De sneuheid wellicht?quote:
Als je er niets van af weet, post dan ook niets. Natuurlijk struikelt hij niet over zijn haar, dat zit normaal veilig in de wikkels (behalve op shows en fotomomenten). Op de show is gebleken dat dit een zeer fraai dier is met heel hoge punten: voor iedereen met verstand van cavia's terecht een Temptation dus.quote:Op woensdag 5 augustus 2009 11:59 schreef Opa.Bakkebaard het volgende:
[..]
De sneuheid wellicht?
Het arme beest struikelt over die lange haren en ziet er belachelijk uit.
Vervolgens noem jij 't arme ding nog Temptation ook![]()
Ik heb niets tegen cavia's an sich. Ik heb wel wat tegen de compleet achterlijke mensen die deze beesten bewust op veel te lange haren gaan fokken omdat ze dat op de een of andere mongolide manier mooi vinden.quote:Op woensdag 5 augustus 2009 13:21 schreef zoeperzazke het volgende:
[..]
Als je er niets van af weet, post dan ook niets. Natuurlijk struikelt hij niet over zijn haar, dat zit normaal veilig in de wikkels (behalve op shows en fotomomenten). Op de show is gebleken dat dit een zeer fraai dier is met heel hoge punten: voor iedereen met verstand van cavia's terecht een Temptation dus.
Dit topic is voor cavialiefhebbers, niet voor mensen die er geen bal vanaf weten en het leuk vinden om willekeurig mensen/dieren af te zeiken.
Dat andere mensen niet de moeite nemen hun dier te verzorgen, wil niet zeggen dat ik dat ook niet doequote:Op woensdag 5 augustus 2009 21:43 schreef muisje-eliza het volgende:
ik vind het ook niet heulemaal normaal zo. zulke lange haren had de caaf van de buren ook, en die struikelde wel over zn haar omdat ze er niks aan deden![]()
dat arme beest moet echt pijn hebben gehad van al die klitten en vastgeklonte strond aan zn reet
Ik zou niet weten waarom. Of mag je hier in 59 alleen maar positief reageren? Ik kon er niets over in de FAQ vinden. Ik onderbouw mijn kritiek toch?quote:Op donderdag 6 augustus 2009 08:23 schreef Sjowhan het volgende:
En Opa, ff wat minderen hè. Blijf maar liever weg hier, is beter voor onze en jouw bloeddruk.
Je onderbouwt je kritiek wel, maar wel met zo'n manier waarop de kritiek eigenlijk meer uitlacherig lijkt dan enkel kritiek geven.quote:Op donderdag 6 augustus 2009 09:03 schreef Opa.Bakkebaard het volgende:
[..]
Ik zou niet weten waarom. Of mag je hier in 59 alleen maar positief reageren? Ik kon er niets over in de FAQ vinden. Ik onderbouw mijn kritiek toch?
Daar begin je al..quote:Op woensdag 5 augustus 2009 11:59 schreef Opa.Bakkebaard het volgende:
De sneuheid wellicht?
Het arme beest struikelt over die lange haren en ziet er belachelijk uit.
Vervolgens noem jij 't arme ding nog Temptation ook![]()
'Achterlijke mensen'quote:Op woensdag 5 augustus 2009 14:28 schreef Opa.Bakkebaard het volgende:
[..]
Ik heb niets tegen cavia's an sich. Ik heb wel wat tegen de compleet achterlijke mensen die deze beesten bewust op veel te lange haren gaan fokken omdat ze dat op de een of andere mongolide manier mooi vinden.
Door dat kansloze idee moet het arme beest dus met zijn onnatuurlijk lange haren in wikkels door het leven.
Dat staat me tegen. Gelukkig is dit een discussie forum en kan en mag ik dus mijn mening geven.
Daar heb je inderdaad wel een punt.quote:Op donderdag 6 augustus 2009 09:26 schreef Sjowhan het volgende:
[..]
Je onderbouwt je kritiek wel, maar wel met zo'n manier waarop de kritiek eigenlijk meer uitlacherig lijkt dan enkel kritiek geven.
je weet er niets vanaf, je denkt alles te weten en je weigert je te verdiepen maar strooit je vooroordelen, niet alleen over de dieren maar ook nog eens over MIJ, gelijk in het rond. Als je de moeite zou nemen hier ook maar heel even binnen te kijken, kom je er snel genoeg achter dat ik niet bepaald zwakbegaafd ben en leef voor mijn cavia's die hier werkelijk niets tekort komen en een gouden leventje hebben waar honderden andere cavia's jaloers op zijn.quote:Op zaterdag 8 augustus 2009 20:44 schreef Opa.Bakkebaard het volgende:
Daar heb je inderdaad wel een punt.
Ik raak alleen "nogal" geagiteerd door mensen die hun (in mijn optiek) volslagen idiote schoonheidsbeeld projecteren op een beest die daar maar mee zal moeten leren leven. Vooral als zulke (in mijn optiek) wat minder begaafde "baasjes" dan ook nog met droge ogen beweren dat het beest helemaal geen last heeft van zijn haren in wikkels dan heb ik inderdaad de neiging om nogal fel van leer te trekken ja.
Je blijft maar herhalen dat ik er niets van weet maar je gaat totaal niet in op mijn argumenten.quote:Op zaterdag 8 augustus 2009 21:45 schreef zoeperzazke het volgende:
[..]
je weet er niets vanaf, je denkt alles te weten en je weigert je te verdiepen maar strooit je vooroordelen, niet alleen over de dieren maar ook nog eens over MIJ, gelijk in het rond. Als je de moeite zou nemen hier ook maar heel even binnen te kijken, kom je er snel genoeg achter dat ik niet bepaald zwakbegaafd ben en leef voor mijn cavia's die hier werkelijk niets tekort komen en een gouden leventje hebben waar honderden andere cavia's jaloers op zijn.
Bedankt dat ik je toestemming krijg.quote:Op zaterdag 8 augustus 2009 21:18 schreef RiesAmaris het volgende:
Het is prima dat je het ergens niet mee eens bent, iedereen heeft het recht op een eigen mening tenslotte. Maar wanneer je met beledigingen gaat rondstrooien kan ik je kritiek al niet serieus meer nemen. Iemand bij voorbaat al uitschelden alleen omdat deze een andere kijk op dieren heeft dan jou, dat vind ik, om het in je eigen woorden te zeggen, 'minder begaafd'. Dat moet toch vast en zeker een stukje vriendelijker kunnen denk ik zo
Wat ben jij een walgelijk figuur om te blijven suggereren dat ik mijn dieren niet het beste geef dat ze toekomt. Zo, ben ik nu ook respectloos? Mooi, dat is je eigen schuld, want je kunt mij niet harder kwetsen door te zeggen dat ik niet goed ben voor mijn dieren. Mensen mogen alles van me afnemen, maar ze blijven van mijn dieren af.quote:Op zaterdag 8 augustus 2009 22:19 schreef Opa.Bakkebaard het volgende:
Je blijft maar herhalen dat ik er niets van weet maar je gaat totaal niet in op mijn argumenten.
Als je voor een keer eens je verstand gebruikt dan zal zelfs jij moeten toegeven dat die lange haren erg onnatuurlijk zijn en dat een cavia vast niet gelukkiger wordt van die lange haren in wikkels. Overtuig mij maar eens van het tegendeel. Ik kom nou vredesnaam niet weer met het "argument"je weet er niets vanaf.
Ja uiteraard controleren we wel op wondjes, en mocht het zo gek worden gaat er uiteraard wat tussen !quote:Op zondag 9 augustus 2009 22:18 schreef zoeperzazke het volgende:
Dat is lastig.... zolang er geen bijtwondjes zijn kun je het wel aankijken tot het rustig wordt, maar dat kan wel een dag of 2 duren.... Langer dan dat niet echt. Als je het niet vertrouwt, toch even een afscheiding maken van bv gaas (let op de scherpe randjes), zodat ze elkaar wel kunnen ruiken maar niet kunnen happen, misschien helpt dat....
Preventief behandelen tegen schurft en luisjes heeft geen enkele zin en moet je echt niet doen. Op het moment dat hij er dan echt last van heeft, is hij mogelijk immuun tegen de werkzame stof en werkt de beste behandeling niet meer zo goed.quote:Op zondag 9 augustus 2009 22:22 schreef NijntjesUk het volgende:
Fozzy is ook weer ns geknipt.. vond ie niet leuk, maar nu heeft ie t tenminste niet zo bloedheet.
Hij heeft de laatste tijd best veel last van schilfertjes. Hij wordt in de zomer altijd preventief behandeld tegen schurft, luisjes en dergelijke, dus dat kan t niet zijn. Ook zat ie niet overdreven veel te krabben. Conclusie (in mijn ogen dan): meneer heeft last van een droge huid.
Ik heb Asterix 1x gewassen met een knoevel shampoo toen hij een droge 'rexen-plek' had, en hij had altijd al een wat drogere huid, hij heeft daarna geen last meer gehad.quote:Op zondag 9 augustus 2009 22:22 schreef NijntjesUk het volgende:
Fozzy is ook weer ns geknipt.. vond ie niet leuk, maar nu heeft ie t tenminste niet zo bloedheet.
Hij heeft de laatste tijd best veel last van schilfertjes. Hij wordt in de zomer altijd preventief behandeld tegen schurft, luisjes en dergelijke, dus dat kan t niet zijn. Ook zat ie niet overdreven veel te krabben. Conclusie (in mijn ogen dan): meneer heeft last van een droge huid.
Heb daarom van mn werk een flesje Weleda Haarolie meegenomen en daar een klein beetje van zo dicht mogelijk op zn huid gesmeerd. Lijkt goed te helpen, dus blijf dat eventjes een tijdje zo 2 keer per week doen.. (en t ruikt nog lekker ookAl vind ik zn eigen geurtje ook lekker
)
Jammer.quote:Op maandag 10 augustus 2009 22:46 schreef CherryLips het volgende:
Jeminee wat is zo'n cavia altijd wennen zeg. Heb ik eerst de dwerghamster vastgehad en los laten lopen, even later de oppascaaf eruit gehaald en mee zitten kroelen op de bank. Ben compleet onder gezeken, maar wat is dat een knuffelkont geworden zeg. Vorig jaar is z'n hokgenootje doodgegaan en hij zit nog steeds alleen, en hij ligt het liefst de hele avond in je nek. De moeder van dat meisje (de eigenaresse) wil er geen cavia meer bij, dat vind ik zo sneu
. Ik had al gezegd dat ze hem dan kon laten castreren en er een leuk vrouwtje bij kon zetten uit de opvang die even oud was, dan zit je over een paar jaar niet weer met hetzelfde probleem (deze is een jaar of 4 schat ik), maar nee hoor, geen nieuwe erbij.
Maar het is zo'n schatje! Maar wel jammer dat ze niet zindelijk zijn.
Oké dat wordt dus maar eens op zoek gaan naar een lief broertje voor hem......... Ik had wel her en der gelezen dat het groepsdieren waren maar "vroeger" hadden we er ook altijd 1 alleen, en die aten alles dus het kwam niet echt in me op om er twee te nemen.... Maar bedankt voor de tip en dan hopen dat kleine Dexter snel aan het groen gaat...quote:Op maandag 10 augustus 2009 20:20 schreef zoeperzazke het volgende:
Cavia's zijn groepsdieren.... Koop een tweede voor hem of haar, wel zorgen dat je het juiste geslacht kiest! Jong beertje alleen aan een jong of oud beertje koppelen, jong zeugje aan een zeugje of gecastreerd beertje.... samen sta je sterker en samen durf je ook meer. over het algemeen geldt zien eten, doet eten, dus als je een cavia uitzoekt die het wél gewend is (bij een goede fokker of goede opvang) dan vallen ze vanzelf aan
Daar zal je Dexter vast heel blij mee maken. En het zal jou een hoop lol bezorgen. Die beesten kunnen rare dingen doen.quote:Op dinsdag 11 augustus 2009 14:58 schreef Trade het volgende:
[..]
Oké dat wordt dus maar eens op zoek gaan naar een lief broertje voor hem......... Ik had wel her en der gelezen dat het groepsdieren waren maar "vroeger" hadden we er ook altijd 1 alleen, en die aten alles dus het kwam niet echt in me op om er twee te nemen.... Maar bedankt voor de tip en dan hopen dat kleine Dexter snel aan het groen gaat...
Waarom zie je er tegenop? Omdat je twee extra beestjes krijgt?quote:Op vrijdag 14 augustus 2009 09:14 schreef Guppyfriend het volgende:
Ik kom me hier ook maar eens even melden, morgen krijgen wij twee caviabroertjes. Nu wonen ze nog bij de ouders van mijn vriend, maar daar wonen ook honden en daar zijn ze heel bang voor. Dat is zielig.
Ik moet zelf erg aan het idee wennen, maar mijn vriend wil het zo graag. Zelf heb ik al een konijntje, en dat is echt mijn vriendje. Wat dat betreft zie ik er wel een beetje tegenop dat er twee cavia's bijkomen. Maar goed, ik heb vroeger ook cavia's gehad, dus het komt vast wel goed.
't Was schijnbaar de deur van de koelkast die hij herkende als "Ik krijg eten"quote:Op vrijdag 14 augustus 2009 09:17 schreef CherryLips het volgende:
Ik kwam gisteravond laat thuis, haalde iets uit de koelkast, krijgt Brownie ineens last van bokkensprongen en begint te piepen, ik schrok me wezenloos. De kooi is eigenlijk te klein om echt lekker de pootjes te strekken dus hij maakte nogal herrie. En toen begon ik tegen 'm te praten en begon ie weer te springen en te whiepen en hij ging zelfs op z'n achterpootjes staan. Blijkbaar maakte ik een heel bekend geluid
. Heb hem toen maar een blaadje witlof gegeven, vond het zo zielig als hij anders niks kreeg, hij was helemaal gek.
Hij moest eerst een paar daagjes wennen denk ik, want nu whiept hij overal om, ook als je al tegen hem praatquote:Op vrijdag 14 augustus 2009 09:38 schreef Sjowhan het volgende:
[..]
't Was schijnbaar de deur van de koelkast die hij herkende als "Ik krijg eten"
Denk dat je 'm gewoon eens buiten de kooi moet laten, en dan afwachten wat hij gaat doen. Mijn kleine vent (ja die pluizebol) was ook heel banging om door de kamer te hobbelen, maar dat heeft hij nu totaal overwonnen. Nu springt hij bijna van mijn handen af als ik hem net boven de grond houd..quote:Op vrijdag 14 augustus 2009 09:43 schreef CherryLips het volgende:
[..]
Hij moest eerst een paar daagjes wennen denk ik, want nu whiept hij overal om, ook als je al tegen hem praat. Het is wel te merken dat hij alleen is, ook al was die ander heel dominant, maar hij snakt echt naar aandacht en komt echt naar je toe.
Ik zou hem graag los laten lopen, maar dat vindt hij eng. Maar hij krijgt helemaal geen beweging zo, hij groeit helemaal dicht.
Mja, dat dus. Er staat ineens een extra kooi in onze toch al niet al te grote kamer, en er zijn twee extra beestjes om te verzorgen.quote:Op vrijdag 14 augustus 2009 09:36 schreef Sjowhan het volgende:
[..]
Waarom zie je er tegenop? Omdat je twee extra beestjes krijgt?
Cavia's zijn zoveel anders dan konijnen, ik denk dat je na een tijdje ook ontzettend aan ze verzot bent. Kan gewoon niet anders
.
Mijn mannetjes zijn ook leuke heren.. Laat ik beide heren loslopen, hebben ze de grootste lol (ook achter de kooi zelf, heen en weer huppelen), en maar communiceren (*whiep whiep whiep whap whiep*) naar elkaar..
Is het dan niet veel verstandiger om eerst een paar keer langs je schoonouders te gaan om ze even van dichtbij te kijken? Of gaat het echt niet meer waar ze nu zitten?quote:Op vrijdag 14 augustus 2009 10:01 schreef Guppyfriend het volgende:
[..]
Mja, dat dus. Er staat ineens een extra kooi in onze toch al niet al te grote kamer, en er zijn twee extra beestjes om te verzorgen.
Het zal vast wel loslopen hoor, ten slotte kan ik kleine lieve diertjes toch niks weigeren, ik ben een dierenwatje. Het gaat me gewoon allemaal een beetje snelIk heb ze bijvoorbeeld nog niet eens gezien.
Nee... Als ik die honden een beetje ken, staan die de hele dag om de kooi heen te springen. Dat is echt zielig.quote:Op vrijdag 14 augustus 2009 11:02 schreef Sjowhan het volgende:
[..]
Is het dan niet veel verstandiger om eerst een paar keer langs je schoonouders te gaan om ze even van dichtbij te kijken? Of gaat het echt niet meer waar ze nu zitten?
Bah vervelend. Sterkte.quote:Op vrijdag 14 augustus 2009 11:34 schreef The_Tankgirl het volgende:
Sorry, ik moet het even kwijt: mijn cavia Chippy is vannacht overleden![]()
Hij is net 4 geworden, en was niet ziek.. Zo vreemd
Hij had wel last van een verslapte anaalspier, maar ik had hem pas schoongemaakt. Het ene moment is hij nog gezellig aan het eten, en dan wil je de volgende ochtend hem eten geven en ligt hij op zijn zij![]()
Hij lag naast het huisje, net alsof hij over zijn vrouwtje (Bella) wilde waken. Nou is Bella alleen
Ach wat sneuquote:Op vrijdag 14 augustus 2009 11:34 schreef The_Tankgirl het volgende:
Hij had wel last van een verslapte anaalspier, maar ik had hem pas schoongemaakt. Het ene moment is hij nog gezellig aan het eten, en dan wil je de volgende ochtend hem eten geven en ligt hij op zijn zij![]()
Hij lag naast het huisje, net alsof hij over zijn vrouwtje (Bella) wilde waken. Nou is Bella alleen
Als het niet goed gaat met Bella krijgt ze zeker een partner. En dan wil ik weer een mannetje (castraat dus). Eigenlijk voel ik me een beetje schuldig om dan gelijk een andere te zoeken, alsof ik hem direct vervangquote:Op vrijdag 14 augustus 2009 12:47 schreef zoeperzazke het volgende:
Je weet het toch nooit, het zijn soms kwetsbare diertjes. Een hersenbloeding bv en het kan in een half uur voorbij zijn... Je kunt er in ieder geval vanuit gaan dat het snel is gebeurd en dat er geen lange lijdensweg aan vooraf is gegaan, en dat is toch ook wel weer een geruststelling. Slaap zacht, Chippy, en sterkte voor jou.....
Krijgt Bella nog een nieuw maatje? (ik heb nog een castraat te koop evt....)
Binnen een dag ben je verliefd en wil je niet meer zonder. Die beestjes kleven aan je.quote:Op vrijdag 14 augustus 2009 11:16 schreef Guppyfriend het volgende:
[..]
Nee... Als ik die honden een beetje ken, staan die de hele dag om de kooi heen te springen. Dat is echt zielig.
Ik moet nu gewoon nog even aan het idee wennen denk ik. Zo dramatisch zijn twee cavia'tjes nou ook weer niet, en mijn vriend is er zo blij mee. Ik gun het hem ook wel, mag hij die kooi doen![]()
En als ik diertjes in huis haal, is het for life. Ze kunnen dus rekenen op een liefdevol huisje bij ons
Ik heb, toen ik 6 was, een Sheltie cavia gekregen. Kellyquote:Op vrijdag 14 augustus 2009 23:21 schreef Queen_Minny het volgende:
[..]
Binnen een dag ben je verliefd en wil je niet meer zonder. Die beestjes kleven aan je.![]()
Ik kreeg voor mn 14e een cavia van mn ouders... sinds dien heel wat caafjes versleten. Gewoon ff wennen. En je vent de rotklusjes laten doen en zelf lekker met ze troetelen. Dan heb je het goed voor elkaar.
Leuke beschrijving, ik ben benieuwd naar de foto'squote:Op maandag 17 augustus 2009 10:17 schreef Guppyfriend het volgende:
Eventjes een update![]()
Nou, ze zijn er hoor. Twee kleine cavia-broertjes in een afzichtelijke kooi.
Ze hebben zwarte kopjes, en worden naar achteren toe grijs en hebben ook nog een soort blonde pluk. Ze hebben stug haar (ik herinner me dat Kelly veel zachter was) en ze hebben ook een slag in hun haar, een beetje net als ik. Tot mijn verrassing zijn het een soort Sheltie-achtigen, maar dan niet met sluik haar. Het is net of ze een rok aanhebben![]()
Heb ik nog wel een vraagje van huishoudelijke aard. Kan het kwaad dat we de lange haren aan de achterkant iets bijknippen? Natuurlijk niet helemaal kort, maar gewoon wat korter? Zodat ze niet de hele tijd overal doorheen slepen met de haren?
Wanneer ze wat meer op hun gemak zijn volgen de foto's!
De tondeuse was ik niet van plan hoor! Maar gewoon inderdaad aan de achterkant wat bijknippen, lijkt me voor die beestjes ook wel lekker.quote:Op maandag 17 augustus 2009 11:23 schreef zoeperzazke het volgende:
Natuurlijk kun je je cavia's bijknippen: al ga je er met de tondeuse overheen, zolang je maar niet aan het kopje komt ivm de snorharen hebben de dieren er geen last van. Uit estethisch oogpunt is een tondeuse misschien een iets mindere optie, maar ook ik knip mijn peruven gewoon met de schaar zo kort mogelijk rond de geslachtsdelen en sleep omdat het anders een vuile boel wordt. Met zaagsel wordt de ellende trouwens alleen maar groter, zaagsel plakt als de ziekte aan de lange haren, je kunt beter kiezen voor bv vlazvezel, aubiose of hennepvezel, dit plakt veel minder en gaat ook minder snel stinken.
Hoewel je je zo te horen wel hebt ingelezen, toch voor de zekerheid, de kooi is toch wel 100x50 minimaal he?Zeker twee knuffelcaafs die er hun hele leven in wonen zijn zeer gebaat bij een ruime kooi en al helemaal als het twee beren zijn.
Veel plezier nog met de mannetjes. Pluk ook eens wat gras voor ze, vinden ze heerlijk!
Hennepvezel is geweldig spul.quote:Op maandag 17 augustus 2009 12:11 schreef Guppyfriend het volgende:
[..]
De tondeuse was ik niet van plan hoor! Maar gewoon inderdaad aan de achterkant wat bijknippen, lijkt me voor die beestjes ook wel lekker.
Dat van die hennepvezel is een goede tip, dat heb ik ook zien liggen bij de dierenwinkel. Is dat werkelijk zo'n verschil met zaagsel?
De kooi is inderdaad 100x50 cm. Maar wanneer ze straks beter op hun gemak zijn, is het de bedoeling dat ze regelmatig uit de kooi komen. Overigens zullen ze nooit samen met het konijn loslopen. Al is het een dwergkonijntje wat ontzettend lief is...
Ik heb me inderdaad ingelezen, en weet ook nog veel van vroegâhIk heb altijd heel actief voor Kelly gezorgd, ook al was ik nog maar 6 jaar toen ik haar kreeg. En ik had ook zo'n boekje, 101 vragen over Cavia's heette dat geloof ik. Staat nog bij m'n ouders.
Iets anders nog, het zijn dan twee beertjes. Is het aan te raadden ze over een tijdje te laten castreren? Zitten daar voordelen aan, of kunnen ze beter gewoon beertje blijven?
Oh ja, zoals jullie merken zijn ze nog naamloosMaar ook daar komt verandering in.
Ja, vind ik welquote:Op maandag 17 augustus 2009 12:11 schreef Guppyfriend het volgende:
[..]
De tondeuse was ik niet van plan hoor! Maar gewoon inderdaad aan de achterkant wat bijknippen, lijkt me voor die beestjes ook wel lekker.
Dat van die hennepvezel is een goede tip, dat heb ik ook zien liggen bij de dierenwinkel. Is dat werkelijk zo'n verschil met zaagsel?
Wat is Bella een wollige caafquote:Op dinsdag 18 augustus 2009 12:04 schreef The_Tankgirl het volgende:
Ik heb sinds gisteravond een nieuwe partner voor Bella:
[ link | afbeelding ]
(Bella is rechts b.t.w.)
Ik kon uit meerdere mannetjes kiezen, en het was zoooo moeilijk, dat ik mijn vriend de keuze maar heb laten makenIk wilde ze allemaal wel hebben eigenlijk..
Dit lieve lieve mannetje zou eigenlijk bij een ander vrouwtje gaan zitten, maar die accepteerde hem totaal niet, en ook bij andere vrouwtjes lukte het de vorige eigenaresse niet om hem te koppelen.
Het was best zielig om te zien, die vrouw had er echt moeite mee om afstand van hem te doen![]()
Ik dacht eerst: nou, even een mannetje voor Bella halen, is zij ook weer gelukkig. Maar toen ik hem in mijn armen had, smolt ik helemaal voor dit beestjehij ging helemaal plat op mijn borstkas liggen, en genieten dat hij deed!
Vanmorgen keek ik in het hok, en lag hij naast Bella in het huisje (zie foto hierboven). Het koppelen is dus prima gelukt! Bella blij, Robbie (de nieuwe) blij, ik blij, en ik hoop dat de vorige eigenaresse ook blij is.
[ link | afbeelding ]
[ link | afbeelding ]
*smelt*
Ik had niet het idee dat ik nog zo gek kon worden op een cavia na Chippy (en na mijn eerste cavia), maar het was echt liefde op het eerste gezicht (ook voor Bella en Robbie)
Wat een schatjes!quote:Op dinsdag 18 augustus 2009 12:04 schreef The_Tankgirl het volgende:
Ik heb sinds gisteravond een nieuwe partner voor Bella:
[ link | afbeelding ]
(Bella is rechts b.t.w.)
Ik kon uit meerdere mannetjes kiezen, en het was zoooo moeilijk, dat ik mijn vriend de keuze maar heb laten makenIk wilde ze allemaal wel hebben eigenlijk..
Dit lieve lieve mannetje zou eigenlijk bij een ander vrouwtje gaan zitten, maar die accepteerde hem totaal niet, en ook bij andere vrouwtjes lukte het de vorige eigenaresse niet om hem te koppelen.
Het was best zielig om te zien, die vrouw had er echt moeite mee om afstand van hem te doen![]()
Ik dacht eerst: nou, even een mannetje voor Bella halen, is zij ook weer gelukkig. Maar toen ik hem in mijn armen had, smolt ik helemaal voor dit beestjehij ging helemaal plat op mijn borstkas liggen, en genieten dat hij deed!
Vanmorgen keek ik in het hok, en lag hij naast Bella in het huisje (zie foto hierboven). Het koppelen is dus prima gelukt! Bella blij, Robbie (de nieuwe) blij, ik blij, en ik hoop dat de vorige eigenaresse ook blij is.
[ link | afbeelding ]
[ link | afbeelding ]
*smelt*
Ik had niet het idee dat ik nog zo gek kon worden op een cavia na Chippy (en na mijn eerste cavia), maar het was echt liefde op het eerste gezicht (ook voor Bella en Robbie)
Nog Sterkte! Ik weet hoe het is, pasgeleden ook een cavia verloren die nog maar een paar maanden oud was, heel zielig. Ook zijn maatje zit nu alleen, maar gek genoeg is die nu actiever dan eerder, ziet er vrolijker uit, dus voorlopig krijgt hij geen nieuw maatje. Nogmaals sterkte!quote:Op vrijdag 14 augustus 2009 11:34 schreef The_Tankgirl het volgende:
Heb je geen Welkoop/Boerenbond in de buurt zitten ?quote:Op vrijdag 21 augustus 2009 09:23 schreef Guppyfriend het volgende:
Ja, ze zijn echt golvendEn de snorhaartjes hebben zelfs krulletjes
![]()
Ik moet toegeven, ik vind ze best wel leuk. Merk wel dat ik geen cavia's meer gewend ben. Ze zijn totaal anders dan mijn konijntje. Die is heel erg op me gefocust, en komt als ik m roep. Cavia's zijn toch anders. Maar wel leuk.
Morgen ga ik de nieuwe kooi voor ze ophalen, gisteren belde Pets Place dat ie bezorgd was. Ben benieuwd wat ze daarvan vinden. Ze krijgen dan ook nieuwe bodembedekking. Vermoedelijk aubiose/hennepvezel, als ze dat hebben. Anders wordt het voorlopig zaagsel en moet ik een keertje naar de Jumper Dierensuper rijden om dat te halen.
In Dronten liggen ze ook in het magazijn, maar daar mag je zelf naar binnen lopen om ze te pakkenquote:Op vrijdag 21 augustus 2009 13:03 schreef zoeperzazke het volgende:
Ik haal mijn vlasvezel ook bij de Welkoop, maar daar moet je soms wel even naar vragen want het kan zijn dat die balen in het magazijn ofzo liggen en niet in de winkel, bij ons in Zeewolde liggen ze onder een afdak buiten achter de winkel
Krulletjes!quote:Op vrijdag 21 augustus 2009 06:59 schreef Guppyfriend het volgende:
De eerste foto's!
[ link | afbeelding ]
[ link | afbeelding ]
Wat een schatjes! Gefeliciteerd!quote:Op vrijdag 21 augustus 2009 18:57 schreef Queen_Minny het volgende:
[..]
Krulletjes!Die hebben een veel te hoog knuffelgehalte.
Ow en Simply Red is vandaag jarig.(althans ongeveer vandaag, ik besloot vandaag).
Hij is nu officieel 7 jaar oud, en als het aan hem ligt gaat ie nog wel een tijdje mee.![]()
Hij begint ook interesse te krijgen in Elvis en Prestly, hij vind ze nu best lief. Ik durf hem alleen niet meer te laten castreren dus hij moet het maar bij kroelen op schoot houden.
Met 2 dames aan beide zeiden voelt ie zich echt de man.![]()
[ afbeelding ]
Nee hoor, zoveel groter en dikker ben ik niet dan de meiden!![]()
[ afbeelding ]
Got something.. punk?
[ afbeelding ]
Mi and mah gurls
Ik hoop dat ie nog heel lang bij me mag blijven.
quote:Op vrijdag 21 augustus 2009 18:57 schreef Queen_Minny het volgende:
Ow en Simply Red is vandaag jarig.(althans ongeveer vandaag, ik besloot vandaag).
Hij is nu officieel 7 jaar oud, en als het aan hem ligt gaat ie nog wel een tijdje mee.![]()
Hij begint ook interesse te krijgen in Elvis en Prestly, hij vind ze nu best lief. Ik durf hem alleen niet meer te laten castreren dus hij moet het maar bij kroelen op schoot houden.
Met 2 dames aan beide zeiden voelt ie zich echt de man.![]()
[ afbeelding ]
Nee hoor, zoveel groter en dikker ben ik niet dan de meiden!![]()
[ afbeelding ]
Got something.. punk?
[ afbeelding ]
Mi and mah gurls
Ik hoop dat ie nog heel lang bij me mag blijven.
OMGquote:Op vrijdag 21 augustus 2009 06:59 schreef Guppyfriend het volgende:
De eerste foto's!
[ link | afbeelding ]
[ link | afbeelding ]
Je went toch heel snel aan oppasdieren.quote:Op donderdag 27 augustus 2009 20:13 schreef CherryLips het volgende:
Oppascaafje is weer weg. De hoek in de keuken is weer heel leeg nu, de hondenmand stond daar eerst en nu dus een tijdje de caaf
. Geen gewiep meer als ik de koelkast opendoe, geen geknor meer als ik lekker met hem kroel. Ik was van de week op de bank gaan liggen met hem op m'n buik en toen kroop ie helemaal m'n nek in en lag ie te knorren enzo
.
Het liefst zou ik morgen zelf een stel van die dikkerds kopen, maar dat is dan weer niet de bedoeling. Heb m'n hamster een beetje verwaarloosd toen de caaf er was
Ja precies, ik gaf hem elke ochtend een pluk hooi, paar blaadjes witlof, voer, water en vitamine C, en even kroelen natuurlijk.quote:Op donderdag 27 augustus 2009 20:16 schreef 4EverBlackEyed het volgende:
[..]
Je went toch heel snel aan oppasdieren.
Mijn moeder ook bijvoorbeeld, ze ging op mijn cavia's passen en iedere ochtend ging ze de cavia's voeren.
Ze belde op: ja het is toch wel raar zonder ze ...
Doe je wel zachtjes ?quote:Op donderdag 27 augustus 2009 20:20 schreef CherryLips het volgende:
[..]
Ja precies, ik gaf hem elke ochtend een pluk hooi, paar blaadjes witlof, voer, water en vitamine C, en even kroelen natuurlijk..
Ik ga zo mijn hamster even pletten. Is toch niet helemaal hetzelfde, maar die kan ook lief zijn
Cavia's kunnen wel degelijk springen, al hebben ze er niet altijd zin in/ zijn ze er niet altijd even goed in.quote:Op woensdag 2 september 2009 16:52 schreef NijntjesUk het volgende:
Hoe is t met de andere cavia's?
Ze zeggen toch dat cavia's niet kunnen springen?? Nou, das niet waar kan ik je vertellen.
Fozzy zat op de tuintafel en ik zat er uiteraard bij, maar gewoon met mn rug tegen de leuning van de stoel. Een buurman/vrouw moest even ergens een gaatje in boren, dus dat gaf nogal herrie. Toen heeft Foz dus een afstand van ongeveer 20 cm springend afgelegd om zo in mn nek te kunnen kruipen en 'prrrr' geluiden te maken om aan te geven dat ie van die herrie niet gediend is
Popcornen bedoel je?quote:Op woensdag 2 september 2009 20:20 schreef Sjowhan het volgende:
Is het niet soort van huppelen wat de cavia deed? Dat doen vaak cavia's als ze blij zijn.
Maar mocht het inderdaad echt springen ziijn, leuk!
Af en toe whiepen ze hier nog wel, maar dan schrikken ze van zichzelf.quote:Op donderdag 3 september 2009 10:46 schreef NijntjesUk het volgende:
Ah, Fozzy-look-a-likes!!! Naja, niet helemaal, want Foz is zwart/wit.. Maar wel met krulletjes. Schattig, die twee!
Maar nee, het was echt springen. Heel doelbewust op zn doel (mij) af, haha. Alsof ik ervoor kan zorgen dat die buurman/vrouw stopt met boren.En idd, als hij popcornt als ik het zie, zeg ik altijd:"Hebbie weer een last van een aanval?"
![]()
Wat trouwens wel jammer is, dat ie amper meer 'whiept'.. Als ik de cavia van een vriendin hoor, die whiept het hele huis bij elkaar als de koelkast opengaat. Waarschijnlijk denkt Foz: "Ik krijg toch wel te eten, dus waarom zou ik?" Luie donder
Simply wekt de indruk dat zn stembandjes doorgeknipt zijn. Hij whiept niet maar vind het leuker om een hels lawaai te maken door zn tralies er zowat uit te rukken.quote:Op donderdag 3 september 2009 15:59 schreef 4EverBlackEyed het volgende:
[..]
Af en toe whiepen ze hier nog wel, maar dan schrikken ze van zichzelf.
Kun je nagaan.
Zo geweldadig zijn ze hier nou ook weer nietquote:Op donderdag 3 september 2009 21:24 schreef Queen_Minny het volgende:
[..]
Simply wekt de indruk dat zn stembandjes doorgeknipt zijn. Hij whiept niet maar vind het leuker om een hels lawaai te maken door zn tralies er zowat uit te rukken.![]()
Elvis whiept heel graag, en om alles. Koelkast open tot tv aanzetten madam whiept.
Prestly whiept vooral om Elvis en eten.
De biba's die ik heb gehad, waren ook binnen 2-3 maanden lekquote:Op vrijdag 4 september 2009 08:35 schreef zoeperzazke het volgende:
Die sippy's kun je in veel dierenzaken vinden maar het zijn wel ondingen, ze lekken snel.... Je kunt beter een fatsoenlijke biba kopen.
Het grootste voordeel van de sippy's is dat deze van boven te openen zijn; ik kan dus met een fles gevuld met kraanwater de sippy's bijvullen, en hoef deze niet de demonteren..quote:Op vrijdag 4 september 2009 08:53 schreef Guppyfriend het volgende:
Ik ben juist erg tevreden over de Sippy! Eerst had ik er zo één:
[ afbeelding ]
Verschrikkelijk! Die lekte hier juist heel erg.
Ik heb twee Sippy's, omdat mijn konijn Tommie dezelfde kooi heeft. Maar hij kreeg het niet voor elkaar om uit de Sippy te drinken (simpele ziel). Hij drinkt gewoon uit een bakje, en ik had dus twee Sippy's. Toen de cavia's kwamen, heb ik er gewoon twee aangehangen. Hebben ze altijd genoeg water
Bij mijn Pets Place hebben ze ze wel. En anders kunnen ze m bestellen. De kooi hebben ze toen ook besteld, want omdat ze een chronisch ruimtegebrek hebben daar, hebben ze niet altijd alles op voorraad.
Ja maar is het niet de bedoeling dat je het water ververst en gelijk even het tuutje schoonmaakt? Ik heb nu gemerkt dat zo'n ding behoorlijk snel verstopt kan raken als ze net gegeten hebben en gaan drinken, zit er allemaal natte troep aan zo'n flesjequote:Op vrijdag 4 september 2009 08:56 schreef Sjowhan het volgende:
[..]
Het grootste voordeel van de sippy's is dat deze van boven te openen zijn; ik kan dus met een fles gevuld met kraanwater de sippy's bijvullen, en hoef deze niet de demonteren..
Het tuutje is niet echt heel vies, en maak de fles sowieso schoon als ik de kooi schoonmaak (dit is om de 5 dagen).quote:Op vrijdag 4 september 2009 08:58 schreef CherryLips het volgende:
[..]
Ja maar is het niet de bedoeling dat je het water ververst en gelijk even het tuutje schoonmaakt? Ik heb nu gemerkt dat zo'n ding behoorlijk snel verstopt kan raken als ze net gegeten hebben en gaan drinken, zit er allemaal natte troep aan zo'n flesje.
Oh, heten die zoquote:Op vrijdag 4 september 2009 09:00 schreef Sjowhan het volgende:
[..]
Als ik het goed, heb, is 't zo'n drinkfles waarvan jij net een foto hebt gepost
Ah, die ken ik welquote:Op vrijdag 4 september 2009 09:29 schreef zoeperzazke het volgende:
Nee, dat zijn bunny's of gewoon rooie doppen. Biba's zijn wit transparant met een groene dop en een extra lange tuut. Echt mijn absolute favoriet
[ afbeelding ]
Het gaat prima met de dames. Ze worden groot.quote:Op donderdag 3 september 2009 21:48 schreef 4EverBlackEyed het volgende:
[..]
Zo geweldadig zijn ze hier nou ook weer niet![]()
Al had ik ooit wel een cavia die zo erg aan de tralies ging hangen, dat ik vreesde voor haar tanden.
Hoe gaat het verder met de dames?
Zijn ze nu al gewend aan alles?
Ik moet altijd zo lachen als jij een beschrijving van je beestjes geeft.quote:Op vrijdag 4 september 2009 19:15 schreef Queen_Minny het volgende:
[..]
Het gaat prima met de dames. Ze worden groot.
Prestly heeft denk ik een langhaar in de familie. Ze heeft voor een gladhaar hele lange haren, 2 absurd lange plukken achter dr oren, en dr snorharen kan je vlechten.Ik zal eens kijken of ik er een foto van kan maken. Het ziet er zo koddig uit die 2 lange plukken die boven dr oren uit komen.
![]()
Ze zijn erg leuk. Elvis is de knuffeldoos, ze word helemaal blij als ze mag knuffelen en vind alles en iedereen lief. Ze kruipt rustig tegen de rotweiler aan alsof het een speelgoed beestje is waar ze mee mag knuffelen en spelen. Ze vind alles best als er maar eten drinken en knuffels zijn.
Pestly is de tegenpool van Elvis, en de baas in het hok. Elvis word wel eens flink gestraft omdat ze in de weg van Prestly zit. Maar.... Haal Elvis 2 seconden weg... dan zet ze een strot op en weet ze zich geen raad. Ze haalt de hele kooi overhoop en gaat dan op het huisje om dr vriendinnetje zitten whiepen, en niet zachtjes ook. Vaak zet ik Elvis dan maar terug zodat Prestly dr kop houd.![]()
Grote bek maar klein hartje.
Ach, wat naar.quote:Op zondag 6 september 2009 23:36 schreef miss-piggy het volgende:
Mijn lieve kleine dikzakje is er niet meer![]()
Hij mocht maar 3 jaar bij mij zijn![]()
[ afbeelding ]
ik mis hem nu alkheb niet eens goed afscheid kunnen nemen
Bah wat klote.quote:Op zondag 6 september 2009 23:36 schreef miss-piggy het volgende:
[ afbeelding ]
Ik weet hoe het is, sterkte met het verlies!!quote:Op zondag 6 september 2009 23:36 schreef miss-piggy het volgende:
[ afbeelding ]
*Kwijlt over het beeldscherm...quote:Op dinsdag 8 september 2009 17:26 schreef miss-piggy het volgende:
Welkom, kleine Oscar!![]()
[ afbeelding ]
Fokt ie ook voor de show? Is het een bekende naam?quote:Op dinsdag 8 september 2009 18:44 schreef Csbs het volgende:
Na een paar jaar ging m'n vader cavia's fokken. Hij heeft nu van iedere soort een aantal rondhuppelen. Maar de Tessel cavia's vind ik zo schattig! Ik zal eens kijken of ik aan foto's kan komen.
quote:Op dinsdag 8 september 2009 17:26 schreef miss-piggy het volgende:
Welkom, kleine Oscar!![]()
[ afbeelding ]
Met wie hebben wij het genoegen..?quote:
Nee hoor, gewoon omdat hij die beestjes zo leuk vindtquote:Op dinsdag 8 september 2009 19:52 schreef zoeperzazke het volgende:
[..]
Fokt ie ook voor de show? Is het een bekende naam?
Oei das wel weinig.quote:Op woensdag 9 september 2009 00:20 schreef miss-piggy het volgende:
volgens mij is die van mij of veel te licht, of simpelweg jonger dan ze zeiden...
Oscar weegt namelijk 140 gram![]()
morgen maar weer even op de weegschaal, misschien dat ik scheel keek of iets in die richting
Mja, 140 gram is gewoon veel te licht, en zeker gezien het beestje, zal hij ook geen 6-8 weken zijnquote:Op woensdag 9 september 2009 08:00 schreef zoeperzazke het volgende:
140 gram is veel te licht om bij mama weg te mogenJe houdt er altidj veel zwakkere dieren door, arme stakker. Bijvoeren zou ik niet doen zolang hij goed zelfstandig eet. Wel zou ik het geslacht nog 10 keer controleren en als je nog twijfelt even een foto op het forum posten, want als zo'n trut uit de dierenwinkel zulke jonge zwakke dieren verkoopt dan hebben ze het geslacht meestal ook wel mis (of goed gegokt... maar echt kunnen seksen, dat lukt ze 9 van de 10 keer niet). Ik snap echt niet waarom mensen nog cavia's in dierenwinkels kopen, zo hou je deze ellende alleen maar in stand, er is zo'n groot aanbod van gezonde caafjes bij goede fokkers.....
Zit ie bij een beertje of zeugje nu?
Nou dan stond ik vanmiddag nog in de winkel (in de hoop dat het heel druk is) om dat wijf eens flink te kakken te zetten.quote:Op woensdag 9 september 2009 00:36 schreef miss-piggy het volgende:
kheb m natuurlijk nog maar net, maar tot nu toe zit hij wel flink aan de hooi en eet hij ook wel droogvoer. Meneer gaat helemaal in het voerbakje zittenNu past het nog.
Zal mij niks verbazen dat hij nog niet eens 2 weken is, en anders heeft hij zeer weinig gegeten inderdaad!
En de dierenwinkelmevrouw zei dat zijn gewicht hoog genoeg was om bij de moeder weg te kunnen![]()
overigens is het wel een actief en nieuwschierig beestje
Oh meidquote:Op woensdag 9 september 2009 15:52 schreef miss-piggy het volgende:
mijn reden om wel 1 bij de dierenwinkel te halen:
Ik weet dat ze dan een goed huisje krijgen, de arme stakkers, het liefst neem ik ze ook allemaal mee. Bij caviafokkers twijfel ik niet dat ze bij een slechte verzorgers terecht komen. In de dierenwinkel kopen mensen ze vaak omdat ze leuk zijn en weinig verstand van cavia's hebben. Ik wil ook dat cavia's uit de dierenwinkel een goed leven krijgen.
Momenteel is Oscar nog alleen, mag geen meerdere cavia's van mijn oudersIk weet wel dat het beter is om meerdere te hebben (en zodra ik uit huis ben, komen er meer). Maar tekort aan aandacht zal deze zeker niet krijgen! Kreeg Bruno overigens ook niet. Ik vind het alleen sneu dat Oscar in de eerste deel van zijn leven helemaal geen cavia meer te zien krijgt.
Oscar eet goed en is echt superactief en nieuwschierig nieuwsgierig. Ik merk gelijk dat hij veeeel actiever is dan Bruno in het begin. Oscar zijn grootste bezigheid momenteel is om zichzelf in het voerbakje te proppen, zijn voer opwarmen en dan oppeuzelen
quote:Op woensdag 9 september 2009 20:29 schreef zoeperzazke het volgende:
Een dierenwinkel die beweert dat 140 gram groot genoeg is om bij mama weg te geven, zou ik in geen enkel advies geloven. Het is dan ook dikke bullshit dat ze geen groenten of fruit mogen. Baby's eten vanaf dag 2 al voorzichtig mee aan de grapjes groenvoer, zo verschrikkelijk lief is dat om te zien! Ze behoren er dus mee op te groeien en niets anders gewend te zijn (naast het goede hardvoer natuurlijk). Dus zeker vandaag nog rustig opbouwen, daar doe je niets fout mee!
Ik begrijp wel dat het moeilijk is om die stakkers uit de dierenwinkel te weerstaan, maar als je een stumpertje wilt zijn er ook genoeg opvangen of desnoods nog particulieren op MP. Met kopen in een dierenwinkel hou je het alleen maar in stand, je kunt niet alle zielepieten redden helaas. Ik weet heel goed hoe moeilijk het is, ik ben zelf onlangs nog gezwicht voor zieke Felix in het tuincentrum omdat ik direct een klik had met dat beestje.... Na 2 maanden hard zorgen is hij alsnog heel plots overleden. Maar wij hebben wel de dierenartsrekening van 80 euro aan het tuincentrum gepresenteerd die ze met een zuur gezicht hebben betaald, dus hopelijk is dat wel een leermoment geweest. Maar een relatief gezond dier uit de dierenwinkel halen, daarmee hou je volledig de markt in stand....
Hoe verleidelijk het ook is, ik hoop dat je voor je tweede caafje een verstandiger besluit maakt. En dan hoef je je niet aangevallen te voelen (iedereen zwicht gewoon soms 100% voor zo'n lief kopje), want dat is ook niet de bedoeling. Soms is het moeilijk om hard te zijn.
Waarom precies mag er geen tweede cavia bij? En waarom kun je je ouders er niet van overtuigen hoeveel beter het is voor een cavia om samen te zij? Natuurlijk geef je het beestje veel zorg en liefde en heeft ie het niet slecht, maar een cavia is altijd gelukkiger met een soortgenootje. Al geef je een cavia 2 uur volle aandacht per dag, da's nog 22 uur alleen....
Heb je het geslacht nu al zeker bekeken?
Ik neem aan dat ze in de dierenwinkel geen groenvoer krijgen, dus idd langzaam wennen en opbouwen.quote:Op woensdag 9 september 2009 16:40 schreef miss-piggy het volgende:
kheb trouwens nog 1 vraag: op de doos van de dierenwinkel (), stond dat ze de eerste 2 weken nog geen groente en fruit mogen hebben. Lijkt mij best wel onzin, want in de natuur hebben ze ook geen pak gerty of evert aan een struik hangen. Dus langzaam wennen en opbouwen?
Zolang dit kleintje de zorg en aandacht krijgt die hij verdient zie ik niet in waarom het geen gezonde gelukkige cavia kan worden. Tuurlijk hebben de meeste cavias er het liefst een hele groep soortgenootjes bij, maar helaas is dat niet voor iedereen weg gelegd. Ik zie liever een enkele caaf die goed verzorgd word dan een koppeltje dat door verwaarlozing sterft.quote:Op donderdag 10 september 2009 00:52 schreef CherryLips het volgende:
Dan had je eigenlijk geen cavia moeten nemen. Ik mocht ook een cavia. Eén cavia. In een niet zo grote kooi. De kooi heb ik, maar daar zit nu een dikke hamster in.
Gelukkig is er niets ernstigs aan de hand met Simplyquote:Op donderdag 10 september 2009 23:37 schreef Queen_Minny het volgende:
[..]
Zolang dit kleintje de zorg en aandacht krijgt die hij verdient zie ik niet in waarom het geen gezonde gelukkige cavia kan worden. Tuurlijk hebben de meeste cavias er het liefst een hele groep soortgenootjes bij, maar helaas is dat niet voor iedereen weg gelegd. Ik zie liever een enkele caaf die goed verzorgd word dan een koppeltje dat door verwaarlozing sterft.
En mijn Simply zit ook alleen. Die heeft pas een vriendje geaccepteerd toen hij 6 was. Nu is zn vriendje dood en weigert hij weer stellig elk soortgenootje toe te laten in zn kooi. Op schoot vind hij de bovenbuurvrouwen best interessant, maar zodra je er een in de kooi zet scheurt ie t liefst hun oren eraf.![]()
Maar, wel de volgende cavia bij een fokker kopen Piggy.Het is zeer moeilijk al die schattige snoetjes te weerstaan en ze allemaal mee te nemen, maar bij de fokker weet je zeker dat je een gezonde caaf krijgt, en je houd de zielige dierenwinkel diertjes niet in stand.
![]()
Ik heb toch geprobeerd Simp aan de dames te koppelen. Met zn 3en is nog leuker dan met zn 2en dacht ik.
Simply dacht van niet. Op schoot wilt hij best even met ze kroelen en bij ze zitten, maar zodra ze maar in de buurt van de kooi komen grijpt ie ze. Prestly moest het bezuren met een flinke snee in haar oortje.![]()
Ik geef het op met die ouwe zeikert. Hij is liever de zielige oude man, dan de oude man die 2 jonge meiden helemaal voor zichzelf heeft.
Ow en van de week even bij de DA geweest met de oude dibbes. Hij had allemaal poep aan zn kont zitten dus ik dacht dat ie een beetje ziekjes was. Gelukkig is er niks aan de hand met m. Het is gewoon ouderdom, hij kan zn eigen kont niet meer schoonmaken. Dat moet ik nu voor m doen. Dus, tot Simply's grote ergernis gaat ie om de dag met zn kont in bad. Zelfs cavias moeten hun bipjes schrobben
.
En is het normaal dat cavias grijs worden? Simply krijgt een hele grijze snoet, het ziet er wel schattig uit.
quote:Op vrijdag 11 september 2009 07:51 schreef zoeperzazke het volgende:
Cavia's kunnen zeker hun kleur verliezen. Kijk maar naar deze foto: de linker was ooit net zo stralend diep van kleur als de rechter.
[ afbeelding ]
En Queen-Minny, tuurlijk heb je gelijk dat je beter 1 goed verzorgde dan 2 zwaar verwaarloosde cavia's kunt hebben. En er zijn inderdaad cavia's die héél, héél moeilijk te koppelen zijn. Mijn Iwi bijt ook naar iedereen en tolereert niemand om haar heen. Pas de 10e koppelpoging was raak, en nu vormt ze al jaren een gelukkig duo met Oger, maar alle caafs daarvoro heeft ze keihard weggejaagd, ook beren.
Maar als je dan goed bent voor je cavia en hem alle zorg wilt geven die hij nodig heeft, dan is het gewoon raar dat je niet die kleine moeite neemt van het kopen van een tweede cavia. Want bijna iedere cavia is echt zo veel gelukkiger met een vriendje. Het past in dezelfde kooi, en het kost praktisch niets meer dan 1 cavia, want bodembedekking, hooi, voer en groenvoer heb je toch al in huis. En het is gewoon veel gezelliger als ze met zijn tweetjes zijn....
Een kerel kun je nog op bepaalde manieren omkopen, bij je ouders valt dat denk ik niet zo goedquote:Op zaterdag 12 september 2009 18:10 schreef Queen_Minny het volgende:
[..]
![]()
Nou Simp bereid je maar voor.
2 cavias is altijd leuker dan 1. En 3 is weer leuker dan 2 enz enz.![]()
Het kost ook geen cent meer, en waar er 1 kan eten kunnen er 2 ook eten. Alleen jammer dat Piggy nog bij haar ouders woont die het niet willen hebben. Maar ik geloof wel dat ze goed voor dat humpedingetje zal zorgen. En misschien kan even flink zeuren nog wat opleveren (wijst naar hard NEE! gillend vriendje)![]()
Als het mij lukt bij mn vent, moet het haar lukken bij haar ouders.
*daar ging een beker thee over mijn beeldscherm*quote:Op zaterdag 12 september 2009 18:23 schreef CherryLips het volgende:
[..]
Een kerel kun je nog op bepaalde manieren omkopen, bij je ouders valt dat denk ik niet zo goed.
quote:Op zaterdag 12 september 2009 18:23 schreef CherryLips het volgende:
[..]
Een kerel kun je nog op bepaalde manieren omkopen, bij je ouders valt dat denk ik niet zo goed.
Hopelijk is het niet iets ernstigs...quote:Op zaterdag 12 september 2009 22:02 schreef Queen_Minny het volgende:
[..]
![]()
Misschien verbazen ze je.![]()
Ik moet van de week met Simply weer naar de DA. Het was net tijd voor zn bipsbad , en ik vond een bult op zn bipsje. Het is een beetje geel/wittig met rode adertjes.![]()
Het lijkt geen pijn te doen, ik mag er gewoon aanzitten. Hij eet en drinkt normaal en verder lijkt er niks mis.
Eergisteren had ie die bult nog niet, zo lang kan ie er nog niet zitten. Iemand enig idee wat het is?
Ow en hier de beloofde fotos van Prestly dr lange oorplukken. Onder protest kon ik een paar fotos maken.[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
quote:Op dinsdag 15 september 2009 19:53 schreef Guppyfriend het volgende:
Mogen cavia's eigenlijk appel? Ik heb hier namelijk 5 elstars en ze zijn zooo vies
Waarom eigenlijk?quote:Op dinsdag 15 september 2009 20:09 schreef Nonneke het volgende:
[..]
![]()
wel even klokhuis/pitjes eruit halen![]()
Hier zijn ze er dol op, maarja eigenlijk zijn ze hier dol op alles
Dankje, Guppyfriend. Het is een prachtige grote kooi. Als ik caafjes neem dan wil ik ook zoiets als dat. Vandaar.quote:Op zaterdag 19 september 2009 18:22 schreef Guppyfriend het volgende:
Die van de cavia's komt van Pet's Place. Ze hadden m daar niet in de winkel, maar ze kunnen hem wel gewoon bestellen. Ze komen ook in een lichtere tint blauw, maar nu heb ik twee dezelfde.
Die van Tommie is dezelfde, maar komt van de Huisdiervoordeelshop. Die was wel goedkoper, maar ach.
Het is een Ferplast Rabbit 100 DeLuxe (mocht je ook willen bestellen).
... En bedankt voor de kosten, Sjowhan!quote:Op maandag 21 september 2009 14:50 schreef Sjowhan het volgende:
Eventueel ook wel online te bestellen via Zooplus (daar kost de kooi incl verzendkosten EUR 56,90). Heb 't zelf daar ook besteld, en geen problemen
quote:Op zaterdag 19 september 2009 15:19 schreef MariaEtcetera het volgende:
En in het kader van de happy newlyweds gooi ik hier nog even een fotootje van echte cavia-liefde: eten delen!
[ afbeelding ]
Dat was toch die ene die niet zo goed verzorgd werd?quote:Op maandag 21 september 2009 17:32 schreef muisje-eliza het volgende:
caaf waar ik van de zomer op paste is dood![]()
![]()
![]()
nu willen ze 1 nieuwe *zucht*
vorige topic geloof ik. Hoogbejaarde caaf van de burenquote:Op maandag 21 september 2009 18:55 schreef Guppyfriend het volgende:
[..]
Dat was toch die ene die niet zo goed verzorgd werd?
Dankjewel! Dan zet ik haar kooi ook gewoon in de woonkamerquote:Op woensdag 23 september 2009 11:52 schreef zoeperzazke het volgende:
Ik ken helaas zo geen dierenartsen in de buurt van Den Haag. Let er in ieder geval op dat je een DA kiest met veel ervaring en die gebruik maakt van een gasnarcose.
Zeker aangezien de beren gescheiden leven is het geen probleem als ze het zeugje ruiken of zien. Over het algemeen reageren beren niet sterk op zeugen in dezelfde kamer, maar gaan ze pas prrrrrrrrrrrten als ze het zeugje echt neus-tot-neus (of kont) ruiken, of als ze nog de luchtjes van haar op jouw trui ruiken bv.
Succes met de castraties!
Ik kan je in dat geval wel een dierenarts in Den Haag AFRADEN: I. Palgi die bij dierenpraktijk Het Zicht werkt. Op internet staat hij te boek als een knaagdierenspecialist, maar ik ben er eens geweest met mijn beertje toen die door mijn andere beertje gebeten was. Alhoewel de wondjes overduidelijk beten waren, weigere hij dat te geloven en pulkte hij de korstjes die nog helemaal vastzaten met haar en al van mijn cavia (die het uitgilde!). Toen ik hem vroeg de nageltjes van mijn beertje te knippen, knipte hij een stuk van de teen af. Hij wilde dit dichtbranden, maar de brander deed het niet en toen hij zich om had gedraaid om een andere brander te pakken was hij blijkbaar vergeten welk voetje het betrof en brandde hij HET GEZONDE VOETJE dichtquote:Op woensdag 23 september 2009 11:53 schreef 4EverBlackEyed het volgende:
Ik zoek ook nog een goede dierenarts in Den Haag.
quote:Op woensdag 23 september 2009 13:05 schreef Spunks het volgende:
[..]
Ik kan je in dat geval wel een dierenarts in Den Haag AFRADEN: I. Palgi die bij dierenpraktijk Het Zicht werkt. Op internet staat hij te boek als een knaagdierenspecialist, maar ik ben er eens geweest met mijn beertje toen die door mijn andere beertje gebeten was. Alhoewel de wondjes overduidelijk beten waren, weigere hij dat te geloven en pulkte hij de korstjes die nog helemaal vastzaten met haar en al van mijn cavia (die het uitgilde!). Toen ik hem vroeg de nageltjes van mijn beertje te knippen, knipte hij een stuk van de teen af. Hij wilde dit dichtbranden, maar de brander deed het niet en toen hij zich om had gedraaid om een andere brander te pakken was hij blijkbaar vergeten welk voetje het betrof en brandde hij HET GEZONDE VOETJE dicht![]()
Terwijl dit alles gebeurde was hij geïntresseerder in mijn universitaire titel dan in mijn beertje, en ik ging er met een bebloed vest en zweet op mijn voorhoofd weg. Echt een slager is het, ik moet er niet aan denken dat hij in de buurt van mijn beertjes balletjes zou komen
Ik weet niet of Delft dichtbij genoeg is? Mijn moeder heeft hele goede ervaringen met de Dierendokters in Delft.quote:Op woensdag 23 september 2009 13:05 schreef Spunks het volgende:
[..]
Ik kan je in dat geval wel een dierenarts in Den Haag AFRADEN: I. Palgi die bij dierenpraktijk Het Zicht werkt. Op internet staat hij te boek als een knaagdierenspecialist, maar ik ben er eens geweest met mijn beertje toen die door mijn andere beertje gebeten was. Alhoewel de wondjes overduidelijk beten waren, weigere hij dat te geloven en pulkte hij de korstjes die nog helemaal vastzaten met haar en al van mijn cavia (die het uitgilde!). Toen ik hem vroeg de nageltjes van mijn beertje te knippen, knipte hij een stuk van de teen af. Hij wilde dit dichtbranden, maar de brander deed het niet en toen hij zich om had gedraaid om een andere brander te pakken was hij blijkbaar vergeten welk voetje het betrof en brandde hij HET GEZONDE VOETJE dicht![]()
Terwijl dit alles gebeurde was hij geïntresseerder in mijn universitaire titel dan in mijn beertje, en ik ging er met een bebloed vest en zweet op mijn voorhoofd weg. Echt een slager is het, ik moet er niet aan denken dat hij in de buurt van mijn beertjes balletjes zou komen
Ik moet zeggen dat ik wel onder de indruk ben van de site van de dierendoktersquote:Op zondag 27 september 2009 22:22 schreef The_Tankgirl het volgende:
[..]
Ik weet niet of Delft dichtbij genoeg is? Mijn moeder heeft hele goede ervaringen met de Dierendokters in Delft.
Ik weet alleen niet de naam van de dierenarts, maar ze hebben daar in ieder geval 1 iemand zitten die zelf heel veel met cavia's bezig is. Deze heeft ook de cavia van mijn moeder met succes geopereerd.
Zelf heb ik ook goede ervaring met een andere dierenarts, alleen is deze met pensioen gegaan, en heeft alles overgedragen aan de Dierendokters.
Ook is mij toentertijd deze dierenarts aangeraden:
http://www.kalverbos.nl/
Alleen had deze toen (en nu ook weer), een klantenstop, en verwijzen zij ook naar Dierendokters.
@zoeperzazke: Gefeliciteerd!
Maak je dat niet schoon?? Ik heb hetzelfde hok, maar ik veeg die losse zooi ook altijd bij elkaar met een handveger en blik. En het beetje droog zaagsel dat erin ligt veeg ik altijd even door de natte plekken, zodat die ook schoon zijn. En ik stofzuig het hele hok ook regelmatig uit. Vind het een beetje viezig om op die plekken zo nieuwe ondergrond te gooien eigenlijk. Bovendien is het ook een geweldige broeiplek voor schimmels en je kan er zelf maaien van in je hok krijgen als je hem niet goed schoon houdt. Heb dat zelf helaas meegemaakt afgelopen zomer, en dan maak ik em dus nog helemaal goed schoon ook elke week. In de zomer maak ik het hok ook regelmatig schoon met water en natuurazijn en dan schrob ik al die plekken er ook weer uit. Het hok ziet er dan als nieuw uitquote:
quote:Op donderdag 1 oktober 2009 15:54 schreef ivetje het volgende:
[..]
Maak je dat niet schoon?? Ik heb hetzelfde hok, maar ik veeg die losse zooi ook altijd bij elkaar met een handveger en blik. En het beetje droog zaagsel dat erin ligt veeg ik altijd even door de natte plekken, zodat die ook schoon zijn. En ik stofzuig het hele hok ook regelmatig uit. Vind het een beetje viezig om op die plekken zo nieuwe ondergrond te gooien eigenlijk. Bovendien is het ook een geweldige broeiplek voor schimmels en je kan er zelf maaien van in je hok krijgen als je hem niet goed schoon houdt. Heb dat zelf helaas meegemaakt afgelopen zomer, en dan maak ik em dus nog helemaal goed schoon ook elke week. In de zomer maak ik het hok ook regelmatig schoon met water en natuurazijn en dan schrob ik al die plekken er ook weer uit. Het hok ziet er dan als nieuw uit
Ik spoel hem eigenlijk alleen buiten uit in de zomer. Maar ik heb inderdaad ook een bad, dus daar kan ie ook makkelijk in. Goede tipquote:Op donderdag 1 oktober 2009 15:59 schreef Nonneke het volgende:
[..]
dat dacht ik ook, zo zonde van de bak ! van die gele plekken in je mooie bak, die er alleen met harpic uitgaan
![]()
Meestal spoel ik de bak van de chins even onder de douche af met een borsteltje, eens in de zoveel tijd met een sopje.
Voor degene die dat gaat proberen, zorg voor frisse luchtquote:Op donderdag 1 oktober 2009 16:39 schreef CherryLips het volgende:
Ik kreeg laatst een tip van iemand: azijn koken en even in laten werken op de vieze plekken. Ik heb het met m'n hamsters niet echt nodig want die piesen in hun zandbakmaar misschien kan iemand hier het eens testen
.
Die maak ik ook schoon hoor, heb ik alleen geen foto van gemaaktquote:Op donderdag 1 oktober 2009 15:54 schreef ivetje het volgende:
[..]
Maak je dat niet schoon?? Ik heb hetzelfde hok, maar ik veeg die losse zooi ook altijd bij elkaar met een handveger en blik. En het beetje droog zaagsel dat erin ligt veeg ik altijd even door de natte plekken, zodat die ook schoon zijn. En ik stofzuig het hele hok ook regelmatig uit. Vind het een beetje viezig om op die plekken zo nieuwe ondergrond te gooien eigenlijk. Bovendien is het ook een geweldige broeiplek voor schimmels en je kan er zelf maaien van in je hok krijgen als je hem niet goed schoon houdt. Heb dat zelf helaas meegemaakt afgelopen zomer, en dan maak ik em dus nog helemaal goed schoon ook elke week. In de zomer maak ik het hok ook regelmatig schoon met water en natuurazijn en dan schrob ik al die plekken er ook weer uit. Het hok ziet er dan als nieuw uit
quote:Op vrijdag 2 oktober 2009 11:24 schreef MariaEtcetera het volgende:
Aaah Nonneke, die zwarte (dat was toch Paolo?) die staat er steeds zo parmantig bij op die foto's!
![]()
![]()
En die van de mams van Tankgirl lijkt idd wat op een muis, door dat grijs met die rozige oortjes! Wel een lief kopje
quote:Op vrijdag 2 oktober 2009 13:52 schreef ivetje het volgende:
Beetje offtopic, maar jullie moeten echt de film Bedtime Stories gaan kijken!!! Daar zit een mega-schattige cavia in met bolle ogen![]()
[ afbeelding ]
Ik geloof dat ik dat advies ook eens kreeg ivm m'n konijnenhok. Heb het alleen nooit geprobeerd. Dus ik ben eigenlijk ook wel benieuwdquote:Op donderdag 1 oktober 2009 16:39 schreef CherryLips het volgende:
Ik kreeg laatst een tip van iemand: azijn koken en even in laten werken op de vieze plekken. Ik heb het met m'n hamsters niet echt nodig want die piesen in hun zandbakmaar misschien kan iemand hier het eens testen
.
Nope, nog niet. Maar zodra hij op dvd is ga ik hem wel aanschaffen. Cavia's in films zijn zo tof! Die in bedtime stories is ook echt heel grappig en maak gewoon cavia-geluid (hij kan dus niet praten gelukkig). Het is echt een hele schattige cavia, ik wil er ook zo1!!quote:
Als de beestjes bij mij een schoon hok krijgen, doe ik alles gelijkquote:Op donderdag 1 oktober 2009 15:54 schreef ivetje het volgende:
[..]
Ik heb ook wel een bad, maar ook ik doe het gewoon met de emmerquote:Op zaterdag 3 oktober 2009 10:11 schreef Sjowhan het volgende:
[..]
Als de beestjes bij mij een schoon hok krijgen, doe ik alles gelijk.
Aangezien ik geen bad heb, en de kooi te groot is voor het aanrecht/gootsteen, doe ik de schoonmaak met behulp van een emmer. Met koud water voorspoelen, daarna met heet water & allesreiniger hok schrobben, en met heet water afspoelen.
http://www.soer.nl/shop/images/GootsteenZeefWit251.JPG <- zoiets in je putje ?quote:Op zaterdag 3 oktober 2009 15:02 schreef Guppyfriend het volgende:
Ja, maar ik ben altijd zo bang dat mijn bad dan verstopt gaat raken...Ik bedoel, met al die restjes Hemparade en zo.
Heb ikquote:Op zaterdag 3 oktober 2009 15:14 schreef Nonneke het volgende:
[..]
http://www.soer.nl/shop/images/GootsteenZeefWit251.JPG <- zoiets in je putje ?
putjes iddquote:Op zaterdag 3 oktober 2009 16:07 schreef Guppyfriend het volgende:
[..]
Heb ikAlleen voor de haren al
Ik ben nogal panisch over mijn putjes... Smetvrees is me onbekend, ik ben ook geen huishoudelijk type, maar putjes vind ik zooo vies
Als je met een stoffer de restjes hemparade in de prullenbak veegt, heb je daar nagenoeg geen last vanquote:Op zaterdag 3 oktober 2009 15:02 schreef Guppyfriend het volgende:
Ja, maar ik ben altijd zo bang dat mijn bad dan verstopt gaat raken...Ik bedoel, met al die restjes Hemparade en zo.
Leuk !quote:Op zondag 4 oktober 2009 00:03 schreef Nieners het volgende:
Ik zit eraan te denken om 2 caafjes te nemen, maar ben er nog niet helemaal over uit.
Ze komen bij mij op de kamer te staan waar ik eigenlijk de meeste tijd doorbreng (plus waar ze veilig zijn voor mijn zusje van 4.
Hebben meer mensen cavia's op de kamer staan? Hoe is dat 's nachts vooral?
En is MP een goede plek om eraan te komen? Op dit moment heb ik 2 CH teddy's op het oog die hier in de buurt wonen + stamboom dus dat zit wel goed denk ik.
quote:Op donderdag 8 oktober 2009 16:25 schreef CherryLips het volgende:
Kun je er geen Halloweenpompoen van maken?
Azijn werkt heel goed tegen dat soort vlekkenquote:Op donderdag 1 oktober 2009 15:59 schreef Nonneke het volgende:
[..]
dat dacht ik ook, zo zonde van de bak ! van die gele plekken in je mooie bak, die er alleen met harpic uitgaan
![]()
Meestal spoel ik de bak van de chins even onder de douche af met een borsteltje, eens in de zoveel tijd met een sopje.
Dat is prima te doen hoor! Ik zelf heb 2 cavia's op mijn kamer staan samen met een konijn die in een ander hok zit. Vooral 's avonds is vooral het konijn druk bezig om aan de tralies te pingen, maar 's nachts hoor je de caafs vaak niet eens. Juist die lieve geluidjes die je wel hoort doen het hem. Cavia'squote:Op zondag 4 oktober 2009 00:03 schreef Nieners het volgende:
Ik zit eraan te denken om 2 caafjes te nemen, maar ben er nog niet helemaal over uit.
Ze komen bij mij op de kamer te staan waar ik eigenlijk de meeste tijd doorbreng (plus waar ze veilig zijn voor mijn zusje van 4.
Hebben meer mensen cavia's op de kamer staan? Hoe is dat 's nachts vooral?
En is MP een goede plek om eraan te komen? Op dit moment heb ik 2 CH teddy's op het oog die hier in de buurt wonen + stamboom dus dat zit wel goed denk ik.
Eet ze wel goed?quote:Op maandag 19 oktober 2009 17:00 schreef Spunks het volgende:
Ik heb een vraagje over mijn nieuwe zeugje, nu 8 weken oud. Het gaat echt prima met haar, maar vanmiddag besloot ik even haar tandjes te bekijken. Het viel me op dat haar voortanden boven en onder niet op elkaar aansluiten; haar boventandjes staan wat meer naar rechts. Is dit een probleem? Is er een oplossing? Bestaan er cavia-beugeltjes?
Ja als een bouwvakker! Ze zit perfect op gewicht en is actief en stoer, een kleine brutale ondeugd. Gewoon maar in de gaten houden dan?quote:
Volgens mij zegt ze juist dat ze NIET op elkaar staan, toch? En aangezien caafje wel eet, lijkt er niets aan de hand?quote:Op maandag 19 oktober 2009 19:01 schreef zoeperzazke het volgende:
Als de tanden op elkaar staan is dat geen goed teken. In de meeste gevallen duidt dit op een verkeerde stand van de kaken en dat ze nu al vergroeiingen toont is zeker niet fijn. Een zeer ervaren da zou op een rontgen en door te voelen vast kunnen stellen wat er exact mis is. Zelf moet je in ieder geval rekening houden met vervelende kiesproblemen in de toekomst.
Waar heb je het diertje gekocht?
Oh, typo, maar ik zit ziek thuis vandaag dus heb een goed smoesjequote:Op maandag 19 oktober 2009 20:00 schreef Lyssa het volgende:
[..]
Volgens mij zegt ze juist dat ze NIET op elkaar staan, toch? En aangezien caafje wel eet, lijkt er niets aan de hand?
Ik bedacht me later dat ik je helemaal niet wilde laten schrikken met doenscenario'squote:Op maandag 19 oktober 2009 20:36 schreef Spunks het volgende:
en MariaEtcetera, wat een naar verhaal, brrrr!
Haha maakt niet uitquote:Op maandag 19 oktober 2009 21:42 schreef MariaEtcetera het volgende:
[..]
Ik bedacht me later dat ik je helemaal niet wilde laten schrikken met doenscenario'sIk bedoel, wat er met Dinkie was was zeker naar, maar ik heb geen idee hoe vaak zoiets voor komt bij cavia's
![]()
Ik bedoelde het alleen als ehh. Opsteker. I guess. For lack of a better term![]()
Dus sorry voor het overdadige dramatische effect
Wat een lieve cavia'tjes en leuke namen! Ik vind die langhaartjes er zo schattig uit zien, met hun krulletjes. Leuk hok ook! En die blauwe oogjesquote:Op zaterdag 24 oktober 2009 13:24 schreef elvira88 het volgende:
Ik heb sinds 2 weken twee cavia meisjes. Josje en Bente. Ze zijn zusjes (is dat te zien?)
Het zijn merino caviaatjes, vandaar de krullen.
groetjes elvira
Bedankt voor je reactie zo snel! Mijn kooi is 120x60, voor de drie zeugjes. Ik denk niet dat daar nog een beertje bij past. Als het echt uit de hand gaat lopen en als ik nog een keer een wondje vind koop ik wel een kooi van 140x60. Dit hok is echt net nieuw dus die kan ook nog voor een goede prijs weg. Met andere woorden, een nieuw hok is geen probleem. Of ik koop er een kleinere kooi voor haar en een beertje bij. Zou een lief zeugje ook niet bij haar kunnen? Misschien is het ook wel gewoon kibbelen hoor, maar het is voor mij alweer een tijdje geleden dat ik cavia's had en dit herken ik niet. Probleem is ook dat we haar niet weer terug kunnen doen, want dan moeten de andere 2 ook (ze komen uit de opvang en dit staat in het contract). En ik vind dit eigenlijk wel de liefste van de 3quote:Op zondag 1 november 2009 16:25 schreef zoeperzazke het volgende:
Het kan ook zijn dat je huidige kooi al te klein is voor ze (120x60 is toch wel een minimum voor 3 forse caafs) en dat ze elkaar daarom in de weg lopen.
Borsteltjesquote:Op zondag 1 november 2009 19:01 schreef 1UP het volgende:
Mijn caaf'sZijn 2 mannetjes, Dodo, en Spike
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
En broedelijk naast mekaar te eten van verse hooi![]()
[ afbeelding ]
Die van mij slepen het bakje met hard voer naar hun hokje, lekker makkelijkquote:Op zondag 1 november 2009 19:27 schreef oddeyed het volgende:
1UP, leuke cavia's! Ik had vroeger ook 2 borstel zeugjes. Dat houten boogje heb ik ook en als 1 van de dames daaronder gaat gooit ze hem omhoog en door het hele hok
Jaquote:
Ik heb beiden.quote:Op maandag 2 november 2009 11:30 schreef Natalie het volgende:
Wat is eigenlijk het beste, het hooi los in de kooi leggen of een hooiruifje gebruiken?
Die fotoquote:Op maandag 2 november 2009 20:19 schreef zoeperzazke het volgende:
Ik vind dat buikje er zeer ongezond uitzien hoorIk zou het echt laten checken bij de dierenarts, beter een keer teveel dan te weinig. Dat het terug aangroeit is mogelijk, maar normaal is het absoluut niet.
Ruiven zijn geen probleem hoor, ook niet met jonge dieren. Ze vinden het vaak wel leukMaar dan wel met wijde spijlen!
[ afbeelding ]
Hiervoor gebruikte ik altijd hooiballen, maar deze zijn met hele kleintjes wel gevaarlijk, die gebruik ik pas met een week of 7-8. En dan altijd hoog genoeg hangen zodat ze er hun kopje niet in kunnen steken!
Het nadeel van hooi op de grond is dat je hok 2x zo snel vies is, want ze plassen erop en vervolgens hoeven ze het niet meer omdat ze erop geplast hebbenEn omdat het niet gemaakt is als bodembedekker gaat het snel broeien en stinken.....
quote:Op maandag 2 november 2009 22:52 schreef Queen_Minny het volgende:
Vanwege tijdgebrek moest ik jullie verwaarlozen. Sorry!
Update.
Met Simply naar de DA geweest voor rare bult op zn bips. Het is een ingegroeide haar. Het doet geen pijn en kan geen kwaad.
De DA wilt hem operatief verwijderen. Moet ik een cavia van 7 laten opereren aan iets ongevaarlijks waarvan hijzelf waarschijnlijk niet eens weet dat t er zit?
Ik durf het niet.![]()
Verder is het nog steeds lachen met mijn drietal.
Maandag: schone kooi dag.
Dus Simply even de pootjes strekken op de grond. Simply ziet het boomstamhuisje van de dames op de grond staan.
Daar mag ik vast wel even inzitten dacht Simply Red (zn eigen huisje moet ie niet maar die van de dames is natuurlijk wel leuk).
Dapper als hij is kruipt Simply in het kleine huisje.... en komt er tot zn schrik niet meer uit.![]()
Meneer was te dik voor het huisje Hij zat aan de zijkanten knel.![]()
(hij weegt 1,8 kg)
De meisjes:
Mijn mama houd ook wel van cavia's. Dus ze besloot ze te verassen met een groter huisje. Helemaal trots zet mijn mama het huisje waar makkelijk 3 cavias in passen in hun hok.
Elvis en Prestly snuffelen eraan... draaien er wat omheen.. en besluiten dat erop zitten veel leuker is dan er ook in gaan zitten. Ze hebben er nog geen seconde ingezeten voor zover ik weet, ze zitten constant op "het dak".
Elvis vind het nodig om om alles, maar dan ook alles te wiepen, (lees gillen). Van voedertijd tot mensen die binnenkomen of manlief die zn kleine teen beweegt. Alles is wiepwaardig. Af en toe gilt ze zo hard dat ze heel even schor is.![]()
Hoe laten 3 cavias weten geen te prijs stellen op visite?
Een kennis kwam even langs voor een kop koffie. Zelf is ze ook een cavialiefhebber dus kon natuurlijk de aaibare diertjes in de kooien niet weerstaan.
Eerst Elvis en Presly op schoot. Ze snuffelen wat, ze piepen wat naar elkaar, en laten spontaan hun plasje lopen.
Nou meisjes weer t hok in maar, en Simply even op schoot.
Simply draait wat, Simply piept wat... en laat ook zn plasje in de vrije loop.![]()
Gauw maar weer eens foto's maken.
Hierbij eindig ik mijn spam.
Een ingegroeide haar? Hm, dat hoor je niet zoveel. Meestal zijn het gewoon talgbultjes of kleine onschuldige cystes.... Ik zou in ieder geval een cavia van 7 jaar er niet aan laten helpen mits het een bescheiden bultje is waar hij geen last van heeft. Op die leeftijd heb ik toch zoiets van, als het zo moet zijn, dan is het maar zo. Een operatie vergt veel voor een cavia op leeftijd, ook al is deze nog in zo'n conditie, en als ie na de operatie nooit meer de oude wordt vergeef je het jezelf nooit. En als het bultje hoogstwaarschijnlijk toch iets ongevaarlijks is.... Nah. Laat m lekker zo gezond mogelijk oud worden johquote:Op maandag 2 november 2009 22:52 schreef Queen_Minny het volgende:
Met Simply naar de DA geweest voor rare bult op zn bips. Het is een ingegroeide haar. Het doet geen pijn en kan geen kwaad.
De DA wilt hem operatief verwijderen. Moet ik een cavia van 7 laten opereren aan iets ongevaarlijks waarvan hijzelf waarschijnlijk niet eens weet dat t er zit?
Ik durf het niet.![]()
Hij geeft geen krimp als je aan het bultje zit. Volgens mij weet ie zelf niet eens dat ie een pukkel op zn kont heeft.quote:Op maandag 2 november 2009 23:00 schreef zoeperzazke het volgende:
[..]
Een ingegroeide haar? Hm, dat hoor je niet zoveel. Meestal zijn het gewoon talgbultjes of kleine onschuldige cystes.... Ik zou in ieder geval een cavia van 7 jaar er niet aan laten helpen mits het een bescheiden bultje is waar hij geen last van heeft. Op die leeftijd heb ik toch zoiets van, als het zo moet zijn, dan is het maar zo. Een operatie vergt veel voor een cavia op leeftijd, ook al is deze nog in zo'n conditie, en als ie na de operatie nooit meer de oude wordt vergeef je het jezelf nooit. En als het bultje hoogstwaarschijnlijk toch iets ongevaarlijks is.... Nah. Laat m lekker zo gezond mogelijk oud worden joh
Iwi, mijn lieve schat van 5, heeft ook een bultje. Het is een bultje ter grootte van een erwt en zit net iets naast haar ruggegraat op haar onderrug, boven d'r bips. Ik vind het een maf bultje. het is niet zichtbaar, enkel voelbaar, maar het ligt wel op de huid en niet in de huid. Ik laat er niet eens naar kijken om eerlijk te zijn, pas als je echt bultjes en erwtjes ín de caaf gaat voelen (echt dieper in de caaf) of als het om een abces gaat is behandelen echt noodzakelijk.
Mijn skinny Maggie heeft ook zo'n grappig bultje, die heeft een talgcyste op d'r kont. Maar omdat ze naakt is, zie je dat dus heel duidelijk. Op dat bultje zit een ministipje en eens in de drie weken zo'n beetje knijp ik die cyste uit. Dat is heel grappig en niet eens echt vies (het stinkt niet en het is ook niet vloeibaar), en dan is die hele bult weer plat. Bij Maggie kwam ik er per toeval achter dat dat kon toen ik voelde of het los van de huid zat of niet, ineens *splotsj* talg eruit
Kortom, echt niet iedere bult is een drama, en zeker niet voor een caaf op leeftijd![]()
Edit, nouja, nog 1 duidelijk wat minder verhaal over bultjes erbij: een hele tijd terug had ik een lieve cavia, Flo, die heel erg kaal was. Ik vermoedde eierstokcystes en voelde ook forse bulten in haar buik. Ik heb haar daaraan laten opereren omdat het niet langer uit te stellen was om er iets aan te doen. Echter, zodra ze opengesneden werd, kwamen de tumoren de DA tegemoet. In overleg hebben we besloten haar niet meer wakker te laten worden omdat het hooguit nog een paar weken zou duren in deze hoedanigheid. Deze bulten waren echter beduidend anders: ze zaten heel diep in haar buik en je moest goed (wel voorzichtig natuurlijk) knijpen om ze te voelen. Maar dan had je ook echt wel rare bollen in je handen.... Dan weet je ook wel dat het niet goed zit, eigenlijk.... Totaal niet te vergelijken met oppervlakte-bultjes hoor!
Enne, woetsj, 1800 gram!!!!! Sodeju! That's a whole lot of guinea pig!
Ik dacht ik help dr even beslissenquote:Op maandag 2 november 2009 20:57 schreef zoeperzazke het volgende:
Haha NonnekeDat hoeft ook niet hoor, maar het gebruik van hooiruiven is gewoon heel persoonlijk. De een vindt het heel prettig, de ander houdt er niet zo van. Maar op hooiballen die te laag hangen of op de grond liggen na, gebeuren er zelden ongelukken met ruiven, zeker als ze van het type zoals hierboven zijn. Ze weten zich praktisch altijd ook weer uit de gaten te wurmen waar ze zich ook ingestoken hebben
Zolang er maar eten in overvloed is...quote:Op dinsdag 3 november 2009 20:07 schreef gateway het volgende:
hier leeft de cavia ook nog steeds, heeft ook de verhuizing overleeft, en gaat verder alsof er niks aan de hand is geweest
Ja ivomec bedoelde ik !quote:Op dinsdag 3 november 2009 20:02 schreef zoeperzazke het volgende:
Nonneke, inentingen tegen schurft bestaan niet. Injecties met ivomec wel, maar die werken puur op korte termijn en hebben enkel zin als het dier ook daadwerkelijk schurft is. Preventief inenten wat sommige dierenwinkels en dierenartsen doen is de grootste onzin die er is....
Een kale plek zonder korsten zal eerder op schimmel duiden. Met Knoevels Cocosneem kom je dan al een heel eind!
En voel je niet schuldig over die bult, zulke dingen gebeuren en sommige bulten kunnen ook echt explosief groeien in korte tijd, zeker als het om abcessen gaat. Duimpjes draaien hoor!
en anders "rammelt" (naja, bijen op de stangen van de kooi) ie wel en dan geef je hem wel iets wat het is een best lawaaiquote:Op dinsdag 3 november 2009 20:21 schreef 4EverBlackEyed het volgende:
[..]
Zolang er maar eten in overvloed is...
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |