezond voor een volwassen man.
Maar goed, op zich sterven er wel vaker mensen op hun 65ste
Dooie duiven vliegen niet.quote:Op maandag 24 augustus 2009 21:58 schreef Blinky het volgende:
[..]
Jouw foto!
ontopic:
Zou hij naar de hemel gevlogen zijn?
Wat is dat voor appels met peren vergelijking?quote:Ruim vijftien jaar geleden begon Hoeksma, lid van de vrekkenclub, met z’n duivenvoerontbijt.
Hoeksma: „Een duif kan er meer dan duizend kilometer mee vliegen. Ik dacht: dan moet het toch wel voedzaam zijn.
Nja, de duif valt niet ver van de boom zeggen ze wel eens he.quote:Op maandag 24 augustus 2009 22:00 schreef slashdotter3 het volgende:
[..]
Wat is dat voor appels met peren vergelijking?
Hij at geen duiven hoor.quote:Op maandag 24 augustus 2009 22:01 schreef Ps2K het volgende:
Mooi! Duiven zijn vieze ziekteverwekkende kankerbeesten die doodmoeten. Duiven zijn de AIDS van onze samenleving
En als je het nou vacuüm verpakt?quote:Op maandag 24 augustus 2009 22:09 schreef shmoopy het volgende:
Duivenvoer van 2 1/2 jaar oud lijkt me trouwens tamelijk ongezond, met al die schimmels die daarin groeien.
Uh, je bedoelt wat te eten ís of wat geschíkt is voor menselijke consumptie, neem ik aan?quote:Op maandag 24 augustus 2009 22:13 schreef McKillem het volgende:
Dat je het kan eten is een feit, want volgens mij mag je in dit land geen eten aan beesten voeren wat je zelf niet kan eten.
wAT VARKENS KUNNEN ETEN KUNNEN WIJ OOK ETEN...quote:Op maandag 24 augustus 2009 22:18 schreef shmoopy het volgende:
[..]
Uh, je bedoelt wat te eten ís of wat geschíkt is voor menselijke consumptie, neem ik aan?
Want voor dierenvoer en menselijke consumptie gelden toch echt andere regels, heur.
Of zou jij op een varkensdieetje willen?
Ik zeg we moeten het kunnen eten.quote:Op maandag 24 augustus 2009 22:18 schreef shmoopy het volgende:
[..]
Uh, je bedoelt wat te eten ís of wat geschíkt is voor menselijke consumptie, neem ik aan?
Want voor dierenvoer en menselijke consumptie gelden toch echt andere regels, heur.
Of zou jij op een varkensdieetje willen?
Wat?quote:Op maandag 24 augustus 2009 20:45 schreef tong80 het volgende:
Legendarische TV
Nu nog de man die zijn eigen sperma in de soep deed
Haha, die was je vergeten he?quote:
Ik kijk nooit TVquote:
quote:Op dinsdag 25 augustus 2009 01:48 schreef ikwilookwatzeggen het volgende:
Duiven zitten niet voor niks massaal voor de Febo.
bronquote:Duivenvoereter omgebracht
VEENDAM - De man die een nationaal fenomeen werd omdat hij als ontbijt elke dag een portie duivenvoer naar binnen lepelde, is door een misdrijf om het leven gekomen.
De 65-jarige Gerben Hoeksma uit Veendam, die vorige week dood werd gevonden in zijn woning, is geen natuurlijke dood gestorven. Dat heeft de politie zojuist bekend gemaakt, meldt RTV Noord.
De politie wil niet zeggen hoe Hoeksma is omgebracht. Er is een team van 15 tot 20 rechercheurs op de zaak gezet.
Ruim vijftien jaar geleden begon Hoeksma, lid van de vrekkenclub, met z'n duivenvoerontbijt.
Ik weet wel dat de controle op de kwaliteit van voer voor beesten aanzienlijk minder zwaar is, dan op regulier voedsel dat voor mensen bestemd is.quote:Op maandag 24 augustus 2009 22:13 schreef McKillem het volgende:
Dat je het kan eten is een feit, want volgens mij mag je in dit land geen eten aan beesten voeren wat je zelf niet kan eten.
What the hell is brood ?!quote:Op maandag 24 augustus 2009 23:03 schreef AchJa het volgende:
Als je brood eet en bier drinkt krijg je het ook naar binnen.
bronquote:AFGESLACHT IN DE KELDER
Zonderlinge Groningse duivenvoereter toch vermoord
Geruchten over dreigbrief
Bijna twee decennia leefde hij op een dieet van duivenvoer. Als ontbijt en ’s avonds als warme maaltijd, altijd een kommetje duivenzaadjes, maar wel eerst na een nachtje weken in lauw water ’om het wat malser te maken’. ’Duivenvoereter’ Gerben Hoeksma blijkt nu echter door een misdrijf om het leven te zijn gebracht, zo heeft de politie Groningen gistermiddag bevestigd. Naar verluidt zou hij dood zijn gevonden in zijn kelder, terwijl zijn huis overhoop was gehaald en er een dreigbrief is aangetroffen.
De politie vond zijn lichaam woensdag 19 augustus in zijn woning aan de Bocht Oosterdiep in Veendam nadat een kameraad de politie waarschuwde. De vriend vreesde het ergste omdat Hoeksma, die bijna altijd thuis was, de voordeur niet opendeed. De kennis wilde even langs wippen voor een bezoekje, maar zeer tegen Hoeksma’s strikte gewoonten in verscheen de zonderling niet.
Sporenonderzoek
In en rond de woning is de afgelopen dagen uitgebreid sporenonderzoek gedaan door de technische recherche, waarbij de straat enig tijd werd afgesloten. Ook is een buurtonderzoek gedaan.
Politiewoordvoerder Ger Blokzijl bevestigde gistermiddag desgevraagd dat twintig rechercheurs op de zaak zijn gezet, omdat inmiddels wordt uitgegaan van een misdrijf, gezien het letsel dat is aangetroffen op het lichaam. Momenteel wordt dit letsel nader onderzocht door het Nederlands Forensisch Instituut (NFI).
De politie vraagt getuigen zich te melden die Hoeksma in het weekeinde van 15 en 16 augustus nog hebben gezien. Volgens woordvoerder Blokzijl kwamen vele mensen over de vloer bij Hoeksma, onder wie ook jongeren. Hij bevestigt ook dat in de woning na grondig onderzoek sporen zijn aangetroffen die wijzen in de richting van een misdrijf.Hoeksma begon na zijn scheiding met het eten van duivenvoer. Hij zei geen zin te hebben om elke dag te koken, en duivenvoer leek hem een voedzaam alternatief. De jaren erna bewezen dat ook, want Hoeksma was naar eigen zeggen nooit echt ziek. Jaren geleden vertelde hij in De Telegraaf: „Het is lekkerder dan havermout en ik krijg nu echt iets voedzaams in mijn maag. Bovendien kan ik het duivenvoer in droge toestand jarenlang goedhouden.”
Hoeksma haalde het idee uit de dieetboeken van dokter Moerman. „Een duif kan er meer dan 1000 kilometer mee vliegen. Ik dacht: dan moet het toch wel voedzaam zijn. Ik heb ontdekt dat er meer dan 15 verschillende soorten zaden, pitten en granen in zitten. Op een dag ben ik gewoon naar de dierenwinkel gegaan, heb een kilo gekocht, met water gemengd en wonder boven wonder vond ik het lekker”, vertelde hij in 1993.
Diëtisten
Diëtisten vroegen zich af of het raadzaam was voor anderen om het ’vrekkendieet’ (een zak duivenvoer van 25 kilo kost nog geen 15 euro) te volgen. „Niet iedereen heeft een maag van beton en darmen van elastiek”, aldus een verbijsterde voedingsdeskundige. Per jaar consumeerde Hoeksma, die zijn werk als vrachtwagenchauffeur moest opgeven vanwege een beroerte, vijftig kilo duivenvoer.Vrienden van Hoeksma vinden het wrang dat de geboren en getogen Veendammer alleen bekend is vanwege zijn bizarre eetgewoonte. Volgens hen was hij veel meer dan een zonderling, namelijk een kleurrijk persoon, die enthousiast vertelde over de jaren dat hij woonde en werkte in Australië. Zijn dood heeft hen zeer aangegrepen. De vrienden roemen Hoeksma, die teruggetrokken leefde, als eigenzinnig met een geheel eigen soort humor.
Vier jaar geleden haalde Gerben Hoeksma voor het laatst de krant toen hij voor de dood werd weggesleept door twee dorpsgenootjes. De toen 10-jarige Sander Postma en de 13-jarige Godelieve Kooge redden de zonderling het leven toen hij in de gracht was gevallen in Veendam en dreigde te verdrinken. Hoeksma was die bijna fatale zaterdagmiddag over zijn pantoffels gestruikeld, waardoor hij met zijn hoofd op de kade klapte en half bewusteloos in de plomp belandde. Wat Hoeksma nu wél fataal is geworden, dat is nog steeds een groot raadsel voor het Groninger rechercheteam.
Die dietisten hebben een ieder geval een motief om hem te vermoorden. Stel je voor dat de wereld zou ontdekken dat duivenvoer het beste afslankdieet isquote:
Sonja Bakker zou volgens geruchten zich al in Rio bevinden.quote:Op vrijdag 28 augustus 2009 15:45 schreef beeer het volgende:
[..]
Die dietisten hebben een ieder geval een motief om hem te vermoorden. Stel je voor dat de wereld zou ontdekken dat duivenvoer het beste afslankdieet is
Wat triest, ik ben echt verbaasd dat die man vermoord is.quote:Op vrijdag 28 augustus 2009 16:09 schreef NightH4wk het volgende:
Bah, vast een zwerver die dacht dat hij 10 euri kon vinden. De man liet schijnbaar veel mensen over de vloer.
Wie wil er nou een bejaarde oude vogelvoer etende vrek om het leven brengen?quote:Op vrijdag 28 augustus 2009 15:51 schreef Maron het volgende:
Hij is dus vermoord..
veendam -
Gerben Hoeksma uit Veendam is door een misdrijf om het leven gekomen. Dat bevestigt de politie. De 65-jarige man, beter bekend als de eter van duivenvoer, werd 19 augustus dood in zijn woning aangetroffen. Hij is vermoedelijk met meerdere messteken om het leven gebracht.
Bron: Dagblad v.h. Noorden
Vast zo'n type zonder vertrouwen in banken met een flinke duit ergens verborgen in huis...quote:Op vrijdag 28 augustus 2009 16:14 schreef Stali het volgende:
[..]
Wat triest, ik ben echt verbaasd dat die man vermoord is..
Maar je zou nog wel eens gelijk kunnen hebben dat iemand gedacht heeft: die man leeft zo zuinig daar valt vast een hoop te halen.
ik denk dat het wel gezond is ja, er zit geen vet in en wel veel mieralen en Vitamine Cquote:Op vrijdag 28 augustus 2009 15:45 schreef beeer het volgende:
[..]
Die dietisten hebben een ieder geval een motief om hem te vermoorden. Stel je voor dat de wereld zou ontdekken dat duivenvoer het beste afslankdieet is
Maar geen eiwit en je hebt ook vet nodig dus niet zo gezond.quote:Op vrijdag 28 augustus 2009 16:29 schreef henkway het volgende:
[..]
ik denk dat het wel gezond is ja, er zit geen vet in en wel veel mieralen en Vitamine C
maar of het lekker is
quote:Op vrijdag 28 augustus 2009 16:33 schreef WammesWaggel het volgende:
[..]
Maar geen eiwit en je hebt ook vet nodig dus niet zo gezond.
quote:Zonnebloem: De zonnebloem is een bijzonder waardevolle plant die niet alleen in de geneeskunde wordt gebruikt als urinedrijvend middel, maar ook omdat uit de zaden meervoudig onverzadigde olie geperst wordt. Er zijn twee hoofdvarianten, het zwarte zonnebloemzaad en het witte zonnebloemzaad. Op het witte zonnebloemzaad komen soms zwarte strepen in de lengte voor. De zaden hebben een aangename, nootachtige smaak en zijn zeer voedzaam. De olie van de zonnebloemzaden is meervoudig onverzadigd. Belangrijk voor mensen die zich bezighouden met voeding en cholesterolgehalten. Ook bevat de olie van de zonnebloemzaden veel mineralen.
Het is dan ook niet verwonderlijk dat de zonnebloem als voedselproduct zo populair is.
Door de yoghurt en voorgeweekt lijkt me goed te doen.quote:Op vrijdag 28 augustus 2009 16:29 schreef henkway het volgende:
[..]
ik denk dat het wel gezond is ja, er zit geen vet in en wel veel mieralen en Vitamine C
maar of het lekker is
bronquote:Jongens vast voor moordzaak duivenman
VEENDAM - De politie heeft twee jongens van 16 en 18 jaar uit Veendam aangehouden wegens betrokkenheid bij de dood van de 65-jarige Veendammer, 'duivenman' Gerben Hoeksma.
Dat maakte de Groningse politie donderdag bekend. Het slachtoffer verwierf in 2003 landelijke bekendheid omdat hij uitsluitend duivenvoer at.
De jongens zitten vast in het cellencomplex in Groningen en worden de komende dagen gehoord over hun betrokkenheid.
Het slachtoffer werd woensdag 19 augustus dood in zijn woning aan het Bocht Oosterdiep gevonden. Het lichaam van de man vertoonde letsel dat op moord duidde. Het Nederlands Forensisch Instituut heeft nog geen exacte doodsoorzaak kunnen vaststellen. Daar wordt nader onderzoek naar verricht.
Bronquote:De politie heeft een 16- en 18-jarige jarige jongen aangehouden wegens betrokkenheid bij de moord op de Veendammer Gerben Hoeksma. De 16-jarige is Thomas B. uit Delfzijl die eerder dit jaar verdween in Frankrijk toen hij daar door jeugdzorg te werk was gesteld bij een boer. Hij is nu al enige tijd ondergebracht bij een gezin in Veendam.
B. is één van de zeven tieners die regelmatig bij Hoeksma over de vloer kwam om softdrugs te gebruiken en alcohol te drinken. De politie heeft zich vanaf de vondst van de dode Hoeksma op 19 augustus met name op deze groep jongeren gericht.
De politie doet verder geen mededelingen over de identiteit van de aangehouden verdachten.
Alles wijst erop dat roof het motief was voor de moord op Veendammer Gerben Hoeksma. Uit de jas van het slachtoffer was zijn portemonnee verdwenen. Het huis van Hoeksma, die dood werd aangetroffen in het keldertje van zijn woning, was volledig overhoop gehaald.
Hoeksma werd op woensdag 19 augustus dood in zijn woning in Veendam aangetroffen. Vastgesteld is dat hij door geweld om het leven is gekomen. Vermoedelijk is hij op maandagavond 17 augustus om het leven gebracht. Getuigen hebben rond elf uur een persoon op een fiets bij zijn huis gezien.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |