abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_70811855
Rijbewijs binnen... meeste voorwerk voor het kijken wat voor soort auto ik wil gedaan... volgende week langs de boekhouder. Kom er toch niet uit wat ik precies wil.

Situatie:
- Ongeveer 7000 km per jaar mee rijden
- Voornamelijk stad, beetje snelweg (A4)
- Kleine auto met handig onderhoud
- Ongeveer 3 jaar nodig, misschien 4-5

Opties A: Tweedehands auto
Een Ford Ka, VW Polo, Toyota Yaris of Seat Arosa. Degelijke auto's. Wel eentje van 10 jaar oud dan, met tussen de 100.000 en 200.000 op de teller afhankelijk van welke ik kies. Budget van ongeveer 3500 euro en dan kan ik de rest van het geld bewaren voor eventuele reparaties.
Verzekering valt tussen de 20-40 euro voor deze auto's, wegenbelasting tussen de 58-75 euro p/kwartaal.
Maandelijke kosten zullen dus wel inclusief benzine rond de 150 euro zitten.

Optie B: Nieuwe auto
Citroen C1 voor ongeveer 7600, want een tweedehands vind je niet goedkoper dan 6000 euro (waardevaste krengen!)
2 jaar garantie dus daarna pas hoef ik geld op zij te leggen voor reparaties.
Verzekering valt tussen de 25-40 euro voor deze auto, wegenbelasting 14 euro p/kwartaal.
Maandelijkse kosten zullen wel rond de 100 euro zitten

Ook gaan proefrijden in een Aygo, klein prijsverschil, maar misschien valt er nog wat af te dingen!

Ook gaan proefrijden in een Renault Twingo, meer wegenbelasting, maar misschien is het een fijne auto en deze kan ik ook als occasion kopen voor een leuke prijs.

Twijfel want:
A) Kleinere uitgave + reparaties vs Grotere uitgave + garantie
B) Afschrijving van de auto

Bij A denk ik... tja, als ik gewoon een goede degelijke auto koop, dan valt het vast wel mee met die reparaties in 2 jaar, of 3 jaar. Zou ik er op gokken dat ik daar meer dan 3500 euro voor nodig zou hebben?? Kans daarop lijkt me klein of weten jullie daar meer van?

Bij B denk ik... die C1 is redelijk waardevast... daar krijg je kennelijk na 2-3 jaar rijden nog gewoon 6000 euro voor en zeker denk ik als er maar 21.000 op de teller staat... Dan heb ik heel lekker gereden, veilig en zonder onderhoud voor weinig geld.

Helaas heb ik geen sloopregeling :S (eerste auto) anders had ik het wel geweten!

Wat zeggen jullie?

[ Bericht 2% gewijzigd door kahlie op 10-07-2009 09:03:31 ]
pi_70811981
quote:
Op donderdag 9 juli 2009 13:55 schreef kahlie het volgende:
Wat zeggen jullie?
Ik zeg 'twijfel'.
pi_70812031
quote:
Op donderdag 9 juli 2009 13:59 schreef Isetmyfriendsonfire het volgende:

[..]

Ik zeg 'twijfel'.

[ Bericht 5% gewijzigd door #ANONIEM op 09-07-2009 14:00:42 ]
pi_70812096
Ja ja, zie FB, ik zag het al.
quote:
Op donderdag 9 juli 2009 14:00 schreef kahlie het volgende:
Foutje in de TT: Twijvel nieuwe auto vs tweedehands
Zat te denken tussen: Twijfelen tussen nieuwe auto vs tweedehands, en Twijfel: nieuwe auto of tweedehands

En toen heb ik het kennelijk maar samengetrokken zodat het nu helemaal grammaticaal niet klopt Zou iemand hem even willen aanpassen?
  donderdag 9 juli 2009 @ 14:04:43 #5
44963 MadMarine
geregistreerde gek
pi_70812184
quote:
Op donderdag 9 juli 2009 14:00 schreef kahlie het volgende:
Foutje in de TT: Twijvel nieuwe auto vs tweedehands
Zat te denken tussen: Twijvelen tussen nieuwe auto vs tweedehands, en Twijfel: nieuwe auto of tweedehands
aha
ga maar even met die witte meneer mee...
[b]best bekeken topic, ooit[/b]
pi_70812206
Twijfelen dus
pi_70812338
Ja, merk het al... kennelijk ging dat een keertje of wat fout Heb hem ook al uit de OP gehaald, ik zal nog even rustig doorlezen wat er verder niet klopt

Zag dat ik de wegenbelasting ook al niet goed had neergezet... kennelijk te gehaast... tijd om zo even te lunchen

Iemand nog inhoudelijk reageren?
  donderdag 9 juli 2009 @ 14:11:17 #8
34775 Metro2005
Mind explorer
pi_70812440
Vergeet niet dat je een nieuwe auto ook beter all risk kan verzekeren, en bij een eerste auto kan dat heel erg duur uitpakken.
Childhood is over the moment you know you're going to die.
'Snelwegen verbreden om files op te lossen? Dat is zoals de broeksriem losser maken tegen obesitas'
pi_70812538
quote:
Op donderdag 9 juli 2009 13:55 schreef kahlie het volgende:

Bij B denk ik... die C1 is redelijk waardevast... daar krijg je kennelijk na 2-3 jaar rijden nog gewoon 6000 euro voor, en zeker denk ik als er maar 21.000 op de teller staat... Dan heb ik heel lekker gereden, veilig en zonder onderhoud voor weinig geld.

Wat zeggen jullie?
Ik denk dat je je daar vies in zult vergissen, dat ze voor 6.000 te koop staan betekend niet dat jij er ook 6 voor terug zult krijgen. Daarnaast is die 7600 euro aanschaf helemaal kaal, dus zonder metalic lak en kosten rijklaar maken, en in dat segment gok ik dat je er ook geen radio of airco in hebt zitten dan. Die tweedehandsjes kun je een beetje rondzoeken naar iets met een paar leuke opties erin waar je nauwelijks extra voor betaald. Ik zou persoonlijk sowieso liever een tweedehands nemen, zeker omdat je zo weinig gaat rijden.
Daarnaast is het toch ook wel fijn als je in je eerste auto'tje wat kan oefenen, een paaltje of een krasje bij een tweedehands voelt een stuk minder rot dan bij een nieuwe.
May you never steal, lie or cheat. But if you have to steal, then steal away my sorrows. If you have to lie, then lie with me all the nights of our life. If you have to cheat, then cheat death because I don't want to live a day without you
pi_70812539
quote:
Op donderdag 9 juli 2009 14:11 schreef Metro2005 het volgende:
Vergeet niet dat je een nieuwe auto ook beter all risk kan verzekeren, en bij een eerste auto kan dat heel erg duur uitpakken.
Ik heb via Independer gekeken en die geeft vanaf 40 euro aan. Ik neem aan dat dit komt omdat ik niet zo jong meer ben (uit risico groep) en de auto niet zo duur is. Prijs is dus voor All-Risk.

Kahlie
pi_70812713
quote:
Op donderdag 9 juli 2009 14:13 schreef LordLynx het volgende:

[..]

Ik denk dat je je daar vies in zult vergissen, dat ze voor 6.000 te koop staan betekend niet dat jij er ook 6 voor terug zult krijgen. Daarnaast is die 7600 euro aanschaf helemaal kaal, dus zonder metalic lak en kosten rijklaar maken, en in dat segment gok ik dat je er ook geen radio of airco in hebt zitten dan.
Je krijgt hem dan met rode metallic lak. Vind wel redelijke kleur. Radio hoeft wat mij betreft niet echt en airco ook niet. Ik weet niet of ik er 6000 euro voor zou krijgen, maar zelfs met 5000 zou het nog een leuke deal zijn. Dan heb je dus drie jaar gereden en dan is hij in prijs slechts 2600 euro gedaald...

Juist omdat ik er zo weinig in ga rijden ben ik niet zo geinteresseerd in extra's plus dat ik daar op zich ook nog over kan onderhandelen. Enige minpunt vind ik dat er geen stuurbekrachtiging inzit, maar weet niet hoe dat voelt.
quote:
Op donderdag 9 juli 2009 14:13 schreef LordLynx het volgende:
Die tweedehandsjes kun je een beetje rondzoeken naar iets met een paar leuke opties erin waar je nauwelijks extra voor betaald. Ik zou persoonlijk sowieso liever een tweedehands nemen, zeker omdat je zo weinig gaat rijden.
Daarnaast is het toch ook wel fijn als je in je eerste auto'tje wat kan oefenen, een paaltje of een krasje bij een tweedehands voelt een stuk minder rot dan bij een nieuwe.
Tweedehands is hij lastig te vinden en dan zit er geen garantie meer op. Betaal je dus wel 6000 euro EN moet je nog ruimte in je budget hebben voor reparaties, dat vind ik net "te".

Paaltje zou ik altijd rot vinden
pi_70812735
quote:
Op donderdag 9 juli 2009 14:13 schreef kahlie het volgende:

[..]

Ik heb via Independer gekeken en die geeft vanaf 40 euro aan. Ik neem aan dat dit komt omdat ik niet zo jong meer ben (uit risico groep) en de auto niet zo duur is. Prijs is dus voor All-Risk.

Kahlie
Optie c:

in alle OP bakken krijg je me niet levend in.
Dit account is permanent uitgeschakeld.
pi_70813432
Een redelijke gebruikte natuurlijk. Heb je meer auto (Polo is toch net iets meer dan een c1) en minder afschrijving. En voor 3500 moet je ook wel een - in goede staat verkerende - kleine auto met minder dan 100.000 km op de teller kunnen vinden.
- I've just made up my mind, so don't confuse me with the facts -
pi_70813632
neem een dacia sandero voor 6000 euro nieuw met 3 jaar garantie
pi_70813730
quote:
Op donderdag 9 juli 2009 14:37 schreef Loohcs het volgende:
Een redelijke gebruikte natuurlijk. Heb je meer auto (Polo is toch net iets meer dan een c1) en minder afschrijving. En voor 3500 moet je ook wel een - in goede staat verkerende - kleine auto met minder dan 100.000 km op de teller kunnen vinden.
Als je nog wat meer ideetjes heb hoor ik het wel. Op Autotrack, kom ik voor de Ka rond de 100.000 uit, met af en toe een uitschieter naar beneden (60.000km ofzo), Seat Arosa tussen de 80.000-130.000 afhankelijk van de uitvoering, VW Polo tussen de 100.00-200.000 en Toyota Yaris tussen de 150.000-200.000. Als er betere manieren zijn om te zoeken hoor ik het graag.
pi_70813917
quote:
Op donderdag 9 juli 2009 14:43 schreef MrDrako het volgende:
neem een dacia sandero voor 6000 euro nieuw met 3 jaar garantie
Dat is met een slooppremie en inruil met een andere auto, anders is hij dus wel 7.995. Dat is boven het budget en ik lees dat het ook niet echt een degelijke auto is.
pi_70814431
quote:
Op donderdag 9 juli 2009 14:50 schreef kahlie het volgende:

[..]

Dat is met een slooppremie en inruil met een andere auto, anders is hij dus wel 7.995. Dat is boven het budget en ik lees dat het ook niet echt een degelijke auto is.
oh, wat een neppers dan daar bij renault, ik dacht al, wat een goedkope auto..
en idd, hij is niet echt degelijk de schakelaar voor de ramen zit onder de radio
en alles voelt MEGA goedkoop aan... maarja, hij kost dan ook geen drol voor een relatief ruime auto..
pi_70815298
Ik zou zeggen, neem de C1 en koop een gloedjenieuw.
Ze zijn toch waardevast.
Een volkswagen polo met maar 80.000 op de teller gaat evengoed weg voor 4000 euro, dan spreken we over een polo uit 1998 wat alweer 11 jaar terug is 8000 euro over 11 jaar, dat is vrij niks...
quote:
Op donderdag 9 juli 2009 14:18 schreef 68Chevelle het volgende:

[..]

Optie c:

[ afbeelding ]

in alle OP bakken krijg je me niet levend in.
Gaat hier dan ook niet om jou, pauper.

Ik zou al die wagentjes eens bekijken om er achter te komen wat je echt wilt, kahlie.
Neem iemand mee die er verstand van heeft die een miskoop tegengaat
[quote][img=12,12]http://i.fokzine.net/templates/new/i/p/1.gif[/img] Op dinsdag 2 juni 2009 02:28 schreef 8D het volgende:
Netzoals die mensen die nog aan het posten zijn rond deze tijd op Fok! Kansloos gewoon :') !
[/quote]
  donderdag 9 juli 2009 @ 15:35:03 #19
245626 error_404
nee, toch niet...
pi_70815565
Een citroen C1 is een van de meest lullige auto's. Ooit een keer in"moeten" rijden, niet mijn ding, veel te licht, te klein en de raamstijlen zaten net verkeerd...

Zoals hierboven ook gezegd; een polo is een stuk meer auto en wtb waardevastheid: VW versus Citroen...

Als je net je rijbewijs hebt, is de kans ook aanwezig dat je een keer per ongeluk een paaltje raakt, krasje in de lak etc. hoort erbij. Met een nieuwe auto is het extra pijnlijk. Ik weet niet in welke stad je woont, of hoe de buurt is waar je hem gaat parkeren, maar sommige mensen hier kopen expres een barrel, omdat er met regelmaat een deuk in wordt gereden, of een lolbroek er een sleuel langs haalt.

Anyway, persoonlijk zou ik voor een gangbaar merk en model kiezen, rond de ton op de teller, niet te groot, leuk stadswagentje in de maat van polo of corsa. Zo'n auto kun je later ook erg makkelijk verkopen, zuipen niet te veel en niet te duur in wegenbelasting / verzekering / onderdelen en reparaties.
Op vrijdag 4 september 2009 schreef MarkyMarkx het volgende: Held _O_
hier schreef tong80 het volgende: _O_ :P
hier schreef stevenmac26 het volgende: :D
pi_70815764
quote:
Op donderdag 9 juli 2009 15:35 schreef error_404 het volgende:
Een citroen C1 is een van de meest lullige auto's. Ooit een keer in"moeten" rijden, niet mijn ding, veel te licht, te klein en de raamstijlen zaten net verkeerd...

Zoals hierboven ook gezegd; een polo is een stuk meer auto en wtb waardevastheid: VW versus Citroen...

Als je net je rijbewijs hebt, is de kans ook aanwezig dat je een keer per ongeluk een paaltje raakt, krasje in de lak etc. hoort erbij. Met een nieuwe auto is het extra pijnlijk. Ik weet niet in welke stad je woont, of hoe de buurt is waar je hem gaat parkeren, maar sommige mensen hier kopen expres een barrel, omdat er met regelmaat een deuk in wordt gereden, of een lolbroek er een sleuel langs haalt.

Anyway, persoonlijk zou ik voor een gangbaar merk en model kiezen, rond de ton op de teller, niet te groot, leuk stadswagentje in de maat van polo of corsa. Zo'n auto kun je later ook erg makkelijk verkopen, zuipen niet te veel en niet te duur in wegenbelasting / verzekering / onderdelen en reparaties.
Dat dus. Afhankelijk van je buurt en rijervaring bepalen hoe nieuw de auto zal zijn.
VW Polo uit 2001 is helemaal niet verkeerd, lekkere bakken zijn et + aardig mooi.

toch mooier als die C1
betaal je iets meer wegenbelasting, boeiend?
[quote][img=12,12]http://i.fokzine.net/templates/new/i/p/1.gif[/img] Op dinsdag 2 juni 2009 02:28 schreef 8D het volgende:
Netzoals die mensen die nog aan het posten zijn rond deze tijd op Fok! Kansloos gewoon :') !
[/quote]
  donderdag 9 juli 2009 @ 15:41:50 #21
31101 _Led_
Visje aaien niemand zeggen
pi_70815849
Ik zeg 'twijfel'.
zzz
pi_70815988
Nissan Pixo

Nieuw vanaf 7999,-

Zou ik dan voor gaan i.p.v. een Franse auto
Met een beetje onderhandelen gaat daar echt nog wel wat vanaf in deze tijden.
Calm down, please!
  donderdag 9 juli 2009 @ 15:46:08 #23
245626 error_404
nee, toch niet...
pi_70816017
Oja, bij de weg, ford ka en toyota yaris zijn écht wijvenbakken....
Ik hou altijd extra afstand als ik die krengen zie rijden.
Op vrijdag 4 september 2009 schreef MarkyMarkx het volgende: Held _O_
hier schreef tong80 het volgende: _O_ :P
hier schreef stevenmac26 het volgende: :D
  donderdag 9 juli 2009 @ 15:47:51 #24
47047 Herkauwer
een dag niet gehuppeld .......
pi_70816086
quote:
Op donderdag 9 juli 2009 15:45 schreef Googolplexian het volgende:
Nissan Pixo

Nieuw vanaf 7999,-

Zou ik dan voor gaan i.p.v. een Franse auto
Met een beetje onderhandelen gaat daar echt nog wel wat vanaf in deze tijden.
Valt mee hoor, toevallig 2 collega's hebben net een nieuwe auto gekocht en er gaat haast niets af! Auto's waren rond 12000 euro. Maar niet denken dat je meer dan een paar honderd euro er af krijgt.

En ik zou gaan voor een tweedehands nieuwe auto, maximaal 1 jaar oud. Scheelt al genoeg en nog net zo betrouwbaar als nieuw, anders de tweedehands optie.
Zonnepanelen 28 * 290 = 8120 Wp - W - 11° hellingshoek
pi_70817036
Citroen C1 wordt door Toyota gemaakt voor iets van 85% omdat er dezelfde motor, onderstel etc. in zit zoals bij de Aygo enzo. Hij is dus vrij degelijk.

Zowiezo ga ik nog proefrijden. Mocht het niet lekker rijden, dan valt hij natuurlijk gewoon af Ik ga niet in een auto rijden waar ik niet fijn in rij. Aangezien ik nogal klein ben (1.65m) schat ik dat de meeste auto's wel ok zijn voor me, maar wie weet.

Wat vinden mensen redelijk om als onderhouds/reparatie kosten achter de hand te houden voor een 11 jaar oude VW Polo dan? Ik vind het moeilijk in te schatten.

Kahlie
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')