http://www.nu.nl/algemeen(...)ng-tot-doodslag.htmlquote:Waterpolozusjes verdacht van poging tot doodslag
ALMELO - Twee zusjes uit het Twentse Borne die in een waterpolowedstrijd een tegenstandster lange tijd onder water hebben gehouden, worden door het Openbaar Ministerie (OM) verdacht van poging tot doodslag.
De zaak zou donderdag bij de rechtbank in Almelo worden behandeld, maar is aangehouden. Waarschijnlijk volgt de inhoudelijke behandeling in oktober.
Het voorval deed zich vorig jaar oktober voor in Neede in Gelderland, in een wedstrijd tussen de clubs NZC en WS Twente uit Borne. De zusjes R., 22 en 16 jaar, drukten een lid van de tegenpartij onder water nadat zij had gescoord.
Ze hielden volgens de voorzitter van de zwemclub uit Neede het slachtoffer zo lang onder water dat teamleden eraan te pas moesten komen om haar te ontzetten.
Stressstoornis
Het slachtoffer heeft een posttraumatische stressstoornis opgelopen. Ze kon lange tijd niet werken en is nog steeds niet in staat om weer aan waterpolowedstrijden deel te nemen. De zusjes R. zijn onmiddellijk na het voorval door hun vereniging geroyeerd.
Aanvankelijk zou de rechtbank de zaak donderdag behandelen. De zaak van de minderjarige verdachte achter gesloten deuren, die van de oudste verdachte openbaar.
De zaak ging donderdag niet door in verband met ziekte van de advocaat van de zusjes.
http://www.spitsnieuws.nl(...)we_zijn_geen_bo.htmlquote:Waterpolosters: we zijn geen boeven
De waterpolo-zusjes die wegens doodslag op een tegenstandster worden vervolgd, zeggen zich van geen kwaad bewust te zijn. "We zijn geen boeven"
Maria (22) en Daniella (16) Rotmans uit het Twentse Borne kregen rood toen ze een tegenstander zo lang onder water hielden en wurgden, dat het meisje dreigde te stikken.
Daniella vertelt in De Telegraaf dat de bewuste speelster haar meerdere malen had geschopt. Bij zus Maria werd haar gezicht bekrast. "Het was continu raak en ook andere meiden uit ons team kregen van haar schoppen uitgedeeld. Dit komt vaker voor in onze sport. Maar dit was wel heel erg extreem”, zegt Maria tegen de krant.
Toen ze wraak namen door het meisje lang naar beneden te trekken, kregen de zusjes rood. "Achteraf hoorden we dat de tegenspeelster een aanval van hyperventilatie kreeg.”
Volgens de tegenstander was het slachtoffer zo lang onder water gehouden dat teamleden eraan te pas moesten komen om haar leven te redden.
Het slachtoffer zegt aan de vechtpartij een posttraumatische stressstoornis te hebben overgehouden.
http://www.nu.nl/algemeen(...)waterpolozusjes.htmlquote:Vader gelooft in onschuld waterpolozusjes
BORNE - De vader van de van poging tot doodslag verdachte waterpolozusjes R. uit Borne, zegt dat zijn dochters onschuldig zijn. ''De aanklacht van het OM is zwaar overdreven. Belachelijk en schofterig'', liet de geëmotioneerde vader vrijdag weten.
Volgens het OM hebben de 16- en 22-jarige vrouwen bij een wedstrijd tussen de clubs NZC en WS Twente in Neede een tegenstandster zo lang onder water geduwd dat teamleden eraan te pas moesten komen om het slachtoffer te ontzetten.
Volgens de vader van de zusjes klopt de versie van het OM niet helemaal. ''Die bewuste tegenstandster was mijn dochters al de hele wedstrijd aan het schoppen en slaan. Mijn jongste kind kwam met beschadigde borsten en ogen thuis."
"Tijdens de wedstrijd ging mijn oudste verhaal halen bij het meisje en is er een worsteling ontstaan. Maar er was nooit sprake van opzet of een actie tot doodslag.''
Lidmaatschap
Volgens de vader klopt het evenmin dat zijn dochters geroyeerd zijn door hun vereniging WS Twente. ''Ze hebben zelf hun lidmaatschap opgezegd. Ze durven nooit meer te waterpoloën.''
De rechtszaak zou donderdag plaatsvinden, maar is door ziekte van een advocaat uitgesteld.
Mwa, zeuren? Ze zal wellicht last hebben van de gebeurtenis, en die last wordt benoemd: PSS. Lijkt mij.quote:Op vrijdag 7 augustus 2009 12:06 schreef badwurm het volgende:
Dat het slachtoffer begint te zeuren over een "posttraumatische stressstoornis" bewijst eigenlijk al dat ze die 2 zussen een oor probeert aan te naaien.
Tsjah, iemand zo lang onder water houden is natuurlijk niet normaal. Ram dan gewoon terug.quote:Op vrijdag 7 augustus 2009 12:03 schreef Frutsel het volgende:
Iemand krast... of iemand schopt... dingen die gewoon zijn in zon sport.
Maar het was zo erg, dus hielden we haar lekker lang onder water![]()
Schop dan onder water terug, desnoods met zijn tweeen, maar dit![]()
lekker dan
Volgens vaders zullen ze nu natuurlijk zelf slachtoffer worden ipv daderquote:Lidmaatschap
Volgens de vader klopt het evenmin dat zijn dochters geroyeerd zijn door hun vereniging WS Twente. ''Ze hebben zelf hun lidmaatschap opgezegd. Ze durven nooit meer te waterpoloën.''
http://www.telegraaf.nl/b(...)_geen_boeven___.htmlquote:'Ja, er wordt ook wel eens geschopt en geslagen''Wij zijn geen boeven' Borne - "Het lijkt op een scenario van een horrorfilm waarvan je niet weet hoe het afloopt." Maria (22) en Daniella (16) Rotmans uit het Twentse Borne durven nooit meer te waterpoloën. De twee zussen worden door justitie vervolgd wegens poging tot doodslag omdat ze een speelster uit het Achterhoekse Neede tijdens een wedstrijd zouden hebben willen wurgen. "Ongelooflijk wat ze ons in de schoenen hebben geschoven. Wij zijn geen boeven!"
Het tweetal had gisteren voor de rechtbank in Almelo in het verdachtenbankje hebben moeten plaatsnemen omdat ze in oktober 2008 een tegenstander langdurig onder water hadden geduwd. Doordat hun advocaat in het ziekenhuis was opgenomen, werd de behandeling uitgesteld. Toch willen de verdachten hun verhaal exclusief in De Telegraaf vertellen.
Nachtmerrie
"We hebben namelijk niets te verbergen. Iedereen verdenkt ons, en het verhaal van onze kant wordt niet geloofd", zegt het tweetal. "Waarom laten ze ons niet met rust?" Voor de ouders is het nog steeds onwezenlijk dat hun kinderen van een zwaar misdrijf worden verdacht. "Dit is een nachtmerrie. Onze kinderen hebben nog nooit iemand iets aangedaan. De oudste speelt al meer dan veertien jaar waterpolo, de jongste acht jaar. Het was altijd hun passie, ze waren niet voor de televisie weg te slaan tijdens de Olympische Spelen in China toen het Nederlandse team goud behaalde", vertelt moeder Daantje.
Vader Wim heeft het er zichtbaar moeilijk mee. "Ze hebben ons gezin letterlijk kapot gemaakt. Niet alleen justitie en de politie zijn tegen mijn kinderen tekeergegaan, ook de waterpoloclub SG Twente heeft ons als een baksteen laten vallen."
Al bijna een jaar vecht het gezin tegen het vermeende onrecht. "We vergeten nooit wat er destijds is gebeurd in het zwembad van Neede. Het is niet te bevatten dat wij zo onmenselijk zijn behandeld. Het is wrang en erg traumatisch voor de kinderen", vertellen de ouders. "Hun eigen club liet ze in de steek. Ze hebben direct hun lidmaatschap opgezegd."
Terug naar 11 oktober 2008, een zaterdag om nooit te vergeten. Tegenover elkaar in water liggen SG Twente-3 en NZC-1 uit Neede. Het wordt een ware zeeslag. Danielle: "De bewuste speelster van de tegenpartij schopte me tijdens de wedstrijd continu in mijn buik. Het was duidelijk dat ze mij moest hebben. Ik heb haar uitgescholden dat ze moest stoppen." Ook zus Maria, die al meer dan vier jaar het doel van SG Twente 'bewaakt', krijgt, naar eigen zeggen, de volle laag van de tegenspeelster die haar gezicht bekrast. "Ze lag op de midvoor, een positie voor mijn doel. Het was continu raak en ook andere meiden uit ons team kregen van haar schoppen uitgedeeld. Dit komt vaker voor in onze sport. Maar dit was wel heel erg extreem", zegt Maria.
Schoppen
De spanningen in het speelveld lopen steeds hoger op. "Op een gegeven moment vroeg ik haar waarom ze maar bleef doorgaan met schoppen. Toen kwam ze op mij af zwemmen. Het leek alsof ze mij naar de keel wilde grijpen. Vervolgens heb ik haar afgeweerd." Maria zegt dat zij haar 'kwelgeest' aan de voorkant van het badpak heeft vastgehouden. Dat gebeurt vlak nadat er weer een doelpunt is gevallen. "Toen begon ze opnieuw te schoppen om zich los te wurmen." Zusje Daniella komt op dat moment net als andere teamgenoten op het 'vechtende' tweetal af. "Ik zag dat ze dat ze elkaar vasthielden. Ik pakte het badpak van mijn zus vast en zei tegen haar dat ze die speelster maar moest laten gaan", vertelt ze.
Speelsters van beide teams proberen de kemphanen vervolgens te scheiden. "Iedereen was op dat moment aan het trekken, duwen om ons uit elkaar te halen", benadrukt Maria. De zussen krijgen een rode kaart en moeten zich aankleden. "Maar de wedstrijd is daarna gewoon uitgespeeld", aldus Maria. "Achteraf hoorden we dat de tegenspeelster een aanval van hyperventilatie kreeg."
De voorzitter van de zwemclub uit Neede verklaarde nadien tegenover justitie dat het slachtoffer zo lang onder water was gehouden dat teamleden eraan te pas moesten komen om haar leven te redden. Het slachtoffer zegt aan de vechtpartij een posttraumatische stressstoornis te hebben overgehouden. Ze kon lange tijd niet werken en zegt nog steeds niet in staat te zijn om weer aan waterpolowedstrijden deel te nemen.
Paul van de Heuvel, adjunct-directeur van de Koninklijke Nederlandse Zwembond (KNZB) kan bevestigen dat er tijdens waterpolowedstrijden veelvuldig mensen onder water worden geduwd. "Ja, en er wordt ook wel eens geschopt en geslagen. Het is een pure contactsport, maar poging tot doodslag vind ik een behoorlijke aantijging. Dit is erg zwaar aangezet. Het is nog nooit voorgekomen dat waterpoloërs hiervoor zijn aangeklaagd. Ik wil benadrukken dat het vaker voorkomt dat sporters tijdens een wedstrijd door oplopende emoties hun beheersing wel eens kunnen verliezen."
Doodslag
Justitie in Almelo wil de zaak in oktober voor de rechter brengen. "Wij hebben genoeg aanwijzingen dat er van poging tot doodslag sprake is. Omdat de zaak nog onder de hamer ligt bij de rechter, willen we niet inhoudelijk op de zaak ingaan", aldus de Almelose persofficier van justitie Patricia van der Valk.
De club uit Neede wilde gisteren geen commentaar geven.
WTF ZIJN DIE VARKENS 16 EN 22?!?quote:Op vrijdag 7 augustus 2009 12:11 schreef vanhal het volgende:
De dames in kwestie (bron telegraaf)
[ afbeelding ]
[..]
http://www.telegraaf.nl/b(...)_geen_boeven___.html
Bij nader inzien verander ik mijn mening.quote:Op vrijdag 7 augustus 2009 12:09 schreef maickeltje het volgende:
Tja dit is inderdaad best wel intressant wat hier voor uitspraak uitkomt.
Ik vind zelf de eis veelste hoog!
quote:Op vrijdag 7 augustus 2009 12:11 schreef vanhal het volgende:
[ afbeelding ]
Als ze de een centraal achterin zetten en de ander op doel worden we met 2 vingers in d eneus wereldkampioenquote:Op vrijdag 7 augustus 2009 12:11 schreef vanhal het volgende:
[ afbeelding ]
[..]
Wat een fijne meisjes om te zien, de onschuld druipt er af (en de rest ook).quote:Op vrijdag 7 augustus 2009 12:11 schreef vanhal het volgende:
[ afbeelding ]
[..]
zal je net zien dat ze tijdens het WK vast zittenquote:Op vrijdag 7 augustus 2009 12:23 schreef Chadi het volgende:
[..]
Als ze de een centraal achterin zetten en de ander op doel worden we met 2 vingers in d eneus wereldkampioen
Eigenlijk zouden we ook een foto van het slachtoffer moeten zien, die kan ook wel 100 kg zijn.quote:Op vrijdag 7 augustus 2009 12:22 schreef maickeltje het volgende:
[..]
Bij nader inzien verander ik mijn mening.
Ik heb de foto van de 2 dames gezien, en als die boven op je gaan liggen in het water is dit inderdaad poging tot doodslag 100%, hier is geen twijfel over mogelijk!
Lang achter de tralies dat is de juiste straf!
Ja hee....op tv lijk je altijd dikker....misschien is dat in de krant ook wel zo !quote:Op vrijdag 7 augustus 2009 12:26 schreef Marrije het volgende:
[..]
Eigenlijk zouden we ook een foto van het slachtoffer moeten zien, die kan ook wel 100 kg zijn.
quote:Op vrijdag 7 augustus 2009 12:28 schreef Bjoro het volgende:
[..]
Ja hee....op tv lijk je altijd dikker....misschien is dat in de krant ook wel zo !
dan is het minder erg ?quote:Op vrijdag 7 augustus 2009 12:29 schreef Marrije het volgende:
[..]
Ik bedoel, als het slachtoffer van hetzelfde formaat is herziet iemand zn meningmisschien wel weer omdat het dan meer aan elkaar gewaagd is?
Hallo, ik reageerde hierop:quote:
quote:Op vrijdag 7 augustus 2009 12:22 schreef maickeltje het volgende:
[..]
Bij nader inzien verander ik mijn mening.
Ik heb de foto van de 2 dames gezien, en als die boven op je gaan liggen in het water is dit inderdaad poging tot doodslag 100%, hier is geen twijfel over mogelijk!
Lang achter de tralies dat is de juiste straf!
maar het gewicht van het slachtoffer maakt het vergrijp toch niet erger of minder ergquote:Op vrijdag 7 augustus 2009 12:32 schreef Marrije het volgende:
Hallo, ik reageerde hierop:
idd.. ik waterpolo zelf ook, al enige jaren..quote:Op vrijdag 7 augustus 2009 12:28 schreef Reflectionne het volgende:
Ben ook erg benieuwd naar de uitspraak!
Ik heb ook 5 jaar gewaterpolod en het gaat er inderdaad erg hard aan toe, maar of ze nou de bedoeling hadden om haar zo lang onder te drukken dat ze zou verdrinken vraag ik me af. Ik denk dat de vrouw die ondergedrukt werd te ver gaat hoor, dat ze het verhaal overdrijft. Waarschijnlijk was er de hele wedstrijd al onderling ruzie. Van beide kanten uit.. En een trauma daarvan? Met waterpolo gebeuren meer van zulke dingen..
Ben erg benieuwd
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |