En dan verwacht ik zelfs dat het alleen de normale beloningen zijn zonder bonussen.quote:Op woensdag 12 augustus 2009 16:27 schreef sitting_elfling het volgende:
Hoe zou het komen dat vanaf de jaren 80 .. het personeel 'plots' met een stijgende lijn steeds meer ging verdienen?
OMFGquote:Op woensdag 12 augustus 2009 16:27 schreef sitting_elfling het volgende:
[..]
Dat lijdt door naar een ander leuk artikel over de bananen replubliek de USA en hoe de financiele sector daar verder ingewikkeld is.
[ afbeelding ]
Hoe zou het komen dat vanaf de jaren 80 .. het personeel 'plots' met een stijgende lijn steeds meer ging verdienen?
Dat valt toch ook wel mee? Ik dacht dat het meeste toch wel vrij 'depleted' was op de massa kolen na wat ze in de States hebben.quote:Op woensdag 12 augustus 2009 17:06 schreef JodyBernal het volgende:
[..]
OMFG45% van de winsten voor rekening van de financials. Dan weet je zeker dat er iets goed mis is in een land als de VS met veel natural resources e.d..
Neehoor, dat valt niet mee. Heel veel kool inderdaad, maar voor de rest zit ook bijna alles er in de grond. Probleem is wel dat ze van bijna alles veel meer gebruiken dan ze uit de grond halen. En wat dacht je van de enorme oppervlakte aan bijnagratis farmland?quote:Op woensdag 12 augustus 2009 17:18 schreef sitting_elfling het volgende:
[..]
Dat valt toch ook wel mee? Ik dacht dat het meeste toch wel vrij 'depleted' was op de massa kolen na wat ze in de States hebben.
Ander verhaal imho. Nederland is een klein landje met maar een paar pijlers waar de economie op draait (met name diensten, bij gebrek aan beter).quote:Overigen zou ik het plaatje van Nederland ook wel eens willen zien. Die is van nature ook altijd erg rijk in de financials geweest en zullen daar ook wel veel winst uit halen.
Dat farmland wat nogal aan het uitdrogen is en waarvan men bang is dat er weer een zogeheten dustbowl aan zit te komen.quote:Op woensdag 12 augustus 2009 17:27 schreef JodyBernal het volgende:
En wat dacht je van de enorme oppervlakte aan bijnagratis farmland?
http://www.theatlantic.com/doc/200905/imf-advicequote:Op woensdag 12 augustus 2009 16:27 schreef sitting_elfling het volgende:
Dat lijdt door naar een ander leuk artikel over de bananen replubliek de USA en hoe de financiele sector daar verder ingewikkeld is.
Jep, zeer veel kolen. Olieproductie nog steeds het derde (of vierde) land qua hoeveelheid. Gasproductie tweede, na Rusland. Inderdaad importeren ze van gas en olie heel veel.quote:Op woensdag 12 augustus 2009 17:27 schreef JodyBernal het volgende:
[..]
Neehoor, dat valt niet mee. Heel veel kool inderdaad, maar voor de rest zit ook bijna alles er in de grond. Probleem is wel dat ze van bijna alles veel meer gebruiken dan ze uit de grond halen. En wat dacht je van de enorme oppervlakte aan bijnagratis farmland?
Ja ze zouden nog in stoomautos die op kolen gestookt worden moeten rondrijden.quote:Op woensdag 12 augustus 2009 17:55 schreef pberends het volgende:
Het is te achterlijk voor woorden dat de VS uberhaupt olie gebruikt. Echt een spelletje dat door de olie-elite is gespeeld.
Op gas en elektriciteit valt prima te rijden.quote:Op woensdag 12 augustus 2009 17:59 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Ja ze zouden nog in stoomautos die op kolen gestookt worden moeten rondrijden.
Om er toch serieus op in te gaan, GM heeft net een auto met een verbruik van 1l/100km getoond. Het kan dus wel degelijk.quote:Op woensdag 12 augustus 2009 17:59 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Ja ze zouden nog in stoomautos die op kolen gestookt worden moeten rondrijden.
Nu nog accu's voor die duizenden tientonners die dagelijks door de VS scheuren.quote:Op woensdag 12 augustus 2009 18:03 schreef pberends het volgende:
[..]
Op gas en elektriciteit valt prima te rijden.
quote:Home Price Declines Accelerate in Second Quarter
Aug. 12 (Bloomberg) -- Home price declines in the U.S. accelerated in the second quarter, dropping by a record 15.6 percent from a year earlier, as foreclosures weighed on values.
nice beter dan verwacht kopen kopen kopenquote:
Ik moest idd ook even lachen toen ik dat las.quote:Op woensdag 12 augustus 2009 17:01 schreef pberends het volgende:
http://www.cnbc.com/id/32369139
New York Fed Aggressively Hiring Traders: Report
PPT.
ja het is lachen, maar de tranen springen je ter gelijke tijd in de ogen. Tjonge jonge dat dit allemaal gebeurt.quote:Op woensdag 12 augustus 2009 19:22 schreef SeLang het volgende:
[..]
Ik moest idd ook even lachen toen ik dat las.
De FED is een soort hedgefund geworden.
http://www.rtl.nl/%28/fin(...)NG-hypotheken_VS.xmlquote:laatst gewijzigd: 12-08-2009 18:59
'Ook staat verliest op ING-hypotheken VS'
Ook de Nederlandse staat heeft het afgelopen halfjaar verlies geleden op de Amerikaanse hypothekenportefeuille van ING. Een financiėle buffer is nog wel groot genoeg om de verliezen te kunnen absorberen.
ING heeft meer problemen met Amerikaanse hypotheken dan gedacht
Dit zei Koos Timmermans, de ING-bestuurder die bij het concern verantwoordelijk is voor het risicobeleid, woensdag bij de presentatie van de tweedekwartaalcijfers van de bank-verzekeraar.
80 procent
De staat heeft in januari 80 procent van het risico op de hypotheken overgenomen van ING. Vier vijfde van de inkomsten uit de portefeuille gaat naar de staat. Dit betekent echter ook dat de staat inkomsten misloopt als de wanbetalingen op de hypotheken oplopen.
Door de misčre op de Amerikaanse huizenmarkt is dat het afgelopen halfjaar gebeurd. Op ruim een vijfde van de hypotheken is nu sprake van een betalingsachterstand of zelfs huisuitzetting.
784 miljoen euro verlies
ING heeft daarom het afgelopen halfjaar over zijn deel van de portefeuille een bedrag van 196 miljoen euro aan zogenoemde kredietverliezen geļncasseerd. Volgens Timmermans van ING is het verlies voor de staat het viervoudige. Voor het ministerie van Financiėn zou dat een verlies van 784 miljoen euro betekenen.
Goede investering...
Desondanks denkt Timmermans dat de overheid goed zit met zijn investering. "Ze hebben een omvangrijke buffer van meer dan 2 miljard dollar voor het absorberen van verliezen. Dit is niet iets voor de staat om zich zorgen over te maken.'' Het ministerie van Financiėn liet in een verklaring weten dat de betalingen op de Amerikaanse hypotheken tot nu toe goed verlopen en ziet geen reden voor pessimisme. Op Prinsjesdag zal minister Wouter Bos de ramingen op de Amerikaanse portefeuille aan de Tweede Kamer sturen. Pas volgend jaar is precies duidelijk wat de eventuele verliezen over 2009 zijn.
...blijkt over 10 jaar
Bos schatte de kans dat hij gaat verliezen op de Amerikaanse hypotheken eerder op 25 procent, met een maximale schade van 600 miljoen dollar. De kans op winst (2 miljard dollar in tien jaar tijd), schatte Bos bij het sluiten van de deal met ING op 75 procent.
Ah, 600 miljoen dollar.quote:Bos schatte de kans dat hij gaat verliezen op de Amerikaanse hypotheken eerder op 25 procent, met een maximale schade van 600 miljoen dollar
Ah, nu al 784 miljoen euro.quote:ING heeft daarom het afgelopen halfjaar over zijn deel van de portefeuille een bedrag van 196 miljoen euro aan zogenoemde kredietverliezen geļncasseerd. Volgens Timmermans van ING is het verlies voor de staat het viervoudige. Voor het ministerie van Financiėn zou dat een verlies van 784 miljoen euro betekenen.
Grappig dat hierop de dollar aansterkt.quote:Op woensdag 12 augustus 2009 20:09 schreef edwinh het volgende:
Federal Budget Balance -180.7B -175.0B -94.3B
OMDAT er een onvangrijke buffer is, is het een goede investering? Wat voor gedachtegang heeft deze IQ-loze bankier?quote:Desondanks denkt Timmermans dat de overheid goed zit met zijn investering. "Ze hebben een omvangrijke buffer van meer dan 2 miljard dollar voor het absorberen van verliezen. Dit is niet iets voor de staat om zich zorgen over te maken."
Oh vandaar... ze gaan dus wel degelijk een exit-strategie toepassen. Jammer voor de markt, de lolly's zijn op.quote:Op woensdag 12 augustus 2009 20:38 schreef edwinh het volgende:
Fed gaat dus tot eind oktober treasurys opkopen maar dan............yield rocket high!
The Fed is out of control.quote:The Fed has bought $252.8 billion of longer-term Treasuries since beginning its program. The effort hasn’t stopped a jump in yields as investors began to anticipate a recovery.
Extrapoleert u even mee?quote:Op woensdag 12 augustus 2009 20:33 schreef pberends het volgende:
'Ook staat verliest op ING-hypotheken VS'
[..]
Ah, 600 miljoen dollar.
[..]
Ah, nu al 784 miljoen euro.
pberends is ook aan zijn leventje gehecht hoor, dat zijn we allemaal. wbt het individu: afhankelijk van hoe goed je dingen geregeld hebt ben je de sjaak. werkeloos raken terwijl je net een neiuw huis gekocht hebt en de oude nog niet weg is --> de sjaak. werkeloos maar je had nu eenmaal gewoon geen gigahypotheek --> niet de sjaak. beetje kans afhankelijk en een beetje economie en/of gezond denken afhankelijk.quote:Op woensdag 12 augustus 2009 20:53 schreef Q. het volgende:
Ik vind al die [ afbeelding ] - smilies van je een beetje eng pberends, ik weet dat het allemaal onvermijdelijk is enzo maar ik word er eigenlijk niet heel vrolijk van, ik ben nogal aan mijn semi-luxe leventje gehecht en ik vind het eigenlijk best kut dat het allemaal op korte termijn afgelopen gaat zijn.
Waar word je niet vrolijk van? De AEX op naar de 400 punten!quote:Op woensdag 12 augustus 2009 20:53 schreef Q. het volgende:
Ik vind al die [ afbeelding ] - smilies van je een beetje eng pberends, ik weet dat het allemaal onvermijdelijk is enzo maar ik word er eigenlijk niet heel vrolijk van, ik ben nogal aan mijn semi-luxe leventje gehecht en ik vind het eigenlijk best kut dat het allemaal op korte termijn afgelopen gaat zijn.
Jep simmu. Je hebt wel gelijk. Maar soms heb ik het idee dat de appel nu maar even zuur moet zijn, zodat we vooruit kunnen in de komende jaren, ipv alles gericht zo op de korte termijn. Ben en blijf van mening dan het economische plaatje voor lange termijn niet goed is, en juist door geld creatie van nu, de beurzen op korte termijn blijven stijgen, in hoop vertrouwen te wekken en de economie weer aan te wakkeren. Eigenlijk vind ik dat erg risico volquote:Op woensdag 12 augustus 2009 21:49 schreef simmu het volgende:
[..]
pberends is ook aan zijn leventje gehecht hoor, dat zijn we allemaal. wbt het individu: afhankelijk van hoe goed je dingen geregeld hebt ben je de sjaak. werkeloos raken terwijl je net een neiuw huis gekocht hebt en de oude nog niet weg is --> de sjaak. werkeloos maar je had nu eenmaal gewoon geen gigahypotheek --> niet de sjaak. beetje kans afhankelijk en een beetje economie en/of gezond denken afhankelijk.
maar algeheel is de appel heus niet zo zuur. weet je, doe eens grappig. lees eens krantenartikelen van rond 1930. niet de internationale dingen, maar de economische dingen. minyanville had daar ooit wat in dacht ik
Over welk incident heeft Taleb het in het begin?quote:Op woensdag 12 augustus 2009 21:52 schreef pberends het volgende:
http://www.huffingtonpost(...)econom_n_257708.html
Leuk filmpje met Taleb: "Short-term markets mean nothing"
50 miljard dollar kan een collapse in de stockmarket van 12% veroorzaken; waarbij biljoenen virtueel verdampen.
een of andere franse trader afgeknald ofzo?quote:Op woensdag 12 augustus 2009 22:03 schreef pberends het volgende:
[..]
Over welk incident heeft Taleb het in het begin?
Jérōme Kerviel, die in z'n eentje eventjes ¤5 miljard verloor in een paar dagenquote:Op woensdag 12 augustus 2009 22:03 schreef pberends het volgende:
[..]
Over welk incident heeft Taleb het in het begin?
Wie nu een luxe-leventje heeft, zal dat later ook wel hebben. Althans, in vergelijking tot anderen.quote:Op woensdag 12 augustus 2009 20:53 schreef Q. het volgende:
jah dat was ie jah kan ik me nog wel voor de geest halen , de tering he niet bestquote:Op woensdag 12 augustus 2009 22:21 schreef SeLang het volgende:
[..]
Jérōme Kerviel, die in z'n eentje eventjes ¤5 miljard verloor in een paar dagen
whehe, jij doet echt *alles* om een wijf te scoren he!quote:Op woensdag 12 augustus 2009 22:23 schreef dvr het volgende:
[..]
Wie nu een luxe-leventje heeft, zal dat later ook wel hebben. Althans, in vergelijking tot anderen.
Een groot voordeel van een crisis is dat de onderklasse, waar je vroeger niets van merkte maar die zich de afgelopen vijfentwintig jaar met de kruimels van de welgestelden tot een luidruchtige, agressieve en onwelriekende factor in het openbare leven had opgewerkt, spoedig weer aan de bedelstaf zal geraken. Bij gebrek aan fondsen zal het crapule zich dan beduidend minder vaak in de winkelstraat, op de snelweg of op de sportclub manifesteren. Bovendien komen hun vrouwen -wat dommig, maar genetisch gepredisponeerd tot een weelderig, sterk gestel- dan weer beschikbaar voor degenen die het nog wél kunnen laten hangen.
De Plunge Attack Teamquote:Op woensdag 12 augustus 2009 22:21 schreef SeLang het volgende:
[..]
Jérōme Kerviel, die in z'n eentje eventjes ¤5 miljard verloor in een paar dagen
wat mij niet meer dan logisch lijkt, wat dat betreft heeft bos het nog een stuk beter gedaanquote:Op woensdag 12 augustus 2009 11:31 schreef SeLang het volgende:
Dat hele Obama pimp gebeuren met zogenaamd hoge winsten voor financials en hernieuwde megabonussen graaft het graf voor het bailout circus, let maar op!
Als er over een jaar weer overheidsgeld bij moet dan is er totaal geen draagvlak meer en krijg je gewoon een volledige nationalisatie.
Ambtenaarquote:Op donderdag 13 augustus 2009 11:16 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
ach over een jaar afgestudeerd en kan zo de financiele wereld in
Bos deed het totaan de laatste ING bailout wel redelijk.quote:Op donderdag 13 augustus 2009 11:07 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
[..]
wat mij niet meer dan logisch lijkt, wat dat betreft heeft bos het nog een stuk beter gedaan
quote:Forbes: A 'Jobless' And 'Wageless' Recovery?
Any sustained and strong improvement in growth has to come from a revival in private demand, and not from temporary factors like inventory adjustment and policy measures. The U.S. consumer, who, as we've noted, still accounts for close to 70% of GDP, is pulling back. Investment, which still trails consumer spending at home, will be weak. Exports will be a source of growth only in the medium term. In the short term, the rest of the world will remain dependent on the U.S. to drive demand while consumption abroad will be unable to offset the decline in U.S. consumption.
These factors suggest a sluggish economic recovery for the U.S. in the coming years until new sources of growth emerge (such as exports to emerging markets, investment, new energy and technology). Factors such as unsustainable public debt, higher structural unemployment, lower credit growth and higher taxes in the future will also constrain growth.
Los van de vraag of de voorspellingen juist zijn (we weten allemaal dat economen niet kunnen voorspellen, zie 2007, 2008, 2009,....), wat betekent economische groei eigenlijk?quote:Op donderdag 13 augustus 2009 12:06 schreef sitting_elfling het volgende:
Onderzoek van de Wallstreet Journal, onder 55 economen met als vragen wanneer de recessie over zal zijn.
[ afbeelding ]
Ik mis blijkbaar iets, er is maar 1 iemand die denkt dat het volgend jaar eindigt. En het grootste gedeelte denkt dat de recessie nu al achter de rug is én dat we vanaf nu dus alleen nog maar de goede kant op gaan.
En daarop dat nieuws kon niet uitblijven, dat er ook een article over Ben Bernanke stond op WSJ .. uiteraard over het feit dat de economen hem graag zien blijven.
Economists Call for Bernanke to Stay, Say Recession Is Over
Hehe, krijgen ze allemaal extra geld om zo positief mogelijk te reageren ofzo![]()
http://www.shadowstats.com/alternate_dataquote:
Maar de inflatiecijfers van Shadowstats (en dus ook hun CPI data) kloppen ook niet. Die zijn allang debunked.quote:Op donderdag 13 augustus 2009 12:18 schreef pberends het volgende:
[..]
http://www.shadowstats.com/alternate_data
[ afbeelding ]
De laatste echte economische groei in de VS was een paar kwartalen in 2004. Voor de rest is de economische "groei" in de VS alleen maar nominaal geweest.
Door wie debunked?quote:Op donderdag 13 augustus 2009 12:21 schreef SeLang het volgende:
[..]
Maar de inflatiecijfers van Shadowstats (en dus ook hun CPI data) kloppen ook niet. Die zijn allang debunked.
Ik heb een rapport gelezen van het Amerikaanse orgaan dat de cijfers produceert dat die beweringen van Shadowstats stuk voor stuk weerlegde. Shadowstats had daar vervolgens geen antwoord op.quote:
Ah, maar M3-money supply en werkloosheid kloppen wel?quote:Op donderdag 13 augustus 2009 12:31 schreef SeLang het volgende:
[..]
Ik heb een rapport gelezen van het Amerikaanse orgaan dat de cijfers produceert dat die beweringen van Shadowstats stuk voor stuk weerlegde. Shadowstats had daar vervolgens geen antwoord op.
Alle officiele cijfers en berekeningen zijn openbaar en kunnen dus door iedereen worden geanalyseerd op correctheid, maar de Shadowstats berekening is geheim en je moet $150 betalen voor een of andere nieuwsbrief om te kunnen verifieren of ze correct zijn. Dan weet ik al genoeg
Overigens is het helemaal geen geheim dat berekeningsmethoden door de jaren heen zijn aangepast en dat dat een gunstig effect heeft op de meer recente cijfers. Maar het effect is op geen stukken na zo groot als Shadowstats beweert (het ligt in de orde van enkele tienden van een procent). Bovendien kan ik me redelijk vinden in de logica waarom sommige dingen zijn aangepast. Je zou ook kunnen zeggen dat de oude cijfers de consumentenprijs inflatie overschatten.
Geen idee, niet naar gekeken.quote:Op donderdag 13 augustus 2009 12:40 schreef pberends het volgende:
[..]
Ah, maar M3-money supply en werkloosheid kloppen wel?
In de geschiedenisboeken zal komen te staan " toen men dacht dat de recessie op zijn einde liep, kelderden de aandelenkoersen in een crash achtig tempo. De recessie liep niet op een einde, maar het bleek het begin van de depressie te zijn.quote:Op donderdag 13 augustus 2009 12:22 schreef pberends het volgende:
Ik ben het overigens wel eens met de economen dat we nu uit een recessie komen. Om vervolgens Q4 weer een nieuwe recessie in te gaan![]()
.
Wel leuk voor de FP:quote:Op donderdag 13 augustus 2009 12:06 schreef sitting_elfling het volgende:
Onderzoek van de Wallstreet Journal, onder 55 economen met als vragen wanneer de recessie over zal zijn.
[ afbeelding ]
Ik mis blijkbaar iets, er is maar 1 iemand die denkt dat het volgend jaar eindigt. En het grootste gedeelte denkt dat de recessie nu al achter de rug is én dat we vanaf nu dus alleen nog maar de goede kant op gaan.
En daarop dat nieuws kon niet uitblijven, dat er ook een article over Ben Bernanke stond op WSJ .. uiteraard over het feit dat de economen hem graag zien blijven.
Economists Call for Bernanke to Stay, Say Recession Is Over
Hehe, krijgen ze allemaal extra geld om zo positief mogelijk te reageren ofzo![]()
Ik denk ook dat de recessie zo'n beetje wel voorbij is. De grote problemen zaten bij de financiele instellingen en in de bouw. Maar sectoren als Energie, Levensmiddelen, Healthcare, Technology gaan gewoon door. De transportsector zal dan ook wel weer uit het dal getrokken worden.quote:Op donderdag 13 augustus 2009 14:27 schreef pberends het volgende:
Ik denk zelf dat de grotere recessie (de recessie zonder een paar kwartalen tussentijdse groei) pas in 2011-2013 eindigt.
Wil jij zeggen dat beleggers rationele beslissingen nemen, het zijn een stel schapen die maar achter elkaar aan hobbelen, hetzelfde met de bankmensen die met zijn allen elkaar rotzooi verkocht hebben en wijs hebben gemaakt dat er in het regelsysteem wel meer leverage mag zitten.quote:Op donderdag 13 augustus 2009 15:14 schreef SeLang het volgende:
Wat ik altijd zo raar vind (maar nooit iemand over hoor) is dat een stijgende beurs wordt gezien als teken dat het beter gaat met de crisis. Maar de verreweg de grootste stijgers zijn de banken. Dat is juist een indicatie dat er iets is gebeurd dat heel goed is voor de banken (gratis geld?) en dat er niks is opgelost. Immers, als je alle rotzooi afschrijft, leverage vermindert en pyramideconstructies verbiedt dan zouden die bankaandelen enorm veel lager moeten staan (en velen zelfs op nul).
Ik heb het niet persé over beleggers maar over mensen die de situatie analyseren wat betreft hoe de ecomonie en de banken functioneren.quote:Op donderdag 13 augustus 2009 15:20 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Wil jij zeggen dat beleggers rationele beslissingen nemen, het zijn een stel schapen die maar achter elkaar aan hobbelen, hetzelfde met de bankmensen die met zijn allen elkaar rotzooi verkocht hebben en wijs hebben gemaakt dat er in het regelsysteem wel meer leverage mag zitten.![]()
Had men maar wat techneuten in dienst die nog wat van regeltechniek afweten en dus ook wel gemodelleerd hadden kunnen hebben dat het systeem nu wel heel onstabiel wordt en dus niet meer beheersbaar.
quote:Conditions will continue to deteriorate. The global economy is terminally ill. The recession is in a brief remission, not the early stages of recovery. Cheap money, easy credit and unrestrained borrowing brought on an economic crisis that cannot be cured by monetary and fiscal policies that promote more cheap money, easy credit and unrestrained borrowing.
Maar huizenprijzen in Nederland konden toch niet dalen?quote:Rabobank voorziet sterkere daling huizenprijs
13 augustus 2009, 14:30 | ANP
UTRECHT (AFN) - Rabobank verwacht dat de huizenprijzen dit jaar met 6 procent zullen dalen. Dat meldde de bank donderdag in het kwartaalbericht over de woningmarkt.
In het begin van het jaar rekende de bank nog op een daling van 3,5 procent; in mei van dit jaar was dat al bijgesteld naar 5 procent. ,,We hebben nu de ontwikkelingen van de huizenmarkt in het tweede kwartaal meegenomen en die waren minder gunstig dan gedacht'', zei een woordvoerder.
Het aantal transacties nam in het tweede kwartaal traditiegetrouw wel toe, maar minder dan verwacht. Volgens Rabobank is het eerste kwartaal altijd het zwakste kwartaal voor de verkoop van woningen en is het tweede kwartaal beter. ,,Dat was nu ook wel zo, maar het verschil tussen het eerste en het tweede kwartaal was minder groot.''
Ruim 20 procent van de mensen die een ander huis zouden willen kopen, heeft die plannen volgens de bank op de lange baan geschoven vanwege de crisis. ,,De emotie overheerst'', zegt de woordvoerder. Mensen zijn bang dat ze hun eigen huis niet kwijtraken of dat ze hun baan en daarmee hun inkomen kwijtraken.
Dit is wel een lekkere voor de FP: Rabo: sterkere daling huizenprijsquote:Op donderdag 13 augustus 2009 16:23 schreef SeLang het volgende:
[..]
Maar huizenprijzen in Nederland konden toch niet dalen?
quote:Retail Sales July: They STINK [..]
-There was, however, one green shoot. Bars (in "food and drinking places") were up both sequentially and year/over/year.
So if the economy sucks you won't buy much, but you will go out and get drunk. Sounds rational to me.
Investment strategy?
Go long booze and bars, short everything else - including Tout TV.
[..]
Precies. Emotie overheerste de huizenmarkt de afgelopen jaren juist, en niet rationele overwegingen. Nu komt ratio pas terug.quote:Op donderdag 13 augustus 2009 18:22 schreef LXIV het volgende:
Rabobank`De emotie overheerst bij aankopen huizen`
Ik heb eerder het gevoel dat mensen nu pas rationeel de ontwikkelingen op de huizenmarkt beschouwen en daarom afzien van vroegtijdige koop.
Je bent gewoon een economic girlie man.quote:Op donderdag 13 augustus 2009 18:31 schreef LXIV het volgende:
Maar de beurzen vieren weer hoogtij! Jammer dat ik nog maar 50% long zit. Maar geld is geld. Ik hoop wel ooit weer lager in te kunnen stappen, maar twijfel wel steeds meer!
Het (achteraf) voortijdig verkopen heeft me al heel wat geld doen mislopen!
Toppen of bodems raden is onmogelijk dus je moet geleidelijk opbouwen en afbouwen.quote:Op donderdag 13 augustus 2009 18:49 schreef LXIV het volgende:
Tja. Anderzijds geeft het ook wel wat rust om lekker wat liquide middelen achter de hand te hebben. Stijgt het door naar 330 ofzo gooi ik er weer een deel uit, stijgt het dan door naar 400 gooi ik er weer een deel uit, etc.
Dan heb ik in ieder geval een berg cash aan het einde van de rit. En komen de koersen tussentijds naar beneden dan duurt het wat langer, maar is mijn eindopbrengst weer wat hoger.
Uiteindelijk wil je toch je geld met winst terugzien. Daar gaat het tenslotte om. Misschien ga ik over 2 jaar wel een huis kopen. Met een AEX op 350 en de huizenprijzen 20% eraf was dat in ieder geval een beter tijdstip dan twee jaar geleden.
Hell no. De consensus is nu dat de huizenmarkt de bodem bereikt heeft in de VS. Ik denk dat het nog tientallen procenten omlaag kan. En vergeet commercial real estate niet.quote:Op donderdag 13 augustus 2009 19:04 schreef LXIV het volgende:
Ach, je ziet toch dat ING en RABO dat gewoon incalculeren en er gelden voor reserveren. Zo´n ramp is dat nu ook weer niet voor de banken hoor. Het gros betaald gewoon zijn hypo door en een heel groot deel draagt de staat het risico via NHG.
Die slechte huizenmarkt zit allang in de koersen verwerkt.
Eens, echter wil het niet overslaan naar Nederlandquote:Op donderdag 13 augustus 2009 19:07 schreef pberends het volgende:
[..]
Hell no. De consensus is nu dat de huizenmarkt de bodem bereikt heeft in de VS. Ik denk dat het nog tientallen procenten omlaag kan. En vergeet commercial real estate niet.
In Nederland is het nog maar net begonnen, komt met name door de werkloosheid die amper is gestegen. Maar dat komt nog wel.quote:Op donderdag 13 augustus 2009 19:10 schreef edwinh het volgende:
[..]
Eens, echter wil het niet overslaan naar Nederland
Hehe, dat verbaast me ook niks dat 'insiders' aan het dumpen zijn. Ik had exact hetzelfde gedaan na de koersstijgingen van afgelopen dagen/weken/maanden.quote:Op donderdag 13 augustus 2009 20:46 schreef pberends het volgende:
Insiders dumpen massaal aandelen
Dat plaatje.
Elisabeth Warren, chair of the Congressional Oversight Panel created to oversee the U.S. banking bailout:quote:"You Fools Don't Understand That We're Doomed"We're all in denial We're replacing private debt with public debt. We're not dealing with the cancer in our banking system. We're not making the structural changes we need to make. We're not being aggressive enough about restructuring debt (debt for equity swaps). Bernanke is a wimpy Greenspan sycophant Obama's rewarding the fools who got us here (Summers, Bernanke, Geithner) The banksters are taking over again
quote:"We Have A Real Problem Coming..."The banks are still insolvent. That little tweak to mark-to-market accounting a couple of months ago has allowed us all to plunge into deep denial. Now that the banks are allowed to lie about what their toxic assets are worth, they'll never sell them (because if they did they would have to write them down). The smaller banks are undercapitalized and will have to raise another $12-$14 billion.
quote:"The question of whether or not you think the world as we know it has ended, depends on what you think the world IS as we know it. If you think the world as we know it are a handful of huge financial institutions, the dinosaurs that roam the earth, then you're right; they’re not going to exist without HUGE infusions of government money.
On the other hand, if what you really believe is our economy and our world is [..] 115 million American households that are out there, that need jobs, you start to see it very differently, you think: the dinosaurs are gone, and [there’s still a lot of stuff to be done.]"
Blijft grappig dit. Waren het niet de IJslandse consumenten die voor het enorme handelstekort van IJsland hadden gezorgd?quote:IJslanders demonstreren tegen terugbetalen
Ongeveer drieduizend IJslanders hebben donderdag bij het parlementsgebouw in Reykjavik gedemonstreerd tegen een voorstel om aan Nederland en het Verenigd Koninkrijk geld te betalen, nadat spaarders uit die landen bij de IJslandse bank Icesave hun geld kwijt raakten.
Misdaad
Volgens de demonstranten worden alle IJslanders gestraft, als hun overheid opdraait voor wat zij noemden een misdaad van een particuliere onderneming.
Compensatie
Nederland en Groot-Brittanniė willen respectievelijk 1,3 miljard euro en 2,3 miljard pond van IJsland. Dat is het bedrag dat spaarders in beide landen aan compensatie hebben gekregen, toen de bank failliet ging. De IJslandse regering heeft de verzoeken in behandeling.
Beetje off topic, maar:quote:Op vrijdag 14 augustus 2009 13:00 schreef tony_clifton- het volgende:
Ik vind 't wel straf dat niemand hier http://en.wikipedia.org/wiki/Atlas_Shrugged gelezen heeft.
Er gebeurt precies in wat er nu gaande is met de banken tot 't op een gegeven moment een andere weg inslaat.
Kritiek:quote:In a quasi-futuristic America, the dark forces of centralized government and humanitarian redistribution of wealth are sapping the strength of the nation. A mysterious figure named John Galt is slowly swiping away the greatest industrial minds of the country, and they are building a free-market utopia, hidden in a valley in Colorado. They are withdrawing their minds and creative energy from the world, allowing it to crumble into ruins as a fulfillment of its own looting nature. After the collapse, these great creators will emerge from their hideout to rebuild America on an appropriately rational, productive basis, free from the tyranny of mysticism, need, and force, the rotten pillars of contemporary society. And of course, there's some austere romance in there as well, between a few of the impossibly beautiful protagonists.
En om toch maar even in de denkwijze van Ayn Rand te blijven: Ik denk zelf dat eerder de steeds verder uitgeperste middenklasse 'Galt' gaat dan dat de gemanicuurde en gepamperde CEO's, waar Ayn stiekem best hitsig van wordt, zelf gaan tuinieren en kaas maken in hun utopische schuilhoekje.quote:Rand could not have foreseen that the problem of capitalism would not be lack of knowledge or production, but in fact the opposite: too much activity, too much creativity, too much crap, with the human race swimming in rivers of its own industrial effluent. She also did not foresee (perhaps it was impossible at the height of the Cold War) that Big Government was in fact no threat to Big Business at all. Indeed, these two have fused together over the last few decades in America, so that a corporatized federal government grows in lockstep with the economy as a whole.
What was most interesting to me, as a student of intentional communities, was the brief Utopian kernel at the heart of Atlas Shrugged. This is a 100-page section near the middle of the book, entitled "Atlantis," where Dagny Taggert (the beautiful female VP of the country's largest railroad) is first introduced to John Galt's hidden valley, where all of the great industrial minds of the country have come to take up residence, performing low-tech, low-pay jobs for each other in a perfectly free, gold-standard-only community. It is, of course, an idyllic spot, with simple, rustic, hand-built homes, and cottage-industry grade manufacturing tools. But the occupants are free from government interference, and they can live their lives rationally, and only for themselves, with the vaunted Invisible Hand taking care of the rest.
But the real key here is scale. What would make a community like Galt's valley work is its small size. If Galt's crew continued to grow their town into a large, sprawling city, all of the dysfunctions of large-scale would kick in: crime, disease, social stratification, corrupt government, etc. In short, why, after America collapses, should we expect John Galt and his heroic libertarians to prevail the next time? What would make them immune to all of the ills that plague every bloated civilization in history? I admire Rand's idea of the old being swept away by the new, to be replaced by the outgrowths of a Utopian community seed. But it seems that she overestimates her own originality in thinking that her scheme will finally be the one that is immune to the laws of society and history. Perhaps that's why she consistently has John Galt saying, "I am the first man to....." If she's using that trope to indicate her own importance, it seems vastly inflated to me. There's really not much in Atlas Shrugged to warrant such grandiosity. In the long run, she's trying to do the same thing as Plato's Republic: overcome the irrationalities created by unnatural living arrangements (i.e., civilization) by postulating a ruling Philsopher King. Didn't work in ancient Greece, won't work now.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |