Ik wist dat iemand Ray Mears erbij ging betrekken. Maar even serieus: natuurlijk leven ze in Afrika niet allemaal in de rimboe, maar de gemiddelde Afrikaan is wel meer aangewezen op zijn natuurlijke omgeving dan de gemiddelde Europeaan. En jouw buurjongen die in een Westerse samenleving is opgegroeid is natuurlijk niet representatief voor de gemiddelde Afrikaan.quote:Op woensdag 29 juli 2009 20:48 schreef Diabox het volgende:
[..]
De gemiddelde Europeaan heeft 1000 afleveringen van Ray Mears gezien en kan dus perfect overleven in de middle of nowhere. En in Afrika leven ze ook niet allemaal in de rimboe hoor..Als ik mijn buurjongen uit Afrika in de rimboe zet weet ik zeker dat ie het geen dag volhoudt.
Nee, maar dan heeft het toch helemaal niks meer met Afrikaan/Europeaan te maken, maar met de leefomstandigheden waarin de persoon in kwestie voorheen leefde?quote:Op woensdag 29 juli 2009 20:50 schreef AryaMehr het volgende:
[..]
Ik wist dat iemand Ray Mears erbij ging betrekken. Maar even serieus: natuurlijk leven ze in Afrika niet allemaal in de rimboe, maar de gemiddelde Afrikaan is wel meer aangewezen op zijn natuurlijke omgeving dan de gemiddelde Europeaan. En jouw buurjongen die in een Westerse samenleving is opgegroeid is natuurlijk niet representatief voor de gemiddelde Afrikaan.
Mijn reactie was simpelweg bedoelt voor de mensen die zo graag willen wijzen naar de lage IQ van de Afrikanen. We zullen zien hoe slim de Europeanen zijn wanneer zij plots moeten anticiperen op een nieuwe omgeving. Ik weet haast zeker dat de gemiddelde Afrikaan dit veel beter doet. En dan kan je wel leuk met allerlei IQ- testjes komen aanzetten, maar dat zegt helemaal niets. De Afrikaan is in de natuur simpelweg veel beter in zijn element en dat zeg ik als een niet-Afrikaan.quote:Op woensdag 29 juli 2009 20:51 schreef Diabox het volgende:
[..]
Nee, maar dan heeft het toch helemaal niks meer met Afrikaan/Europeaan te maken, maar met de leefomstandigheden waarin de persoon in kwestie voorheen leefde?
Dat van Ray Mears was natuurlijk 'n beetje om te dollen he.![]()
Maak je dan maar geen zorgen, ik hecht geen waarde aan de nationaliteit-gebonden IQ's die hier zijn gepost. Er zullen vast rassen "dommer" zijn dan andere rassen in een bepaalde mate, maar daar zijn deze resultaten 0% representatief voor.Btw ik hecht ook geen waarde aan jouw uitspraak dat Afrikanen beter kunnen overleven in de rimboe dan Europeanen. Aangezien jij er min of meer al vanuit gaat dat de Afrikanen voorheen andere (meer in het wild) leefomstandigheden hadden. Met nagenoeg zelfde leefomstandigheden zou ik geen idee hebben welk ras beter zou kunnen overleven in de rimboe.quote:Op woensdag 29 juli 2009 20:55 schreef AryaMehr het volgende:
[..]
Mijn reactie was simpelweg bedoelt voor de mensen die zo graag willen wijzen naar de lage IQ van de Afrikanen. We zullen zien hoe slim de Europeanen zijn wanneer zij plots moeten anticiperen op een nieuwe omgeving. Ik weet haast zeker dat de gemiddelde Afrikaan dit veel beter doet. En dan kan je wel leuk met allerlei IQ- testjes komen aanzetten, maar dat zegt helemaal niets.
...bedoeld.quote:Op woensdag 29 juli 2009 20:55 schreef AryaMehr het volgende:
[..]
Mijn reactie was simpelweg bedoelt voor de mensen die zo graag willen wijzen naar de lage IQ van de Afrikanen. We zullen zien hoe slim de Europeanen zijn wanneer zij plots moeten anticiperen op een nieuwe omgeving. Ik weet haast zeker dat de gemiddelde Afrikaan dit veel beter doet. En dan kan je wel leuk met allerlei IQ- testjes komen aanzetten, maar dat zegt helemaal niets.
Enkel omdat gezond verstand geen bron nodig heeft. Wellicht dat er bronnen zijn die mijn theorie zullen bevestigen, maar ik heb geen zin om te zoeken. Wellicht dat jij een aantal bronnen kan vinden die mijn theorie ontkrachten?quote:Op woensdag 29 juli 2009 20:56 schreef qonmann het volgende:
[..]
...bedoeld.
Zelf kom je nooit met eens met een bron aanzetten.
En dat is dus preciew het punt dat al 11 pagina's gemaakt wordt, de toetsen zijn in niet in dezelfde leefomstandigheden uitgevoerd.quote:Op woensdag 29 juli 2009 20:48 schreef Diabox het volgende:
En btw, dat van jou heeft dus in principe niks met Afrikaan/Europeaan te maken, als Europeanen in kut omstandigheden zouden leven, zouden zij (volgens jouw theorie) beter kunnen overleven in de rimboe. Ik ging meer van nagenoeg zelfde leefomstandigheden uit. Je hoeft mij ook niet te vertellen dat een Afrikaan die toch al 30 jaar in de rimboe leeft meer kans op overleven heeft dan 'n Europeaan met een kantoor baantje.
De meest intelligente Afrikaan kan nog steeds slimmer zijn dat de meest intelligente Nederlander. Hoe vaak dit voorkomt is afhankelijk v/d variantie. In het onderzoek dat jij aanhaalt heeft men in veel gevallen gebruik gemaakt van veel te kleine en/of niet representatieve steekproeven. Op basis van deze steekproeven kan men dus A) geen uitspraken doen over de populatie en B) wanneer men al uitspraken doet over de populatie kunnen we dus niet aannemen dat de variabelen de vorm aannemen van een normale verdeling.quote:Op zondag 19 juli 2009 14:03 schreef ES57 het volgende:
[..]
Nou en? Gemiddelden geven tendensen aan. En die tendensen zijn dat zwarte medemensen gemiddeld minder intelligent zijn dan blanken en nog minder intelligent dan Aziaten. Maar er is 1 troost: de intelligenste Afrikaan is waarschijnlijk intelligenter dan de domste Nederlander.
Wie denk je dat er overleeft:quote:Op maandag 13 juli 2009 19:06 schreef vosss het volgende:
[..]
Wil je soms beweren dat Afrikanen helemaal niet dom zijn?
Een jaar oude thread bumpen met dingen die er al 10x in gezegd zijn, goed idee!quote:Op woensdag 21 juli 2010 12:00 schreef valentinoromelio het volgende:
Is toch krom?
In Nederland heb je Marokkanen.
Deze Marokkanen ( of Surinamers ) scoren buiten proportioneel hoger dan het gemiddeld IQ van 85 in Marokko ( of Suriname met een gemiddelde van 89 ).
Het zou suggereren dat IQ gebonden is aan locatie en niet aan de persoon, de genen of ras.
IQ is dan pure ontwikkeling.
De suggestie is dat IQ een genetisch score is.
De opvatting van de betekenis van IQ zou volgens dit plaatje moeten veranderen.
Of de waarde staat in de kinderschoenen.
IQ lijkt mij eerder het vermogen om je te ontwikkelen of een getal die het bewuste beschrijft.
Dat is toch logisch. Het onderwijs hier ivm het onderwijs daar is nogal een verschil.quote:Op woensdag 21 juli 2010 12:00 schreef valentinoromelio het volgende:
Is toch krom?
In Nederland heb je Marokkanen.
Deze Marokkanen ( of Surinamers ) scoren buiten proportioneel hoger dan het gemiddeld IQ van 85 in Marokko ( of Suriname met een gemiddelde van 89 ).
Het zou suggereren dat IQ gebonden is aan locatie en niet aan de persoon, de genen of ras.
IQ is dan pure ontwikkeling.
De suggestie is dat IQ een genetisch score is.
De opvatting van de betekenis van IQ zou volgens dit plaatje moeten veranderen.
Of de waarde staat in de kinderschoenen.
IQ lijkt mij eerder het vermogen om je te ontwikkelen of een getal die het bewuste beschrijft.
quote:
quote:Op woensdag 21 juli 2010 12:08 schreef -Strawberry- het volgende:
[..]
Dat is toch logisch. Het onderwijs hier ivm het onderwijs daar is nogal een verschil.
quote:
Nee, dat is niet de vraag.quote:Op zaterdag 24 juli 2010 17:53 schreef dudewhereismycar het volgende:
De vraag is:
Maakt een laag IQ iemand dom?
ligt aan je definitie van intelligentiequote:Op zaterdag 24 juli 2010 17:53 schreef dudewhereismycar het volgende:
De vraag is:
er is een grote causale positieve correlatie op landsniveau tussen educatie en de score op IQ-testen, wat dus ook meteen een issue met IQ testen aan geeftquote:Op zaterdag 24 juli 2010 18:00 schreef dudewhereismycar het volgende:
[..]
Wat heeft onderwijs met het IQ te maken? Ik zie deze stelling vaker, echter slaat het kant noch wal.
is eigenlijk best een goede vraag hoor :/quote:Op maandag 26 juli 2010 01:14 schreef Kees22 het volgende:
[..]
Nee, dat is niet de vraag.![]()
![]()
Een dom iemand heeft een laag IQ.![]()
(Even ervan uitgaande dat het IQ ook daadwerkelijk een maat voor intelligentie is.)
Een IQ is niet 1 keer meten en de uitslag dan voor de rest van je leven.quote:Op zaterdag 24 juli 2010 18:00 schreef dudewhereismycar het volgende:
[..]
Wat heeft onderwijs met het IQ te maken? Ik zie deze stelling vaker, echter slaat het kant noch wal.
Dat is de fout die veel mensen maken. Het IQ heeft niets te maken met het feit dat je weet dat bijvoorbeeld 1+1, 2 is. Er zit een groot verschil tussen "knowledge" en "knowhow" en daarom zijn IQ testen vaak niet accuraat/betrouwbaar.quote:Op maandag 26 juli 2010 01:29 schreef Stali het volgende:
[..]
Een IQ is niet 1 keer meten en de uitslag dan voor de rest van je leven.
Door je manier van leven en wel of niet ontwikkelen kun je het ook verbeteren en afbreken.
Onderwijs heeft dus wel degelijk invloed. Je kunt ook een baby in een cel leggen en het verzorgen als een beest. Wat denk je hoe de uitslag zal zijn als je na een paar jaar daar even een IQtestje zal gaan afnemen?
Het is een filosofische vraag en derhalve zeker een leuk onderwerp om over te discussiëren. Hoe definieer je een dom iemand? Door na te gaan wat het IQ van deze persoon is? Niet bepaald..quote:Op maandag 26 juli 2010 01:14 schreef Kees22 het volgende:
[..]
Nee, dat is niet de vraag.![]()
![]()
Een dom iemand heeft een laag IQ.![]()
(Even ervan uitgaande dat het IQ ook daadwerkelijk een maat voor intelligentie is.)
Dit is ook ongeveer waar ik met mijn vraag naar toe wilde, maar een simpele vraag in het diepe gooien is much more fun.quote:Op maandag 26 juli 2010 01:18 schreef oompaloompa het volgende:
[..]
ligt aan je definitie van intelligentie
[..]
er is een grote causale positieve correlatie op landsniveau tussen educatie en de score op IQ-testen, wat dus ook meteen een issue met IQ testen aan geeft
Maar nog steeds is de vraag: "Maakt een laag IQ iemand dom?" geen goede vraag.quote:Op maandag 26 juli 2010 01:22 schreef oompaloompa het volgende:
[..]
is eigenlijk best een goede vraag hoor :/
tussen de bosjesmannen ben ik behoorlijk dom met mn iq van tweehonderdduizend, twee linkerhanden en gebrek aan enig natuur-inzicht
Dat is Appels met Peren vergelijken.quote:Op dinsdag 27 juli 2010 01:18 schreef Kees22 het volgende:
[..]
Maar nog steeds is de vraag: "Maakt een laag IQ iemand dom?" geen goede vraag.
Ik ben het met je eens: mijn score op een Nederlandse IQ-test zegt niet meteen iets over mijn vermogen om te overleven in de Kalahari. Maar dat is een andere discussie, namelijk over het nut en de reikwijdte van IQ-testen.
De vraag: "Maakt een laag IQ iemand dom?" is een onzinnige vraag. Een dom iemand heeft een laag IQ. Een dik iemand heeft een hoge BMI. Het lage IQ of de hoge BMI maken niet dom of dik, het is andersom.
maar een IQ is slechts wat er door iq-testen gemeten wordt.quote:Op dinsdag 27 juli 2010 01:18 schreef Kees22 het volgende:
[..]
Maar nog steeds is de vraag: "Maakt een laag IQ iemand dom?" geen goede vraag.
Ik ben het met je eens: mijn score op een Nederlandse IQ-test zegt niet meteen iets over mijn vermogen om te overleven in de Kalahari. Maar dat is een andere discussie, namelijk over het nut en de reikwijdte van IQ-testen.
De vraag: "Maakt een laag IQ iemand dom?" is een onzinnige vraag. Een dom iemand heeft een laag IQ. Een dik iemand heeft een hoge BMI. Het lage IQ of de hoge BMI maken niet dom of dik, het is andersom.
Als je nooit heb leren rekenen, leer dan maar eens die IQ sommetjes te maken.quote:Op zaterdag 24 juli 2010 18:00 schreef dudewhereismycar het volgende:
[..]
Slimmere mensen volgen hoger onderwijs maar van hoger onderwijs word je niet slimmer, alleen wijzer.quote:Op woensdag 28 juli 2010 11:09 schreef -Strawberry- het volgende:
[..]
Als je nooit heb leren rekenen, leer dan maar eens die IQ sommetjes te maken.
Voor de rest is het wel duidelijk dat er een correlatie is tussen onderwijs en IQ. Waarom dit dan precies is durf ik niet zo snel te zeggen, maar toch klinkt het mij persoonlijk wel logisch in de oren.
Intellect is maar 1 aspect. Afrikanen zijn lichamelijk weer veel sterker dan de andere rassen op deze aardkloot.quote:Op woensdag 28 juli 2010 10:57 schreef Maanvis het volgende:
Bewijst dit nu dat het afrikaanse ras intellectueel gezien een "Untermensch" is?
jaquote:Op woensdag 28 juli 2010 10:57 schreef Maanvis het volgende:
Bewijst dit nu dat het afrikaanse ras intellectueel gezien een "Untermensch" is?
tijdens formele educatie oefen je hrg veel met abstract denken. IQ testen meten voornamelijk abstract denken, daa zit het causale verband tussen educatie en iqquote:Op woensdag 28 juli 2010 11:09 schreef -Strawberry- het volgende:
[..]
Als je nooit heb leren rekenen, leer dan maar eens die IQ sommetjes te maken.
Voor de rest is het wel duidelijk dat er een correlatie is tussen onderwijs en IQ. Waarom dit dan precies is durf ik niet zo snel te zeggen, maar toch klinkt het mij persoonlijk wel logisch in de oren.
Als je nu nog even slim en wijs definieert zul je meteen zien waarom onderwijs op landsniveau een positief effect heeft op iq-score.quote:Op woensdag 28 juli 2010 13:52 schreef Molurus het volgende:
[..]
Slimmere mensen volgen hoger onderwijs maar van hoger onderwijs word je niet slimmer, alleen wijzer.
De enige manier waarop dat het geval kan zijn, lijkt me, is wanneer je werkt met een test waarbij opleiding helpt. En dat is dan per definitie geen goede IQ test.quote:Op woensdag 28 juli 2010 13:55 schreef oompaloompa het volgende:
Als je nu nog even slim en wijs definieert zul je meteen zien waarom onderwijs op landsniveau een positief effect heeft op iq-score.
educatie traint abstract en logisch denken, iq testen bestaan voor een extreem groot deel uit logische puzzels.quote:Op woensdag 28 juli 2010 13:59 schreef Molurus het volgende:
[..]
De enige manier waarop dat het geval kan zijn, lijkt me, is wanneer je werkt met een test waarbij opleiding helpt. En dat is dan per definitie geen goede IQ test.
Nou ja, laat ik het zo zeggen: een IQ test is een betere IQ test naarmate de uitslag daarvan minder afhankelijk is van opleiding. Dat de perfecte IQ test niet bestaat klopt uiteraard.quote:Op woensdag 28 juli 2010 14:03 schreef oompaloompa het volgende:
educatie traint abstract en logisch denken, iq testen bestaan voor een extreem groot deel uit logische puzzels.
opleiding helpt bij alle iq-testen, dat maakt ze niet slecht, het maakt alleen iq-score interpreteren als een soort universele maat van geestelijke capaciteit incorrect.
Je haalt kennis en denkvermogen door elkaar.quote:Op dinsdag 27 juli 2010 02:32 schreef dudewhereismycar het volgende:
[..]
Dat is Appels met Peren vergelijken.
Je kunt het IQ niet met de term "dom of slim" vergelijken, want het IQ verteld namelijk 0,0 van wat de persoon in kwestie allemaal weet en dat definieer je namelijk weer wel met de termen dom en slim. Dat je "vaak" iemand met een hoog IQ kunt beoordelen als zijnde slim is weer een heel ander verhaal; want zoals aangegeven in mijn eerdere post zorgt een hoog IQ (dat te meten is aan het rationeel vermogen) uiteindelijk tot het beter kunnen leren - want het gaat veel efficiënter - door het rationeel vermogen.
Ik wil overigens niet beweren dat mijn stelling waar is, het is maar een argument (wel onderbouwd) om een discussie aan te wakkeren.
Dus nogmaals:
ps. Er zijn zat mensen die DOM zijn, maar wel een hoog IQ hebben. Het rationeel vermogen is dusdanig hoog, dat ze tijdens een neutrale IQ test zeer hoog scoren. Echter de kennis bij deze persoon is ver te zoeken. Dus dat je in een wereldwijde IQ test ziet dat Afrika respectievelijk laag scoort, dan kan je, je zelf de bovenstaande vraag doen stellen: maakt een laag IQ iemand dom; of slaan wij de plank verschrikkelijk mis met de manier (algemene manier) van het uitvoeren van IQ tests?
Wat is dan de beste manier voor het maken van een IQ test?
Vragen zoals: wat is 1+1 moeten direct worden verwijderd. Alle kennisvragen zijn nutteloos in een neutrale IQ test, want daar test je uiteindelijk enkel de algemene kennis mee en verder niets.
Er moet meer worden gekeken naar rationele vragen; hoe kom ik het snelst uit een dolhof? ruimtelijk inzicht en het maken van beslissingen (dit doen ze overigens al bij "echte" IQ tests, maar omdat de huidige algemene manier wel een redelijk beeld geeft, is het nog vol te houden).
De vraag is dan ook iets waar je je hoofd op kunt breken.
Nee, ze zijn aangeraakt door de Heilige Inkt van Octopus Paul en dus leden van Zijn uitverkoren volk!quote:Op woensdag 28 juli 2010 10:57 schreef Maanvis het volgende:
Mwoa. Heb ik weinig van gemerkt. Definieer wijzer!quote:Op woensdag 28 juli 2010 13:52 schreef Molurus het volgende:
[..]
Slimmere mensen volgen hoger onderwijs maar van hoger onderwijs word je niet slimmer, alleen wijzer.
Ik zou juist andersom zeggen. Mensen met hoge opleidingen zijn helemaal niet wijzer. De simpele dingen snappen ze niet. Uiteindelijk krijgen ze een goede baan enzo, maar toch.quote:Op zaterdag 31 juli 2010 00:38 schreef Kees22 het volgende:
[..]
Mwoa. Heb ik weinig van gemerkt. Definieer wijzer!
zolang het denkvermogen dat door iq-testen wordt gemeten op landsniveau sterk correleert met formele educatie, is het "denkvermogen" dus niet een universele maat die je zonder problemen kunt generaliseren en vergelijken over groepen.quote:Op zaterdag 31 juli 2010 00:34 schreef Kees22 het volgende:
[..]
Je haalt kennis en denkvermogen door elkaar.
Je kunt veel weten, als je een goed geheugen hebt en veel kunt onthouden en bovendien open staat voor nieuwe informatie. Je weet weinig als je een slecht geheugen hebt en niks nieuws ondergaat of binnenkrijgt.
Dat staat los van het denkvermogen: het vermogen om verbanden te leggen, ideeën te toetsen, ideeën te krijgen, redeneringen op te zetten, conclusies te trekken.
Ik ken mensen die weinig kennis hebben, maar wel de juiste gedachtegangen maken. Naast mensen die veel kennis hebben en te stom zijn om voor de duivel te dansen.
Maar ook mensen die redelijk slim zijn en ook wel voldoende weten, maar zo geknepen en angstig zijn dat ze toch domme dingen doen.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |