En daar zeg je het helemaal mee. Waarom kon ik dat nu niet verzinnenquote:Op donderdag 30 juli 2009 12:06 schreef Pandora73 het volgende:
-knip-
Kortom: wat is de reden voor je twijfel, wat voor invloed kunnen die redenen hebben op het kind, en daar moet je dan denk ik een afweging tussen maken.
Uhm nee, ik praatte echt nergens langsheen. Ze reageerde op mij, toch? </mierengeneukquote:Op donderdag 30 juli 2009 12:06 schreef Pandora73 het volgende:
Klopt Rocka, daarom had ik ook het idee dat jij en Claudia een beetje langs elkaar heen aan het praten waren. Of het in ieder geval beiden anders bedoelden dan de ander het opvatte.
Tuurlijk, en in geval van kinderwens vind ik het superlogisch dat er nog 6 keer extra over nagedacht wordt, maar je hoort het ook vaak over het kiezen van een opleiding, het wel of niet verbreken danwel aangaan van een relatie etc. etc. Zo bedoelde ik mijn kont-tegen-de-kribberig.quote:Op donderdag 30 juli 2009 12:06 schreef Pandora73 het volgende:
Klopt Rocka, daarom had ik ook het idee dat jij en Claudia een beetje langs elkaar heen aan het praten waren. Of het in ieder geval beiden anders bedoelden dan de ander het opvatte.
Brighteyes, de reden waarom je zou kunnen stellen dat het "Bij twijfel niet doen" zou moeten zijn, is denk ik dat als het toch niet goed zou blijken te gaan, je wel met een kind zit, een echt mens die van je afhankelijk is en waar je de rest van je leven verantwoordelijk voor bent. Het is geen huisdier wat je terug kunt brengen naar het asiel of zo. "Hm nee, bevalt toch niet zo goed, laat bij nader inzien maar" is natuurlijk geen optie.
Hangt er natuurlijk wel een beetje vanaf waar je over twijfelt. Echte zekerheid heb je toch nooit. Je kan ontslagen worden, je huis kan afbranden, je kan complicaties krijgen, je kind kan later ziek worden... Dus als dat de redenen voor twijfel zijn moet je die wel in het juiste perspectief zetten.
Als de reden is dat je gewoon echt geen geld hebt, of je bent nog erg jong of ernstig labiel, of je hebt een man die jou mishandelt, of je zit met ernstige erfelijke ziekten in je familie (ik noem maar wat heftige dingen als voorbeeld) dan denk ik dat je beter inderdaad kunt kiezen om het niet te doen.
Kortom: wat is de reden voor je twijfel, wat voor invloed kunnen die redenen hebben op het kind, en daar moet je dan denk ik een afweging tussen maken.
'Bij twijfel doen' is wat mij betreft het omdraaien van de 'bewijslast'. Het ouderschap is zo'n grote verantwoordelijkheid dat je van jezelf moet verlangen om er goed over na te denken, net zoals een verdachte onschuldig is tot een aanklager het tegendeel aannemelijk heeft gemaakt. Constateren dat het ouderschap te waardevol is om te laten schieten en dat je het proces ingaat is hierin het eindpunt van een proces en niet het uitgangspunt.quote:Op donderdag 30 juli 2009 12:06 schreef Pandora73 het volgende:
Brighteyes, de reden waarom je zou kunnen stellen dat het "Bij twijfel niet doen" zou moeten zijn, is denk ik dat als het toch niet goed zou blijken te gaan, je wel met een kind zit, een echt mens die van je afhankelijk is en waar je de rest van je leven verantwoordelijk voor bent. Het is geen huisdier wat je terug kunt brengen naar het asiel of zo. "Hm nee, bevalt toch niet zo goed, laat bij nader inzien maar" is natuurlijk geen optie.
Ja. En mijn ervaring is dat het dan alsnog een 'leap of faith' is. Hoe goed je er ook over hebt nagedacht, je weet niet wat voor kind je gaat krijgen, wat voor ouder je gaat zijn en wat de toekomst je gaat brengen. Er bestaat geen zekerheid en er bestaan geen garanties. Om die reden is het ook verleidelijk om te denken dat het geen zin heeft om een grondige afweging te maken, want uiteindelijk vormt iets onbestemds (ik noem het dus maar 'faith') de uiteindelijke doorslag. In mijn geval was dat een vertrouwen in mijn vermogen om het onbekende aan te kunnen.quote:Kortom: wat is de reden voor je twijfel, wat voor invloed kunnen die redenen hebben op het kind, en daar moet je dan denk ik een afweging tussen maken.
Nadine26 heeft hier ooit in Waarom kinderen # 2 iets over geschreven wat ik wel treffend vond:quote:Op vrijdag 31 juli 2009 09:29 schreef Pyttpytt het volgende:
Jee Claudia wat ongelooflijk herkenbaar. Ik dacht dat het raar was dat kort na elkaar overlijden van mijn ouders (2007 en 2008), mijn kinderwens zo enorm toenam. Ben stiekem blij te horen dat er meer zijn die dat hebben. Kan er nog steeds geen verklaring voor geven in woorden. Misschien mis ik het deel uitmaken van een gezin, misschien mis ik na het jarenlange zorgen voor mijn ouders het zorgen voor iemand die mij lief is... ik weet het niet. Maar mijn kinderwens is in elk geval enorm gegroeid.
Voor mij werd het door het overlijden van mijn vader ineens een volstrekt logische stap om een kind te krijgen. De dood, nieuw leven, het hoort er allemaal bij.quote:Op woensdag 12 november 2008 17:48 schreef Nadine26 het volgende:
Om een beetje melodramatisch te eindigen: kinderen maken het leven, die hele cyclus, compleet. Bij de middelste fase horen kinderen - het maakt dat je terugkijkt op je eigen kindertijd en jeugd, dat je met andere ogen gaat kijken naar je ouders, en dat je jezelf ook beter begrijpt. Het is alsof je terugbladert door je leven, en tegelijkertijd blader je samen met je kinderen ook vooruit. Het heeft iets overkoepelends, het ouderschap. Iets dat diepte geeft aan het leven.
Ruim vier jaar geleden (drie jaar voor de dood van mijn vader) schreef ik in Het ouder worden van je ouders het volgende:quote:Maar aangezien ik mijn eigen kop niet op orde heb (het verwerken van zulke ingrijpende gebeurtenissen op je 23e valt niet mee) wil en moet ik wachten. Ik doe mijn kinderen geen plezier door ze nu te laten komen. Ik vergeet soms bijna voor mezelf te zorgen en zit vreselijk in de knoop met het feit dat ik hulp nodig heb, maar niet weet waar ik het moet zoeken.
Ik ben zo rond mijn 24e afstand van hem gaan nemen en ik ben blij dat hij niet eerder dood is gegaan, want ik had niet geweten hoe ik daarmee om had moeten gaan. Het is nog steeds moeilijk, maar ik red mezelf wel. Met jou komt het ook wel goed.quote:Op vrijdag 10 juni 2005 11:23 schreef Claudia_x het volgende:
Mijn vader kan alles: koken, wassen, strijken, carriere maken, computers repareren, stiften in hoefijzers van verzorgpony's draaien, fotograferen, laminaat leggen, elektriciteitsproblemen verhelpen, vrachtwagens besturen, vrouwen versieren, huizen bouwen, bergen verzetten. Hij is er altijd voor me. En niet alleen voor mij, maar ik zal hem het meest missen.
Ik heb geen flauw idee wat ik zonder hem moet, maar ik merk ook dat de natuur haar werk doet. Hij wordt niet alleen ouder, maar ik ook. Als er iets geboord moet worden, dan durf ik het nu m'n vriend te vragen. Hij kan het natuurlijk niet zo goed als m'n vader - hij gebruikt geen waterpas - maar een leven zonder mijn vader is zich al aan het vormgeven. Ik kan zonder m'n vader, maar ik heb nog steeds geen flauw idee wat ik zonder hem moet.
Vrijdag alquote:Op dinsdag 4 augustus 2009 10:09 schreef jolene het volgende:
He Pandora.
Heel veel succes bij de HA.
Miss-sly, ik had gewoon een zwelgmoment. Niks aan de hand hoor.
Hihihi. Vrijdag is het zover..
quote:Op vrijdag 14 augustus 2009 12:27 schreef Chell het volgende:
Tis heel heftig allemaal wel. Ik heb dit nog nooit zo gevoeld voor iemand. Maar tis zo fijn, mogen dromen! Fantaseren over een Zwitsalkindje in een grote handdoek. En er dan niet achteraan hoeven te denken "maar hij wil absoluut niet, dus laat ik er niks over zeggen", maar het gewoon uitspreken en dan een stralende man zien.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |