Noem een stuk rails in Nederland waar veilig 200 km/h behaald kan worden dan.quote:Op vrijdag 7 augustus 2009 16:31 schreef SillyWalks het volgende:
Ik zat in China in een normale trein van Shenzhen naar Guangzhou en die ging gewoon 200 km/u.
Was er in iets meer dan een uur ofzo. Moeten ze hier ook doen.
En nederland is ook zo uitgestrekt?quote:Op vrijdag 7 augustus 2009 16:31 schreef SillyWalks het volgende:
Ik zat in China in een normale trein van Shenzhen naar Guangzhou en die ging gewoon 200 km/u.
Was er in iets meer dan een uur ofzo. Moeten ze hier ook doen.
De vangrails.quote:Op vrijdag 7 augustus 2009 16:34 schreef boyv het volgende:
[..]
Noem een stuk rails in Nederland waar veilig 200 km/h behaald kan worden dan.
Ga geen reactie geven als je het zelf niet beter weet.quote:Op vrijdag 7 augustus 2009 17:00 schreef Derek010 het volgende:
Mensen ga eens realistisch denken.
Open geen topic over treinen als je er niks over weet.
Dus liever in de file staan met de auto dan sneller reizen met de trein?quote:Op vrijdag 7 augustus 2009 16:31 schreef Antaresje het volgende:
Ik vind dat mijn belastinggeld beter kan worden besteed aan het asfalteren van Nederland!
Frankrijkquote:Op vrijdag 7 augustus 2009 17:24 schreef invine het volgende:
Nederland heeft 1 van de betere spoorwegen netwerk van europa, wij nederlanders klagen gewoon veel te veel!
Tsja, dat lijkt me logisch aangezien er in Europa nog aardig wat 'arme' landen zijn. Natuurlijk zit Nederland bij de beteren als je bedenkt dat de grote groep armere landen in Oost-Europa een nog veel slechtere infrastructuur heeft. Ik vind niet dat wij ons moeten verlagen tot het maken van vergelijkingen Nederland - 3e Wereld, maar ons moeten richten op vergelijkingen als Nederland - Japan, Nederland - VS enz. Dus: Nederland vs. Ander rijk land.quote:Op vrijdag 7 augustus 2009 17:24 schreef invine het volgende:
Nederland heeft 1 van de betere spoorwegen netwerk van europa, wij nederlanders klagen gewoon veel te veel!
Ik geloof niet dat invine een vergelijking maakte met de derde wereld. Er zijn ook andere rijke landen in Europa waar het spoorwegennet slechter is dan in Nederland.quote:Op vrijdag 7 augustus 2009 17:42 schreef nielsenmartin het volgende:
[..]
Tsja, dat lijkt me logisch aangezien er in Europa nog aardig wat 'arme' landen zijn. Natuurlijk zit Nederland bij de beteren als je bedenkt dat de grote groep armere landen in Oost-Europa een nog veel slechtere infrastructuur heeft. Ik vind niet dat wij ons moeten verlagen tot het maken van vergelijkingen Nederland - 3e Wereld, maar ons moeten richten op vergelijkingen als Nederland - Japan, Nederland - VS enz. Dus: Nederland vs. Ander rijk land.
Kijk met zo'n instelling komen we nooit ergens. Dan zouden er geen nieuwe wegen, spoorlijnen, ziekenhuizen, scholen e.d. worden gebouwd 'want wij hebben het best goed vergeleken met de armere landen.' Wat doen aan de crisis? 'Nee, want we hebben het nog steeds goed vergeleken met de armere landen.' Loonsverhoging, waar wij Nederlanders toch zo verzot op zijn? 'Nee, wij klagen teveel, de lonen zouden best wel wat omlaag kunnen, want we hebben nog steeds hoge lonen vergeleken met de armere landen.'quote:Op vrijdag 7 augustus 2009 17:24 schreef invine het volgende:
Nederland heeft 1 van de betere spoorwegen netwerk van europa, wij nederlanders klagen gewoon veel te veel!
Dat Duitse systeem lijkt me wel wat, zo'n zweeftrein voor verminderde weerstand. Houd je eigenlijk alleen nog maar de luchtweerstand over, maar dat is natuurlijk niks als je dat met de luchtweerstand van een vliegtuig vergelijkt.quote:Op vrijdag 7 augustus 2009 17:52 schreef Iblis het volgende:
Als het om internationale treinverkeer gaat, zie onderstaand kaartje, elk kleurtje is een andere elektrificatiesysteem:
[ afbeelding ]
En dat is niet het enige, elk land heeft ook nog (meerdere) treinbeïnvloedingssystemen. Allemaal hun eigen. Het werkt allemaal niet samen. Daarom (mede) moet voor de HSL een nieuw systeem worden ingezet. En dat maakt het ook zo naar.
Er moet zo veel veranderd worden, of nieuw gebouwd worden om een goed werkend Europees netwerk op te zetten qua treinen, het is echt om te huilen (en dat doe ik ook altijd een beetje), ik snap niet waarom men pas in de 21e eeuw op het idee kwam dat het makkelijk zou zijn dat die systemen grensoverschrijdend zouden werken. Maar ja…
Nou ja, wat jij voorstelt is natuurlijk helemaal niet zo'n slecht idee.quote:Op vrijdag 7 augustus 2009 18:00 schreef nielsenmartin het volgende:
[..]
Kijk met zo'n instelling komen we nooit ergens. Dan zouden er geen nieuwe wegen, spoorlijnen, ziekenhuizen, scholen e.d. worden gebouwd 'want wij hebben het best goed vergeleken met de armere landen.' Wat doen aan de crisis? 'Nee, want we hebben het nog steeds goed vergeleken met de armere landen.' Loonsverhoging, waar wij Nederlanders toch zo verzot op zijn? 'Nee, wij klagen teveel, de lonen zouden best wel wat omlaag kunnen, want we hebben nog steeds hoge lonen vergeleken met de armere landen.'
Voor dat soort mensen is het communisme uitgevonden: niet denken maar doen, niet zeuren maar doorwerken, geen gezeur over loonsonderhandelingen, geen progressie want de lonen worden echt niet hoger en de prijzen echt niet lager en je kan toch maar één soort auto kopen dus waarom moeilijk doen over betere auto's? (denk aan de Trabant van Oost-Duitsland)
Willen we echt in zo'n land leven?
Om Nederland om zeep te willen helpen, moeten we vooral deze mentaliteit aanhouden. Willen we dan echt geen verbeteringen?
Dan vraag ik me af waarom wij Nederlanders wél een nieuwe auto willen hebben waar natuurlijk de nieuwste snufjes inzitten, waarom we wel per sé een betere, snellere computer willen hebben, en natuurlijk de nieuwste hebbedingetjes zoals !pods, PlayStations en de Nintendo Wii, enz. Waarom, we hebben het toch ook goed zonder die apparaten?
We zeuren teveel, maar willen wel alles?
Zonder zeuren kom je nergens naar mijn mening. Wie vooruitgang wil, moet hogere eisen stellen, toch?
Inderdaad, lijkt mij wel goed. Kijk, de mensen die een auto hebben en toch nooit met de trein zouden gaan, hoe snel, goedkoop en makkelijk een trein in de toekomst zou zijn, reageren natuurlijk anders op zo'n topic dan mensen die wel wat in de trein zien.quote:Op vrijdag 7 augustus 2009 18:06 schreef wallofdolls het volgende:
[..]
Nou ja, wat jij voorstelt is natuurlijk helemaal niet zo'n slecht idee.
Bijvoorbeeld:
De verbinding tussen amsterdam en moskou/kopenhagen/warschau/praag. Zo traag als dikke stront. Maar wel allemaal grote steden. Als je daar nou 500 km/h lijnen kunt realiseren, dan ben je al n stap in de goede richting.
Repeat weet niks anders te bedenken dan 'TS is dom,' dat noem ik 'dom!'quote:
Inderdaad. Had hij best even kunnen doen, maar daar is hij vast en zeker te dom voorquote:Op vrijdag 7 augustus 2009 18:08 schreef wallofdolls het volgende:
[..]
Goed uitgelegd waarom ie dom is ook
Omdat dat van ons veel te oud is denk ik.quote:Op vrijdag 7 augustus 2009 16:48 schreef Robin__ het volgende:appels en peren vergelijken.. wij hebben een veel intensiever gebruikt spoorwegnet
Nee hoor, qua spoorgebruik zitten wij aan de top van de wereld.quote:Op vrijdag 7 augustus 2009 18:23 schreef nielsenmartin het volgende:
[..]
Omdat dat van ons veel te oud is denk ik.
Dat is niet waar. Qua kilometers spoor per duizend vierkante kilometer landoppervlak doen in elk geval België en Zwitserland het beter.quote:Op vrijdag 7 augustus 2009 20:15 schreef Derek010 het volgende:
Overigens, Nederland heeft het meest bereden spoorwegnet ter wereld, maar het is volgens mij ook nog eens het dichtste!
quote:Op vrijdag 7 augustus 2009 20:24 schreef Derek010 het volgende:
Oké, da's waar inderdaad! In ieder geval hebben we dan een heel dicht spoorwegnet.
True, truequote:Op vrijdag 7 augustus 2009 20:25 schreef Ericr het volgende:
Qua kilometers spoor per duizend vierkante kilometer misschien wel maar dan nog is Nederland het drukst bereden spoor van Europa. Een land volplempen met spoorlijnen zegt weinig over de bezettingsgraad.
Volgend jaar gaat de HSL Perpignan - Barcelona open, als het goed is. Aangezien dat ook normaalspoor is (ipv het Spaanse breedspoor) kunnen de normale hogesnelheidstreinen daar dus ook over rijden. Dan kun je in een aantal uur tijd vanuit Rotterdam in Barcelona komen (waarschijnlijk overstappen in Parijs, maar het kan wel).quote:Op vrijdag 7 augustus 2009 16:27 schreef nielsenmartin het volgende:
Het zou toch mooi zijn als we binnenkort een weekendje met de hoge snelheidstrein naar Zuid-Spanje zouden kunnen gaan zonder dat het ons geweldig veel reistijd kost? En als er ook nog de mogelijkheid is te slapen in zulke treinen, dan zou het natuurlijk helemaal mooi zijn.
We hebben wel 1 van de drukste spoorwegnetten ter wereld en rijden hier toch relatief gezien vaak op tijdquote:Op vrijdag 7 augustus 2009 16:27 schreef nielsenmartin het volgende:
Ik heb gehoord dat het spoorverkeer van Nederland hopeloos verouderd is.
tja, Japan, daar doet ook iedereen aan ochtendgymnastiek bij zijn bedrijfquote:In Japan hebben ze veel hogesnelheidslijnen en komen de treinen doorgaans hooguit 30 seconden te vroeg of te laat.
Meningquote:En wat hebben wij? Een paar hobbelige boemeltreintjes die sloom gaan en je reistijd er niet bepaald beter op maken i.v.m. de auto of de motor.
Wie betaalt al die onteigeningen van woningen en grond voor de nieuwe trajecten?quote:Dus mijn idee: moeten er niet gewoon hogesnelheidslijnen komen voor steden met een bepaalde grootte en/of een bepaald inwonertal? Gewoon lekker de snelheid opvoeren. Ik zou zeggen 200 km/u voor gewone treinen tussen middelgrote steden, en voor treinen die tussen de grote jongens rijden lekker 500 km/u of harder, afhankelijk van de afstand.
fantastisch, wat is binnenkort, wie gaat dat betalen en waarom niet per vliegtuig?(aangezien daar niet alle milieu-effecten worden doorberekend is dat lekker goedkoop)quote:Het zou toch mooi zijn als we binnenkort een weekendje met de hoge snelheidstrein naar Zuid-Spanje zouden kunnen gaan zonder dat het ons geweldig veel reistijd kost? En als er ook nog de mogelijkheid is te slapen in zulke treinen, dan zou het natuurlijk helemaal mooi zijn.
Toekomst: Tussen wat grote steden in een land en in andere Europese landen maglevs aanleggen. Op 25 meter hoogte standaard, alles op dezelfde manier aanleggen met een bewezen (getest) systeem. Geen uitzonderingen, lekker alles prefab maken en in bouwblokken neerzetten.quote:Wat vinden jullie ervan?
Het kost al een aantal uur om vanuit Rotterdam in Parijs te komen. Om precies te zijn 3 uur.quote:Op vrijdag 7 augustus 2009 20:30 schreef James1988 het volgende:
[..]
Volgend jaar gaat de HSL Perpignan - Barcelona open, als het goed is. Aangezien dat ook normaalspoor is (ipv het Spaanse breedspoor) kunnen de normale hogesnelheidstreinen daar dus ook over rijden. Dan kun je in een aantal uur tijd vanuit Rotterdam in Barcelona komen (waarschijnlijk overstappen in Parijs, maar het kan wel).
Onze vriend Adolf H had zoiets ook al eens bedacht, zo 2/3 eeuw geleden.quote:Op vrijdag 7 augustus 2009 20:32 schreef Peter het volgende:
Toekomst: Tussen wat grote steden in een land en in andere Europese landen maglevs aanleggen. Op 25 meter hoogte standaard, alles op dezelfde manier aanleggen met een bewezen (getest) systeem. Geen uitzonderingen, lekker alles prefab maken en in bouwblokken neerzetten.
Hij slaat alleen half west-europa overquote:Op vrijdag 7 augustus 2009 20:53 schreef Dr_Flash het volgende:
[..]
Onze vriend Adolf H had zoiets ook al eens bedacht, zo 2/3 eeuw geleden.
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
bron1
bron2
Klopt ja, daar had ik vroegah ook boeken van. begin jaren 80, toen Chriet Titulaer (wie kent hem nog?) druk was met het Huis van de Toekomst en Wondere Wereld en zoquote:Op vrijdag 7 augustus 2009 21:04 schreef Peter het volgende:
Goede boeken zijn die van de gebroeders Das (o.a. http://www.bol.com/nl/p/b(...)666762713/index.html )
voorbeeldje:
[ afbeelding ]
Ik begrijp je punt, maar het gaat maar ten dele op. Als er in België tussen Ans en Leuven 200 gereden kan worden, dan kan dat hier tussen Zwolle en Assen ook. Enig verschil is dat die trein in belgië handig gebruik kan maken van het toevallig aangelegde hogesnelheidsspoor. We moeten gewoon heel erg snel van start met die HSL tussen Amsterdam en Brussel. En dan niet schandalige toeslagen heffen om 160 te rijden, maar gewoon normaal doen.quote:Op vrijdag 7 augustus 2009 21:04 schreef Fogel het volgende:
Een van de problemen met een hsl is dat het tijd en kilometers nodig heeft om op snelheid te komen en weer af te remmen, in Nederland liggen de steden te dicht op elkaar om een nuttig HSL netwerk te bouwen. Als je iedere 30km moet stoppen om een "grote stad" aan te doen maakt het maximaal een paar minuten verschil met een normale trein en dat is de kosten van het aanpassen van de infrastructuur gewoon niet waard.
Je ziet het ook duidelijk op het de afbeelding van het ICE net hierboven; grote afstanden tussen de steden! In Nederland kan je gewoon geen lang genoeg traject aanleggen tussen de wat grotere steden om het nuttig te maken.
En dan heb je ook nog te maken met de dienstregeling. Het zou me niets verbazen als op sommige trajecten de snelheid wel kan worden verhoogd, maar het niet wordt gedaan om aansluitingen mogelijk te maken. Het sporboekje is een grote puzzel.quote:Op vrijdag 7 augustus 2009 21:11 schreef Peterselieman het volgende:
TS heeft geld over?
Nederland moet eerst maar eens ERTMS in gaan voeren. Dan kunnen treinen dichter op elkaar rijden en op de bestaande infrastructuur ook sneller gaan rijden. Maar de 300 haal je zo niet. Daar moet meer voor gebeuren.
Gast je ziet mijn opmerking echt helemaal verkeerd. Nederland doet het best goed qua treinen etc. Maar een 200km/h of zelfs 500km/h treinen zitten er niet in binnen nederland, en zoals andere aangeven het ombouwen van heel europa naar het accepteren van snelle treinen duurt wel even.quote:Op vrijdag 7 augustus 2009 18:00 schreef nielsenmartin het volgende:
[..]
Kijk met zo'n instelling komen we nooit ergens. Dan zouden er geen nieuwe wegen, spoorlijnen, ziekenhuizen, scholen e.d. worden gebouwd 'want wij hebben het best goed vergeleken met de armere landen.' Wat doen aan de crisis? 'Nee, want we hebben het nog steeds goed vergeleken met de armere landen.' Loonsverhoging, waar wij Nederlanders toch zo verzot op zijn? 'Nee, wij klagen teveel, de lonen zouden best wel wat omlaag kunnen, want we hebben nog steeds hoge lonen vergeleken met de armere landen.'
Voor dat soort mensen is het communisme uitgevonden: niet denken maar doen, niet zeuren maar doorwerken, geen gezeur over loonsonderhandelingen, geen progressie want de lonen worden echt niet hoger en de prijzen echt niet lager en je kan toch maar één soort auto kopen dus waarom moeilijk doen over betere auto's? (denk aan de Trabant van Oost-Duitsland)
Willen we echt in zo'n land leven?
Om Nederland om zeep te willen helpen, moeten we vooral deze mentaliteit aanhouden. Willen we dan echt geen verbeteringen?
Dan vraag ik me af waarom wij Nederlanders wél een nieuwe auto willen hebben waar natuurlijk de nieuwste snufjes inzitten, waarom we wel per sé een betere, snellere computer willen hebben, en natuurlijk de nieuwste hebbedingetjes zoals !pods, PlayStations en de Nintendo Wii, enz. Waarom, we hebben het toch ook goed zonder die apparaten?
We zeuren teveel, maar willen wel alles?
Zonder zeuren kom je nergens naar mijn mening. Wie vooruitgang wil, moet hogere eisen stellen, toch?
In de zomer rijdt er geloof 1x per dag een Thalys rechtstreeks van Amsterdam naar Marseille.quote:Op vrijdag 7 augustus 2009 20:40 schreef Derek010 het volgende:
[..]
Het kost al een aantal uur om vanuit Rotterdam in Parijs te komen. Om precies te zijn 3 uur.
Zeker overstappen in Parijs.
Idd. Dat maakt het complexer en het kost veel om plaatsen te maken waar intercities stoptreinen kunnen inhalen.quote:Op vrijdag 7 augustus 2009 21:51 schreef Light het volgende:
[..]
En dan heb je ook nog te maken met de dienstregeling. Het zou me niets verbazen als op sommige trajecten de snelheid wel kan worden verhoogd, maar het niet wordt gedaan om aansluitingen mogelijk te maken. Het sporboekje is een grote puzzel.
Eindelijk, ik vond het al een heel gedoe. Twintig minuten wachten omdat je aan de draaistellen moet kloten.quote:Op vrijdag 7 augustus 2009 20:30 schreef James1988 het volgende:
[..]
Volgend jaar gaat de HSL Perpignan - Barcelona open, als het goed is. Aangezien dat ook normaalspoor is (ipv het Spaanse breedspoor) kunnen de normale hogesnelheidstreinen daar dus ook over rijden. Dan kun je in een aantal uur tijd vanuit Rotterdam in Barcelona komen (waarschijnlijk overstappen in Parijs, maar het kan wel).
Ik hoop toch echt dat ze 4 sporigheid bedoelen met 25 KV en buitenste sporen 200 km/h. Tussen Utrecht en Arnehm. Net als utrecht - amsterdam bijlmer arena. Tussen Arnhem naar Zevenaar gewoon over bestaand spoor. Of 3e spoor aanleggen voor ICE.quote:Op donderdag 22 oktober 2009 16:19 schreef Socios het volgende:
Het aanleggen van de HSL-Oost is laatst weer ter sprake gekomen.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |