Dat ben ik wel met je eens. Mijn visie op veel zaken (religie, wetenschap, mensen) is alleen de laatste 2 jaar al vrij drastisch veranderd, en dat zal over nog es een paar jaar wellicht weer zo zijnquote:Op vrijdag 31 juli 2009 23:29 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
Omdat alles wat je van je ouders en op school leert niet per se waar hoef te zijn en het dus ook niet handig is om er van uit te gaan dat je op basis van die kennis voort kan blijven borduren. We denken het allemaal al te weten maar de wereld is zoveel groter.
Noem eens een paar voorbeelden daarvan?quote:Op zaterdag 1 augustus 2009 11:27 schreef Haushofer het volgende:
Mijn visie op veel zaken (religie, wetenschap, mensen) is alleen de laatste 2 jaar al vrij drastisch veranderd
Wetenschap weet ik nu veel beter te relativeren, en ook m'n eigen gedachtes. Religie kan ik nu veel meer waarderen door de nadruk weg te leggen van alle dogmatiek en de wandaden die sommige mensen er in naam van uitvoeren. Ethisch ben ik door m'n religieuze interesse (vooral Bijbelse) voor mijn gevoel (en ook volgens anderen) bewuster en een stuk milder geworden, ook qua oordelen.quote:Op zaterdag 1 augustus 2009 11:47 schreef Arcee het volgende:
[..]
Noem eens een paar voorbeelden daarvan?
Wat is daar gevaarlijk aan? Zolang je een open geest houdt kun je gewoon bij blijven leren. 'Wetenschappelijke argumenten' vind ik een erg opmerkelijke term, alsof alles wat niet uit de consensus komt niet wetenschappelijk is. Ik heb ook genoeg 'wetenschappelijke argumenten' van het andere kamp aan kunnen dragen. Vaak gaat het om interpretatie van bewijzen, niet of de bewijzen 100% voor theorie a of theorie b spreken.quote:Op zaterdag 1 augustus 2009 11:25 schreef Haushofer het volgende:
[..]
Niet flauw, het laat zien wat er kan gebeuren als je "van scratch" alles gaat herzienIk bedoelde niet dat jij dankzij dat topic dingen ging "herzien", maar dat jij je wereldbeeld heel erg had bijgesteld (met het Christendom als belangrijke plek daarin), en dat je daardoor niks kon met veel van de wetenschappelijke argumenten die in dat topic voorbij kwamen.
Dat is een gevaar van je visie "van scratch" gaan herzien.
Sorry, ik kan niet echt een antwoord geven op deze post. Het is me niet geheel duidelijk wat je wil zeggen.quote:Op zaterdag 1 augustus 2009 10:00 schreef earthling39 het volgende:
[..]
Zijn ritueel en traditie niet gewoon een voortzetting van het gekende? De mens bouwt aan een beschaving en uit die beschaving vloeit een cultuur voort welke de mens weer produceert.
Er zijn vele culturen dus conflicten.
De verandering van perceptie is juist, zien is doen en dat is alleen mogenlijk als je zelf niet bent.
Het brein wordt dan niet geformateerd maar als mens begin je licht te zien in de duisternis die deze wereld is.
En dat zijn inderdaad de inzichten waardoor onbegrip en onwetendheid wegvallen, niet dat het alwetendheid inhoudt, veel weten staat gelijk aan veel kennis hebben of bekwaamheid in een bepaalde richting.
Maar hoe zie jij dat dan? "je laten leiden door God."quote:Op zaterdag 1 augustus 2009 12:23 schreef Ali_Kannibali het volgende:
Voor mensen die zich afvragen wat er nu met de christelijke ervaring van God bedoeld wordt, is deze preek denk ik geschikt.
http://www.amazingfacts.o(...)ID/4431/Default.aspx
Ik kan mij er iig heel erg in vinden.
Buiten de ervaring in je hoofd, is er ook de ervaring van je leven laten leiden door God. Controle en plannen opgeven voor gebed en je eigen wil niet doordrukken. Dat wordt dan je dagelijkse levenspad. Die 2 tezamen maken 'ervaring' een stuk groter dan meditatie of iets dergelijks, waar je nadat je klaar bent toch zelf degene bent die in controle is en blijft. De ervaring die ik bedoel is constant en overal.
Inderdaad.quote:Op zaterdag 1 augustus 2009 14:28 schreef Ceriel het volgende:
Ik heb altijd op Christelijke scholen gezeten, maar geloof is in mijn ogen ijdele hoop. Uiterst wishful thinking waardoor je rustiger wordt door erin te geloven.
Als de hele aarde in hetzelfde zou 'geloven' had ik het wat serieuzer gevonden. Maar mede door een versplintering van meer dan 4000 geloven kan ik eigenlijk alleen maar zeggen: waar hebben we het nog over.
De Burka heeft niks met Allah te maken, maar alles met een cultuur die traditioneel vrouwen onderdrukt. Dus je kan oprecht geloven in Allah en toch tegen de burka zijn.quote:Op zaterdag 1 augustus 2009 14:39 schreef Arcee het volgende:
[..]
Inderdaad.
[ afbeelding ]
Minimaal een van deze twee vrouwen zit er compleet naast. De vrouw in de burka moet van haar opperwezen zo over straat. Voor haar is het superbelangrijk om er zo bij te lopen en zo haar God te gehoorzamen. De vrouw aan haar rechter zijde boeit dat allemaal niks. Net als de grote meerderheid in westerse samenlevingen. Waarom heeft de islamitische God hen niet bereikt?
Oh, en vrouwen die in de Christelijke God geloven boeit die burka ook niks. Waarom heeft die God de moslima niet bereikt?
Ik zie het zo:quote:Op zaterdag 1 augustus 2009 14:28 schreef Ceriel het volgende:
[..]
Maar hoe zie jij dat dan? "je laten leiden door God."
Je geeft dan zomaar ineens je controle op en je eventuele plannen? En dat je ze dan na een gebed (?) weer oppakt?
Hoe kun je er zeker van zijn.
Het is dus geen kwestie van alleen geloven, maar van doen. Het christelijk geloof is veel te veel cultuur en leefstijl geworden in plaats van passie en enige bezigheid. Men is veel te veel gericht op dit leven hier en nu in plaats van op de eeuwigheid, terwijl dat wel hetgeen is waar het echt om draait.quote:Ik heb altijd op Christelijke scholen gezeten, maar geloof is in mijn ogen ijdele hoop. Uiterst wishful thinking waardoor je rustiger wordt door erin te geloven.
Als de hele aarde in hetzelfde zou 'geloven' had ik het wat serieuzer gevonden. Maar mede door een versplintering van meer dan 4000 geloven kan ik eigenlijk alleen maar zeggen: waar hebben we het nog over.
Ik geniet gewoon van dag tot dag op deze aarde, zonder me te wenden tot een of andere religie.
Ik heb dit ookquote:Op zaterdag 1 augustus 2009 21:13 schreef vaarsuvius het volgende:
Mooi opgeschreven Ali. Ik kan me heel goed voorstellen dat dat verhaal een grote aantrekkingskracht op mensen kan hebben. Het idee is lovenswaardig, het scenario is mooi en het plot is ok. Het is jammer dat het voor mij fictie blijft. (Vat dit aub niet op dat ik graag zou willen geloven, ik wil alleen maar aangeven dat zoals jij het hier opschrijft het er mooi uitziet.)
Nee, zeker niet. Ik probeer alleen te begrijpen hoe je tot dat, in mijn ogen soms totaal absurde, wereldbeeld gekomen bent. Dan heb ik het niet over je religieuze overtuigingen. Ik snap donders goed dat dat niet uit de lucht is komen vallen.quote:Op zaterdag 1 augustus 2009 12:36 schreef Ali_Kannibali het volgende:
Ik wil alleen wel duidelijk maken dat ik niet zomaar van het een op het andere spring zonder kritisch na te denken of enig bewijs te hebben voor overtuigingen. Ik krijg weleens de indruk dat je dat beeld wel hebt.
Da's de vraag. Ik denk dat we weldegelijk op eigen houtje dat soort veranderingen kunnen realiseren. En dat we daar zeker niet exclusief Jezus voor nodig hebben. Dat zou ook apart zijn, want ik ken ook moslims ,joden en een Hindoe die in mijn ogen bijzonder mooie mensen zijn qua gedrag waar ik voor een groot deel het Christelijke leven inzie. Jouw idee past dus helemaal niet in mijn wereldbeeld. In dat van jou kennelijk welquote:Op zaterdag 1 augustus 2009 18:41 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[quote]
Op eigen houtje zijn we niet in staat om die veranderingen te realiseren, in Christus is dit wel mogelijk doordat we toegang hebben tot de Goddelijke natuur van onvoorwaardelijke en onzelfzuchtige liefde.
Je merkt aan jezelf of de dingen anders zijn. Dit weet je gewoon 100% en anderen zullen dit bevestigen, als het goed is word een heel ander mens en soms herkennen mensen je niet meer terug omdat je zo veranderd bent. Als er niets wezenlijks verandert, ben je jezelf voor de gek aan het houden.
Dit verhaal is een levensechte realiteit voor niet alleen mijzelf maar vele miljoenen met mij. Dit is geen fictie maar de waarheid. God heeft mij in Hem doen geloven en Hij heeft mij Zijn bestaan bewezen door bovenstaand verhaal, wat in het nieuwe testament beschreven wordt, een realiteit te maken in mijn leven. Daarom ben ik zo overtuigd, het is niet te ontkennen, er is geen enkele manier waarop ik kan verklaren wat ik en velen met mij mee hebben gemaakt dan door de kracht en macht en liefde van de God die in de bijbel beschreven wordt. Er is gewoon geen ander logisch antwoord op, en geloof me ik ben alle mogelijke alternatieven nagegaan en stel me af en toe nog steeds kritische vragen. Nooit is er echter een andere verklaring die rekening houdt met alle factoren en gegevens. God is groot, God is liefde en God kan dingen met jou en je leven doen die voor jezelf volstrekt onmogelijk zijn. Het klinkt niet alleen mooi, het IS mooi, mooier dan wat ik mij ooit heb voor kunnen stellen, mooier dan elke menselijke creatieve uiting, gewoon wauw. Jij kan hetzelfde ervaren, als je dat wil. De vraag is of je dat wil.quote:Op zaterdag 1 augustus 2009 21:13 schreef vaarsuvius het volgende:
Mooi opgeschreven Ali. Ik kan me heel goed voorstellen dat dat verhaal een grote aantrekkingskracht op mensen kan hebben. Het idee is lovenswaardig, het scenario is mooi en het plot is ok. Het is jammer dat het voor mij fictie blijft. (Vat dit aub niet op dat ik graag zou willen geloven, ik wil alleen maar aangeven dat zoals jij het hier opschrijft het er mooi uitziet.)
Door met een open geest jarenlang dagenlang urenlang antwoorden op vragen proberen te vinden en niet te stoppen tot definitieve bronnen een sluitend antwoord konden geven.quote:Op zondag 2 augustus 2009 13:19 schreef Haushofer het volgende:
[..]
Nee, zeker niet. Ik probeer alleen te begrijpen hoe je tot dat, in mijn ogen soms totaal absurde, wereldbeeld gekomen bent. Dan heb ik het niet over je religieuze overtuigingen. Ik snap donders goed dat dat niet uit de lucht is komen vallen.
Ja, maar dat komt omdat je een eigenwijze jongen bentquote:Da's de vraag. Ik denk dat we weldegelijk op eigen houtje dat soort veranderingen kunnen realiseren. En dat we daar zeker niet exclusief Jezus voor nodig hebben. Dat zou ook apart zijn, want ik ken ook moslims ,joden en een Hindoe die in mijn ogen bijzonder mooie mensen zijn qua gedrag waar ik voor een groot deel het Christelijke leven inzie. Jouw idee past dus helemaal niet in mijn wereldbeeld. In dat van jou kennelijk wel![]()
En hoe zich dat uit. Dat hangt sterk van je karakter afquote:Op zondag 2 augustus 2009 13:26 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
Jij kan hetzelfde ervaren, als je dat wil. De vraag is of je dat wil.
Jaja Haushofer. Zo kan ie wel weer. Ik ben geen verkoper van gedachtengoed, ik hoop dat Vaarsuvius ook Gods liefde zal ervaren in zijn leven, zoals ik die zelf ervaar, omdat dat een prijs van onschatbare waarde is, en hij te kostbaar is om voor mijzelf te bewaren. Ik wil het geluk delen snap je.quote:Op zondag 2 augustus 2009 13:29 schreef Haushofer het volgende:
[..]
En hoe zich dat uit. Dat hangt sterk van je karakter af![]()
Niet lullig bedoeld, maar dit is natuurlijk de standaard manier waarop men gedachtengoed aan de man wil brengen: je moet er voor open staan. Zo zijn er op jouw manier heel veel denkwijzen te verkopen, alleen, jij hamert constant op het idee dat het Christendom "uniek" zou zijn. Omdat dat bij jou zo is uitgepakt.
Ookquote:Op zondag 2 augustus 2009 13:29 schreef Ali_Kannibali het volgende:
Ja, maar dat komt omdat je een eigenwijze jongen bent
Ik bedoel dat niet negatiefquote:Op zondag 2 augustus 2009 13:31 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
Jaja Haushofer. Zo kan ie wel weer. Ik ben geen verkoper van gedachtengoed, ik hoop dat Vaarsuvius ook Gods liefde zal ervaren in zijn leven, zoals ik die zelf ervaar, omdat dat een prijs van onschatbare waarde is.
Je schildert me af als een marketing mannetje die zijn eigen religie wil verkopen.quote:Op zondag 2 augustus 2009 13:31 schreef Haushofer het volgende:
[..]
OokMaar ik denk niet alleen dat. Ik heb vooral veel minder de neiging om 1 religie boven alle andere uit te trekken. Dat is niet perse eigenwijsheid.
Wel erken ik dat het Christendom unieke eigenschappen heeft (in positieve zin) die andere religies niet hebben. Maar dat ervaar ik bijvoorbeeld ook bij het Jodendom of de Islam
[..]
Ik bedoel dat niet negatief![]()
Nee, ik zie je als iemand die zijn religieuze ervaringen deelt en dat begrijpelijk probeert te maken voor anderen. Verkopen associeer ik al gauw met opdringen. Ik lees dit niet in m'n eigen posts terug.quote:Op zondag 2 augustus 2009 13:34 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
Je schildert me af als een marketing mannetje die zijn eigen religie wil verkopen.
Da's erg mooi van je.quote:Ik wil het geluk wat ik ervaar delen, dat iedereen de liefde van God ervaart en de manieren waarop Hij jou en je leven kan veranderen op manieren die volstrekt onmogelijk zijn voor jezelf, omdat je zelf geen God bent en dus zelf niet alles onder jouw controle hebt.
Misschien niet dezelfde god, maar wel een andere. Mensen hebben niet perse dezelfde ervaringen als jij maar wel dezelfde soort ervaringen.quote:Op zondag 2 augustus 2009 13:34 schreef Ali_Kannibali het volgende:
En nee ik geloof absoluut niet omdat ik daar totaal geen reden voor heb dat je met welke andere religie of geloof dan ook hetzelfde kan bereiken of ervaren, dat je op andere manieren tot dezelfde God kan komen.
Waarom zie jij dat zo? Is je dat door jezelf, door een persoonlijk contact met god ingegeven, of heb je dat uit vertellingen/geschriften?quote:Op zaterdag 1 augustus 2009 18:41 schreef Ali_Kannibali het volgende:
Ik zie het zo:
Christenen wachten op de terugkomst van Christus die de wereld gaat oordelen en afhankelijk van het oordeel krijg je het eeuwige leven of de eeuwige dood.
Hoe moet ik 'dezelfde soort' opvatten?quote:Op zondag 2 augustus 2009 14:27 schreef Modus het volgende:
[..]
Misschien niet dezelfde god, maar wel een andere. Mensen hebben niet perse dezelfde ervaringen als jij maar wel dezelfde soort ervaringen.
Dat aspect begrijp ik dan wel weer. Als ik jou zou zijn, dan zou ik ook graag willen dat ik mijn rijke schat kon delen met anderen. Dingen delen met anderen voelt goed. Het probleem voor mij is dat ik nergens in het christendom een echte schat zie. Zeker, er zijn een aantal wijze lessen te leren uit het christendom, maar ik zie die niet als iets unieks, dat zijn dingen die ook in andere culturen wel boven zijn komen drijven, dat hoort gewoon bij het proces van menselijke beschaving. Daarvoor hoef ik geen christen te zijn. De specifieke kenmerken waar het christendom om draait, dat vind ik geen schatten. In het gunstige geval is het oud roest met een laagje goudverf, in het ergste geval is het ronduit arsenicum (vergif)quote:Op zondag 2 augustus 2009 13:31 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
Jaja Haushofer. Zo kan ie wel weer. Ik ben geen verkoper van gedachtengoed, ik hoop dat Vaarsuvius ook Gods liefde zal ervaren in zijn leven, zoals ik die zelf ervaar, omdat dat een prijs van onschatbare waarde is, en hij te kostbaar is om voor mijzelf te bewaren. Ik wil het geluk delen snap je.
Dat honden een natte neus hebben, betekent niet dat alles met een natte neus een hond is.quote:Op maandag 27 juli 2009 02:33 schreef Ali_Kannibali het volgende:
Ik kwam de volgende text tegen. edit: Let op de definitie van atheïsme volgens deze text: niet het geloof dat er geen god is, maar de stellige overtuiging en uitspraak dat er geen god is. Dit geld dus niet voor iemand die de mogelijkheid van het bestaan van een god nog open laat.
[Atheism] is not saying, "I do not think there is a God." It is not even saying, "I do not believe there is a God." It is affirming the nonexistence of God. It affirms a negative. It affirms the nonexistence of God... anyone with an introductory course in philosophy recognizes that it is a logical contradiction. How can you affirm a negative in the absolute? It would be like me saying to you, "There is no such thing as a white stone with black dots anywhere in all of the galaxies of this universe." The only way I can affirm that is if I have unlimited knowledge of this universe. So, to affirm an absolute negative is self-defeating because what you are saying is, "I have infinite knowledge in order to say to you, 'There is nobody with infinite knowledge.'" ("Why I am Not an Atheist, Part one," Let My People Think)
The only way to affirm the nonexistence of God is to lay claim to one of his core attributes: omniscience. Philosophically and conceptually, the claimant is already on a slippery slope towards to the belief in self-deification. Ron Carlson and Ed Decker reiterate:
It is philosophically impossible to be an atheist, since to be an atheist you must have infinite knowledge in order to know absolutely that there is no God. But to have infinite knowledge, you would have to be God yourself. It's hard to be God yourself and an atheist at the same time!
Indeed, to conclude with all certainty that there is no transcendent God outside the ontological plane of the physical universe, one must first claim omniscience. However, omniscience is a trait reserved exclusively for deities. Therefore, the claimant must conclude that he or she is a god. In this sense, atheism is not the rejection of a deity. Atheism is but a philosophical segue for the ontological relocation of God within man himself.
Het punt is dus dat je nooit kan bevestigen dat er geen god bestaat, omdat je daarvoor alwetend moet zijn, maar alwetendheid is een eigenschap van god dus zou je atheisme willen bevestigen zou je zelf een god moeten zijn.
Wat denken we er hier van?
Maar we hebben het om iets spiritueels, niet iets zuiver filosofisch, religieus of intellectueels.quote:Op zondag 2 augustus 2009 15:43 schreef vaarsuvius het volgende:
[..]
Dat aspect begrijp ik dan wel weer. Als ik jou zou zijn, dan zou ik ook graag willen dat ik mijn rijke schat kon delen met anderen. Dingen delen met anderen voelt goed. Het probleem voor mij is dat ik nergens in het christendom een echte schat zie. Zeker, er zijn een aantal wijze lessen te leren uit het christendom, maar ik zie die niet als iets unieks, dat zijn dingen die ook in andere culturen wel boven zijn komen drijven, dat hoort gewoon bij het proces van menselijke beschaving. Daarvoor hoef ik geen christen te zijn. De specifieke kenmerken waar het christendom om draait, dat vind ik geen schatten. In het gunstige geval is het oud roest met een laagje goudverf, in het ergste geval is het ronduit arsenicum (vergif)
Kunnen mensen dat ook bereiken zonder God, volgens jou?quote:Op zondag 2 augustus 2009 16:00 schreef Ali_Kannibali het volgende:
geluk en een stabiele vredige staat van zijn
Niet op de manier zoals met de Heilige Geest nee.quote:Op zondag 2 augustus 2009 16:55 schreef Arcee het volgende:
[..]
Kunnen mensen dat ook bereiken zonder God, volgens jou?
Wat is 'ontzettend weinig'? Ik ken er genoeg. Het ligt eraan in welke kringen je je bevindt denk ik.quote:Oh, en waarom zijn er zo ontzettend weinig mensen die de ervaringen hebben die jij met God hebt?
Zeus gold in de Griekse mythologie niet als schepper.quote:Op maandag 27 juli 2009 10:33 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
Als Yahweh de ene schepper is is het logisch dat Zeus niet ook de ene schepper is, toch?
Het probleem is dat JIJ iets ervaart wat JIJ Heilige Geest noemt. En de enige reden waarom je het Heilige Geest noemt is niet spiritueel maar religieus / filosofisch/ cultureel... Dit valt niet te ontkennen. Jij noemt het Heilige Geest omdat je dat geleerd hebt, je hebt geleerd wat volgens die filosofisch-theologische gedachten (traditie) de Heilige geest is. Niet omdat je dat zelf bedacht hebt. Je werdt niet op een dag wakker en dacht: "Jongens wat ik nu toch ervaar! Dat heb je nog nooit meegemaakt! Ik noem het........... tromgeroffel...... DE Heilige Geest.! " Nee zo ging het niet.quote:Op zondag 2 augustus 2009 16:00 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
Maar we hebben het om iets spiritueels, niet iets zuiver filosofisch, religieus of intellectueels.
Het is een staat van zijn. Hormonen kunnen je staat van zijn beinvloeden, drugs, adrenaline, meditatie, muziek, zo ook spiritueel leven.
Je kan allerlei spiritueel leven jezelf binnen laten dringen. Deze kunnen jouw staat van zijn veranderen.
De Heilige Geest geeft je rust, vrede, liefde, kracht, gematigdheid, geduld, vertrouwen in God, acceptatie, nederigheid, doorzettingsvermogen, discipline, volwassnheid, zelfopoffering, verstandigheid etc. Zolang je een sterke dagelijkse relatie met God onderhoudt, krijg je steeds meer van die Heilige Geest en daardoor die staat van zijn, ipv dat die afhankelijk is van de invloeden van je lichaam, je genen, je emotionele gesteldheid als gevolg van het heden en verleden en je omgeving. Dit verandert niet alleen hoe je je voelt, hoe je denkt maar dus ook hoe je handelt. Het is Gods geest in jou die jou van nature de dingen laat doen die je dan zal doen, ipv dat je een stel regels of filosofische denkbeelden volgt. Dit is ultieme vrijheid.
Het is die staat van zijn waar ik al lang in geloofde dat hij moest bestaan, geluk en een stabiele vredige staat van zijn onafhankelijk van je omgeving maar zuiver innerlijk, maar die pas bij het christelijk geloof voor mij een realiteit werd. Het is hard werken om hem te behouden, maar het is zaligheid. Alsof je high bent op God.
Genoeg ervaringen van Christenen gehoord of gelezen die (sterk) afwijken van die van jou.quote:Op zondag 2 augustus 2009 17:05 schreef Ali_Kannibali het volgende:
Niet op de manier zoals met de Heilige Geest nee.
Hoogstens een surrogaat, een tijdelijk zweven.
Daarnaast hangt het samen met het gehoorzamen aan God. Zodra je begint te zondigen, valt die staat weg. Dus ook in dat opzicht kan het niet hetzelfde zijn.
Wat is 'ontzettend weinig'? Ik ken er genoeg. Het ligt eraan in welke kringen je je bevindt denk ik.
Nee, mijn bewijs is dat ik bid, vervolgens gebeuren er dingen in mijn leven en die vormen mij meer om naar wat de bijbel beschrijft als 'christelijk' en mij in staat stelt dingen te doen en mij te gedragen, dingen te voelen die die de bijbel de 'vruchten van de Geest' noemt. Het is dus bidden => ervaringen/activiteiten/ontmoetingen met personen/spontane inzichten/, allemaal over een tijdspanne van enkele seconden tot enkele jaren, met het resultaat een meer christelijke staat van zijn.quote:Op zondag 2 augustus 2009 19:48 schreef vaarsuvius het volgende:
[..]
Het probleem is dat JIJ iets ervaart wat JIJ Heilige Geest noemt. En de enige reden waarom je het Heilige Geest noemt is niet spiritueel maar religieus / filosofisch/ cultureel... Dit valt niet te ontkennen. Jij noemt het Heilige Geest omdat je dat geleerd hebt, je hebt geleerd wat volgens die filosofisch-theologische gedachten (traditie) de Heilige geest is. Niet omdat je dat zelf bedacht hebt. Je werdt niet op een dag wakker en dacht: "Jongens wat ik nu toch ervaar! Dat heb je nog nooit meegemaakt! Ik noem het........... tromgeroffel...... DE Heilige Geest.! " Nee zo ging het niet.
Je kan bepaalde gevoelens spiritueel noemen. Prima, daar heb ik niks tegen. Waarschijnlijk heb ik ook vergelijkbare gevoelens wel. Maar jij neemt de volgende stap en plaatst jouw gevoelens vervolgens in theologische / filosofische context... dus het is bullshit excuses le mot om je ervan af te maken met: "niet iets zuiver filosofisch, religieus of intellectueels. "Dat is gewoon niet waar. Het bewijs is dat jij jouw gevoelens in het christendom inpast en niet bv in de islam of in het hindoesisme.
Dit is net zo'n blufpost als van Modus eerder.quote:Op zondag 2 augustus 2009 19:56 schreef Arcee het volgende:
[..]
Genoeg ervaringen van Christenen gehoord of gelezen die (sterk) afwijken van die van jou.
Hoe kan het dat jullie, die dezelfde religie aanhangen, niet een eenduidig geluid laten horen?
Om nog maar te zwijgen over andere religies dus, waarover jij ondere andere zegt dat zij zich hun ervaringen inbeelden.
Snap jij dat het voor een atheïst helder is dat alle gelovigen (jij dus ook) zich hun ervaringen inbeelden?
Oh, je beschrijft gewoon het normale denken en ervaren van iemand die zijn hersens, hart en handelen gebruikt. De geleidelijke en gedeeltelijke twijfel, de altijd aanwezige vraag: "Klopt het wel wat ik hier zie/ervaar/hoor?" Gewoon: het basisproces in de wetenschappelijke wereld.quote:Op zaterdag 1 augustus 2009 01:32 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
Wat ik eigenlijk bedoel, en dat heb ik ook al eerder gedaan in dit topic, dat men regelmatig informatie tegenkomt die men niet logisch kan inpassen in het huidige wereldbeeld, wanneer men ervan uit gaat dat die informatie waar is.
Wanneer men echter niet in staat is die informatie in te passen, kiest men vaak voor de makkelijke weg: op basis van het wereldbeeld waar de nieuwe informatie niet compatibel is, wordt de informatie niet serieus genomen, niet geloofd, gebaggateliseerd of op een andere manier verworpen, terwijl dat niet per se terecht is. Dit is zuiver gebaseerd op de notie dat het huidige wereldbeeld correct is en een goed referentie om nieuwe informatie op waarheid mee te beoordelen.
Het probleem is dus dat als het wereldbeeld niet klopt, men informatie kan verwerpen of negeren die wel waar is. Hierdoor sluit je een deel van de realiteit af en kan je wereldbeeld nooit volledig en correct worden.
In plaats van logisch redeneren op basis van dat wereldbeeld, zou men de informatie zelf na moeten checken op waarheid.
Dit zal men echter niet doen zolang men op de waarheid van het gevestigde wereldbeeld vertrouwt.
De basis is dus er van uitgaan dat wat je denkt te weten niet waar is, omdat je in dat geval open staat voor nieuwe informatie, om die te onderzoeken op waarheid. Tevens kan je onderzoeken hoe goed te onderbouwen je huidige wereldbeeld is en wijzingen aanbrengen waar nodig.
Het makkelijkst zou vanaf scratch beginnen, maar dat is niet zo makkelijk denk ik. Daarvoor zou je opnieuw geboren moeten worden en een kritisch denkvermogen hebben om alle informatie die tot je komt af te wegen. Dat kan niet.
In wezen beschrijf ik niets anders dan voor een open geest kiezen en in plaats van in het hoofd alles te beredeneren en daardoor veel niet-passende informatie te verwerpen, alles na te checken voor zover mogelijk. Uiteindelijk zou dat tot een wereldbeeld moeten kunnen leiden wat in overeenstemming is met de realiteit. Dit is denk ik wanneer nieuwe informatie geen conflicten meer oplevert met de fundamenten van het wereldbeeld, en alles in te passen is wanneer de feiten van die nieuwe informatie bekend zijn.
Jaja, ik word hier wel een beetje moe van.quote:Op zondag 2 augustus 2009 20:00 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
Nee, mijn bewijs is dat ik bid, vervolgens gebeuren er dingen in mijn leven en die vormen mij meer om naar wat de bijbel beschrijft als 'christelijk' en mij in staat stelt dingen te doen en mij te gedragen, dingen te voelen die die de bijbel de 'vruchten van de Geest' noemt. Het is dus bidden => ervaringen/activiteiten/ontmoetingen met personen/spontane inzichten/, allemaal over een tijdspanne van enkele seconden tot enkele jaren, met het resultaat een meer christelijke staat van zijn.
Daarentegen, als ik stop met bidden en mij laat verleiden dingen te doen, te denken of te zeggen die niet in overeenstemming zijn met wat de bijbel 'christelijk' noemt, heeft dat directe gevolgen voor mijn staat van zijn, verdere gedrag, discipline etc. Dat gebeurt regelmatig waardoor ik terugval. Door sterk gebed kan daar weer grote verandering in komen, met positieve resultaten als gevolg. Op die manier groei je als christen.
Voor mij is de relatie tussen gebed, gebeurtenissen en resultaten duidelijk causaal.
Het bidden is onderdeel van de ervaring / het gevoel.quote:Op zondag 2 augustus 2009 20:00 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
Nee, mijn bewijs is dat ik bid, vervolgens gebeuren er dingen in mijn leven en die vormen mij meer om naar wat de bijbel beschrijft als 'christelijk' en mij in staat stelt dingen te doen en mij te gedragen, dingen te voelen die die de bijbel de 'vruchten van de Geest' noemt. Het is dus bidden => ervaringen/activiteiten/ontmoetingen met personen/spontane inzichten/, allemaal over een tijdspanne van enkele seconden tot enkele jaren, met het resultaat een meer christelijke staat van zijn.
Daarentegen, als ik stop met bidden en mij laat verleiden dingen te doen, te denken of te zeggen die niet in overeenstemming zijn met wat de bijbel 'christelijk' noemt, heeft dat directe gevolgen voor mijn staat van zijn, verdere gedrag, discipline etc. Dat gebeurt regelmatig waardoor ik terugval. Door sterk gebed kan daar weer grote verandering in komen, met positieve resultaten als gevolg. Op die manier groei je als christen.
Voor mij is de relatie tussen gebed, gebeurtenissen en resultaten duidelijk causaal.
Nee. al die miljoenen komen eenvoudigweg uit christelijke culturen. Daardoor worden hun gevoelens op vergelijkbare manier gekanaliseerd. Christendom is de norm van de maatschappij. Ze zijn het overigens ook niet volledig met elkaar eens, gezien de grote hoeveelheid kerkgenootschappen.quote:Op zondag 2 augustus 2009 20:18 schreef Ali_Kannibali het volgende:
Wat ik misschien wel kan zeggen is dat het beeld van het christelijk geloof bij de gemiddelde mens niet klopt en dat het daarom niet op de juiste manier gepraktiseerd wordt en daarom ook niet de mogelijke resultaten heeft. Of de mensen zelf maken geen definitieve keuze en zetten zich niet 100% er voor in.
Ik zelf ken echter wel mensen die dezelfde ervaringen rapporteren en een goed begrip hebben van wat de bijbel nu eigenlijk leert. Het resultaat zie je in hun leven, hun karakter en gedrag. Voormalige alcoholisten, orgie bezoekers, drugsgebruikers, daklozen, depressieven, maar ook gewoon jongeren die op zoek zijn, satanisten, mensen van allerlei religies die allemaal Jezus Christus als enige reden noemen van de grote ommekeer in hun leven.
Nu krijg ik natuurlijk weer die eeuwige retoriek te horen dat dat logisch is want mensen die het moeilijk hebben kunnen zich tot een religie keren voor hun heil en blabla... zo'n theorie verklaart niet hoe iemands aard, iemands zijn kan veranderen. Het verklaart hoogstens waarom iemand stopt met de slechte dingen die hij doet, niet waarom iemand vol passie en vuur over Jezus Christus kan spreken als Zijn Koning en Zijn God, Zijn Verlosser en Leraar en Hulp. Dat zou dan bij al die miljoenen mensen die het wel rapporteren tussen de oren zitten en toevallig zijn ze het allemaal volledig met elkaar eens en voelen ook allemaal hetzelfde bij de persoon Jezus Christus en toevallig vormen ze allemaal spontaan om naar wat de bijbel Christelijk noemt... nee sorry maar daar zul je me nooit van kunnen overtuigen.
En dat weet jij want jij bidt fervent elke dag?quote:Op zondag 2 augustus 2009 23:32 schreef vaarsuvius het volgende:
[..]
Het bidden is onderdeel van de ervaring / het gevoel.
quote:Op maandag 3 augustus 2009 00:12 schreef Ceriel het volgende:
Ali, ik vind het fascinerend hoe sterk je je geloof aanhangt.
Ik ben oprecht blij voor je dat je geluk gevonden hebt op die manier, maar zie in dat ik mijn eigen geluk heb. Met het leven hier, met de mensen om me heen. Wellicht zijn mijn liedjes over duizenden jaren het evangelie.
Als kind en tiener heb ik op christelijke scholen gezeten en zo'n beetje de hele bijbel voorgelezen gekregen, maar heb toch uiteindelijk mijn nuchtere mening weten te vormen, en die is alleszins christelijk.
Ik word wat teneergeslagen als je het hebt over termen als 'gehoorzaam zijn aan' of 'als ik weer eens zondig'.
Ik denk niet dat God dat bepaalt, Hij wil ons iets laten leren wat gevolgen heeft tot in de eeuwigheid.quote:Stel je voor dat jijzelf dan God was en je ziet dat mensen dingen doen die jij niet wilt dat ze dat doen, gewoon, omdat jij dat bepaalt. Als je daar langer over gaat nadenken dan kun je toch niet anders tot een conclusie komen dat het op z'n minst opmerkelijk bizar is.
Nee, ik heb dat denk ik ook niet nodig om niet kwaad te willen doen. Maar wel om dat tot een succesverhaal te maken.quote:Ik heb geen God (of whatever) nodig om in te zien dat ik mensen geen kwaad wil doen en ze lief heb.
Zo ervaar ik dat zelf niet. Daarmee bagatelliseer je een oprechte bekering volkomen. Maar dat komt misschien omdat je dat zelf niet mee hebt gemaakt, of gezien hebt in andermans leven?quote:Het is mijns inziens een puur psychologische kwestie: iets doen wat niet mag: in de biechtstoel: en je weer beter voelen. Dat idee.
De 2 gaan prima samen.quote:Jij zegt: God is liefde. Ik zeg: Liefde op zich en laten we ons vooral liefdevol richten op de wetenschap. Maar dat is mijn mening.
quote:Op maandag 3 augustus 2009 00:29 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]Dat kan ik me wel voorstellen omdat het zulke zwaarbeladen termen zijn. Zo ervaar ik dat zelf echter niet. Maar ik baal er wel van als ik zwakte toon.
[..]
Ik denk niet dat God dat bepaalt, Hij wil ons iets laten leren wat gevolgen heeft tot in de eeuwigheid.
[..]
Nee, ik heb dat denk ik ook niet nodig om niet kwaad te willen doen. Maar wel om dat tot een succesverhaal te maken.
[..]
Zo ervaar ik dat zelf niet. Daarmee bagatelliseer je een oprechte bekering volkomen. Maar dat komt misschien omdat je dat zelf niet mee hebt gemaakt, of gezien hebt in andermans leven?
[quoe]
Of misschien noem jij wat voor mij puur 'liefde' heet dan wel God. Maar waarom je dan in die context leeft met termen als zondigen, gehoorzaamheid en geboden uit een eeuwenoud boek in dienst van een 'opperwezen' is wat mij betreft een raadsel.
Ik hoef dat niet zelf te doen om dat te weten. Ik heb het grootste deel van mijn leven in een omgeving gewoond waar dagelijks gebeden werd en heb ook massa's evangelische boeken gelezen over bidden bv 'Anything you Ask' van Colin Urquhart.quote:Op zondag 2 augustus 2009 23:57 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
En dat weet jij want jij bidt fervent elke dag?
Waarom zie jij dat zo? Is je dat door jezelf, door een persoonlijk contact met god ingegeven, of heb je dat uit vertellingen/geschriften?quote:Op zaterdag 1 augustus 2009 18:41 schreef Ali_Kannibali het volgende:
Ik zie het zo:
Christenen wachten op de terugkomst van Christus die de wereld gaat oordelen en afhankelijk van het oordeel krijg je het eeuwige leven of de eeuwige dood.
Wat ik altijd erg apart heb gevonden, is dat het moderne Christendom heel erg is gebaseerd op de schrijfsels van een man die Jezus nooit persoonlijk gekend heeft. Nou heeft Petrus ook z'n schrijfsels nagelaten volgens de klassieke opvatting, maar volgens mij wordt het auteurschap van de brieven van Petrus (sterk) betwijfeld.quote:Op maandag 3 augustus 2009 11:15 schreef Matteüs het volgende:
Ga maar na...
Alle geschriften komen van mensen die van een afstand toekeken of mensen die de verhalen van hearsay hebben opgeschreven. Met name de laatste groep want schrijvers/aanschouwers uit de tijd van Jezus zelf worden angstvallig door de kerk/geschriftleiders geweerd omdat die een andere versie geven... shoot me.
De aartsvaders waren Abraham, Jakob en Isaakquote:Neem Jezus, Mozes, Noah, Abraham, Adam etc... alle belangrijke aartsvaders die direct en persoonlijk contact hadden met god. Waarom hebben we van die mensen geen geschriften?
Dat heb ik van Jezus inderdaad nooit helemaal begrepen. Volgens het evangelie was Hij redelijk bekwaam, dus je kunt je afvragen waarom Hij nooit de moeite heeft genomen (lijkt het wel) om te schrijven, maar een reden die ik kan bedenken is het Joodse idee dat met opschrijven de wet statisch wordt. Hetzelfde argument leefde bij veel Joden onder het opschrijven van de mondelinge Thora.quote:Waarom bestaan er van die mensen geen boeken/geschriften waarin ze hun eigen ervaring op hebben geschreven in eigen woorden? Frappant, niet?
Herschreven? Hoe bedoel je? Veel mensen zien de Qumranrollen als een sterke aanwijzing dat met het opschrijven van de tekst de tekst amper meer is veranderd.quote:De bijbel is een verzameling oudere teksten die compleet anders herschreven zijn door veel latere schrijvers die er zelf niet bij waren.
70 jaar? Bedoel je in het NT? Marcus is volgens de consensus 30 of 40 jaar na Jezus' kruisdood opgeschreven, als je dat bedoelt.quote:De vroegste tijdsspanne is 70 jaar.
"Oplevering van de bijbel"? De canon werd pas in de 4e eeuw volgens mij samengesteld.quote:Dat is de periode tussen de oplevering van de bijbel en het bestaan van Jezus.
Bill Hicksquote:Nog maar niet te spreken over het moordwapen waarmee Jezus is omgebracht, het kruis, ook aanbeden wordt. Zal hij leuk vinden als hij terug komt.
Het oordeel valt volgens mij volgens de klassieke opvatting pas bij Jezus' terugkomst. Dat is de dag des oordeels.quote:Neem je stelling hierboven. Daar klopt helemaal niets van.
Je stelt dat Jezus terug komt en de mensen oordeelt. Maar momentje...
Dat gebeurd nu toch ook al volgens jouw religie? Ook nu worden b.v. moordenaars veroordeelt tot de hel, en volgelingen een ticket hemel gegeven. Wat is er zo anders aan een terugkerende Jezus die ook oordeelt? Beetje onnodige onzin, vind je niet?
zou je kunnen accepteren dat de relatie tussen bidden, gebeurtenissen en resultaten een andere oorzaak hebben dan "God"?quote:Op zondag 2 augustus 2009 20:00 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
Ja, als je het gaat veranderen, kun je er een paradox van maken. Nou, Joepie.quote:Op maandag 27 juli 2009 02:53 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
Laten we 'atheisme' dan veranderen in de stellige overtuiging 'er is geen God'. Dat is een paradox.
Voor we die scrollen erbij betrekken moeten we eerst het volledige onderzoek kunnen inzien. Het hele circus omtrent dit onderzoek is er 1 van bedrog en manipulatie. Zelfs ouderdomsmetingen blijven een discussie. Was die nu echt geschreven in de tijd van Jezus, of ook 30-70 jaar na Chr.? Als het blijkt dat het het laatste is, zijn de overeenkomsten niet zo gek natuurlijk en hebben de Christenen geen stok om mee te slaan. En zo zijn er meer vraagtekens die ik nu niet ga noemen. Dus ik neem die scrollen niet mee in deze discussie.quote:Op maandag 3 augustus 2009 11:27 schreef Haushofer het volgende:
Herschreven? Hoe bedoel je? Veel mensen zien de Qumranrollen als een sterke aanwijzing dat met het opschrijven van de tekst de tekst amper meer is veranderd.
Ja en nee. Marcus wel, anderen weer later.quote:70 jaar? Bedoel je in het NT? Marcus is volgens de consensus 30 of 40 jaar na Jezus' kruisdood opgeschreven, als je dat bedoelt.
Als commercieel boek in de romeinse samenleving.quote:"Oplevering van de bijbel"? De canon werd pas in de 4e eeuw volgens mij samengesteld.
Lol. Ikzelf heb het niet van hem maar van wie ik het wel heb kan best van Hicks komen. Het blijft een ijzersterk punt.quote:
Dat is niet klassiek, dat is nog steeds zo.quote:Het oordeel valt volgens mij volgens de klassieke opvatting pas bij Jezus' terugkomst. Dat is de dag des oordeels.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |