Dit soort grappen zijn geniaal natuurlijk.quote:Gaat topman Rijkman Groenink langs bij het Amerikaanse beleggingsfonds Federated, een grote aandeelhouder van de bank, zegt hij ter afscheid tegen de Aziatische fondsmanager dat ze nu de kamer kan gaan schoonmaken.
Groenink was ook zonder de verkoop van de bank al aardig afgevuld en hij wilde juist niet aan RBS/BS/Fortis verkopen.quote:Op woensdag 29 juli 2009 00:53 schreef ikweethetookniet het volgende:
Mijn idee
groenink is een rat die toch zijn zakken wilde vullen zonder dat hij de bank groot kon maken
Dus maar verkopen, en zo veel mogelijk profiteren
haha die quote komt uit De Prooi, hij dacht dat die aziatische kip de schoonmaakster was terwijl ze de fokking fondsmanager wasquote:Op woensdag 29 juli 2009 00:50 schreef Halcon het volgende:
[..]
Dit soort grappen zijn geniaal natuurlijk.
Serieus: Groenink voorzag dat het bod van het consortium onmogelijk fatsoenlijk waargemaakt kon worden.
Mijn stelling: Rijkman Groenink wordt niet op waarde geschat en is een held.
dat denk ik niet, hij kon in het verleden goed cashen bij grote banken in de City maar hij koos voor een minder salaris bij ABN. Hij wilde ABN uitbouwen tot iets moois, iets wat mislukt is.quote:Op woensdag 29 juli 2009 00:53 schreef ikweethetookniet het volgende:
Mijn idee
groenink is een rat die toch zijn zakken wilde vullen zonder dat hij de bank groot kon maken
Dus maar verkopen, en zo veel mogelijk profiteren
Dat dus. Helemaal eens dat dit een zege voor NL is geweest en geen nationale ramp zoals sommigen denken. Behalve natuurlijk dat hij een held tegen wil en dank is, want hij wilde helemaal geen overname.quote:Op woensdag 29 juli 2009 08:19 schreef Q. het volgende:
Gezien het feit dat de opknipping van ABN-AMRO (en het overnemen van de meest gevaarlijke stukken door RBS) het beste is wat ons de afgelopen jaren is overkomen is hij een held. Als de Nederlandse staat het oude ABN-AMRO had moeten redden... nee, daar waren we niet vrolijk van geworden.
Hij wist dat wel, maar hij wilde gewoon een geintje uithalen.quote:Op woensdag 29 juli 2009 19:41 schreef TubewayDigital het volgende:
[..]
haha die quote komt uit De Prooi, hij dacht dat die aziatische kip de schoonmaakster was terwijl ze de fokking fondsmanager was
Nee, die grap heeft zijn bank goed gedaan (de aandeelhouders dan). Na dat grapje dumpte dat kantoor al zijn aandelen ABN, met een mooie koersduik tot gevolgquote:Op woensdag 29 juli 2009 00:50 schreef Halcon het volgende:
[..]
Serieus: Groenink voorzag dat het bod van het consortium onmogelijk fatsoenlijk waargemaakt kon worden.
Dat was een goed idee geweest voor Fortis en RBS, dan was Barclays nu kapoet geweest ipv de andere twee.quote:Op donderdag 6 augustus 2009 17:44 schreef Zero2Nine het volgende:
Groenink wilde NIET dat Fortis ABN overnam, maar Barclays. Of dat wél een goed idee was geweest zullen we nooit echt weten.
hij kan juist niks bijzonders. Het is hem in al die jaren bij ABN AMRO niet gelukt een succesvolle strategie te ontwikkelen en deze te implimenteren. Alles ging maar half. Dat blijkt ook wel uit alles bij ABN voor dat hij CEO werd, vrijwel geen enkel project heeft hij van start-to-finish gedaan.quote:Op donderdag 6 augustus 2009 17:56 schreef Ad_rem het volgende:
Held maar een persoonlijkheid met veel haken en ogen, al snap ik nooit wat voor bijzonders hij nou kan en 20 miljoen per jaar moet verdienen en wat ik niet kan.
hij was heel goed in corporate-loans, echter als je goed bent maak je promotie, en uiteindelijk komt iedereen zo dus op een plek terecht waar hij niet goed functioneert.quote:Op vrijdag 7 augustus 2009 11:14 schreef Den_Haag het volgende:
[..]
hij kan juist niks bijzonders. Het is hem in al die jaren bij ABN AMRO niet gelukt een succesvolle strategie te ontwikkelen en deze te implimenteren. Alles ging maar half. Dat blijkt ook wel uit alles bij ABN voor dat hij CEO werd, vrijwel geen enkel project heeft hij van start-to-finish gedaan.
Eigenlijk is het toch ook zo dat als je De Prooi leest, je constant tussen de regels door leest dat Groenink een arrogante blaaskaak is "Die het wel even doet". Dit is denk ik ook zijn kracht. Ik denk dat zijn brutaliteit ervoor gezorgd heeft dat hij in de RvB terecht kwam, niet zijn kwaliteit. De laatste jaren was hij ook alleen bezig zijn eigen eilandje veilig te stellen, constant te ruzieën met Jiskoot e.d. en geen enkele beslissing nemen, alles half nemen zodat hij er toch nog onderuit kan.quote:Op vrijdag 7 augustus 2009 11:14 schreef Den_Haag het volgende:
[..]
hij kan juist niks bijzonders. Het is hem in al die jaren bij ABN AMRO niet gelukt een succesvolle strategie te ontwikkelen en deze te implimenteren. Alles ging maar half. Dat blijkt ook wel uit alles bij ABN voor dat hij CEO werd, vrijwel geen enkel project heeft hij van start-to-finish gedaan.
Peter Principlequote:Op vrijdag 7 augustus 2009 11:26 schreef TubewayDigital het volgende:
hij was heel goed in corporate-loans, echter als je goed bent maak je promotie, en uiteindelijk komt iedereen zo dus op een plek terecht waar hij niet goed functioneert.
Jiskoot wilde de zakenbank uitbreiden he, niet Groenink, die geloofde er op een gegeven moment niet meer in.quote:Op vrijdag 7 augustus 2009 11:26 schreef chratnox het volgende:
[..]
Eigenlijk is het toch ook zo dat als je De Prooi leest, je constant tussen de regels door leest dat Groenink een arrogante blaaskaak is "Die het wel even doet". Dit is denk ik ook zijn kracht. Ik denk dat zijn brutaliteit ervoor gezorgd heeft dat hij in de RvB terecht kwam, niet zijn kwaliteit. De laatste jaren was hij ook alleen bezig zijn eigen eilandje veilig te stellen, constant te ruzieën met Jiskoot e.d. en geen enkele beslissing nemen, alles half nemen zodat hij er toch nog onderuit kan.
Yep, bekend fenomeen. Zie je ook in de techniek. De beste technicus wordt gepromoveerd, niet de best leidinggevendequote:Op vrijdag 7 augustus 2009 11:26 schreef TubewayDigital het volgende:
[..]
hij was heel goed in corporate-loans, echter als je goed bent maak je promotie, en uiteindelijk komt iedereen zo dus op een plek terecht waar hij niet goed functioneert.
Ik sla zijn analytisch vermogen een stuk hoger aan dan die van jou, om maar eens iets te noemen..quote:Op donderdag 6 augustus 2009 17:56 schreef Ad_rem het volgende:
Held maar een persoonlijkheid met veel haken en ogen, al snap ik nooit wat voor bijzonders hij nou kan en 20 miljoen per jaar moet verdienen en wat ik niet kan.
en ook dan die van mij ?quote:Op vrijdag 7 augustus 2009 17:12 schreef macondo het volgende:
[..]
Ik sla zijn analytisch vermogen een stuk hoger aan dan die van jou, om maar eens iets te noemen..![]()
In het boek bleek ook wel dat Groenink het zo ver heeft geschopt vanwege zijn (analytische) kwaliteiten. Hij is eerder ondanks zijn brutaliteit dan dankzij zijn brutaliteit zo ver gekomen.quote:Op vrijdag 7 augustus 2009 11:26 schreef chratnox het volgende:
[..]
Eigenlijk is het toch ook zo dat als je De Prooi leest, je constant tussen de regels door leest dat Groenink een arrogante blaaskaak is "Die het wel even doet". Dit is denk ik ook zijn kracht. Ik denk dat zijn brutaliteit ervoor gezorgd heeft dat hij in de RvB terecht kwam, niet zijn kwaliteit. De laatste jaren was hij ook alleen bezig zijn eigen eilandje veilig te stellen, constant te ruzieën met Jiskoot e.d. en geen enkele beslissing nemen, alles half nemen zodat hij er toch nog onderuit kan.
quote:Op vrijdag 7 augustus 2009 17:12 schreef macondo het volgende:
[..]
Ik sla zijn analytisch vermogen een stuk hoger aan dan die van jou, om maar eens iets te noemen..![]()
Het blijft een strakke grap natuurlijk.quote:Op donderdag 6 augustus 2009 14:47 schreef Den_Haag het volgende:
[..]
Nee, die grap heeft zijn bank goed gedaan (de aandeelhouders dan). Na dat grapje dumpte dat kantoor al zijn aandelen ABN, met een mooie koersduik tot gevolg![]()
Groenink, de meest overschatte onbenul van de zakenwereld.
Hoop maar dat jij nooit een hoge positie krijgt in een bedrijf. als je denkt dat dit geslaagde grappen zijnquote:Op vrijdag 7 augustus 2009 19:19 schreef Halcon het volgende:
[..]
Het blijft een strakke grap natuurlijk.
Iedereen wist dat het waanzin was toen Voutron met opgeheven hoofd eigenwijs het hoofdkantoor binnenliep.quote:Op woensdag 29 juli 2009 00:50 schreef Halcon het volgende:
[..]
Ik heb al een aardige positie en die wordt alleen maar hoger de komende jaren. Ik zal deze grap niet uithalen, neemt dit weg dat ik er wel om heb kunnen lachen.quote:Op zaterdag 8 augustus 2009 10:22 schreef Den_Haag het volgende:
[..]
Hoop maar dat jij nooit een hoge positie krijgt in een bedrijf. als je denkt dat dit geslaagde grappen zijn
http://www.telegraaf.nl/d(...)nussen__.html?p=18,1quote:Groenink is ook tegen excessieve bonussen LONDEN (AFN) - Voormalig ABN Amro-topman Rijkman Groenink hoopt dat de wereldleiders de ,,unieke kans'' grijpen om excessieve beloningen voor riskante transacties af te schaffen. Dat zegt hij in een maandag gepubliceerd interview met de Britse zakenkrant Financial Times.
Groenink spreekt in het interview de hoop uit dat toezichthouders en overheden wereldwijd bonussen op speculatieve transacties die op langere termijn kunnen leiden tot enorme verliezen afschaffen. Een internationaal salarisplafond is volgens hem echter een brug te ver.
,,Ik heb begrip voor de mening die veel mensen hebben over excessieve beloningen'', stelt de voormalige topbankier, die in 2007 zwaar onder vuur kwam te liggen vanwege zijn ruime vertrekregeling van ongeveer 30 miljoen euro na de verkoop van ABN Amro aan het consortium van Fortis, RBS en Santander.
Zijn eigen beloning had echter niets met grote bonussen voor te hoge risico's te maken, stelt hij. ,,Dat is niet te vergelijken. Daarbij raakte mijn regeling ABN Amro niet, zij werd uitbetaald in aandelen die waren betaald door de aandeelhouders van RBS, Fortis en Santander. Onder die omstandigheden had ik er geen moeite mee het geld aan te nemen.''
en zelf voor prutswerk vele miljoenen binnenharken aan bonussenquote:Op maandag 7 september 2009 20:20 schreef ASroma het volgende:
[..]
http://www.telegraaf.nl/d(...)nussen__.html?p=18,1
![]()
![]()
Nu is ie echt een held. Hij was TEGEN de verkoop aan Fortis dus als je daar toch 26 miljoen voor kan cashen zeg je geen nee. Als hij zelf de buit binnenheeft het feestje voor de ander bankiers verpestenquote:Op maandag 7 september 2009 20:20 schreef ASroma het volgende:
[..]
![]()
![]()
Hij is tenminste eerlijk, soms moet je dingen zelf meemaken om wijzer te worden, niet waar?quote:Op maandag 7 september 2009 20:20 schreef ASroma het volgende:
[..]
![]()
![]()
Wat was het belanstotaal van de oude ABN-AMRO?quote:Op woensdag 29 juli 2009 08:19 schreef Q. het volgende:
Gezien het feit dat de opknipping van ABN-AMRO (en het overnemen van de meest gevaarlijke stukken door RBS) het beste is wat ons de afgelopen jaren is overkomen is hij een held. Als de Nederlandse staat het oude ABN-AMRO had moeten redden... nee, daar waren we niet vrolijk van geworden.
Groenink heeft niet batterijen met subprime-leningen gevuld om op korte termijn wat te kunnen cashen, dus jouw opmerking is (te) kort door de bocht.quote:Op maandag 7 september 2009 22:13 schreef Martijn_77 het volgende:
Typische loser zeker als je kijkt naar zijn uitspraken nu ook weer over de bonussen eerst zelf graaien en dan zeggen dat het wel wat minder kan
Ahhaa, jij bent Balkenende ???quote:Op zaterdag 8 augustus 2009 13:42 schreef Halcon het volgende:
[..]
Ik heb al een aardige positie en die wordt alleen maar hoger de komende jaren. Ik zal deze grap niet uithalen, neemt dit weg dat ik er wel om heb kunnen lachen.
Bronquote:ABN Amro Waar zijn de gevallen topmannen gebleven?
Nog altijd naarstig op zoek naar eerherstel
Na een periode van radiostilte mag ex-ABN Amro-topman Rijkman Groenink woensdag eindelijk zijn zegje doen bij de parlementaire commissie-De Wit. Rijkman Groenink mag woensdag zijn zegje doen bij de commissie-De Wit.
Bijna drie jaar nadat ABN Amro als willoze prooi werd opgeslokt door drie andere banken, worden oud-topmannen Rijkman Groenink en Wilco Jiskoot woensdag door de parlementaire commissie-De Wit gehoord. Reden om ons af te vragen wat de ex-bestuurders van ABN Amro nu doen en in hoeverre ze een comeback maakten in de financiële sector.
Rijkman Groenink
Na zijn roemloze aftocht als bestuursvoorzitter van ABN Amro is Groenink nog altijd op zoek naar eerherstel. Alleen daarom is hij waarschijnlijk al blij dat hij zijn kijk op de kredietcrisis mag geven bij de commissie-De Wit. Vorig jaar riep hij nog dat de ‘pijn’ over de teloorgang van ABN Amro nooit meer weg zou gaan. Hij kreeg toen hij vertrok bij ABN Amro in 2007 ‘en passant’ wel even 30 miljoen euro mee. Groenink is nadat hij werd weggestuurd niet achter de geraniums gaan zitten. Hij trekt nu als investeerder op met oud-Petroplus oprichter Marcel van Poecke. Zo kochten ze vorig jaar de olie- en gasbelangen van investeringsmaatschappij Oranje Nassau. Verder richt Groenink zijn pijlen met Van Poecke vooral op duurzame energie. De ex-topman van ABN Amro is onder meer commissaris bij G24 Innovations uit Wales.
Wilco Jiskoot
Slijt zijn dagen als beroepscommissaris en zelfstandig adviseur. Jiskoot houdt kantoor in de ITO Toren aan de Amsterdamse Zuidas, tegenover het hoofdkantoor van zijn oude werkgever, ABN Amro. Samen met de gevallen Ahold-topman Cees van der Hoeven is hij adviseur van Marcel Boekhoorn, de eigenaar van onder meer deze krant. Was de dealkeizer van ABN Amro en wordt wel de man met de grootste rolodex van Nederland genoemd. Kwam in 1976 als stagiair binnen bij ABN Amro, maar was al telg uit een oud bankiersgeslacht. Jiskoot is tegenwoordig commissaris bij Bank Oyens & Van Eeghen, Jumbo Supermarkten en postorderbedrijf Wehkamp.
Joost Kuiper
Dook na een lange periode van stilte ineens op als curator van het failliete DSB. Moest na de overname van ABN Amro door Fortis, Santander en de Royal Bank of Scotland vrij snel het veld ruimen als bestuurder. Ging na zijn vertrek bij de bank aanvankelijk geschiedenis studeren en combineerde dat met een aantal functies in de culturele sector: als bestuurder bij het Prins Bernhard Cultuurfonds en penningmeester bij de Mondriaanstichting. Kuiper is eigenlijk jurist en werd curator bij DSB vanwege zijn grote kennis van de financiële sector.
Ron Teerlink
Kwam als enig bestuurslid van ABN Amro terecht bij Royal Bank of Scotland (RBS). Was binnen de bank verantwoordelijk voor het facilitaire bedrijf zoals de computersystemen. Kwam bij RBS aanvankelijk in een soortgelijke functie terecht en werd door de Schotten benoemd tot chief executive business services.
Maar precies een jaar geleden kreeg Teerlink een andere baan bij RBS. Daar lijdt hij nu een kwijnend bestaan als chief administrative officer.
Piero Overmars
Was verantwoordelijk voor de handelsactiviteiten van ABN Amro en was het aanstormende talent binnen de bank. Kreeg nadat ABN Amro werd opgeknipt een burn-out en zat lang thuis. Maar heeft inmiddels een kantoortje betrokken en doet wat advieswerk. Schreef onder meer het ‘businessplan’ voor de nieuwe zakenbank van Bank Oyens & Van Eeghen. Dat businessplan was uiteindelijk reden voor zakenbankier Jan de Ruiter om niet over te stappen van RBS naar de nieuwe zakenbank van Wilco Jiskoot en Wiet Pot.
Huibert Boumeester
Is de bestuurder van ABN Amro met wie het het slechtst afliep. Boumeester was na het opstappen van de Brit Hugh Scott -Barrett even de financiële man. Werd kort nadat hij zijn baan bij ABN Amro was kwijtgeraakt depressief en kwam vorig jaar zomer onder mysterieuze omstandigheden om het leven.
Zijn lichaam werd in een bos buiten het Britse dorp Winkfield gevonden. De politie vermoedde zelfmoord. Boumeester zou zich met een vuurwapen van het leven hebben beroofd.
Zeker, en die zelfingenomen kwabbel van Fortis die bij ABN was weggetrapt is de superlooserquote:Op woensdag 29 juli 2009 00:50 schreef Halcon het volgende:
Votron? Nee, de echte gek was Lippens, Votron was slechts een stromannetje.quote:Op dinsdag 2 februari 2010 13:47 schreef Deprater het volgende:
[..]
Zeker, en die zelfingenomen kwabbel van Fortis die bij ABN was weggetrapt is de superlooser
Maar de FORTIS aandeelhouders of hun RvC hadden hier een stokje voor moeten steken, die vent was GEK, iedereen wist, dit is waanzin, en dan nog in geld , terwijl een aandelenruil veel beter was geweest
[ afbeelding ]
Voutron was met ruzie weggegaan bij de ABN-AMRO en hij kreeg zijn zin, de oud-collegas heeft ie ontslagen,quote:Op dinsdag 2 februari 2010 16:49 schreef Q. het volgende:
[..]
Votron? Nee, de echte gek was Lippens, Votron was slechts een stromannetje.
Nee maar van zelfstandig was geen sprake geweest toch? Groenink beweerd dat wanneer ze de fusie waar hij voor stond, met Barclays, was doorgegaan, er hoogstwaarschijnlijk nooit staatssteun aan te pas was gekomen.quote:Op woensdag 3 februari 2010 14:09 schreef Den_Haag het volgende:
Alsof ABN-AMRO stabiel genoeg was om de crisis zelfstandig te overleven
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |