abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_71677608
Okay, eerst komt in het nieuws het bericht dat de zusjes verdacht zijn van poging tot doodslag:
quote:
Waterpolozusjes verdacht van poging tot doodslag

ALMELO - Twee zusjes uit het Twentse Borne die in een waterpolowedstrijd een tegenstandster lange tijd onder water hebben gehouden, worden door het Openbaar Ministerie (OM) verdacht van poging tot doodslag.
De zaak zou donderdag bij de rechtbank in Almelo worden behandeld, maar is aangehouden. Waarschijnlijk volgt de inhoudelijke behandeling in oktober.

Het voorval deed zich vorig jaar oktober voor in Neede in Gelderland, in een wedstrijd tussen de clubs NZC en WS Twente uit Borne. De zusjes R., 22 en 16 jaar, drukten een lid van de tegenpartij onder water nadat zij had gescoord.

Ze hielden volgens de voorzitter van de zwemclub uit Neede het slachtoffer zo lang onder water dat teamleden eraan te pas moesten komen om haar te ontzetten.

Stressstoornis

Het slachtoffer heeft een posttraumatische stressstoornis opgelopen. Ze kon lange tijd niet werken en is nog steeds niet in staat om weer aan waterpolowedstrijden deel te nemen. De zusjes R. zijn onmiddellijk na het voorval door hun vereniging geroyeerd.

Aanvankelijk zou de rechtbank de zaak donderdag behandelen. De zaak van de minderjarige verdachte achter gesloten deuren, die van de oudste verdachte openbaar.

De zaak ging donderdag niet door in verband met ziekte van de advocaat van de zusjes.
http://www.nu.nl/algemeen(...)ng-tot-doodslag.html

Vervolgens reageren de zusjes in spits:
quote:
Waterpolosters: we zijn geen boeven

De waterpolo-zusjes die wegens doodslag op een tegenstandster worden vervolgd, zeggen zich van geen kwaad bewust te zijn. "We zijn geen boeven"

Maria (22) en Daniella (16) Rotmans uit het Twentse Borne kregen rood toen ze een tegenstander zo lang onder water hielden en wurgden, dat het meisje dreigde te stikken.

Daniella vertelt in De Telegraaf dat de bewuste speelster haar meerdere malen had geschopt. Bij zus Maria werd haar gezicht bekrast. "Het was continu raak en ook andere meiden uit ons team kregen van haar schoppen uitgedeeld. Dit komt vaker voor in onze sport. Maar dit was wel heel erg extreem”, zegt Maria tegen de krant.

Toen ze wraak namen door het meisje lang naar beneden te trekken, kregen de zusjes rood. "Achteraf hoorden we dat de tegenspeelster een aanval van hyperventilatie kreeg.”
Volgens de tegenstander was het slachtoffer zo lang onder water gehouden dat teamleden eraan te pas moesten komen om haar leven te redden.

Het slachtoffer zegt aan de vechtpartij een posttraumatische stressstoornis te hebben overgehouden.
http://www.spitsnieuws.nl(...)we_zijn_geen_bo.html

En vervolgens reageert de vader ook nog even:
quote:
Vader gelooft in onschuld waterpolozusjes

BORNE - De vader van de van poging tot doodslag verdachte waterpolozusjes R. uit Borne, zegt dat zijn dochters onschuldig zijn. ''De aanklacht van het OM is zwaar overdreven. Belachelijk en schofterig'', liet de geëmotioneerde vader vrijdag weten.
Volgens het OM hebben de 16- en 22-jarige vrouwen bij een wedstrijd tussen de clubs NZC en WS Twente in Neede een tegenstandster zo lang onder water geduwd dat teamleden eraan te pas moesten komen om het slachtoffer te ontzetten.

Volgens de vader van de zusjes klopt de versie van het OM niet helemaal. ''Die bewuste tegenstandster was mijn dochters al de hele wedstrijd aan het schoppen en slaan. Mijn jongste kind kwam met beschadigde borsten en ogen thuis."

"Tijdens de wedstrijd ging mijn oudste verhaal halen bij het meisje en is er een worsteling ontstaan. Maar er was nooit sprake van opzet of een actie tot doodslag.''

Lidmaatschap

Volgens de vader klopt het evenmin dat zijn dochters geroyeerd zijn door hun vereniging WS Twente. ''Ze hebben zelf hun lidmaatschap opgezegd. Ze durven nooit meer te waterpoloën.''

De rechtszaak zou donderdag plaatsvinden, maar is door ziekte van een advocaat uitgesteld.
http://www.nu.nl/algemeen(...)waterpolozusjes.html

Nou, ik ben benieuwd naar de uitspraak!
pi_71677774
Iemand krast... of iemand schopt... dingen die gewoon zijn in zon sport.
Maar het was zo erg, dus hielden we haar lekker lang onder water

Schop dan onder water terug, desnoods met zijn tweeen, maar dit
lekker dan
pi_71677847
Dat het slachtoffer begint te zeuren over een "posttraumatische stressstoornis" bewijst eigenlijk al dat ze die 2 zussen een oor probeert aan te naaien.
Het gebruik van de omschrijving "Joodse kolonisten" zoals algemeen het gebruik is in de Nederlandse pers is van het zelfde walgelijk lage niveau als het gebruik van de term "Gastarbeiders" voor de vijfde generatie van immigranten in Nederland.
pi_71677882
quote:
Op vrijdag 7 augustus 2009 12:06 schreef badwurm het volgende:
Dat het slachtoffer begint te zeuren over een "posttraumatische stressstoornis" bewijst eigenlijk al dat ze die 2 zussen een oor probeert aan te naaien.
Mwa, zeuren? Ze zal wellicht last hebben van de gebeurtenis, en die last wordt benoemd: PSS. Lijkt mij.
  vrijdag 7 augustus 2009 @ 12:09:33 #5
265283 maickeltje
Nothing to lose
pi_71677960
Tja dit is inderdaad best wel intressant wat hier voor uitspraak uitkomt.

Ik vind zelf de eis veelste hoog!
pi_71677964
quote:
Op vrijdag 7 augustus 2009 12:03 schreef Frutsel het volgende:

lekker dan
Tsjah, iemand zo lang onder water houden is natuurlijk niet normaal. Ram dan gewoon terug.
Ik ken wat mensen die op waterpolo zitten en het gaat er daar soms echt gemeen aan toe.
  vrijdag 7 augustus 2009 @ 12:10:57 #7
61305 Bjoro
Proud to have Maud !
pi_71678003
quote:
Lidmaatschap

Volgens de vader klopt het evenmin dat zijn dochters geroyeerd zijn door hun vereniging WS Twente. ''Ze hebben zelf hun lidmaatschap opgezegd. Ze durven nooit meer te waterpoloën.''
Volgens vaders zullen ze nu natuurlijk zelf slachtoffer worden ipv dader
256 goals !
[Column]Hoera, prijs gewonnen!
'Zo gewoon en toch zo bijzonder,
Zo alledaags maar nog steeds een wonder' Maud 07-07-2005
pi_71678006
De dames in kwestie (bron telegraaf)

quote:
'Ja, er wordt ook wel eens geschopt en geslagen''Wij zijn geen boeven' Borne - "Het lijkt op een scenario van een horrorfilm waarvan je niet weet hoe het afloopt." Maria (22) en Daniella (16) Rotmans uit het Twentse Borne durven nooit meer te waterpoloën. De twee zussen worden door justitie vervolgd wegens poging tot doodslag omdat ze een speelster uit het Achterhoekse Neede tijdens een wedstrijd zouden hebben willen wurgen. "Ongelooflijk wat ze ons in de schoenen hebben geschoven. Wij zijn geen boeven!"

Het tweetal had gisteren voor de rechtbank in Almelo in het verdachtenbankje hebben moeten plaatsnemen omdat ze in oktober 2008 een tegenstander langdurig onder water hadden geduwd. Doordat hun advocaat in het ziekenhuis was opgenomen, werd de behandeling uitgesteld. Toch willen de verdachten hun verhaal exclusief in De Telegraaf vertellen.

Nachtmerrie
"We hebben namelijk niets te verbergen. Iedereen verdenkt ons, en het verhaal van onze kant wordt niet geloofd", zegt het tweetal. "Waarom laten ze ons niet met rust?" Voor de ouders is het nog steeds onwezenlijk dat hun kinderen van een zwaar misdrijf worden verdacht. "Dit is een nachtmerrie. Onze kinderen hebben nog nooit iemand iets aangedaan. De oudste speelt al meer dan veertien jaar waterpolo, de jongste acht jaar. Het was altijd hun passie, ze waren niet voor de televisie weg te slaan tijdens de Olympische Spelen in China toen het Nederlandse team goud behaalde", vertelt moeder Daantje.

Vader Wim heeft het er zichtbaar moeilijk mee. "Ze hebben ons gezin letterlijk kapot gemaakt. Niet alleen justitie en de politie zijn tegen mijn kinderen tekeergegaan, ook de waterpoloclub SG Twente heeft ons als een baksteen laten vallen."

Al bijna een jaar vecht het gezin tegen het vermeende onrecht. "We vergeten nooit wat er destijds is gebeurd in het zwembad van Neede. Het is niet te bevatten dat wij zo onmenselijk zijn behandeld. Het is wrang en erg traumatisch voor de kinderen", vertellen de ouders. "Hun eigen club liet ze in de steek. Ze hebben direct hun lidmaatschap opgezegd."

Terug naar 11 oktober 2008, een zaterdag om nooit te vergeten. Tegenover elkaar in water liggen SG Twente-3 en NZC-1 uit Neede. Het wordt een ware zeeslag. Danielle: "De bewuste speelster van de tegenpartij schopte me tijdens de wedstrijd continu in mijn buik. Het was duidelijk dat ze mij moest hebben. Ik heb haar uitgescholden dat ze moest stoppen." Ook zus Maria, die al meer dan vier jaar het doel van SG Twente 'bewaakt', krijgt, naar eigen zeggen, de volle laag van de tegenspeelster die haar gezicht bekrast. "Ze lag op de midvoor, een positie voor mijn doel. Het was continu raak en ook andere meiden uit ons team kregen van haar schoppen uitgedeeld. Dit komt vaker voor in onze sport. Maar dit was wel heel erg extreem", zegt Maria.

Schoppen

De spanningen in het speelveld lopen steeds hoger op. "Op een gegeven moment vroeg ik haar waarom ze maar bleef doorgaan met schoppen. Toen kwam ze op mij af zwemmen. Het leek alsof ze mij naar de keel wilde grijpen. Vervolgens heb ik haar afgeweerd." Maria zegt dat zij haar 'kwelgeest' aan de voorkant van het badpak heeft vastgehouden. Dat gebeurt vlak nadat er weer een doelpunt is gevallen. "Toen begon ze opnieuw te schoppen om zich los te wurmen." Zusje Daniella komt op dat moment net als andere teamgenoten op het 'vechtende' tweetal af. "Ik zag dat ze dat ze elkaar vasthielden. Ik pakte het badpak van mijn zus vast en zei tegen haar dat ze die speelster maar moest laten gaan", vertelt ze.

Speelsters van beide teams proberen de kemphanen vervolgens te scheiden. "Iedereen was op dat moment aan het trekken, duwen om ons uit elkaar te halen", benadrukt Maria. De zussen krijgen een rode kaart en moeten zich aankleden. "Maar de wedstrijd is daarna gewoon uitgespeeld", aldus Maria. "Achteraf hoorden we dat de tegenspeelster een aanval van hyperventilatie kreeg."

De voorzitter van de zwemclub uit Neede verklaarde nadien tegenover justitie dat het slachtoffer zo lang onder water was gehouden dat teamleden eraan te pas moesten komen om haar leven te redden. Het slachtoffer zegt aan de vechtpartij een posttraumatische stressstoornis te hebben overgehouden. Ze kon lange tijd niet werken en zegt nog steeds niet in staat te zijn om weer aan waterpolowedstrijden deel te nemen.

Paul van de Heuvel, adjunct-directeur van de Koninklijke Nederlandse Zwembond (KNZB) kan bevestigen dat er tijdens waterpolowedstrijden veelvuldig mensen onder water worden geduwd. "Ja, en er wordt ook wel eens geschopt en geslagen. Het is een pure contactsport, maar poging tot doodslag vind ik een behoorlijke aantijging. Dit is erg zwaar aangezet. Het is nog nooit voorgekomen dat waterpoloërs hiervoor zijn aangeklaagd. Ik wil benadrukken dat het vaker voorkomt dat sporters tijdens een wedstrijd door oplopende emoties hun beheersing wel eens kunnen verliezen."

Doodslag

Justitie in Almelo wil de zaak in oktober voor de rechter brengen. "Wij hebben genoeg aanwijzingen dat er van poging tot doodslag sprake is. Omdat de zaak nog onder de hamer ligt bij de rechter, willen we niet inhoudelijk op de zaak ingaan", aldus de Almelose persofficier van justitie Patricia van der Valk.

De club uit Neede wilde gisteren geen commentaar geven.
http://www.telegraaf.nl/b(...)_geen_boeven___.html
  vrijdag 7 augustus 2009 @ 12:14:12 #9
265283 maickeltje
Nothing to lose
pi_71678112
woooww!!

zo dik, kunnen die wel zwemmen?
  vrijdag 7 augustus 2009 @ 12:17:38 #10
110088 Antal
Kuifje _O_
pi_71678221
Waterpoloszusjes ??? Waterpolozeugjes...
He's a Monday morning lunatic
Disturbed from time to time
Lost within himself
In his solitary shell
  vrijdag 7 augustus 2009 @ 12:19:26 #11
44963 MadMarine
geregistreerde gek
pi_71678254
quote:
Op vrijdag 7 augustus 2009 12:11 schreef vanhal het volgende:

[ afbeelding ]
[..]

WTF ZIJN DIE VARKENS 16 EN 22?!?
Moet je ff voorstellen in wat voor doodsstruggle je zit als die bovenop je duiken
ga maar even met die witte meneer mee...
[b]best bekeken topic, ooit[/b]
  vrijdag 7 augustus 2009 @ 12:22:16 #12
265283 maickeltje
Nothing to lose
pi_71678332
quote:
Op vrijdag 7 augustus 2009 12:09 schreef maickeltje het volgende:
Tja dit is inderdaad best wel intressant wat hier voor uitspraak uitkomt.

Ik vind zelf de eis veelste hoog!
Bij nader inzien verander ik mijn mening.
Ik heb de foto van de 2 dames gezien, en als die boven op je gaan liggen in het water is dit inderdaad poging tot doodslag 100%, hier is geen twijfel over mogelijk!
Lang achter de tralies dat is de juiste straf!
  vrijdag 7 augustus 2009 @ 12:23:02 #13
19479 Mr.J
Train, eat, sleep. Repeat.
pi_71678351
quote:

[ afbeelding ]
Godfather Bodybuilding topic reeks
pi_71678359
quote:

[ afbeelding ]
[..]

Als ze de een centraal achterin zetten en de ander op doel worden we met 2 vingers in d eneus wereldkampioen
pi_71678398
Moeilijke zaak met twee zulke verschillende verhalen. Ik las dat het gebeurde vlak na een goal van het slachtoffer. Dan wordt iedereen geacht terug te zwemmen naar zijn eigen helft, en de scheidsrechter gaat terug naar het midden, en heeft zijn aandacht op de middenlijn, als iedereen goed ligt kan hij fluiten om door te spelen.

Alle spelers van je eigen team zwemmen met hun gezicht richting eigen helft terug. Als op dat moment twee dames (zonder teveel lawaai) op de diepe spits gaan liggen duurt het makkelijk 15 a 20 seconden voordat iemand wat doorheeft, en dan moeten er nog iemand naartoe om in te grijpen. Laten we zeggen, het dubbele van die tijd. Een halve minuut is, mits moe en met stress, ontzettend lang natuurlijk.

Oh en ik polo zelf, en het extreemste wat ik ooit heb gezien is een harde elleboog boven water. Iemand moedwillig met zijn 2en onder water houden is van de gekken.
My father tought me; "If you're not good at something right away, don't waste time trying"
  vrijdag 7 augustus 2009 @ 12:25:48 #16
22416 elcastel
Maggot Brain
pi_71678406
quote:

[ afbeelding ]
[..]

Wat een fijne meisjes om te zien, de onschuld druipt er af (en de rest ook).
The Hick from French Lick
The camera always points both ways. In expressing the subject, you also express yourself.
  vrijdag 7 augustus 2009 @ 12:26:52 #17
61305 Bjoro
Proud to have Maud !
pi_71678427
quote:
Op vrijdag 7 augustus 2009 12:23 schreef Chadi het volgende:

[..]

Als ze de een centraal achterin zetten en de ander op doel worden we met 2 vingers in d eneus wereldkampioen
zal je net zien dat ze tijdens het WK vast zitten
256 goals !
  vrijdag 7 augustus 2009 @ 12:26:53 #18
127966 Marrije
ja, met dubbel r
pi_71678428
quote:
Op vrijdag 7 augustus 2009 12:22 schreef maickeltje het volgende:

[..]

Ik heb de foto van de 2 dames gezien, en als die boven op je gaan liggen in het water is dit inderdaad poging tot doodslag 100%, hier is geen twijfel over mogelijk!
Eigenlijk zouden we ook een foto van het slachtoffer moeten zien, die kan ook wel 100 kg zijn.
  vrijdag 7 augustus 2009 @ 12:28:21 #19
61305 Bjoro
Proud to have Maud !
pi_71678464
quote:
Op vrijdag 7 augustus 2009 12:26 schreef Marrije het volgende:

[..]

Eigenlijk zouden we ook een foto van het slachtoffer moeten zien, die kan ook wel 100 kg zijn.
Ja hee....op tv lijk je altijd dikker....misschien is dat in de krant ook wel zo !
256 goals !
pi_71678469
Ben ook erg benieuwd naar de uitspraak!

Ik heb ook 5 jaar gewaterpolod en het gaat er inderdaad erg hard aan toe, maar of ze nou de bedoeling hadden om haar zo lang onder te drukken dat ze zou verdrinken vraag ik me af. Ik denk dat de vrouw die ondergedrukt werd te ver gaat hoor, dat ze het verhaal overdrijft. Waarschijnlijk was er de hele wedstrijd al onderling ruzie. Van beide kanten uit.. En een trauma daarvan? Met waterpolo gebeuren meer van zulke dingen..

Ben erg benieuwd
  vrijdag 7 augustus 2009 @ 12:29:40 #21
127966 Marrije
ja, met dubbel r
pi_71678502
quote:
Op vrijdag 7 augustus 2009 12:28 schreef Bjoro het volgende:

[..]

Ja hee....op tv lijk je altijd dikker....misschien is dat in de krant ook wel zo !
Ik bedoel, als het slachtoffer van hetzelfde formaat is herziet iemand zn meningmisschien wel weer omdat het dan meer aan elkaar gewaagd is?
  vrijdag 7 augustus 2009 @ 12:30:59 #22
61305 Bjoro
Proud to have Maud !
pi_71678533
quote:
Op vrijdag 7 augustus 2009 12:29 schreef Marrije het volgende:

[..]

Ik bedoel, als het slachtoffer van hetzelfde formaat is herziet iemand zn meningmisschien wel weer omdat het dan meer aan elkaar gewaagd is?
dan is het minder erg ?
256 goals !
  vrijdag 7 augustus 2009 @ 12:32:58 #23
127966 Marrije
ja, met dubbel r
pi_71678581
quote:
Op vrijdag 7 augustus 2009 12:30 schreef Bjoro het volgende:

[..]

dan is het minder erg ?
Hallo, ik reageerde hierop:
quote:
Op vrijdag 7 augustus 2009 12:22 schreef maickeltje het volgende:

[..]

vrijdag 7 augustus 2009 @ 13:04:12 #24
61305 Bjoro
Proud to have Maud !
pi_71679458
quote:
Op vrijdag 7 augustus 2009 12:32 schreef Marrije het volgende:
Hallo, ik reageerde hierop:
maar het gewicht van het slachtoffer maakt het vergrijp toch niet erger of minder erg
256 goals !
pi_71679921
quote:
Op vrijdag 7 augustus 2009 12:28 schreef Reflectionne het volgende:
Ben ook erg benieuwd naar de uitspraak!

Ik heb ook 5 jaar gewaterpolod en het gaat er inderdaad erg hard aan toe, maar of ze nou de bedoeling hadden om haar zo lang onder te drukken dat ze zou verdrinken vraag ik me af. Ik denk dat de vrouw die ondergedrukt werd te ver gaat hoor, dat ze het verhaal overdrijft. Waarschijnlijk was er de hele wedstrijd al onderling ruzie. Van beide kanten uit.. En een trauma daarvan? Met waterpolo gebeuren meer van zulke dingen..

Ben erg benieuwd
idd.. ik waterpolo zelf ook, al enige jaren..
Het gaat er idd hard aan toe, en ik kan me goed voorstellen dat je iemand die ligt te klote terug pakt (wat me op dit moment 6 wedstrijden schorsing heeft opgeleverd ).. maar met zen 2e zo iemand onderduwen gaat wel ver.. en is in mijn ogen ook vrij lomp om te doen..

gebeurd bij ons regelmatig dat er iemand wordt terug gepakt, en meestal gebeurd dit op een subtiele manier (lees: niet overduidelijk voor publiek / scheidsrechter(s))

Ben benieuwd
Op maandag 23 november 2009 13:51 schreef longinus het volgende:
Masturberen is lekker maar je laten aftrekken is nog lekkerder, zie het als jezelf kietelen, dat werkt ook niet zo goed.
pi_71679926
Lijkt me een makkelijke zaak voor het OM.. Getuigen genoeg, die kunnen bevestigen of ze haar allebei aanvielen en voor hoelang ze onder water werd gehouden.
En of ze hun lidmaatschap opzegden of eruit geschopt waren is ook makkelijk na te gaan
Gezellige sport trouwens..
Dat het slachtoffer klaagt over posttraumatische stress is zeker geen bewijs dat ze de daders 'een oor aan proberen te naaien'.
Als de zusjes hun lidmaatschap hebben opgezegd terwijl ze eigenlijk niks gedaan hebben, vind ik dat wel raar.. Vooral omdat ze het al zolang doen.
pi_71680192
quote:
Op vrijdag 7 augustus 2009 13:19 schreef Laurensius het volgende:

[..]

idd.. ik waterpolo zelf ook, al enige jaren..
Het gaat er idd hard aan toe, en ik kan me goed voorstellen dat je iemand die ligt te klote terug pakt (wat me op dit moment 6 wedstrijden schorsing heeft opgeleverd ).. maar met zen 2e zo iemand onderduwen gaat wel ver.. en is in mijn ogen ook vrij lomp om te doen..

gebeurd bij ons regelmatig dat er iemand wordt terug gepakt, en meestal gebeurd dit op een subtiele manier (lees: niet overduidelijk voor publiek / scheidsrechter(s))

Ben benieuwd
Inderdaad! Op een gegeven moment gaat iemand te ver en pak je die terug.. Maar 2 tegen 1 is zwak.. Vind ik..

En alles mag zolang de scheidsrechter 't niet ziet
pi_71680288
quote:
Op vrijdag 7 augustus 2009 13:27 schreef Reflectionne het volgende:

[..]

Inderdaad! Op een gegeven moment gaat iemand te ver en pak je die terug.. Maar 2 tegen 1 is zwak.. Vind ik..

hehe ja precies!
Ik ga dit seizoen voor het eerst fluiten, dus nou ben ik die klootzak die aan de kant staat heb echt wel respect voor de scheidsrechters sinds ik die cursus heb gedaan!
Stel dat dit in jou wedstrijd gebeurd
Op maandag 23 november 2009 13:51 schreef longinus het volgende:
Masturberen is lekker maar je laten aftrekken is nog lekkerder, zie het als jezelf kietelen, dat werkt ook niet zo goed.
  vrijdag 7 augustus 2009 @ 13:31:40 #29
127966 Marrije
ja, met dubbel r
pi_71680323
quote:
Op vrijdag 7 augustus 2009 13:04 schreef Bjoro het volgende:

[..]

maar het gewicht van het slachtoffer maakt het vergrijp toch niet erger of minder erg
Dat kan toch meespelen in de mate van verweer?
pi_71680441
quote:
Op vrijdag 7 augustus 2009 13:27 schreef Reflectionne het volgende:

[..]

Nja, ik trek de grens toch wel bij gelijke munt terugbetalen. Met een schop of een nagel kan je iemand pijn doen, iemand die moe is in de stress doen door haar onder water te drukken gaat te ver. Het is niet alsof twee zulke ervaren speelsters de truckjes niet kennen.
My father tought me; "If you're not good at something right away, don't waste time trying"
pi_71680633
quote:
Op vrijdag 7 augustus 2009 13:36 schreef Akwableet het volgende:

iemand die moe is
Waar haal je dat vandaan?
  vrijdag 7 augustus 2009 @ 13:44:04 #32
127966 Marrije
ja, met dubbel r
pi_71680713
quote:
Op vrijdag 7 augustus 2009 13:42 schreef vanhal het volgende:

[..]

ze was in elk geval fit genoeg om te scoren
pi_71680914
quote:

WHAT THE FUCK ARE THEY FEEDING YOU????

De oude oude layout was veel beter!!
vosss is de naam,
met dubbel s welteverstaan.
  vrijdag 7 augustus 2009 @ 13:49:17 #34
248844 Bowlingbal
Leuk je weer te zien :)
pi_71680939
Typisch Telegraaf weer.

'U wordt aangeklaagd wegens doodslag'.

Reactie:
Huuuuuuuuuuuuuuuuuu!!!!1!!!11111! WE HEBBEEE NIKKKS GESTOLLEEE!!!

Nee, achterlijke randdebielen, als je het zo erg vond dat je gezicht gekrast werd, had je daar maar aangifte voor moeten doen. Valt nog mee dat de PVV geen motie tot het geven van een lintje aan deze 2 zusjes indient.

Mishandeling op het sportveld of zwembad is gewoon te behandelen als elke andere mishandeling.
In these days of moral hypocrisy certain valuable commodities can be hard to import.
- Donald Love
  vrijdag 7 augustus 2009 @ 13:49:59 #35
248844 Bowlingbal
pi_71680985
quote:
Op vrijdag 7 augustus 2009 13:48 schreef vosss het volgende:

[..]

Onmogelijk dat zij aan sport doen.
In these days of moral hypocrisy certain valuable commodities can be hard to import.
- Donald Love
pi_71681299
Ik vermoed dat het verhaal inderdaad is aangezet.

Het slachtoffer zal eerder PTSS hebben overgehouden aan het enkel zien van met name de speler rechts op de foto (Voor de kijkers).
pi_71681331

Deze dames haalden anders zilver op Olympische spelen, ook niet bepaald de slankste
🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️ TikTok next Block
pi_71681431
quote:
Op vrijdag 7 augustus 2009 13:49 schreef Bowlingbal het volgende:

Mishandeling op het sportveld of zwembad is gewoon te behandelen als elke andere mishandeling.
Nee hoor, rechters en officieren snappen doorgaans heel weinig van sport. Maar dan is het gevolg van op zich vrij normale handelingen binnen de sport toevallig een keer ernstig of bijna ernstig, en dan wil een officier van justitie scoren en krijgt zo'n rechter ineens met een sport te maken die hij niet begrijpt en hooguit wat slechte jeugdherinneringen aan beleeft.

Daardoor krijg je willekeur en onrechtvaardig optreden. Het OM moet heel terughoudend zijn en zich beperken tot daden die echt helemaal buiten de sport vallen.
Wees gehoorzaam. Alleen samen krijgen we de vrijheid eronder.
  vrijdag 7 augustus 2009 @ 14:21:56 #40
61305 Bjoro
Proud to have Maud !
pi_71682070
en deze ook de "kleine" finale, dacht ik !

256 goals !
pi_71682170
Okay, we kunnen dus denk ik de conclusie zo langzamerhand wel trekken dat deze dames allemaal wat aan de kilootjes zijn. Dan blijft nog de vraag, wie heeft er gelijk.
pi_71682266
"AAAAAHH ZENNE MOAT, WOARST VLEISCH"
pi_71682797
Noot geweten dat er bij waterpolo zulke zwaargewichten meedoen . Deze types verwacht ik eerder bij worstelen.
pi_71682865
quote:
Op vrijdag 7 augustus 2009 14:45 schreef Lavenderr het volgende:
Noot geweten dat er bij waterpolo zulke zwaargewichten meedoen . Deze types verwacht ik eerder bij worstelen.
In het water weeg je minder, bovendien drijft vet!
🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️ TikTok next Block
pi_71682971
quote:
Op vrijdag 7 augustus 2009 14:46 schreef raptorix het volgende:

[..]

Oh ja
  vrijdag 7 augustus 2009 @ 14:51:25 #46
248844 Bowlingbal
pi_71683022
quote:
Op vrijdag 7 augustus 2009 14:46 schreef raptorix het volgende:

[..]

Het gaat meer om het volume. Als een schoonzwemster van 50 liter aan je been hangt kun je misschien nog bewegen, met 200 liter aan te verplaatsen volume wordt dat toch een ander verhaal.
- Donald Love
pi_71683108
tvp
pi_71683480
quote:
Op vrijdag 7 augustus 2009 13:42 schreef vanhal het volgende:

[..]

In de tekst valt te lezen dat het onsportieve spel 'al een tijdje bezig was', er zijn dus meer duels uitgevochten voor het voorval plaatsvond. Nu is moe misschien een groot woord, maar ik kan je garanderen (als poloer), dat je na een paar duels/sprintjes veeeel kortademiger bent.
pi_71683587
quote:
Op vrijdag 7 augustus 2009 15:05 schreef Akwableet het volgende:

In de tekst valt te lezen dat het onsportieve spel 'al een tijdje bezig was', er zijn dus meer duels uitgevochten voor het voorval plaatsvond. Nu is moe misschien een groot woord, maar ik kan je garanderen (als poloer), dat je na een paar duels/sprintjes veeeel kortademiger bent.
Nou, ik heb de berichten goed gelezen, maar ik haal er meer uit dat 'het slachtoffer' al een tijdje bezig was en dat het stel meer aan het verweren was...
pi_71683903
quote:
Op vrijdag 7 augustus 2009 13:49 schreef Bowlingbal het volgende:
Typisch Telegraaf weer.

'U wordt aangeklaagd wegens doodslag'.

Reactie:
Huuuuuuuuuuuuuuuuuu!!!!1!!!11111! WE HEBBEEE NIKKKS GESTOLLEEE!!!

Nee, achterlijke randdebielen, als je het zo erg vond dat je gezicht gekrast werd, had je daar maar aangifte voor moeten doen. Valt nog mee dat de PVV geen motie tot het geven van een lintje aan deze 2 zusjes indient.

Ja, vind ik ook.
pi_71683994
quote:
Op vrijdag 7 augustus 2009 15:08 schreef vanhal het volgende:

[..]

Nou, ik heb de berichten goed gelezen, maar ik haal er meer uit dat 'het slachtoffer' al een tijdje bezig was en dat het stel meer aan het verweren was...
Het recht in eigen hand nemen dus. Gewoon keihard afstraffen dit. Verplicht afvallen en 10 jaar korfballen.
pi_71684017
quote:
Op vrijdag 7 augustus 2009 15:22 schreef SCH het volgende:

Het recht in eigen hand nemen dus. Gewoon keihard afstraffen dit. Verplicht afvallen en 10 jaar korfballen.
Of verweer.
pi_71684100
quote:
Op vrijdag 7 augustus 2009 15:22 schreef SCH het volgende:

[..]

Dat is wel een héél strenge straf
pi_71684171
quote:
Op vrijdag 7 augustus 2009 15:22 schreef vanhal het volgende:

[..]

Of verweer.
Ze geven zelf toch al toe dat het geen verweer was.
pi_71684211
quote:
Op vrijdag 7 augustus 2009 15:28 schreef SCH het volgende:

Ze geven zelf toch al toe dat het geen verweer was.
Waar lees je dat? Ik lees dit namelijk in het telegraaf bericht:
quote:
Toen kwam ze op mij af zwemmen. Het leek alsof ze mij naar de keel wilde grijpen. Vervolgens heb ik haar afgeweerd."
pi_71684331
quote:
Op vrijdag 7 augustus 2009 15:30 schreef vanhal het volgende:

[..]

Waar lees je dat? Ik lees dit namelijk in het telegraaf bericht:
[..]
Verweren door haar lang onder water te houden. Ze geven toch zelf aan dat het wraak was. Bovendien hebben ze het met zijn 2-en gedaan.
pi_71684349
quote:
Op vrijdag 7 augustus 2009 15:08 schreef vanhal het volgende:

[..]

Dat bedoel ik ook, het neemt echter niet weg dat er dus al een aantal duels uitgevochten waren.
pi_71684444
quote:
Op vrijdag 7 augustus 2009 15:35 schreef SCH het volgende:

Verweren door haar lang onder water te houden. Ze geven toch zelf aan dat het wraak was. Bovendien hebben ze het met zijn 2-en gedaan.
Waar geven ze precies aan dat het wraak was?

Het ene zusje kwam (net als andere teamgenoten) de andere zus helpen. Als ik het goed heb gelezen was het 1 grote trekpartij:
quote:
Terug naar 11 oktober 2008, een zaterdag om nooit te vergeten. Tegenover elkaar in water liggen SG Twente-3 en NZC-1 uit Neede. Het wordt een ware zeeslag. Danielle: "De bewuste speelster van de tegenpartij schopte me tijdens de wedstrijd continu in mijn buik. Het was duidelijk dat ze mij moest hebben. Ik heb haar uitgescholden dat ze moest stoppen." Ook zus Maria, die al meer dan vier jaar het doel van SG Twente 'bewaakt', krijgt, naar eigen zeggen, de volle laag van de tegenspeelster die haar gezicht bekrast. "Ze lag op de midvoor, een positie voor mijn doel. Het was continu raak en ook andere meiden uit ons team kregen van haar schoppen uitgedeeld. Dit komt vaker voor in onze sport. Maar dit was wel heel erg extreem", zegt Maria.

Schoppen

De spanningen in het speelveld lopen steeds hoger op. "Op een gegeven moment vroeg ik haar waarom ze maar bleef doorgaan met schoppen. Toen kwam ze op mij af zwemmen. Het leek alsof ze mij naar de keel wilde grijpen. Vervolgens heb ik haar afgeweerd." Maria zegt dat zij haar 'kwelgeest' aan de voorkant van het badpak heeft vastgehouden. Dat gebeurt vlak nadat er weer een doelpunt is gevallen. "Toen begon ze opnieuw te schoppen om zich los te wurmen." Zusje Daniella komt op dat moment net als andere teamgenoten op het 'vechtende' tweetal af. "Ik zag dat ze dat ze elkaar vasthielden. Ik pakte het badpak van mijn zus vast en zei tegen haar dat ze die speelster maar moest laten gaan", vertelt ze.
pi_71684496
quote:
Op vrijdag 7 augustus 2009 15:35 schreef Akwableet het volgende:

Dat bedoel ik ook, het neemt echter niet weg dat er dus al een aantal duels uitgevochten waren.
Nee, er staat dat de waterpoloster al de hele wedstrijd aan het schoppen en slaan was:
quote:
Die bewuste tegenstandster was mijn dochters al de hele wedstrijd aan het schoppen en slaan.
Er staat volgens mij nergens dat ze VOORAF aan de bewuste wedstrijd al aan het vechten waren. Anders moet je me dat even aanduiden.
pi_71684829
quote:
Op vrijdag 7 augustus 2009 15:41 schreef vanhal het volgende:

Er staat volgens mij nergens dat ze VOORAF aan de bewuste wedstrijd al aan het vechten waren. Anders moet je me dat even aanduiden.
Oke, wij begrijpen elkaar even helemaal verkeerd

Wat ik bedoel te zeggen is, dat voor het voorval met onder water duwen, het slachtoffer al een aantal keer een schop of een stoot had gegeven. In het water offc. Daarmee probeerde ik aan te tonen dat het slachtoffer en de daders in het water dus al een aantal duels (duels in de sportieve betekenis van het woord) hadden uitgevochten. In die duels had het slachtoffer zich misdragen, maar dat neemt niet weg dat er dus al een aantal duels/aanvaringen waren.

Daarom ging ik er vanuit dat ze al een beetje vermoeid waren, want die duels kosten veel kracht. En dat brengt ons terug op jouw eerste reactie op mij.

Oh en de reden dat ik steeds duels zeg, schoppen en slaan (zonder de bal) vindt vrijwel altijd plaats als mensen elkaar in het water opzoeken en de ander vasthouden/eraan gaan hangen. Dat zijn duels zonder de bal (waarin je elkaar dus niet dient te schoppen of slaan, slechts een beetje trekken/sleuren).

En een aanname uit mijn eigen ervaringen, dit soort zeugen gaan aan je hangen
pi_71684882
Ah okay
pi_71685042
Ik dacht dat er onderwatercamera's gebruikt werden? Maar bij deze gelegenheid dus niet. Jammer.
  vrijdag 7 augustus 2009 @ 16:20:08 #63
798 voyeur
bemoeit zich
pi_71685713
Hoe groot is zo'n doel dan, want als die oudste zeug daar in ligt lijkt me dat toch wel vol? Hoe is er dan gescoord?
Here we are now, entertain us.
pi_71685946
Ben wel benieuwd naar een foto van de tegenstandster..
pi_71687679
Het is altijd lastig oordelen zonder de feiten te kennen, maar ik zie toch wel een aantal zaken die niet in het voordeel van de twee zussen spreken.

1. Het OM gaat natuurlijk niet alleen af op de verklaring van het slachtoffer. Er zijn kennelijk getuigen die een dusdanige verklaring afgelegd hebben dat men een zaak meent te hebben.

2. Je wordt niet zomaar geroyeerd als lid. Natuurlijk, het kan een overdreven reactie zijn van een angstig bestuur, maar het verhaal van de zussen komt in dit licht toch voor als een ernstige afzwakking van hetgeen is gebeurd. Overigens betwisten de zussen dat ze geroyeerd zijn, maar dan nog: als er echt zo weinig aan de hand was... waarom heeft de eigen club dan ook de handen afgetrokken van deze dames?

3. Ze hebben toch niet zo maar als enigen een rode kaart gekregen als e.e.a. is gelopen zoals ze claimen?

4. Het verweer: hullie begonnen met schoppen en slaan... is ook niet erg sterk. Alsof je motief op een zilveren schaaltje wenst aan te dragen.

5. Het OM legt nogal wat ten laste. Ook dit duidt erop dat er iets meer heeft gespeeld dan even afweren oid.

Ik ben razend benieuwd naar het verloop van deze zaak.
Doe maar gewoon, dan doe je al dom genoeg
[quote]Op donderdag 15 januari 2009 11:22 schreef EchtGaaf het volgende:
Ik blijf vinden dat het werk van een CEO zwaar wordt ondergewaardeerd.
pi_71687700
quote:
Op vrijdag 7 augustus 2009 17:32 schreef DS4 het volgende:
Het is altijd lastig oordelen zonder de feiten te kennen, maar ik zie toch wel een aantal zaken die niet in het voordeel van de twee zussen spreken.

1. Het OM gaat natuurlijk niet alleen af op de verklaring van het slachtoffer. Er zijn kennelijk getuigen die een dusdanige verklaring afgelegd hebben dat men een zaak meent te hebben.

2. Je wordt niet zomaar geroyeerd als lid. Natuurlijk, het kan een overdreven reactie zijn van een angstig bestuur, maar het verhaal van de zussen komt in dit licht toch voor als een ernstige afzwakking van hetgeen is gebeurd. Overigens betwisten de zussen dat ze geroyeerd zijn, maar dan nog: als er echt zo weinig aan de hand was... waarom heeft de eigen club dan ook de handen afgetrokken van deze dames?

3. Ze hebben toch niet zo maar als enigen een rode kaart gekregen als e.e.a. is gelopen zoals ze claimen?

4. Het verweer: hullie begonnen met schoppen en slaan... is ook niet erg sterk. Alsof je motief op een zilveren schaaltje wenst aan te dragen.

5. Het OM legt nogal wat ten laste. Ook dit duidt erop dat er iets meer heeft gespeeld dan even afweren oid.

Ik ben ook heel nieuwsgierig. Vooral nummer 4 vind ik opvallend. Ze dragen nogal veel munitie aan voor de advocaat van de tegenpartij eigenlijk.
pi_71687779
Jammer dat het slachtoffer zich stil houdt...
pi_71687783
quote:
Op vrijdag 7 augustus 2009 17:32 schreef DS4 het volgende:

Goede post, ben ook erg benieuwd.
  vrijdag 7 augustus 2009 @ 17:40:17 #69
798 voyeur
bemoeit zich
pi_71687841
quote:
Op vrijdag 7 augustus 2009 14:01 schreef Weltschmerz het volgende:

[..]

Nee hoor, rechters en officieren snappen doorgaans heel weinig van sport. Maar dan is het gevolg van op zich vrij normale handelingen binnen de sport toevallig een keer ernstig of bijna ernstig, en dan wil een officier van justitie scoren en krijgt zo'n rechter ineens met een sport te maken die hij niet begrijpt en hooguit wat slechte jeugdherinneringen aan beleeft.

Daardoor krijg je willekeur en onrechtvaardig optreden. Het OM moet heel terughoudend zijn en zich beperken tot daden die echt helemaal buiten de sport vallen.
Is het heel warm in Nederland of wou je gewoon wat trollen? Waarom zou sport plotseling buiten ons juridisch systeem moeten vallen?
En het argument dat rechters er niks van snappen lijkt me niet specifiek voor sport. De meeste rechters hebben ook geen ervaring met diefstal, dealen, prostitutie en mensenhandel toch verwachten we dat ze daar uitspraken over doen. Een treurige ervaring bij korfbal hoeft niet voor eeuwig je beoordelingsvermogen aan te tasten.
pi_71687908
Nog wat meer nieuwsberichten. Dit keer uit de twentsche courant:
quote:
Onderzoek geweld waterpolozusjes

NEEDE/HENGELO - Twee Bornse waterpolosters van SG Twente-3 worden mogelijk vervolgd voor zware mishandeling van een tegenstandster in het duel tegen NZC-1 uit Neede. In het uiterste geval kan zelfs poging tot doodslag ten laste worden gelegd. Een politieonderzoek is in volle gang.

De speelster van NZC moet volgens getuigen echt in doodsangst zijn geweest. Ze wordt in de slotfase van het duel op 11 oktober door haar 21-jarige opponent R. ineens met volle kracht onder water geduwd. Meteen duikt ook R.'s 17-jarige zus er bovenop. De andere spelers en de scheidsrechter hebben er hun handen vol aan om de Needse uit de klauwen van de Bornse zusjes te bevrijden. Getuigen zeggen dat ze misschien wel een minuut onder water geduwd is geweest. In shock en snakkend naar adem ligt de zwemster later op de kant.

De vrouw is volgens haar club getraumatiseerd en 'heeft er tot op de dag van vandaag allerlei lichamelijke klachten van'. De speelster - die geen contact met de media wil - heeft aangifte gedaan van mishandeling. De politie verhoort de komende tijd tal van betrokkenen. Politiewoordvoerder Esther Naber spreekt van 'een zeer ernstig incident'. "Dit gaat snel richting een aanklacht voor zware mishandeling."
http://www.tctubantia.nl/(...)-waterpolozusjes.ece
pi_71687968
quote:
Op vrijdag 7 augustus 2009 17:43 schreef vanhal het volgende:
[..]

Die is dan weer behoorlijk van de andere kant. Het probleem is hier ook een beetje dat het om een kutcompetitie gaat, het publiek = thuispubliek, vrienden en vriendinnen van het team van het slachtoffer of het slachtoffer zelf. Binnen een sportclub geven mensen elkaar vaak goed rugdekking.
pi_71687973
En ook uit de twentsche courant:
quote:
De Tuchtcommissie van de KNZB heeft de Bornse speelsters geschorst. De oudste voor twaalf wedstrijden, haar jongste zus voor zes. In waterpolokringen wordt gefronst over de strafmaat. Ook Lex Albers, voorzitter van SG Twente, moet erkennen 'dat het milde straffen zijn'.

Hij denkt dat de straf zo laag uitvalt omdat de twee dames nooit eerder problemen veroorzaakten. "Maar gezien de ernst van het vergrijp had het ook een schorsing voor het leven kunnen zijn."

Albers sluit niet uit dat de club een extra straf oplegt. Volgende week wordt erover vergaderd. Nog diezelfde middag na de geweldsuitbarsting had SG Twente de zussen voorlopig op non-actief gesteld, en hen de toegang tot de trainingen ontzegd. "Want wat er gebeurde is onze sport onwaardig."

Wat de geweldsuitbarsting van de Bornse speelsters in gang heeft gezet blijft onduidelijk. NZC'er Aschwin Lankwarden: "Geen idee. Er stond geen spanning meer op: we stonden met 12-3 voor." Volgens de zusjes zou de Needse eerst hebben geslagen, aldus Albers. "Er gebeurt altijd veel onder water wat een scheidsrechter niet ziet. Maar ik wil niks goedpraten. Zo door het lint gaan is onacceptabel." Lankwarden staat vierkant achter de aangifte. "Het was buitensporig geweld; ongekend voor onze sport. Bij voetbal lijkt het normaal te worden, maar ik heb dit in 20 jaar niet meegemaakt. Alle spelers, het publiek, de scheidsrechter... iedereen was ontdaan."
http://www.tctubantia.nl/(...)-sport-onwaardig.ece

Ze zijn dus niet geroyeerd, maar geschort voor een X aantal wedstrijden.
pi_71688180
quote:
Op vrijdag 7 augustus 2009 17:33 schreef SCH het volgende:

Ze dragen nogal veel munitie aan voor de advocaat van de tegenpartij eigenlijk.
Persoonlijk denk ik dat in deze zaak het de Officier van Justitie wordt...
  vrijdag 7 augustus 2009 @ 17:54:55 #74
245776 Jak
Ork ork soep eet je met een...
pi_71688181
Over het algemeen zitten de mensen die met hun verhaal in de telegraaf komen vaak fout.
Case solved.
Zo gij niet wilt dat een ander beschiet, vermoord dan ook een ander niet
pi_71688223
quote:
Op vrijdag 7 augustus 2009 17:45 schreef Akwableet het volgende:

Binnen een sportclub geven mensen elkaar vaak goed rugdekking.
Exact. En opvallend is dus in dezen dat de eigen club de dames niet steunt. Dat kan andere redenen hebben... maar erg positief is het niet.
pi_71688254
quote:
Op vrijdag 7 augustus 2009 17:45 schreef vanhal het volgende:

Ze zijn dus niet geroyeerd, maar geschort voor een X aantal wedstrijden.
Schorsing kwam van de bond lees ik.

Nog diezelfde middag na de geweldsuitbarsting had SG Twente de zussen voorlopig op non-actief gesteld, en hen de toegang tot de trainingen ontzegd. "Want wat er gebeurde is onze sport onwaardig."

Idd geen royement, maar op non-actief gesteld en toegang tot training ontzegd. En een vergadering over wellicht andere sancties (toch royement?).

Niet mis.

[ Bericht 4% gewijzigd door DS4 op 07-08-2009 18:10:20 ]
  vrijdag 7 augustus 2009 @ 18:08:26 #77
798 voyeur
bemoeit zich
pi_71688531
quote:
Op vrijdag 7 augustus 2009 17:43 schreef vanhal het volgende:
[..]

Omdat ik het me afvroeg en ik vast niet de enige ben: die nieuwsberichten zijn van november 2008,
pi_71688694
quote:
Op vrijdag 7 augustus 2009 17:40 schreef voyeur het volgende:
Is het heel warm in Nederland of wou je gewoon wat trollen? Waarom zou sport plotseling buiten ons juridisch systeem moeten vallen?
Dat doet het grotendeels al, althans is het een vrijplaats daarbinnen. Anders kan de officier van jusititie immers na elke waterpolowedstrijd alle spelers aanhouden, en na elke voetbalwedstrijd minstens 11 spelers, en dan heb ik het nog niet eens over vechtsporten. In een sport mogen nou eenmaal bepaalde dingen niet die daarbuiten wel mogen, en bepaalde dingen wel die daarbuiten niet mogen.
quote:
En het argument dat rechters er niks van snappen lijkt me niet specifiek voor sport. De meeste rechters hebben ook geen ervaring met diefstal, dealen, prostitutie en mensenhandel toch verwachten we dat ze daar uitspraken over doen. Een treurige ervaring bij korfbal hoeft niet voor eeuwig je beoordelingsvermogen aan te tasten.
Je zou zeggen van niet, maar het lijkt er vaak wel op. Het punt is dat justitie in actie komt als het toevallig fout gaat. Iemand breekt zijn been of begint te hyperventileren. Terwijl dat vaak meer een kwestie van pech is, terwijl het heel vaak goed gaat bij een even zwaar 'vergrijp'. Is het dan misgegaan, dan gaat de rechter terugredeneren, zo van zou het een vergrijp zijn buiten de sport, dan gaan we door. Is het dan binnen de sport wel toegestaan? Nee, want het is een overtreding. Dus gaat de uitzondering dat het bij de sport hoort niet op.

Maar bij veel sporten horen overtredingen er gewoon bij. Ook zwaardere overtredingen. En dat snappen ze niet. Want er is leed of letsel en dat is heel erg, en het was een overtreding en het komt dus door de overtreder. Dat het gewoon kan gebeuren als je besluit aan die sport te doen, overtreding of niet, wil er niet in.
pi_71688839
quote:
Op vrijdag 7 augustus 2009 18:15 schreef Weltschmerz het volgende:

Maar bij veel sporten horen overtredingen er gewoon bij. Ook zwaardere overtredingen.
Ik ben het met je eens dat zeer terughoudend moet worden omgesprongen met het toepassen van strafrecht bij overtredingen in de sport.

Echter, uit de publicaties komt een beeld naar voren van een zeer uitzonderlijke situatie. Ik wens het strafrecht ook niet uit te sluiten. Er zijn gewoon grenzen. Iemand een schop verkopen is iets anders dan een minuut onder water houden met het risico dat iemand komt te overlijden.
pi_71689149
quote:
Op vrijdag 7 augustus 2009 18:20 schreef DS4 het volgende:
Ik ben het met je eens dat zeer terughoudend moet worden omgesprongen met het toepassen van strafrecht bij overtredingen in de sport.

Echter, uit de publicaties komt een beeld naar voren van een zeer uitzonderlijke situatie. Ik wens het strafrecht ook niet uit te sluiten. Er zijn gewoon grenzen. Iemand een schop verkopen is iets anders dan een minuut onder water houden met het risico dat iemand komt te overlijden.
Aan elleboogstoot kan iemand ook overlijden, koppen tegen mekaar ook. Mensen kunnen bij de lulligste tackle hun been breken. Niet zo lang geleden is een voetballer veroordeeld wegens zware mishandeling, terwijl die tackle onmiskenbaar binnen het voetbalspel viel. Dan breekt de getackelde toevallig zijn been en nog vrij gecompliceerd ook, en dan wil zo'n officier scoren. Juristen raken natuurlijk in paniek als er überhaupt regels overtreden zijn en er ook nog gevaar was en zelfs ernstig letsel. En met de figuur van voorwaardelijk opzet krijg je alles rond. Zeker bij sport, er is nauwelijks een actie denkbaar waarbij er geen voorwaardelijk opzet te construeren is, als het gevolg eenmaal daar is. En met de vaststelling dat het een overtreding is, kan de uitzondering van sport overboord.

Wees dan consequent en niet willekeurig, zoals moet, en dan gaat het OM dus elk weekend 10.000 voetballers oppakken voor poging tot zware mishandeling. Elk weekend 300 waterpolo-ers de gevangenis in wegens poging tot doodslag, want iemand onderduwen is dat kennelijk.
pi_71689332
quote:
Op vrijdag 7 augustus 2009 18:30 schreef Weltschmerz het volgende:

[..]

Wees dan consequent en niet willekeurig, zoals moet, en dan gaat het OM dus elk weekend 10.000 voetballers oppakken voor poging tot zware mishandeling. Elk weekend 300 waterpolo-ers de gevangenis in wegens poging tot doodslag, want iemand onderduwen is dat kennelijk.
Je doet hier net alsof het *ploemp* even kopje onder is. Iemand tot het grensje van uithouden onder water houden is niet te vergelijken met een schop of duw uitdelen, dat zijn momentopnames.
pi_71689493
quote:
Op vrijdag 7 augustus 2009 18:30 schreef Weltschmerz het volgende:

[quote]Niet zo lang geleden is een voetballer veroordeeld wegens zware mishandeling, terwijl die tackle onmiskenbaar binnen het voetbalspel viel.
Rachid Bouaouzan van Sparta (toen nog). Had van mij ook niet naar een strafrechtelijk traject gemoeten.
quote:
Juristen raken natuurlijk in paniek als er überhaupt regels overtreden zijn
Ik zou ook nu nog iemand doormidden schoppen als ik nog kon voetballen hoor...
quote:
En met de figuur van voorwaardelijk opzet krijg je alles rond.
HIV-arresten gemist?
quote:
Zeker bij sport, er is nauwelijks een actie denkbaar waarbij er geen voorwaardelijk opzet te construeren is, als het gevolg eenmaal daar is.
Ik herhaal: HIV-arresten gemist?
quote:
Hoe vaak wordt er niet een overtreding gemaakt? En in hoeveel % van de gevallen gaat het echt goed mis? Ik denk dat 1:500 al een hoge inschatting is en daarmee, in het licht van de HIV-arresten, ontbreekt het aan het bestanddeel aanmerkelijke kans voor voorwaardelijk opzet.

Iemand een minuut onder water houden is echter van een totaal andere orde, zeker als die persoon zelfs na die periode bevrijd diende te worden. M.i. kom je dan wel aan een aanmerkelijke kans tav zware mishandeling/doodslag.

Kennelijk meen jij dat het strafrecht gewoon weg moet blijven uit de sport. Dat is natuurlijk onzinnig. Zo beschouwd zou je zelfs bij een dode moeten zeggen: ja, het was nu eenmaal een overtreding die bij het spel hoorde...
pi_71689517
quote:

[..]

Dat doet het grotendeels al, althans is het een vrijplaats daarbinnen. Anders kan de officier van jusititie immers na elke waterpolowedstrijd alle spelers aanhouden, en na elke voetbalwedstrijd minstens 11 spelers, en dan heb ik het nog niet eens over vechtsporten. In een sport mogen nou eenmaal bepaalde dingen niet die daarbuiten wel mogen, en bepaalde dingen wel die daarbuiten niet mogen.
[..]

Je zou zeggen van niet, maar het lijkt er vaak wel op. Het punt is dat justitie in actie komt als het toevallig fout gaat. Iemand breekt zijn been of begint te hyperventileren. Terwijl dat vaak meer een kwestie van pech is, terwijl het heel vaak goed gaat bij een even zwaar 'vergrijp'. Is het dan misgegaan, dan gaat de rechter terugredeneren, zo van zou het een vergrijp zijn buiten de sport, dan gaan we door. Is het dan binnen de sport wel toegestaan? Nee, want het is een overtreding. Dus gaat de uitzondering dat het bij de sport hoort niet op.

Maar bij veel sporten horen overtredingen er gewoon bij. Ook zwaardere overtredingen. En dat snappen ze niet. Want er is leed of letsel en dat is heel erg, en het was een overtreding en het komt dus door de overtreder. Dat het gewoon kan gebeuren als je besluit aan die sport te doen, overtreding of niet, wil er niet in.
Daar heb je helemaal gelijk in.. De officier van justitie gaat uit van de wet, en heeft helemaal niets te maken met wat binnen een clubje gebruikelijk is.
pi_71689582
quote:
Op vrijdag 7 augustus 2009 18:43 schreef Enneacanthus_Obesus het volgende:

De officier van justitie gaat uit van de wet, en heeft helemaal niets te maken met wat binnen een clubje gebruikelijk is.
Er is anders weldegelijk jurisprudentie dat normale overtredingen in het kader van de sport strafrechtelijk gezien toelaatbaar zijn.
  vrijdag 7 augustus 2009 @ 18:52:37 #85
44963 MadMarine
geregistreerde gek
pi_71689734
quote:

[..]

'ik ben een zwijn! Ik ben een zwijn!'
pi_71689815
quote:
Op vrijdag 7 augustus 2009 18:42 schreef DS4 het volgende:
Rachid Bouaouzan van Sparta (toen nog). Had van mij ook niet naar een strafrechtelijk traject gemoeten.
Ik vond het een schandalig stompzinnige beslissing.
quote:
HIV-arresten gemist?
Ja, volledig.
quote:
Ik herhaal: HIV-arresten gemist?
Ja, volledig.
quote:
Hoe vaak wordt er niet een overtreding gemaakt? En in hoeveel % van de gevallen gaat het echt goed mis? Ik denk dat 1:500 al een hoge inschatting is en daarmee, in het licht van de HIV-arresten, ontbreekt het aan het bestanddeel aanmerkelijke kans voor voorwaardelijk opzet.
Bouaouzan-arrest gemist?
quote:
Iemand een minuut onder water houden is echter van een totaal andere orde, zeker als die persoon zelfs na die periode bevrijd diende te worden. M.i. kom je dan wel aan een aanmerkelijke kans tav zware mishandeling/doodslag.
Ik zeg ook niet dat het niet op zijn plek kan zijn. Het probleem is dat als er eenmaal een incident is waar het strafrecht dan bij wordt gehaald, dat strafrecht dan op een manier wordt toegepast die alleen maar in een incidenteel geval kan, omdat er normen om de hoek komen kijken die volledig voorbij gaan aan de normen van de betreffende sport.
quote:
Kennelijk meen jij dat het strafrecht gewoon weg moet blijven uit de sport. Dat is natuurlijk onzinnig. Zo beschouwd zou je zelfs bij een dode moeten zeggen: ja, het was nu eenmaal een overtreding die bij het spel hoorde...
Ook dooien kunnen in de sport vallen ja, paniek bij het OM natuurlijk. En dan ben je de lul als je daar toevallig met een overtreding bij betrokken bent. Terwijl anderen 100 keer hetzelfde doen terwijl niet het ongelukkige toeval intreed dat het tot de dood leidt.
pi_71689830
quote:
Op vrijdag 7 augustus 2009 18:46 schreef DS4 het volgende:

[..]

Er is anders weldegelijk jurisprudentie dat normale overtredingen in het kader van de sport strafrechtelijk gezien toelaatbaar zijn.
Jurisprudentie is wat anders dan een wet. De strafmaat kan natuurlijk afhankelijk van de omstandigheden worden aangepast.
Maar als geweld al tegen de spelregels is, dan lijkt het me lastig om dat als verzachtende omstandigheid op te voeren.
Bij vechtsport lijkt me dat gecompliceerder.
En met zijn tweeën iemand een minuut onder water houden, is zonder meer poging tot doodslag.. althans, ik kan me niets anders voorstellen.
pi_71690019
quote:
Op vrijdag 7 augustus 2009 18:55 schreef Weltschmerz het volgende:

Bouaouzan-arrest gemist?
Nee. Leg je ook even uit wat je daar mee wenst aan te geven? Is het in tegenspraak met HIV I t/m IV en zo ja, waarom dan?
quote:
Ik zeg ook niet dat het niet op zijn plek kan zijn. Het probleem is dat als er eenmaal een incident is waar het strafrecht dan bij wordt gehaald, dat strafrecht dan op een manier wordt toegepast die alleen maar in een incidenteel geval kan, omdat er normen om de hoek komen kijken die volledig voorbij gaan aan de normen van de betreffende sport.
Ik ben even de weg kwijt: wat bedoel je?
quote:
Ook dooien kunnen in de sport vallen ja, paniek bij het OM natuurlijk. En dan ben je de lul als je daar toevallig met een overtreding bij betrokken bent. Terwijl anderen 100 keer hetzelfde doen terwijl niet het ongelukkige toeval intreed dat het tot de dood leidt.
Welke anderen houden bij het waterpolo tegenstanders een minuut onder water? Volgens mij is dat redelijk uniek. Althans, zo lees ik dat. Als het een gebruikelijke overtreding is die nooit tot problemen leidt heb je een punt. Ik denk alleen dat het weldegelijk een uitzonderlijk geval is waarbij het ingrijpen door anderen wellicht nodig was om de dood van het slachtoffer te voorkomen. En dat laatste weet je nooit zeker, maar als verdachte sta je er slecht voor als je pas ophield na een minuut door optreden van anderen. Dan helpt "maar ik wilde zelf ook na een minuut ophouden" niet meer...
pi_71690190
quote:
Op vrijdag 7 augustus 2009 18:56 schreef Enneacanthus_Obesus het volgende:

Jurisprudentie is wat anders dan een wet.
Echt?
quote:
Maar als geweld al tegen de spelregels is, dan lijkt het me lastig om dat als verzachtende omstandigheid op te voeren.
Het gaat blijkens de jurisprudentie om "normale overtredingen", waarbij ook de ernst deel uit maakt van de vraag of er sprake is van een normale overtreding.

Je mag daar vanalles van vinden, maar ik kan je vertellen dat als de ander een been breekt bij een normale tackle, dan wordt er niet vervolgd, althans, niet veroordeeld. Het draait dus NIET om het gevolg, maar om de actie zelf. Het gevolg is slechts een conditio sine qua non in dezen.
quote:
En met zijn tweeën iemand een minuut onder water houden, is zonder meer poging tot doodslag.. althans, ik kan me niets anders voorstellen.
Daar zijn we het dan over eens. Nu is het nog aan de rechter om vast te stellen of die minuut wettig en overtuigen bewezen is.
pi_71690225
Wel vind ik het opvallend of tenminste opmerkelijk dat de zusjes het zelf er niet over hebben dat ze het slachtoffer een minuut onder water hebben gehouden. Kan natuurlijk zijn dat ze de 'waarheid' anders willen weergeven, maar ik begrijp wel uit de berichtgeving dat ze later hoorden dat het slachtoffer aan het hyperventileren was.
Maar daarnaast, als ik me zo een worsteling voorstel, een minuut onderwater? Een minuut is wel heel erg lang. Zou de minuut niet gewoon ietwat opgeklopt zijn? Het is namelijk een heel makkelijk te herkennen term....
pi_71690319
quote:
Op vrijdag 7 augustus 2009 19:10 schreef vanhal het volgende:
Wel vind ik het opvallend of tenminste opmerkelijk dat de zusjes het zelf er niet over hebben dat ze het slachtoffer een minuut onder water hebben gehouden.
Ik vind het eerder opvallend dat ze de publiciteit kiezen en überhaupt iets zeggen over het voorval...
quote:
Maar daarnaast, als ik me zo een worsteling voorstel, een minuut onderwater? Een minuut is wel heel erg lang. Zou de minuut niet gewoon ietwat opgeklopt zijn?
Misschien, misschien ook niet. Het komt lang voor ja. Maar het zal ook niet om even kopje onder zijn gegaan. Dat deden we vroeger ook in het zwembad.
pi_71690327
Iemand onder water houden kan alleen maar poging tot doodslag zijn, want een andere uitweg is er niet. Het is niet dat ze opeens onder water kan ademhalen ofzo.

Terechte eis. Berg die zeugen maar lekker voor een jaar of 10 op in een gevangenis en een gesticht.
The only limit is your own imagination
Ik ben niet gelovig aangelegd en maak daarin geen onderscheid tussen dominees, imams, scharenslieps, autohandelaren, politici en massamedia

Waarom er geen vliegtuig in het WTC vloog
pi_71690407
quote:
Op vrijdag 7 augustus 2009 19:09 schreef DS4 het volgende:

[..]

Echt?
[..]

Het gaat blijkens de jurisprudentie om "normale overtredingen", waarbij ook de ernst deel uit maakt van de vraag of er sprake is van een normale overtreding.

Je mag daar vanalles van vinden, maar ik kan je vertellen dat als de ander een been breekt bij een normale tackle, dan wordt er niet vervolgd, althans, niet veroordeeld. Het draait dus NIET om het gevolg, maar om de actie zelf. Het gevolg is slechts een conditio sine qua non in dezen.
[..]

Daar zijn we het dan over eens. Nu is het nog aan de rechter om vast te stellen of die minuut wettig en overtuigen bewezen is.
Bij voetballen wordt geschopt, dat is inherent aan het spel. Maar ik geloof niet dat bij waterpolo slaan, schoppen en krabben toegestaan is. Dat maakt het zeker wel gecompliceerder en dat is mss. ook niet een juiste vergelijking.
We hebben het dan ook niet meer over 'een overtreding in het kader van de sport', waar de jurisprudentie over zou gaan.
pi_71690988
quote:
Op vrijdag 7 augustus 2009 19:03 schreef DS4 het volgende:
Nee. Leg je ook even uit wat je daar mee wenst aan te geven? Is het in tegenspraak met HIV I t/m IV en zo ja, waarom dan?
Zoals ik al zei ken ik de HIV-arresten niet, maar zo langs de oppervlakte begrijp ik eruit dat de grootte van het risico er niet toe doet in de aanmerkelijkheid van de kans en dat de perceptie van het risico van de dader slechts uitmaakt voor het willens en wetens aanvaarden van het risico, niet voor de aanmerkelijke kans zelf. De vervolging van Bouaouzan had natuurlijk moeten afstuiten op zowel het willens en wetens, omdat dat geldt voor iedereen die een sliding inzet of zich zelfs maar op een voetbalveld begeeft, en ook de aanmerkelijke kans want het was natuurlijk een samenloop van omstandigheden. Maar uiteindelijk zal dat gekomen zijn door het volledig verkeerd interpreteren van het beeldmateriaal door gebrek aan begrip van de sport en de bijbehorende bewegingen.
quote:
Ik ben even de weg kwijt: wat bedoel je?
Wat ik bedoel is dat het maar een kant op werkt. Dus als er een incident is en er wordt aangifte gedaan, je daar een voor juristen sluitende redenering op kunt loslaten. Maar als je met diezelfde redenering langs de lijn gaat staan en actief gaat opsporen, er geen voetbalwedstrijd de 90 minuten gaat halen. De ernst van het gevolg doet immers niet terzake, terecht ook niet want dat is vooral toevallig. Dus is die redenering niet sluitend, want hij is alleen toepasbaar bij een willekeurig vervolgingsbeleid.
quote:
Welke anderen houden bij het waterpolo tegenstanders een minuut onder water? Volgens mij is dat redelijk uniek. Althans, zo lees ik dat. Als het een gebruikelijke overtreding is die nooit tot problemen leidt heb je een punt. Ik denk alleen dat het weldegelijk een uitzonderlijk geval is waarbij het ingrijpen door anderen wellicht nodig was om de dood van het slachtoffer te voorkomen. En dat laatste weet je nooit zeker, maar als verdachte sta je er slecht voor als je pas ophield na een minuut door optreden van anderen. Dan helpt "maar ik wilde zelf ook na een minuut ophouden" niet meer...
Zoals ik het begrijp zal het begonnen zijn met onderduwen door deze twee charmante dames, waarna het een kluw van spek is geworden van beide vechtende teams waarin zij ondergeduwd is gebleven en in ademnood kwam. Maar dan is het een zaak uitsluitend omdat zij aangifte doet. Waterpolo is nou eenmaal een sport waarin uitgedeeld wordt en geincasseerd wordt, waar onderduwen ook gewoon bijhoort. De sport is niet verboden, dan moet je zaken die kennelijk normaal zijn in die sport niet gaan vervolgen bij de toevalligheid dat het een keer wat ernstiger uitpakte.
  vrijdag 7 augustus 2009 @ 19:44:31 #95
798 voyeur
bemoeit zich
pi_71691225
quote:

[..]

[..]

Ik weet dat veel binnenskamers opgelost wordt, maar ben er niet blij mee. Voor zover handelingen onder de normale sportactiviteiten vallen is het prima als die, zelfs bij ongelukkige afloop, op de sportieve merites beoordeeld worden.
De realiteit is dat er (zeker ook in amateur-) sport sprake is van veel agressie. Dat moet m.i. allemaal naar de strafrechter om verdere verruwing te voorkomen. De sportbonden treden daar zeer slap tegen op en geven geen blijk daar echt mee om te kunnen gaan. Zowel het bewust enkeltjes schoppen als de ordinaire vechtpartijen in het zaterdagmiddagvoetbal moeten gewoon richting justitie.

En je redenering dat waar een overtreding is de gevolgen altijd toegerekend worden is niet correct. Je kunt best een bokswedstrijd hebben zonder dat de politie bij elke stoot een bekeuring uitkeert. En als iemand ongelukkig neergaat hoeft dat zeker niet tot veroordeling van de tegenstander te leiden waar het niet willens en wetens is.
pi_71691230
quote:
Op vrijdag 7 augustus 2009 19:36 schreef Weltschmerz het volgende:

Waterpolo is nou eenmaal een sport waarin uitgedeeld wordt en geincasseerd wordt, waar onderduwen ook gewoon bijhoort. De sport is niet verboden, dan moet je zaken die kennelijk normaal zijn in die sport niet gaan vervolgen bij de toevalligheid dat het een keer wat ernstiger uitpakte.
Als je iemand onder duwt die de bal niet vast heeft, of iemand die de bal loslaat niet ogenblikkelijk zelf los laat, mag je het water uit hoor. Het hoort er helemaal niet bij, de mogelijkheid is er alleen.
pi_71692665
quote:
Op vrijdag 7 augustus 2009 19:44 schreef voyeur het volgende:
Ik weet dat veel binnenskamers opgelost wordt, maar ben er niet blij mee. Voor zover handelingen onder de normale sportactiviteiten vallen is het prima als die, zelfs bij ongelukkige afloop, op de sportieve merites beoordeeld worden.
De realiteit is dat er (zeker ook in amateur-) sport sprake is van veel agressie.
Gelukkig maar, zonder agressie geen sport immers.
quote:
Dat moet m.i. allemaal naar de strafrechter om verdere verruwing te voorkomen. De sportbonden treden daar zeer slap tegen op en geven geen blijk daar echt mee om te kunnen gaan. Zowel het bewust enkeltjes schoppen als de ordinaire vechtpartijen in het zaterdagmiddagvoetbal moeten gewoon richting justitie.
Dat is heel wat anders. Een vechtpartij heeft in principe niks met voetbal te maken. Bewust enkeltje schoppen wel. Dat is zo gegroeid, dat gebeurt ook in een voetballende beweging. Nou is het voetbal ooit begonnen als een sport waarbij dat wel mocht, tegenwoordig moet de bal gespeeld worden, en anders is het een overtreding. Maar gele en ook rooie kaarten horen er wel gewoon bij. Als je niet tegen een schop kunt moet je niet gaan voetballen. Iedereen weet hoe de sport is, is dat je te ruw, ga lekker korfballen. Daar heeft justitie niks in te zoeken.

Dat mensen hun zelfbeheersing verliezen en vuistslagen gaan uitdelen of buiten spelsituaties gaan schoppen en slaan, ja, dat staat los van het spel, zoals ook door de sportbond door de straffen wordt duidelijk gemaakt, dus dan is het een zaak van de politie. Maar spelverruwing moet de sportbond tegen gaan, die gaat over wat wel en niet mag in het spel.
quote:
En je redenering dat waar een overtreding is de gevolgen altijd toegerekend worden is niet correct. Je kunt best een bokswedstrijd hebben zonder dat de politie bij elke stoot een bekeuring uitkeert. En als iemand ongelukkig neergaat hoeft dat zeker niet tot veroordeling van de tegenstander te leiden waar het niet willens en wetens is.
Dat is natuurlijk onzin, als het wel tot vervolging kan leiden kun je niet boksen. Van boksen kun je dood gaan ja, en je kunt er bloed van pissen en je kunt er hersenbeschadiging aan over houden. Maar onder de gordel, op het achterhoofd en na de bel kan ook gewoon gebeuren. Ik heb daar niet voor gekozen, mij was wedstrijdboksen te hard en ook te riskant. Een ander is rugby of voetbal weer te hard. Je weet waar je aan begint, en als je het een tijdje doet weet je wat je kunt verwachten, of het nou mag volgens de regels of niet.

Buiten de officiele regels heb je ook nog ongeschreven regels over wat écht niet kan en wat nog wel kan. Die horen er ook bij. Neem ijshockey. Ik neem aan dat je volgens de officiele regels niet mag slaan. Maar als je gaat ijshockeyen moet je niet zeuren als je vuistslag krijgt. Als het er echt niet bij hoort dan had zo'n bond wel opgetreden met langdurige schorsingen om het uit te bannen. Zo niet, dan wil de bond het kennelijk niet uitbannen maar accepteert het als iets wat in de sport voorkomt. En dan heeft het OM er dus niks mee te maken.

Hoe dat precies zit met waterpolo en onderduwen weet ik niet precies. Maar als onderduwen normaal gesproken niet gepaard gaat met een hele lange schorsing, ziet de bond het kennelijk als iets wat wel voor kan komen.
  vrijdag 7 augustus 2009 @ 22:00:13 #98
798 voyeur
bemoeit zich
pi_71695218
quote:
Op vrijdag 7 augustus 2009 20:36 schreef Weltschmerz het volgende:

[..]

Gelukkig maar, zonder agressie geen sport immers.
[..]

Dat is heel wat anders. Een vechtpartij heeft in principe niks met voetbal te maken. Bewust enkeltje schoppen wel. Dat is zo gegroeid, dat gebeurt ook in een voetballende beweging. Nou is het voetbal ooit begonnen als een sport waarbij dat wel mocht, tegenwoordig moet de bal gespeeld worden, en anders is het een overtreding. Maar gele en ook rooie kaarten horen er wel gewoon bij. Als je niet tegen een schop kunt moet je niet gaan voetballen. Iedereen weet hoe de sport is, is dat je te ruw, ga lekker korfballen. Daar heeft justitie niks in te zoeken.

Dat mensen hun zelfbeheersing verliezen en vuistslagen gaan uitdelen of buiten spelsituaties gaan schoppen en slaan, ja, dat staat los van het spel, zoals ook door de sportbond door de straffen wordt duidelijk gemaakt, dus dan is het een zaak van de politie. Maar spelverruwing moet de sportbond tegen gaan, die gaat over wat wel en niet mag in het spel.
[..]

Dat is natuurlijk onzin, als het wel tot vervolging kan leiden kun je niet boksen. Van boksen kun je dood gaan ja, en je kunt er bloed van pissen en je kunt er hersenbeschadiging aan over houden. Maar onder de gordel, op het achterhoofd en na de bel kan ook gewoon gebeuren. Ik heb daar niet voor gekozen, mij was wedstrijdboksen te hard en ook te riskant. Een ander is rugby of voetbal weer te hard. Je weet waar je aan begint, en als je het een tijdje doet weet je wat je kunt verwachten, of het nou mag volgens de regels of niet.

Buiten de officiele regels heb je ook nog ongeschreven regels over wat écht niet kan en wat nog wel kan. Die horen er ook bij. Neem ijshockey. Ik neem aan dat je volgens de officiele regels niet mag slaan. Maar als je gaat ijshockeyen moet je niet zeuren als je vuistslag krijgt. Als het er echt niet bij hoort dan had zo'n bond wel opgetreden met langdurige schorsingen om het uit te bannen. Zo niet, dan wil de bond het kennelijk niet uitbannen maar accepteert het als iets wat in de sport voorkomt. En dan heeft het OM er dus niks mee te maken.

Hoe dat precies zit met waterpolo en onderduwen weet ik niet precies. Maar als onderduwen normaal gesproken niet gepaard gaat met een hele lange schorsing, ziet de bond het kennelijk als iets wat wel voor kan komen.
Goeie samenvatting van alles wat er mis is!
pi_71695874
quote:

[ ]
[..]

GTFO! Als die twee me naar beneden zouden trekken zou ik zinken als een baksteen denk ik!!

Bij het lezen van de TT en de eerste berichten zag ik twee lekkere kleine blondines voor me, die hun ranke lichamen om het kortgekapte bruin harige bitchy posh spice girl achtige type van de tegenpartij onder de waterspiegel hielden en aan haar haren probeerden te trekken, maar dit...

Lijkt me meer een veldslag uit de tijd van Napoleon ofzo... daar gaat mijn mental image
Never regret anything, beacuse one time it was exaclty what you wanted.
Op donderdag 29 mei 2014 01:52 schreef Tamashii het volgende:
Aan Ado vraagt iedereen toestemmming
pi_71696004
quote:
Op vrijdag 7 augustus 2009 22:21 schreef Adolecens het volgende:

[..]

GTFO! Als die twee me naar beneden zouden trekken zou ik zinken als een baksteen denk ik!!

Bij het lezen van de TT en de eerste berichten zag ik twee lekkere kleine blondines voor me, die hun ranke lichamen om het kortgekapte bruin harige bitchy posh spice girl achtige type van de tegenpartij onder de waterspiegel hielden en aan haar haren probeerden te trekken, maar dit...

Lijkt me meer een veldslag uit de tijd van Napoleon ofzo... daar gaat mijn mental image
Ado, zou je je naam niet veranderen? Wat denk je van Moby Dick?
Ik ben niet gelovig aangelegd en maak daarin geen onderscheid tussen dominees, imams, scharenslieps, autohandelaren, politici en massamedia

pi_71696069
quote:
Op vrijdag 7 augustus 2009 22:24 schreef El_Matador het volgende:

[..]

Ado, zou je je naam niet veranderen? Wat denk je van Moby Dick?
Wieso?
pi_71696199
quote:
Op vrijdag 7 augustus 2009 22:26 schreef Adolecens het volgende:

[..]

Wieso?

pi_71696741
quote:
Op vrijdag 7 augustus 2009 22:30 schreef El_Matador het volgende:

[..]

[ afbeelding ]
Het zal wel...
Waarschijnlijk je ontspoorde hersenspinsels weer
pi_71696771
quote:
Op vrijdag 7 augustus 2009 22:46 schreef Adolecens het volgende:

[..]

Het zal wel...
Waarschijnlijk je ontspoorde hersenspinsels weer
Dat zal het zijn. Wanneer ga je je opgeven voor waterpolo?

vrijdag 7 augustus 2009 @ 23:13:29 #105
13462 BansheeBoy
Assimilatie = Laxatie = Stront
pi_71697547
quote:
Op vrijdag 7 augustus 2009 13:48 schreef vosss het volgende:

[..]

Hoeveel moet een mens eten om zelfs na 14 jaar (!) waterpoloën nog zo dik te zijn?

²
Misgun niemand zijn profijt, laat elk op hoope bouwe. Ofschoon wie mij ook benijdt, fortuin moet zijn loop behouden.
Bansheeboy: Fok!ker van de week!
[Without heart we would be mere machines]
Bergkamp, Zlatan, Van Persie, Ziyech, Quaresma
pi_71698942
quote:
Op vrijdag 7 augustus 2009 23:13 schreef BansheeBoy het volgende:

[..]

Hoeveel moet een mens eten om zelfs na 14 jaar (!) waterpoloën nog zo dik te zijn?

²
Waarom staan ze nog niet in Babes & Hunks, eigenlijk?
pi_71701166
quote:
Op vrijdag 7 augustus 2009 12:06 schreef badwurm het volgende:
yep
Niet geschoten is altijd mis..
Ach Margrietje, de Rozen zullen bloeien..
  zaterdag 8 augustus 2009 @ 07:45:36 #108
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_71702667
Vroeger hielden wij ook wel eens iemand onder water in het zwembad. Dat heette soppen. Maar van aanklagen tot doodslag of PTSS had toen niemand nog gehoord. Tegenwoordig wordt de politie en rechtbank wel heel snel ingeschakeld.
The End Times are wild
pi_71702680
In welke omstandigheid hield je wel eens iemand onder water?
  zaterdag 8 augustus 2009 @ 07:55:30 #110
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_71702683
Gewoon tijdens het zwemmen. Zoals alle jongens dat deden.
The End Times are wild
pi_71702734
Dat lijkt mij een totaal andere situatie.
  zaterdag 8 augustus 2009 @ 08:16:21 #112
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_71702742
Ik probeer maar te zeggen dat er tegenwoordig al snel opheffing gemaakt wordt. Het was in 1980 ook niet opzienbarend om onder water meisjes te betasten ofzo. Die meisjes gilden dan en gingen naar de kant. Als je te lastig werd zei de badmeester er iets van.

Tegenwoordig heet dat aanranding, en als het Marokkaantjes betreft dat opent de Telegraaf er zijn voorpagina mee.
The End Times are wild
pi_71702743
Duurde dat 1 minuut?
Dat is geen soppen meer maar iemand bewust onderwater houden.
Dat klinkt meer als een poging tot moord dan iemand even onderwater duwen .
Want niemand kan onderwater ademhalen!
pi_71702751
quote:
Op zaterdag 8 augustus 2009 08:16 schreef LXIV het volgende:
Ik probeer maar te zeggen dat er tegenwoordig al snel opheffing gemaakt wordt. Het was in 1980 ook niet opzienbarend om onder water meisjes te betasten ofzo. Die meisjes gilden dan en gingen naar de kant. Als je te lastig werd zei de badmeester er iets van.

Tegenwoordig heet dat aanranding, en als het Marokkaantjes betreft dat opent de Telegraaf er zijn voorpagina mee.
Dat er vroeger 'minder ophef' over was betekent niet dat je dergelijke gebeurtenissen nu nog steeds in perspectief van toen moet bekijken. Het maakt een voorval nu niet minder 'erg'....
  zaterdag 8 augustus 2009 @ 08:22:59 #115
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_71702765
We gaan wel een beetje naar een mietjesmaatschappij toe hoor. Waar ieder knokpartijtje onder jongens meteen zinloos geweld genoemd wordt, iedere betasting van een meisje in het zwembad aanranding en iedere verwijzing naar apen bij negers discriminatie.

We zijn er echt niet beter mee af om alles op te blazen en voor de rechter te brengen. De enigen die daarvan profiteren zijn advocaten.
The End Times are wild
pi_71702771
quote:
Op zaterdag 8 augustus 2009 08:22 schreef LXIV het volgende:
We gaan wel een beetje naar een mietjesmaatschappij toe hoor. Waar ieder knokpartijtje onder jongens meteen zinloos geweld genoemd wordt, iedere betasting van een meisje in het zwembad aanranding en iedere verwijzing naar apen bij negers discriminatie.

We zijn er echt niet beter mee af om alles op te blazen en voor de rechter te brengen. De enigen die daarvan profiteren zijn advocaten.
Je vergeet even voor het gemak de slachtoffers? Stel jij wordt door een groep homofiele mannen genomen, ben jij dan ook een mietje?
  zaterdag 8 augustus 2009 @ 08:25:37 #117
135789 Damzkieee
Ontzettende natnek
pi_71702772
Toen ik de namen hoorde begon het al te kriebelen. Beruchte familie uit het dorp hier
Niet dat ik daarmee wil impliceren dat ze schuldig zijn
Waterpolo is een harde sport, dit soort dingen gebeuren nou eenmaal
The Killers Heracles Almelo Real Madrid
29.10 Novastar HMH
  zaterdag 8 augustus 2009 @ 08:26:05 #118
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_71702773
Dat is nogal van een andere orde, vind je niet?
The End Times are wild
pi_71702778
quote:
Op zaterdag 8 augustus 2009 08:26 schreef LXIV het volgende:
Dat is nogal van een andere orde, vind je niet?
Hoezo?
  zaterdag 8 augustus 2009 @ 08:31:25 #120
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_71702793
quote:
Op zaterdag 8 augustus 2009 08:27 schreef vanhal het volgende:

[..]

Hoezo?
Jongens van 14 die meisjes van 13 in het zwembad in hun borstjes knijpen of een groep volwassen homofielen die een ander anaal verkrachtten. Dat is toch niet te vergelijken?

Net zoals doodslag onvergelijkbaar is met een vechtpartijtje op de lagere school of het vergassen van 6 miljoen joden te vergelijken is met roepen van "wegwezen stelletje apen" tegen een groepje negers dat voor je winkel hangt.

Niet dat ik het allemaal goedkeur, maar tegenwoordig wordt er wel heel snel de politie, media of rechtbank ingeschakeld.
The End Times are wild
pi_71702844
quote:
Op zaterdag 8 augustus 2009 08:31 schreef LXIV het volgende:

[..]

Jongens van 14 die meisjes van 13 in het zwembad in hun borstjes knijpen of een groep volwassen homofielen die een ander anaal verkrachtten. Dat is toch niet te vergelijken?

Net zoals doodslag onvergelijkbaar is met een vechtpartijtje op de lagere school of het vergassen van 6 miljoen joden te vergelijken is met roepen van "wegwezen stelletje apen" tegen een groepje negers dat voor je winkel hangt.

Niet dat ik het allemaal goedkeur, maar tegenwoordig wordt er wel heel snel de politie, media of rechtbank ingeschakeld.
Je bagataliseert. Je kan eerder zeggen dat men toen eerder naar de politie had moeten gaan, maar destijds was de weg naar de politie wellicht te groot of speelden er andere factoren waardoor aangifte een stap te ver was. Maar goed, de gebeurtenissen die jij schetst zijn ook niet te vergelijken met deze situatie, en daarom vind ik helemaal niet dat de politie snel is ingeschakeld. Blijkbaar is er aanleiding toe.
pi_71702858
quote:
Op zaterdag 8 augustus 2009 08:31 schreef LXIV het volgende:

[..]

Je hebt een goed punt, dat is zeker.

Maar iemand bewust 1 minuut onder water houden IS ook van een hele andere orde dan wat speelgedrag in een zwembad door puberjongens.

pi_71703025
quote:
Op zaterdag 8 augustus 2009 08:16 schreef LXIV het volgende:

Wat je beschrijft is een beetje stoeien, waarbij je 'toevallig' een keer onder water een borst aanraakt ofzo.. Zou me niet verbazen als de meisjes dat in veel gevallen ook niet heel vreselijk vonden..
Dat is inderdaad iets heel anders dan groepsgewijs meisjes echt lastig vallen
pi_71704324
quote:
Op zaterdag 8 augustus 2009 08:25 schreef Damzkieee het volgende:
Toen ik de namen hoorde begon het al te kriebelen. Beruchte familie uit het dorp hier
Niet dat ik daarmee wil impliceren dat ze schuldig zijn
Waterpolo is een harde sport, dit soort dingen gebeuren nou eenmaal
Zo zien ze er ook uit, als beruchte Tokkies
pi_71704819
quote:
Op vrijdag 7 augustus 2009 22:00 schreef voyeur het volgende:
Goeie samenvatting van alles wat er mis is!
Paniek! Sommige mensen nemen risico en doen niet lief en aardig tegen mekaar maar willen winnen. Justitie moet ingrijpen.
pi_71705212
Hoax.
"Mensen die tegen Israël zijn, zijn in werkelijkheid antisemieten." Doctor Martin Luther King - 1967
pi_71705365
quote:
Op zaterdag 8 augustus 2009 07:45 schreef LXIV het volgende:
Vroeger hielden wij ook wel eens iemand onder water in het zwembad. Dat heette soppen. Maar van aanklagen tot doodslag of PTSS had toen niemand nog gehoord. Tegenwoordig wordt de politie en rechtbank wel heel snel ingeschakeld.
Of vroeger niet snel genoeg.
pi_71707277
quote:
Op zaterdag 8 augustus 2009 07:45 schreef LXIV het volgende:
Vroeger hielden wij ook wel eens iemand onder water in het zwembad. Dat heette soppen.
Dat heb ik hier ook al aangehaald, maar dat ging dan om enkele seconden. Ik denk dat dat bij waterpolo ook geregeld gebeurt. Even iemand onder water duwen.

Alleen gaat het hier niet meer om even, althans, zo is de verdenking.

Kortom: je slaat de plank mis.
pi_71707340
quote:
Op vrijdag 7 augustus 2009 19:16 schreef Enneacanthus_Obesus het volgende:

Bij voetballen wordt geschopt, dat is inherent aan het spel. Maar ik geloof niet dat bij waterpolo slaan, schoppen en krabben toegestaan is.
Iemand onderuit schoffelen bij voetbal ook niet.
quote:
We hebben het dan ook niet meer over 'een overtreding in het kader van de sport', waar de jurisprudentie over zou gaan.
Jawel, want het gaat er om dat overtredingen die "normaal" zijn geacht worden bij de sport te horen.
  zaterdag 8 augustus 2009 @ 14:21:54 #130
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_71707741
quote:
Op zaterdag 8 augustus 2009 12:16 schreef SCH het volgende:

[..]

Of vroeger niet snel genoeg.
Ja, dat jij van de mietjesmaatschappij bent weten we.
The End Times are wild
pi_71707795
quote:
Op vrijdag 7 augustus 2009 19:36 schreef Weltschmerz het volgende:

Zoals ik al zei ken ik de HIV-arresten niet, maar zo langs de oppervlakte begrijp ik eruit dat de grootte van het risico er niet toe doet in de aanmerkelijkheid van de kans en dat de perceptie van het risico van de dader slechts uitmaakt voor het willens en wetens aanvaarden van het risico, niet voor de aanmerkelijke kans zelf.
Even een korte uitleg:

Voorwaardelijk opzet is het willens en wetens aanvaarden van de aanmerkelijke kans dat een bepaald gevolg in treedt. In dit geval de dood (immers doodslag ten laste). Bij HIV arresten naar ik meen zwaar lichamelijk letsel, daar HIV inmiddels een chronische ziekte is.

In de HIV arresten ging het niet om de vraag willens en wetens, die om de vraag of men e.e.a. had aanvaard (daarvoor b.v. het Porsche arrest), maar om "aanmerkelijke kans".

De HR komt ten aanzien van dezelfde vraag, te weten de vraag of onbeschermde sex hebben als je HIV hebt een aanmerkelijke kans is, tot een kans van 1:200 en 1:500 en oordeelt dat in het concrete geval er geen sprake is van een aanmerkelijke kans. Wel een kans, maar geen aanmerkelijke en dus geen voorwaardelijk opzet.

Als we oordelen over deze zaak en aannemen dat deze dames iemand 1 minuut onder water hielden (over het bewijs mag de rechter oordelen, ik neem het voor de bespreking aan) en daar niet eens mee wilde stoppen, maar het slachtoffer is ontzet dan kom ik op het volgende:

Willens en wetens: heeft m.i. geen bespreking nodig. Men handelde bewust en iedereen weet ook dat je onder water geen adem kan halen en dat zulks kan leiden tot de dood.

Aanvaard: er is geen reden om aan te nemen dat men het gevolg niet heeft aanvaard. Dat zou b.v. anders kunnen zijn als men het slachtoffer steeds eventjes liet ademen en vervolgens weer onder water houden.

Aanmerkelijke kans. Na ruim een minuut en ook nog in paniek acht ik een aanmerkelijke kans op letsel aanwezig en ook de dood. Het slachtoffer kan in die tijd een hoop water in de longen krijgen. Maar goed, ook dat oordeel is aan de rechter en die kan nog een deskundige vragen hoe of wat.

Wat daarbij meespeelt is dat het slachtoffer moest worden ontzet. Je kan jezelf dus afvragen of er geen sprake is van opzet ipv voorwaardelijk opzet.

Goed en wel zeg ik: in deze situatie is het gewoon terecht dat er vervolgd wordt.
quote:
De vervolging van Bouaouzan had natuurlijk moeten afstuiten op zowel het willens en wetens, omdat dat geldt voor iedereen die een sliding inzet of zich zelfs maar op een voetbalveld begeeft, en ook de aanmerkelijke kans want het was natuurlijk een samenloop van omstandigheden.
Daar kun je over twisten, maar kennelijk oordeelde de rechter dat die overtreding zodanig was dat lichamelijk letsel zeer te verwachten was. Ik snap jouw mening, daar ik gelijke aanslagen te verwerken heb gekregen, maar ik gaf al eerder aan dat ik die zaak veel minder rijp achtte voor het strafrecht, sterker nog: dat ik het onterecht vond.

Deze zaak oogt op het eerste gezicht heel anders.
quote:
Wat ik bedoel is dat het maar een kant op werkt. Dus als er een incident is en er wordt aangifte gedaan, je daar een voor juristen sluitende redenering op kunt loslaten. Maar als je met diezelfde redenering langs de lijn gaat staan en actief gaat opsporen, er geen voetbalwedstrijd de 90 minuten gaat halen.
Dat ben ik niet met je eens. Zo vaak komt het ook niet tot een vervolging.
quote:
De ernst van het gevolg doet immers niet terzake, terecht ook niet want dat is vooral toevallig. Dus is die redenering niet sluitend, want hij is alleen toepasbaar bij een willekeurig vervolgingsbeleid.
Ik snap wat je wil zeggen, maar dan wijs ik je op de jurisprudentie aangaande verkeersongevallen. Ben ik het ook niet mee eens, maar het werkt zo en het werkt zo omdat er teveel naar het publiek, de leken, wordt geluisterd. Juristen zijn daar iha eerder kritischer over...
quote:
Zoals ik het begrijp zal het begonnen zijn met onderduwen door deze twee charmante dames, waarna het een kluw van spek is geworden van beide vechtende teams waarin zij ondergeduwd is gebleven en in ademnood kwam.
Zo lees ik het niet. Maar als het onder water blijven een gevolg was van onder de kluw van spek blijven zou vrijspraak moeten volgen. Dat is er ook geen willens en wetens meer.

Het is aan de rechter om dat te beoordelen.
pi_71707798
quote:
Op zaterdag 8 augustus 2009 13:59 schreef DS4 het volgende:

[..]

Iemand onderuit schoffelen bij voetbal ook niet.
[..]
Echt?
quote:
Jawel, want het gaat er om dat overtredingen die "normaal" zijn geacht worden bij de sport te horen.
Terwijl ze tegen de spelregels zijn, zouden ze weer niet onder het strafrecht vallen?

Wat ik bedoelde was dat schoppen bij voetbal niet automatisch geweldpleging is, en dat iemand raken dus als een ongeluk uitgelegd kan worden.

Terwijl ik me afvraag of er jurisprudentie bestaat over overtredingen die veelal gebeuren maar niet te controleren zijn, en dus niet bestraft kunnen worden.

Ik begrijp ook niet waarom je het vergeleek met voetbal, het is een beetje appels met peren vergelijken.

Het kan zijn dat er toch jurisprudentie bestaat over dat tweede, dan hoor ik het graag van je. Ik weet nl. niet alles van het onderwerp.
pi_71708315
quote:
Op zaterdag 8 augustus 2009 14:24 schreef DS4 het volgende:

[..]

Even een korte uitleg:

Voorwaardelijk opzet is het willens en wetens aanvaarden van de aanmerkelijke kans dat een bepaald gevolg in treedt. In dit geval de dood (immers doodslag ten laste). Bij HIV arresten naar ik meen zwaar lichamelijk letsel, daar HIV inmiddels een chronische ziekte is.

In de HIV arresten ging het niet om de vraag willens en wetens, die om de vraag of men e.e.a. had aanvaard (daarvoor b.v. het Porsche arrest), maar om "aanmerkelijke kans".

De HR komt ten aanzien van dezelfde vraag, te weten de vraag of onbeschermde sex hebben als je HIV hebt een aanmerkelijke kans is, tot een kans van 1:200 en 1:500 en oordeelt dat in het concrete geval er geen sprake is van een aanmerkelijke kans. Wel een kans, maar geen aanmerkelijke en dus geen voorwaardelijk opzet.
En de kans staat dus los van de perceptie van de dader daarvan, terwijl die wel van belang is voor het willens en wetens accepteren.
quote:
Als we oordelen over deze zaak en aannemen dat deze dames iemand 1 minuut onder water hielden (over het bewijs mag de rechter oordelen, ik neem het voor de bespreking aan) en daar niet eens mee wilde stoppen, maar het slachtoffer is ontzet dan kom ik op het volgende:

Willens en wetens: heeft m.i. geen bespreking nodig. Men handelde bewust en iedereen weet ook dat je onder water geen adem kan halen en dat zulks kan leiden tot de dood.
Dat zou inderdaad opgaan wanneer beide dames besloten in een situatie van controle haar een minuut onder water te houden.
quote:
Aanvaard: er is geen reden om aan te nemen dat men het gevolg niet heeft aanvaard. Dat zou b.v. anders kunnen zijn als men het slachtoffer steeds eventjes liet ademen en vervolgens weer onder water houden.

Aanmerkelijke kans. Na ruim een minuut en ook nog in paniek acht ik een aanmerkelijke kans op letsel aanwezig en ook de dood. Het slachtoffer kan in die tijd een hoop water in de longen krijgen. Maar goed, ook dat oordeel is aan de rechter en die kan nog een deskundige vragen hoe of wat.

Wat daarbij meespeelt is dat het slachtoffer moest worden ontzet. Je kan jezelf dus afvragen of er geen sprake is van opzet ipv voorwaardelijk opzet.
Zij moest natuurlijk sowieso worden ontzet. Als je twee teams hebt en 2 van het ene team proberen 1 van een ander team pijn te doen, dan gaat de rest van het team proberen die te ontzetten, waarna het andere team zich er ook weer in mengt. Een opstootje zeg maar.
quote:
Goed en wel zeg ik: in deze situatie is het gewoon terecht dat er vervolgd wordt.
Dat hangt van de feiten af, maar de problematiek is het zelfde.
quote:
Daar kun je over twisten, maar kennelijk oordeelde de rechter dat die overtreding zodanig was dat lichamelijk letsel zeer te verwachten was. Ik snap jouw mening, daar ik gelijke aanslagen te verwerken heb gekregen, maar ik gaf al eerder aan dat ik die zaak veel minder rijp achtte voor het strafrecht, sterker nog: dat ik het onterecht vond.
Het is bespottelijk. Die rechter is nog dommer dan de hysterische SBS-berichtgeving erover.
quote:
Dat ben ik niet met je eens. Zo vaak komt het ook niet tot een vervolging.
Daarom juist, dat is de kern van het probleem. Omdat het toch weinig voorkomt, kun je deze redenering inclusief het voorwaardelijk opzet er op loslaten. Je kunt een juridische paralelle schijnwerkelijkheid naast de realiteit van de sport zetten wanneer dat slechts incidenteel is. Laat je het incidentele van de vervolging los, maar ga je actief opsporen, dan zitten de gevangenissen vol na een weekendje. Want volgens de redenering waarmee de rechter tot zware mishandeling kwam, heb je elk weekend duizenden pogingen tot zware mishandeling.
quote:
Ik snap wat je wil zeggen, maar dan wijs ik je op de jurisprudentie aangaande verkeersongevallen. Ben ik het ook niet mee eens, maar het werkt zo en het werkt zo omdat er teveel naar het publiek, de leken, wordt geluisterd. Juristen zijn daar iha eerder kritischer over...
Ja, maar dat deugt dus van geen kant. Als Van Nistelrooij zo'n tackle had gemaakt en niet een Marokkaan met een beroerde perspresentatie, dan was het niet tot vervolging gekomen. Maar hetzelfde zie je inderdaad in het verkeersstrafrecht. Als het een keer is foutgegaan komt er een redenering achteraf, die echter niet houdbaar is in de omstandigheid dat het niet fout gaat.
quote:
Zo lees ik het niet. Maar als het onder water blijven een gevolg was van onder de kluw van spek blijven zou vrijspraak moeten volgen. Dat is er ook geen willens en wetens meer.
Het is natuurlijk niet gezegd dat het willens en wetens gedurende de hele daad ontbrak.
quote:
Het is aan de rechter om dat te beoordelen.
Maar op niet-ontvankelijkheid zou wat betreft de sport wel wat vaker beoordeeld mogen worden.
pi_71708437
quote:
Op zaterdag 8 augustus 2009 14:24 schreef Enneacanthus_Obesus het volgende:

Terwijl ze tegen de spelregels zijn, zouden ze weer niet onder het strafrecht vallen?
Exact. Valt niet onder het strafrecht, tenzij.
quote:
Ik begrijp ook niet waarom je het vergeleek met voetbal, het is een beetje appels met peren vergelijken.
Nee, want het gaat juridisch om dezelfde vraag en voetbal trekt de aandacht (Bouaouzan is daarom ook al in de discussie naar voren gekomen).
quote:
Het kan zijn dat er toch jurisprudentie bestaat over dat tweede, dan hoor ik het graag van je. Ik weet nl. niet alles van het onderwerp.
Welk tweede?
pi_71708609
quote:
Op zaterdag 8 augustus 2009 14:52 schreef Weltschmerz het volgende:

En de kans staat dus los van de perceptie van de dader daarvan, terwijl die wel van belang is voor het willens en wetens accepteren.
Het zijn in beginsel twee losse zaken. Als je niet kon weten dat een bepaalde handeling kon leiden tot dan is geen sprake van willens en wetens. Je moet dus wel weten dat de kans bestaat en dat die reëel is. Je hoeft niet te weten hoe groot de kans exact is, want dan hol je voorwaardelijk opzet natuurlijk uit.
quote:
Dat zou inderdaad opgaan wanneer beide dames besloten in een situatie van controle haar een minuut onder water te houden.
En dat kunnen wij helaas niet beoordelen.
quote:
Zij moest natuurlijk sowieso worden ontzet. Als je twee teams hebt en 2 van het ene team proberen 1 van een ander team pijn te doen, dan gaat de rest van het team proberen die te ontzetten, waarna het andere team zich er ook weer in mengt. Een opstootje zeg maar.
Ik merk op dat jij een ander beeld hebt dan het beeld welke ik bespraak en we daardoor anders tegen de zaak aankijken.

Ben je het niet met mij eens dat het goed is dat e.e.a. gewoon helder in beeld komt? En is de rechter daar niet de aangewezen persoon voor?
quote:
Dat hangt van de feiten af
Nee, er zijn voldoende aanwijzingen om de feiten eens goed op een rij te zetten en daar is de rechter de aangewezen persoon voor.
quote:
Het is bespottelijk. Die rechter is nog dommer dan de hysterische SBS-berichtgeving erover.
We zijn het in de eindconclusie eens hierover en het is verder off-topic.
quote:
Daarom juist, dat is de kern van het probleem. Omdat het toch weinig voorkomt, kun je deze redenering inclusief het voorwaardelijk opzet er op loslaten. Je kunt een juridische paralelle schijnwerkelijkheid naast de realiteit van de sport zetten wanneer dat slechts incidenteel is. Laat je het incidentele van de vervolging los, maar ga je actief opsporen, dan zitten de gevangenissen vol na een weekendje. Want volgens de redenering waarmee de rechter tot zware mishandeling kwam, heb je elk weekend duizenden pogingen tot zware mishandeling.
We hebben het niet over Bouaouzan hier.
quote:
Ja, maar dat deugt dus van geen kant. Als Van Nistelrooij zo'n tackle had gemaakt en niet een Marokkaan met een beroerde perspresentatie, dan was het niet tot vervolging gekomen.
Het gaat niet over Bouaouzan hier.
quote:
Maar hetzelfde zie je inderdaad in het verkeersstrafrecht. Als het een keer is foutgegaan komt er een redenering achteraf, die echter niet houdbaar is in de omstandigheid dat het niet fout gaat.
Mee eens, maar ook niet ter zake hier.
  FOK!fossiel zaterdag 8 augustus 2009 @ 15:17:11 #136
8443 cptmarco
it's captain...
pi_71708757
artikel in het AD sloot af met de zin dat de oudste van de twee door de stress al 14 kgm af gevallen is....
Volgens mij kan ze nog wel wat extra stress gebruiken...
pi_71708800
quote:
Op zaterdag 8 augustus 2009 15:07 schreef DS4 het volgende:
Het zijn in beginsel twee losse zaken. Als je niet kon weten dat een bepaalde handeling kon leiden tot dan is geen sprake van willens en wetens. Je moet dus wel weten dat de kans bestaat en dat die reëel is. Je hoeft niet te weten hoe groot de kans exact is, want dan hol je voorwaardelijk opzet natuurlijk uit.
Het is natuurlijk altijd een rammelende figuur geweest, die dan ook telkens weer tot problemen leidt.
quote:
Ben je het niet met mij eens dat het goed is dat e.e.a. gewoon helder in beeld komt? En is de rechter daar niet de aangewezen persoon voor?
In principe wel, maar dan krijg je de perceptie van het beeld door de rechter erbij, en daar heb ik weinig vertrouwen in.
quote:
We zijn het in de eindconclusie eens hierover en het is verder off-topic.
Dat vind ik dus niet, omdat in sport altijd dingen gebeuren die volgens de wet strafbaar zouden zijn, en het recht kan daar niet mee omgaan.
quote:
Mee eens, maar ook niet ter zake hier.
Jawel, want het probleem zit hem erin dat je in een incidenteel geval wegkomt met een juridische redenering die praktisch gezien geen systematische vervolging toelaat. En daarmee deugt die redenering dus niet.
pi_71709000
quote:
Op vrijdag 7 augustus 2009 12:03 schreef Frutsel het volgende:

lekker dan
Met alle respect hoor, het water ligt helemaal vol met mensen, dus echt iemand lang onder water drukken is niet eens mogelijk.
Die persoon is gewoon een paar seconden kopje onder gegaan, heeft wat water binnen gekregen en dat is het. Dat heeft iedereen wel eens meegemaakt .
"Mensen die tegen Israël zijn, zijn in werkelijkheid antisemieten." Doctor Martin Luther King - 1967
pi_71709239
quote:
Op zaterdag 8 augustus 2009 15:19 schreef Weltschmerz het volgende:

Het is natuurlijk altijd een rammelende figuur geweest, die dan ook telkens weer tot problemen leidt.
Deels mee eens.
quote:
In principe wel, maar dan krijg je de perceptie van het beeld door de rechter erbij, en daar heb ik weinig vertrouwen in.
Ik meer dan jij kennelijk.
quote:
Dat vind ik dus niet, omdat in sport altijd dingen gebeuren die volgens de wet strafbaar zouden zijn, en het recht kan daar niet mee omgaan.
Niet mee eens.
quote:
Jawel, want het probleem zit hem erin dat je in een incidenteel geval wegkomt met een juridische redenering die praktisch gezien geen systematische vervolging toelaat. En daarmee deugt die redenering dus niet.
Ook niet mee eens.

Ken jij de film "The last boyscout"? Het begin lijkt mij een prima voorbeeld (zij het in de overdrive) van een zaak waar de handeling los staat van de sport.

Iemand bewust een minuut onder water houden vind ik daar mee in lijn. En de berichtgeving suggereert die handeling.

Let wel: mijn enige conclusie is dat gelet op de berichtgeving ik het niet zo gek vind dat er een vervolging komt. Meer niet.
pi_71709257
quote:
Op zaterdag 8 augustus 2009 15:31 schreef JohnDope het volgende:

Die persoon is gewoon een paar seconden kopje onder gegaan, heeft wat water binnen gekregen en dat is het. Dat heeft iedereen wel eens meegemaakt .
En vervolgens is iedereen die er bij was zich tegen de zussen gaan keren... Echt geloofwaardig...
pi_71709278
Jezus wat een vetkezen. 16 en 22 . Lijkt me eerder het dubbele.
  zaterdag 8 augustus 2009 @ 15:47:58 #142
262 Re
Kiss & Swallow
pi_71709288
grappig dat een foto ineens de kwestie veel makkelijker maakt...
04-08-11, 02-02-12, 20-06-14, 13-08-15
pi_71709348
quote:
Op zaterdag 8 augustus 2009 15:45 schreef DS4 het volgende:

[..]

En vervolgens is iedereen die er bij was zich tegen de zussen gaan keren... Echt geloofwaardig...
Er kan niet veel gebeuren.

En laten we eerlijk wezen, iedere week gebeurt er zoiets bij waterpolo.
pi_71709976
quote:
Op zaterdag 8 augustus 2009 15:50 schreef JohnDope het volgende:

Er kan niet veel gebeuren.

En laten we eerlijk wezen, iedere week gebeurt er zoiets bij waterpolo.
Hoezo laten we eerlijk wezen? Als je kijkt naar de reactie van beide teams, de spelers, de zusjes, de vader etc etc, dan lijkt het mij heel sterk dat zulke voorvallen elke week plaatsvinden.
pi_71710016
quote:
Op zaterdag 8 augustus 2009 16:23 schreef vanhal het volgende:

[..]

Hoezo laten we eerlijk wezen? Als je kijkt naar de reactie van beide teams, de spelers, de zusjes, de vader etc etc, dan lijkt het mij heel sterk dat zulke voorvallen elke week plaatsvinden.
Ik ken de details van het verhaal verder niet, heb alleen de kop gelezen, maar waterpolo is gewoon een hele vuile sport omdat de scheids moeilijk kan zien wat er onder water gebeurt.

Dus als iemand de andere dan even een keertje een duwtje naar beneden geeft wordt dat wel gezien, maar wat daar aan voor af is gegaan is een blackhole.
pi_71710435
quote:
Op zaterdag 8 augustus 2009 16:24 schreef JohnDope het volgende:

Ik ken de details van het verhaal verder niet, heb alleen de kop gelezen
pi_71710485
quote:
Op zaterdag 8 augustus 2009 16:51 schreef vanhal het volgende:

[..]

Je moet even de tijd nemen en ook de rest van mijn reactie lezen.
pi_71710511
Nee, neem jij de tijd maar om de berichten te lezen
pi_71711277
quote:
Op zaterdag 8 augustus 2009 14:58 schreef DS4 het volgende:

[..]

Exact. Valt niet onder het strafrecht, tenzij.
[..]
tenzij wat?
quote:
Nee, want het gaat juridisch om dezelfde vraag en voetbal trekt de aandacht (Bouaouzan is daarom ook al in de discussie naar voren gekomen).
[..]
Ik meen toch onderbouwd te hebben waarom dat volgens mij niet het geval is.
quote:
Welk tweede?
Zie mijn vorige post.

Ik bedoelde het verschil in de situatie aan te geven: schoppen bij voetbal is onvermijdelijk, daarom is het billijk om, als je iemand per ongeluk raakt, dat idd. als een ongeluk te beschouwen en niet als geweldpleging.
Stiekem slaan, schoppen, krabben, etc. bij een sport waar dat soort handelingen op zich al een overtreding zijn, is mi. toch echt een ander verhaal.

Daarom lijkt het me lastiger om, terwijl het zelfs al tegen de spelregels is, het toch niet onder het strafrecht te laten vallen.

Daarom vroeg ik je ook om verdere onderbouwing, jammer dat je er niet op inging.

De berichten zijn trouwens al erg oud, zoals Voyeur al opmerkte. Is dit eigenlijk wel een actuele situatie?
  zaterdag 8 augustus 2009 @ 22:03:02 #150
46464 Flumina
Lekker ruig heien!
pi_71717328
quote:
Op vrijdag 7 augustus 2009 12:14 schreef maickeltje het volgende:
woooww!!

zo dik, kunnen die wel zwemmen?
Moet je dan zwemmen voor waterpolo.

Slopen, daar draait het om!
we hebben een reëel probleem, dus we zoeken naar reële oplossingen
in dit specifieke geval maken twee helften één
  zaterdag 8 augustus 2009 @ 22:16:08 #151
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_71717622
quote:
Op zaterdag 8 augustus 2009 15:47 schreef Re het volgende:
grappig dat een foto ineens de kwestie veel makkelijker maakt...
Ja. Als het twee frisse, jonge, blonde meisjes geweest waren en het slachtoffer een moslima dan waren de reacties compleet anders geweest.
The End Times are wild
  zaterdag 8 augustus 2009 @ 23:42:14 #152
135789 Damzkieee
Ontzettende natnek
pi_71719696
quote:
Op zaterdag 8 augustus 2009 22:16 schreef LXIV het volgende:

[..]

Ja. Als het twee frisse, jonge, blonde meisjes geweest waren en het slachtoffer een moslima dan waren de reacties compleet anders geweest.
Probeer iemand met een Burka maar eens onder water te duwen
The Killers Heracles Almelo Real Madrid
29.10 Novastar HMH
pi_71724762
Of als blijkt dat het slachtoffer ook zo'n ton is....

Op basis van foto's oordelen of de personen in kwestie schuldig/onschuldig zijn is natuurlijk belachelijk.
  zondag 9 augustus 2009 @ 12:26:45 #154
3542 Gia
User under construction
pi_71727679
quote:
Op zaterdag 8 augustus 2009 14:24 schreef Enneacanthus_Obesus het volgende:

[..]

Echt?
[..]

Wat ik bedoelde was dat schoppen bij voetbal niet automatisch geweldpleging is, en dat iemand raken dus als een ongeluk uitgelegd kan worden.

Terwijl ik me afvraag of er jurisprudentie bestaat over overtredingen die veelal gebeuren maar niet te controleren zijn, en dus niet bestraft kunnen worden.

Toen mijn zoon nog voetbalde zat er in zijn team een jochie die het nodig vond om de spits van de tegenstander opzettelijk ernstig te blesseren, nadat die gescoord had. Het joch is geroyeerd en mocht voor een x-aantal jaren bij geen enkele club meer spelen.

Ik denk dat het meer daarom gaat. Is iets opzettelijk of in een duel? Als deze meisjes dat meisje in een duel om de bal, kopje onder duwden, dan kun je stellen dat dit nu eenmaal bij de sport hoort.
In dit geval is het onsportief gedrag. Poging tot doodslag vind ik dan wel weer te ver gaan. Ik zou zeggen schorsing bij de waterpolo-bond voor het leven.
pi_71728284
quote:
Op zaterdag 8 augustus 2009 17:37 schreef Enneacanthus_Obesus het volgende:

Ik bedoelde het verschil in de situatie aan te geven: schoppen bij voetbal is onvermijdelijk, daarom is het billijk om, als je iemand per ongeluk raakt, dat idd. als een ongeluk te beschouwen en niet als geweldpleging.
Stiekem slaan, schoppen, krabben, etc. bij een sport waar dat soort handelingen op zich al een overtreding zijn, is mi. toch echt een ander verhaal.
Ik vrees voor je dat het daar geen donder mee te maken heeft. De meeste zware overtredingen in het voetbal zijn zonneklaar geen ongeluk.
quote:
Daarom lijkt het me lastiger om, terwijl het zelfs al tegen de spelregels is, het toch niet onder het strafrecht te laten vallen.
Het is gewoon logisch. Als iedere overtreding die je niet kan beschouwen als ongeval naar het strafrecht moet is de sport dood. Rechters begrijpen dat.
quote:
Daarom vroeg ik je ook om verdere onderbouwing, jammer dat je er niet op inging.
Ik heb je de norm gegeven, wat wil je nog meer?
pi_71729158
quote:
Op zaterdag 8 augustus 2009 15:44 schreef DS4 het volgende:

Ken jij de film "The last boyscout"? Het begin lijkt mij een prima voorbeeld (zij het in de overdrive) van een zaak waar de handeling los staat van de sport.

Iemand bewust een minuut onder water houden vind ik daar mee in lijn. En de berichtgeving suggereert die handeling.
Dat hangt er nogal vanaf. Als onderduwen veel voorkomt en een standaardstraf heeft, dan hoort het kennelijk bij de sport. En dat onderduwen is dan kennelijk niet omdat de ondergeduwde dat zo comfortabel kortdurend vind. Net zoals ijshockeyers met mekaar op de vuist gaan. Dan kun je wel zeggen dat het niet bij de sport hoort en dat is technisch gesproken ook wel zo, maar als het wordt getolereerd in de zin van niet uitgebannen door de sportautoriteiten dan hoort het dus bij de sport. Het is niet aan justitie om te bepalen wat nog bij de sport hoort.
quote:
Let wel: mijn enige conclusie is dat gelet op de berichtgeving ik het niet zo gek vind dat er een vervolging komt. Meer niet.
Op zich niet, maar zodra de vervolging er is krijg je dus het probleem dat er een redenering op wordt losgelaten die heel veel handelingen onder het bereik van het strafrecht brengt, zodanig dat het voor een groot deel overlapt met wat geldt als normaal of in ieder geval als iets wat bij de beoefening van de sport voortkomt.
pi_71729166
De reacties van die meisjes en de vader spreken boekdelen.
Ze vinden reageren met een zware vorm van geweld op iets dat ze niet aanstaat vanzelfsprekend.
Dom tuig neemt zelden verantwoordelijkheid voor de eigen daden en de daden van hun gebroed.
  zondag 9 augustus 2009 @ 13:31:33 #158
3542 Gia
User under construction
pi_71729478
quote:
Op zondag 9 augustus 2009 13:19 schreef Weltschmerz het volgende:

[..]

Dat hangt er nogal vanaf. Als onderduwen veel voorkomt en een standaardstraf heeft, dan hoort het kennelijk bij de sport.
Klopt. Bij een duel om de bal. In dit geval is daar geen sprake van, iedereen zwemt terug naar de eigen helft na een doelpunt.

Nogmaals, ik vind het kinderachtig en zeer onsportief gedrag en mag wmb bestraft worden met levenslange schorsing.
pi_71729875
quote:
Als onderduwen veel voorkomt en een standaardstraf heeft, dan hoort het kennelijk bij de sport.
Even kopje onder zal er best bij horen. Langdurig onder water... dat geloof ik niet.

Je bent hoop ik met mij eens dat onder water houden op zeker moment (en iig na drie minuten, omdat dan een normaal mens zeker komt te overlijden) strafrechtelijk wordt? En niet: kopje onder hoort bij de sport, dus 3 minuten onder water ook?
quote:
Op zich niet, maar zodra de vervolging er is krijg je dus het probleem dat er een redenering op wordt losgelaten die heel veel handelingen onder het bereik van het strafrecht brengt, zodanig dat het voor een groot deel overlapt met wat geldt als normaal of in ieder geval als iets wat bij de beoefening van de sport voortkomt.
Nee, er wordt weldegelijk rekening gehouden met het feit dat het tijdens een wedstrijd gebeurde.
  zondag 9 augustus 2009 @ 14:45:12 #160
798 voyeur
bemoeit zich
pi_71732038
quote:

[..]

Dat hangt er nogal vanaf. Als onderduwen veel voorkomt en een standaardstraf heeft, dan hoort het kennelijk bij de sport. En dat onderduwen is dan kennelijk niet omdat de ondergeduwde dat zo comfortabel kortdurend vind. Net zoals ijshockeyers met mekaar op de vuist gaan. Dan kun je wel zeggen dat het niet bij de sport hoort en dat is technisch gesproken ook wel zo, maar als het wordt getolereerd in de zin van niet uitgebannen door de sportautoriteiten dan hoort het dus bij de sport. Het is niet aan justitie om te bepalen wat nog bij de sport hoort.
[..]

Ik begrijp niet waarom je vindt dat justitie daar geen taak heeft. De verdere verruwing van de sport moet toch door iemand gestopt worden. De sportbonden zijn er niet toe in staat, wat is er dan mis met justitieel ingrijpen. Er werd vroeger ook op straat gemat: liep meestal redelijk af en de pollitie hield zich vaak afzijdig. Doordat messen en andere wapens veel wijder verspreid zijn lopen vergelijkbare matpartijen veel slechter af. Dan is het toch goed als justitie aangeeft dit niet te tolereren.
Idem voor sport: het is niet zo dat voetbal altijd al neerkwam op een bewuste poging enkeltjes te breken. Dat is nieuw en m.i. kwalijk. Net als de excessen die jij beschrijft bij hockey. Je kunt je niet druk maken over het geweld op en naast het veld in het zaterdagmiddagvoetbal als je geen paal en perk stelt aan de 'professionele overtredingen'.

Waarom zou de overheid het geweldsmonopolie niet bewaken? En waarom zou ze niet toezien op seksueel misbruik of racisme omdat het zich plots in het sportdomein afspeelt?
pi_71733327
quote:
Op zondag 9 augustus 2009 14:45 schreef voyeur het volgende:
Ik begrijp niet waarom je vindt dat justitie daar geen taak heeft. De verdere verruwing van de sport moet toch door iemand gestopt worden.
Waarom? Ik hou wel van een stevige pot, het liefst tegen achterstandswijk en dorpsbewoners wiens ogen inteeltverdacht dicht bij mekaar staan die elk moment hun zelfbeheersing kunnen verliezen. Anders maken die behendige lichtgewichtjes de dienst uit op het veld, en dat is natuurlijk niet de bedoeling, het is geen zaalvoetbal.
quote:
De sportbonden zijn er niet toe in staat, wat is er dan mis met justitieel ingrijpen.
Omdat de sportbond bepaalt hoe ruw het er aan toe mag gaan, en justitie dat helemaal niet kan en ook niet moet willen beoordelen.
quote:
Idem voor sport: het is niet zo dat voetbal altijd al neerkwam op een bewuste poging enkeltjes te breken.
Zoals ik al aangaf is dat relatief: De regel dat je elkaar niet mag schoppen maar slechts tegen de bal is één van de latere spelregels van het voetbal.
quote:
Dat is nieuw en m.i. kwalijk. Net als de excessen die jij beschrijft bij hockey. Je kunt je niet druk maken over het geweld op en naast het veld in het zaterdagmiddagvoetbal als je geen paal en perk stelt aan de 'professionele overtredingen'.
Jawel hoor, geweld naast het veld heeft er niks mee te maken. En een beetje geweld hoort erbij, zonder agressie geen sport. Hoeveel geweld, dat is aan de sportbond.
quote:
Waarom zou de overheid het geweldsmonopolie niet bewaken?
Omdat je dan sport kunt afschaffen. Je doet ergens vrijwillig aan mee, dan accepteer je wat daarbij hoort. Ik vind het nogal onzinnig om een blotevuistgevecht aan te gaan met schaatsen onder, dus doe ik niet aan ijshockey. Samen met meisjes sporten vind ik ook onzin, laat staan met gereformeerde nerds, dus doe ik ook niet aan korfbal. Australian football lijkt me ook wat te ruw op deze leeftijd, bovendien heeft de bal een rare vorm. En iemand die flink doorgaat op mijn nieren omdat het zo lekker veel pijn doet vind ik ook niks, dus doe ik niet aan wedstrijdboksen.

Dat zijn keuzes die ik heel goed kan maken, ik weet wat ik kan verwachten. De sporters hebben het monopolie op de sport, de regels en normen zijn principieel geen overheidsaangelegenheid. Justitie mag dus die norm niet stellen, die moet slechts ingrijpen als er iets gebeurt dat niks meer met de sport te maken heeft. Terwijl je langs de lijnen van het strafrecht altijd uit zult komen op normen die veel strenger zijn dan zoals die in de sport gelden.
quote:
Op zondag 9 augustus 2009 13:44 schreef DS4 het volgende:
Even kopje onder zal er best bij horen. Langdurig onder water... dat geloof ik niet.

Je bent hoop ik met mij eens dat onder water houden op zeker moment (en iig na drie minuten, omdat dan een normaal mens zeker komt te overlijden) strafrechtelijk wordt? En niet: kopje onder hoort bij de sport, dus 3 minuten onder water ook?
Nee, maar heb ik wel een beeld bij waterpolo en ook een beeld bij fanatiek sportende plattelandsmeisjes, als je nou valse krengen bij mekaar wilt zien. Dan lijkt het me stug dat het even kopje onder duwen is zoals spelende kinderen in het zwembad. Het is de bedoeling dat het onaangenaam is, net als waarom ze elkaars genitaliën fijnknijpen.
quote:
Nee, er wordt weldegelijk rekening gehouden met het feit dat het tijdens een wedstrijd gebeurde.
Ach ja, rekening houden. Het punt is dat eenmaal vervolgd, het heel makkelijk is de strafbaarheid te construeren van handelen dat binnen de sport als acceptabel geldt of in ieder geval als iets wat binnen de sport gebeurt.
  zondag 9 augustus 2009 @ 16:54:44 #162
44963 MadMarine
geregistreerde gek
pi_71736078
quote:
Op zondag 9 augustus 2009 15:22 schreef Weltschmerz het volgende:

[..]

Waarom? Ik hou wel van een stevige pot, het liefst tegen achterstandswijk en dorpsbewoners wiens ogen inteeltverdacht dicht bij mekaar staan die elk moment hun zelfbeheersing kunnen verliezen. Anders maken die behendige lichtgewichtjes de dienst uit op het veld, en dat is natuurlijk niet de bedoeling, het is geen zaalvoetbal.
[..]

Omdat de sportbond bepaalt hoe ruw het er aan toe mag gaan, en justitie dat helemaal niet kan en ook niet moet willen beoordelen.
[..]

Zoals ik al aangaf is dat relatief: De regel dat je elkaar niet mag schoppen maar slechts tegen de bal is één van de latere spelregels van het voetbal.
[..]

Jawel hoor, geweld naast het veld heeft er niks mee te maken. En een beetje geweld hoort erbij, zonder agressie geen sport. Hoeveel geweld, dat is aan de sportbond.
[..]

Omdat je dan sport kunt afschaffen. Je doet ergens vrijwillig aan mee, dan accepteer je wat daarbij hoort. Ik vind het nogal onzinnig om een blotevuistgevecht aan te gaan met schaatsen onder, dus doe ik niet aan ijshockey. Samen met meisjes sporten vind ik ook onzin, laat staan met gereformeerde nerds, dus doe ik ook niet aan korfbal. Australian football lijkt me ook wat te ruw op deze leeftijd, bovendien heeft de bal een rare vorm. En iemand die flink doorgaat op mijn nieren omdat het zo lekker veel pijn doet vind ik ook niks, dus doe ik niet aan wedstrijdboksen.

Dat zijn keuzes die ik heel goed kan maken, ik weet wat ik kan verwachten. De sporters hebben het monopolie op de sport, de regels en normen zijn principieel geen overheidsaangelegenheid. Justitie mag dus die norm niet stellen, die moet slechts ingrijpen als er iets gebeurt dat niks meer met de sport te maken heeft. Terwijl je langs de lijnen van het strafrecht altijd uit zult komen op normen die veel strenger zijn dan zoals die in de sport gelden.
[..]

Nee, maar heb ik wel een beeld bij waterpolo en ook een beeld bij fanatiek sportende plattelandsmeisjes, als je nou valse krengen bij mekaar wilt zien. Dan lijkt het me stug dat het even kopje onder duwen is zoals spelende kinderen in het zwembad. Het is de bedoeling dat het onaangenaam is, net als waarom ze elkaars genitaliën fijnknijpen.
[..]

Ach ja, rekening houden. Het punt is dat eenmaal vervolgd, het heel makkelijk is de strafbaarheid te construeren van handelen dat binnen de sport als acceptabel geldt of in ieder geval als iets wat binnen de sport gebeurt.
Zeer eensch.
Laten de bond en de clubs alle 3 de betrokkenen maar straffen, en dan gewoon door middel van geldboetes en schorsingen aan de hand van verklaringen van de aanwezige onpartijdige officials. Daar zijn ze toch voor?!? Als justitie zich hier mee gaat bemoeien is het einde zoek. Dan zit aan het eind van het seizoen de helft van alle topsporters achter de tralies, simpelweg omdat de juridische maatstaven van de huidige maatschappij gewoon niet om kunnen gaan met sportregels.
pi_71736258
quote:
Op zondag 9 augustus 2009 16:54 schreef MadMarine het volgende:

Als justitie zich hier mee gaat bemoeien is het einde zoek. Dan zit aan het eind van het seizoen de helft van alle topsporters achter de tralies, simpelweg omdat de juridische maatstaven van de huidige maatschappij gewoon niet om kunnen gaan met sportregels.
Justitie bemoeit zich al langer met dit soort zaken en ik ken geen topsporter die om deze reden achter de tralies zit. Nog afgezien van het feit dat deze twee mij niet voorkomen als topsporters...
pi_71763199
quote:
Op zondag 9 augustus 2009 12:47 schreef DS4 het volgende:

[..]

Ik vrees voor je dat het daar geen donder mee te maken heeft. De meeste zware overtredingen in het voetbal zijn zonneklaar geen ongeluk.
[..]
Waarom begin je dan steeds over iets dat er geen donder mee te maken heeft?
quote:
Het is gewoon logisch. Als iedere overtreding die je niet kan beschouwen als ongeval naar het strafrecht moet is de sport dood. Rechters begrijpen dat.
[..]
een overtreding van de spelregels houdt niet automatisch een strafbaar feit in.. Duh..
quote:
Ik heb je de norm gegeven, wat wil je nog meer?
Onderbouwing..
pi_71763485
quote:
Op maandag 10 augustus 2009 15:56 schreef Enneacanthus_Obesus het volgende:

Waarom begin je dan steeds over iets dat er geen donder mee te maken heeft?
Wijs even aan waar ik begin over overtredingen in het voetbal die als ongeluk beschouwd moeten worden.
quote:
een overtreding van de spelregels houdt niet automatisch een strafbaar feit in.. Duh..
Ja, jij kwam met de onzinnige stelling... Dat moet je mij niet verwijten.
quote:
Onderbouwing..
Wat zoek je, want onderbouwing heb ik weldegelijk gegeven.
pi_71769967
quote:
Op maandag 10 augustus 2009 16:06 schreef DS4 het volgende:

[..]

Wijs even aan waar ik begin over overtredingen in het voetbal die als ongeluk beschouwd moeten worden.
[..]

Ja, jij kwam met de onzinnige stelling... Dat moet je mij niet verwijten.
[..]

Wat zoek je, want onderbouwing heb ik weldegelijk gegeven.
Ik veronderstel iets, en dat heb ik ook redelijk uitgelegd. Jij blijft zeggen dat het niet waar is, zonder wat voor onderbouwing dan ook.
Jij beweert met de jurisprudentie op de hoogte te zijn, toch kom je er niet mee nadat ik er herhaaldelijk om vroeg. Prima, maar dan blijft mijn stelling gewoon staan.
Ik vind dat ik lang genoeg om een inhoudelijk antwoord gevraagd heb. Ik ga er dus verder niet op in.
pi_71773715
quote:
Op maandag 10 augustus 2009 20:05 schreef Enneacanthus_Obesus het volgende:

Jij beweert met de jurisprudentie op de hoogte te zijn, toch kom je er niet mee nadat ik er herhaaldelijk om vroeg.
Je verwacht toch niet dat ik jurisprudentieonderzoek voor je ga doen? Nog afgezien van het feit dat het uitspraken uit mijn studententijd of ouder zijn en derhalve het niet te verwachten is dat ze online te vinden zijn.

Dat gezegd hebbende: je hoeft mij niet te geloven. Dat interesseert mij nl. verdomd weinig.
  dinsdag 11 augustus 2009 @ 00:16:02 #168
46464 Flumina
Lekker ruig heien!
pi_71777916
quote:
Op zondag 9 augustus 2009 15:22 schreef Weltschmerz het volgende:

[..]

[..]

[..]

[..]

[..]

[..]

[..]

Waterpolo blijft natuurlijk een gewone balsport, waarbij lichamelijk contact verboden is als je directe tegenstander de bal niet heeft. Iemand een minuut lang (dat is echt lang trouwens als je voor een normale overtreding voor 20 seconden het veld wordt uitgestuurd) onder water duwen hoort niet bij de sport en daar mag justitie best een oordeel over vellen.
pi_71779561
Justitie moet eens gaan oordelen over dergelijke foto's. Wanstaltigheid op de 1e rij.
pi_71787405
quote:
Op maandag 10 augustus 2009 22:03 schreef DS4 het volgende:

[..]

Je verwacht toch niet dat ik jurisprudentieonderzoek voor je ga doen? Nog afgezien van het feit dat het uitspraken uit mijn studententijd of ouder zijn en derhalve het niet te verwachten is dat ze online te vinden zijn.

Dat gezegd hebbende: je hoeft mij niet te geloven. Dat interesseert mij nl. verdomd weinig.
Dan moet je er ook niet mee schermen. Ik poneer een stelling en die onderbouw ik met, naar mijn idee, een logische manier van redeneren. Jij praat er of langsheen, of je zegt dat het onzin is. Met niets anders dan je bewering zelf als argument.
Dat gezegd hebbende: het interesseert mij verdomd weinig wat je verder nog roept.
pi_71788114
quote:
Op dinsdag 11 augustus 2009 13:11 schreef Enneacanthus_Obesus het volgende:

Dan moet je er ook niet mee schermen.
Waar slaat dat nou weer op? Je mag alleen maar dingen noemen die je met bronvermelding kan plaatsen? Dan wordt het hier verdomd rustig!
quote:
Ik poneer een stelling en die onderbouw ik met, naar mijn idee, een logische manier van redeneren.
Ik vond en vind er niets logisch aan.
quote:
Jij praat er of langsheen, of je zegt dat het onzin is. Met niets anders dan je bewering zelf als argument.
Ik heb je gewezen op jurisprudentie en ook uitgelegd waarom het een vreemde gedachtengang is. Wat daarvan ook moge zijn: jouw mening is ook niet met bronvermelding, dus handel naar je eigen norm en verwijder je post.
quote:
Dat gezegd hebbende: het interesseert mij verdomd weinig wat je verder nog roept.
Een jij-bak. Heel goed!
pi_71788185
quote:
Op dinsdag 11 augustus 2009 00:16 schreef Flumina het volgende:
Waterpolo blijft natuurlijk een gewone balsport, waarbij lichamelijk contact verboden is als je directe tegenstander de bal niet heeft.
Dat doet er niet toe.
quote:
Iemand een minuut lang (dat is echt lang trouwens als je voor een normale overtreding voor 20 seconden het veld wordt uitgestuurd) onder water duwen hoort niet bij de sport en daar mag justitie best een oordeel over vellen.
Komt het zelden voor? Wordt je een half jaar geschorst als je iemand onder water duwt? Voert de waterpolobond een actief beleid om het onderduwen uit te bannen?

Ik weet dat niet, ik vind alleen dat als je het kunt verwachten als je aan die sport gaat doen, dat het dan in zodanige mate bij de sport hoort dat de officier van justitie niet met strafrechtelijke normen aan moet komen zetten, want dan gaat het OM zaken veroordelen die de sporters vrijwillig hebben geaccepteerd.
pi_71788303
quote:
Op dinsdag 11 augustus 2009 13:38 schreef Weltschmerz het volgende:
ik vind alleen dat als je het kunt verwachten als je aan die sport gaat doen, dat het dan in zodanige mate bij de sport hoort dat de officier van justitie niet met strafrechtelijke normen aan moet komen zetten, want dan gaat het OM zaken veroordelen die de sporters vrijwillig hebben geaccepteerd.
Dat vindt de rechter ook (en EO hierboven kennelijk onlogisch). Ik denk alleen dat kortstondig onder duwen te verwachten valt en langdurig onderduwen niet.
pi_71789060
quote:
Op dinsdag 11 augustus 2009 13:41 schreef DS4 het volgende:
Dat vindt de rechter ook (en EO hierboven kennelijk onlogisch). Ik denk alleen dat kortstondig onder duwen te verwachten valt en langdurig onderduwen niet.
Maar dan zit je dus in principe in een grijs gebied. Daar is op zich niks mis mee, maar als je dan het grijs gebied gaat betreden met de juridische denkstappen, kun je heel makkelijk daden strafbaar verklaren die in de sport te verwachten waren.
pi_71790031
quote:
Op dinsdag 11 augustus 2009 14:06 schreef Weltschmerz het volgende:

Daar is op zich niks mis mee, maar als je dan het grijs gebied gaat betreden met de juridische denkstappen, kun je heel makkelijk daden strafbaar verklaren die in de sport te verwachten waren.
Het recht is niet onfeilbaar, dat klopt.
  dinsdag 11 augustus 2009 @ 14:50:10 #176
3542 Gia
User under construction
pi_71790231
quote:
Op dinsdag 11 augustus 2009 14:06 schreef Weltschmerz het volgende:
Daar is op zich niks mis mee, maar als je dan het grijs gebied gaat betreden met de juridische denkstappen, kun je heel makkelijk daden strafbaar verklaren die in de sport te verwachten waren.
Als je als voetballer naar een tegenstander (zonder bal) rent en hem zomaar onderuit trapt waarbij hij ernstig gewond raakt, lijkt me dat iets wat niet bij de sport hoort.
Als je tijdens een duel om de bal iemand per ongeluk raakt is het wat anders.

Als je bij waterpolo bij een duel om de bal iemand kopje onder duwt, is dat te verwachten, inderdaad.
In dit geval was er geen sprake van een duel om de bal. Dat meisje had de bal niet en het spel lag stil.

Schorsing voor het leven.
pi_71790291
quote:
Op dinsdag 11 augustus 2009 14:50 schreef Gia het volgende:

en het spel lag stil.
Lag het spel stil? Dan moet ik daar overheen gelezen hebben...
  dinsdag 11 augustus 2009 @ 14:53:42 #178
3542 Gia
User under construction
pi_71790337
quote:
Op dinsdag 11 augustus 2009 14:52 schreef vanhal het volgende:

[..]

In die zin: Er was net een doelpunt gescoord, dus iedereen moest eerst terug naar de eigen helft voordat het spel weer verder ging.
pi_71790382
quote:
Op dinsdag 11 augustus 2009 14:50 schreef Gia het volgende:

Als je als voetballer naar een tegenstander (zonder bal) rent en hem zomaar onderuit trapt waarbij hij ernstig gewond raakt, lijkt me dat iets wat niet bij de sport hoort.
Als je tijdens een duel om de bal iemand per ongeluk raakt is het wat anders.
Volgens het recht niet, dat is het probleem.
  dinsdag 11 augustus 2009 @ 14:59:33 #180
3542 Gia
User under construction
pi_71790524
quote:
Op dinsdag 11 augustus 2009 14:52 schreef vanhal het volgende:

[..]

WP 15 Herbegin na een doelpunt
15.1 Nadat een doelpunt is gemaakt stellen de spelers zich ergens op hun respectievelijke speelhelften op. Geen enkel lichaamsdeel van de spelers dat zich daarbij boven het wateroppervlak bevindt mag de middenlijn overschrijden. Een scheidsrechter geeft door een fluitsignaal het herbegin aan. Het werkelijke spel neemt een aanvang als de bal de hand verlaat van een speler van de ploeg die het doelpunt niet heeft gemaakt. Een herbegin dat niet overeenkomstig deze spelregel plaatsvindt wordt overgenomen.

Als dit meisje het doelpunt heeft gemaakt, heeft ze volgens de regels dus niet de bal.
De zusjes hadden niet aan die kant van het speelveld mogen zijn.
pi_71790638
Okay, duidelijk.
pi_71801903
quote:
Op dinsdag 11 augustus 2009 13:41 schreef DS4 het volgende:

[..]

Dat vindt de rechter ook
Oh ja, dat zei je
quote:

[..]

Nog afgezien van het feit dat het uitspraken uit mijn studententijd of ouder zijn en derhalve het niet te verwachten is dat ze online te vinden zijn.
Indrukwekkend..
quote:
(en EO hierboven kennelijk onlogisch).
Oh? Ik heb nooit beweerd dat ik dat onlogisch vond. Ik vond alleen dat de vergelijking met voetbal enigszins mank ging en derhalve vroeg ik me af of de jurisrpudentie ook gewag maakt van het verschil dat ik vond. Ik hoopte dat je me daar meer over zou kunnen vertellen. Maar je weet er dus niet zoveel van als je uitspreken me deden vermoeden. Jammer.
pi_71802066
quote:
Op dinsdag 11 augustus 2009 13:35 schreef DS4 het volgende:

[..]

Waar slaat dat nou weer op? Je mag alleen maar dingen noemen die je met bronvermelding kan plaatsen? Dan wordt het hier verdomd rustig!
[..]
kwatsj.. Je begon zelf over die jurisprudentie..
quote:
Ik vond en vind er niets logisch aan.
[..]
Want..
quote:
Ik heb je gewezen op jurisprudentie en ook uitgelegd waarom het een vreemde gedachtengang is. Wat daarvan ook moge zijn: jouw mening is ook niet met bronvermelding, dus handel naar je eigen norm en verwijder je post.
[..]
oh ja:
quote:

[..]

Nog afgezien van het feit dat het uitspraken uit mijn studententijd of ouder zijn en derhalve het niet te verwachten is dat ze online te vinden zijn.
Overigens, de bron voor mijn idee is hier, in dit topic. Ik snap niet dat ik dat moet uitleggen..

quote:
Een jij-bak. Heel goed!
Een watte?
pi_71802919
quote:
Op dinsdag 11 augustus 2009 21:41 schreef Enneacanthus_Obesus het volgende:

derhalve vroeg ik me af of de jurisrpudentie ook gewag maakt van het verschil dat ik vond.
Het antwoord daarop is nee. Wat wil je nog meer?
quote:
Maar je weet er dus niet zoveel van als je uitspreken me deden vermoeden.
Ik heb er in mijn praktijk nooit mee te maken, dus er zijn best advocaten te vinden die er meer van weten (ik vermoed dat Franken er wel wat onderzoek naar heeft gedaan). Maar aangezien die zich hier niet melden...
pi_71802972
quote:
Op dinsdag 11 augustus 2009 21:45 schreef Enneacanthus_Obesus het volgende:

de bron voor mijn idee is hier, in dit topic.

In hoeverre is dat meer waard dan mijn kattenbelletje?
pi_71817136
quote:
Op dinsdag 11 augustus 2009 22:13 schreef DS4 het volgende:

[..]

Het antwoord daarop is nee. Wat wil je nog meer?
[..]

Onderbouwing.. 'nee' is geen argument.
pi_71817258
quote:
Op dinsdag 11 augustus 2009 22:14 schreef DS4 het volgende:

[..]

In hoeverre is dat meer waard dan mijn kattenbelletje?
Een redenering is een geldig argument..

Eigenlijk had ik me al lang voorgenomen om hier niet meer in mee te gaan. Als ik serieus wil weten hoe het eea. zit kan ik beter bij iemand met verstand van zaken terecht.
Maar onderhand vind ik het zo komisch worden dat ik niet kan laten toch weer te antwoorden.

En het publiek moet toch ook aan zijn trekken komen
Zit iedereen klaar met popcorn, chips, cola, knabbels, bier, enz?
Dan kunnen we verder
pi_71820238
Mijn vriendin speelt waterpolo, dit verbaasd me niks als ik hoor wat er zich onder water allemaal afspeelt tijdens een wedstrijd. Lijkt het meer op een bokswedstrijd. Een dag na een wedstrijd zie je de blauwe plekken en krassen van nagels overal.
pi_71820563
Verrassend. Het is dus dan wel degelijk onderdeel van het spel en niet een incident. Dat werpt weer ander licht op dit verhaal.
pi_71823073
Nou, onderdeel van het spel zou ik het niet willen noemen, het is gewoon moeilijk/niet te zien voor de scheidsrechter/anderen wat er zich onder water afspeelt denk ik? Maar ze zegt zelf dat er gewoon een paar bitches tussen zitten die er geen enkele probleem mee hebben om hun nagels even "per ongeluk" in je huid te zetten, aan je zwempak te hangen/trekken of nog vreemder, in de borsten knijpen of verdraaien. Een vriendin van ons die ook in hetzelfde team speelt heeft een tegenspeelster eens een bloedneus geslagen omdat ze het knijpen/trekken etc zat was. Ze kon gewoon doorspelen door te zeggen dat het een ongelukje was.
pi_71824450
quote:
Op woensdag 12 augustus 2009 13:26 schreef Enneacanthus_Obesus het volgende:

Onderbouwing.. 'nee' is geen argument.
Hoe moet ik dat onderbouwen? Het is erg lastig om jurisprudentie te vinden waaruit blijkt dat iets niet in de jurisprudentie is besproken...
pi_71824511
quote:
Op woensdag 12 augustus 2009 13:30 schreef Enneacanthus_Obesus het volgende:

Een redenering is een geldig argument..
Klopt. Een feit ook.
quote:
Eigenlijk had ik me al lang voorgenomen om hier niet meer in mee te gaan. Als ik serieus wil weten hoe het eea. zit kan ik beter bij iemand met verstand van zaken terecht.
Joh, dan ga je lekker bij Franken langs en voor het normale uurtarief zal hij je een mooi onderbouwd stuk kunnen leveren denk ik.
quote:
Maar onderhand vind ik het zo komisch worden dat ik niet kan laten toch weer te antwoorden.
Je hebt dus niet in dat gaten dat je zelf een beetje van het padje bent?
pi_71824551
quote:
Op woensdag 12 augustus 2009 15:25 schreef vanhal het volgende:
Verrassend. Het is dus dan wel degelijk onderdeel van het spel en niet een incident. Dat werpt weer ander licht op dit verhaal.
Ik weet niet waar jij leest dat langdurig onder water duwen onderdeel is van een gebruikelijke waterpolowedstrijd...

Dat het er lomp aan toe gaat heb ik ook wel eens gehoord, maar dat is een ander verhaal.
  woensdag 12 augustus 2009 @ 17:54:32 #194
44963 MadMarine
geregistreerde gek
pi_71824679
Gezellige discussie, kleuters
ontopic dan maar weer?
pi_71827387
quote:
Op woensdag 12 augustus 2009 17:48 schreef DS4 het volgende:

[..]

Klopt. Een feit ook.
[..]
Helaas kwam je er niet mee..
quote:
Joh, dan ga je lekker bij Franken langs en voor het normale uurtarief zal hij je een mooi onderbouwd stuk kunnen leveren denk ik.
[..]
Jij niet.
quote:
Je hebt dus niet in dat gaten dat je zelf een beetje van het padje bent?
Want?
pi_71827473
quote:
Op woensdag 12 augustus 2009 17:54 schreef MadMarine het volgende:
Gezellige discussie, kleuters
ontopic dan maar weer?
Ja, of zullen we gaan waterpolo-en?
pi_71827552
quote:
Op woensdag 12 augustus 2009 17:49 schreef DS4 het volgende:

[..]

Ik weet niet waar jij leest dat langdurig onder water duwen onderdeel is van een gebruikelijke waterpolowedstrijd...

Dat het er lomp aan toe gaat heb ik ook wel eens gehoord, maar dat is een ander verhaal.
Jij vind het een ander verhaal. Een paar reacties terug zie je iemand die er niet van op kijkt.
pi_71827712
quote:
Op woensdag 12 augustus 2009 19:44 schreef vanhal het volgende:

[..]

Jij vind het een ander verhaal. Een paar reacties terug zie je iemand die er niet van op kijkt.
Wat ik eigenlijk niet begrijp is dat mensen het voor hun plezier doen.. Het moet toch niet lollig zijn om iedere keer onder de blauwe plekken en schrammen thuis te komen?

(Dit haalt trouwens wel gelijk het verhaal van de vader onderuit, die als excuus voor het gedrag van zijn dochters vertelde dat de jongste onder de krassen zat.)
pi_71827794
quote:
Op woensdag 12 augustus 2009 19:50 schreef Enneacanthus_Obesus het volgende:

[..]

Wat ik eigenlijk niet begrijp is dat mensen het voor hun plezier doen.. Het moet toch niet lollig zijn om iedere keer onder de blauwe plekken en schrammen thuis te komen?

(Dit haalt trouwens wel gelijk het verhaal van de vader onderuit, die als excuus voor het gedrag van zijn dochters vertelde dat de jongste onder de krassen zat.)
Aangezien het een sport is zal er wel een aspect in deze sport zitten wat de vrouw aantrekt. Ik kan alleen maar gissen naar dat aspect of die aspecten.

Waarom haalt dit het verhaal van de vader onderuit? Het ondersteund juist het verhaal van de vader, lijkt mij... Het is er blijkbaar erg ruw aan toe gegaan. Dus de kans op een vechtpartij (in wat voor vorm dan ook) tijdens de wedstrijd is dus groter dan ingeval ze geen krassen had gehad.
  woensdag 12 augustus 2009 @ 20:06:30 #200
11091 SEMTEX
Mevr. Hoe-die-nie
pi_71828177
Ze zien er iig uit als types die ik níet in een donker steegje wil tegenkomen.
Kierkegaard: Life Can Only Be Understood Backwards, But It Must Be Lived Forwards
pi_71828235
quote:
Op woensdag 12 augustus 2009 20:06 schreef SEMTEX het volgende:
Ze zien er iig uit als types die ik níet in een donker steegje wil tegenkomen.
Nee, maar dat wil je niet met alle vrouwelijke waterpolo-ers, als ik de andere foto's die in dit topic gepost zijn mag geloven....
pi_71828240
quote:
Op woensdag 12 augustus 2009 19:53 schreef vanhal het volgende:

[..]

Waarom haalt dit het verhaal van de vader onderuit? Het ondersteund juist het verhaal van de vader, lijkt mij... Het is er blijkbaar erg ruw aan toe gegaan. Dus de kans op een vechtpartij (in wat voor vorm dan ook) tijdens de wedstrijd is dus groter dan ingeval ze geen krassen had gehad.
Dat klopt.. Alleen onder de schrammen thuiskomen schijnt normaal te zijn. Daarom vond ik het wat vreemd dat dat als verklaring voor het geweld gebruikt wordt.
Maar goed, het zal wel erger dan normaal zijn geweest... Ervan uitgaande dat dat waar is.
pi_71829023
http://www.tctubantia.nl/search/ als je zoekt op 'waterpolozusjes' dan krijg je artikelen uit 11-2008, waarin je kunt lezen dat ze zelf zijn opgestapt. Dat was ik of vergeten, of het is nieuw voor me
pi_71831381
quote:
Op woensdag 12 augustus 2009 19:39 schreef Enneacanthus_Obesus het volgende:

Helaas kwam je er niet mee..
Ook zonder onderbouwing is een feit een feit. Zoek het eens op.
quote:
Jij niet.
Ook wel, maar cliënten die zeiken kan ik missen als kiespijn.
quote:
Want?
Omdat je door blijft zeiken vanwege het feit dat ik geen internetbron kan geven. Accepteer dat gewoon. Geloof je het niet: ook goed. Maar zeur niet zo.
pi_71831469
quote:
Op woensdag 12 augustus 2009 19:44 schreef vanhal het volgende:

Een paar reacties terug zie je iemand die er niet van op kijkt.
Dat staat er niet. Althans, als iemand het heeft over borsten verdraaien en weet ik wat er onzichtbaar onder water speelt denk ik niet dat die doelt op een minuut onder water duwen.
pi_71831908
quote:
Op woensdag 12 augustus 2009 21:42 schreef DS4 het volgende:

[..]

Dat staat er niet. Althans, als iemand het heeft over borsten verdraaien en weet ik wat er onzichtbaar onder water speelt denk ik niet dat die doelt op een minuut onder water duwen.
Nee, maar misschien doelt ze er wel op dat haar zo'n extreme reactie (het een minuut onderwater houden) haar niet verbaasd aangezien er zoveel geweld bij zo'n sport komt kijken. Tenminste, dat haal ik eruit.
pi_71832401
quote:
Op woensdag 12 augustus 2009 21:51 schreef vanhal het volgende:

Nee, maar misschien doelt ze er wel op dat haar zo'n extreme reactie (het een minuut onderwater houden) haar niet verbaasd aangezien er zoveel geweld bij zo'n sport komt kijken. Tenminste, dat haal ik eruit.
Dat zou zo maar kunnen, maar ik vind dat dan niet logisch en blijf op het standpunt dat uit alles het beeld naar voren komt dat er iets bijzonders is gebeurd ipv een gebruikelijke reactie.
  donderdag 13 augustus 2009 @ 00:44:59 #208
46464 Flumina
Lekker ruig heien!
pi_71837227
quote:
Op dinsdag 11 augustus 2009 13:38 schreef Weltschmerz het volgende:

[..]

Dat doet er niet toe.
[..]

Komt het zelden voor? Wordt je een half jaar geschorst als je iemand onder water duwt? Voert de waterpolobond een actief beleid om het onderduwen uit te bannen?

Ik weet dat niet, ik vind alleen dat als je het kunt verwachten als je aan die sport gaat doen, dat het dan in zodanige mate bij de sport hoort dat de officier van justitie niet met strafrechtelijke normen aan moet komen zetten, want dan gaat het OM zaken veroordelen die de sporters vrijwillig hebben geaccepteerd.
Man, je praat net als corpsballen die vinden dat verkrachtingen en aanrandingen 'intern' opgelost moeten worden.
pi_71840194
quote:
Op woensdag 12 augustus 2009 22:03 schreef DS4 het volgende:

Dat zou zo maar kunnen, maar ik vind dat dan niet logisch en blijf op het standpunt dat uit alles het beeld naar voren komt dat er iets bijzonders is gebeurd ipv een gebruikelijke reactie.
Dat mag. Maar de kans dat het slachtoffer de zaak aandikt is voor mij zeker ook aanwezig.
pi_71840306
quote:
Op donderdag 13 augustus 2009 08:27 schreef vanhal het volgende:

Maar de kans dat het slachtoffer de zaak aandikt is voor mij zeker ook aanwezig.
Die kans is aanwezig, ware het niet dat in dezen dan niet alleen het slachtoffer de zaak aan dikt, maar ook haar teamgenoten, de teamgenoten van de verdachten, de clubleidingen van zowel slachtoffer als verdachte...

Het is wel heel vreemd dat alleen de zussen een geluid laten horen dat er eigenlijk niets bijzonders aan de hand was en alle anderen claimen dat er iets heel bijzonders aan de hand was.

Maar goed: de rechter zal dat wel toetsen.
pi_71840307
quote:
Op donderdag 13 augustus 2009 00:44 schreef Flumina het volgende:
Man, je praat net als corpsballen die vinden dat verkrachtingen en aanrandingen 'intern' opgelost moeten worden.
Jij leest met even veel aandacht als een corpsbal een boek over keukenhygiene.
pi_71850277
Is er al een uitspraak?
 FR
  Moderator donderdag 8 oktober 2009 @ 14:04:38 #213
8781 crew  Frutsel
pi_73485666
quote:
Waterpolozusjes staan terecht

De twee zusjes uit het Twentse Borne die in een waterpolowedstrijd een tegenstander lange tijd onder water hielden, moeten zich donderdag voor de rechtbank in Almelo verantwoorden voor poging tot doodslag. Het incident deed zich vorig jaar oktober voor in het Gelderse Neede tijdens de wedstrijd tussen de clubs NZC en WS Twente uit Borne.

De zusjes (22 en 16) drukten een speelster van de tegenpartij onder water, nadat zij had gescoord. Ze hielden volgens de voorzitter van de zwemclub uit Neede het slachtoffer zo lang onder water, dat teamleden eraan te pas moesten komen om haar te ontzetten.

De onder water gehouden speelster heeft aan deze ervaring een posttraumatische stressstoornis overgehouden. Ze kon lange tijd niet werken en is nog steeds niet in staat om aan waterpolowedstrijden deel te nemen.

De zusjes die worden berecht, werden onmiddellijk na het voorval door hun eigen vereniging geroyeerd.
Vanmiddag dus de uitspraak
  donderdag 8 oktober 2009 @ 14:41:02 #214
3542 Gia
User under construction
pi_73486921
quote:
Op donderdag 8 oktober 2009 14:04 schreef Frutsel het volgende:

[..]

Vanmiddag dus de uitspraak
http://www.tctubantia.nl/(...)jes-voor-rechter.ece

Liveblog!!
pi_73488364
quote:
Sinds 15:18 niks meer.. Ben benieuwd naar de uitspraak!
  donderdag 8 oktober 2009 @ 15:55:05 #216
3542 Gia
User under construction
pi_73489514
quote:
Op donderdag 8 oktober 2009 15:23 schreef Reflectionne het volgende:

[..]

Sinds 15:18 niks meer.. Ben benieuwd naar de uitspraak!
Even afsluiten en opnieuw starten. Komt nog heel wat achter.

OvJ heeft het over poging tot doodslag met samenwerking tussen de zusjes.

De advocaat ontkent dit en beroept zich op de trainer die gezegd heeft dat 'men het in de waterpolowereld allemaal nogal overtrokken vindt'. Sabine heeft het zelf uitgelokt, is na het incident zelf naar de kant gezwommen en kruipt nogal overduidelijk in de slachtofferrol.

De eis van 3300 euro is volgens de advocaat niet juist.
  donderdag 8 oktober 2009 @ 16:11:33 #217
3542 Gia
User under construction
pi_73490062
Uitspraak over 2 weken.

Zometeen begint de zaak tegen de minderjarige zus, achter gesloten deuren. De verwachting is dat over een uur bekend wordt wat het Openbaar Ministerie van haar rol vindt.
pi_73490129
Spannend. Tvp
  donderdag 8 oktober 2009 @ 19:01:34 #219
61305 Bjoro
Proud to have Maud !
pi_73495662
quote:
OM eist taakstraffen tegen waterpolozusjes
Uitgegeven: 8 oktober 2009 17:59
Laatst gewijzigd: 8 oktober 2009 18:26

ALMELO - Tegen twee waterpoloënde zusjes zijn vanmiddag bij de rechtbank in Almelo taakstraffen geëist wegens poging tot doodslag tijdens een waterpolowedstrijd.

© ANPTegen de oudste zus (22) is de maximale werkstraf van 240 uur geëist, tegen de jongste (16) 180 uur. Het Openbaar Ministerie (OM) wil beiden tevens een voorwaardelijke straf van vier maanden met een proeftijd van twee jaar opleggen.

De twee zussen zouden een jaar geleden bij een wedstrijd in Neede een tegenstandster zo lang onder water hebben gehouden dat deze bijna is verdronken.

Gescoord

Het incident deed zich voor bij een dood spelmoment, nadat het slachtoffer had gescoord en er was gefloten. Speelsters van beide partijen moesten er aan te pas komen om het slachtoffer te ontzetten.

Eenmaal op de kant had deze een half uur lang last van hyperventilatie.

Posttraumatische stress-stoornis

Het slachtoffer zou door het incident een posttraumatische stress-stoornis hebben opgelopen: ze heeft sindsdien last van paniekaanvallen en concentratieproblemen en heeft bijna een half jaar niet kunnen werken.

De beide zusjes zijn door hun vereniging onmiddellijk geroyeerd. De tuchtcommissie van de zwembond had hun in eerste instantie schorsingen van zes tot twaalf wedstrijden opgelegd. De beroepscommissie heeft die schorsingen uitgebreid tot drie jaar.

Donderdagmiddag bij de rechtbank in Almelo ontkende de oudste zus dat van enige poging tot mishandeling of doodslag sprake was geweest. De zaak tegen de jongere zus werd achter gesloten deuren behandeld.

Risico

Officier van justitie Carlo Dronkers vindt een strafrechtelijke procedure op zijn plaats. ''Als we alle incidenten tijdens sportwedstrijden zonder onderscheid naar de tuchtrechter zouden verwijzen, ontstaat er een maatschappelijk risico."

"Het is een onwenselijke situatie dat een sportaccommodatie een vrijplaats wordt waar ernstige strafbare feiten niet zouden kunnen worden vervolgd.''

Opgeblazen

De advocaat van de zusjes, Erik Breuning ten Cate, vond dat de zaak door het openbaar ministerie was opgeblazen. ''Waterpolo is een contactsport. Dat je daarbij regelmatig onder water wordt geduwd, moet je accepteren.''

Hij bestreed dat de zusjes bewust samen van plan zouden zijn geweest de tegenstandster te verdrinken of ernstig lichamelijk letsel toe te brengen.

De rechtbank doet op 22 oktober uitspraak.
alsdus NU.nl
256 goals !
  donderdag 8 oktober 2009 @ 19:48:21 #220
798 voyeur
bemoeit zich
pi_73497492
quote:
Op vrijdag 7 augustus 2009 14:01 schreef Weltschmerz het volgende:

[..]

Officier van justitie Carlo Dronkers vindt een strafrechtelijke procedure op zijn plaats. ‘Als we alle incidenten tijdens sportwedstrijden zonder onderscheid naar de tuchtrechter zouden verwijzen, ontstaat er een maatschappelijk risico. Het is een onwenselijke situatie dat een sportaccommodatie een vrijplaats wordt waar ernstige strafbare feiten niet zouden kunnen worden vervolgd.’
pi_73498041
quote:
Op donderdag 8 oktober 2009 19:48 schreef voyeur het volgende:

[..]

Officier van justitie Carlo Dronkers vindt een strafrechtelijke procedure op zijn plaats. ‘Als we alle incidenten tijdens sportwedstrijden zonder onderscheid naar de tuchtrechter zouden verwijzen, ontstaat er een maatschappelijk risico. Het is een onwenselijke situatie dat een sportaccommodatie een vrijplaats wordt waar ernstige strafbare feiten niet zouden kunnen worden vervolgd.’
Ernstige strafbare feiten, en meneer komt met een taakstraf.

Het punt is dat je uit elke forse overtreding wel een ernstig strafbaar feit kunt construeren, dat leent het strafrecht zich uitstekend voor. Vooral langs de toch al ongelukkige en wetsystematisch dubieuze figuur van het voorwaardelijk opzet. Dit is ook weer zo'n typische juridische nietszeggendheid.

Nee, natuurlijk is het geen vrijplaats, en natuurlijk verwijzen we niet alles naar het tuchtrecht zonder onderscheid. Maar maak dan het onderscheid wat wel en wat niet. Waarom dit wel, en het slaan en schoppen niet? Waarom Rachid B. wel, en niet elke weekend dat er gevoetbald wordt 500 man het arrestantenbusje inladen?

Het strafrecht zelf maakt dat onderscheid niet, dat strekt zich uit over allerlei vrij gebruikelijke overtredingen. Dus moet het OM dat doen, uitdrukkelijk en systematisch. Niet naar aanleiding van aangiftes en publiciteit, want dan wordt het willekeurig. Dit is gewoon ergerlijke juristenretoriek, een stelling beginnen en die niet afmaken.
pi_73498171
Gezien de extreem lage straffen die Nederlandse rechters opleggen in andere zaken is een taakstraf meer dan genoeg.Hoewel 240 uur is wel erg lang..
..er is toch niemand dood of zwaar gewond ofzo.
pi_73499428
quote:
Op donderdag 8 oktober 2009 20:06 schreef qonmann het volgende:
Gezien de extreem lage straffen die Nederlandse rechters opleggen in andere zaken is een taakstraf meer dan genoeg.Hoewel 240 uur is wel erg lang..
Nee dat niet.. Maar dat was wel de bedoeling. Van mij mag zoiets veel zwaarder gestraft worden..
pi_73502167
quote:
Op donderdag 8 oktober 2009 20:06 schreef qonmann het volgende:
Het was wel poging tot doodslag, en PSS valt onder zwaar psychisch letsel.
Ik had op zijn minst wel gevangenisstraf verwacht.
  vrijdag 9 oktober 2009 @ 10:08:13 #225
3542 Gia
User under construction
pi_73512593
quote:
Op donderdag 8 oktober 2009 21:43 schreef vijfhonderd het volgende:

[..]

Het was wel poging tot doodslag, en PSS valt onder zwaar psychisch letsel.
Ik had op zijn minst wel gevangenisstraf verwacht.
Poging tot doodslag zal bewezen moeten worden. Dan moet bewezen worden dat ze de intentie hadden om dat meisje iets ernstigs aan te doen. Denk niet dat dat gaat lukken.

Dat het een zware overtreding is, oh, zonder meer. Maar willens en wetens haar willen doden.....dat geloof ik niet. Daarbij beweerde het ene zusje dat ze de andere van het 'slachtoffer' af wilde trekken. Was het slachtoffer zelf ook niet bepaald onschuldig gedurende de hele wedstrijd en kon ze na haar doodstrijd gewoon zelf naar de kant zwemmen.
Vind de schorsing overigens geheel terecht, maar taakstraf en schadevergoeding gaat me te ver.

Verder is het ook niet zo moeilijk als slachtoffer om het allemaal erger voor te doen dan het is, om er het maximale aan straf uit te slepen. Ben benieuwd hoe snel ze opknapt als de rechtzaak achter de rug is.

Als dit eindigt in het het inwilligen van de eisen, is het hek van de dam. Veins bij een ernstige sportovertreding maar ernstig letsel en ga strafrechterlijk vervolgen en je sleept er geheid wat smartegeld uit.

Nee, lijkt me geen goede zaak dat zoiets strafrechterlijk vervolgd wordt.
pi_73513195
quote:
Op vrijdag 9 oktober 2009 10:08 schreef Gia het volgende:

[..]

Poging tot doodslag zal bewezen moeten worden. Dan moet bewezen worden dat ze de intentie hadden om dat meisje iets ernstigs aan te doen. Denk niet dat dat gaat lukken.

Dat het een zware overtreding is, oh, zonder meer. Maar willens en wetens haar willen doden.....dat geloof ik niet. Daarbij beweerde het ene zusje dat ze de andere van het 'slachtoffer' af wilde trekken. Was het slachtoffer zelf ook niet bepaald onschuldig gedurende de hele wedstrijd en kon ze na haar doodstrijd gewoon zelf naar de kant zwemmen.
Vind de schorsing overigens geheel terecht, maar taakstraf en schadevergoeding gaat me te ver.

Verder is het ook niet zo moeilijk als slachtoffer om het allemaal erger voor te doen dan het is, om er het maximale aan straf uit te slepen. Ben benieuwd hoe snel ze opknapt als de rechtzaak achter de rug is.

Als dit eindigt in het het inwilligen van de eisen, is het hek van de dam. Veins bij een ernstige sportovertreding maar ernstig letsel en ga strafrechterlijk vervolgen en je sleept er geheid wat smartegeld uit.

Nee, lijkt me geen goede zaak dat zoiets strafrechterlijk vervolgd wordt.
Ik denk wel dat die eis hardgemaakt kan worden.. Je kunt niet volhouden dat je iemand tijdens het vuur van het spel onderduwt als het spel op dat moment al stillag.
Het gebeurde heeft dus niets met het spel te maken.
De andere spelers en de scheidsrechter moesten eraan te pas komen om ze eraf te trekken. Ze zou al met al een minuut onder water zijn geweest.
Maak mij niet wijs dat het ene zusje dan probeerde de ander tegen te houden.
Getuigen zijn er ook genoeg.
Het was dus in feite een ordinaire vechtpartij en ze moeten hebben geweten dat iemand langere tijd onder water houden de dood tot gevolg heeft. Ergo: Dat is poging tot doodslag pur sang.
Ik weet niet of ze het heeft uitgelokt. En uitlokking is niet bepaald netjes, maar je hebt natuurlijk nooit een excuus om (te proberen ) om iemand dood te maken.
En letsel veinzen is ook al niet bepaald netjes, maar het doet aan het gebeurde niets af. En in mijn ogen gaat het om een ernstig strafbaar feit.
Maar goed, ik was er niet bij.. Dus wie weet was het allemaal wel heel anders dan uit de nieuwsberichten blijkt..
pi_73513381
quote:
Op vrijdag 9 oktober 2009 10:08 schreef Gia het volgende:

[..]

Poging tot doodslag zal bewezen moeten worden. Dan moet bewezen worden dat ze de intentie hadden om dat meisje iets ernstigs aan te doen.
Nee hoor.
  vrijdag 9 oktober 2009 @ 10:45:25 #228
3288 MikeyMo
jou are een essol!
pi_73513435
was van de week op het nieuws dat een van de zussen tijdens het proces door alle zorgen hier omheen als 17 kilo was afgevallen. Zo te zien kunnen die meiden dat best missen
[b]Op vrijdag 7 november 2008 08:54 schreef santax het volgende:[/b]
[..]
Blij dat er nog mensen hier zijn waar ik me wel in herken.
U, meneer MikeyMo, bent mijn nieuwe FOK!-held _O_
  vrijdag 9 oktober 2009 @ 10:53:11 #229
3542 Gia
User under construction
pi_73513628
quote:
Op vrijdag 9 oktober 2009 10:35 schreef Enneacanthus_Obesus het volgende:

[..]

Ik denk wel dat die eis hardgemaakt kan worden.. Je kunt niet volhouden dat je iemand tijdens het vuur van het spel onderduwt als het spel op dat moment al stillag.
Het gebeurde heeft dus niets met het spel te maken.
Heeft inderdaad niets met het spel te maken, maar zal niet iets zijn wat niet vaker voorkomt bij waterpolo: dat iemand een andere speler 'uit wraak' onder water duwt.
quote:
De andere spelers en de scheidsrechter moesten eraan te pas komen om ze eraf te trekken. Ze zou al met al een minuut onder water zijn geweest.
Volgens de verklaringen, ook van het slachtoffer zelf, is ze verschillende keren boven geweest en kon ze adem halen. Dat het vervelend moet zijn geweest voor haar zal ik niet ontkennen.
quote:
Maak mij niet wijs dat het ene zusje dan probeerde de ander tegen te houden.
Getuigen zijn er ook genoeg.
Hoe duidelijk kun je in zo'n geval zien wat het andere zusje deed. Misschien was ze inderdaad haar zus aan 't proberen weg te trekken maar trok ze daardoor het meisje juist weer onder. Wie zal het zeggen.
quote:
Het was dus in feite een ordinaire vechtpartij en ze moeten hebben geweten dat iemand langere tijd onder water houden de dood tot gevolg heeft.
Het was inderdaad niet meer dan een ordinaire vechtpartij. Door een robbertje vechten op straat kun je ook iemand doden, toch is zoiets niet zomaar 'poging tot doodslag'.\
quote:
Ergo: Dat is poging tot doodslag pur sang.
Dan moet bewezen worden dat de zusjes de intentie hadden hun slachtoffer te doden. En ik geloof niet dat dat het geval was. Een lesje leren, hooguit. Dat dat in het water gevaarlijk is, klopt. Maar dat is bij waterpolo dus sowieso het geval. Bij een duel om de bal worden de spelers ook onder water geduwd. Is maar heel normaal, maar het kan elke keer weer gevaarlijk zijn.
quote:
Ik weet niet of ze het heeft uitgelokt. En uitlokking is niet bepaald netjes, maar je hebt natuurlijk nooit een excuus om (te proberen ) om iemand dood te maken.
Nogmaals, dat zal bewezen moeten worden om poging tot doodslag aannemelijk te maken.
quote:
En letsel veinzen is ook al niet bepaald netjes, maar het doet aan het gebeurde niets af. En in mijn ogen gaat het om een ernstig strafbaar feit.
Zonder meer, de straf, 3 jaar schorsing en royement bij de club is dan ook heel terecht. Maar ik denk dat een strafrechterlijke vervolging de sportwereld geen goed zal doen.
quote:
Maar goed, ik was er niet bij.. Dus wie weet was het allemaal wel heel anders dan uit de nieuwsberichten blijkt..
Tja, je weet het niet. Ik hink ook op twee gedachten, maar ik kan niet geloven dat ze de bedoeling hadden haar te doden. Vandaar dat ik de straf die de bond en de club heeft opgelegd al zwaar genoeg vind.

Wij hebben iets dergelijks es meegemaakt bij het voetballen paar jaar terug bij onze zoon in het elftal. De tegenpartij scoorde en kwam daardoor voor te staan. De achterspeler van het team van mijn zoon rende op de spits van de tegenpartij af en schopte het joch zo hard hij maar kon tegen zijn schenen. Echt puur opzettelijk. Dáár is duidelijk de intentie om die speler te verwonden. Lijkt me duidelijk. Dat joch is direct uit de voetbalbond gegooid en terecht.

Maar dit soort voorvallen zullen dus straks allemaal voor de rechter kunnen komen om een schadevergoeding en smartegeld te kunnen eisen.
En dat lijkt me geen goede zaak. De bond kan prima zelf een maatregel opleggen.
  vrijdag 9 oktober 2009 @ 10:57:06 #230
13042 KreKkeR
Waddap homie
pi_73513718
Uitspraak van niks. Men had die hele sport moeten verbieden als ik zo lees hoe het er daar aan toegaat.. Owja en meteen ook voetbal verbieden .
Krekker is de bom!
pi_73513853
quote:
Op vrijdag 9 oktober 2009 10:53 schreef Gia het volgende:
Dan moet bewezen worden dat de zusjes de intentie hadden hun slachtoffer te doden.
Neeeee, hou nou eens een keer op met het zelf verzinnen van wetten en regels en het presenteren alsof het zo zit.
pi_73513963
quote:

[..]

Heeft inderdaad niets met het spel te maken, maar zal niet iets zijn wat niet vaker voorkomt bij waterpolo: dat iemand een andere speler 'uit wraak' onder water duwt.
[..]

Volgens de verklaringen, ook van het slachtoffer zelf, is ze verschillende keren boven geweest en kon ze adem halen. Dat het vervelend moet zijn geweest voor haar zal ik niet ontkennen.
[..]

Hoe duidelijk kun je in zo'n geval zien wat het andere zusje deed. Misschien was ze inderdaad haar zus aan 't proberen weg te trekken maar trok ze daardoor het meisje juist weer onder. Wie zal het zeggen.
[..]

Het was inderdaad niet meer dan een ordinaire vechtpartij. Door een robbertje vechten op straat kun je ook iemand doden, toch is zoiets niet zomaar 'poging tot doodslag'.\
[..]

Dan moet bewezen worden dat de zusjes de intentie hadden hun slachtoffer te doden. En ik geloof niet dat dat het geval was. Een lesje leren, hooguit. Dat dat in het water gevaarlijk is, klopt. Maar dat is bij waterpolo dus sowieso het geval. Bij een duel om de bal worden de spelers ook onder water geduwd. Is maar heel normaal, maar het kan elke keer weer gevaarlijk zijn.
[..]

Nogmaals, dat zal bewezen moeten worden om poging tot doodslag aannemelijk te maken.
[..]

Zonder meer, de straf, 3 jaar schorsing en royement bij de club is dan ook heel terecht. Maar ik denk dat een strafrechterlijke vervolging de sportwereld geen goed zal doen.
[..]

Tja, je weet het niet. Ik hink ook op twee gedachten, maar ik kan niet geloven dat ze de bedoeling hadden haar te doden. Vandaar dat ik de straf die de bond en de club heeft opgelegd al zwaar genoeg vind.

Wij hebben iets dergelijks es meegemaakt bij het voetballen paar jaar terug bij onze zoon in het elftal. De tegenpartij scoorde en kwam daardoor voor te staan. De achterspeler van het team van mijn zoon rende op de spits van de tegenpartij af en schopte het joch zo hard hij maar kon tegen zijn schenen. Echt puur opzettelijk. Dáár is duidelijk de intentie om die speler te verwonden. Lijkt me duidelijk. Dat joch is direct uit de voetbalbond gegooid en terecht.

Maar dit soort voorvallen zullen dus straks allemaal voor de rechter kunnen komen om een schadevergoeding en smartegeld te kunnen eisen.
De rechter moet uiteraard nog uitspraak doen (zo betrouwbaar zijn rechters in Nederland niet is recentelijk wel gebleken), maar meer dan een taakstraf zal het desondanks niet worden denk ik, en terecht.
Want in andere gevallen wordt ook altijd zo licht gestraft.
Er is hier niemand dood of zo of ernstig gewond.
  vrijdag 9 oktober 2009 @ 11:34:29 #233
3542 Gia
User under construction
pi_73514852
quote:
Op vrijdag 9 oktober 2009 11:02 schreef Weltschmerz het volgende:

[..]

Neeeee, hou nou eens een keer op met het zelf verzinnen van wetten en regels en het presenteren alsof het zo zit.
Eh, daar ging het gisteren in die blog wel over. De OvJ voerde aan dat er sprake was van samenwerking tussen de zusjes met de intentie het slachtoffer ernstige schade toe te brengen. De advocaat bestreed beide punten. Het is dus wel degelijk van belang of dit de intentie was of niet.

Zo niet, dan kun je iedereen die iemand een keer kopje onder duwt, wel aanklagen voor poging tot doodslag.
pi_73514936
quote:
Op vrijdag 9 oktober 2009 11:34 schreef Gia het volgende:

[..]

Eh, daar ging het gisteren in die blog wel over. De OvJ voerde aan dat er sprake was van samenwerking tussen de zusjes met de intentie het slachtoffer ernstige schade toe te brengen. De advocaat bestreed beide punten. Het is dus wel degelijk van belang of dit de intentie was of niet.

Zo niet, dan kun je iedereen die iemand een keer kopje onder duwt, wel aanklagen voor poging tot doodslag.
Aanklagen kan altijd, de rechter zal het alleen nooit honoreren. ik denk ook in deze zaak niet.
pi_73517562
quote:
Op vrijdag 9 oktober 2009 11:34 schreef Gia het volgende:
Jij maakt van opzet intentie. Voor een veroordeling is voorwaardelijk opzet voldoende. Dat is een juridisch-technisch verhaal waar je overduidelijk niet in thuis bent. Dan moet je ook niet doen alsof want dan komt er alleen maar onzin uit zoals wel vaker als je ook heel graag iets over het recht wil zeggen.
quote:
Dat is ook het probleem als justitie zich met sport gaat bemoeien en zegt dat er onderscheid gemaakt moet worden, maar feitelijk het onderscheid niet maakt.
  vrijdag 9 oktober 2009 @ 14:48:16 #236
3542 Gia
User under construction
pi_73520764
quote:
Op vrijdag 9 oktober 2009 13:02 schreef Weltschmerz het volgende:

[..]

Jij maakt van opzet intentie.
Ik heb het nergens over opzet gehad, hoe kan ik er dan intentie van maken. De OvJ had het over intentie en de advocaat ook. Als opzet al voldoende is om aan te tonen dat er sprake is van poging tot doodslag, dan is dus ieder 'kopje onder duwen' dat, want dat kun je niet makkelijk per ongeluk doen.

Ik denk dan ook dat poging tot doodslag niet bewezen kan worden.
pi_73522245
quote:
Op vrijdag 9 oktober 2009 14:48 schreef Gia het volgende:
Ik heb het nergens over opzet gehad, hoe kan ik er dan intentie van maken.
quote:
Dat is dus onzin. Foutief gebruik van het woord 'dan'. Opzet zit in doodslag, dus ook in poging tot doodslag.
quote:
De OvJ had het over intentie en de advocaat ook. Als opzet al voldoende is om aan te tonen dat er sprake is van poging tot doodslag, dan is dus ieder 'kopje onder duwen' dat, want dat kun je niet makkelijk per ongeluk doen.
De opzet moet op de dood zijn, maar daarvoor volstaat voorwaardelijk opzet.
quote:
Ik denk dan ook dat poging tot doodslag niet bewezen kan worden.
Je weet er gewoon geen reet vanaf en je begrijpt er niks van. Dat maakt je speculaties onzinnig en tenenkrommend.
pi_73522551
quote:

[..]

[..]

[..]
ah kijk, dat maakt het al weer anders..
quote:
[..]
Als het zusje en de scheidsrechter en de rest 1 speler ergens weg willen trekken dan zou dat toch een eitje moeten zijn.. Daarom heb ik nog twijfels over haar rol..
quote:
[..]
Dat kan, maar dat is het niet per definitie, iemand verdrinken is zonder meer levensgevaarlijk. Dat is wel een verschil. (Overigens had ik het sportiever gevonden als ze haar op straat hadden gepakt, idd..)
quote:
[..]
Maar hier was geen sprake van een duel om de bal. Zelfs niet van een spel dat aan de gang was, daarom is het argument 'in het kader van de sport' nogal discutabel, mi.
quote:
[..]
Maar strafrechterlijke vervolging zou de zusjes, idealiter, goed moeten doen..
quote:
Daar kan ik niets over zeggen.. Ik ken mensen die primitief genoeg zijn om in een vlaag van woede een ander in levensgevaar te brengen.
quote:
Waarom zou vervolging daar niet terecht zijn geweest, dan?
quote:
Dat het onderzoek lastig kan zijn, ben ik met je eens.
Maar het is aan justitie om strafrecht uit te oefenen, en aan de bond om overtreding van de spelregels te sanctioneren.
Er kan zeker wel een overlap zijn, maar die dingen moeten mi. niet door elkaar gehaald worden. En de bond moet zeker niet op de stoel van de strafrechter gaan zitten.
pi_73951619
quote:
Taakstraffen voor waterpolozusjes

De twee zussen uit Borne van 17 en 22 jaar oud hebben een jaar geleden bij een wedstrijd in Neede een tegenstandster zo lang onder water gehouden, dat ze bijna was verdronken.

Het slachtoffer liep een posttraumatische stressstoornis. Ze heeft sinds de bewuste wedstrijd last van paniekaanvallen en concentratieproblemen en heeft bijna een half jaar niet kunnen werken. De twee zussen moeten haar dan ook 800 euro immateriële schade vergoeden.

Dood spelmoment

Voor de rechtbank was doorslaggevend om een straf op te leggen dat het onderduwen zich niet voordeed in het vuur van de strijd, maar tijdens een dood spelmoment. Het slachtoffer had net gescoord, de scheidsrechter had gefloten en het spel lag stil.

Daarom vond de rechtbank dat de misdragingen van de zusjes niet anders beoordeeld moeten worden dan wanneer deze buiten de sport waren begaan.

Effect

Twee weken geleden had het Openbaar Ministerie (OM) taakstraffen van 180 en 240 uur geëist wegens poging tot doodslag. Daarvan is volgens de rechtbank geen sprake. Wel vond ze dat de zusjes zich bewust hadden kunnen zijn van het effect van hun gedrag.

De twee waterpolosters zijn door hun vereniging onmiddellijk geroyeerd. De tuchtcommissie van de zwembond had hun in eerste instantie schorsingen van zes tot twaalf wedstrijden opgelegd.

De beroepscommissie heeft die schorsingen uitgebreid tot drie jaar.
bron
pi_73955506
quote:
Twee weken geleden had het Openbaar Ministerie (OM) taakstraffen van 180 en 240 uur geëist wegens poging tot doodslag Daarvan is volgens de rechtbank geen sprake.
Dat leek me ook al een vreemde aantijging ..
pi_73955777
quote:
Op donderdag 22 oktober 2009 17:10 schreef qonmann het volgende:

Dat leek me ook al een vreemde aantijging ..
Zo vreemd was het niet. De feiten (die wij natuurlijk maar beperkt kennen) zijn echter kennelijk onvoldoende om poging tot doodslag bewezen te achten.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')