Dit soort grappen zijn geniaal natuurlijk.quote:Gaat topman Rijkman Groenink langs bij het Amerikaanse beleggingsfonds Federated, een grote aandeelhouder van de bank, zegt hij ter afscheid tegen de Aziatische fondsmanager dat ze nu de kamer kan gaan schoonmaken.
Groenink was ook zonder de verkoop van de bank al aardig afgevuld en hij wilde juist niet aan RBS/BS/Fortis verkopen.quote:Op woensdag 29 juli 2009 00:53 schreef ikweethetookniet het volgende:
Mijn idee
groenink is een rat die toch zijn zakken wilde vullen zonder dat hij de bank groot kon maken
Dus maar verkopen, en zo veel mogelijk profiteren
haha die quote komt uit De Prooi, hij dacht dat die aziatische kip de schoonmaakster was terwijl ze de fokking fondsmanager wasquote:Op woensdag 29 juli 2009 00:50 schreef Halcon het volgende:
[..]
Dit soort grappen zijn geniaal natuurlijk.
Serieus: Groenink voorzag dat het bod van het consortium onmogelijk fatsoenlijk waargemaakt kon worden.
Mijn stelling: Rijkman Groenink wordt niet op waarde geschat en is een held.
dat denk ik niet, hij kon in het verleden goed cashen bij grote banken in de City maar hij koos voor een minder salaris bij ABN. Hij wilde ABN uitbouwen tot iets moois, iets wat mislukt is.quote:Op woensdag 29 juli 2009 00:53 schreef ikweethetookniet het volgende:
Mijn idee
groenink is een rat die toch zijn zakken wilde vullen zonder dat hij de bank groot kon maken
Dus maar verkopen, en zo veel mogelijk profiteren
Dat dus. Helemaal eens dat dit een zege voor NL is geweest en geen nationale ramp zoals sommigen denken. Behalve natuurlijk dat hij een held tegen wil en dank is, want hij wilde helemaal geen overname.quote:Op woensdag 29 juli 2009 08:19 schreef Q. het volgende:
Gezien het feit dat de opknipping van ABN-AMRO (en het overnemen van de meest gevaarlijke stukken door RBS) het beste is wat ons de afgelopen jaren is overkomen is hij een held. Als de Nederlandse staat het oude ABN-AMRO had moeten redden... nee, daar waren we niet vrolijk van geworden.
Hij wist dat wel, maar hij wilde gewoon een geintje uithalen.quote:Op woensdag 29 juli 2009 19:41 schreef TubewayDigital het volgende:
[..]
haha die quote komt uit De Prooi, hij dacht dat die aziatische kip de schoonmaakster was terwijl ze de fokking fondsmanager was
Nee, die grap heeft zijn bank goed gedaan (de aandeelhouders dan). Na dat grapje dumpte dat kantoor al zijn aandelen ABN, met een mooie koersduik tot gevolgquote:Op woensdag 29 juli 2009 00:50 schreef Halcon het volgende:
[..]
Serieus: Groenink voorzag dat het bod van het consortium onmogelijk fatsoenlijk waargemaakt kon worden.
Dat was een goed idee geweest voor Fortis en RBS, dan was Barclays nu kapoet geweest ipv de andere twee.quote:Op donderdag 6 augustus 2009 17:44 schreef Zero2Nine het volgende:
Groenink wilde NIET dat Fortis ABN overnam, maar Barclays. Of dat wél een goed idee was geweest zullen we nooit echt weten.
hij kan juist niks bijzonders. Het is hem in al die jaren bij ABN AMRO niet gelukt een succesvolle strategie te ontwikkelen en deze te implimenteren. Alles ging maar half. Dat blijkt ook wel uit alles bij ABN voor dat hij CEO werd, vrijwel geen enkel project heeft hij van start-to-finish gedaan.quote:Op donderdag 6 augustus 2009 17:56 schreef Ad_rem het volgende:
Held maar een persoonlijkheid met veel haken en ogen, al snap ik nooit wat voor bijzonders hij nou kan en 20 miljoen per jaar moet verdienen en wat ik niet kan.
hij was heel goed in corporate-loans, echter als je goed bent maak je promotie, en uiteindelijk komt iedereen zo dus op een plek terecht waar hij niet goed functioneert.quote:Op vrijdag 7 augustus 2009 11:14 schreef Den_Haag het volgende:
[..]
hij kan juist niks bijzonders. Het is hem in al die jaren bij ABN AMRO niet gelukt een succesvolle strategie te ontwikkelen en deze te implimenteren. Alles ging maar half. Dat blijkt ook wel uit alles bij ABN voor dat hij CEO werd, vrijwel geen enkel project heeft hij van start-to-finish gedaan.
Eigenlijk is het toch ook zo dat als je De Prooi leest, je constant tussen de regels door leest dat Groenink een arrogante blaaskaak is "Die het wel even doet". Dit is denk ik ook zijn kracht. Ik denk dat zijn brutaliteit ervoor gezorgd heeft dat hij in de RvB terecht kwam, niet zijn kwaliteit. De laatste jaren was hij ook alleen bezig zijn eigen eilandje veilig te stellen, constant te ruzieën met Jiskoot e.d. en geen enkele beslissing nemen, alles half nemen zodat hij er toch nog onderuit kan.quote:Op vrijdag 7 augustus 2009 11:14 schreef Den_Haag het volgende:
[..]
hij kan juist niks bijzonders. Het is hem in al die jaren bij ABN AMRO niet gelukt een succesvolle strategie te ontwikkelen en deze te implimenteren. Alles ging maar half. Dat blijkt ook wel uit alles bij ABN voor dat hij CEO werd, vrijwel geen enkel project heeft hij van start-to-finish gedaan.
Peter Principlequote:Op vrijdag 7 augustus 2009 11:26 schreef TubewayDigital het volgende:
hij was heel goed in corporate-loans, echter als je goed bent maak je promotie, en uiteindelijk komt iedereen zo dus op een plek terecht waar hij niet goed functioneert.
Jiskoot wilde de zakenbank uitbreiden he, niet Groenink, die geloofde er op een gegeven moment niet meer in.quote:Op vrijdag 7 augustus 2009 11:26 schreef chratnox het volgende:
[..]
Eigenlijk is het toch ook zo dat als je De Prooi leest, je constant tussen de regels door leest dat Groenink een arrogante blaaskaak is "Die het wel even doet". Dit is denk ik ook zijn kracht. Ik denk dat zijn brutaliteit ervoor gezorgd heeft dat hij in de RvB terecht kwam, niet zijn kwaliteit. De laatste jaren was hij ook alleen bezig zijn eigen eilandje veilig te stellen, constant te ruzieën met Jiskoot e.d. en geen enkele beslissing nemen, alles half nemen zodat hij er toch nog onderuit kan.
Yep, bekend fenomeen. Zie je ook in de techniek. De beste technicus wordt gepromoveerd, niet de best leidinggevendequote:Op vrijdag 7 augustus 2009 11:26 schreef TubewayDigital het volgende:
[..]
hij was heel goed in corporate-loans, echter als je goed bent maak je promotie, en uiteindelijk komt iedereen zo dus op een plek terecht waar hij niet goed functioneert.
Ik sla zijn analytisch vermogen een stuk hoger aan dan die van jou, om maar eens iets te noemen..quote:Op donderdag 6 augustus 2009 17:56 schreef Ad_rem het volgende:
Held maar een persoonlijkheid met veel haken en ogen, al snap ik nooit wat voor bijzonders hij nou kan en 20 miljoen per jaar moet verdienen en wat ik niet kan.
en ook dan die van mij ?quote:Op vrijdag 7 augustus 2009 17:12 schreef macondo het volgende:
[..]
Ik sla zijn analytisch vermogen een stuk hoger aan dan die van jou, om maar eens iets te noemen..![]()
In het boek bleek ook wel dat Groenink het zo ver heeft geschopt vanwege zijn (analytische) kwaliteiten. Hij is eerder ondanks zijn brutaliteit dan dankzij zijn brutaliteit zo ver gekomen.quote:Op vrijdag 7 augustus 2009 11:26 schreef chratnox het volgende:
[..]
Eigenlijk is het toch ook zo dat als je De Prooi leest, je constant tussen de regels door leest dat Groenink een arrogante blaaskaak is "Die het wel even doet". Dit is denk ik ook zijn kracht. Ik denk dat zijn brutaliteit ervoor gezorgd heeft dat hij in de RvB terecht kwam, niet zijn kwaliteit. De laatste jaren was hij ook alleen bezig zijn eigen eilandje veilig te stellen, constant te ruzieën met Jiskoot e.d. en geen enkele beslissing nemen, alles half nemen zodat hij er toch nog onderuit kan.
quote:Op vrijdag 7 augustus 2009 17:12 schreef macondo het volgende:
[..]
Ik sla zijn analytisch vermogen een stuk hoger aan dan die van jou, om maar eens iets te noemen..![]()
Het blijft een strakke grap natuurlijk.quote:Op donderdag 6 augustus 2009 14:47 schreef Den_Haag het volgende:
[..]
Nee, die grap heeft zijn bank goed gedaan (de aandeelhouders dan). Na dat grapje dumpte dat kantoor al zijn aandelen ABN, met een mooie koersduik tot gevolg![]()
Groenink, de meest overschatte onbenul van de zakenwereld.
Hoop maar dat jij nooit een hoge positie krijgt in een bedrijf. als je denkt dat dit geslaagde grappen zijnquote:Op vrijdag 7 augustus 2009 19:19 schreef Halcon het volgende:
[..]
Het blijft een strakke grap natuurlijk.
Iedereen wist dat het waanzin was toen Voutron met opgeheven hoofd eigenwijs het hoofdkantoor binnenliep.quote:Op woensdag 29 juli 2009 00:50 schreef Halcon het volgende:
[..]
Ik heb al een aardige positie en die wordt alleen maar hoger de komende jaren. Ik zal deze grap niet uithalen, neemt dit weg dat ik er wel om heb kunnen lachen.quote:Op zaterdag 8 augustus 2009 10:22 schreef Den_Haag het volgende:
[..]
Hoop maar dat jij nooit een hoge positie krijgt in een bedrijf. als je denkt dat dit geslaagde grappen zijn
http://www.telegraaf.nl/d(...)nussen__.html?p=18,1quote:Groenink is ook tegen excessieve bonussen LONDEN (AFN) - Voormalig ABN Amro-topman Rijkman Groenink hoopt dat de wereldleiders de ,,unieke kans'' grijpen om excessieve beloningen voor riskante transacties af te schaffen. Dat zegt hij in een maandag gepubliceerd interview met de Britse zakenkrant Financial Times.
Groenink spreekt in het interview de hoop uit dat toezichthouders en overheden wereldwijd bonussen op speculatieve transacties die op langere termijn kunnen leiden tot enorme verliezen afschaffen. Een internationaal salarisplafond is volgens hem echter een brug te ver.
,,Ik heb begrip voor de mening die veel mensen hebben over excessieve beloningen'', stelt de voormalige topbankier, die in 2007 zwaar onder vuur kwam te liggen vanwege zijn ruime vertrekregeling van ongeveer 30 miljoen euro na de verkoop van ABN Amro aan het consortium van Fortis, RBS en Santander.
Zijn eigen beloning had echter niets met grote bonussen voor te hoge risico's te maken, stelt hij. ,,Dat is niet te vergelijken. Daarbij raakte mijn regeling ABN Amro niet, zij werd uitbetaald in aandelen die waren betaald door de aandeelhouders van RBS, Fortis en Santander. Onder die omstandigheden had ik er geen moeite mee het geld aan te nemen.''
en zelf voor prutswerk vele miljoenen binnenharken aan bonussenquote:Op maandag 7 september 2009 20:20 schreef ASroma het volgende:
[..]
http://www.telegraaf.nl/d(...)nussen__.html?p=18,1
![]()
![]()
Nu is ie echt een held. Hij was TEGEN de verkoop aan Fortis dus als je daar toch 26 miljoen voor kan cashen zeg je geen nee. Als hij zelf de buit binnenheeft het feestje voor de ander bankiers verpestenquote:Op maandag 7 september 2009 20:20 schreef ASroma het volgende:
[..]
![]()
![]()
Hij is tenminste eerlijk, soms moet je dingen zelf meemaken om wijzer te worden, niet waar?quote:Op maandag 7 september 2009 20:20 schreef ASroma het volgende:
[..]
![]()
![]()
Wat was het belanstotaal van de oude ABN-AMRO?quote:Op woensdag 29 juli 2009 08:19 schreef Q. het volgende:
Gezien het feit dat de opknipping van ABN-AMRO (en het overnemen van de meest gevaarlijke stukken door RBS) het beste is wat ons de afgelopen jaren is overkomen is hij een held. Als de Nederlandse staat het oude ABN-AMRO had moeten redden... nee, daar waren we niet vrolijk van geworden.
Groenink heeft niet batterijen met subprime-leningen gevuld om op korte termijn wat te kunnen cashen, dus jouw opmerking is (te) kort door de bocht.quote:Op maandag 7 september 2009 22:13 schreef Martijn_77 het volgende:
Typische loser zeker als je kijkt naar zijn uitspraken nu ook weer over de bonussen eerst zelf graaien en dan zeggen dat het wel wat minder kan
Ahhaa, jij bent Balkenende ???quote:Op zaterdag 8 augustus 2009 13:42 schreef Halcon het volgende:
[..]
Ik heb al een aardige positie en die wordt alleen maar hoger de komende jaren. Ik zal deze grap niet uithalen, neemt dit weg dat ik er wel om heb kunnen lachen.
Bronquote:ABN Amro Waar zijn de gevallen topmannen gebleven?
Nog altijd naarstig op zoek naar eerherstel
Na een periode van radiostilte mag ex-ABN Amro-topman Rijkman Groenink woensdag eindelijk zijn zegje doen bij de parlementaire commissie-De Wit. Rijkman Groenink mag woensdag zijn zegje doen bij de commissie-De Wit.
Bijna drie jaar nadat ABN Amro als willoze prooi werd opgeslokt door drie andere banken, worden oud-topmannen Rijkman Groenink en Wilco Jiskoot woensdag door de parlementaire commissie-De Wit gehoord. Reden om ons af te vragen wat de ex-bestuurders van ABN Amro nu doen en in hoeverre ze een comeback maakten in de financiële sector.
Rijkman Groenink
Na zijn roemloze aftocht als bestuursvoorzitter van ABN Amro is Groenink nog altijd op zoek naar eerherstel. Alleen daarom is hij waarschijnlijk al blij dat hij zijn kijk op de kredietcrisis mag geven bij de commissie-De Wit. Vorig jaar riep hij nog dat de ‘pijn’ over de teloorgang van ABN Amro nooit meer weg zou gaan. Hij kreeg toen hij vertrok bij ABN Amro in 2007 ‘en passant’ wel even 30 miljoen euro mee. Groenink is nadat hij werd weggestuurd niet achter de geraniums gaan zitten. Hij trekt nu als investeerder op met oud-Petroplus oprichter Marcel van Poecke. Zo kochten ze vorig jaar de olie- en gasbelangen van investeringsmaatschappij Oranje Nassau. Verder richt Groenink zijn pijlen met Van Poecke vooral op duurzame energie. De ex-topman van ABN Amro is onder meer commissaris bij G24 Innovations uit Wales.
Wilco Jiskoot
Slijt zijn dagen als beroepscommissaris en zelfstandig adviseur. Jiskoot houdt kantoor in de ITO Toren aan de Amsterdamse Zuidas, tegenover het hoofdkantoor van zijn oude werkgever, ABN Amro. Samen met de gevallen Ahold-topman Cees van der Hoeven is hij adviseur van Marcel Boekhoorn, de eigenaar van onder meer deze krant. Was de dealkeizer van ABN Amro en wordt wel de man met de grootste rolodex van Nederland genoemd. Kwam in 1976 als stagiair binnen bij ABN Amro, maar was al telg uit een oud bankiersgeslacht. Jiskoot is tegenwoordig commissaris bij Bank Oyens & Van Eeghen, Jumbo Supermarkten en postorderbedrijf Wehkamp.
Joost Kuiper
Dook na een lange periode van stilte ineens op als curator van het failliete DSB. Moest na de overname van ABN Amro door Fortis, Santander en de Royal Bank of Scotland vrij snel het veld ruimen als bestuurder. Ging na zijn vertrek bij de bank aanvankelijk geschiedenis studeren en combineerde dat met een aantal functies in de culturele sector: als bestuurder bij het Prins Bernhard Cultuurfonds en penningmeester bij de Mondriaanstichting. Kuiper is eigenlijk jurist en werd curator bij DSB vanwege zijn grote kennis van de financiële sector.
Ron Teerlink
Kwam als enig bestuurslid van ABN Amro terecht bij Royal Bank of Scotland (RBS). Was binnen de bank verantwoordelijk voor het facilitaire bedrijf zoals de computersystemen. Kwam bij RBS aanvankelijk in een soortgelijke functie terecht en werd door de Schotten benoemd tot chief executive business services.
Maar precies een jaar geleden kreeg Teerlink een andere baan bij RBS. Daar lijdt hij nu een kwijnend bestaan als chief administrative officer.
Piero Overmars
Was verantwoordelijk voor de handelsactiviteiten van ABN Amro en was het aanstormende talent binnen de bank. Kreeg nadat ABN Amro werd opgeknipt een burn-out en zat lang thuis. Maar heeft inmiddels een kantoortje betrokken en doet wat advieswerk. Schreef onder meer het ‘businessplan’ voor de nieuwe zakenbank van Bank Oyens & Van Eeghen. Dat businessplan was uiteindelijk reden voor zakenbankier Jan de Ruiter om niet over te stappen van RBS naar de nieuwe zakenbank van Wilco Jiskoot en Wiet Pot.
Huibert Boumeester
Is de bestuurder van ABN Amro met wie het het slechtst afliep. Boumeester was na het opstappen van de Brit Hugh Scott -Barrett even de financiële man. Werd kort nadat hij zijn baan bij ABN Amro was kwijtgeraakt depressief en kwam vorig jaar zomer onder mysterieuze omstandigheden om het leven.
Zijn lichaam werd in een bos buiten het Britse dorp Winkfield gevonden. De politie vermoedde zelfmoord. Boumeester zou zich met een vuurwapen van het leven hebben beroofd.
Zeker, en die zelfingenomen kwabbel van Fortis die bij ABN was weggetrapt is de superlooserquote:Op woensdag 29 juli 2009 00:50 schreef Halcon het volgende:
Votron? Nee, de echte gek was Lippens, Votron was slechts een stromannetje.quote:Op dinsdag 2 februari 2010 13:47 schreef Deprater het volgende:
[..]
Zeker, en die zelfingenomen kwabbel van Fortis die bij ABN was weggetrapt is de superlooser
Maar de FORTIS aandeelhouders of hun RvC hadden hier een stokje voor moeten steken, die vent was GEK, iedereen wist, dit is waanzin, en dan nog in geld , terwijl een aandelenruil veel beter was geweest
[ afbeelding ]
Voutron was met ruzie weggegaan bij de ABN-AMRO en hij kreeg zijn zin, de oud-collegas heeft ie ontslagen,quote:Op dinsdag 2 februari 2010 16:49 schreef Q. het volgende:
[..]
Votron? Nee, de echte gek was Lippens, Votron was slechts een stromannetje.
Nee maar van zelfstandig was geen sprake geweest toch? Groenink beweerd dat wanneer ze de fusie waar hij voor stond, met Barclays, was doorgegaan, er hoogstwaarschijnlijk nooit staatssteun aan te pas was gekomen.quote:Op woensdag 3 februari 2010 14:09 schreef Den_Haag het volgende:
Alsof ABN-AMRO stabiel genoeg was om de crisis zelfstandig te overleven
nee die 30 miljard was nodig om ABN weer terug te kopen. Bij de deal met Barclays was het fusiebedrijf volgens hem waarschijnlijk niet in de problemen gekomen en had de NL overheid geen 30 miljard hoeven uit te geven om ABN te kopen.quote:Op woensdag 3 februari 2010 14:38 schreef Ad_rem het volgende:
[..]
Nee maar van zelfstandig was geen sprake geweest toch? Groenink beweerd dat wanneer ze de fusie waar hij voor stond, met Barclays, was doorgegaan, er hoogstwaarschijnlijk nooit staatssteun aan te pas was gekomen.
Impliceert hij daarmee ook dat Barclays dan met 30miljard schuld had gezeten?
Nu hebben ze het geprobeerd met steun vanuit het midden-oosten. weet wel zeker dat met ABN-AMRO erbij Barclays wel moest bedelen bij de overhedenquote:Op woensdag 3 februari 2010 14:38 schreef Ad_rem het volgende:
[..]
Nee maar van zelfstandig was geen sprake geweest toch? Groenink beweerd dat wanneer ze de fusie waar hij voor stond, met Barclays, was doorgegaan, er hoogstwaarschijnlijk nooit staatssteun aan te pas was gekomen.
Impliceert hij daarmee ook dat Barclays dan met 30miljard schuld had gezeten?
Ook wel hypocriet, met z'n "de overheid had de overname moeten blokkeren".quote:Op woensdag 3 februari 2010 14:17 schreef barrage het volgende:
Toch wel een beetje een held hoor. Zeker na vandaag.
Ik ben het niet met je eens.quote:Op woensdag 3 februari 2010 17:21 schreef Pool het volgende:
[..]
Ook wel hypocriet, met z'n "de overheid had de overname moeten blokkeren".
Die jongens zeiden jarenlang dat de markt zijn werk moet doen, dat de overheid zich vooral niet met fusies en overnames moet bemoeien, etc. Toen ABN Amro de Italiaanse bank Antonveneta wilde overnemen lag de Italiaanse overheid een beetje dwars en toen sprak iedereen daar terecht schande van, Groenink incluis.
En dan nu zeggen dat Nederland hetzelfde had moeten doen.
Als de overheid dat had gedaan , (wat ze misschien wel wilden) was de hele beurs en de VVD over hen heen gevallen , met de heilige vrijemarkt-gedachtequote:Op woensdag 3 februari 2010 17:21 schreef Pool het volgende:
[..]
Die jongens zeiden jarenlang dat de markt zijn werk moet doen, dat de overheid zich vooral niet met fusies en overnames moet bemoeien, etc. Toen ABN Amro de Italiaanse bank Antonveneta wilde overnemen lag de Italiaanse overheid een beetje dwars en toen sprak iedereen daar terecht schande van, Groenink incluis.
Hij stond er ook om bekend dat hij de doelen lager zette als ze niet gehaald werdenquote:Op woensdag 3 februari 2010 23:40 schreef rubbereend het volgende:
Hij omschreef het zelf vandaag heel goed toen het ging over de lange termijn doelen. Hij kreeg opties toegewezen en als de doelen op lange termijn haalde kreeg hij ze echt. En toen begon hij met het opsommen van de jaren dat de doelen niet gehaald waren..... feitelijk maar een jaar.da's nie best.
Verder ving hij gewoon de hoofdprijs doordat de opties die nog on hold stonden uitbetaald moesten worden , daar kon hij zelf niks aan doen. Dat was een gevolg van de verkoop en knip van het concern
Wouter Bos heeft mijn post gelezen.quote:Op woensdag 3 februari 2010 17:21 schreef Pool het volgende:
[..]
http://www.nu.nl/economie(...)-hebben-gemaakt.htmlquote:Bos was ook cynisch over de klacht van Groenink over een gebrek aan steun vanuit de politiek. Volgens Bos had juist Groenink aan de oorsprong gestaan van nieuw Europees beleid dat het de politiek in de EU-landen onmogelijk maakte om zich te bemoeien met bankfusies.
Groenink had daar, terecht volgens Bos, voor gepleit in de periode dat ABN op de Italiaanse overheid stuitte toen het de Italiaanse bank Antonveneta probeerde over te nemen.
Bos noemde het ''frappant'' dat degene die toen klaagde over de Italianen, nu klaagt dat de Nederlandse politiek ''hem niet steunde toen hij zelf prooi werd''.
Alsof de Britten zomaar voor miljarden steun geven aan RBS om de door en door verrotte onderdelen van ABN-Amro overeind te houden.quote:Op donderdag 4 februari 2010 16:26 schreef pberends het volgende:
Wat een kul ook van Groenink dat ABN helemaal geen steun nodig gehad zou hebben als het bedrijf nog zelfstandig bestond. Die heel bank had net zo goed allerlei rotte assets uit de VS.
Dan had Groenink toch gelijk? Als ABN Amro overgenomen was door Barclays, dan had de Nederlandse belastingbetaler er in elk geval niet voor op hoeven draaien!quote:Op donderdag 4 februari 2010 17:55 schreef lyolyrc het volgende:
[..]
Alsof de Britten zomaar voor miljarden steun geven aan RBS om de door en door verrotte onderdelen van ABN-Amro overeind te houden.
Ja maar die gekke Voutron ging steeds het bod verhogen, hij werd er ingeluisdquote:Op donderdag 4 februari 2010 18:44 schreef barrage het volgende:
[..]
Dan had Groenink toch gelijk? Als ABN Amro overgenomen was door Barclays, dan had de Nederlandse belastingbetaler er in elk geval niet voor op hoeven draaien!![]()
Als de hele boel overgenomen was geweest door Barclays, was die bank ook in de problemen gekomen. Dan had Bos ook de Nederlandse delen van ABN-Amro genationaliseerd en had het de Nederlander nog steeds geld gekost. Hoe dan ook hadden de Britten de rotste delen gekregen.quote:Op donderdag 4 februari 2010 18:44 schreef barrage het volgende:
Dan had Groenink toch gelijk? Als ABN Amro overgenomen was door Barclays, dan had de Nederlandse belastingbetaler er in elk geval niet voor op hoeven draaien!![]()
De beide banken zijn nu gehandicapt, samen zijn ze weer een hele bankquote:Op donderdag 4 februari 2010 19:01 schreef lyolyrc het volgende:
[..]
Als de hele boel overgenomen was geweest door Barclays, was die bank ook in de problemen gekomen. Dan had Bos ook de Nederlandse delen van ABN-Amro genationaliseerd en had het de Nederlander nog steeds geld gekost. Hoe dan ook hadden de Britten de rotste delen gekregen.![]()
Ik snap overigens niet dat men besloten heeft om de genationaliseerde onderdelen van ABN-Amro en Fortis toch samen te voegen. Er was heel duidelijk gebleken wat het gevaar is van 'too big to fail' en dan gaan ze toch weer twee banken samenvoegen.Dat een vraag die ik Bos had gesteld, als ik in de commissie had gezeten.
In welk opzicht gehandicapt?quote:Op donderdag 4 februari 2010 19:17 schreef Deprater het volgende:
De beide banken zijn nu gehandicapt, samen zijn ze weer een hele bank
Bronquote:Wellink wilde spreken over Trilateral Commission
door Micha Kat
Toen Nout Wellink van DNB een kwartier in zijn verhoor werd geïnterrumpeerd door de schrijver van dit stuk die de commissie de suggestie deed de bankpresident te ondervragen over de Trilateral Commission waarvan hij lid is, bood Wellink de voorzitter aan hier nader op in te gaan mocht dit gewenst worden.
Geen vervolg
Echter, Jan de Wit greep deze kans niet aan en stelde geen vervolgvraag. Voor de eminente invloed van de TC op ons financiële stelsel zien ondermeer deze link. Kern is dat binnen de TC cruciale beslissingen worden genomen over financiële, bancaire en monetaire aangelegenheden die niemand mag weten of kennen.
Dit heeft geleid tot speculaties als zou er binnen de TC die is opgericht door David Rockefeller van Chace Manhattan Bank gewerkt worden aan een zogeheten 'nieuwe financiële wereldorde' met een mondiale centrale bank en een global currency.
Spilfunctie
Op AccountancyNieuws staat een uitgebreid stuk over de interruptie maar verder bleven alle media doodstil. Niemand blijkt geïnteresseerd in het nader belichten van de TC en de rol daarin van Wellink.
Ook financieel commentator Willem Middelkoop wees al herhaaldelijk op de spilfunctie die Wellink bekleedt in het mondiale financiële systeem, ook binnen de belangrijke BIS in Basel, Zwitserland.
Waarheidsvinding
De commissie-De Wit blijkt door het nalaten van het stellen van verdere vragen over de TC eens te meer een nep-commissie die niet aan daadwerkelijke waarheidsvinding heeft willen doen. Ook in de gewone media krijgt de commissie veel kritiek en wordt ondeskundig genoemd en timide.
Intussen staat niemand stil bij het feit dat de banken er in Europa nergens slechter aan toe zijn dan in Nederland met volledige nationalisaties voor ABN Amro/Fortis, een faillissement van DSB en een halve nationalisatie van ING.
Men had beter onderzoek moeten doen naar de financial stability van Fortis en in mindere mate RBS. Groenink had daar zijn twijfels over, maar alle overige belanghebbenden hadden slechts dollartekens in de ogen.quote:Op woensdag 3 februari 2010 17:21 schreef Pool het volgende:
[..]
Groenink twijfelde openlijk over de financial stability van RBS en met name Fortis.quote:Op donderdag 11 februari 2010 10:13 schreef Den_Haag het volgende:
Het enige waar Groenink over twijfelde was zijn machtspositie na een overname door RFS. Bij Barclays had hij wel een positie gehad.
De reden was dat hij inzag dat Fortis met deze deal veel te veel hooi op de vork nam en de boel zou kunnen klappen. Dat laatste is uiteindelijk ook gebeurd, dus achteraf heeft Groenink nog gelijk gekregen ook.quote:Op donderdag 11 februari 2010 10:27 schreef Den_Haag het volgende:
Openlijk ja, maar de enige reden om die zorgen te uiten was zijn positie. Hij had geen flauw idee hoe de werkelijke positie van Fortis was.
Fine. Een overnamen door Barclays had ook het einde betekent van de combinatie - zoveel inzicht had hij dus ook weer niet. Theoretisch zou het consortium van drie banken natuurlijk ook sterker moeten zijn dan slechts Barclays alleen.quote:Op donderdag 11 februari 2010 10:28 schreef Halcon het volgende:
[..]
De reden was dat hij inzag dat Fortis met deze deal veel te veel hooi op de vork nam en de boel zou kunnen klappen. Dat laatste is uiteindelijk ook gebeurd, dus achteraf heeft Groenink nog gelijk gekregen ook.
Behalve Santander, die heeft een vrij goeie deal gedaan... gewoon lekker een deel meteen flippenquote:Op donderdag 11 februari 2010 12:01 schreef SeLang het volgende:
Hij heeft in elk geval een uitstekende prijs binnengehaald voor de aandeelhouders
Toen vlak voor de crunch vond ik de overname prijs al een factor 2 te hoog en heb nooit begrepen dat die sukkels erin trapten. Achteraf was het natuurlijk nog veel meer dan een factor 2 te hoog.
Ja, de echte sucker was RBSquote:Op donderdag 11 februari 2010 12:02 schreef Drive-r het volgende:
[..]
Behalve Santander, die heeft een vrij goeie deal gedaan... gewoon lekker een deel meteen flippen
Eens. Fortis was niks meer dan een klein stiertje met een grote rode lap voor zich.quote:
Altijd leuk als je achteraf terugkijkt op de grootheidswaanzin die hier en daar heerste. Het kenmerk van een bubble. Net zoals Ahold op de top van de vorige bubble (die waren zonder de fraude evengoed in de problemen gekomen).quote:Op donderdag 11 februari 2010 12:09 schreef Drive-r het volgende:
[..]
Eens. Fortis was niks meer dan een klein stiertje met een grote rode lap voor zich.
*kuch Spyker en Saabquote:Op donderdag 11 februari 2010 12:20 schreef SeLang het volgende:
[..]
Altijd leuk als je achteraf terugkijkt op de grootheidswaanzin die hier en daar heerste. Het kenmerk van een bubble. Net zoals Ahold op de top van de vorige bubble (die waren zonder de fraude evengoed in de problemen gekomen).
Maar die waren niet zo enorm groot en ook niet hun ondergang.quote:Op donderdag 11 februari 2010 13:47 schreef Den_Haag het volgende:
[..]
ABN zelf (hun overnames waren ook erg duur betaald)
ABN heeft niemand overgenomen die tig keer groter dan zijzelf warenquote:Op donderdag 11 februari 2010 13:47 schreef Den_Haag het volgende:
[..]
ABN zelf (hun overnames waren ook erg duur betaald)
Sowieso mislukt het merendeel van de megafusies en -overnames, daar is geen bubble voor nodig. Ik denk dat het vooral te maken heeft met enorme integratiekosten en het kwijtraken van het overzicht.quote:Op donderdag 11 februari 2010 12:20 schreef SeLang het volgende:
Altijd leuk als je achteraf terugkijkt op de grootheidswaanzin die hier en daar heerste. Het kenmerk van een bubble. Net zoals Ahold op de top van de vorige bubble (die waren zonder de fraude evengoed in de problemen gekomen).
dankzij de financiële crisis, anders hadden ze dat geld wel op kunnen halen.....quote:Op donderdag 11 februari 2010 10:28 schreef Halcon het volgende:
[..]
De reden was dat hij inzag dat Fortis met deze deal veel te veel hooi op de vork nam en de boel zou kunnen klappen. Dat laatste is uiteindelijk ook gebeurd, dus achteraf heeft Groenink nog gelijk gekregen ook.
quote:Op donderdag 11 februari 2010 11:47 schreef Drive-r het volgende:
[..]
Fine. Een overnamen door Barclays had ook het einde betekent van de combinatie - zoveel inzicht had hij dus ook weer niet. Theoretisch zou het consortium van drie banken natuurlijk ook sterker moeten zijn dan slechts Barclays alleen.
Die hebben er wel voor gezorgd dat ABN/Amro als zelfstandige bank niet meer te houden was. Teveel overnames, te hoge kosten en te weinig synergie loopt natuurlijk altijd fout af.quote:Op donderdag 11 februari 2010 14:30 schreef Drive-r het volgende:
[..]
Maar die waren niet zo enorm groot en ook niet hun ondergang.
Onzin. Het was eerder de grootheidswaanzin van de aandeelhouders die daar voor gezorgd hebben. Die hadden liever eenmalig een grote premie, toen duidelijk werd dat de Abn nooit echt mee ging tellen in de wereld.quote:Op donderdag 11 februari 2010 19:06 schreef Halcon het volgende:
[..]
Die hebben er wel voor gezorgd dat ABN/Amro als zelfstandige bank niet meer te houden was. Teveel overnames, te hoge kosten en te weinig synergie loopt natuurlijk altijd fout af.
Jij werkt(e) toch voor een aandelen handelshuis? Ik vroeg me af, waar wordt het geld mee verdient, met het verkopen van de eerder gekochte aandelen, of het dividend?quote:Op vrijdag 12 februari 2010 09:25 schreef Drive-r het volgende:
[..]
Onzin. Het was eerder de grootheidswaanzin van de aandeelhouders die daar voor gezorgd hebben. Die hadden liever eenmalig een grote premie, toen duidelijk werd dat de Abn nooit echt mee ging tellen in de wereld.
Financieel gezien had Abn natuurlijk makkelijk zelfstandig door kunnen gaan.
quote:Op vrijdag 12 februari 2010 09:36 schreef speknek het volgende:
[..]
Jij werkt(e) toch voor een aandelen handelshuis? Ik vroeg me af, waar wordt het geld mee verdient, met het verkopen van de eerder gekochte aandelen, of het dividend?
Natuurlijk. Kortzichtig, maar zij zijn eigenaar van het bedrijf en het is hun beslissing om te verkopen. Abn liep al jaren aan te modderen en er gebeurde weinig met de koers van het aandeel, dus hebben ze het maar een beetje geforceerd...quote:Op vrijdag 12 februari 2010 09:51 schreef speknek het volgende:
Oh sorry, verkeerd onthouden. Waar het me meer om ging: hadden het gross van de aandeelhouders niet groot gelijk dat ze voor een eenmalige grote premie gingen?
Ach, geen idee. Wel geld, geen reputatie meer. Ik vraag me af wat hij achteraf liever gedaan had, persoonlijk denk ik dat hij liever zijn reputatie gehouden had...quote:
Die grote premie was er nooit gekomen als men gewoon duidelijk had gesteld dat RFS Holding die bieding gewoonweg niet kon dragen.quote:Op vrijdag 12 februari 2010 09:25 schreef Drive-r het volgende:
[..]
Onzin. Het was eerder de grootheidswaanzin van de aandeelhouders die daar voor gezorgd hebben. Die hadden liever eenmalig een grote premie, toen duidelijk werd dat de Abn nooit echt mee ging tellen in de wereld.
Financieel gezien had Abn natuurlijk makkelijk zelfstandig door kunnen gaan.
En: de financiele crisis was al volop in ontwikkeling in die tijd. Dat wist RBS, dat wist Fortis, dat wist Groenink en dat wist Wellink.quote:Op donderdag 11 februari 2010 18:54 schreef rubbereend het volgende:
[..]
dankzij de financiële crisis, anders hadden ze dat geld wel op kunnen halen.....
Geely en Volvoquote:
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |