abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_100799995
quote:
0s.gif Op dinsdag 16 augustus 2011 11:28 schreef ATON het volgende:

[..]

Daar ben ik het mee eens. En gezien dit vast niet de eerste keer is dat deze oproerkraaier van zich laat horen werd hij met zijn gevolg al zeer goed in de gaten gehouden. En vertellen deze ' verscheidene geleerden ' er dan ook niet bij waarover deze oproer ging ?
Dat kunnen verschillende zaken geweest zijn; misschien werd zijn achterban te groot, misschien heeft Jezus bepaalde uitspraken gedaan die de Romeinen of de hogepriester niet zinde, of iets anders :)

quote:
Je moet nu weer geen woorden aan me toewijzen die ik niet geschreven heb." Militaire leider ", waar heb ik dat beweerd ?
Jij niet, dat deed ik:

quote:
0s.gif Op dinsdag 16 augustus 2011 10:06 schreef Haushofer het volgende:
Jezus als militaire leider is er één van, maar persoonlijk zie ik niet zo in waarom deze verklaring nou zoveel beter is dan bijvoorbeeld de visie dat Jezus een eschatologisch-apocalyptische profeet was die daadwerkelijk het ingrijpen van God verwachtte (en, volgens iemand als Schweitzer, in dat licht een "mislukte profeet" was).

quote:
En nu zou ik eens van jou willen weten wie de historische figuur Jezus was.
Ik neig nu naar het idee dat Jezus een profeet was die meende dat de eindtijd gekomen was, en dat hij zichzelf de rol toedichtte om de mensen hiervan bewust te maken. Ook denk ik dat hij, zoals wel meer rabbi's deden, zijn eigen invulling van de wet onderwees, waarbij het concept naastenliefde (gebaseerd op b.v. Lev.19:18) een belangrijke rol speelde. Niet echt wereldschokkend overigens :) Ook denk ik dat Jezus door anderen als een wonderdoener werd beschouwd, zoals Honi hame'agel voor Jezus, of Hanina Ben Dosa na Jezus.

Hoe hij zichzelf zag is moeilijk te reconstrueren; ik denk dat het idee van een goddelijk figuur pas later aan hem is toegedicht. Wel denk ik dat het eschatologische element belangrijk is geweest. Dit kun je beredeneren op het "principle of embarrassment": Als Jezus dit soort uitspraken, zoals in Matt.24:34, niet gedaan had, dan kun je je afvragen waarom het toch is opgenomen in de evangelieën (waarvan ik overigens neig deze als respons te zien op het uitblijven van het Hemelse Koninkrijk).
pi_100801824
quote:
0s.gif Op dinsdag 16 augustus 2011 11:49 schreef Haushofer het volgende:

Dat kunnen verschillende zaken geweest zijn; misschien werd zijn achterban te groot, misschien heeft Jezus bepaalde uitspraken gedaan die de Romeinen of de hogepriester niet zinde, of iets anders :)
Zoiets als het "cordon sanitair " bij een bepaalde politieke Belgische partij. Of op de tempelmuur wat graffiti gekliederd in de geest van ' Romans go home '. Tja, kan zo veel zijn he ? Alhoewel je toch verder gaat op het N.T. , wat denk je van volgende uitspraak ? : Geef de keizer wat de keizer toekomt en geef aan god wat god toekomt. Boos dat die Romeinen en hogepriesters werden, boos !!
quote:
Ik neig nu naar het idee dat Jezus een profeet was die meende dat de eindtijd gekomen was, en dat hij zichzelf de rol toedichtte om de mensen hiervan bewust te maken.
Dat zou best kunnen. Als je wat politiek bewust was kon je handig inspelen op de nakende Nabatese oorlog ( 41 n.C.) en het nakende ' Koninkrijk gods' ( Joods koninkrijk ) impliceerde. Het ijzer was heet genoeg om gesmeed te worden.
quote:
Ook denk ik dat hij, zoals wel meer rabbi's deden, zijn eigen invulling van de wet onderwees, waarbij het concept naastenliefde (gebaseerd op b.v. Lev.19:18) een belangrijke rol speelde. Niet echt wereldschokkend overigens :) Ook denk ik dat Jezus door anderen als een wonderdoener werd beschouwd, zoals Honi hame'agel voor Jezus, of Hanina Ben Dosa na Jezus.
Tja, zoiets verdient wel de kruisdood. Je zou voor minder... Hebben ze Honi en Dosa daarvoor ook gekruisigd ?

quote:
Hoe hij zichzelf zag is moeilijk te reconstrueren.
Zeker als bepaalde zaken niet direct in je kraam passen.
quote:
ik denk dat het idee van een goddelijk figuur pas later aan hem is toegedicht.
Ho, je denkt dit enkel maar... blijven lezen HH !
quote:
Wel denk ik dat het eschatologische element belangrijk is geweest. Dit kun je beredeneren op het "principle of embarrassment": Als Jezus dit soort uitspraken, zoals in Matt.24:34, niet gedaan had, dan kun je je afvragen waarom het toch is opgenomen in de evangelieën (waarvan ik overigens neig deze als respons te zien op het uitblijven van het Hemelse Koninkrijk).
Kijk, nu heb je het plots over het " Hemelse Koninkrijk " ! Waar is dáár ergens sprake van ? Moet dat niet " Het Koninkrijk Gods " zijn ? Dat is toch nog wel iets anders hoor.

Matt.24:34 Ik verzeker jullie: deze generatie zal zeker nog niet verdwenen zijn wanneer al die dingen gebeuren.

Over welke dingen denk je dat hier sprake is ? Zie effe hogerop. Dat is mijn idee!( eigenlijk van vele historici )
pi_100803540
quote:
0s.gif Op dinsdag 16 augustus 2011 12:40 schreef ATON het volgende:

[..]

Zoiets als het "cordon sanitair " bij een bepaalde politieke Belgische partij. Of op de tempelmuur wat graffiti gekliederd in de geest van ' Romans go home '. Tja, kan zo veel zijn he ? Alhoewel je toch verder gaat op het N.T. , wat denk je van volgende uitspraak ? : Geef de keizer wat de keizer toekomt en geef aan god wat god toekomt. Boos dat die Romeinen en hogepriesters werden, boos !!
Je ziet een tendens in het NT om de Romeinen positief af te schilderen, en de Joden als tegenstanders van het nieuwgebakken Christelijke geloof neer te zetten. Een reden daarvoor kan zijn dat vroeg-Christenen de Romeinen vooral wouden laten zien dat ze geen staatsbedreiging vormden. De milde manier waarop Pilatus wordt beschreven kun je zo ook verklaren.

De uitspraak van Jezus omtrent de keizer kun je ook in dat daglicht plaatsen; het zou heel goed een verzinsel kunnen zijn van de evangelisten met bovengenoemd doel :)

quote:
Tja, zoiets verdient wel de kruisdood. Je zou voor minder... Hebben ze Honi en Dosa daarvoor ook gekruisigd ?
Zie hier en hier: nee dus. Maar dat zeg ik ook niet, dus ik snap je opmerking hier niet.

quote:
Zeker als bepaalde zaken niet direct in je kraam passen.
Nee, in het algemeen niet.

quote:
Kijk, nu heb je het plots over het " Hemelse Koninkrijk " ! Waar is dáár ergens sprake van ? Moet dat niet " Het Koninkrijk Gods " zijn ? Dat is toch nog wel iets anders hoor.
Ik zou de exacte verschillen niet kennen; ik meende dat "hemels koninkrijk" een Hebraïsme was van "koninkrijk Gods".

[ Bericht 1% gewijzigd door Haushofer op 16-08-2011 13:31:03 ]
pi_100804307
quote:
0s.gif Op dinsdag 16 augustus 2011 13:22 schreef Haushofer het volgende:
Je ziet een tendens in het NT om de Romeinen positief af te schilderen, en de Joden als tegenstanders van het nieuwgebakken Christelijke geloof neer te zetten. Een reden daarvoor kan zijn dat vroeg-Christenen de Romeinen vooral wouden laten zien dat ze geen staatsbedreiging vormden. De milde manier waarop Pilatus wordt beschreven kun je zo ook verklaren.
Maar daar hadden we het toch niet over he ? De vraag was wat Jezus doel was en wie hij was en niet wat de auteurs van de evangelies ervan gemaakt hebben zoals:

quote:
De uitspraak van Jezus omtrent de keizer kun je ook in dat daglicht plaatsen; het zou heel goed een verzinsel kunnen zijn van de evangelisten met bovengenoemd doel :)
En dit om de eenvoudige reden dat deze evangelies geschreven zijn door en voor hellenistische joden lang na de feiten en helemaal niet de bedoeling hadden er de historische jezus in te beschrijven. Paulus' geschriften zijn nog ouder dan de evangelies. Zie je daar een ' levende Jezus ' en verslag van zijn leven in staan ? Dit joods publiek zat voornamelijk in de diaspora en de Romeinen waren hun broodheren. Logisch dat er zulke uitspraken in stonden.

quote:
Ik zou de exacte verschillen niet kennen; ik meende dat "hemels koninkrijk" een Hebraïsme was van "koninkrijk Gods".
En ik meen dat " hemels koninkrijk " een christelijk versie is van het joodse " koninkrijk gods ", wat slaat op een aards koninkrijk en de christelijke versie op een ' hiernamaals-koninkrijk '.
pi_100804414
HH:
quote:
Maar dat zeg ik ook niet, dus ik snap je opmerking hier niet.
Overlees dan maar eens de voorgaande posting. Misschien snap je dan wél mijn logica.
pi_100804652
quote:
0s.gif Op dinsdag 16 augustus 2011 13:39 schreef ATON het volgende:

En dit om de eenvoudige reden dat deze evangelies geschreven zijn door en voor hellenistische joden lang na de feiten en helemaal niet de bedoeling hadden er de historische jezus in te beschrijven. Paulus' geschriften zijn nog ouder dan de evangelies. Zie je daar een ' levende Jezus ' en verslag van zijn leven in staan ? Dit joods publiek zat voornamelijk in de diaspora en de Romeinen waren hun broodheren. Logisch dat er zulke uitspraken in stonden.
Ten eerste is de vraag in hoeverre het Jodendom in Jezus' tijd uniform was en in hoeverre het Hellenisme haar invloed uitoefende op het Joodse denken, een nogal subtiel vraagstuk. Ten tweede kun je denk ik wel verklaren waarom Paulus weinig aandacht besteed aan de historische Jezus: Paulus had de overtuiging dat Jezus spoedig terug zou keren. Dat maakte zijn theologische boodschap vele malen belangrijker dan een historische verhaling. Na enkele decennia, als de terugkomst uitblijft, zie je de behoefte aan meer "historische verhandelingen" opduiken in de vorm van de evangelieën.
pi_100804976
quote:
0s.gif Op dinsdag 16 augustus 2011 13:39 schreef ATON het volgende:
En ik meen dat " hemels koninkrijk " een christelijk versie is van het joodse " koninkrijk gods ", wat slaat op een aards koninkrijk en de christelijke versie op een ' hiernamaals-koninkrijk '.
Waarom? In het Hebreeuws heb je bijvoorbeeld de uitspraak "avinoe shebashamajim", "onze vader in de hemel". Ik zie zo gauw niet in waarom dat "een Christelijke versie van" zou moeten zijn.
pi_100806527
quote:
0s.gif Op dinsdag 16 augustus 2011 13:55 schreef Haushofer het volgende:

[..]

Waarom? In het Hebreeuws heb je bijvoorbeeld de uitspraak "avinoe shebashamajim", "onze vader in de hemel". Ik zie zo gauw niet in waarom dat "een Christelijke versie van" zou moeten zijn.
En dit heeft niks te maken met ' Het koninkrijk Gods ' zou ik zo denken.
pi_100807857
quote:
0s.gif Op dinsdag 16 augustus 2011 13:47 schreef Haushofer het volgende:

[..]

Ten eerste is de vraag in hoeverre het Jodendom in Jezus' tijd uniform was en in hoeverre het Hellenisme haar invloed uitoefende op het Joodse denken, een nogal subtiel vraagstuk.
De joodse godsdienst kent geen dogma's en daardoor waren er ook verschillende stromingen binnen de Wet, u zeker wel bekend welke die stromingen waren. Echter, ik heb het hier over een stroming die BUITEN dit joods denken viel en wat men de hellenistische joden noemde. Dit waren joden die de Wet niet meer aanhingen en zich hadden aangesloten bij het Grieks-Romeins denken en een of andere Mysterie-religie aanhingen, zoals bv. Paulus. Zijn publiek waren geen joden van de Wet. Het is net deze groep die men kan zien als de eerste christenen. De Mysterie-culten waren reeds in Palestina bekend sinds Alexander de Grote. Zulke mysteriescholen waren te vinden over heel Palestina ten tijde van Jezus. Jezus was een zeloot, wat hoeder en bewaker van de Wet wil zeggen. Nu zou men spreken van Chassidische joden, een ultra-orthodoxe strekking. paulus was een helleense jood uit Tarsus, toen een centrum van mysterie-cultussen, net zoals Alexandrië, waar de evangelies geschreven zijn. Paulus' bedoeling was deze joden een eigen cultus te bezorgen met een held uit hun midden, zoals Pythagoras gedaan had met Dionysus.
quote:
Ten tweede kun je denk ik wel verklaren waarom Paulus weinig aandacht besteed aan de historische Jezus: Paulus had de overtuiging dat Jezus spoedig terug zou keren.
Een ' heropstanding '-theologie, conform aan de helleense mysterie-culten.
quote:
Dat maakte zijn theologische boodschap vele malen belangrijker dan een historische verhaling. Na enkele decennia, als de terugkomst uitblijft, zie je de behoefte aan meer "historische verhandelingen" opduiken in de vorm van de evangelieën.
Deze ' historische verhandelingen ' zijn er pas gekomen bij de scheuring van de gnostische christenen en de orthodoxe christenen. Alle evangelies zijn practisch gelijktijdig ontstaan en hadden ook niet de bedoeling een historische Jezus te laten zien om de eenvoudige reden dat er een verschillende doelstelling was. Pas later heeft men deze evangelies een auteursnaam gegeven om de orginaliteit te claimen. Met vier evangelies ( vier windstreken ) had men voldoende, na grondige aanpassing en de rest werd ' ketters'.
( " De Gnostische evangelies " " Ketters en rechtsgelovigen " : Elaine Pagels )
Meer auteurs betreft dit item :
http://nl.wikipedia.org/wiki/Gnostiek

[ Bericht 0% gewijzigd door ATON op 17-08-2011 07:36:39 ]
  dinsdag 16 augustus 2011 @ 17:16:42 #260
347983 Cognitor
Non vincit nisi veritas
pi_100812963
ATON schreef:
quote:
dat deze evangelies geschreven zijn door en voor hellenistische joden lang na de feiten en helemaal niet de bedoeling hadden er de historische jezus in te beschrijven.
Ik denk dat de evangeliën wel als geschiedschrijving bedoeld zijn. Dat blijkt bijvoorbeeld uit de proloog van Lucas, die sterk lijkt op prologen van Grieks-Romeinse historiografische werken. Lucas schrijft: "1 Nadat reeds velen zich tot taak hebben gesteld om een verslag te schrijven over de gebeurtenissen die zich in ons midden hebben voltrokken, 2 en die ons zijn overgeleverd door degenen die vanaf het begin ooggetuigen zijn geweest en dienaren van het Woord zijn geworden, 3 leek het ook mij goed om alles van de aanvang af nauwkeurig na te gaan en deze gebeurtenissen in ordelijke vorm voor u, hooggeachte Theofilus, op schrift te stellen, 4 om u te overtuigen van de betrouwbaarheid van de zaken waarin u onderricht bent." (NBV)
pi_100813361
quote:
0s.gif Op dinsdag 16 augustus 2011 17:16 schreef Cognitor het volgende:
ATON schreef:

[..]

Ik denk dat de evangeliën wel als geschiedschrijving bedoeld zijn. Dat blijkt bijvoorbeeld uit de proloog van Lucas, die sterk lijkt op prologen van Grieks-Romeinse historiografische werken. Lucas schrijft: "1 Nadat reeds velen zich tot taak hebben gesteld om een verslag te schrijven over de gebeurtenissen die zich in ons midden hebben voltrokken, 2 en die ons zijn overgeleverd door degenen die vanaf het begin ooggetuigen zijn geweest en dienaren van het Woord zijn geworden, 3 leek het ook mij goed om alles van de aanvang af nauwkeurig na te gaan en deze gebeurtenissen in ordelijke vorm voor u, hooggeachte Theofilus, op schrift te stellen, 4 om u te overtuigen van de betrouwbaarheid van de zaken waarin u onderricht bent." (NBV)
En dit zou dan zekere historische correctheid moeten veronderstellen. Vraag is dan: Waarom geven de vier auteurs dan een verschillend verslag van deze ' feiten ' ?
pi_100813566
quote:
0s.gif Op dinsdag 16 augustus 2011 17:26 schreef ATON het volgende:

[..]

En dit zou dan zekere historische correctheid moeten veronderstellen. Vraag is dan: Waarom geven de vier auteurs dan een verschillend verslag van deze ' feiten ' ?
Het zou in elk geval de intentie om historische verslaggeving (ongetwijfeld vermengt met de nodige mythe en/of persoonlijke interpretaties) kunnen aangeven.

Dat verschillende auteurs verschillende verslagen geven is niet zo gek; het zou immers goed kunnen dat deze auteurs slechts een overlappende verzameling/gerelateerde bronnen gebruikten, maar elkaar verder niet kenden. Je kunt je beter afvragen waarom de auteur van Lukas en Handelingen verschillend verslag doet over bepaalde zaken. Sommigen zien dat als een literaire vorm (esthetisch gemotiveerd) om herhaling te voorkomen; in hoeverre dit in andere klassieke teksten wordt toegepast zou ik niet weten.
pi_100813780
quote:
0s.gif Op dinsdag 16 augustus 2011 17:31 schreef Haushofer het volgende:

[..]

Het zou in elk geval de intentie om historische verslaggeving (ongetwijfeld vermengt met de nodige mythe en/of persoonlijke interpretaties) kunnen aangeven.

Dat verschillende auteurs verschillende verslagen geven is niet zo gek; het zou immers goed kunnen dat deze auteurs slechts een overlappende verzameling/gerelateerde bronnen gebruikten, maar elkaar verder niet kenden. Je kunt je beter afvragen waarom de auteur van Lukas en Handelingen verschillend verslag doet over bepaalde zaken. Sommigen zien dat als een literaire vorm (esthetisch gemotiveerd) om herhaling te voorkomen; in hoeverre dit in andere klassieke teksten wordt toegepast zou ik niet weten.
Strookt dus in elk geval niet met de veronderstelling van Cognitor.
pi_100814074
quote:
0s.gif Op dinsdag 16 augustus 2011 17:35 schreef ATON het volgende:

[..]

Strookt dus in elk geval niet met de veronderstelling van Cognitor.
Wat Lucas zegt is
quote:
...leek het ook mij goed om alles van de aanvang af nauwkeurig na te gaan en deze gebeurtenissen in ordelijke vorm voor u, hooggeachte Theofilus, op schrift te stellen...
De intentie lijkt dus historisch te zijn, maar in hoeverre Lucas' bronnen volledig waren en/of historisch betrouwbaar, dat weten we niet en is erg lastig in te schatten (orale traditie?Q?) Ik weet bar weinig van klassieke teksten, maar er kan een reden zijn waarom Lucas verschillende verslagen lijkt te geven van dezelfde gebeurtenissen; misschien waren zijn bronnen daar onvolledig en is dit zijn manier om verschillende opties open te houden.

Maar hoe de opening van Lucas met jouw claim

quote:
0s.gif Op dinsdag 16 augustus 2011 15:03 schreef ATON het volgende:
Alle evangelies zijn practisch gelijktijdig ontstaan en hadden ook niet de bedoeling een historische Jezus te laten zien...
is te rijmen, is me inderdaad ook niet duidelijk. Hoe kijk je daar zelf tegen aan?
  dinsdag 16 augustus 2011 @ 17:44:36 #265
347983 Cognitor
Non vincit nisi veritas
pi_100814197
quote:
0s.gif Op dinsdag 16 augustus 2011 17:26 schreef ATON het volgende:

[..]

En dit zou dan zekere historische correctheid moeten veronderstellen.
Nee. Een geschrift met een historische bedoeling kan een buitengewoon lage graad aan historische correctheid bezitten.

@Haushofer: aan welke verschillen tussen Handelingen en Acta denk jij?
pi_100814613
quote:
0s.gif Op dinsdag 16 augustus 2011 17:44 schreef Cognitor het volgende:

[..]

Nee. Een geschrift met een historische bedoeling kan een buitengewoon lage graad aan historische correctheid bezitten.
Dat is juist. In elk geval voor mij voldoende deze figuur als historisch te beschouwen.
pi_100840874
Haushofer:
quote:
Maar hoe de opening van Lucas met jouw claim is te rijmen, is me inderdaad ook niet duidelijk.
Nou, voor mij wel. En voor jou zou het nu ook al zachtjesaan duidelijk moeten zijn.
pi_100843488
quote:
0s.gif Op dinsdag 16 augustus 2011 17:44 schreef Cognitor het volgende:
@Haushofer: aan welke verschillen tussen Handelingen en Acta denk jij?
Bijvoorbeeld als het gaat om de getuigen na Jezus' opstanding, of wanneer Jezus opgenomen werd :)

Ook binnen Handelingen zelf zijn er volgens mij verschillende verhalen over wat Paulus na zijn bekering deed, maar dat zou ik even expliciet moeten opzoeken.

[ Bericht 11% gewijzigd door Haushofer op 17-08-2011 10:45:32 ]
pi_100843506
quote:
0s.gif Op woensdag 17 augustus 2011 05:50 schreef ATON het volgende:
Haushofer:

[..]

Nou, voor mij wel. En voor jou zou het nu ook al zachtjesaan duidelijk moeten zijn.
Nee, eerlijk gezegd niet. Kun je dit ook uitleggen?

Daarbij, wanneer je de evangelieën in chronologische volgorde legt (Marcus, Matteus, Lucas, Johannes), heb je bij verschillende onderwerpen (b.v. de rol van Satan of de rol van Jezus) duidelijke gradaties. Hoe leg je die uit wanneer de evangelieën "ongeveer gelijktijdig ontstaan" zijn? Kunnen dergelijke gradaties in zo'n kort tijdsbestek ontstaan?

[ Bericht 12% gewijzigd door Haushofer op 17-08-2011 11:02:08 ]
pi_100844924
quote:
0s.gif Op woensdag 17 augustus 2011 10:11 schreef Haushofer het volgende:

[..]

Nee, eerlijk gezegd niet. Kun je dit ook uitleggen?

Daarbij, wanneer je de evangelieën in chronologische volgorde legt (Marcus, Matteus, Lucas, Johannes), heb je bij verschillende onderwerpen (b.v. de rol van Satan of de rol van Jezus) duidelijke gradaties. Hoe leg je die uit wanneer de evangelieën "ongeveer gelijktijdig ontstaan" zijn? Kunnen dergelijke gradaties in zo'n kort tijdsbestek ontstaan?
In een tijdspanne van pakweg 50 jaar kan er veel gebeuren hoor. Vermoedelijk zaten deze auteurs niet naast elkaar te spieken als je in die richting zou denken.
pi_100844944
quote:
0s.gif Op woensdag 17 augustus 2011 10:10 schreef Haushofer het volgende:

[..]

Bijvoorbeeld als het gaat om de getuigen na Jezus' opstanding, of wanneer Jezus opgenomen werd :)

Ook binnen Handelingen zelf zijn er volgens mij verschillende verhalen over wat Paulus na zijn bekering deed, maar dat zou ik even expliciet moeten opzoeken.
Je doet maar.
pi_100845066
quote:
0s.gif Op woensdag 17 augustus 2011 11:04 schreef ATON het volgende:

[..]

In een tijdspanne van pakweg 50 jaar kan er veel gebeuren hoor. Vermoedelijk zaten deze auteurs niet naast elkaar te spieken als je in die richting zou denken.
Ik begrijp het niet helemaal goed. Kun je nog eens helder proberen uit te leggen wat je standpunt nu is? Jij stelt ten eerste:

quote:
Alle evangelies zijn practisch gelijktijdig ontstaan en hadden ook niet de bedoeling een historische Jezus te laten zien...
Kun je nog eens uitleggen hoe

• Het eerste dikgedrukte is te rijmen met de verschillende gradaties die je ziet in de evangelieën
• Het tweede dikgedrukte is te rijmen met de opening van Lucas, die in elk geval een historische bedoeling lijkt te impliceren?

Of ga je hier weer impliciet vanuit dat de evangelieën later zijn aangepast?
  woensdag 17 augustus 2011 @ 11:10:13 #273
126003 Daniel1976
de omnibus dubitandum
pi_100845091
quote:
0s.gif Op dinsdag 16 augustus 2011 17:31 schreef Haushofer het volgende:

[..]

Mwah, vind ik ver gaan die uitspraak. Ik zou niet verder willen gaan dan dat de schrijver je de indruk probeert te geven dat het om historische gebeurtenissen gaat.
quote:
Handelingen, dat is toch één van de boeken met een zeer onzekere herkomst?
Ieder geval niet door Paulus geschreven.
pi_100845177
quote:
0s.gif Op woensdag 17 augustus 2011 11:09 schreef Haushofer het volgende:

[..]

Ik begrijp het niet helemaal goed. Kun je nog eens helder proberen uit te leggen wat je standpunt nu is? Jij stelt ten eerste:

[..]

Kun je nog eens uitleggen hoe

• Het eerste dikgedrukte is te rijmen met de verschillende gradaties die je ziet in de evangelieën
• Het tweede dikgedrukte is te rijmen met de opening van Lucas, die in elk geval een historische bedoeling lijkt te impliceren?

Of ga je hier weer impliciet vanuit dat de evangelieën later zijn aangepast?
Nee hoor. Houd een ander voor de gek.
pi_100845212
quote:
0s.gif Op woensdag 17 augustus 2011 11:12 schreef ATON het volgende:

[..]

Nee hoor. Houdt een ander voor de gek.
Wat dan wel?

Als je niet normaal in discussie wil, dan kun je dat nu aangeven, dan steek ik er ook geen tijd meer in :)
pi_100845245
quote:
0s.gif Op woensdag 17 augustus 2011 11:10 schreef Daniel1976 het volgende:

Mwah, vind ik ver gaan die uitspraak. Ik zou niet verder willen gaan dan dat de schrijver je de indruk probeert te geven dat het om historische gebeurtenissen gaat.
Dus je twijfelt aan de oprechtheid van de auteur?

quote:
Handelingen, dat is toch één van de boeken met een zeer onzekere herkomst?
Ieder geval niet door Paulus geschreven.
Nee, door de auteur van Lucas.
pi_100845289
quote:
0s.gif Op woensdag 17 augustus 2011 11:13 schreef Haushofer het volgende:

[..]

Wat dan wel?

Als je niet normaal in discussie wil, dan kun je dat nu aangeven, dan steek ik er ook geen tijd meer in :)
Doeiiii .
  woensdag 17 augustus 2011 @ 11:16:18 #278
126003 Daniel1976
de omnibus dubitandum
pi_100845302
En ja in 50 jaar kan er heel veel gebeuren en de meest onzinnige verhalen kunnen dan in de wereld komen:

Als je er van uit gaat dat Hitler geen zelfmoord gepleegd heeft....
http://www.google.nl/sear(...)01c&biw=1280&bih=699

En nu hebben wij nog de beschikking over beeld / audio / foto materiaal.
quote:
0s.gif Op woensdag 17 augustus 2011 11:14 schreef Haushofer het volgende:

[..]

Dus je twijfelt aan de oprechtheid van de auteur?
Ja tuurlijk. Alle boeken zijn met een doel geschreven en in mijn opinie heeft dat niets van doen met geschiedschrijving.
quote:
Nee, door de auteur van Lucas.
pi_100845334
quote:
0s.gif Op woensdag 17 augustus 2011 11:15 schreef ATON het volgende:
Doeiiii .
't Is weer stuitend hoe jij met kritiek en serieuze vragen omgaat, ATON, het doet bijna denken alsof ik met een orthodox religieus iemand zit te discusseren. Maar in dat geval: :W
pi_100845361
quote:
0s.gif Op woensdag 17 augustus 2011 11:16 schreef Daniel1976 het volgende:
Ja tuurlijk. Alle boeken zijn met een doel geschreven en in mijn opinie heeft dat niets van doen met geschiedschrijving.
Nou ja, "niet van doen", dat is dus de vraag :) In hoeverre kun je Lucas als een klassieke biografie opvatten? Dat de tekst met een doel is geschreven zegt iets over de gekleurdheid.
  woensdag 17 augustus 2011 @ 11:19:13 #281
227435 heartz
Illusion 4 Confusion
pi_100845398
quote:
0s.gif Op woensdag 17 augustus 2011 11:16 schreef Daniel1976 het volgende:
En nu hebben wij nog de beschikking over beeld / audio / foto materiaal.

Want dat is zo betrouwbaar?
Volg je hart, gebruik je verstand.
  woensdag 17 augustus 2011 @ 11:32:31 #282
347983 Cognitor
Non vincit nisi veritas
pi_100845831
Over verschillen tussen Lucas en Handelingen:
quote:
Bijvoorbeeld als het gaat om de getuigen na Jezus' opstanding, of wanneer Jezus opgenomen werd

Dat laatste is een verschil tussen Paulus' brieven en Handelingen. In Handelingen wordt wel drie keer het bekeringsverhaal van Paulus verteld, en elke keer net ietsje anders. Dat betekent dat Lucas in dit geval meer waarde hechtte aan literaire variatie dan aan een saaie herhaling.
De verschillen tussen het slot van Lucas en het begin van Handelingen zijn m.i. goed te verklaren als je het doel van elk gedeelte voor ogen houdt, namelijk de afsluiting van het evangelie of het begin van de kerk. (Daarmee zeg ik trouwens nog niets over de geschiedenis achter die verhalen.)

Wat betreft de al dan niet oprechte bedoeling van de schrijvers van de evangeliën. Ik vind het niet overtuigend om te zeggen dat die schrijvers een ideologische bedoeling hadden en daarom slechts een historische bedoeling veinsden. Dat klopt niet met wat er overigens bekend is van aniteke geschiedschrijvers. Neem nu Josefus, die spreekt zichzelf regelmatig tegen en heeft apologetische bedoelingen. Is hij daarom minder een historicus? Neen. Als je dat zou beweren leg je moderne maatstaven aan en dat is een anachronisme.
pi_100846390
quote:
0s.gif Op woensdag 17 augustus 2011 11:32 schreef Cognitor het volgende:
Dat laatste is een verschil tussen Paulus' brieven en Handelingen. In Handelingen wordt wel drie keer het bekeringsverhaal van Paulus verteld, en elke keer net ietsje anders. Dat betekent dat Lucas in dit geval meer waarde hechtte aan literaire variatie dan aan een saaie herhaling.
Hier doelde ik inderdaad op :) Is dit een literaire vorm die je vaker tegenkomt in klassieke teksten? En zo ja, zou je daar voorbeelden van kunnen geven? :)
  woensdag 17 augustus 2011 @ 11:54:36 #284
126003 Daniel1976
de omnibus dubitandum
pi_100846495
quote:
0s.gif Op woensdag 17 augustus 2011 11:19 schreef heartz het volgende:

[..]

Want dat is zo betrouwbaar?
Betrouwbaarder dan helemaal niets en als je ziet hoeveel hoaxes er na 66 jaar over de 2e wereld oorlog de ronde doen.
En de grap is dat als we even lokaal kijken naar Nederland en de 2e wereld oorlog, dat dan een groot deel van de hoaxes zelfs van de geschiedschrijvers af komt. (http://nl.wikipedia.org/wiki/Loe_de_Jong) Zo heeft bijvoorbeeld een groot deel van de mensen tijden lang het idee gehad dat bijna alle nederlanders verzetsstrijders waren en oja er waren ook nog een paar nsb'ers. De werkelijkheid ligt heel anders. En dat is sinds het ergens rond het jaar 2000 wel gecorrigeerd, maar toch.

We hebben het nu even over een gebeurtenis van 66 jaar geleden.
En in die tijd was er dus al vanalles beschikbaar om gebeurtenissen enigszins betrouwbaar vast te leggen. Maar blijkbaar gaat het toch mis.

De laatste 100 jaar leven we in een redelijk georganiseerde maatschappij met technische mogelijkheden. Ik stel dat dit 2000 jaar geleden wel anders was, waardoor eventuele geschiedenis nog meer aan inflatie onderhevig was dan nu.
  woensdag 17 augustus 2011 @ 11:57:22 #285
227435 heartz
Illusion 4 Confusion
pi_100846579
quote:
0s.gif Op woensdag 17 augustus 2011 11:54 schreef Daniel1976 het volgende:

[..]

Betrouwbaarder dan helemaal niets en als je ziet hoeveel hoaxes er na 66 jaar over de 2e wereld oorlog de ronde doen.
En de grap is dat als we even lokaal kijken naar Nederland en de 2e wereld oorlog, dat dan een groot deel van de hoaxes zelfs van de geschiedschrijvers af komt. (http://nl.wikipedia.org/wiki/Loe_de_Jong) Zo heeft bijvoorbeeld een groot deel van de mensen tijden lang het idee gehad dat bijna alle nederlanders verzetsstrijders waren en oja er waren ook nog een paar nsb'ers. De werkelijkheid ligt heel anders. En dat is sinds het ergens rond het jaar 2000 wel gecorrigeerd, maar toch.

En in die tijd was er dus al vanalles beschikbaar om gebeurtenissen enigszins betrouwbaar vast te leggen. Maar blijkbaar gaat het toch mis.

De laatste 100 jaar leven we in een redelijk georganiseerde maatschappij met technische mogelijkheden. Ik stel dat dit 2000 jaar geleden wel anders was, waardoor eventuele geschiedenis nog meer aan inflatie onderhevig was dan nu.
Wil je hiermee beweren dat beelden niet bewust in scene gezet kunnen worden?
Volg je hart, gebruik je verstand.
pi_100846631
quote:
0s.gif Op woensdag 17 augustus 2011 11:54 schreef Daniel1976 het volgende:

[..]

Maar zoals Cognitor aangeeft: pas je dezelfde kritiek ook toe op iemand als Josephus, iemand die volgens veel historici van onschatbare waarde is geweest? Kun je ook op zijn post in gaan?

Ik vind het nogal zwart-wit eigenlijk.
pi_100846665
@Cognitor: ben je ook bekend met de ideeën van Robert Price, en zo ja, wat vind je daar van?
pi_100847107
quote:
0s.gif Op woensdag 17 augustus 2011 11:17 schreef Haushofer het volgende:

[..]

't Is weer stuitend hoe jij met kritiek en serieuze vragen omgaat, ATON, het doet bijna denken alsof ik met een orthodox religieus iemand zit te discusseren. Maar in dat geval: :W
Kijk, dit denk ik al een heel tijdje over jou, m'n beste. Jij gebruikt " zal het vanavond eens opzoeken " en ik ben directer: Doeiii. Weet je wat ? lees eens een boek-of-vijf over dit onderwerp, maar dan in het nederlands. Misschien begrijp je dan beter de inhoud. Of zoek het vanavond eens op.
pi_100847458
quote:
0s.gif Op woensdag 17 augustus 2011 12:11 schreef ATON het volgende:

[..]

Kijk, dit denk ik al een heel tijdje over jou, m'n beste. Jij gebruikt " zal het vanavond eens opzoeken.
Ik heb overdag ook een baan als onderzoeker, dus ik kan niet altijd direct dingen opzoeken die ik thuis in de literatuur heb staan. Als ik daar niet op terugkom, mag je me daar rustig op wijzen; ik zal niet reageren met "Doei" of "lees eens een boek-of-vijf over dit onderwerp, maar dan in het nederlands. Misschien begrijp je dan beter de inhoud".

Het spijt me als dat je ergert. Ik weet niet hoe jij dat doet, misschien ben je werkloos of met pensioen, maar niet iedereen kan dezelfde hoeveelheid tijd en energie in een topic stoppen. Misschien moet je daar maar aan wennen, en niet zo kinderachtig reageren :)
pi_100847747
quote:
0s.gif Op woensdag 17 augustus 2011 11:32 schreef Cognitor het volgende:
Over verschillen tussen Lucas en Handelingen:

[..]

De verschillen tussen het slot van Lucas en het begin van Handelingen zijn m.i. goed te verklaren als je het doel van elk gedeelte voor ogen houdt, namelijk de afsluiting van het evangelie of het begin van de kerk. (Daarmee zeg ik trouwens nog niets over de geschiedenis achter die verhalen.)
En denk je nu werkelijk dat deze wat uiteenlopende verslagen de bedoeling hadden een zeker feit weer te geven ? Dit is zuiver als allegorie geschreven op een gnostisch denken.

quote:
Wat betreft de al dan niet oprechte bedoeling van de schrijvers van de evangeliën. Ik vind het niet overtuigend om te zeggen dat die schrijvers een ideologische bedoeling hadden en daarom slechts een historische bedoeling veinsden. Dat klopt niet met wat er overigens bekend is van aniteke geschiedschrijvers. Neem nu Josefus, die spreekt zichzelf regelmatig tegen en heeft apologetische bedoelingen. Is hij daarom minder een historicus? Neen. Als je dat zou beweren leg je moderne maatstaven aan en dat is een anachronisme.
Alles wat Josephus geschreven zou hebben i.v.m. het N.T. is er later bijgeschreven. Dit is zo stilletjesaan wel algemeen aanvaard . Dat hij de geschiedenis ten behoeve van zijn broodheer heeft bijgekleurd is ook begrijpelijk. Dat gebeurd vandaag nog.
  woensdag 17 augustus 2011 @ 12:31:17 #291
126003 Daniel1976
de omnibus dubitandum
pi_100847762
quote:
0s.gif Op woensdag 17 augustus 2011 11:58 schreef Haushofer het volgende:

[..]

Maar zoals Cognitor aangeeft: pas je dezelfde kritiek ook toe op iemand als Josephus, iemand die volgens veel historici van onschatbare waarde is geweest? Kun je ook op zijn post in gaan?

Ik vind het nogal zwart-wit eigenlijk.
Vind je?
Josephus zie ik als hoax o.a. om de volgende redenen:
http://www.skeptically.org/chxbible/id12.html
Ieder geval wèl als het om die paar regels over jezus gaat.
  woensdag 17 augustus 2011 @ 12:31:40 #292
126003 Daniel1976
de omnibus dubitandum
pi_100847778
quote:
0s.gif Op woensdag 17 augustus 2011 12:30 schreef ATON het volgende:
Alles wat Josephus geschreven zou hebben i.v.m. het N.T. is er later bijgeschreven. Dit is zo stilletjesaan wel algemeen aanvaard . Dat hij de geschiedenis ten behoeve van zijn broodheer heeft bijgekleurd is ook begrijpelijk. Dat gebeurd vandaag nog.
Je was net iets eerder ;)
  woensdag 17 augustus 2011 @ 12:41:13 #293
347983 Cognitor
Non vincit nisi veritas
pi_100848102
quote:
0s.gif Op woensdag 17 augustus 2011 11:51 schreef Haushofer het volgende:

[..]

Hier doelde ik inderdaad op :) Is dit een literaire vorm die je vaker tegenkomt in klassieke teksten? En zo ja, zou je daar voorbeelden van kunnen geven? :)
Ik zou niet zo snel een concreet voorbeeld kunnen geven van precies hetzelfde fenomeen. Als je lang genoeg zoekt in klassieke historiografische werken zul je sowieso interne tegenstrijdigheden tegenkomen.
Feit is wel dat uit stilistisch oogpunt variatie verre te verkiezen was boven letterlijke herhaling. Een vorm hiervan is te vinden bij Josefus, die, hoewel hij de Griekse Bijbel waarschijnlijk voor zijn neus heeft liggen, toch soms een afwijkend verhaal opschrijft (vgl. bijv. Ant. 2.160-161 met Gen. 45:3-6). Een ander voorbeeld: Tacitus schrijft in Ann.11.24 een speech van Claudius op, maar het is wel een grondige bewerking van de schriftelijke teboekstelling van de echte speech die Tacitus ook tot zijn beschikking had. Letterlijk kopiëren was dus not done.
pi_100848119
quote:
0s.gif Op woensdag 17 augustus 2011 12:22 schreef Haushofer het volgende:
Het spijt me als dat je ergert. Ik weet niet hoe jij dat doet, misschien ben je werkloos of met pensioen, maar niet iedereen kan dezelfde hoeveelheid tijd en energie in een topic stoppen. Misschien moet je daar maar aan wennen, en niet zo kinderachtig reageren :)
Ik ben niet met pensioen en niet werkloos maar ben wel zaakvoerder. Dit is niet het excuse dat ik geen tijd nodig heb om iets te moeten opzoeken. Meestal tik ik dit uit het vuistje omdat ik deze materie wel door en door kén. Jou postings laten duidelijk zien dat je zeker geen ' onderzoeker ' bent op dit terrein. Waar je wel zéér goed in bent is de bal steeds in het ander kamp leggen en zelf ondertussen leuk op de vlakte blijven.
pi_100848197
quote:
0s.gif Op woensdag 17 augustus 2011 12:31 schreef Daniel1976 het volgende:

[..]

Je was net iets eerder ;)
En dit zou Haushofer niet weten ? Mag ie daar een ander mee de zot houden!!!
  woensdag 17 augustus 2011 @ 12:45:06 #296
347983 Cognitor
Non vincit nisi veritas
pi_100848231
quote:
0s.gif Op woensdag 17 augustus 2011 12:31 schreef Daniel1976 het volgende:

[..]

Vind je?
Josephus zie ik als hoax o.a. om de volgende redenen:
http://www.skeptically.org/chxbible/id12.html
Ieder geval wèl als het om die paar regels over jezus gaat.
Dus jij denkt dat Josephus alleen het beruchte Testimonium heeft geschreven? Ik mag hopen van niet. Josefus is een uitermate belangrijke historische bron voor de geschiedenis van het vroege jodendom.
  woensdag 17 augustus 2011 @ 12:47:27 #297
126003 Daniel1976
de omnibus dubitandum
pi_100848314
quote:
0s.gif Op woensdag 17 augustus 2011 12:45 schreef Cognitor het volgende:

[..]

Dus jij denkt dat Josephus alleen het beruchte Testimonium heeft geschreven? Ik mag hopen van niet. Josefus is een uitermate belangrijke historische bron voor de geschiedenis van het vroege jodendom.
(Goed) lezen is een vak apart hè?!
pi_100848386
quote:
0s.gif Op woensdag 17 augustus 2011 12:47 schreef Daniel1976 het volgende:

[..]

(Goed) lezen is een vak apart hè?!
Jij schrijft:

quote:
Josephus zie ik als hoax o.a. om de volgende redenen...
Daarmee bedoel je de persoon Josephus, neem ik aan.
pi_100848431
quote:
0s.gif Op woensdag 17 augustus 2011 12:30 schreef ATON het volgende:
Alles wat Josephus geschreven zou hebben i.v.m. het N.T. is er later bijgeschreven. Dit is zo stilletjesaan wel algemeen aanvaard.
Dat het Christelijke extrapolaties bevat. Het hele Testimonium als verzinsel beschouwen is niet algemeen aanvaard.
  woensdag 17 augustus 2011 @ 12:50:34 #300
126003 Daniel1976
de omnibus dubitandum
pi_100848448
quote:
Op woensdag 17 augustus 2011 12:49 schreef Haushofer het volgende:

[..]

Jij schrijft:

[..]

Daarmee bedoel je de persoon Josephus, neem ik aan.
Ik beëindig mijn post met: "Ieder geval wèl als het om die paar regels over jezus gaat."

O en daar tussen staat nog een significante link.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')