quote:
AFGESLACHT IN DE KELDER
Zonderlinge Groningse duivenvoereter toch vermoord
Geruchten over dreigbrief
Bijna twee decennia leefde hij op een dieet van duivenvoer. Als ontbijt en ’s avonds als warme maaltijd, altijd een kommetje duivenzaadjes, maar wel eerst na een nachtje weken in lauw water ’om het wat malser te maken’. ’Duivenvoereter’ Gerben Hoeksma blijkt nu echter door een misdrijf om het leven te zijn gebracht, zo heeft de politie Groningen gistermiddag bevestigd. Naar verluidt zou hij dood zijn gevonden in zijn kelder, terwijl zijn huis overhoop was gehaald en er een dreigbrief is aangetroffen.
De politie vond zijn lichaam woensdag 19 augustus in zijn woning aan de Bocht Oosterdiep in Veendam nadat een kameraad de politie waarschuwde. De vriend vreesde het ergste omdat Hoeksma, die bijna altijd thuis was, de voordeur niet opendeed. De kennis wilde even langs wippen voor een bezoekje, maar zeer tegen Hoeksma’s strikte gewoonten in verscheen de zonderling niet.
Sporenonderzoek
In en rond de woning is de afgelopen dagen uitgebreid sporenonderzoek gedaan door de technische recherche, waarbij de straat enig tijd werd afgesloten. Ook is een buurtonderzoek gedaan.
Politiewoordvoerder Ger Blokzijl bevestigde gistermiddag desgevraagd dat twintig rechercheurs op de zaak zijn gezet, omdat inmiddels wordt uitgegaan van een misdrijf, gezien het letsel dat is aangetroffen op het lichaam. Momenteel wordt dit letsel nader onderzocht door het Nederlands Forensisch Instituut (NFI).
De politie vraagt getuigen zich te melden die Hoeksma in het weekeinde van 15 en 16 augustus nog hebben gezien. Volgens woordvoerder Blokzijl kwamen vele mensen over de vloer bij Hoeksma, onder wie ook jongeren. Hij bevestigt ook dat in de woning na grondig onderzoek sporen zijn aangetroffen die wijzen in de richting van een misdrijf.Hoeksma begon na zijn scheiding met het eten van duivenvoer. Hij zei geen zin te hebben om elke dag te koken, en duivenvoer leek hem een voedzaam alternatief. De jaren erna bewezen dat ook, want Hoeksma was naar eigen zeggen nooit echt ziek. Jaren geleden vertelde hij in De Telegraaf: „Het is lekkerder dan havermout en ik krijg nu echt iets voedzaams in mijn maag. Bovendien kan ik het duivenvoer in droge toestand jarenlang goedhouden.”
Hoeksma haalde het idee uit de dieetboeken van dokter Moerman. „Een duif kan er meer dan 1000 kilometer mee vliegen. Ik dacht: dan moet het toch wel voedzaam zijn. Ik heb ontdekt dat er meer dan 15 verschillende soorten zaden, pitten en granen in zitten. Op een dag ben ik gewoon naar de dierenwinkel gegaan, heb een kilo gekocht, met water gemengd en wonder boven wonder vond ik het lekker”, vertelde hij in 1993.
Diëtisten
Diëtisten vroegen zich af of het raadzaam was voor anderen om het ’vrekkendieet’ (een zak duivenvoer van 25 kilo kost nog geen 15 euro) te volgen. „Niet iedereen heeft een maag van beton en darmen van elastiek”, aldus een verbijsterde voedingsdeskundige. Per jaar consumeerde Hoeksma, die zijn werk als vrachtwagenchauffeur moest opgeven vanwege een beroerte, vijftig kilo duivenvoer.Vrienden van Hoeksma vinden het wrang dat de geboren en getogen Veendammer alleen bekend is vanwege zijn bizarre eetgewoonte. Volgens hen was hij veel meer dan een zonderling, namelijk een kleurrijk persoon, die enthousiast vertelde over de jaren dat hij woonde en werkte in Australië. Zijn dood heeft hen zeer aangegrepen. De vrienden roemen Hoeksma, die teruggetrokken leefde, als eigenzinnig met een geheel eigen soort humor.
Vier jaar geleden haalde Gerben Hoeksma voor het laatst de krant toen hij voor de dood werd weggesleept door twee dorpsgenootjes. De toen 10-jarige Sander Postma en de 13-jarige Godelieve Kooge redden de zonderling het leven toen hij in de gracht was gevallen in Veendam en dreigde te verdrinken. Hoeksma was die bijna fatale zaterdagmiddag over zijn pantoffels gestruikeld, waardoor hij met zijn hoofd op de kade klapte en half bewusteloos in de plomp belandde. Wat Hoeksma nu wél fataal is geworden, dat is nog steeds een groot raadsel voor het Groninger rechercheteam.
bron