En je hoefde geen geregistreerd ziekenhuispersoneel te zijn. Dus zelfs Jan met de Pet kon zijn stem uitbrengen onder de naam verpleegkundige en de volgende dag weer zijn werkzaamheden als automonteur hervattenquote:
Oh ja joh?quote:Op vrijdag 31 juli 2009 20:17 schreef Dartanion het volgende:
Dit is oud nieuws
En het is van de zotte dat ze de prik gaan weigeren. Hiermee brengen ze zichzelf en anderen in gevaar.
Prachtige kortzichtigheidquote:Op vrijdag 31 juli 2009 20:31 schreef Salvad0R het volgende:
[..]
Oh ja joh?
Wat voor gevaar brengt het voor jou als iemand anders inenting weigert, terwijl jij ingeënt bent?
uitval van personeel in ziekenhuizen, verminderde zorg...?quote:Op vrijdag 31 juli 2009 20:31 schreef Salvad0R het volgende:
[..]
Oh ja joh?
Wat voor gevaar brengt het voor jou als iemand anders inenting weigert, terwijl jij ingeënt bent?
Voor jou is dit misschien oud nieuws maar voor andere misschien niet,quote:
Wacht even.. te ziek voor inenting? Wat voor aanslag pleegt zo'n inenting dan op je lichaam?quote:Op vrijdag 31 juli 2009 20:33 schreef Dartanion het volgende:
[..]
Prachtige kortzichtigheid
In het ziekenhuis liggen ook mensen die niet ingeënt kunnen worden omdat ze daar te ziek voor zijn. Stel dat die mensen in aanraking komen met zo een snuggere verpleegkundige die denkt geen inenting nodig te hebben?
Dat is slechts één voorbeeld.........
Wat dacht je van het feit dat niet zomaar alle medicijnen met elkaar gecombineerd kunnen worden?quote:Op vrijdag 31 juli 2009 20:41 schreef Salvad0R het volgende:
[..]
Wacht even.. te ziek voor inenting? Wat voor aanslag pleegt zo'n inenting dan op je lichaam?
op deze website staat veel informatiequote:Op vrijdag 31 juli 2009 20:41 schreef Salvad0R het volgende:
[..]
Wacht even.. te ziek voor inenting? Wat voor aanslag pleegt zo'n inenting dan op je lichaam?
Maar je weet toch wel dat de BigPharma het RIVM in hun macht heeft.quote:Op vrijdag 31 juli 2009 21:00 schreef FANN het volgende:
[..]
op deze website staat veel informatie
Laatste wijziging op 30-07-2009
http://www.rivm.nl/cib/themas/nieuwe-influenza/faq-algemeen.jsp
Algemene vragen
Hoe wordt Nieuwe Influenza A (H1N1) genoemd in andere (vakantie)landen?
Wat is Nieuwe Influenza A (H1N1)?
Zijn de symptomen van Nieuwe Influenza A (H1N1) dezelfde als bij gewone griep?
Ik heb griep, kan het Nieuwe Influenza A (H1N1) zijn?
Ik weet iemand die ziek is, moet ik dat ergens aangeven?
Wie moet ik op de hoogte brengen van het feit dat mijn kind ziek is?
Hoe weet je of iemand Nieuwe Influenza A (H1N1) heeft?
Als bij een patiënt Nieuwe Influenza A (H1N1) wordt vastgesteld, wat gebeurt er dan?
Is Nieuwe Influenza A (H1N1) te behandelen?
Hoe kan het griepvirus worden overgedragen?
Wat is de incubatietijd van griep?
Wanneer ben je besmettelijk voor anderen?
Zijn er groepen mensen met een verhoogd risico op besmetting?
Lopen mensen die geboren zijn voor 1957 minder risico om besmet te raken omdat zij destijds met de zogenaamde HongKong-griep in aanraking zijn geweest?
Kun je doodgaan aan Nieuwe Influenza A (H1N1)?
In welke landen zijn er patiënten met Nieuwe Influenza A (H1N1)?
Heeft Nieuwe Influenza A (H1N1) iets met Q-koorts te maken?
Een betere vraag zou zijn waarom er tegelijkertijd met dit subforum niet eentje gemaakt is met de titel 'Mexicaanse Griep - BNW edition'.quote:Op vrijdag 31 juli 2009 21:04 schreef FANN het volgende:waarom is dit subforum eigenlijk opgericht?
als iedereen het zo goed weet zet dan één mededeling neer op Fok hoe het precies zit
opgelost .. klaar... slotje
Omdat ze afgesproken hebben alle BNW waardige topics daar heen te schoppenquote:Op vrijdag 31 juli 2009 21:09 schreef Antaresje het volgende:
[..]
Een betere vraag zou zijn waarom er tegelijkertijd met dit subforum niet eentje gemaakt is met de titel 'Mexicaanse Griep - BNW edition'.
Ook voor de jaarlijkse seizoensinfluenza wordt gezondheidszorgpersoneel opgeroepen zich te laten vaccineren. Ook daar ligt de vaccinatiegraad zo rond de 60-80%. Inderdaad, qua mortaliteit en morbiditeit verschilt de Mexicaanse griep niet echt van gewone griep, maar wat bijzonder aan de Mexicaanse griep is, is dat de verspreiding veel sneller gaat en dat er veel meer mensen besmet lijken te raken.quote:Op vrijdag 31 juli 2009 21:13 schreef Eric_Cantona het volgende:
Waarom wel ingeënt moeten/willen worden voor Mexicaanse griep en geen gewone griepspuit verplichten elk jaar?
Gewone griep is net zo "gevaarlijk" voor de zwakkeren in de samenleving dan zijn breed in de pers uitgemeten equivalent.
Maar de vraag waar de opwinding over is als niet alle verpleegkundigen zich laten inenten is gerechtvaardigd. Dat gebeurt dus ook met 'gewone' seizoensgriep niet, waar bij feitelijk dezelfde argumenten gelden.quote:Op vrijdag 31 juli 2009 21:27 schreef dotKoen het volgende:
[..]
Ook voor de jaarlijkse seizoensinfluenza wordt gezondheidszorgpersoneel opgeroepen zich te laten vaccineren. Ook daar ligt de vaccinatiegraad zo rond de 60-80%. Inderdaad, qua mortaliteit en morbiditeit verschilt de Mexicaanse griep niet echt van gewone griep, maar wat bijzonder aan de Mexicaanse griep is, is dat de verspreiding veel sneller gaat en dat er veel meer mensen besmet lijken te raken.
Overigens: dit noemen we geen onderzoek, maar een simpele opinipeiling op internet, één van de minst betrouwbare onderzoekstechnieken. En daarnaast zijn verpleegkundingen in veel gevallen geen voor de hand liggende bron als het gaat om geneeskundige informatie. De meeste verpleegkundigen zullen geen of zeer beperkt onderwijs over immuunsystemen of de pathologie van influenza-infecties hebben genoten.
Dat bedoel ik inderdaad. Omdat 't nu ineens Mexicaans is, moet hemel en aarde bewogen worden. En de verspreiding zal inderdaad zeker sneller gaan, maar mijns inziens mag de "gewone" griep dan ook wat meer aandacht krijgen.quote:Op vrijdag 31 juli 2009 21:30 schreef Swetsenegger het volgende:
[..]
Maar de vraag waar de opwinding over is als niet alle verpleegkundigen zich laten inenten is gerechtvaardigd. Dat gebeurt dus ook met 'gewone' seizoensgriep niet, waar bij feitelijk dezelfde argumenten gelden.
Zes weken? Waar werk je?quote:Op vrijdag 31 juli 2009 21:35 schreef flores30 het volgende:
WTF. Ik word al preventief zes weken aan de tamiflu gezet!!!!!
En ik vind het prima. Maar er is een grens.
Dan mag je je post wel aanpassen. Nu staat er letterlijk in je post dat je sinds 6 weken voor vandaag al tamiflu slikt. Maar nu blijkt dat je tot op heden geen pilletje tamiflu VERPLICHT hebt moeten slikken. Wat al een stuk genuanceerder klinktquote:Op vrijdag 31 juli 2009 21:41 schreef flores30 het volgende:
Waar ik werk doet er niet toe. Ik zit nog niet aan de tamiflu, maar zodra een volgende fase komt binnen het ziekenhuis moet ik, en mijn collega's aan de tamiflu ja.
Detail: het is afdeling infectieziekten.
Ik zou me meer zorgen maken om de bijwerkingen van zes weken oseltamivir (niet dat dat zo gevaarlijk is, maar wel vervelend) dan die van het vaccin.quote:Op vrijdag 31 juli 2009 21:35 schreef flores30 het volgende:
Ow ja! Eerst is het volgens velen een onschuldig griepje en nu wordt al gesproken over verplichte vaccinatie... Want gut, een zuster mocht het griepvirus bij zich dragen.
Laten we supermarktpersoneel, ICT-ers, transport, ns-personeel etc maar VERPLICHT gaan vaccineren.
Het virus zal zich toch wel verspreiden. Maar ook gevaccineerden kunnen het virus nog steeds via hun handen overdragen. Het virus leeft zo'n 24 uur op oppervlakten, heb ik begrepen.
De WHO heeft gewaarschuwd voor mogelijk ernstige bijwerkingen van het vaccin. Moet ik me daar dan aan blootstellen, als verpleegkundige, of mag ik gewoon even aankijken hoe de testen zullen verlopen. En ergens in november mijn keuze maken?
WTF. Ik word al preventief zes weken aan de tamiflu gezet!!!!!
En ik vind het prima. Maar er is een grens.
Dat lijkt me een correcte aanname ja.quote:Op vrijdag 31 juli 2009 21:41 schreef Dartanion het volgende:
Flores, het grote idee achter de zieken verzorgers vaccineren, is dat de zieken verzorgers de zieken kunnen verzorgen als er toch een grote uitbraak is.
Het klopt, zo teruglezend.quote:Op vrijdag 31 juli 2009 21:43 schreef Dartanion het volgende:
[..]
Dan mag je je post wel aanpassen. Nu staat er letterlijk in je post dat je sinds 6 weken voor vandaag al tamiflu slikt. Maar nu blijkt dat je tot op heden geen pilletje tamiflu VERPLICHT hebt moeten slikken. Wat al een stuk genuanceerder klinkt
Verplichten wordt erg moeilijk hoor. Niet dat ik tegen oseltamivir ben hoor (hoewel ik voor iedereen proxfylaxe wel overdreven vind), maar ik denk niet dat je werkgever je echt kan dwingen die pillen in te nemen.quote:Op vrijdag 31 juli 2009 21:45 schreef flores30 het volgende:
[..]
Het klopt, zo teruglezend.
Ik bedoelde dat ik die verplichting al ga krijgen. Onduidelijk geformuleerd, maar bij deze recht gezet.
Dat dacht ik dus ook. Maar zowel de viroloog Ab als de Nederlandse verening voor verpleegkundigen en verzorgenden vinden dus wel dat vaccinatie verplicht moet zijn.quote:Op vrijdag 31 juli 2009 21:49 schreef dotKoen het volgende:
[..]
Verplichten wordt erg moeilijk hoor. Niet dat ik tegen oseltamivir ben hoor (hoewel ik voor iedereen proxfylaxe wel overdreven vind), maar ik denk niet dat je werkgever je echt kan dwingen die pillen in te nemen.
Van mij mag je je eigen keuze maken. Ik lees iets verderop dat je op de afdeling infectieziekten werkt, dus ik kan me voorstellen dat als je inenting weigert dat je dan tijdelijk op een andere afdeling wordt geplaatst. Je werkgever kan je niet verplichten om een inenting te accepteren (ik ga er voor het gemak van uit dat er geen speciale wet is die zorginstelling toestaat hun personeel verplicht te laten inenten).quote:Op vrijdag 31 juli 2009 21:35 schreef flores30 het volgende:
De WHO heeft gewaarschuwd voor mogelijk ernstige bijwerkingen van het vaccin. Moet ik me daar dan aan blootstellen, als verpleegkundige, of mag ik gewoon even aankijken hoe de testen zullen verlopen. En ergens in november mijn keuze maken?
Kunnen ze prima vinden (en is zeker iets voor te zeggen), maar juridisch gezien lijkt het me zeer lastig uitvoerbaar.quote:Op vrijdag 31 juli 2009 21:52 schreef flores30 het volgende:
[..]
Dat dacht ik dus ook. Maar zowel de viroloog Ab als de Nederlandse verening voor verpleegkundigen en verzorgenden vinden dus wel dat vaccinatie verplicht moet zijn.
Dat vind ik bijzonder. Het chronisch slikken van een medicijn teneinde besmetting te voorkomen of tweemaal een vaccin dat levenslange immuniteit tegen dit virus genereert? Lijkt me geen moeilijke keuze.quote:Er is nog geen standpunt ingenomen. En zes weken tamiflu? Het lijkt me geen pretje, maar daar snap ik het nut dan wel weer van.
Ik zal ageren als die vaccinatie me in augustus verplicht wordt, als voorbeeld. En dan zal ik me hopelijk mogen beroepen op mijn recht op zelfbeschikking. Natuurlijk ben ik voor vaccins!!!quote:Op vrijdag 31 juli 2009 21:54 schreef Antaresje het volgende:
[..]
Van mij mag je je eigen keuze maken. Ik lees iets verderop dat je op de afdeling infectieziekten werkt, dus ik kan me voorstellen dat als je inenting weigert dat je dan tijdelijk op een andere afdeling wordt geplaatst. Je werkgever kan je niet verplichten om een inenting te accepteren (ik ga er voor het gemak van uit dat er geen speciale wet is die zorginstelling toestaat hun personeel verplicht te laten inenten).
Het lijkt me ook heel verstandig om de testen af te wachten. Ik ga me in principe wel laten inenten, tenzij natuurlijk uit de testen blijkt dat het vaccin niet werkt of levensgevaarlijk is. Dat eerste acht ik mogelijk, dat tweede lijkt me zeer onwaarschijnlijk omdat het een bestaand vaccin is dat alleen maar op het specifieke virus wordt aangepast.
Maar hoe sta jij daar tegenover? Als je nu zou moeten beslissen over straks, wat zou je dan zeggen, oftwel wat zou je antwoorden in dit onderzoek? En als de testresultaten goed zijn, ga je je dan laten inenten in de herfst?
Heb je helemaal gelijk in. Maar op de afdeling waar ik werk komen de mensen met influenza. Ik zou het liefst geen tamiflu slikken, ook omdat ik niet echt begrijp waarom dit nut heeft. Mogelijk voor zes weken, maar preventief antivirale medicatie slikken, ik geloof niet dat dit project al eens eerder uitgevoerd is.quote:Op vrijdag 31 juli 2009 21:55 schreef dotKoen het volgende:
[..]
Kunnen ze prima vinden (en is zeker iets voor te zeggen), maar juridisch gezien lijkt het me zeer lastig uitvoerbaar.
[..]
Dat vind ik bijzonder. Het chronisch slikken van een medicijn teneinde besmetting te voorkomen of tweemaal een vaccin dat levenslange immuniteit tegen dit virus genereert? Lijkt me geen moeilijke keuze.
Als je de werking van Tamiflu bijvoorbeeld bekijkt, die zorgt ervoor dat het virus niet tussen de cellen kan reizen.quote:Op vrijdag 31 juli 2009 22:03 schreef flores30 het volgende:
[..]
Heb je helemaal gelijk in. Maar op de afdeling waar ik werk komen de mensen met influenza. Ik zou het liefst geen tamiflu slikken, ook omdat ik niet echt begrijp waarom dit nut heeft. Mogelijk voor zes weken, maar preventief antivirale medicatie slikken, ik geloof niet dat dit project al eens eerder uitgevoerd is.
Inderdaad. Hier in ons UMC wordt er niet aan preventief oseltamivir gedaan, ook niet op de verpleegafdelingen of IC waar de Mexicaanse groep-patiënten liggen. Wel druppelcontactisolatie natuurlijkquote:Op vrijdag 31 juli 2009 22:03 schreef flores30 het volgende:
[..]
Heb je helemaal gelijk in. Maar op de afdeling waar ik werk komen de mensen met influenza. Ik zou het liefst geen tamiflu slikken, ook omdat ik niet echt begrijp waarom dit nut heeft. Mogelijk voor zes weken, maar preventief antivirale medicatie slikken, ik geloof niet dat dit project al eens eerder uitgevoerd is.
Dan zou je moeten weten dat hetzelfde UMCU een plan 6a/b/c heeft.quote:Op vrijdag 31 juli 2009 22:06 schreef dotKoen het volgende:
[..]
Inderdaad. Hier in ons UMC wordt er niet aan preventief oseltamivir gedaan, ook niet op de verpleegafdelingen of IC waar de Mexicaanse groep-patiënten liggen. Wel druppelcontactisolatie natuurlijk
Er zijn meerdere UMC's, ik werk er bij een die niet gevestigd is in Utrechtquote:Op vrijdag 31 juli 2009 22:10 schreef flores30 het volgende:
[..]
Dan zou je moeten weten dat hetzelfde UMCU een plan 6a/b/c heeft.
De eerste paar patienten worden opgevangen op afdeling infectieziekten en de long.
Als dat niet toereikend is wordt het 6b, het calamiteitenhospitaal.
Al vrij snel dus. En DAT is het moment waarop ook jij aan de tamiflu gaat.
quote:Op vrijdag 31 juli 2009 22:24 schreef dotKoen het volgende:
[..]
Er zijn meerdere UMC's, ik werk er bij een die niet gevestigd is in Utrecht.
De situatie bij het UMCU is natuurlijk iets anders omdat daar het calamiteitenhospitaal staat, dat hebben 'wij' niet. Daarnaast werk ik op dit moment niet met patiënten, dus ik krijg sowieso geen oseltamivir.
De belangrijkste reden die ik hoor (en verwacht) is dat ze een relatief nieuw vaccin niet willen 'uitproberen'.quote:Op vrijdag 31 juli 2009 22:38 schreef OldJeller het volgende:
Wat wordt door deze verpleegkundigen als reden opgegeven om te weigeren?
En hoe zit het met artsen?
Voor mij simpel: een griep kan ik prima overwinnen zonder een, in mijn ogen onvoldoende getest vaccin.quote:Op vrijdag 31 juli 2009 22:38 schreef OldJeller het volgende:
Wat wordt door deze verpleegkundigen als reden opgegeven om te weigeren?
En hoe zit het met artsen?
Ja, jij wel, maar je patiënten wellicht niet.quote:Op vrijdag 31 juli 2009 22:46 schreef flores30 het volgende:
[..]
Voor mij simpel: een griep kan ik prima overwinnen zonder een, in mijn ogen onvoldoende getest vaccin.
Guillain-Barré is echt heel erg zeldzaam.quote:Daarbij, als je de testresultaten leest van een willekeurig griepvaccin, zie je onder de veel/regelmatig voorkomende bijwerkingen een vervolg. De bijwerkingen die gaandeweg ontstaan zijn. Guillain Barre etc. Met name om die neurologische bijwerkingen maak ik me zorgen. Toch wel.
Ja, dat lijkt me nog steeds sterk, dat dwingen.quote:Daarbij heb ik altijd een wat vreemde reactie op vaccins. Heb me vol laten stoppen met HBvaxpro en nog steeds een titer van 0.
Dus nee, ik nam nooit het seizoensvaccin (en heb nooit griep gehad), dus waarom nu ineens gedwongen iets nemen?
Het zal waarschijnlijk moeten, maar ik begrijp nog steeds niet de DWANG.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |