FOK!forum / Planes, Trains & Automobiles / Twijfel: nieuwe auto vs tweedehands
kahliedonderdag 9 juli 2009 @ 13:55
Rijbewijs binnen... meeste voorwerk voor het kijken wat voor soort auto ik wil gedaan... volgende week langs de boekhouder. Kom er toch niet uit wat ik precies wil.

Situatie:
- Ongeveer 7000 km per jaar mee rijden
- Voornamelijk stad, beetje snelweg (A4)
- Kleine auto met handig onderhoud
- Ongeveer 3 jaar nodig, misschien 4-5

Opties A: Tweedehands auto
Een Ford Ka, VW Polo, Toyota Yaris of Seat Arosa. Degelijke auto's. Wel eentje van 10 jaar oud dan, met tussen de 100.000 en 200.000 op de teller afhankelijk van welke ik kies. Budget van ongeveer 3500 euro en dan kan ik de rest van het geld bewaren voor eventuele reparaties.
Verzekering valt tussen de 20-40 euro voor deze auto's, wegenbelasting tussen de 58-75 euro p/kwartaal.
Maandelijke kosten zullen dus wel inclusief benzine rond de 150 euro zitten.

Optie B: Nieuwe auto
Citroen C1 voor ongeveer 7600, want een tweedehands vind je niet goedkoper dan 6000 euro (waardevaste krengen!)
2 jaar garantie dus daarna pas hoef ik geld op zij te leggen voor reparaties.
Verzekering valt tussen de 25-40 euro voor deze auto, wegenbelasting 14 euro p/kwartaal.
Maandelijkse kosten zullen wel rond de 100 euro zitten

Ook gaan proefrijden in een Aygo, klein prijsverschil, maar misschien valt er nog wat af te dingen!

Ook gaan proefrijden in een Renault Twingo, meer wegenbelasting, maar misschien is het een fijne auto en deze kan ik ook als occasion kopen voor een leuke prijs.

Twijfel want:
A) Kleinere uitgave + reparaties vs Grotere uitgave + garantie
B) Afschrijving van de auto

Bij A denk ik... tja, als ik gewoon een goede degelijke auto koop, dan valt het vast wel mee met die reparaties in 2 jaar, of 3 jaar. Zou ik er op gokken dat ik daar meer dan 3500 euro voor nodig zou hebben?? Kans daarop lijkt me klein of weten jullie daar meer van?

Bij B denk ik... die C1 is redelijk waardevast... daar krijg je kennelijk na 2-3 jaar rijden nog gewoon 6000 euro voor en zeker denk ik als er maar 21.000 op de teller staat... Dan heb ik heel lekker gereden, veilig en zonder onderhoud voor weinig geld.

Helaas heb ik geen sloopregeling :S (eerste auto) anders had ik het wel geweten!

Wat zeggen jullie?

[ Bericht 2% gewijzigd door kahlie op 10-07-2009 09:03:31 ]
Isetmyfriendsonfiredonderdag 9 juli 2009 @ 13:59
quote:
Op donderdag 9 juli 2009 13:55 schreef kahlie het volgende:
Wat zeggen jullie?
Ik zeg 'twijfel'.
#ANONIEMdonderdag 9 juli 2009 @ 14:00
quote:
Op donderdag 9 juli 2009 13:59 schreef Isetmyfriendsonfire het volgende:

[..]

Ik zeg 'twijfel'.


[ Bericht 5% gewijzigd door #ANONIEM op 09-07-2009 14:00:42 ]
kahliedonderdag 9 juli 2009 @ 14:02
Ja ja, zie FB, ik zag het al.
quote:
Op donderdag 9 juli 2009 14:00 schreef kahlie het volgende:
Foutje in de TT: Twijvel nieuwe auto vs tweedehands
Zat te denken tussen: Twijfelen tussen nieuwe auto vs tweedehands, en Twijfel: nieuwe auto of tweedehands

En toen heb ik het kennelijk maar samengetrokken zodat het nu helemaal grammaticaal niet klopt Zou iemand hem even willen aanpassen?
MadMarinedonderdag 9 juli 2009 @ 14:04
quote:
Op donderdag 9 juli 2009 14:00 schreef kahlie het volgende:
Foutje in de TT: Twijvel nieuwe auto vs tweedehands
Zat te denken tussen: Twijvelen tussen nieuwe auto vs tweedehands, en Twijfel: nieuwe auto of tweedehands
aha
giscarddonderdag 9 juli 2009 @ 14:05
Twijfelen dus
kahliedonderdag 9 juli 2009 @ 14:08
Ja, merk het al... kennelijk ging dat een keertje of wat fout Heb hem ook al uit de OP gehaald, ik zal nog even rustig doorlezen wat er verder niet klopt

Zag dat ik de wegenbelasting ook al niet goed had neergezet... kennelijk te gehaast... tijd om zo even te lunchen

Iemand nog inhoudelijk reageren?
Metro2005donderdag 9 juli 2009 @ 14:11
Vergeet niet dat je een nieuwe auto ook beter all risk kan verzekeren, en bij een eerste auto kan dat heel erg duur uitpakken.
LordLynxdonderdag 9 juli 2009 @ 14:13
quote:
Op donderdag 9 juli 2009 13:55 schreef kahlie het volgende:


Bij B denk ik... die C1 is redelijk waardevast... daar krijg je kennelijk na 2-3 jaar rijden nog gewoon 6000 euro voor, en zeker denk ik als er maar 21.000 op de teller staat... Dan heb ik heel lekker gereden, veilig en zonder onderhoud voor weinig geld.


Wat zeggen jullie?
Ik denk dat je je daar vies in zult vergissen, dat ze voor 6.000 te koop staan betekend niet dat jij er ook 6 voor terug zult krijgen. Daarnaast is die 7600 euro aanschaf helemaal kaal, dus zonder metalic lak en kosten rijklaar maken, en in dat segment gok ik dat je er ook geen radio of airco in hebt zitten dan. Die tweedehandsjes kun je een beetje rondzoeken naar iets met een paar leuke opties erin waar je nauwelijks extra voor betaald. Ik zou persoonlijk sowieso liever een tweedehands nemen, zeker omdat je zo weinig gaat rijden.
Daarnaast is het toch ook wel fijn als je in je eerste auto'tje wat kan oefenen, een paaltje of een krasje bij een tweedehands voelt een stuk minder rot dan bij een nieuwe.
kahliedonderdag 9 juli 2009 @ 14:13
quote:
Op donderdag 9 juli 2009 14:11 schreef Metro2005 het volgende:
Vergeet niet dat je een nieuwe auto ook beter all risk kan verzekeren, en bij een eerste auto kan dat heel erg duur uitpakken.
Ik heb via Independer gekeken en die geeft vanaf 40 euro aan. Ik neem aan dat dit komt omdat ik niet zo jong meer ben (uit risico groep) en de auto niet zo duur is. Prijs is dus voor All-Risk.

Kahlie
kahliedonderdag 9 juli 2009 @ 14:17
quote:
Op donderdag 9 juli 2009 14:13 schreef LordLynx het volgende:

[..]

Ik denk dat je je daar vies in zult vergissen, dat ze voor 6.000 te koop staan betekend niet dat jij er ook 6 voor terug zult krijgen. Daarnaast is die 7600 euro aanschaf helemaal kaal, dus zonder metalic lak en kosten rijklaar maken, en in dat segment gok ik dat je er ook geen radio of airco in hebt zitten dan.
Je krijgt hem dan met rode metallic lak. Vind wel redelijke kleur. Radio hoeft wat mij betreft niet echt en airco ook niet. Ik weet niet of ik er 6000 euro voor zou krijgen, maar zelfs met 5000 zou het nog een leuke deal zijn. Dan heb je dus drie jaar gereden en dan is hij in prijs slechts 2600 euro gedaald...

Juist omdat ik er zo weinig in ga rijden ben ik niet zo geinteresseerd in extra's plus dat ik daar op zich ook nog over kan onderhandelen. Enige minpunt vind ik dat er geen stuurbekrachtiging inzit, maar weet niet hoe dat voelt.
quote:
Op donderdag 9 juli 2009 14:13 schreef LordLynx het volgende:
Die tweedehandsjes kun je een beetje rondzoeken naar iets met een paar leuke opties erin waar je nauwelijks extra voor betaald. Ik zou persoonlijk sowieso liever een tweedehands nemen, zeker omdat je zo weinig gaat rijden.
Daarnaast is het toch ook wel fijn als je in je eerste auto'tje wat kan oefenen, een paaltje of een krasje bij een tweedehands voelt een stuk minder rot dan bij een nieuwe.
Tweedehands is hij lastig te vinden en dan zit er geen garantie meer op. Betaal je dus wel 6000 euro EN moet je nog ruimte in je budget hebben voor reparaties, dat vind ik net "te".

Paaltje zou ik altijd rot vinden
68Chevelledonderdag 9 juli 2009 @ 14:18
quote:
Op donderdag 9 juli 2009 14:13 schreef kahlie het volgende:

[..]

Ik heb via Independer gekeken en die geeft vanaf 40 euro aan. Ik neem aan dat dit komt omdat ik niet zo jong meer ben (uit risico groep) en de auto niet zo duur is. Prijs is dus voor All-Risk.

Kahlie
Optie c:



in alle OP bakken krijg je me niet levend in.
Loohcsdonderdag 9 juli 2009 @ 14:37
Een redelijke gebruikte natuurlijk. Heb je meer auto (Polo is toch net iets meer dan een c1) en minder afschrijving. En voor 3500 moet je ook wel een - in goede staat verkerende - kleine auto met minder dan 100.000 km op de teller kunnen vinden.
MrDrakodonderdag 9 juli 2009 @ 14:43
neem een dacia sandero voor 6000 euro nieuw met 3 jaar garantie
kahliedonderdag 9 juli 2009 @ 14:45
quote:
Op donderdag 9 juli 2009 14:37 schreef Loohcs het volgende:
Een redelijke gebruikte natuurlijk. Heb je meer auto (Polo is toch net iets meer dan een c1) en minder afschrijving. En voor 3500 moet je ook wel een - in goede staat verkerende - kleine auto met minder dan 100.000 km op de teller kunnen vinden.
Als je nog wat meer ideetjes heb hoor ik het wel. Op Autotrack, kom ik voor de Ka rond de 100.000 uit, met af en toe een uitschieter naar beneden (60.000km ofzo), Seat Arosa tussen de 80.000-130.000 afhankelijk van de uitvoering, VW Polo tussen de 100.00-200.000 en Toyota Yaris tussen de 150.000-200.000. Als er betere manieren zijn om te zoeken hoor ik het graag.
kahliedonderdag 9 juli 2009 @ 14:50
quote:
Op donderdag 9 juli 2009 14:43 schreef MrDrako het volgende:
neem een dacia sandero voor 6000 euro nieuw met 3 jaar garantie
Dat is met een slooppremie en inruil met een andere auto, anders is hij dus wel 7.995. Dat is boven het budget en ik lees dat het ook niet echt een degelijke auto is.
MrDrakodonderdag 9 juli 2009 @ 15:04
quote:
Op donderdag 9 juli 2009 14:50 schreef kahlie het volgende:

[..]

Dat is met een slooppremie en inruil met een andere auto, anders is hij dus wel 7.995. Dat is boven het budget en ik lees dat het ook niet echt een degelijke auto is.
oh, wat een neppers dan daar bij renault, ik dacht al, wat een goedkope auto..
en idd, hij is niet echt degelijk de schakelaar voor de ramen zit onder de radio
en alles voelt MEGA goedkoop aan... maarja, hij kost dan ook geen drol voor een relatief ruime auto..
Sjibbledonderdag 9 juli 2009 @ 15:27
Ik zou zeggen, neem de C1 en koop een gloedjenieuw.
Ze zijn toch waardevast.
Een volkswagen polo met maar 80.000 op de teller gaat evengoed weg voor 4000 euro, dan spreken we over een polo uit 1998 wat alweer 11 jaar terug is 8000 euro over 11 jaar, dat is vrij niks...
quote:
Op donderdag 9 juli 2009 14:18 schreef 68Chevelle het volgende:

[..]

Optie c:

[ afbeelding ]

in alle OP bakken krijg je me niet levend in.
Gaat hier dan ook niet om jou, pauper.


Ik zou al die wagentjes eens bekijken om er achter te komen wat je echt wilt, kahlie.
Neem iemand mee die er verstand van heeft die een miskoop tegengaat
error_404donderdag 9 juli 2009 @ 15:35
Een citroen C1 is een van de meest lullige auto's. Ooit een keer in"moeten" rijden, niet mijn ding, veel te licht, te klein en de raamstijlen zaten net verkeerd...

Zoals hierboven ook gezegd; een polo is een stuk meer auto en wtb waardevastheid: VW versus Citroen...

Als je net je rijbewijs hebt, is de kans ook aanwezig dat je een keer per ongeluk een paaltje raakt, krasje in de lak etc. hoort erbij. Met een nieuwe auto is het extra pijnlijk. Ik weet niet in welke stad je woont, of hoe de buurt is waar je hem gaat parkeren, maar sommige mensen hier kopen expres een barrel, omdat er met regelmaat een deuk in wordt gereden, of een lolbroek er een sleuel langs haalt.

Anyway, persoonlijk zou ik voor een gangbaar merk en model kiezen, rond de ton op de teller, niet te groot, leuk stadswagentje in de maat van polo of corsa. Zo'n auto kun je later ook erg makkelijk verkopen, zuipen niet te veel en niet te duur in wegenbelasting / verzekering / onderdelen en reparaties.
Sjibbledonderdag 9 juli 2009 @ 15:39
quote:
Op donderdag 9 juli 2009 15:35 schreef error_404 het volgende:
Een citroen C1 is een van de meest lullige auto's. Ooit een keer in"moeten" rijden, niet mijn ding, veel te licht, te klein en de raamstijlen zaten net verkeerd...

Zoals hierboven ook gezegd; een polo is een stuk meer auto en wtb waardevastheid: VW versus Citroen...

Als je net je rijbewijs hebt, is de kans ook aanwezig dat je een keer per ongeluk een paaltje raakt, krasje in de lak etc. hoort erbij. Met een nieuwe auto is het extra pijnlijk. Ik weet niet in welke stad je woont, of hoe de buurt is waar je hem gaat parkeren, maar sommige mensen hier kopen expres een barrel, omdat er met regelmaat een deuk in wordt gereden, of een lolbroek er een sleuel langs haalt.

Anyway, persoonlijk zou ik voor een gangbaar merk en model kiezen, rond de ton op de teller, niet te groot, leuk stadswagentje in de maat van polo of corsa. Zo'n auto kun je later ook erg makkelijk verkopen, zuipen niet te veel en niet te duur in wegenbelasting / verzekering / onderdelen en reparaties.
Dat dus. Afhankelijk van je buurt en rijervaring bepalen hoe nieuw de auto zal zijn.
VW Polo uit 2001 is helemaal niet verkeerd, lekkere bakken zijn et + aardig mooi.




toch mooier als die C1
betaal je iets meer wegenbelasting, boeiend?
_Led_donderdag 9 juli 2009 @ 15:41
Ik zeg 'twijfel'.
Googolplexiandonderdag 9 juli 2009 @ 15:45
Nissan Pixo

Nieuw vanaf 7999,-

Zou ik dan voor gaan i.p.v. een Franse auto
Met een beetje onderhandelen gaat daar echt nog wel wat vanaf in deze tijden.
error_404donderdag 9 juli 2009 @ 15:46
Oja, bij de weg, ford ka en toyota yaris zijn écht wijvenbakken....
Ik hou altijd extra afstand als ik die krengen zie rijden.
Herkauwerdonderdag 9 juli 2009 @ 15:47
quote:
Op donderdag 9 juli 2009 15:45 schreef Googolplexian het volgende:
Nissan Pixo

Nieuw vanaf 7999,-

Zou ik dan voor gaan i.p.v. een Franse auto
Met een beetje onderhandelen gaat daar echt nog wel wat vanaf in deze tijden.
Valt mee hoor, toevallig 2 collega's hebben net een nieuwe auto gekocht en er gaat haast niets af! Auto's waren rond 12000 euro. Maar niet denken dat je meer dan een paar honderd euro er af krijgt.

En ik zou gaan voor een tweedehands nieuwe auto, maximaal 1 jaar oud. Scheelt al genoeg en nog net zo betrouwbaar als nieuw, anders de tweedehands optie.
kahliedonderdag 9 juli 2009 @ 16:17
Citroen C1 wordt door Toyota gemaakt voor iets van 85% omdat er dezelfde motor, onderstel etc. in zit zoals bij de Aygo enzo. Hij is dus vrij degelijk.

Zowiezo ga ik nog proefrijden. Mocht het niet lekker rijden, dan valt hij natuurlijk gewoon af Ik ga niet in een auto rijden waar ik niet fijn in rij. Aangezien ik nogal klein ben (1.65m) schat ik dat de meeste auto's wel ok zijn voor me, maar wie weet.

Wat vinden mensen redelijk om als onderhouds/reparatie kosten achter de hand te houden voor een 11 jaar oude VW Polo dan? Ik vind het moeilijk in te schatten.

Kahlie
error_404donderdag 9 juli 2009 @ 16:38
quote:
Op donderdag 9 juli 2009 16:17 schreef kahlie het volgende:
Wat vinden mensen redelijk om als onderhouds/reparatie kosten achter de hand te houden voor een 11 jaar oude VW Polo dan? Ik vind het moeilijk in te schatten.
Waarom een van 11 jaar?
2cvdonderdag 9 juli 2009 @ 16:48
Net een rijbewijs + nieuwe auto = dom. Koop een 8e hands bakje waarvan het geen ramp is als er wat deuken in of bij komen.
Hugo__Bossdonderdag 9 juli 2009 @ 16:51
C1 is een prima keus hoor, mits je genoegen neemt met zo'n wagentje.. mn moeder heeft er nu bijna drie jaar eentje en geen enkel probleem tegengekomen.. wegenbelasting is 3 euro per maand en hij rijdt dik 1:20... onderhoud is niets meer dan een simpele onderhoudsbeurt zonder gekke dingen.. 4 beurten gehad, 4 x 100 euro ofzo.. nu iets van 68000 op de teller

zit een beetje in dezelfde situatie... heb een renault clio uit 1998, maar moet vanaf september ivm duaal studeren 3 keer per week 40 km enkele reis naar mn werkplek.. daarnaast woont mn vriendin dik 200 km weg, maar dat heb ik nu dus ook al.. en wegens de prima ervaringen met de C1 zit ik ook te overwegen om die misschien nieuw te kopen.. hoewel ik nog prima tevreden ben met mn huidige clio.. maarja, die kan altijd dure dingen gaan krijgen.. iemand advies?
kahliedonderdag 9 juli 2009 @ 16:55
quote:
Op donderdag 9 juli 2009 16:38 schreef error_404 het volgende:

[..]

Waarom een van 11 jaar?
Vanwege het budget (3500 euro).. misschien heb ik geluk en kan ik er idd een jongere voor krijgen... maar toch.
kahliedonderdag 9 juli 2009 @ 16:59
quote:
Op donderdag 9 juli 2009 16:48 schreef 2cv het volgende:
Net een rijbewijs + nieuwe auto = dom. Koop een 8e hands bakje waarvan het geen ramp is als er wat deuken in of bij komen.
Vind ik helemaal niet relevant. Ik heb ook in een Nissan Patrol gereden en dat ding heeft een nieuwwaarde van 55K, ik weet niet wat hij nu waard is, maar meer dan die C1 die ik misschien ga kopen. Ik ben niet van plan om er deuken in te rijden. Ik zal er weinig mee rijden en ik rij netjes, klaar!

Ik snap niet waarom mensen zo nadenken over potentiele deuken. M'n zus heeft 11 jaar haar rijbewijs, 0 deuken. M'n broertje heeft 3 jaar z'n rijbewijs, 0 deuken. Enkel m'n vader heeft weleens een paaltje meegenomen, maar die heeft z'n rijbewijs al weer ruim 30 jaar.
Sjibbledonderdag 9 juli 2009 @ 17:46
quote:
Op donderdag 9 juli 2009 16:59 schreef kahlie het volgende:

[..]

Vind ik helemaal niet relevant. Ik heb ook in een Nissan Patrol gereden en dat ding heeft een nieuwwaarde van 55K, ik weet niet wat hij nu waard is, maar meer dan die C1 die ik misschien ga kopen. Ik ben niet van plan om er deuken in te rijden. Ik zal er weinig mee rijden en ik rij netjes, klaar!

Ik snap niet waarom mensen zo nadenken over potentiele deuken. M'n zus heeft 11 jaar haar rijbewijs, 0 deuken. M'n broertje heeft 3 jaar z'n rijbewijs, 0 deuken. Enkel m'n vader heeft weleens een paaltje meegenomen, maar die heeft z'n rijbewijs al weer ruim 30 jaar.
Je moet maar kijken wat je lekkerder vindt rijden. Maar iedereen rijdt wel eens een deuk.
Maar aangezien de statistieken...
error_404donderdag 9 juli 2009 @ 17:48
quote:
Op donderdag 9 juli 2009 16:55 schreef kahlie het volgende:

[..]

Vanwege het budget (3500 euro).. misschien heb ik geluk en kan ik er idd een jongere voor krijgen... maar toch.
Daar heb je echt wel een jongere voor hoor....
El_Liberalistedonderdag 9 juli 2009 @ 17:56
Nieuwe auto, goed voor de economie.
kahliedonderdag 9 juli 2009 @ 18:57
quote:
Op donderdag 9 juli 2009 17:48 schreef error_404 het volgende:

[..]

Daar heb je echt wel een jongere voor hoor....
Links in de omgeving van Den Haag, Rotterdam, Delft wat betreft een jongere auto voor 3500 euro, bij een dealer?
Googolplexiandonderdag 9 juli 2009 @ 19:03
quote:
Op donderdag 9 juli 2009 16:59 schreef kahlie het volgende:

Ik snap niet waarom mensen zo nadenken over potentiele deuken. M'n zus heeft 11 jaar haar rijbewijs, 0 deuken. M'n broertje heeft 3 jaar z'n rijbewijs, 0 deuken. Enkel m'n vader heeft weleens een paaltje meegenomen, maar die heeft z'n rijbewijs al weer ruim 30 jaar.
Rijvaardigheid krijg je niet genetisch mee, heur.
kahliedonderdag 9 juli 2009 @ 19:07
quote:
Op donderdag 9 juli 2009 19:03 schreef Googolplexian het volgende:

[..]

Rijvaardigheid krijg je niet genetisch mee, heur.
Nee, maar panisch zijn voor een deuk ook niet Veel mensen zien het echter wel in hun directe omgeving, dat een deuk rijden makkelijker is en stemmen daar hun keuzes op af.

Zoals gezegd, ik ben niet panisch voor een deuk. Ik ga geen auto keuze afstemmen op het feit dat ik: "Misschien een deuk rij" of dat iemand "de auto gaat bekrassen"....
Googolplexiandonderdag 9 juli 2009 @ 19:10
quote:
Op donderdag 9 juli 2009 19:07 schreef kahlie het volgende:

[..]

Nee, maar panisch zijn voor een deuk ook niet Veel mensen zien het echter wel in hun directe omgeving, dat een deuk rijden makkelijker is en stemmen daar hun keuzes op af.

Zoals gezegd, ik ben niet panisch voor een deuk. Ik ga geen auto keuze afstemmen op het feit dat ik: "Misschien een deuk rij" of dat iemand "de auto gaat bekrassen"....
Dus je bent niet van plan de auto te repareren als er een deuk of een kras op komt?
Ferdonderdag 9 juli 2009 @ 19:43
7000km per jaar, alleen maar stadsverkeer? Dan zijn een paar dingen minder belangrijk: kilometerstand, brandstofverbruik, comfort.

Kilometerstand: De auto rijdt in 4 jaar 28000km, als je een goed onderhouden auto koopt heb je amper kosten eraan.

verbruik: auto die 1 op 12 rijdt verbruikt 583 liter, auto die 1 op 16 rijdt verbruikt 450 liter.

comfort voor die korte ritjes?

Het enige voordeel van een nieuwe auto is dat ie moderner is en vooral NIEUW.
2cvdonderdag 9 juli 2009 @ 19:52
quote:
Op donderdag 9 juli 2009 16:59 schreef kahlie het volgende:

[..]

Vind ik helemaal niet relevant. Ik heb ook in een Nissan Patrol gereden en dat ding heeft een nieuwwaarde van 55K, ik weet niet wat hij nu waard is, maar meer dan die C1 die ik misschien ga kopen. Ik ben niet van plan om er deuken in te rijden. Ik zal er weinig mee rijden en ik rij netjes, klaar!

Ik snap niet waarom mensen zo nadenken over potentiele deuken. M'n zus heeft 11 jaar haar rijbewijs, 0 deuken. M'n broertje heeft 3 jaar z'n rijbewijs, 0 deuken. Enkel m'n vader heeft weleens een paaltje meegenomen, maar die heeft z'n rijbewijs al weer ruim 30 jaar.
Je moet het zelf weten, het is mijn auto niet. Ik was ook in de veronderstelling dat ik nooit schade zou gaan rijden door goed op te letten enzo. Boy, was I wrong thinking that. Inmiddels zijn er al 3 auto's total-loss door mijn schuld.

Maar zoals gezegd: je moet het zelf weten. Ik hoop oprecht dat jij de uitzondering bent die de regel bevestigt.
Voor de zekerheid: ik bedoel dit niet sarcastisch, ik gun iedereen de auto waar hij/zij graag in rijdt
kahliedonderdag 9 juli 2009 @ 20:32
quote:
Op donderdag 9 juli 2009 19:43 schreef Fer het volgende:
7000km per jaar, alleen maar stadsverkeer? Dan zijn een paar dingen minder belangrijk: kilometerstand, brandstofverbruik, comfort.

Kilometerstand: De auto rijdt in 4 jaar 28000km, als je een goed onderhouden auto koopt heb je amper kosten eraan.

verbruik: auto die 1 op 12 rijdt verbruikt 583 liter, auto die 1 op 16 rijdt verbruikt 450 liter.

comfort voor die korte ritjes?

Het enige voordeel van een nieuwe auto is dat ie moderner is en vooral NIEUW.
Nieuw is vooral: veiliger. Nieuw is vooral: garantie.

Ik dacht zelf ook dat een wat hogere km stand niet zoveel uitmaakt als je zo weinig rijdt. Toch raden veel mensen me aan om een auto te kopen die OF nieuw is OF slechts 3 jaar oud.

Is het echt zo'n gek idee om een auto uit optie A te kopen? Mijn inziens niet echt, maar ja, dit wordt mijn eerste auto, dus wat weet ik er nou van? Vandaar het vragen om meningen van anderen.

Comfort is idd niet echt mijn hoogste prioriteit. Een degelijke auto via de dealer kopen wel. Zoals gezegd, wat moet je met een airco als je nooit langer dan 30 mins rijdt? Of zeer zelden? Ik zit ook weleens in de sauna dus het moet prima uit te houden zijn
kahliedonderdag 9 juli 2009 @ 20:36
quote:
Op donderdag 9 juli 2009 19:52 schreef 2cv het volgende:

[..]

Je moet het zelf weten, het is mijn auto niet. Ik was ook in de veronderstelling dat ik nooit schade zou gaan rijden door goed op te letten enzo. Boy, was I wrong thinking that. Inmiddels zijn er al 3 auto's total-loss door mijn schuld.

Maar zoals gezegd: je moet het zelf weten. Ik hoop oprecht dat jij de uitzondering bent die de regel bevestigt.
Voor de zekerheid: ik bedoel dit niet sarcastisch, ik gun iedereen de auto waar hij/zij graag in rijdt
Vragen die bij me opkomen zijn: hoeveel km's maak je dan wel niet? Hoeveel uren rijdt je achter elkaar? Wat is je rijstijl?

Serieus... 3 auto's total-loss?! Hoe krijg je het voor elkaar!

Ik denk niet dat ik nooit schade zou rijden, schade rijden hoort bij het leven, want af en toe maken mensen fouten. Ik denk dat de kans dat je schade rijdt, als je weinig rijdt lager is. Logisch. Minder km's, minder kansen op een ongeluk. Ik denk dat rijstijl er ook erg mee te maken heeft. Ik rij erg rustig en secuur. Bovendien maken de meeste mensen ongelukjes met parkeren en voor de deur zijn zeker altijd wel 3-4 vrije plaatsen waar je makkelijk in kan rijden... en bij m'n praktijkruimte kun je ook makkelijk parkeren (heel parkeerplein). Dat maakt mijn keuze en afweging iets anders!

Oh, en niet te vergeten ga ik dus ook zeg maar... extreem weinig tot nooit spits rijden... ik werk voor mezelf, voornamelijk in de middag en avonduren. Drukte is dus ook geen probleem waar ik woon. Ik woon niet in hartje Amsterdam ofzo
2cvdonderdag 9 juli 2009 @ 20:45
1 keer niet opgelet en m'n auto achter in een andere auto geschoven (andere auto had een deuk in de achterklep en een kromme trekhaak, ik had een krom chassis, motor die 10cm naar achteren stond, koeling naar de filistijnen, motorkap verkreukeld, spatborden ingekort) en de andere keer zag ik een auto over het hoofd (dat ik niet opgelet had durf ik niet te stellen, al lijkt het er wel op, dis is ook geen plek om dat te bediscussiëren) waardoor een tegenligger boven op mij knalde omdat ik hem niet voor liet gaan bij het linksaf slaan waardoor mijn en zijn auto beiden total waren.

Parkeerschade heb ik nooit (tenzij je met een microscoop aan de slag gaat) en filerijden vormt ook geen probleem. Het grootste gevaar is voor mij wanneer ik denk dat er niet veel bijzonders aan de hand is (dus gewoon rijden zonder inparkeren, files of wat-voor-gekke-situaties-dan-ook).
willempjeweverdonderdag 9 juli 2009 @ 20:47
quote:
Op donderdag 9 juli 2009 19:52 schreef 2cv het volgende:
Je moet het zelf weten, het is mijn auto niet. Ik was ook in de veronderstelling dat ik nooit schade zou gaan rijden door goed op te letten enzo. Boy, was I wrong thinking that. Inmiddels zijn er al 3 auto's total-loss door mijn schuld.
Serieus, ik denk echt dat het aan jou ligt. Ik rijd voor mijn werk in een auto van een paar maand oud (vw golf 6), voor woon/werk heb ik een auto'tje uit 2003 gekocht en het lijkt me heel sterk dat ik een auto total loss rijdt. Maarja, zo te zien kan je wel wat klussen aan auto's gezien je fotoboek en heb je niet dure auto's, dus de schade (financieel) zal wel meevallen. Maar je kan echt wel een nieuwe auto kopen na het behalen van je rijbewijs als je wat verstandige achter het stuur zit

Als ik topicstarter was zou ik voor ongeveer 4500 tot 5000 euro een leuke kleine diesel kopen met wat meer luxe dan de kleine auto'tjes die nu in de openingspost staan. Net wat groter, 7000 km per jaar is niet niks. Niet te duur, maar ook niet voor 3500 willen gaan, dat is denk ik net te goedkoop voor een auto die zoveel km's moet gaan maken.
kahliedonderdag 9 juli 2009 @ 20:56
quote:
Op donderdag 9 juli 2009 20:47 schreef willempjewever het volgende:. Ik begrijp het niet hoor, ik ken echt niemand die zijn auto total loss gereden heeft?
Ik dus ook niet. Vandaar dat ik het 'deuk-verhaal' niet als een afweging zie.
quote:
Op donderdag 9 juli 2009 20:47 schreef willempjewever het volgende:.
Als ik topicstarter was zou ik voor ongeveer 4500 tot 5000 euro een leuke kleine diesel kopen met wat meer luxe dan de kleine auto'tjes die nu in de openingspost staan. Net wat groter, 7000 km per jaar is niet niks. Niet te duur, maar ook niet voor 3500 willen gaan, dat is denk ik net te goedkoop voor een auto die zoveel km's moet gaan maken.
7000km is een wat ruimere norm dan ik waarschijnlijk ga rijden. Iedereen zegt dat je uiteindelijk meer gaat rijden dan je denkt blah blah blah. Ik denk niet dat ik wekelijks de auto zal pakken binnen mijn woonplaats. Wel af en toe een ritje via de snelweg van 80km (40km ver, maar dan wel heen en terug natuurlijk) wekelijks of misschien 2 wekelijks. In de eerste instantie zou deze 2x per week zijn, maar ik kan nog steeds carpoolen met mensen. Ze zouden oorspronkelijk al voorjaar 2009 een nieuw huis kopen maar dat is ivm de kredietcrisis uitgesteld. Misschien wordt het ergens volgend jaar ofzo. Ik vond het niet nodig om gelijk m'n km's al weer opnieuw te gaan berekenen, want volgend jaar of anders het jaar daarna wordt het wel zo denk ik.

Waarom een diesel? Ze zijn duurder en de brandstof is wel goedkoper, maar ik ga nauwelijks rijden? En welke merk & type auto dan? Een VW Polo vind ik best prima om misschien toch 4000 of 4500 voor te gaan betalen. Yaris ook wel.
willempjeweverdonderdag 9 juli 2009 @ 21:05
quote:
Op donderdag 9 juli 2009 20:56 schreef kahlie het volgende:
Waarom een diesel? Ze zijn duurder en de brandstof is wel goedkoper, maar ik ga nauwelijks rijden? En welke merk & type auto dan? Een VW Polo vind ik best prima om misschien toch 4000 of 4500 voor te gaan betalen. Yaris ook wel.
Sorry, had gelezen dat je 7000 per maand ging rijden , mijn reactie slaat dus nergens op. Auto's die je noemt zijn prima voor de km's die je gaat rijden.

Maar ik zou wel voor 4500 gaan, 3500 is net zo'n bedrag waar je geen echt leuke degelijke auto voor kan vinden van na 2000 met minder dan 125.000 km op de teller. Nieuw zou ik niet doen gezien je budget. Je krijgt dan een basisuitvoering en die verkoop je later gewoon weer lastiger. Al is een C1 wel erg leuk als 1e auto'tje, ik had dat ook graag gewild, maar hij was helaas te klein voor ons.
Cybjedonderdag 9 juli 2009 @ 21:11
Ik zou zelf geen Ford Ka kopen. Die dingen hebben echt heel veel last van roest. Misschien dat dat bij de nieuwere Ka'tjes wel meevalt, maar die dingen van voor 2000 beginnen toch al wel flink te roesten vaak.
willempjeweverdonderdag 9 juli 2009 @ 21:15
quote:
Op donderdag 9 juli 2009 21:11 schreef Cybje het volgende:
Ik zou zelf geen Ford Ka kopen. Die dingen hebben echt heel veel last van roest. Misschien dat dat bij de nieuwere Ka'tjes wel meevalt, maar die dingen van voor 2000 beginnen toch al wel flink te roesten vaak.
en toyota yaris zie ik toch veel met hele hoge km stand voor jouw prijsklasse, ook niet echt een handige optie. Ik vind een Peugeot 107 erg leuk, zijn wel wat minder te vinden, maar die hebben in jouw prijsklasse een erg lage km stand en zien er best leuk uit (vind ik dan). Heb je wel een 1.0 motortje. Dan zit je er eigenlijk tussenin (tussen de 2e handjes die je zoekt en een nieuwe) en lekker handig in de stad omdat ze klein zijn.
Mikkiedonderdag 9 juli 2009 @ 21:17
Ik zou gaan voor een auto van een jaar of drie oud, die je particulier koopt. Dan heb je niet de provisie van de dealer erop. Is de kop eraf, en waarschijnlijk ook niet zo belachelijk veel afschrijving de komende jaren.
willempjeweverdonderdag 9 juli 2009 @ 21:22
quote:
Op donderdag 9 juli 2009 21:17 schreef Mikkie het volgende:
Ik zou gaan voor een auto van een jaar of drie oud, die je particulier koopt. Dan heb je niet de provisie van de dealer erop. Is de kop eraf, en waarschijnlijk ook niet zo belachelijk veel afschrijving de komende jaren.
inderdaad, maar kleine auto'tjes vind je (hier in de buurt in iedergeval) niet zo snel bij een particulier. Maar ik zit in Friesland, misschien is het in de randstad beter bij particulieren kopen?
j0rritdonderdag 9 juli 2009 @ 21:26
Heb geen zin om het hele topic door te lezen, maar ik zou voor een Aygo gaan ipv. de C1. Deze heeft 3 jaar garantie ipv. 2 jaar bij Citroën. En verkijk je niet op het ontbreken van het dashboardkastje. Deze kun je bij Citroën gewoon los bestellen en in je Aygo klikken. Daarnaast heeft Toyota gevoelsmatig ietwat meer restwaarde dan Citroën.

Ik zeg: ....
willempjeweverdonderdag 9 juli 2009 @ 21:34
quote:
Op donderdag 9 juli 2009 21:26 schreef j0rrit het volgende:
Deze kun je bij Citroën gewoon los bestellen en in je Aygo klikken.
Huh?

Aygo is wel erg vrouwvriendelijk allemaal, bij topgear waren ze er wel redelijk positief over (die aflevering met die hond erin).
Mikkiedonderdag 9 juli 2009 @ 21:38
quote:
Op donderdag 9 juli 2009 21:26 schreef j0rrit het volgende:
Heb geen zin om het hele topic door te lezen, maar ik zou voor een Aygo gaan ipv. de C1. Deze heeft 3 jaar garantie ipv. 2 jaar bij Citroën. En verkijk je niet op het ontbreken van het dashboardkastje. Deze kun je bij Citroën gewoon los bestellen en in je Aygo klikken. Daarnaast heeft Toyota gevoelsmatig ietwat meer restwaarde dan Citroën.

Ik zeg: ....
Aan de andere kant is een nieuwe Aygo wel zo'n 700 euro duurder dan een C1. Ik betwijfel of je dat terug verdient.
Ferdonderdag 9 juli 2009 @ 21:57
Mijn vriendin heeft voor 7000 Euri een Hyundai Getz gekocht, toen we hem kochten was die 4 jaar oud en 60000km gelopen. Het is een prettig rijdende auto, lekker ruim, 4 ncap sterren en oersterk.

Echt, een nieuwe auto heeft maar 1 zekerheid, de afschrijving is altijd meer dan de onderhoudkosten.
kahliedonderdag 9 juli 2009 @ 22:00
quote:
Op donderdag 9 juli 2009 21:15 schreef willempjewever het volgende:

en toyota yaris zie ik toch veel met hele hoge km stand voor jouw prijsklasse, ook niet echt een handige optie. Ik vind een Peugeot 107 erg leuk, zijn wel wat minder te vinden, maar die hebben in jouw prijsklasse een erg lage km stand en zien er best leuk uit (vind ik dan). Heb je wel een 1.0 motortje. Dan zit je er eigenlijk tussenin (tussen de 2e handjes die je zoekt en een nieuwe) en lekker handig in de stad omdat ze klein zijn.
Peugot 107 is afgevallen vanwege het feit dat hij niet super degelijk is om op de snelweg mee te rijden, van het drietal Aygo, 107 en C1 valt hij dan ook het meeste tegen. Hij is wel het handigste om tweedehands te kopen, dat is waar. Ik heb besloten om er niet voor te gaan, vooral omdat ik toch ook snelweg ga rijden.
quote:
Op donderdag 9 juli 2009 21:17 schreef Mikkie het volgende:
Ik zou gaan voor een auto van een jaar of drie oud, die je particulier koopt. Dan heb je niet de provisie van de dealer erop. Is de kop eraf, en waarschijnlijk ook niet zo belachelijk veel afschrijving de komende jaren.
Liever niet particulier. Als je een auto van een jaar of 3 koopt betaal je toch nog gauw iets van 6000 euro. Dan zou ik hem nog via ANWB of iets moeten laten testen om te kijken of hij wel goed in elkaar zit. Aangezien ik weinig van auto's weet zijn dat weer extra kosten en hou ik weinig over achter de hand, voor reparaties.
quote:
Op donderdag 9 juli 2009 21:26 schreef j0rrit het volgende:
Heb geen zin om het hele topic door te lezen, maar ik zou voor een Aygo gaan ipv. de C1. Deze heeft 3 jaar garantie ipv. 2 jaar bij Citroën. En verkijk je niet op het ontbreken van het dashboardkastje. Deze kun je bij Citroën gewoon los bestellen en in je Aygo klikken. Daarnaast heeft Toyota gevoelsmatig ietwat meer restwaarde dan Citroën.

Ik zeg: ....
Aangezien de C1 bijna hetzelfde is als de Toyota Aygo denk ik dat het met de rest waarde wel mee valt. De goedkoopste Aygo heeft wel veel meer opties, maar hij is toch flink duurder dan de C1, de C1 heb ik vanaf een dealer al vanaf 7600 euro gezien, de Aygo voor 8795 euro. Dat scheelt toch ruim 1000 euro en ik denk niet dat ik dat eruit ga krijgen.
quote:
Op donderdag 9 juli 2009 21:57 schreef Fer het volgende:
Mijn vriendin heeft voor 7000 Euri een Hyundai Getz gekocht, toen we hem kochten was die 4 jaar oud en 60000km gelopen. Het is een prettig rijdende auto, lekker ruim, 4 ncap sterren en oersterk.

Echt, een nieuwe auto heeft maar 1 zekerheid, de afschrijving is altijd meer dan de onderhoudkosten.
Japanners zijn altijd goedkoper qua aanschaf, maar niet qua onderhoudskosten. Een Huyandai Getz gaat het dus niet worden. Mensen klagen vooral om de dure beurten, veel en snel remblokken vervangen en over het benzine verbruik. No go dus.

Het gaat er ook niet om dat ik per se een nieuwe wil, het gaat erom dat ze tweedehands bijna net zoveel kosten, waarnaar je geen garantie meer hebt.
Ferdonderdag 9 juli 2009 @ 22:36
Mensen klagen vaak, maar kunnen niet rekenen. Hyundai is koreaans, daarom goedkoper dan Toyota maar net zo betrouwbaar. De totale kosten vanaf nieuw (ja ik heb de complete historie) 6x onderhoudsbeurt, 1 setje blokken, 1 set banden. Valt wel mee dus.

Je moet ook eerlijk vergelijken, een vergelijkbaar alternatief voor een Aygo is een Cuore. Die kosten bijna niets gebruikt, supergoedkoop in gebruik en onderhoud.

Maar als jij graag een nieuwe auto wilt, moet je er vooral 1 kopen en heb er veel plezier van. Immers het gevoel van een nieuwe auto mag ook wat kosten.

Ik rijd zelf ook graag nieuw, maar die wordt betaald door werk. Als ik het zelf moest betalen wist ik wel beter.
j0rritdonderdag 9 juli 2009 @ 22:39
quote:
Op donderdag 9 juli 2009 22:00 schreef kahlie het volgende:
Aangezien de C1 bijna hetzelfde is als de Toyota Aygo denk ik dat het met de rest waarde wel mee valt. De goedkoopste Aygo heeft wel veel meer opties, maar hij is toch flink duurder dan de C1, de C1 heb ik vanaf een dealer al vanaf 7600 euro gezien, de Aygo voor 8795 euro. Dat scheelt toch ruim 1000 euro en ik denk niet dat ik dat eruit ga krijgen.
De Aygo is er vanaf ¤8795,-. Maar dit wordt minder als je van het financieringsaanbod van Toyota gebruik maakt. Al is de vraag hoeveel je hier netto mee opschiet aan het eind van het verhaal. De C1 is er volgens de koerslijsten vanaf ¤8290,-. Een verschil van 500 euro dus.

Als je ziet dat je voor dit geld een jaar extra garantie krijgt en meer luxe dus, zou ik het zeker overwegen. Sowieso zou ik voor eventuele aanschaf even gaan kletsen bij zowel Toyota als Citroën. Je kunt ze altijd een klein beetje tegen elkaar uitspelen.
kahliedonderdag 9 juli 2009 @ 22:48
quote:
Op donderdag 9 juli 2009 22:36 schreef Fer het volgende:
Mensen klagen vaak, maar kunnen niet rekenen. Hyundai is koreaans, daarom goedkoper dan Toyota maar net zo betrouwbaar. De totale kosten vanaf nieuw (ja ik heb de complete historie) 6x onderhoudsbeurt, 1 setje blokken, 1 set banden. Valt wel mee dus.
Ik heb op vele review sites gekeken, en daar komt de Hyundai Getz er niet zo mooi vanaf als de andere auto's die ik bekeken heb. Fijn dat jij er wel een goede ervaring mee hebt. Ik let meer op de totaal ervaringen van verschillende mensen, dan 1 goede of 1 slechte ervaring. Als er op meerdere sites slechte reviews staan dan besteed ik daar aandacht aan ja. Wat heeft dat met rekenen te maken?
quote:
Op donderdag 9 juli 2009 22:36 schreef Fer het volgende:
Je moet ook eerlijk vergelijken, een vergelijkbaar alternatief voor een Aygo is een Cuore. Die kosten bijna niets gebruikt, supergoedkoop in gebruik en onderhoud.
Zoals gezegd, ik heb 2 opties, als mensen andere opties gaan aangeven, dan bekijk ik wat ik daar van vind. Is dat oneerlijk vergelijken? Brandstofgebruik 1 op 15 is niet echt fout, vergeleken met de VW Polo enzo is dat normaal. Echter, voor die VW Polo betaal ik een ander bedrag dan de Getz. Ik hoef niet zo nodig een ruimere of grotere auto. Hyundai Getz lijkt mij helemaal geen aantrekkelijk alternatief.

Ik denk niet dat het slim is om met een budget van 7600, 6000 aan een auto te spenderen en dan maar 1600 achter de hand houden voor onverwachte reparaties, beurten etc. Daar reken ik mee, niet met allerlei andere opties. 7600 aan een nieuwe auto is wat anders, dan hoef je dus ook niets meer achter de hand te houden voor reparaties, want je hebt garantie. Klaar. Als ik met een auto van 6000 euro een probleem met de motor/koppeling of iets dergelijks krijg ben ik zwaar de lul. Dat risico wil ik liever niet lopen en zeker niet voor een auto die bekend staat als niet zo degelijk.
#ANONIEMdonderdag 9 juli 2009 @ 22:49
Een nieuwe Renault Twingo kost ongeveer hetzelfde dan een C1 en is een stuk groter en meer auto.
kahliedonderdag 9 juli 2009 @ 22:54
quote:
Op donderdag 9 juli 2009 22:39 schreef j0rrit het volgende:

[..]

De Aygo is er vanaf ¤8795,-. Maar dit wordt minder als je van het financieringsaanbod van Toyota gebruik maakt. Al is de vraag hoeveel je hier netto mee opschiet aan het eind van het verhaal. De C1 is er volgens de koerslijsten vanaf ¤8290,-. Een verschil van 500 euro dus.
Dan leen je via Toyota met een rente van 8.9%. Niet zo slim dus... zeker niet om 500 euro winst, die je het eerste jaar al weer kwijt bent aan die rente, tenzij je veel mag afbetalen (dat had ik niet gecheckt maar ik schat van niet).

Citroen geeft een kooppremie van 500 euro op de C1, dan wordt hij 7790, maar ik heb hem goedkoper al bij de dealer zien staan, ben even de link kwijt.
quote:
Op donderdag 9 juli 2009 22:39 schreef j0rrit het volgende:
Als je ziet dat je voor dit geld een jaar extra garantie krijgt en meer luxe dus, zou ik het zeker overwegen. Sowieso zou ik voor eventuele aanschaf even gaan kletsen bij zowel Toyota als Citroën. Je kunt ze altijd een klein beetje tegen elkaar uitspelen.
1 jaar extra garantie bij Citroen kost 225 euro ofzo, dan is de C1 nog steeds goedkoper, al heeft ie dan idd geen radio enzo.

Uitspelen is zeker het plan, alsmede proefrit doen. Aangezien ik voor een Yaris toch ook langs de toyota dealer moet is dit niet zo raar om te doen. C1 blijft wel gewoon goedkoper
Ferdonderdag 9 juli 2009 @ 22:54
quote:
Klaar. Als ik met een auto van 6000 euro een probleem met de motor/koppeling of iets dergelijks krijg ben ik zwaar de lul. Dat risico wil ik liever niet lopen en zeker niet voor een auto die bekend staat als niet zo degelijk.
Dan vallen alle auto's van cat A gewoon af.

Hyundai, Toyota en Daihatsu zijn de enige merken die nog echt degelijk auto's maken. De rest is inderdaad TROEP en kun je beter nieuw kopen.

Wellicht zijn dit soort kleine auto's wel allemaal van een soort wegwerp kwaliteit en kun je inderdaad beter nieuw kopen.
kahliedonderdag 9 juli 2009 @ 23:08
quote:
Op donderdag 9 juli 2009 22:54 schreef Fer het volgende:

Dan vallen alle auto's van cat A gewoon af.

Hyundai, Toyota en Daihatsu zijn de enige merken die nog echt degelijk auto's maken. De rest is inderdaad TROEP en kun je beter nieuw kopen.

Wellicht zijn dit soort kleine auto's wel allemaal van een soort wegwerp kwaliteit en kun je inderdaad beter nieuw kopen.


Nee, want in Cat A, ben ik bereid om tot 4500 euro ofzo wat te kopen, dan hou ik dus met dat budget van 7600 euro een hele hoop meer geld over voor eventuele reparaties ruim 3000 ofzo, dat moet toch lukken om er dan 3 jaar mee te rijden. Wel lezen wat het budget is!

Wat betreft nieuwere auto's... ach, er gaat bij elk merk en type weleens wat mis. Sommige types staan als erg onbetrouwbaar te boek, dus die wil ik natuurlijk niet

VW Polo staat gewoon te boek als een goede auto waar je zeker 300.000 km's mee kan maken, Toyota Yaris ook. Ik zie niet in waarom dit slechte keuzes zouden zijn. Ze zijn weliswaar wat groter en iets duurder qua onderhoud dan een nieuwe C1 (C02 zuinig, kleiner etc.), maar ik vind het op zich een goede optie.

Opties A biedt een comfortabelere ruimere auto, die wat ouder is, en waarmee ik risico loop dat ik flink wat moet bijleggen aan reparaties. Als ik een degelijke auto koop, zit ik waarschijnlijk met die 21.000 km die ik in 3 jaar wil gaan rijden wel goed. Zo niet, dan is er budget voor reparaties. Gaat alles goed, dan kan ik een keer extra op vakantie

Optie B biedt een kleine, veilige auto, waarbij er geen risico is op reparatiekosten en ik wat bespaar op onderhoudskosten en op wegenbelasting.

Gezien wat ik ga rijden (weinig) en waar (stad en af en toe kort snelweg) lijken beide opties me wel ok.
Koptelefoondonderdag 9 juli 2009 @ 23:08
Ik zou gewoon een klein japannertje aanschaffen, zijn niet zo duur en zijn betrouwbaar. Als je er een hebt van een paar jaar oud dan is de kop eraf en zijn ze lekker ingereden. Hier thuis staan altijd auto's van minimaal 3 jaar oud en ongeveer een ton op de teller, nooit problemen mee oid.

Succes met je zoektocht
kahliedonderdag 9 juli 2009 @ 23:11
quote:
Op donderdag 9 juli 2009 23:08 schreef Koptelefoon het volgende:
Ik zou gewoon een klein japannertje aanschaffen, zijn niet zo duur en zijn betrouwbaar. Als je er een hebt van een paar jaar oud dan is de kop eraf en zijn ze lekker ingereden. Hier thuis staan altijd auto's van minimaal 3 jaar oud en ongeveer een ton op de teller, nooit problemen mee oid.

Succes met je zoektocht
Er is mij juist verteld dat de kleine japanners veel onderhoudskosten hebben, alhoewel je dat met een auto van 1 jaar oud natuurlijk niet verwacht De echt kleine klasse auto's wil ik liever niet, aangezien je daar niet echt veilig mee op de snelweg kan rijden. Diahatsu Cuore wordt dan afgeraden en ik zie ze trouwens ook nooit op de snelweg.

Mocht je nog een bepaald merk/type in gedachten hebben dan wil ik hem best googlen en kijken of het een goede optie is voor mij.
#ANONIEMdonderdag 9 juli 2009 @ 23:14
quote:
Op donderdag 9 juli 2009 22:49 schreef sig000 het volgende:
Een nieuwe Renault Twingo kost ongeveer hetzelfde dan een C1 en is een stuk groter en meer auto.
http://www.actieauto.nl/actieauto.php?id=1820
kahliedonderdag 9 juli 2009 @ 23:24
quote:
Ik zie het. Niet gezien dat Renault Twingo dan ¤ 7.695,- zou zijn en met metallic lak wordt het 8449 euro (Slooppremie heb ik immers niet, dus dan is het alleen zomerkorting). Renault Twingo had ik eigenlijk afgekeurd vanwege het feit dat er zoveel rumoer omheen is. Je hoort mensen die er nooit problemen mee hebben, maar ook mensen die er telkens mee bij de garage staan. Bovendien is hij ook duurder in wegenbelasting (75 euro p/kwartaal) en verzekering heb ik nog niet naar gekeken. Hoe is het met de nieuwste renault twingo's?
#ANONIEMdonderdag 9 juli 2009 @ 23:45
Mijn dochter heeft voor ongeveer dezelfde keuze gestaan een 2e handse Yaris of een nieuwe Aygo.
Uiteindelijk is ze bij een Twingo terechtgekomen.
- Yaris is 2e hands veels te duur.
- Een kale C1/Aygo is echt kaal.
- Twingo was na wat onderhandelen het goedkoopst en is redelijk compleet.

Na proefritten was deze ruimer, rijdt prettiger en is veel meer geschikt voor de snelweg.
Kwaliteit is prima in orde, staat op het oude Clio onderstel.
Heeft er nu 10.000 km opzitten in half jaar en nog geen enkel rammeltje.
kahliedonderdag 9 juli 2009 @ 23:53
quote:
Op donderdag 9 juli 2009 23:45 schreef sig000 het volgende:
Mijn dochter heeft voor ongeveer dezelfde keuze gestaan een 2e handse Yaris of een nieuwe Aygo.
Uiteindelijk is ze bij een Twingo terechtgekomen.
- Yaris is 2e hands veels te duur.
- Een kale C1/Aygo is echt kaal.
- Twingo was na wat onderhandelen het goedkoopst en is redelijk compleet.

Na proefritten was deze ruimer, rijdt prettiger en is veel meer geschikt voor de snelweg.
Kwaliteit is prima in orde, staat op het oude Clio onderstel.
Heeft er nu 10.000 km opzitten in half jaar en nog geen enkel rammeltje.
Was het dan niet handiger om een Renault Twingo van een jaar of 5 oud te kopen met 50.000 ofzo op de teller? Dat lijkt me op zich wel een betere optie voor mij. Die kun je al voor rond de 4500 vinden als je goed zoekt. Als hij degelijk is dan kun je daar toch prima nog van genieten als je 7.000 km per jaar gaat rijden? Bovendien heb je er nog 6 maanden BOVAG garantie op ook. En ik zie op sommige zelfs nog merkdealer garantie van 12 of 24 maanden... dat is zeker wel aantrekkelijk.
Googolplexianvrijdag 10 juli 2009 @ 00:00
Is het handig om een oude wagen voor max 100 eu te kopen ofzo en gebruik te maken van die sloop-korting? Of hebben ze dat afgevangen in de voorwaarden?
#ANONIEMvrijdag 10 juli 2009 @ 00:03
Hoe het met de kwaliteit van het oude model Twingo is, weet ik niet.
Dat is op het motortje na een compleet andere auto.
Dit nieuwe model is er pas vanaf 2007.

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 10-07-2009 00:03:46 ]
kahlievrijdag 10 juli 2009 @ 00:04
quote:
Op vrijdag 10 juli 2009 00:00 schreef Googolplexian het volgende:
Is het handig om een oude wagen voor max 100 eu te kopen ofzo en gebruik te maken van die sloop-korting? Of hebben ze dat afgevangen in de voorwaarden?
Afgevangen. De auto moet dan al voor maart op je naam staan. Toen had ik nog geen rijbewijs etc. dus toen heb ik daar verder niets mee gedaan. Ik zou ook nog iemand met een oude auto hem kunnen laten kopen om hem dan weer door te verkopen aan mij en dan de korting delen, maar eerlijk gezegd lijkt me dit vrij lastig. (Ik ken wel iemand met een oud brik, maar weet niet of hij hem wil laten slopen, hij heeft er namelijk 3! )
#ANONIEMvrijdag 10 juli 2009 @ 00:04
quote:
Op vrijdag 10 juli 2009 00:00 schreef Googolplexian het volgende:
Is het handig om een oude wagen voor max 100 eu te kopen ofzo en gebruik te maken van die sloop-korting? Of hebben ze dat afgevangen in de voorwaarden?
Is afgevangen, moet een minimale tijd op naam staan.
Geqxonvrijdag 10 juli 2009 @ 00:18
Ik heb een jaar mijn rijbewijs, enkel in "slagschepen" (middenklassers) gereden, nooit geen deukjes gehad. Ja, soms sta ik misschien wel een beetje voor schut omdat ik bij het achteruit inparkeren het toch even opnieuw probeer, maar dat interesseert me niets.
invinevrijdag 10 juli 2009 @ 00:38
Ik snap niet hoe je bij het idee komt dat kleine nieuwe auto's veiliger zijn? Die dingen hebben vaak weinig kreukelzone en ja ze beschikken dan wel over een airbag maar daar blijft het dan ook bij. En een jong gebruikte auto is tenminste de kop af en vaak heb je, als je deze bij een dealer koopt, vaak nog garantie ook (wel opletten op wat voor een garantie natuurlijk).

Ik zeg kijk voor een goede jap of Koreaan in je budget van 3500-4500 euro en houd eventueel de rest van je budget (tot 7600) apart voor reparaties. Ook al heb ik bij toyota vaker gezien dat ze gewoon door blijven rijden zonder enige vorm van onderhoud.

En sowieso stel je neemt een keer mensen mee in je auto of je moet is wat vervoeren, dan is een polo of in ieder geval iets groters dan een c1 een veel betere keuze.

Maar het schijnt dat je je keuze wel redelijk gemaakt hebt.
quote:
Op vrijdag 10 juli 2009 00:18 schreef Geqxon het volgende:
Ik heb een jaar mijn rijbewijs, enkel in "slagschepen" (middenklassers) gereden, nooit geen deukjes gehad. Ja, soms sta ik misschien wel een beetje voor schut omdat ik bij het achteruit inparkeren het toch even opnieuw probeer, maar dat interesseert me niets.
Dat inparkeren gaat toch niet bij iedereen altijd goed, ik rijd voor mijn werk ook de grotere auto's en ik zet ze ook niet 10/10 keer in één keer strak in het vak. Maar daar gaat het hier niet om geloof ik
#ANONIEMvrijdag 10 juli 2009 @ 00:52
quote:
Op vrijdag 10 juli 2009 00:38 schreef invine het volgende:


Ik zeg kijk voor een goede jap of Koreaan in je budget van 3500-4500 euro en houd eventueel de rest van je budget (tot 7600) apart voor reparaties. Ook al heb ik bij toyota vaker gezien dat ze gewoon door blijven rijden zonder enige vorm van onderhoud.


Je kunt er geluk met hebben maar ook veel pech omdat je niet weet hoe er met de auto omgegaan is.
Een nieuwe kleine auto schrijft relatief erg weinig af.

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 10-07-2009 00:52:50 ]
Troubled_Soulvrijdag 10 juli 2009 @ 00:57
quote:
Op donderdag 9 juli 2009 18:57 schreef kahlie het volgende:

[..]

Links in de omgeving van Den Haag, Rotterdam, Delft wat betreft een jongere auto voor 3500 euro, bij een dealer?
Geen jonge occasion, wel een nieuwe Twingo 1.2 8V AHZ ECO2 Acces voor ¤ 5.995,= in Delft.

Die prijs is dan wel incl. de slooppremie, maar de slooppremie is max. ¤ 1.000,= dus dan blijf je onder je C1 budget.
Persoonlijk vind ik het drie keer niks, maar dat vind ik sowieso van het segment waar je in zoekt, en gezien dat segment vrij waardevast is lijkt het me weggegooid geld om zo'n klein gebakje van 10 jaar oud voor ¤ 3.500,= te kopen, dan liever een nieuwe en er een jaar of 7 mee rijden.
Pas259vrijdag 10 juli 2009 @ 03:06
quote:
Op donderdag 9 juli 2009 14:18 schreef 68Chevelle het volgende:

[..]

Optie c:

[ afbeelding ]

in alle OP bakken krijg je me niet levend in.
Vlakbij mijn huis

OT: als eerste auto zou ik gewoon een tweedehands nemen, je hebt dan ruimte om nog schade te maken, bij eerste hand is dat erg zonde.
kahlievrijdag 10 juli 2009 @ 08:53
OK, ik heb dat rijtje non-argumenten nu al wel weer gezien hoor...
- Nee, ik ga er niet vanuit dat ik een deuk rij en zo ja, so what!
- Nee, ik heb geen auto nodig om iets te vervoeren, ik heb de beschikking over 2 andere auto's en een dichte aanhanger voor dat.
- Nee, ik heb geen auto nodig om mensen te vervoeren
- Jij wil misschien nooit een kleine auto, prima, fijn voor je, ik wil er wel eentje

Vragen die nog open staan:
A) Is 3500 euro reparatie budget niet een beetje veel om vast te zetten?
B) Als je me dan een andere auto aanraad, welke dan, voor welk bedrag en ongeveer waar. Enkel een "jap of koreaan" kan ik niets mee. Ik weet niets van auto's!
C) Hoe zit het met die Renault Twingo's van 2004/2005?
kahlievrijdag 10 juli 2009 @ 09:00
quote:
Op vrijdag 10 juli 2009 00:57 schreef Troubled_Soul het volgende:

[..]

Geen jonge occasion, wel een nieuwe Twingo 1.2 8V AHZ ECO2 Acces voor ¤ 5.995,= in Delft.

Die prijs is dan wel incl. de slooppremie, maar de slooppremie is max. ¤ 1.000,= dus dan blijf je onder je C1 budget.
Persoonlijk vind ik het drie keer niks, maar dat vind ik sowieso van het segment waar je in zoekt, en gezien dat segment vrij waardevast is lijkt het me weggegooid geld om zo'n klein gebakje van 10 jaar oud voor ¤ 3.500,= te kopen, dan liever een nieuwe en er een jaar of 7 mee rijden.
Dank je wel voor je goede link! Ik zag dat zij ook wel veel occasions hadden die er goed uit zien, zoals een leuke Ford Ka met weinig op de teller uit 2005. Ik ga hun site in de gaten houden. Jammer dat ze alleen een C2 hebben voor een leuke prijs en dat ie geel is... brrr!

Twingo wordt een goede optie om ook gewoon te gaan proefrijden, alhoewel hij dus wel wat duurder is qua onderhoudskosten/verzekering. Ik ben benieuwd hoe hij rijdt. Graag nog antwoord op de vraag hoe betrouwbaar het nieuwe model (vanaf 2007) is ter vergelijking met het oude (want ik zag ook mooie occasions staan vanaf 2004 voor een leuke prijs)
fathankvrijdag 10 juli 2009 @ 10:12
En dat je 3 jaar garantie hebt wil nog niet zeggen dat je 3 jaar niks aan onderhoud hoeft uit te geven. Je zult nog steeds om de zoveel kilometer naar de garage moeten voor een beurt..
Metro2005vrijdag 10 juli 2009 @ 11:39
quote:
Op donderdag 9 juli 2009 15:39 schreef Sjibble het volgende:

[..]

Dat dus. Afhankelijk van je buurt en rijervaring bepalen hoe nieuw de auto zal zijn.
VW Polo uit 2001 is helemaal niet verkeerd, lekkere bakken zijn et + aardig mooi.

[ afbeelding ]
[ afbeelding ]

toch mooier als die C1
betaal je iets meer wegenbelasting, boeiend?

Dat is behoorlijk smaakgebonden. Ik vind zo'n polo weer een schijtlelijk hok.
quote:
Op donderdag 9 juli 2009 16:17 schreef kahlie het volgende:
Citroen C1 wordt door Toyota gemaakt voor iets van 85% omdat er dezelfde motor, onderstel etc. in zit zoals bij de Aygo enzo. Hij is dus vrij degelijk.

Zowiezo ga ik nog proefrijden. Mocht het niet lekker rijden, dan valt hij natuurlijk gewoon af Ik ga niet in een auto rijden waar ik niet fijn in rij. Aangezien ik nogal klein ben (1.65m) schat ik dat de meeste auto's wel ok zijn voor me, maar wie weet.

Wat vinden mensen redelijk om als onderhouds/reparatie kosten achter de hand te houden voor een 11 jaar oude VW Polo dan? Ik vind het moeilijk in te schatten.

Kahlie
Een citroen C1 heeft een ander onderstel dan een aygo. Iets comfortabeler afgesteld. De motor is wel in alle 3 de klonen hetzelfde, namelijk een daihatsu motortje. Met uitzondering van de Diesel, die is dan weer van PSA. (citroen / peugeot)


OT: ik zou zelf gewoon lekker een 2e handsje kopen en de rest van het geld in je zak steken. Een nieuwe auto is pure kapitaalvernietiging. Als je klein wilt kopen kan je bv ook een 2e hands saxo kopen of een swiftje ofzo.
willempjewevervrijdag 10 juli 2009 @ 11:57
quote:
Op vrijdag 10 juli 2009 11:39 schreef Metro2005 het volgende:
namelijk een daihatsu motortje
Daihatsu heeft wel motortjes waar je nooit ellende mee hebt, die dingen gaan bijna nooit kapot.
quote:
Op vrijdag 10 juli 2009 08:53 schreef kahlie het volgende:
Vragen die nog open staan:
A) Is 3500 euro reparatie budget niet een beetje veel om vast te zetten?
Verhoog je autobudget naar 4500 tot 5000 euro en zet 1000 euro apart voor reparatie. Die 1000 euro heb je waarschijnlijk niet nodig het 1e jaar.
j0rritvrijdag 10 juli 2009 @ 12:27
quote:
Op vrijdag 10 juli 2009 09:00 schreef kahlie het volgende:
Graag nog antwoord op de vraag hoe betrouwbaar het nieuwe model (vanaf 2007) is ter vergelijking met het oude (want ik zag ook mooie occasions staan vanaf 2004 voor een leuke prijs)
Mijn vriendin heeft sinds een paar maanden een nieuwe Twingo, leuke auto en het rijdt prima. Alleen heeft ze nu bij warm weer problemen met starten. Dan slaat de motor pas de tweede keer aan, en dat zou toch eigenlijk niet mogen. Ze moet daar nog mee naar de garage.

Neem eens een kijkje bij het Autoweek MyReview-deel van hun site, en even sorteren op merk & type etc. Daar houden mensen hun ervaringen met auto's bij. Interessant naslagwerk over de bevindingen van andere eigenaren. Veel leesplezier.
error_404vrijdag 10 juli 2009 @ 12:33
Het voordeel van een nieuwe Twingo is dat de techniek goed doorontwikkeld is (ergens in dit topic meldt iemand dat veel gewijzigd is); de fabrikant heeft van ervaringen geleerd.

Zelf heb ik een Corsa uit 2000, ook een auto die goed doorontwikkeld is. Nu 90.000 op de teller. Toen ik hem kocht kostte hij 5,5 duizend met 55.000 km en alle opties (metallic lak, zonnedakje, alles electrisch, lm velgen). In de tussentijd 1 keer een reparatie gehad; de stappenmotor had het begeven en dat kostte mij 150 euro. Verder nooit problemen en rijdt erg lekker en zuinig (gem 1:17,5).
Een tweedehands auto hoeft dus helemaal niet duur in onderhoud te zijn.
kahlievrijdag 10 juli 2009 @ 12:50
Autoweek MyReview is inderdaad een van de websites waarop ik gekeken heb.

Ik weet dat je met 3 jaar garantie nog beurten hebt, maar een beurt is een schijntje qua kosten in vergelijking met een reparatie. Ik hoor heel vaak dat mensen het eerste jaar een beurt hebben van een euro of 100, tja, wat is daar het probleem van? Het is niet alsof ik een auto koop en daarna helemaal geen buffer meer heb Noch is het zo dat ik ophou met sparen ofzo, na het kopen van een auto. Voor beurten heb ik dus al wat apart gelegd.

Zelf vind ik inderdaad een nieuwe wel erge kaptiaal vernietiging, zeker omdat ik zo weinig ga rijden, maar aangezien een tweedehands bijna hetzelfde kost zonder garantie... ja dan wordt het aantrekkelijk.

Suzuki Swift is niet mijn auto en Citroen Saxo ook niet. Zoals gezegd zou ik dan voor de modellen gaan die ik al heb genoemd. VW Polo, Ford Ka, Toyota Yaris of Seat Arosa.

Ik zit er inderdaad over na te denken om het budget op te schroeven naar 5000 euro en daarbij een leukere auto te kopen en minder reparatiebudget. Toch blijft een auto van dan maar 2000-3000 euro meer wel trekken, zeker aangezien je dan toch weer 670 euro p/jaar bespaard qua kosten en garantie hebt. Je hebt dan alleen wel een heel kale auto, das waar.

Ik vind dat met mijn budget en wat ik zoek het erg lastig om te zeggen wat nou het handigste is.

Bedankt weer voor het meedenken!
Psycho_dadvrijdag 10 juli 2009 @ 12:59
De wijsheid dat je geen nieuwe auto moet kopen ivm de enorme afschrijving geldt niet echt voor de A klasse. Zoals al eerder gezecht zijn kleine auto's gewoon erg waardevast. Pas geleden was overigens vastgesteld dat van alle modellen de serie 107/C1/Yaris zelfs de meest waardevaste nieuwe auto is. Je moet dan denken aan een afschrijving van 22%-25% in 3 jaar. Uit gaande van een nieuw prijs van zo'n 8000,- heb je het dan over nog geen 700,- euro per jaar. Daar komt ook nog eens bij dat je geen grote onkosten hoeft te verwachten (want garantie) en dat (bv bij Toyota) er vaste prijzen zijn voor onderhoudsbeurten (bij de Yaris 434,- euro voor 3 beurten). En in principe rijd je in een auto met de nieuwste veiligheids- en verbruiks technologieen.
En als je meer luxe wilt, kan je natuurlijk altijd nog een luxere uitvoering nemen (als het budget het toelaat natuurlijk).
Fervrijdag 10 juli 2009 @ 23:23
Het is zeker realistisch om die 3000 apart te houden. Immers iedere auto van 10 jaar oud heeft gewoon wat meer onderhoudskosten, zeker als je hem naar de dealer brengt. Reken er bijvoorbeeld per jaar maar op de kosten van de beurt + apk + bijv banden of remmen en wellicht gaat er iets kapot zoals een dynamo of wiellager. Het zijn geen abnormale dingen maar bij elkaar kost zo'n beurtje dan toch gauw 1000Euro, bij een dealer dan.

Verder zijn de onderdelen voor een europeaan inderdaad goedkoper en vaak zijn er nog goedkopere imitatieparts. De kwaliteit is meestal ook wel iets minder dan de duurdere japanse parts.

Persoonlijk vindt ik dat het nadeel van een 10 jaar oude europeaan. Je hebt gewoon serieus kans dat er slecht onderhoud is uitgevoerd de laatste paar jaar. Een goedkope kwikfit uitlaat die binnen een jaar weer eronder vandaan roest of goedkope remschijven die krom trekken.

Daarom vind ik persoonlijk een 3 jaar oude jap of koreaan ideaal. Je kan er vanuit gaan dat je zeker nog 3 jaar zonder echt grote kosten kan rijden. Daarna lopen de kosten gewoon op, zeker bij kleinere auto's.

Nog wat tips: Skoda Fabia (te duur?) of het vorig model Nissan Micra
leolinedancevrijdag 10 juli 2009 @ 23:49
tvp, ik heb binnenkort wellicht hetzelfde probleem met een auto voor mijn vriendin... (al zit een nieuwe er niet in, het wordt dan kiezen tussen een 8 jaar oude auto voor 3000 euro of een 2 jaar oude auto voor 6000 euro. In dezelfde klasse als waar TS het over heeft.

Modellen die vrouwlief leuk vindt:

Peugeot 206
Toyota Yaris (die is er vast nog geen 8 jaar)
VW Polo (wel het minst van de drie qua uiterlijk)

edit: De Yaris is er wel al 9 jaar. Maar dat dashboard in het midden vind ik maar niks
Googolplexianzaterdag 11 juli 2009 @ 09:14
quote:
Op vrijdag 10 juli 2009 23:49 schreef leolinedance het volgende:

edit: De Yaris is er wel al 9 jaar. Maar dat dashboard in het midden vind ik maar niks
Gaat erom of vrouwlief het wat vindt of niet, lijkt me.
leolinedancezaterdag 11 juli 2009 @ 10:20
quote:
Op zaterdag 11 juli 2009 09:14 schreef Googolplexian het volgende:

[..]

Gaat erom of vrouwlief het wat vindt of niet, lijkt me.
Wij delen die mening (al heeft ze er nog niet in gereden). Op de plaatjes is het niks.
Teeziezondag 12 juli 2009 @ 02:57
quote:
Op donderdag 9 juli 2009 13:59 schreef Isetmyfriendsonfire het volgende:

[..]

Ik zeg 'doen'.
Teeziezondag 12 juli 2009 @ 02:58
CHICKEN DE POW POW POW POW POW


Hoi mensen.
kahliezondag 19 juli 2009 @ 06:39
Ok proefritten gereden. C1 valt af, ik vond hem niet echt heel erg lekker rijden. Rare stoelen zodat ik binnen een paar minuten m'n onderrug al voelde. Kuipstoeltjes zijn niet zo lekker. Ook vond ik dat ik heel snel en diep moest remmen. Afstelling was niet echt heel prettig met m'n eigen rijstijl. (Teveel middenklassers gewend denk ik)

Aygo reed heeeeel erg lekker. Remt soepel, gas geven gaat snel. Het viel m'n partner die in de auto zat op dat ik daar gewoon veeeeeeel relaxter in reed. Hij vond het motorgeluid anders klinken en is zelfs nog gaan kijken of d'r geen andere motor in zat. Nee, dus. (Wist ik al). Omdat hij gevoeliger is afgesteld valt hij wel eerder uit, bij het inparkeren niet proberen op koppeling enkel in te parkeren, als je geen gas bijgeeft, valt hij stil... (valt het op dat ik normaal zware diesel rij?!)

Zij hebben ook een Toyota Yaris staan, 5 deurs, uit 2002, met iets van 77.000 op de teller. Die zou ook binnen budget vallen... leuke deal. Daar ga ik maandag in proefrijden en dan kijken wat het wordt! Als hij niet lekker rijdt, dan wordt het zeker de Aygo.

Yaris vs Aygo
Leukere, iets ruimere auto vs kleine zuinige auto
Goedkoper nu vs goedkoper gezien over 3 jaar
Oude auto (7 jr) vs nieuwe auto

Ik ben er nog niet helemaal over uit wat ik precies wil! Eerst maar proefrijden en dan nadenken. Ik weet van hier dat de meeste mensen me de Yaris zouden aanraden. Gezien de lage km stand kan deze auto echt nog wel heel wat jaartjes mee. En hij is over een paar jaar op zich nog best wel wat waard, net zoals de Aygo.

Ik kijk het even aan. Advies is altijd welkom!

Kahlie