Tsja... medelijden met deze boef?quote:Gratie voor doodzieke gevangene
DEN HAAG - Een 50-jarige man die een levenslange celstraf uitzat wegens een dubbele moord in Frankfurt in 1992, heeft gratie gekregen omdat hij ongeneeslijk ziek is. Minister Ernst Hirsch Ballin (Justitie) besloot dat na adviezen van het Openbaar Ministerie en de rechtbank.
Koningin Beatrix heeft het gratieverzoek formeel ondertekend, zoals zij met elke wet doet.
De man werd in Duitsland veroordeeld tot levenslang en mocht vanaf 1998 zijn straf verder in Nederland uitzitten. Volgens zijn advocaat Judith Serrarens heeft de man nog maar kort te leven. Hij kreeg in april te horen dat hij nog drie maanden had.
''Dus je moet aannemen dat het op z'n einde loopt.'' De man heeft kanker in een vergevorderd stadium. In maart vroeg de advocaat in een kort geding al om vrijlating, maar dat werd afgewezen.
Soepeler
''Ik hoop dat er in de toekomst iets soepeler mee wordt omgegaan. De gratie had ook net te laat kunnen komen. De Staat zou best wat royaler kunnen zijn. Zeker als het gaat om iemand die al zeventien jaar heeft gezeten.''
De laatste tot levenslang veroordeelde aan wie gratie werd verleend, in 1986, was wijlen Hans van Z. (Zon). Hij kreeg in 1969 levenslang wegens drie roofmoorden.
Praktijk
Volgens de woordvoerder van Justitie komt het in de praktijk overigens bijna niet voor dat een levenslang gestrafte, die dus echt zijn leven lang vastzit, in de cel sterft.
Als zij terminaal zijn, komen ze vrij. In Nederland zijn ongeveer dertig mensen die een levenslange straf uitzitten, aldus de woordvoerder.
Nu kan hij met wat "relatief" goedkope thuiszorg in zijn eigen bed sterven, sec economisch gezien is dit voor de belastingbetaler goedkoper lijkt me.. En hem zonder (pijn)medicatie laten sterven als "wraak" voor zijn misdrijven lijkt me een stuk onderbuik gevoel waar uiteindelijk alleen maar verliezers uit komen. Uiteraard mag er wel een clausule bij het gratiebesluit in voor het geval hij nog een paar jaar leeft, dan maar elektronisch huisarrest oid.quote:Op dinsdag 7 juli 2009 13:22 schreef drWho het volgende:
Wat zou het kosten om iemand die terminaal kanker heeft te verplegen in de gevangenis?
En denkt ook maar iemand hierboven dat die man nu eens even lekker gaat genieten van zijn vrijheid? Lekker een beetje doodgaan?
Willem Holleeder kon ook vanwege zijn uiterst zwakke gezondheid niet voor de rechter verschijnen zei zijn advocaat. Moet je nu die Holleeder zien, een man in de kracht van zijn leven met een gezonde blos op zijn wangetjes.quote:Op dinsdag 7 juli 2009 13:22 schreef drWho het volgende:
Wat zou het kosten om iemand die terminaal kanker heeft te verplegen in de gevangenis?
En denkt ook maar iemand hierboven dat die man nu eens even lekker gaat genieten van zijn vrijheid? Lekker een beetje doodgaan?
Eensch.quote:Op dinsdag 7 juli 2009 13:17 schreef zoalshetis het volgende:
ik weet niet hoe ziek de man is. maar als er geen kans is tot het plegen van een moord vind ik het wel humaan.
Zou hij ook zo humaan zijn geweest voor zijn slachtoffers? En vind je dit ook zo humaan voor de achterblijvers?quote:Op dinsdag 7 juli 2009 13:17 schreef zoalshetis het volgende:
ik weet niet hoe ziek de man is. maar als er geen kans is tot het plegen van een moord vind ik het wel humaan.
Elke vorm van vrijheid heeft hij zichzelf ontnomen door de MOORD op 2!!! mensen!quote:Op dinsdag 7 juli 2009 13:22 schreef drWho het volgende:
Dat staan we toch? Somalische piraten smeken op hun knieën om een paar jaartjes in een Nederlandse gevangenis te mogen verblijven. Dat maakt toch goed duidelijk dat het niet oog-om-oog en tand-om-tand is, anders had die kerel door de rechter veroordeeld geweest om eerst om zijn knieën te gaan zitten en vervolgens een schot door het hoofd te krijgen. Net zoals die 2 mannen in Frankfurt.quote:Op dinsdag 7 juli 2009 13:38 schreef ethiraseth het volgende:
Enkelband om en lekker thuis laten sterven. Niks mis mee. Als samenleving moeten we boven het oog-om-oog principe staan.
Gelukkig wel. Als je de gemiddelde fokker het laat zeggen zou die man per direct vermoord worden, zoals al te lezen valt in dit topic. Hoe erg de misdaden van die man ook zijn, elk mens verdient het m.i. om waardig te sterven (en ja, ik snap dat zijn slachtoffers dat niet konden) en een gevangenis is daar niet de plek voor.quote:Op dinsdag 7 juli 2009 13:42 schreef buachaille het volgende:
[..]
Dat staan we toch? Somalische piraten smeken op hun knieën om een paar jaartjes in een Nederlandse gevangenis te mogen verblijven. Dat maakt toch goed duidelijk dat het niet oog-om-oog en tand-om-tand is, anders had die kerel door de rechter veroordeeld geweest om eerst om zijn knieën te gaan zitten en vervolgens een schot door het hoofd te krijgen. Net zoals die 2 mannen in Frankfurt.
Thuis? Ik vraag me af of ie nog een thuis heeft na 17 jaar lik.quote:Op dinsdag 7 juli 2009 13:38 schreef ethiraseth het volgende:
Enkelband om en lekker thuis laten sterven. Niks mis mee. Als samenleving moeten we boven het oog-om-oog principe staan.
quote:Op dinsdag 7 juli 2009 13:48 schreef ethiraseth het volgende:
[..]
Gelukkig wel. Als je de gemiddelde fokker het laat zeggen zou die man per direct vermoord worden, zoals al te lezen valt in dit topic. Hoe erg de misdaden van die man ook zijn, elk mens verdient het m.i. om waardig te sterven (en ja, ik snap dat zijn slachtoffers dat niet konden) en een gevangenis is daar niet de plek voor.
Doodgaan van een overdosis morfine, lijkt mij heerlijk........quote:Op dinsdag 7 juli 2009 13:20 schreef Casos het volgende:
Waarschijnlijk is het wachten op de dood of de morfine dusdanig opvoeren, dat hij uiteindelijk daar aan onder doorgaat. Ik verwacht niet de dat deze man fysiek nog in staat zal zijn om een ander wat aan te doen. Aangezien we in een beschaafde land leven en we niet martelen (en dat is het als je een terminaal kankerpatient zijn medicijnen niet geeft), m.i. een prima zaak.
Je moet alleen wel het nodige doorstaan voor ze je dat geven en die overdosis is niet meer voldoende om de pijn te stillen, niks heerlijks aan.quote:Op dinsdag 7 juli 2009 14:33 schreef mark2012 het volgende:
[..]
Doodgaan van een overdosis morfine, lijkt mij heerlijk........
Dat is het wel degelijk, een van meerdere althans. Is ook logisch, anders zou onze rechtspraak weinig effectief zijn in het voorkomen van eigenrichting.quote:Op dinsdag 7 juli 2009 16:18 schreef Farenji het volgende:
Dat de persoon in kwestie geen medelijden kende, betekent niet dat wij ons tot zijn niveau moeten verlagen. Als iemand op sterven ligt, gun hem dan de mogelijkheid om te sterven waar hij wil. Ik zou niet weten wat je ermee bereikt als die vent perse in de gevangenis moet sterven. Dat doe je dan alleen voor je eigen "genoegdoening", en dat kan natuurlijk nooit een afweging zijn in de rechtspraak.
In eerste instantie is het een mens.quote:Op dinsdag 7 juli 2009 16:25 schreef Wheelgunner het volgende:
Wat een onzin, het is nog steeds een moordenaar.
denk ik 'so what?'quote:De gratie had ook net te laat kunnen komen.
Meen je dit nou?quote:
Wanneer hou je dan precies op met mens te zijn?quote:Op dinsdag 7 juli 2009 16:51 schreef Wheelgunner het volgende:
[..]
Meen je dit nou?
Dat heeft an sich nul betekenis voor mij. De grootste monsters van deze wereld zijn mensen geweest.
Huh?quote:Op dinsdag 7 juli 2009 16:56 schreef Farenji het volgende:
[..]
Wanneer hou je dan precies op met mens te zijn?
Sommige misdadigers hebben niks menselijks meer. Ik kwalificeer die dus niet als mens.quote:
Het zijn nog steeds mensen, maar ik snap niet waarom mensen waarde hechten aan die biologische classificering. Alsof dat een verzachtende omstandigheid is. Kom op zeg, ga bloemetjes plukken...quote:Op dinsdag 7 juli 2009 17:02 schreef Gia het volgende:
[..]
Sommige misdadigers hebben niks menselijks meer. Ik kwalificeer die dus niet als mens.
Denk aan een Dutroux, bijvoorbeeld.
Monsters bestaan niet.quote:Op dinsdag 7 juli 2009 16:51 schreef Wheelgunner het volgende:
[..]
Meen je dit nou?
Dat heeft an sich nul betekenis voor mij. De grootste monsters van deze wereld zijn mensen geweest.
Dat zou niet relevant moeten zijn. Straffen worden doorgaans namelijk ook niet opgelegd in overleg met nabestaanden en ook is er vaak verdomd weinig oog voor de gevolgen waarmee nabestaanden moeten leven. Ik zie niet in waarom een rechter dan nu ineens wél zijn oren naar de nabestaanden zou moeten laten hangen.quote:Op dinsdag 7 juli 2009 17:25 schreef zoalshetis het volgende:
iedereen in rep en roer in dit topic![]()
wellicht hebben de nabestaanden toestemming gegeven? hoe oordelen jullie dan?
Nee; het afgeven van een signaal: straf is straf. Dat deze man lijdt aan een terminale ziekte, is niet de schuld van de Nederlandse of Duitse rechtsstaat. Er zijn wel meer mensen bij wie het leven op een nare manier eindigt. Dit vind ik geen excuus om een meervoudig moordenaar op vrije voeten te stellen.quote:Op dinsdag 7 juli 2009 23:10 schreef Sander het volgende:
Als wij als 'rechtsprekenden' mensen onnodig laten lijden zijn we geen haar beter dan de mensen over wie wij recht spreken. Bovendien is het een feit dat (extra, hogere) straf criminaliteit niet doet dalen; wat denk je uberhaubt te willen bereiken met het opsluiten van een terminaal zieke kankerpatient? Wraak?![]()
Oh... laat hem lekker afrotten in zijn cel. Het moet niet gekker worden, hij heeft willens en wetens een aantal mensen vermoord en nu moeten wij een beetje medelijden met hem hebben??? Nou zelfs in de verste verte niet.quote:Op dinsdag 7 juli 2009 13:48 schreef ethiraseth het volgende:
[..]
Gelukkig wel. Als je de gemiddelde fokker het laat zeggen zou die man per direct vermoord worden, zoals al te lezen valt in dit topic. Hoe erg de misdaden van die man ook zijn, elk mens verdient het m.i. om waardig te sterven (en ja, ik snap dat zijn slachtoffers dat niet konden) en een gevangenis is daar niet de plek voor.
Ik gun hem helemaal niks, alsof zijn slachtoffers gekozen hebben voor de plaats waar ze wilden sterven... Dus hij gaat ook dood op een plaats die een ander voor hem bepaald. En wat mij betreft is dat gewoon achter tralies.quote:Op dinsdag 7 juli 2009 16:18 schreef Farenji het volgende:
Dat de persoon in kwestie geen medelijden kende, betekent niet dat wij ons tot zijn niveau moeten verlagen. Als iemand op sterven ligt, gun hem dan de mogelijkheid om te sterven waar hij wil. Ik zou niet weten wat je ermee bereikt als die vent perse in de gevangenis moet sterven. Dat doe je dan alleen voor je eigen "genoegdoening", en dat kan natuurlijk nooit een afweging zijn in de rechtspraak.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |