En je hoefde geen geregistreerd ziekenhuispersoneel te zijn. Dus zelfs Jan met de Pet kon zijn stem uitbrengen onder de naam verpleegkundige en de volgende dag weer zijn werkzaamheden als automonteur hervattenquote:
Oh ja joh?quote:Op vrijdag 31 juli 2009 20:17 schreef Dartanion het volgende:
Dit is oud nieuws
En het is van de zotte dat ze de prik gaan weigeren. Hiermee brengen ze zichzelf en anderen in gevaar.
Prachtige kortzichtigheidquote:Op vrijdag 31 juli 2009 20:31 schreef Salvad0R het volgende:
[..]
Oh ja joh?
Wat voor gevaar brengt het voor jou als iemand anders inenting weigert, terwijl jij ingeënt bent?
uitval van personeel in ziekenhuizen, verminderde zorg...?quote:Op vrijdag 31 juli 2009 20:31 schreef Salvad0R het volgende:
[..]
Oh ja joh?
Wat voor gevaar brengt het voor jou als iemand anders inenting weigert, terwijl jij ingeënt bent?
Voor jou is dit misschien oud nieuws maar voor andere misschien niet,quote:
Wacht even.. te ziek voor inenting? Wat voor aanslag pleegt zo'n inenting dan op je lichaam?quote:Op vrijdag 31 juli 2009 20:33 schreef Dartanion het volgende:
[..]
Prachtige kortzichtigheid
In het ziekenhuis liggen ook mensen die niet ingeënt kunnen worden omdat ze daar te ziek voor zijn. Stel dat die mensen in aanraking komen met zo een snuggere verpleegkundige die denkt geen inenting nodig te hebben?
Dat is slechts één voorbeeld.........
Wat dacht je van het feit dat niet zomaar alle medicijnen met elkaar gecombineerd kunnen worden?quote:Op vrijdag 31 juli 2009 20:41 schreef Salvad0R het volgende:
[..]
Wacht even.. te ziek voor inenting? Wat voor aanslag pleegt zo'n inenting dan op je lichaam?
op deze website staat veel informatiequote:Op vrijdag 31 juli 2009 20:41 schreef Salvad0R het volgende:
[..]
Wacht even.. te ziek voor inenting? Wat voor aanslag pleegt zo'n inenting dan op je lichaam?
Maar je weet toch wel dat de BigPharma het RIVM in hun macht heeft.quote:Op vrijdag 31 juli 2009 21:00 schreef FANN het volgende:
[..]
op deze website staat veel informatie
Laatste wijziging op 30-07-2009
http://www.rivm.nl/cib/themas/nieuwe-influenza/faq-algemeen.jsp
Algemene vragen
Hoe wordt Nieuwe Influenza A (H1N1) genoemd in andere (vakantie)landen?
Wat is Nieuwe Influenza A (H1N1)?
Zijn de symptomen van Nieuwe Influenza A (H1N1) dezelfde als bij gewone griep?
Ik heb griep, kan het Nieuwe Influenza A (H1N1) zijn?
Ik weet iemand die ziek is, moet ik dat ergens aangeven?
Wie moet ik op de hoogte brengen van het feit dat mijn kind ziek is?
Hoe weet je of iemand Nieuwe Influenza A (H1N1) heeft?
Als bij een patiënt Nieuwe Influenza A (H1N1) wordt vastgesteld, wat gebeurt er dan?
Is Nieuwe Influenza A (H1N1) te behandelen?
Hoe kan het griepvirus worden overgedragen?
Wat is de incubatietijd van griep?
Wanneer ben je besmettelijk voor anderen?
Zijn er groepen mensen met een verhoogd risico op besmetting?
Lopen mensen die geboren zijn voor 1957 minder risico om besmet te raken omdat zij destijds met de zogenaamde HongKong-griep in aanraking zijn geweest?
Kun je doodgaan aan Nieuwe Influenza A (H1N1)?
In welke landen zijn er patiënten met Nieuwe Influenza A (H1N1)?
Heeft Nieuwe Influenza A (H1N1) iets met Q-koorts te maken?
Een betere vraag zou zijn waarom er tegelijkertijd met dit subforum niet eentje gemaakt is met de titel 'Mexicaanse Griep - BNW edition'.quote:Op vrijdag 31 juli 2009 21:04 schreef FANN het volgende:waarom is dit subforum eigenlijk opgericht?
als iedereen het zo goed weet zet dan één mededeling neer op Fok hoe het precies zit
opgelost .. klaar... slotje
Omdat ze afgesproken hebben alle BNW waardige topics daar heen te schoppenquote:Op vrijdag 31 juli 2009 21:09 schreef Antaresje het volgende:
[..]
Een betere vraag zou zijn waarom er tegelijkertijd met dit subforum niet eentje gemaakt is met de titel 'Mexicaanse Griep - BNW edition'.
Ook voor de jaarlijkse seizoensinfluenza wordt gezondheidszorgpersoneel opgeroepen zich te laten vaccineren. Ook daar ligt de vaccinatiegraad zo rond de 60-80%. Inderdaad, qua mortaliteit en morbiditeit verschilt de Mexicaanse griep niet echt van gewone griep, maar wat bijzonder aan de Mexicaanse griep is, is dat de verspreiding veel sneller gaat en dat er veel meer mensen besmet lijken te raken.quote:Op vrijdag 31 juli 2009 21:13 schreef Eric_Cantona het volgende:
Waarom wel ingeënt moeten/willen worden voor Mexicaanse griep en geen gewone griepspuit verplichten elk jaar?
Gewone griep is net zo "gevaarlijk" voor de zwakkeren in de samenleving dan zijn breed in de pers uitgemeten equivalent.
Maar de vraag waar de opwinding over is als niet alle verpleegkundigen zich laten inenten is gerechtvaardigd. Dat gebeurt dus ook met 'gewone' seizoensgriep niet, waar bij feitelijk dezelfde argumenten gelden.quote:Op vrijdag 31 juli 2009 21:27 schreef dotKoen het volgende:
[..]
Ook voor de jaarlijkse seizoensinfluenza wordt gezondheidszorgpersoneel opgeroepen zich te laten vaccineren. Ook daar ligt de vaccinatiegraad zo rond de 60-80%. Inderdaad, qua mortaliteit en morbiditeit verschilt de Mexicaanse griep niet echt van gewone griep, maar wat bijzonder aan de Mexicaanse griep is, is dat de verspreiding veel sneller gaat en dat er veel meer mensen besmet lijken te raken.
Overigens: dit noemen we geen onderzoek, maar een simpele opinipeiling op internet, één van de minst betrouwbare onderzoekstechnieken. En daarnaast zijn verpleegkundingen in veel gevallen geen voor de hand liggende bron als het gaat om geneeskundige informatie. De meeste verpleegkundigen zullen geen of zeer beperkt onderwijs over immuunsystemen of de pathologie van influenza-infecties hebben genoten.
Dat bedoel ik inderdaad. Omdat 't nu ineens Mexicaans is, moet hemel en aarde bewogen worden. En de verspreiding zal inderdaad zeker sneller gaan, maar mijns inziens mag de "gewone" griep dan ook wat meer aandacht krijgen.quote:Op vrijdag 31 juli 2009 21:30 schreef Swetsenegger het volgende:
[..]
Maar de vraag waar de opwinding over is als niet alle verpleegkundigen zich laten inenten is gerechtvaardigd. Dat gebeurt dus ook met 'gewone' seizoensgriep niet, waar bij feitelijk dezelfde argumenten gelden.
Zes weken? Waar werk je?quote:Op vrijdag 31 juli 2009 21:35 schreef flores30 het volgende:
WTF. Ik word al preventief zes weken aan de tamiflu gezet!!!!!
En ik vind het prima. Maar er is een grens.
Dan mag je je post wel aanpassen. Nu staat er letterlijk in je post dat je sinds 6 weken voor vandaag al tamiflu slikt. Maar nu blijkt dat je tot op heden geen pilletje tamiflu VERPLICHT hebt moeten slikken. Wat al een stuk genuanceerder klinktquote:Op vrijdag 31 juli 2009 21:41 schreef flores30 het volgende:
Waar ik werk doet er niet toe. Ik zit nog niet aan de tamiflu, maar zodra een volgende fase komt binnen het ziekenhuis moet ik, en mijn collega's aan de tamiflu ja.
Detail: het is afdeling infectieziekten.
Ik zou me meer zorgen maken om de bijwerkingen van zes weken oseltamivir (niet dat dat zo gevaarlijk is, maar wel vervelend) dan die van het vaccin.quote:Op vrijdag 31 juli 2009 21:35 schreef flores30 het volgende:
Ow ja! Eerst is het volgens velen een onschuldig griepje en nu wordt al gesproken over verplichte vaccinatie... Want gut, een zuster mocht het griepvirus bij zich dragen.
Laten we supermarktpersoneel, ICT-ers, transport, ns-personeel etc maar VERPLICHT gaan vaccineren.
Het virus zal zich toch wel verspreiden. Maar ook gevaccineerden kunnen het virus nog steeds via hun handen overdragen. Het virus leeft zo'n 24 uur op oppervlakten, heb ik begrepen.
De WHO heeft gewaarschuwd voor mogelijk ernstige bijwerkingen van het vaccin. Moet ik me daar dan aan blootstellen, als verpleegkundige, of mag ik gewoon even aankijken hoe de testen zullen verlopen. En ergens in november mijn keuze maken?
WTF. Ik word al preventief zes weken aan de tamiflu gezet!!!!!
En ik vind het prima. Maar er is een grens.
Dat lijkt me een correcte aanname ja.quote:Op vrijdag 31 juli 2009 21:41 schreef Dartanion het volgende:
Flores, het grote idee achter de zieken verzorgers vaccineren, is dat de zieken verzorgers de zieken kunnen verzorgen als er toch een grote uitbraak is.
Het klopt, zo teruglezend.quote:Op vrijdag 31 juli 2009 21:43 schreef Dartanion het volgende:
[..]
Dan mag je je post wel aanpassen. Nu staat er letterlijk in je post dat je sinds 6 weken voor vandaag al tamiflu slikt. Maar nu blijkt dat je tot op heden geen pilletje tamiflu VERPLICHT hebt moeten slikken. Wat al een stuk genuanceerder klinkt
Verplichten wordt erg moeilijk hoor. Niet dat ik tegen oseltamivir ben hoor (hoewel ik voor iedereen proxfylaxe wel overdreven vind), maar ik denk niet dat je werkgever je echt kan dwingen die pillen in te nemen.quote:Op vrijdag 31 juli 2009 21:45 schreef flores30 het volgende:
[..]
Het klopt, zo teruglezend.
Ik bedoelde dat ik die verplichting al ga krijgen. Onduidelijk geformuleerd, maar bij deze recht gezet.
Dat dacht ik dus ook. Maar zowel de viroloog Ab als de Nederlandse verening voor verpleegkundigen en verzorgenden vinden dus wel dat vaccinatie verplicht moet zijn.quote:Op vrijdag 31 juli 2009 21:49 schreef dotKoen het volgende:
[..]
Verplichten wordt erg moeilijk hoor. Niet dat ik tegen oseltamivir ben hoor (hoewel ik voor iedereen proxfylaxe wel overdreven vind), maar ik denk niet dat je werkgever je echt kan dwingen die pillen in te nemen.
Van mij mag je je eigen keuze maken. Ik lees iets verderop dat je op de afdeling infectieziekten werkt, dus ik kan me voorstellen dat als je inenting weigert dat je dan tijdelijk op een andere afdeling wordt geplaatst. Je werkgever kan je niet verplichten om een inenting te accepteren (ik ga er voor het gemak van uit dat er geen speciale wet is die zorginstelling toestaat hun personeel verplicht te laten inenten).quote:Op vrijdag 31 juli 2009 21:35 schreef flores30 het volgende:
De WHO heeft gewaarschuwd voor mogelijk ernstige bijwerkingen van het vaccin. Moet ik me daar dan aan blootstellen, als verpleegkundige, of mag ik gewoon even aankijken hoe de testen zullen verlopen. En ergens in november mijn keuze maken?
Kunnen ze prima vinden (en is zeker iets voor te zeggen), maar juridisch gezien lijkt het me zeer lastig uitvoerbaar.quote:Op vrijdag 31 juli 2009 21:52 schreef flores30 het volgende:
[..]
Dat dacht ik dus ook. Maar zowel de viroloog Ab als de Nederlandse verening voor verpleegkundigen en verzorgenden vinden dus wel dat vaccinatie verplicht moet zijn.
Dat vind ik bijzonder. Het chronisch slikken van een medicijn teneinde besmetting te voorkomen of tweemaal een vaccin dat levenslange immuniteit tegen dit virus genereert? Lijkt me geen moeilijke keuze.quote:Er is nog geen standpunt ingenomen. En zes weken tamiflu? Het lijkt me geen pretje, maar daar snap ik het nut dan wel weer van.
Ik zal ageren als die vaccinatie me in augustus verplicht wordt, als voorbeeld. En dan zal ik me hopelijk mogen beroepen op mijn recht op zelfbeschikking. Natuurlijk ben ik voor vaccins!!!quote:Op vrijdag 31 juli 2009 21:54 schreef Antaresje het volgende:
[..]
Van mij mag je je eigen keuze maken. Ik lees iets verderop dat je op de afdeling infectieziekten werkt, dus ik kan me voorstellen dat als je inenting weigert dat je dan tijdelijk op een andere afdeling wordt geplaatst. Je werkgever kan je niet verplichten om een inenting te accepteren (ik ga er voor het gemak van uit dat er geen speciale wet is die zorginstelling toestaat hun personeel verplicht te laten inenten).
Het lijkt me ook heel verstandig om de testen af te wachten. Ik ga me in principe wel laten inenten, tenzij natuurlijk uit de testen blijkt dat het vaccin niet werkt of levensgevaarlijk is. Dat eerste acht ik mogelijk, dat tweede lijkt me zeer onwaarschijnlijk omdat het een bestaand vaccin is dat alleen maar op het specifieke virus wordt aangepast.
Maar hoe sta jij daar tegenover? Als je nu zou moeten beslissen over straks, wat zou je dan zeggen, oftwel wat zou je antwoorden in dit onderzoek? En als de testresultaten goed zijn, ga je je dan laten inenten in de herfst?
Heb je helemaal gelijk in. Maar op de afdeling waar ik werk komen de mensen met influenza. Ik zou het liefst geen tamiflu slikken, ook omdat ik niet echt begrijp waarom dit nut heeft. Mogelijk voor zes weken, maar preventief antivirale medicatie slikken, ik geloof niet dat dit project al eens eerder uitgevoerd is.quote:Op vrijdag 31 juli 2009 21:55 schreef dotKoen het volgende:
[..]
Kunnen ze prima vinden (en is zeker iets voor te zeggen), maar juridisch gezien lijkt het me zeer lastig uitvoerbaar.
[..]
Dat vind ik bijzonder. Het chronisch slikken van een medicijn teneinde besmetting te voorkomen of tweemaal een vaccin dat levenslange immuniteit tegen dit virus genereert? Lijkt me geen moeilijke keuze.
Als je de werking van Tamiflu bijvoorbeeld bekijkt, die zorgt ervoor dat het virus niet tussen de cellen kan reizen.quote:Op vrijdag 31 juli 2009 22:03 schreef flores30 het volgende:
[..]
Heb je helemaal gelijk in. Maar op de afdeling waar ik werk komen de mensen met influenza. Ik zou het liefst geen tamiflu slikken, ook omdat ik niet echt begrijp waarom dit nut heeft. Mogelijk voor zes weken, maar preventief antivirale medicatie slikken, ik geloof niet dat dit project al eens eerder uitgevoerd is.
Inderdaad. Hier in ons UMC wordt er niet aan preventief oseltamivir gedaan, ook niet op de verpleegafdelingen of IC waar de Mexicaanse groep-patiënten liggen. Wel druppelcontactisolatie natuurlijkquote:Op vrijdag 31 juli 2009 22:03 schreef flores30 het volgende:
[..]
Heb je helemaal gelijk in. Maar op de afdeling waar ik werk komen de mensen met influenza. Ik zou het liefst geen tamiflu slikken, ook omdat ik niet echt begrijp waarom dit nut heeft. Mogelijk voor zes weken, maar preventief antivirale medicatie slikken, ik geloof niet dat dit project al eens eerder uitgevoerd is.
Dan zou je moeten weten dat hetzelfde UMCU een plan 6a/b/c heeft.quote:Op vrijdag 31 juli 2009 22:06 schreef dotKoen het volgende:
[..]
Inderdaad. Hier in ons UMC wordt er niet aan preventief oseltamivir gedaan, ook niet op de verpleegafdelingen of IC waar de Mexicaanse groep-patiënten liggen. Wel druppelcontactisolatie natuurlijk
Er zijn meerdere UMC's, ik werk er bij een die niet gevestigd is in Utrechtquote:Op vrijdag 31 juli 2009 22:10 schreef flores30 het volgende:
[..]
Dan zou je moeten weten dat hetzelfde UMCU een plan 6a/b/c heeft.
De eerste paar patienten worden opgevangen op afdeling infectieziekten en de long.
Als dat niet toereikend is wordt het 6b, het calamiteitenhospitaal.
Al vrij snel dus. En DAT is het moment waarop ook jij aan de tamiflu gaat.
quote:Op vrijdag 31 juli 2009 22:24 schreef dotKoen het volgende:
[..]
Er zijn meerdere UMC's, ik werk er bij een die niet gevestigd is in Utrecht.
De situatie bij het UMCU is natuurlijk iets anders omdat daar het calamiteitenhospitaal staat, dat hebben 'wij' niet. Daarnaast werk ik op dit moment niet met patiënten, dus ik krijg sowieso geen oseltamivir.
De belangrijkste reden die ik hoor (en verwacht) is dat ze een relatief nieuw vaccin niet willen 'uitproberen'.quote:Op vrijdag 31 juli 2009 22:38 schreef OldJeller het volgende:
Wat wordt door deze verpleegkundigen als reden opgegeven om te weigeren?
En hoe zit het met artsen?
Voor mij simpel: een griep kan ik prima overwinnen zonder een, in mijn ogen onvoldoende getest vaccin.quote:Op vrijdag 31 juli 2009 22:38 schreef OldJeller het volgende:
Wat wordt door deze verpleegkundigen als reden opgegeven om te weigeren?
En hoe zit het met artsen?
Ja, jij wel, maar je patiënten wellicht niet.quote:Op vrijdag 31 juli 2009 22:46 schreef flores30 het volgende:
[..]
Voor mij simpel: een griep kan ik prima overwinnen zonder een, in mijn ogen onvoldoende getest vaccin.
Guillain-Barré is echt heel erg zeldzaam.quote:Daarbij, als je de testresultaten leest van een willekeurig griepvaccin, zie je onder de veel/regelmatig voorkomende bijwerkingen een vervolg. De bijwerkingen die gaandeweg ontstaan zijn. Guillain Barre etc. Met name om die neurologische bijwerkingen maak ik me zorgen. Toch wel.
Ja, dat lijkt me nog steeds sterk, dat dwingen.quote:Daarbij heb ik altijd een wat vreemde reactie op vaccins. Heb me vol laten stoppen met HBvaxpro en nog steeds een titer van 0.
Dus nee, ik nam nooit het seizoensvaccin (en heb nooit griep gehad), dus waarom nu ineens gedwongen iets nemen?
Het zal waarschijnlijk moeten, maar ik begrijp nog steeds niet de DWANG.
Guillain Barre komt jaarlijks bij 1 op de 100,000 mensen voor, maar als bijwerking van een vaccinatie is het uiterst zeldzaam.quote:Op vrijdag 31 juli 2009 22:51 schreef flores30 het volgende:
Guillain Barre is echt niet zo zeldzaam hoor. Maar goed.
Iets kan gewoon niet goed voelen. Wat ik al zei, dat vaccin zal ik wel nemen.
Verder wordt dit een ja-nee verhaal en heb ik ontzettend weinig behoefte mijn redenen te moeten verdedigen voor iemand.
Het lijkt me logisch dat ik even wil wachten op de testresultaten.
En het vaccin is nog niet verplicht gesteld. Men is er mee bezig.
Er is een wet die zegt dat militairen verplicht kunnen worden zich te laten vaccineren. Er is geen geen wet die verplichte vaccinatie in de zorg mogelijk maakt. De V&VN heeft wel aan de minister geadviseerd om vaccinatie in de zorg te verplichten, maar is er ondertussen ook achter dat niet zal gaan gebeuren.quote:Ieder heeft, behoudens bij of krachtens de wet te stellen beperkingen, recht op onaantastbaarheid van zijn lichaam.
bronquote:V&VN heeft ontzettend veel reacties gekregen op haar standpunt dat zorgpersoneel verplicht en als eerste gevaccineerd dient te worden. Het waren zowel positieve als negatieve reacties.
V&VN benadrukt dat zij met de stelling van verplicht vaccineren een advies aan de minister van VWS heeft gegeven.
De beroepsvereniging is op de hoogte van het feit dat dit in Nederland juridisch onmogelijk is, omdat volgens de Nederlandse Grondwet het menselijk lichaam onaantastbaar is. Er bestaat echter wel zoiets als een morele verplichting.
Daarnaast heeft in het geval van een pandemie de Wereldgezondheidsorganisatie (WHO) de autoriteit om vaccinaties te verplichten. Alle 194 landen die het WHO-verdrag hebben ondertekend – waaronder Nederland – zijn gebonden aan deze regels. Het besluit is nu aan minister Klink.
Deze griep is niet meer gevaarlijk tot nu toe dan elke andere normale griep. Hoe eerder iedereen het gehad heeft des te eerder zijn we resistent er tegen. Het personeel bewijst juist een goede dienst hier door.quote:Op vrijdag 31 juli 2009 20:17 schreef Dartanion het volgende:
Dit is oud nieuws
En het is van de zotte dat ze de prik gaan weigeren. Hiermee brengen ze zichzelf en anderen in gevaar.
Een gedood of verzwakt ziekteverwekkertje, op zijn hoogst heb je een pijnlijke arm of wat last van hoofdpijn als je altijd al gezond bent.quote:Daarbij krijg je bij een enting het griepvirus ingespoten, in de hoop dat je lichaam immuun wordt. Het kan dus ook nog zijn dat je juist van de enting ziek wordt.
Dus jij denkt alleen maar aan jezelf?quote:Op zaterdag 1 augustus 2009 12:11 schreef Letter het volgende:
Ben zelf verpleegkundige en vind de verplichte enting zwaar overddreven. Ik ben al in geen tien jaar meer ziek geweest, ben behoorlijk immuun voor alle beesten die ronddwalen op afdelingen.
Je krijgt een enting tegen 1 soort griep, de rest kan gewoon nog komen. Daarbij krijg je bij een enting het griepvirus ingespoten, in de hoop dat je lichaam immuun wordt. Het kan dus ook nog zijn dat je juist van de enting ziek wordt.
Daarbij is het verplegend personeel al veel in aanmerking met allerlei virussen en bacterien. Als ik heel vatbaar zou zijn, zou ik vaker ziek zijn. Wat denk je van het noro-virus, MRSA, ga maar door.
Ik vrees dat ik gewoon niet ziek mag zijn. Als ik een ander beroep had kon ik gewoon tien dagen naar bed met griep. Helaas is er nu al niet voldoende verpelgend personeel.
Er zijn hier in de buurt verpleeghuizen die geen zware zorg meer toelaten, ivbm gebrek aan personeel, los van de griep.
Het ziekenhuis waar ik werk is behoorlijk aan de weg aan het timmeren voor verplicht enten, vrees dat het ze niet gaat lukken.
Krijgen verpleegkundigen tijdens hun opleiding wel iets te horen over virologie? Want uit jouw verhaal blijkt niet dat je er heel veel van snapt.quote:Op zaterdag 1 augustus 2009 12:11 schreef Letter het volgende:
Ben zelf verpleegkundige en vind de verplichte enting zwaar overddreven. Ik ben al in geen tien jaar meer ziek geweest, ben behoorlijk immuun voor alle beesten die ronddwalen op afdelingen.
Je krijgt een enting tegen 1 soort griep, de rest kan gewoon nog komen. Daarbij krijg je bij een enting het griepvirus ingespoten, in de hoop dat je lichaam immuun wordt. Het kan dus ook nog zijn dat je juist van de enting ziek wordt.
Daarbij is het verplegend personeel al veel in aanmerking met allerlei virussen en bacterien. Als ik heel vatbaar zou zijn, zou ik vaker ziek zijn. Wat denk je van het noro-virus, MRSA, ga maar door.
Ik vrees dat ik gewoon niet ziek mag zijn. Als ik een ander beroep had kon ik gewoon tien dagen naar bed met griep. Helaas is er nu al niet voldoende verpelgend personeel.
Er zijn hier in de buurt verpleeghuizen die geen zware zorg meer toelaten, ivbm gebrek aan personeel, los van de griep.
Het ziekenhuis waar ik werk is behoorlijk aan de weg aan het timmeren voor verplicht enten, vrees dat het ze niet gaat lukken.
Je kan wel stellen dat die opleiding inderdaad niets voorsteltquote:Op zaterdag 1 augustus 2009 13:44 schreef Antaresje het volgende:
[..]
Krijgen verpleegkundigen tijdens hun opleiding wel iets te horen over virologie? Want uit jouw verhaal blijkt niet dat je er heel veel van snapt.
quote:Op zaterdag 1 augustus 2009 15:08 schreef Enfermera het volgende:
[..]
Je kan wel stellen dat die opleiding inderdaad niets voorstelt![]()
We leren wel wat hoor, maar de medische kennis is summier en kan veel beter.. Dat zie je idd wel
Als dit gewoon in poll-vorm was zoals op de Frontpage van Fok!, waarbij je zelf kon kiezen om mee te doen of niet, dan valt de betrouwbaarheid van de resultaten meteen in het water.quote:[b]Op vrijdag 31 juli 2009 20:15 schreef
Dit blijkt uit een onderzoek dat Nursing onlangs op haar website hield.
Oh ja hoor, de evil studieboeken.quote:Op zaterdag 1 augustus 2009 15:30 schreef FANN het volgende:
[..]
![]()
Gelukkig maar dat je er zelf nog overal over kunt lezen en niet alléén afhankelijk bent van je studieboeken.
Hokjesdenken in de virologie
http://www.kennislink.nl/publicaties/hokjesdenken-in-de-virologie
Bedankt voor de bevestiging.quote:Op zaterdag 1 augustus 2009 12:11 schreef Letter het volgende:
*vind Kumar evil*quote:Op zaterdag 1 augustus 2009 15:44 schreef dotKoen het volgende:
[..]
Oh ja hoor, de evil studieboeken.
quote:Op zaterdag 1 augustus 2009 15:44 schreef dotKoen het volgende:
[..]
Oh ja hoor, de evil studieboeken.
wel helemaal quoten hequote:Op zaterdag 1 augustus 2009 15:56 schreef FANN het volgende:
[..]
als je een beetje depri wordt van dit forum kun je altijd een beetje prozac nemen..
http://noorderlicht.vpro.nl/artikelen/20694571/
Fabrikant Prozac hield gegevens achter Eli Lilly wast handen in onschuld
quote:Op 28 januari plaatste BMJ op haar website een rectificatie.Uit nader onderzoek van het medisch tijdschrift blijkt dat de documenten in kwestie gewoon openbaar waren ten tijde van het proces. BMJ biedt daarom Eli Lilly haar welgemeende excuses aan.
quote:
Dat was een bietje uit de context..quote:
ach het was gewoon wéér één van de voorbeelden van een geneesmiddel dat eerst met veel boombariequote:Op zaterdag 1 augustus 2009 17:27 schreef Cerbie het volgende:
[..]
Dat was een bietje uit de context..
Prozac is sowieso uit de context in dit topic trouwens![]()
Ik ben niet zo bekend met Prozac, daar laat ik me niet over uit. Maar je gebruikt de bekendequote:Op zaterdag 1 augustus 2009 17:35 schreef FANN het volgende:
[..]
ach het was gewoon wéér één van de voorbeelden van een geneesmiddel dat eerst met veel boombarie
werd aangeprezen en daarna werden er pas vele bijwekingen en misstanden bekend..
ga maar even googelen.....
ik zet wel een muziekje op dan neem jij een pilletje oké?
http://www.efarma.nl/pages/winap.asp?ID=1872&Method=infotekst
quote:
Heb je zelf in de hand gehad door te schermen met prozacquote:
Voor mij is dit nieuw nieuws, zit het net pas te lezen.quote:Op vrijdag 31 juli 2009 20:17 schreef Dartanion het volgende:
Dit is oud nieuws
quote:Op zaterdag 1 augustus 2009 20:29 schreef Ellatjuh het volgende:
ik werk in een verzorgingshuis en we mogen de inenting niet weigeren als we ze krijgen...
mn leidinggevende zei al dat het anders onze baan kan kosten..
maarja ik wacht het allemaal wel af, vind het zelf onzin maar om er nou zo tegen in te gaan heeft ook geen zin.
ben nooit ziek maargoed.
Heet heeft ook geen zin om slechts een enkel persoon te vaccineren, het idee is juist door zo veel mogelijk mensen te vaccineren een groepsimmuniteit te creeren. Hygiene is uiteraard ook nog steeds belangrijk.quote:Op zaterdag 1 augustus 2009 20:48 schreef flores30 het volgende:
Oke. Ik neem het vaccin. Op mijn voorwaarden, al eerder in dit topic naar voren gekomen...
In hoeverre ben ik dan eigenlijk minder een gevaar voor patienten, busgenoten, collega's etc?
Ik ben gevaccineerd, maar bevind me nog steeds in publieke ruimten.
En ook in het ziekenhuis: het feit dat ik gevaccineerd ben, houdt geen bezoekers buiten de poort van het ziekenhuis. Familie etc. Of wordt er een algeheel bezoekersverbod ingesteld?
Wat mijn puntje is:
De zin van vaccinatie begrijp ik. Dat heeft het verleden wel uitgewezen.
Maar het is maar een kleine preventieve maatregel. Een virus leeft op oppervlakten 24 uur (correct me if i'm wrong). Gevaccineerd en wel zal er een grote kans bestaan dat een virus op het toetsenbord komt, de telefoon etc.. Heeft dan niets te maken met gebrekkige handhygiene!!!
We moeten sowieso allemaal handjes wassen te komende maanden. En niet zo weinig ook.
het zou zelfs kunnen zijn dat vaccinatie niet 100% helpt, je kan zelf dus nog steeds ziek worden alhoewel met veel minder symptomen, ik neem dan even aan dat je dus nog steeds besmettelijk kan zijnquote:Op maandag 3 augustus 2009 23:19 schreef xxjosjex het volgende:
vraagje, kan iemand (zeg verpleegkundige) die is gevaccineerd alsnog andere besmetten? Ik bedoel dat ze dan wel de bacillen op zich heeft en zelf niet ziek word, maar het wel overdraagt aan andere (patiënten)??
Dat is niet waar. Het virus kan zich niet repliceren, je bent dus niet besmettelijk. Uitgezonderd uiteraard als je net over je handen bent gehoest door een besmette patiënt en vervolgens aan iemand anders zit, dan kun je het virus van persoon A naar B overdragen. Je kunt echter niet zelf iemand aanhoesten waardoor hij besmet wordt.quote:Op dinsdag 4 augustus 2009 07:45 schreef scrub_nurse het volgende:
Natuurlijk ben je zelf nog steeds besmettelijk als je gevaccineerd bent.
Ik heb wat geknipt in je verhaal, je haalt goede dingen aan namelijk.quote:Op dinsdag 4 augustus 2009 07:45 schreef scrub_nurse het volgende:
Nee,ik zie veel meer nut in voorlichting over handhygiene, over algemene hygiene, over thuisblijven bij griepverschijnselen ipv stoer door te blijven lopen en zo iedereen te besmetten. .
Waar zijn alle handalcoholdispensers? In supermarkten, wachtkamers ed? Gratis uitdelen van papieren zakdoekjes ed,zodat je een tissue voor je mond kan doen als je niest/hoest en vervolgens je handen desinfecteert?
Ik probeer al een tijdje goede bronnen hiervoor te vinden, enige wat ik tegenkom is dat vaccinatie nooit 100% werkt, hoe kun je dan stellig zeggen dat je niet meer besmettelijk bent?quote:Op dinsdag 4 augustus 2009 08:04 schreef dotKoen het volgende:
[..]
Dat is niet waar. Het virus kan zich niet repliceren, je bent dus niet besmettelijk. Uitgezonderd uiteraard als je net over je handen bent gehoest door een besmette patiënt en vervolgens aan iemand anders zit, dan kun je het virus van persoon A naar B overdragen. Je kunt echter niet zelf iemand aanhoesten waardoor hij besmet wordt.
Vandaar ook alle aanmoedigingen om zorgpersoneel ook voor de normale influenza te laten vaccineren: je kunt de griep dan immers niet meer overdragen, dat is het hele punt.
In azie zie je die inderdaad overal hangen.quote:Op dinsdag 4 augustus 2009 07:45 schreef scrub_nurse het volgende:
Waar zijn alle handalcoholdispensers? In supermarkten, wachtkamers ed?
precies,ik zie hier niks, ook geen gratis verstrekking van bv die handzeep met alcohol waar je geen water voor nodig hebt, geen enkele stimulatiequote:Op dinsdag 4 augustus 2009 08:39 schreef Swetsenegger het volgende:
[..]
In azie zie je die inderdaad overal hangen.
dit vind ik ook een raar verhaal,volgens mij klopt daar niks van,bij mijn weten is vaccinatie puur bescherming voor jezelf, en ja je wordt zelf misschien niet ziek en kunt zo de ziekte niet doorgeven,maar jouw antwoord lijkt me sterkquote:Op dinsdag 4 augustus 2009 08:29 schreef Re het volgende:
[..]
Ik probeer al een tijdje goede bronnen hiervoor te vinden, enige wat ik tegenkom is dat vaccinatie nooit 100% werkt, hoe kun je dan stellig zeggen dat je niet meer besmettelijk bent?
Waarschijnlijk kun je niet met 100% zekerheid zeggen dat je niet besmettelijk kunt zijn als je succesvol gevaccineerd bent. Maar het is wel zo dat je immuunsysteem dan erg snel kan reageren en elk afzonderlijk virus dat je lichaam binnenkomt aanvalt en vernietigt, en dus wordt elk virus de nek omgedraaid voordat het de kans krijgt zich te verspreiden.quote:Op dinsdag 4 augustus 2009 08:29 schreef Re het volgende:
[..]
Ik probeer al een tijdje goede bronnen hiervoor te vinden, enige wat ik tegenkom is dat vaccinatie nooit 100% werkt, hoe kun je dan stellig zeggen dat je niet meer besmettelijk bent?
maar ik las dus ergens (moet dat weer even opzoeken) dat ze verwachten dat bij de 1ste vaccinatie ronde 40% effectiviteit is en bij de 2de ronde 70%quote:Op dinsdag 4 augustus 2009 09:40 schreef Antaresje het volgende:
[..]
Waarschijnlijk kun je niet met 100% zekerheid zeggen dat je niet besmettelijk kunt zijn als je succesvol gevaccineerd bent. Maar het is wel zo dat je immuunsysteem dan erg snel kan reageren en elk afzonderlijk virus dat je lichaam binnenkomt aanvalt en vernietigt, en dus wordt elk virus de nek omgedraaid voordat het de kans krijgt zich te verspreiden.
Mij is juist verteld dat het virus niet wordt gedood door alcohol en dat het handen-schoon-zonder-water-spul dus eigenlijk ook helemaal niets toevoegd. Wat is dan het nut van dat spul?quote:Op dinsdag 4 augustus 2009 09:00 schreef scrub_nurse het volgende:
[..]
precies,ik zie hier niks, ook geen gratis verstrekking van bv die handzeep met alcohol waar je geen water voor nodig hebt, geen enkele stimulatie
Dat is de effectiviteit van de vaccinatie. De verwachting is dat na twee inentingen het vaccin werkt bij 70% van de geinfecteerden. Grof gezegd, als je bent gevaccineerd, heb je 70% kans op 100% bescherming.quote:Op dinsdag 4 augustus 2009 09:43 schreef Re het volgende:
[..]
maar ik las dus ergens (moet dat weer even opzoeken) dat ze verwachten dat bij de 1ste vaccinatie ronde 40% effectiviteit is en bij de 2de ronde 70%
quote:Het vaccin voor de huidige pandemie is nog in ontwikkeling. Daarom weten we dit nog niet precies. Wel is de effectiviteit van het vaccin tegen het verwante griepvirus bekend. Dit vaccin biedt na 1 vaccinatie bescherming bij 40% van de mensen en meer dan 70% na 2 vaccinaties. Het is te verwachten dat het nieuwe griepvaccin net zo effectief zal zijn. Onderzoeksresultaten van de effectiviteit van het nieuwe vaccin zullen worden gerapporteerd voordat het vaccin wordt ingezet.
Omdat er niet alleen virussen bestaan, maar ook bacteriëen misschien?quote:Op dinsdag 4 augustus 2009 10:16 schreef scrub_nurse het volgende:
als dat spul (sterilium oid) niet zou werken,waarom gebruikt t hele ziekenhuis het dan als handenwas hygiene en als pre/operatieve hygiene?
Inderdaad, dit omdat ieders immuunsysteem toch weer net wat anders zal reageren. Daarom zijn er ook 2 vaccinaties per persoon, dan heb je die 70% dekking. Altijd beter dan 0%.quote:Op dinsdag 4 augustus 2009 10:13 schreef Antaresje het volgende:
[..]
Dat is de effectiviteit van de vaccinatie. De verwachting is dat na twee inentingen het vaccin werkt bij 70% van de geinfecteerden. Grof gezegd, als je bent gevaccineerd, heb je 70% kans op 100% bescherming.
[..]
bron
Briljantquote:Ik weet iemand die ziek is, moet ik dat ergens aangeven?
Vaccinatie is niet alleen puur bescherming van jezelf. Als een virus op een plek komt waar het zich niet kan verspreiden (of maar heel weinig) wegens een gevaccineerde groep zal het bij die persoon blijven en sterven wanneer die persoon beter wordt.quote:Op dinsdag 4 augustus 2009 09:01 schreef scrub_nurse het volgende:
[..]
dit vind ik ook een raar verhaal,volgens mij klopt daar niks van,bij mijn weten is vaccinatie puur bescherming voor jezelf, en ja je wordt zelf misschien niet ziek en kunt zo de ziekte niet doorgeven,maar jouw antwoord lijkt me sterk
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |