abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_70811855
Rijbewijs binnen... meeste voorwerk voor het kijken wat voor soort auto ik wil gedaan... volgende week langs de boekhouder. Kom er toch niet uit wat ik precies wil.

Situatie:
- Ongeveer 7000 km per jaar mee rijden
- Voornamelijk stad, beetje snelweg (A4)
- Kleine auto met handig onderhoud
- Ongeveer 3 jaar nodig, misschien 4-5

Opties A: Tweedehands auto
Een Ford Ka, VW Polo, Toyota Yaris of Seat Arosa. Degelijke auto's. Wel eentje van 10 jaar oud dan, met tussen de 100.000 en 200.000 op de teller afhankelijk van welke ik kies. Budget van ongeveer 3500 euro en dan kan ik de rest van het geld bewaren voor eventuele reparaties.
Verzekering valt tussen de 20-40 euro voor deze auto's, wegenbelasting tussen de 58-75 euro p/kwartaal.
Maandelijke kosten zullen dus wel inclusief benzine rond de 150 euro zitten.

Optie B: Nieuwe auto
Citroen C1 voor ongeveer 7600, want een tweedehands vind je niet goedkoper dan 6000 euro (waardevaste krengen!)
2 jaar garantie dus daarna pas hoef ik geld op zij te leggen voor reparaties.
Verzekering valt tussen de 25-40 euro voor deze auto, wegenbelasting 14 euro p/kwartaal.
Maandelijkse kosten zullen wel rond de 100 euro zitten

Ook gaan proefrijden in een Aygo, klein prijsverschil, maar misschien valt er nog wat af te dingen!

Ook gaan proefrijden in een Renault Twingo, meer wegenbelasting, maar misschien is het een fijne auto en deze kan ik ook als occasion kopen voor een leuke prijs.

Twijfel want:
A) Kleinere uitgave + reparaties vs Grotere uitgave + garantie
B) Afschrijving van de auto

Bij A denk ik... tja, als ik gewoon een goede degelijke auto koop, dan valt het vast wel mee met die reparaties in 2 jaar, of 3 jaar. Zou ik er op gokken dat ik daar meer dan 3500 euro voor nodig zou hebben?? Kans daarop lijkt me klein of weten jullie daar meer van?

Bij B denk ik... die C1 is redelijk waardevast... daar krijg je kennelijk na 2-3 jaar rijden nog gewoon 6000 euro voor en zeker denk ik als er maar 21.000 op de teller staat... Dan heb ik heel lekker gereden, veilig en zonder onderhoud voor weinig geld.

Helaas heb ik geen sloopregeling :S (eerste auto) anders had ik het wel geweten!

Wat zeggen jullie?

[ Bericht 2% gewijzigd door kahlie op 10-07-2009 09:03:31 ]
pi_70811981
quote:
Op donderdag 9 juli 2009 13:55 schreef kahlie het volgende:
Wat zeggen jullie?
Ik zeg 'twijfel'.
pi_70812031
quote:
Op donderdag 9 juli 2009 13:59 schreef Isetmyfriendsonfire het volgende:

[..]

Ik zeg 'twijfel'.


[ Bericht 5% gewijzigd door #ANONIEM op 09-07-2009 14:00:42 ]
pi_70812096
Ja ja, zie FB, ik zag het al.
quote:
Op donderdag 9 juli 2009 14:00 schreef kahlie het volgende:
Foutje in de TT: Twijvel nieuwe auto vs tweedehands
Zat te denken tussen: Twijfelen tussen nieuwe auto vs tweedehands, en Twijfel: nieuwe auto of tweedehands

En toen heb ik het kennelijk maar samengetrokken zodat het nu helemaal grammaticaal niet klopt Zou iemand hem even willen aanpassen?
  donderdag 9 juli 2009 @ 14:04:43 #5
44963 MadMarine
geregistreerde gek
pi_70812184
quote:
Op donderdag 9 juli 2009 14:00 schreef kahlie het volgende:
Foutje in de TT: Twijvel nieuwe auto vs tweedehands
Zat te denken tussen: Twijvelen tussen nieuwe auto vs tweedehands, en Twijfel: nieuwe auto of tweedehands
aha
ga maar even met die witte meneer mee...
[b]best bekeken topic, ooit[/b]
pi_70812206
Twijfelen dus
pi_70812338
Ja, merk het al... kennelijk ging dat een keertje of wat fout Heb hem ook al uit de OP gehaald, ik zal nog even rustig doorlezen wat er verder niet klopt

Zag dat ik de wegenbelasting ook al niet goed had neergezet... kennelijk te gehaast... tijd om zo even te lunchen

Iemand nog inhoudelijk reageren?
  donderdag 9 juli 2009 @ 14:11:17 #8
34775 Metro2005
Mind explorer
pi_70812440
Vergeet niet dat je een nieuwe auto ook beter all risk kan verzekeren, en bij een eerste auto kan dat heel erg duur uitpakken.
Childhood is over the moment you know you're going to die.
'Snelwegen verbreden om files op te lossen? Dat is zoals de broeksriem losser maken tegen obesitas'
pi_70812538
quote:
Op donderdag 9 juli 2009 13:55 schreef kahlie het volgende:


Bij B denk ik... die C1 is redelijk waardevast... daar krijg je kennelijk na 2-3 jaar rijden nog gewoon 6000 euro voor, en zeker denk ik als er maar 21.000 op de teller staat... Dan heb ik heel lekker gereden, veilig en zonder onderhoud voor weinig geld.


Wat zeggen jullie?
Ik denk dat je je daar vies in zult vergissen, dat ze voor 6.000 te koop staan betekend niet dat jij er ook 6 voor terug zult krijgen. Daarnaast is die 7600 euro aanschaf helemaal kaal, dus zonder metalic lak en kosten rijklaar maken, en in dat segment gok ik dat je er ook geen radio of airco in hebt zitten dan. Die tweedehandsjes kun je een beetje rondzoeken naar iets met een paar leuke opties erin waar je nauwelijks extra voor betaald. Ik zou persoonlijk sowieso liever een tweedehands nemen, zeker omdat je zo weinig gaat rijden.
Daarnaast is het toch ook wel fijn als je in je eerste auto'tje wat kan oefenen, een paaltje of een krasje bij een tweedehands voelt een stuk minder rot dan bij een nieuwe.
May you never steal, lie or cheat. But if you have to steal, then steal away my sorrows. If you have to lie, then lie with me all the nights of our life. If you have to cheat, then cheat death because I don't want to live a day without you
pi_70812539
quote:
Op donderdag 9 juli 2009 14:11 schreef Metro2005 het volgende:
Vergeet niet dat je een nieuwe auto ook beter all risk kan verzekeren, en bij een eerste auto kan dat heel erg duur uitpakken.
Ik heb via Independer gekeken en die geeft vanaf 40 euro aan. Ik neem aan dat dit komt omdat ik niet zo jong meer ben (uit risico groep) en de auto niet zo duur is. Prijs is dus voor All-Risk.

Kahlie
pi_70812713
quote:
Op donderdag 9 juli 2009 14:13 schreef LordLynx het volgende:

[..]

Ik denk dat je je daar vies in zult vergissen, dat ze voor 6.000 te koop staan betekend niet dat jij er ook 6 voor terug zult krijgen. Daarnaast is die 7600 euro aanschaf helemaal kaal, dus zonder metalic lak en kosten rijklaar maken, en in dat segment gok ik dat je er ook geen radio of airco in hebt zitten dan.
Je krijgt hem dan met rode metallic lak. Vind wel redelijke kleur. Radio hoeft wat mij betreft niet echt en airco ook niet. Ik weet niet of ik er 6000 euro voor zou krijgen, maar zelfs met 5000 zou het nog een leuke deal zijn. Dan heb je dus drie jaar gereden en dan is hij in prijs slechts 2600 euro gedaald...

Juist omdat ik er zo weinig in ga rijden ben ik niet zo geinteresseerd in extra's plus dat ik daar op zich ook nog over kan onderhandelen. Enige minpunt vind ik dat er geen stuurbekrachtiging inzit, maar weet niet hoe dat voelt.
quote:
Op donderdag 9 juli 2009 14:13 schreef LordLynx het volgende:
Die tweedehandsjes kun je een beetje rondzoeken naar iets met een paar leuke opties erin waar je nauwelijks extra voor betaald. Ik zou persoonlijk sowieso liever een tweedehands nemen, zeker omdat je zo weinig gaat rijden.
Daarnaast is het toch ook wel fijn als je in je eerste auto'tje wat kan oefenen, een paaltje of een krasje bij een tweedehands voelt een stuk minder rot dan bij een nieuwe.
Tweedehands is hij lastig te vinden en dan zit er geen garantie meer op. Betaal je dus wel 6000 euro EN moet je nog ruimte in je budget hebben voor reparaties, dat vind ik net "te".

Paaltje zou ik altijd rot vinden
pi_70812735
quote:
Op donderdag 9 juli 2009 14:13 schreef kahlie het volgende:

[..]

Ik heb via Independer gekeken en die geeft vanaf 40 euro aan. Ik neem aan dat dit komt omdat ik niet zo jong meer ben (uit risico groep) en de auto niet zo duur is. Prijs is dus voor All-Risk.

Kahlie
Optie c:



in alle OP bakken krijg je me niet levend in.
Dit account is permanent uitgeschakeld.
pi_70813432
Een redelijke gebruikte natuurlijk. Heb je meer auto (Polo is toch net iets meer dan een c1) en minder afschrijving. En voor 3500 moet je ook wel een - in goede staat verkerende - kleine auto met minder dan 100.000 km op de teller kunnen vinden.
- I've just made up my mind, so don't confuse me with the facts -
pi_70813632
neem een dacia sandero voor 6000 euro nieuw met 3 jaar garantie
pi_70813730
quote:
Op donderdag 9 juli 2009 14:37 schreef Loohcs het volgende:
Een redelijke gebruikte natuurlijk. Heb je meer auto (Polo is toch net iets meer dan een c1) en minder afschrijving. En voor 3500 moet je ook wel een - in goede staat verkerende - kleine auto met minder dan 100.000 km op de teller kunnen vinden.
Als je nog wat meer ideetjes heb hoor ik het wel. Op Autotrack, kom ik voor de Ka rond de 100.000 uit, met af en toe een uitschieter naar beneden (60.000km ofzo), Seat Arosa tussen de 80.000-130.000 afhankelijk van de uitvoering, VW Polo tussen de 100.00-200.000 en Toyota Yaris tussen de 150.000-200.000. Als er betere manieren zijn om te zoeken hoor ik het graag.
pi_70813917
quote:
Op donderdag 9 juli 2009 14:43 schreef MrDrako het volgende:
neem een dacia sandero voor 6000 euro nieuw met 3 jaar garantie
Dat is met een slooppremie en inruil met een andere auto, anders is hij dus wel 7.995. Dat is boven het budget en ik lees dat het ook niet echt een degelijke auto is.
pi_70814431
quote:
Op donderdag 9 juli 2009 14:50 schreef kahlie het volgende:

[..]

Dat is met een slooppremie en inruil met een andere auto, anders is hij dus wel 7.995. Dat is boven het budget en ik lees dat het ook niet echt een degelijke auto is.
oh, wat een neppers dan daar bij renault, ik dacht al, wat een goedkope auto..
en idd, hij is niet echt degelijk de schakelaar voor de ramen zit onder de radio
en alles voelt MEGA goedkoop aan... maarja, hij kost dan ook geen drol voor een relatief ruime auto..
pi_70815298
Ik zou zeggen, neem de C1 en koop een gloedjenieuw.
Ze zijn toch waardevast.
Een volkswagen polo met maar 80.000 op de teller gaat evengoed weg voor 4000 euro, dan spreken we over een polo uit 1998 wat alweer 11 jaar terug is 8000 euro over 11 jaar, dat is vrij niks...
quote:
Op donderdag 9 juli 2009 14:18 schreef 68Chevelle het volgende:

[..]

Optie c:

[ afbeelding ]

in alle OP bakken krijg je me niet levend in.
Gaat hier dan ook niet om jou, pauper.


Ik zou al die wagentjes eens bekijken om er achter te komen wat je echt wilt, kahlie.
Neem iemand mee die er verstand van heeft die een miskoop tegengaat
[quote][img=12,12]http://i.fokzine.net/templates/new/i/p/1.gif[/img] Op dinsdag 2 juni 2009 02:28 schreef 8D het volgende:
Netzoals die mensen die nog aan het posten zijn rond deze tijd op Fok! Kansloos gewoon :') !
[/quote]
  donderdag 9 juli 2009 @ 15:35:03 #19
245626 error_404
nee, toch niet...
pi_70815565
Een citroen C1 is een van de meest lullige auto's. Ooit een keer in"moeten" rijden, niet mijn ding, veel te licht, te klein en de raamstijlen zaten net verkeerd...

Zoals hierboven ook gezegd; een polo is een stuk meer auto en wtb waardevastheid: VW versus Citroen...

Als je net je rijbewijs hebt, is de kans ook aanwezig dat je een keer per ongeluk een paaltje raakt, krasje in de lak etc. hoort erbij. Met een nieuwe auto is het extra pijnlijk. Ik weet niet in welke stad je woont, of hoe de buurt is waar je hem gaat parkeren, maar sommige mensen hier kopen expres een barrel, omdat er met regelmaat een deuk in wordt gereden, of een lolbroek er een sleuel langs haalt.

Anyway, persoonlijk zou ik voor een gangbaar merk en model kiezen, rond de ton op de teller, niet te groot, leuk stadswagentje in de maat van polo of corsa. Zo'n auto kun je later ook erg makkelijk verkopen, zuipen niet te veel en niet te duur in wegenbelasting / verzekering / onderdelen en reparaties.
Op vrijdag 4 september 2009 schreef MarkyMarkx het volgende: Held _O_
hier schreef tong80 het volgende: _O_ :P
hier schreef stevenmac26 het volgende: :D
pi_70815764
quote:
Op donderdag 9 juli 2009 15:35 schreef error_404 het volgende:
Een citroen C1 is een van de meest lullige auto's. Ooit een keer in"moeten" rijden, niet mijn ding, veel te licht, te klein en de raamstijlen zaten net verkeerd...

Zoals hierboven ook gezegd; een polo is een stuk meer auto en wtb waardevastheid: VW versus Citroen...

Als je net je rijbewijs hebt, is de kans ook aanwezig dat je een keer per ongeluk een paaltje raakt, krasje in de lak etc. hoort erbij. Met een nieuwe auto is het extra pijnlijk. Ik weet niet in welke stad je woont, of hoe de buurt is waar je hem gaat parkeren, maar sommige mensen hier kopen expres een barrel, omdat er met regelmaat een deuk in wordt gereden, of een lolbroek er een sleuel langs haalt.

Anyway, persoonlijk zou ik voor een gangbaar merk en model kiezen, rond de ton op de teller, niet te groot, leuk stadswagentje in de maat van polo of corsa. Zo'n auto kun je later ook erg makkelijk verkopen, zuipen niet te veel en niet te duur in wegenbelasting / verzekering / onderdelen en reparaties.
Dat dus. Afhankelijk van je buurt en rijervaring bepalen hoe nieuw de auto zal zijn.
VW Polo uit 2001 is helemaal niet verkeerd, lekkere bakken zijn et + aardig mooi.




toch mooier als die C1
betaal je iets meer wegenbelasting, boeiend?
[quote][img=12,12]http://i.fokzine.net/templates/new/i/p/1.gif[/img] Op dinsdag 2 juni 2009 02:28 schreef 8D het volgende:
Netzoals die mensen die nog aan het posten zijn rond deze tijd op Fok! Kansloos gewoon :') !
[/quote]
  donderdag 9 juli 2009 @ 15:41:50 #21
31101 _Led_
Visje aaien niemand zeggen
pi_70815849
Ik zeg 'twijfel'.
zzz
pi_70815988
Nissan Pixo

Nieuw vanaf 7999,-

Zou ik dan voor gaan i.p.v. een Franse auto
Met een beetje onderhandelen gaat daar echt nog wel wat vanaf in deze tijden.
Calm down, please!
  donderdag 9 juli 2009 @ 15:46:08 #23
245626 error_404
nee, toch niet...
pi_70816017
Oja, bij de weg, ford ka en toyota yaris zijn écht wijvenbakken....
Ik hou altijd extra afstand als ik die krengen zie rijden.
Op vrijdag 4 september 2009 schreef MarkyMarkx het volgende: Held _O_
hier schreef tong80 het volgende: _O_ :P
hier schreef stevenmac26 het volgende: :D
  donderdag 9 juli 2009 @ 15:47:51 #24
47047 Herkauwer
een dag niet gehuppeld .......
pi_70816086
quote:
Op donderdag 9 juli 2009 15:45 schreef Googolplexian het volgende:
Nissan Pixo

Nieuw vanaf 7999,-

Zou ik dan voor gaan i.p.v. een Franse auto
Met een beetje onderhandelen gaat daar echt nog wel wat vanaf in deze tijden.
Valt mee hoor, toevallig 2 collega's hebben net een nieuwe auto gekocht en er gaat haast niets af! Auto's waren rond 12000 euro. Maar niet denken dat je meer dan een paar honderd euro er af krijgt.

En ik zou gaan voor een tweedehands nieuwe auto, maximaal 1 jaar oud. Scheelt al genoeg en nog net zo betrouwbaar als nieuw, anders de tweedehands optie.
Zonnepanelen 28 * 290 = 8120 Wp - W - 11° hellingshoek
pi_70817036
Citroen C1 wordt door Toyota gemaakt voor iets van 85% omdat er dezelfde motor, onderstel etc. in zit zoals bij de Aygo enzo. Hij is dus vrij degelijk.

Zowiezo ga ik nog proefrijden. Mocht het niet lekker rijden, dan valt hij natuurlijk gewoon af Ik ga niet in een auto rijden waar ik niet fijn in rij. Aangezien ik nogal klein ben (1.65m) schat ik dat de meeste auto's wel ok zijn voor me, maar wie weet.

Wat vinden mensen redelijk om als onderhouds/reparatie kosten achter de hand te houden voor een 11 jaar oude VW Polo dan? Ik vind het moeilijk in te schatten.

Kahlie
  donderdag 9 juli 2009 @ 16:38:52 #26
245626 error_404
nee, toch niet...
pi_70817720
quote:
Op donderdag 9 juli 2009 16:17 schreef kahlie het volgende:
Wat vinden mensen redelijk om als onderhouds/reparatie kosten achter de hand te houden voor een 11 jaar oude VW Polo dan? Ik vind het moeilijk in te schatten.
Waarom een van 11 jaar?
Op vrijdag 4 september 2009 schreef MarkyMarkx het volgende: Held _O_
hier schreef tong80 het volgende: _O_ :P
hier schreef stevenmac26 het volgende: :D
  † In Memoriam † donderdag 9 juli 2009 @ 16:48:43 #27
25682 2cv
Niet subtiel
pi_70818152
Net een rijbewijs + nieuwe auto = dom. Koop een 8e hands bakje waarvan het geen ramp is als er wat deuken in of bij komen.
Op maandag 14 mei 2012 23:55 schreef Sjoegerd het volgende:
Volgens mij wordt geen enkele auto zo onderhouden en geliefd als de jouwe :)
https://www.facebook.com/groups/linkshandigen/
pi_70818273
C1 is een prima keus hoor, mits je genoegen neemt met zo'n wagentje.. mn moeder heeft er nu bijna drie jaar eentje en geen enkel probleem tegengekomen.. wegenbelasting is 3 euro per maand en hij rijdt dik 1:20... onderhoud is niets meer dan een simpele onderhoudsbeurt zonder gekke dingen.. 4 beurten gehad, 4 x 100 euro ofzo.. nu iets van 68000 op de teller

zit een beetje in dezelfde situatie... heb een renault clio uit 1998, maar moet vanaf september ivm duaal studeren 3 keer per week 40 km enkele reis naar mn werkplek.. daarnaast woont mn vriendin dik 200 km weg, maar dat heb ik nu dus ook al.. en wegens de prima ervaringen met de C1 zit ik ook te overwegen om die misschien nieuw te kopen.. hoewel ik nog prima tevreden ben met mn huidige clio.. maarja, die kan altijd dure dingen gaan krijgen.. iemand advies?
pi_70818402
quote:
Op donderdag 9 juli 2009 16:38 schreef error_404 het volgende:

[..]

Waarom een van 11 jaar?
Vanwege het budget (3500 euro).. misschien heb ik geluk en kan ik er idd een jongere voor krijgen... maar toch.
pi_70818553
quote:
Op donderdag 9 juli 2009 16:48 schreef 2cv het volgende:
Net een rijbewijs + nieuwe auto = dom. Koop een 8e hands bakje waarvan het geen ramp is als er wat deuken in of bij komen.
Vind ik helemaal niet relevant. Ik heb ook in een Nissan Patrol gereden en dat ding heeft een nieuwwaarde van 55K, ik weet niet wat hij nu waard is, maar meer dan die C1 die ik misschien ga kopen. Ik ben niet van plan om er deuken in te rijden. Ik zal er weinig mee rijden en ik rij netjes, klaar!

Ik snap niet waarom mensen zo nadenken over potentiele deuken. M'n zus heeft 11 jaar haar rijbewijs, 0 deuken. M'n broertje heeft 3 jaar z'n rijbewijs, 0 deuken. Enkel m'n vader heeft weleens een paaltje meegenomen, maar die heeft z'n rijbewijs al weer ruim 30 jaar.
pi_70820463
quote:
Op donderdag 9 juli 2009 16:59 schreef kahlie het volgende:

[..]

Vind ik helemaal niet relevant. Ik heb ook in een Nissan Patrol gereden en dat ding heeft een nieuwwaarde van 55K, ik weet niet wat hij nu waard is, maar meer dan die C1 die ik misschien ga kopen. Ik ben niet van plan om er deuken in te rijden. Ik zal er weinig mee rijden en ik rij netjes, klaar!

Ik snap niet waarom mensen zo nadenken over potentiele deuken. M'n zus heeft 11 jaar haar rijbewijs, 0 deuken. M'n broertje heeft 3 jaar z'n rijbewijs, 0 deuken. Enkel m'n vader heeft weleens een paaltje meegenomen, maar die heeft z'n rijbewijs al weer ruim 30 jaar.
Je moet maar kijken wat je lekkerder vindt rijden. Maar iedereen rijdt wel eens een deuk.
Maar aangezien de statistieken...
[quote][img=12,12]http://i.fokzine.net/templates/new/i/p/1.gif[/img] Op dinsdag 2 juni 2009 02:28 schreef 8D het volgende:
Netzoals die mensen die nog aan het posten zijn rond deze tijd op Fok! Kansloos gewoon :') !
[/quote]
  donderdag 9 juli 2009 @ 17:48:52 #32
245626 error_404
nee, toch niet...
pi_70820523
quote:
Op donderdag 9 juli 2009 16:55 schreef kahlie het volgende:

[..]

Vanwege het budget (3500 euro).. misschien heb ik geluk en kan ik er idd een jongere voor krijgen... maar toch.
Daar heb je echt wel een jongere voor hoor....
Op vrijdag 4 september 2009 schreef MarkyMarkx het volgende: Held _O_
hier schreef tong80 het volgende: _O_ :P
hier schreef stevenmac26 het volgende: :D
pi_70820759
Nieuwe auto, goed voor de economie.
pi_70822667
quote:
Op donderdag 9 juli 2009 17:48 schreef error_404 het volgende:

[..]

Daar heb je echt wel een jongere voor hoor....
Links in de omgeving van Den Haag, Rotterdam, Delft wat betreft een jongere auto voor 3500 euro, bij een dealer?
pi_70822878
quote:
Op donderdag 9 juli 2009 16:59 schreef kahlie het volgende:

Ik snap niet waarom mensen zo nadenken over potentiele deuken. M'n zus heeft 11 jaar haar rijbewijs, 0 deuken. M'n broertje heeft 3 jaar z'n rijbewijs, 0 deuken. Enkel m'n vader heeft weleens een paaltje meegenomen, maar die heeft z'n rijbewijs al weer ruim 30 jaar.
Rijvaardigheid krijg je niet genetisch mee, heur.
Calm down, please!
pi_70823027
quote:
Op donderdag 9 juli 2009 19:03 schreef Googolplexian het volgende:

[..]

Rijvaardigheid krijg je niet genetisch mee, heur.
Nee, maar panisch zijn voor een deuk ook niet Veel mensen zien het echter wel in hun directe omgeving, dat een deuk rijden makkelijker is en stemmen daar hun keuzes op af.

Zoals gezegd, ik ben niet panisch voor een deuk. Ik ga geen auto keuze afstemmen op het feit dat ik: "Misschien een deuk rij" of dat iemand "de auto gaat bekrassen"....
pi_70823122
quote:
Op donderdag 9 juli 2009 19:07 schreef kahlie het volgende:

[..]

Nee, maar panisch zijn voor een deuk ook niet Veel mensen zien het echter wel in hun directe omgeving, dat een deuk rijden makkelijker is en stemmen daar hun keuzes op af.

Zoals gezegd, ik ben niet panisch voor een deuk. Ik ga geen auto keuze afstemmen op het feit dat ik: "Misschien een deuk rij" of dat iemand "de auto gaat bekrassen"....
Dus je bent niet van plan de auto te repareren als er een deuk of een kras op komt?
Calm down, please!
pi_70824213
7000km per jaar, alleen maar stadsverkeer? Dan zijn een paar dingen minder belangrijk: kilometerstand, brandstofverbruik, comfort.

Kilometerstand: De auto rijdt in 4 jaar 28000km, als je een goed onderhouden auto koopt heb je amper kosten eraan.

verbruik: auto die 1 op 12 rijdt verbruikt 583 liter, auto die 1 op 16 rijdt verbruikt 450 liter.

comfort voor die korte ritjes?

Het enige voordeel van een nieuwe auto is dat ie moderner is en vooral NIEUW.
.
  † In Memoriam † donderdag 9 juli 2009 @ 19:52:27 #39
25682 2cv
Niet subtiel
pi_70824507
quote:
Op donderdag 9 juli 2009 16:59 schreef kahlie het volgende:

[..]

Vind ik helemaal niet relevant. Ik heb ook in een Nissan Patrol gereden en dat ding heeft een nieuwwaarde van 55K, ik weet niet wat hij nu waard is, maar meer dan die C1 die ik misschien ga kopen. Ik ben niet van plan om er deuken in te rijden. Ik zal er weinig mee rijden en ik rij netjes, klaar!

Ik snap niet waarom mensen zo nadenken over potentiele deuken. M'n zus heeft 11 jaar haar rijbewijs, 0 deuken. M'n broertje heeft 3 jaar z'n rijbewijs, 0 deuken. Enkel m'n vader heeft weleens een paaltje meegenomen, maar die heeft z'n rijbewijs al weer ruim 30 jaar.
Je moet het zelf weten, het is mijn auto niet. Ik was ook in de veronderstelling dat ik nooit schade zou gaan rijden door goed op te letten enzo. Boy, was I wrong thinking that. Inmiddels zijn er al 3 auto's total-loss door mijn schuld.

Maar zoals gezegd: je moet het zelf weten. Ik hoop oprecht dat jij de uitzondering bent die de regel bevestigt.
Voor de zekerheid: ik bedoel dit niet sarcastisch, ik gun iedereen de auto waar hij/zij graag in rijdt
Op maandag 14 mei 2012 23:55 schreef Sjoegerd het volgende:
Volgens mij wordt geen enkele auto zo onderhouden en geliefd als de jouwe :)
https://www.facebook.com/groups/linkshandigen/
pi_70826003
quote:
Op donderdag 9 juli 2009 19:43 schreef Fer het volgende:
7000km per jaar, alleen maar stadsverkeer? Dan zijn een paar dingen minder belangrijk: kilometerstand, brandstofverbruik, comfort.

Kilometerstand: De auto rijdt in 4 jaar 28000km, als je een goed onderhouden auto koopt heb je amper kosten eraan.

verbruik: auto die 1 op 12 rijdt verbruikt 583 liter, auto die 1 op 16 rijdt verbruikt 450 liter.

comfort voor die korte ritjes?

Het enige voordeel van een nieuwe auto is dat ie moderner is en vooral NIEUW.
Nieuw is vooral: veiliger. Nieuw is vooral: garantie.

Ik dacht zelf ook dat een wat hogere km stand niet zoveel uitmaakt als je zo weinig rijdt. Toch raden veel mensen me aan om een auto te kopen die OF nieuw is OF slechts 3 jaar oud.

Is het echt zo'n gek idee om een auto uit optie A te kopen? Mijn inziens niet echt, maar ja, dit wordt mijn eerste auto, dus wat weet ik er nou van? Vandaar het vragen om meningen van anderen.

Comfort is idd niet echt mijn hoogste prioriteit. Een degelijke auto via de dealer kopen wel. Zoals gezegd, wat moet je met een airco als je nooit langer dan 30 mins rijdt? Of zeer zelden? Ik zit ook weleens in de sauna dus het moet prima uit te houden zijn
pi_70826138
quote:
Op donderdag 9 juli 2009 19:52 schreef 2cv het volgende:

[..]

Je moet het zelf weten, het is mijn auto niet. Ik was ook in de veronderstelling dat ik nooit schade zou gaan rijden door goed op te letten enzo. Boy, was I wrong thinking that. Inmiddels zijn er al 3 auto's total-loss door mijn schuld.

Maar zoals gezegd: je moet het zelf weten. Ik hoop oprecht dat jij de uitzondering bent die de regel bevestigt.
Voor de zekerheid: ik bedoel dit niet sarcastisch, ik gun iedereen de auto waar hij/zij graag in rijdt
Vragen die bij me opkomen zijn: hoeveel km's maak je dan wel niet? Hoeveel uren rijdt je achter elkaar? Wat is je rijstijl?

Serieus... 3 auto's total-loss?! Hoe krijg je het voor elkaar!

Ik denk niet dat ik nooit schade zou rijden, schade rijden hoort bij het leven, want af en toe maken mensen fouten. Ik denk dat de kans dat je schade rijdt, als je weinig rijdt lager is. Logisch. Minder km's, minder kansen op een ongeluk. Ik denk dat rijstijl er ook erg mee te maken heeft. Ik rij erg rustig en secuur. Bovendien maken de meeste mensen ongelukjes met parkeren en voor de deur zijn zeker altijd wel 3-4 vrije plaatsen waar je makkelijk in kan rijden... en bij m'n praktijkruimte kun je ook makkelijk parkeren (heel parkeerplein). Dat maakt mijn keuze en afweging iets anders!

Oh, en niet te vergeten ga ik dus ook zeg maar... extreem weinig tot nooit spits rijden... ik werk voor mezelf, voornamelijk in de middag en avonduren. Drukte is dus ook geen probleem waar ik woon. Ik woon niet in hartje Amsterdam ofzo
  † In Memoriam † donderdag 9 juli 2009 @ 20:45:52 #42
25682 2cv
Niet subtiel
pi_70826500
1 keer niet opgelet en m'n auto achter in een andere auto geschoven (andere auto had een deuk in de achterklep en een kromme trekhaak, ik had een krom chassis, motor die 10cm naar achteren stond, koeling naar de filistijnen, motorkap verkreukeld, spatborden ingekort) en de andere keer zag ik een auto over het hoofd (dat ik niet opgelet had durf ik niet te stellen, al lijkt het er wel op, dis is ook geen plek om dat te bediscussiëren) waardoor een tegenligger boven op mij knalde omdat ik hem niet voor liet gaan bij het linksaf slaan waardoor mijn en zijn auto beiden total waren.

Parkeerschade heb ik nooit (tenzij je met een microscoop aan de slag gaat) en filerijden vormt ook geen probleem. Het grootste gevaar is voor mij wanneer ik denk dat er niet veel bijzonders aan de hand is (dus gewoon rijden zonder inparkeren, files of wat-voor-gekke-situaties-dan-ook).
Op maandag 14 mei 2012 23:55 schreef Sjoegerd het volgende:
Volgens mij wordt geen enkele auto zo onderhouden en geliefd als de jouwe :)
https://www.facebook.com/groups/linkshandigen/
pi_70826552
quote:
Op donderdag 9 juli 2009 19:52 schreef 2cv het volgende:
Je moet het zelf weten, het is mijn auto niet. Ik was ook in de veronderstelling dat ik nooit schade zou gaan rijden door goed op te letten enzo. Boy, was I wrong thinking that. Inmiddels zijn er al 3 auto's total-loss door mijn schuld.
Serieus, ik denk echt dat het aan jou ligt. Ik rijd voor mijn werk in een auto van een paar maand oud (vw golf 6), voor woon/werk heb ik een auto'tje uit 2003 gekocht en het lijkt me heel sterk dat ik een auto total loss rijdt. Maarja, zo te zien kan je wel wat klussen aan auto's gezien je fotoboek en heb je niet dure auto's, dus de schade (financieel) zal wel meevallen. Maar je kan echt wel een nieuwe auto kopen na het behalen van je rijbewijs als je wat verstandige achter het stuur zit

Als ik topicstarter was zou ik voor ongeveer 4500 tot 5000 euro een leuke kleine diesel kopen met wat meer luxe dan de kleine auto'tjes die nu in de openingspost staan. Net wat groter, 7000 km per jaar is niet niks. Niet te duur, maar ook niet voor 3500 willen gaan, dat is denk ik net te goedkoop voor een auto die zoveel km's moet gaan maken.
pi_70826895
quote:
Op donderdag 9 juli 2009 20:47 schreef willempjewever het volgende:. Ik begrijp het niet hoor, ik ken echt niemand die zijn auto total loss gereden heeft?
Ik dus ook niet. Vandaar dat ik het 'deuk-verhaal' niet als een afweging zie.
quote:
Op donderdag 9 juli 2009 20:47 schreef willempjewever het volgende:.
Als ik topicstarter was zou ik voor ongeveer 4500 tot 5000 euro een leuke kleine diesel kopen met wat meer luxe dan de kleine auto'tjes die nu in de openingspost staan. Net wat groter, 7000 km per jaar is niet niks. Niet te duur, maar ook niet voor 3500 willen gaan, dat is denk ik net te goedkoop voor een auto die zoveel km's moet gaan maken.
7000km is een wat ruimere norm dan ik waarschijnlijk ga rijden. Iedereen zegt dat je uiteindelijk meer gaat rijden dan je denkt blah blah blah. Ik denk niet dat ik wekelijks de auto zal pakken binnen mijn woonplaats. Wel af en toe een ritje via de snelweg van 80km (40km ver, maar dan wel heen en terug natuurlijk) wekelijks of misschien 2 wekelijks. In de eerste instantie zou deze 2x per week zijn, maar ik kan nog steeds carpoolen met mensen. Ze zouden oorspronkelijk al voorjaar 2009 een nieuw huis kopen maar dat is ivm de kredietcrisis uitgesteld. Misschien wordt het ergens volgend jaar ofzo. Ik vond het niet nodig om gelijk m'n km's al weer opnieuw te gaan berekenen, want volgend jaar of anders het jaar daarna wordt het wel zo denk ik.

Waarom een diesel? Ze zijn duurder en de brandstof is wel goedkoper, maar ik ga nauwelijks rijden? En welke merk & type auto dan? Een VW Polo vind ik best prima om misschien toch 4000 of 4500 voor te gaan betalen. Yaris ook wel.
pi_70827255
quote:
Op donderdag 9 juli 2009 20:56 schreef kahlie het volgende:
Waarom een diesel? Ze zijn duurder en de brandstof is wel goedkoper, maar ik ga nauwelijks rijden? En welke merk & type auto dan? Een VW Polo vind ik best prima om misschien toch 4000 of 4500 voor te gaan betalen. Yaris ook wel.
Sorry, had gelezen dat je 7000 per maand ging rijden , mijn reactie slaat dus nergens op. Auto's die je noemt zijn prima voor de km's die je gaat rijden.

Maar ik zou wel voor 4500 gaan, 3500 is net zo'n bedrag waar je geen echt leuke degelijke auto voor kan vinden van na 2000 met minder dan 125.000 km op de teller. Nieuw zou ik niet doen gezien je budget. Je krijgt dan een basisuitvoering en die verkoop je later gewoon weer lastiger. Al is een C1 wel erg leuk als 1e auto'tje, ik had dat ook graag gewild, maar hij was helaas te klein voor ons.
  donderdag 9 juli 2009 @ 21:11:15 #46
35845 Cybje
Muuh muuh muuh
pi_70827479
Ik zou zelf geen Ford Ka kopen. Die dingen hebben echt heel veel last van roest. Misschien dat dat bij de nieuwere Ka'tjes wel meevalt, maar die dingen van voor 2000 beginnen toch al wel flink te roesten vaak.
Schaap
pi_70827696
quote:
Op donderdag 9 juli 2009 21:11 schreef Cybje het volgende:
Ik zou zelf geen Ford Ka kopen. Die dingen hebben echt heel veel last van roest. Misschien dat dat bij de nieuwere Ka'tjes wel meevalt, maar die dingen van voor 2000 beginnen toch al wel flink te roesten vaak.
en toyota yaris zie ik toch veel met hele hoge km stand voor jouw prijsklasse, ook niet echt een handige optie. Ik vind een Peugeot 107 erg leuk, zijn wel wat minder te vinden, maar die hebben in jouw prijsklasse een erg lage km stand en zien er best leuk uit (vind ik dan). Heb je wel een 1.0 motortje. Dan zit je er eigenlijk tussenin (tussen de 2e handjes die je zoekt en een nieuwe) en lekker handig in de stad omdat ze klein zijn.
  donderdag 9 juli 2009 @ 21:17:04 #48
48288 Mikkie
Mastermind.
pi_70827740
Ik zou gaan voor een auto van een jaar of drie oud, die je particulier koopt. Dan heb je niet de provisie van de dealer erop. Is de kop eraf, en waarschijnlijk ook niet zo belachelijk veel afschrijving de komende jaren.
Zerg schreef:
1/1 is 1. 2/2 is 2. Basisschool breuken.
pi_70827995
quote:
Op donderdag 9 juli 2009 21:17 schreef Mikkie het volgende:
Ik zou gaan voor een auto van een jaar of drie oud, die je particulier koopt. Dan heb je niet de provisie van de dealer erop. Is de kop eraf, en waarschijnlijk ook niet zo belachelijk veel afschrijving de komende jaren.
inderdaad, maar kleine auto'tjes vind je (hier in de buurt in iedergeval) niet zo snel bij een particulier. Maar ik zit in Friesland, misschien is het in de randstad beter bij particulieren kopen?
pi_70828148
Heb geen zin om het hele topic door te lezen, maar ik zou voor een Aygo gaan ipv. de C1. Deze heeft 3 jaar garantie ipv. 2 jaar bij Citroën. En verkijk je niet op het ontbreken van het dashboardkastje. Deze kun je bij Citroën gewoon los bestellen en in je Aygo klikken. Daarnaast heeft Toyota gevoelsmatig ietwat meer restwaarde dan Citroën.

Ik zeg: ....
pi_70828438
quote:
Op donderdag 9 juli 2009 21:26 schreef j0rrit het volgende:
Deze kun je bij Citroën gewoon los bestellen en in je Aygo klikken.
Huh?

Aygo is wel erg vrouwvriendelijk allemaal, bij topgear waren ze er wel redelijk positief over (die aflevering met die hond erin).
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')