Heet heeft ook geen zin om slechts een enkel persoon te vaccineren, het idee is juist door zo veel mogelijk mensen te vaccineren een groepsimmuniteit te creeren. Hygiene is uiteraard ook nog steeds belangrijk.quote:Op zaterdag 1 augustus 2009 20:48 schreef flores30 het volgende:
Oke. Ik neem het vaccin. Op mijn voorwaarden, al eerder in dit topic naar voren gekomen...
In hoeverre ben ik dan eigenlijk minder een gevaar voor patienten, busgenoten, collega's etc?
Ik ben gevaccineerd, maar bevind me nog steeds in publieke ruimten.
En ook in het ziekenhuis: het feit dat ik gevaccineerd ben, houdt geen bezoekers buiten de poort van het ziekenhuis. Familie etc. Of wordt er een algeheel bezoekersverbod ingesteld?
Wat mijn puntje is:
De zin van vaccinatie begrijp ik. Dat heeft het verleden wel uitgewezen.
Maar het is maar een kleine preventieve maatregel. Een virus leeft op oppervlakten 24 uur (correct me if i'm wrong). Gevaccineerd en wel zal er een grote kans bestaan dat een virus op het toetsenbord komt, de telefoon etc.. Heeft dan niets te maken met gebrekkige handhygiene!!!
We moeten sowieso allemaal handjes wassen te komende maanden. En niet zo weinig ook.
het zou zelfs kunnen zijn dat vaccinatie niet 100% helpt, je kan zelf dus nog steeds ziek worden alhoewel met veel minder symptomen, ik neem dan even aan dat je dus nog steeds besmettelijk kan zijnquote:Op maandag 3 augustus 2009 23:19 schreef xxjosjex het volgende:
vraagje, kan iemand (zeg verpleegkundige) die is gevaccineerd alsnog andere besmetten? Ik bedoel dat ze dan wel de bacillen op zich heeft en zelf niet ziek word, maar het wel overdraagt aan andere (patiënten)??
Dat is niet waar. Het virus kan zich niet repliceren, je bent dus niet besmettelijk. Uitgezonderd uiteraard als je net over je handen bent gehoest door een besmette patiënt en vervolgens aan iemand anders zit, dan kun je het virus van persoon A naar B overdragen. Je kunt echter niet zelf iemand aanhoesten waardoor hij besmet wordt.quote:Op dinsdag 4 augustus 2009 07:45 schreef scrub_nurse het volgende:
Natuurlijk ben je zelf nog steeds besmettelijk als je gevaccineerd bent.
Ik heb wat geknipt in je verhaal, je haalt goede dingen aan namelijk.quote:Op dinsdag 4 augustus 2009 07:45 schreef scrub_nurse het volgende:
Nee,ik zie veel meer nut in voorlichting over handhygiene, over algemene hygiene, over thuisblijven bij griepverschijnselen ipv stoer door te blijven lopen en zo iedereen te besmetten. .
Waar zijn alle handalcoholdispensers? In supermarkten, wachtkamers ed? Gratis uitdelen van papieren zakdoekjes ed,zodat je een tissue voor je mond kan doen als je niest/hoest en vervolgens je handen desinfecteert?
Ik probeer al een tijdje goede bronnen hiervoor te vinden, enige wat ik tegenkom is dat vaccinatie nooit 100% werkt, hoe kun je dan stellig zeggen dat je niet meer besmettelijk bent?quote:Op dinsdag 4 augustus 2009 08:04 schreef dotKoen het volgende:
[..]
Dat is niet waar. Het virus kan zich niet repliceren, je bent dus niet besmettelijk. Uitgezonderd uiteraard als je net over je handen bent gehoest door een besmette patiënt en vervolgens aan iemand anders zit, dan kun je het virus van persoon A naar B overdragen. Je kunt echter niet zelf iemand aanhoesten waardoor hij besmet wordt.
Vandaar ook alle aanmoedigingen om zorgpersoneel ook voor de normale influenza te laten vaccineren: je kunt de griep dan immers niet meer overdragen, dat is het hele punt.
In azie zie je die inderdaad overal hangen.quote:Op dinsdag 4 augustus 2009 07:45 schreef scrub_nurse het volgende:
Waar zijn alle handalcoholdispensers? In supermarkten, wachtkamers ed?
precies,ik zie hier niks, ook geen gratis verstrekking van bv die handzeep met alcohol waar je geen water voor nodig hebt, geen enkele stimulatiequote:Op dinsdag 4 augustus 2009 08:39 schreef Swetsenegger het volgende:
[..]
In azie zie je die inderdaad overal hangen.
dit vind ik ook een raar verhaal,volgens mij klopt daar niks van,bij mijn weten is vaccinatie puur bescherming voor jezelf, en ja je wordt zelf misschien niet ziek en kunt zo de ziekte niet doorgeven,maar jouw antwoord lijkt me sterkquote:Op dinsdag 4 augustus 2009 08:29 schreef Re het volgende:
[..]
Ik probeer al een tijdje goede bronnen hiervoor te vinden, enige wat ik tegenkom is dat vaccinatie nooit 100% werkt, hoe kun je dan stellig zeggen dat je niet meer besmettelijk bent?
Waarschijnlijk kun je niet met 100% zekerheid zeggen dat je niet besmettelijk kunt zijn als je succesvol gevaccineerd bent. Maar het is wel zo dat je immuunsysteem dan erg snel kan reageren en elk afzonderlijk virus dat je lichaam binnenkomt aanvalt en vernietigt, en dus wordt elk virus de nek omgedraaid voordat het de kans krijgt zich te verspreiden.quote:Op dinsdag 4 augustus 2009 08:29 schreef Re het volgende:
[..]
Ik probeer al een tijdje goede bronnen hiervoor te vinden, enige wat ik tegenkom is dat vaccinatie nooit 100% werkt, hoe kun je dan stellig zeggen dat je niet meer besmettelijk bent?
maar ik las dus ergens (moet dat weer even opzoeken) dat ze verwachten dat bij de 1ste vaccinatie ronde 40% effectiviteit is en bij de 2de ronde 70%quote:Op dinsdag 4 augustus 2009 09:40 schreef Antaresje het volgende:
[..]
Waarschijnlijk kun je niet met 100% zekerheid zeggen dat je niet besmettelijk kunt zijn als je succesvol gevaccineerd bent. Maar het is wel zo dat je immuunsysteem dan erg snel kan reageren en elk afzonderlijk virus dat je lichaam binnenkomt aanvalt en vernietigt, en dus wordt elk virus de nek omgedraaid voordat het de kans krijgt zich te verspreiden.
Mij is juist verteld dat het virus niet wordt gedood door alcohol en dat het handen-schoon-zonder-water-spul dus eigenlijk ook helemaal niets toevoegd. Wat is dan het nut van dat spul?quote:Op dinsdag 4 augustus 2009 09:00 schreef scrub_nurse het volgende:
[..]
precies,ik zie hier niks, ook geen gratis verstrekking van bv die handzeep met alcohol waar je geen water voor nodig hebt, geen enkele stimulatie
Dat is de effectiviteit van de vaccinatie. De verwachting is dat na twee inentingen het vaccin werkt bij 70% van de geinfecteerden. Grof gezegd, als je bent gevaccineerd, heb je 70% kans op 100% bescherming.quote:Op dinsdag 4 augustus 2009 09:43 schreef Re het volgende:
[..]
maar ik las dus ergens (moet dat weer even opzoeken) dat ze verwachten dat bij de 1ste vaccinatie ronde 40% effectiviteit is en bij de 2de ronde 70%
quote:Het vaccin voor de huidige pandemie is nog in ontwikkeling. Daarom weten we dit nog niet precies. Wel is de effectiviteit van het vaccin tegen het verwante griepvirus bekend. Dit vaccin biedt na 1 vaccinatie bescherming bij 40% van de mensen en meer dan 70% na 2 vaccinaties. Het is te verwachten dat het nieuwe griepvaccin net zo effectief zal zijn. Onderzoeksresultaten van de effectiviteit van het nieuwe vaccin zullen worden gerapporteerd voordat het vaccin wordt ingezet.
Omdat er niet alleen virussen bestaan, maar ook bacteriëen misschien?quote:Op dinsdag 4 augustus 2009 10:16 schreef scrub_nurse het volgende:
als dat spul (sterilium oid) niet zou werken,waarom gebruikt t hele ziekenhuis het dan als handenwas hygiene en als pre/operatieve hygiene?
Inderdaad, dit omdat ieders immuunsysteem toch weer net wat anders zal reageren. Daarom zijn er ook 2 vaccinaties per persoon, dan heb je die 70% dekking. Altijd beter dan 0%.quote:Op dinsdag 4 augustus 2009 10:13 schreef Antaresje het volgende:
[..]
Dat is de effectiviteit van de vaccinatie. De verwachting is dat na twee inentingen het vaccin werkt bij 70% van de geinfecteerden. Grof gezegd, als je bent gevaccineerd, heb je 70% kans op 100% bescherming.
[..]
bron
Briljantquote:Ik weet iemand die ziek is, moet ik dat ergens aangeven?
Vaccinatie is niet alleen puur bescherming van jezelf. Als een virus op een plek komt waar het zich niet kan verspreiden (of maar heel weinig) wegens een gevaccineerde groep zal het bij die persoon blijven en sterven wanneer die persoon beter wordt.quote:Op dinsdag 4 augustus 2009 09:01 schreef scrub_nurse het volgende:
[..]
dit vind ik ook een raar verhaal,volgens mij klopt daar niks van,bij mijn weten is vaccinatie puur bescherming voor jezelf, en ja je wordt zelf misschien niet ziek en kunt zo de ziekte niet doorgeven,maar jouw antwoord lijkt me sterk
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |