quote:De PVDA doet zijn best om kernergie tegen te houden ondanks dat een meerderheid van de kiezers voor is
Als je dat idee zou doortrekken, zouden uiteindelijk alle partijen hetzelfde moeten willen, dat wat het merendeel van de kiezers zou willen.quote:Ze zouden eens aan hun kiezers moeten vragen wat ze willen
Well, in die zin dat ik het niet erg vind als een partij haar standpunten aanpast aan de wensen van de achterban, dat kan erg praktisch zijn. Niet aan de meerderheid algemeen, omdat dan idd alle partijen hetzelfde vinden. Kortom, tot zover 'populisme', gericht op de achterban.quote:Op donderdag 2 juli 2009 23:47 schreef DennisMoore het volgende:
Waarom populisme voor de verkiezingen?
Welke 'achterban'? De betalende leden?quote:Op donderdag 2 juli 2009 23:49 schreef TNA het volgende:
Well, in die zin dat ik het niet erg vind als een partij haar standpunten aanpast aan de wensen van de achterban, dat kan erg praktisch zijn. Niet aan de meerderheid algemeen, omdat dan idd alle partijen hetzelfde vinden. Kortom, tot zover 'populisme', gericht op de achterban.
Ja, of de mensen die op dat moment voor de partij zouden kiezen, alhoewel die... toch al voor de partij zouden kiezen. Hmm. Goede vraag.quote:Op donderdag 2 juli 2009 23:50 schreef DennisMoore het volgende:
[..]
Welke 'achterban'? De betalende leden?
quote:Op donderdag 2 juli 2009 23:54 schreef DennisMoore het volgende:
Met andere woorden, je vindt dat een partij zelf geen idealen of principes zou moeten hebben, maar gewoon moet vinden waarmee ze het beste scoren die week volgens de peilingen van Maurice?
quote:Op donderdag 2 juli 2009 23:57 schreef TNA het volgende:
Oké, genuanceerder antwoord. Laat een partij haar eigen idealen hebben en op basis daarvan haar programma vaststellen, maar wel open staan voor inbreng van kiezers betalende leden om eventueel e.e.a. aan te passen.
Well, inzichten mogen van mij van iedereen komen. Betalende leden zouden er dan bijvoorbeeld over kunnen stemmen op een congres. Zoiets?quote:
Ik denk trouwens dat de burger best mag weten wat de verkiezingsuitslag is. Politici leven zo in hun eigen wereld dat geheimhouding alleen voor hen geen probleem moet zijn.quote:Op vrijdag 3 juli 2009 00:01 schreef Papierversnipperaar het volgende:
Eensch!![]()
De uitslag van de verkiezingen zou geheim moeten blijven tot na de kabinetsperiode. Iedere partij heeft 20 zetels in de kamer. De stemmen van die leden worden vermenigvuldigt met de verkiezingsuitslag zodat niemand weet wie de grootste partij is maar de stem van de burger wel kan bepalen hoeveel invloed de partij in de kamer heeft.
quote:
Wanneer kiezers geen partij kunnen vinden waarmee ze het voldoende eens zijn, dan richten ze hun eigen partij maar opquote:Op vrijdag 3 juli 2009 01:38 schreef El_Matador het volgende:
Wat een gelul. Die politici zitten daar alleen maar bij gratie van de kiezers. Daar schijt aan hebben, is immoreel.
Lul niet. Als een partij principieel tegen iets is dan maakt het geen ruk uit of 95% van de bevolking het oneens is met ze zolang hun stemmers het wel eens zijn met ze.quote:Op vrijdag 3 juli 2009 01:38 schreef El_Matador het volgende:
Wat een gelul. Die politici zitten daar alleen maar bij gratie van de kiezers. Daar schijt aan hebben, is immoreel.
De overheid en politiek zouden gewoon drastisch ingedamd moeten worden. Minstens 50% van de ambtenaren optiefen en al die bureucratische bullshit d'r uit.
Voor de enkele beleidslijnen die dan nog openstaan, kunnen politici zich verantwoorden aan hun werkgevers, wij, de kiezers dus.
Dai is nu juist waarom we hier dertig partijen hebben en er niets concreets gedaan kan wordenquote:Op vrijdag 3 juli 2009 06:59 schreef DennisMoore het volgende:
Je moet als partij toch niet streven naar zo hoog mogelijke 'kijkcijfers'? Wie zou dan de belangen van de minderheden nog behartigen?
Dan zou je kunnen overwegen om de kiesdrempel te verhogen.quote:Op vrijdag 3 juli 2009 09:17 schreef henkway het volgende:
Dai is nu juist waarom we hier dertig partijen hebben en er niets concreets gedaan kan worden
Geen wegen, geen woningen, allemaal geklets en vriendjespolitiek
En wie zegt dat de kiezer dit wil?quote:Op vrijdag 3 juli 2009 01:38 schreef El_Matador het volgende:
De overheid en politiek zouden gewoon drastisch ingedamd moeten worden. Minstens 50% van de ambtenaren optiefen en al die bureucratische bullshit d'r uit.
Voor de enkele beleidslijnen die dan nog openstaan, kunnen politici zich verantwoorden aan hun werkgevers, wij, de kiezers dus.
Dit klinkt een beetje als het huidige kabinets beleid.quote:Op vrijdag 3 juli 2009 17:11 schreef robertok2 het volgende:
mee te waaien met de wind die op dat moment het meest opportuun lijkt. Dat veroorzaakt volgens mij juist het inconsistente beleid, waarbij er geen enkele beslissing meer genomen kan worden die gebaseerd is op enige toekomstvisie, die verder reikt dan de huidige regeerperiode met de verkiezingen als afsluiter.
Dat wil de kiezerquote:
Ik sprak de kiezer net nog, hij wilde dit helemaal niet.quote:Op vrijdag 3 juli 2009 21:12 schreef henkway het volgende:
[..]
Dat wil de kiezer
provincies opheffen
waterschappen opheffen
ministeries samenvoegen
ontwikkelingssamenwerking opheffen en voortaan 0,1% BNP overmaken aan het rode kruis,
JSF afbestellen
Afghanistan stoppen dus troepen terug
uitkeringen stoppen, ook AOW en AWBZ wie niet werkt krijgt bijstand
alle subsidies stoppen ook de HRA
alle bijtellingen stoppen
afdracht aan de EU halveren en volgend jaar naar 25%
Loonbelasting naar de 20% vlaktaks
diegene die ik sprak welquote:Op vrijdag 3 juli 2009 21:14 schreef Monolith het volgende:
[..]
Ik sprak de kiezer net nog, hij wilde dit helemaal niet.
De kiezer schijnt nogal schizofreen te zijn.quote:
Ik ben een kiezer en ik ben het met geen enkel standpunt van je eens...quote:Op vrijdag 3 juli 2009 21:12 schreef henkway het volgende:
[..]
Dat wil de kiezer
provincies opheffen
waterschappen opheffen
ministeries samenvoegen
ontwikkelingssamenwerking opheffen en voortaan 0,1% BNP overmaken aan het rode kruis,
JSF afbestellen
Afghanistan stoppen dus troepen terug
uitkeringen stoppen, ook AOW en AWBZ wie niet werkt krijgt bijstand
alle subsidies stoppen ook de HRA
alle bijtellingen stoppen
afdracht aan de EU halveren en volgend jaar naar 25%
Woningcorporaties nationaliseren
Loonbelasting naar de 20% vlaktaks
Deze kiezer wil dit ook niet, hoe kan dat nou? Oh wacht, mischien behoren wij niet tot 'het volk'?quote:Op vrijdag 3 juli 2009 21:14 schreef Monolith het volgende:
Ik sprak de kiezer net nog, hij wilde dit helemaal niet.
En waarbij alle partijen uiteindelijk op elkaar gaan lijken...quote:Op vrijdag 3 juli 2009 17:11 schreef robertok2 het volgende:
Laten die partijen (de PvdA voorop) eens vasthouden aan een eigen lijn, dan beslis ik wel of ik daarop wil stemmen. Volgens mij is dat de juiste volgorde.
Veel beter dan het luisteren wat "de mensen" willen, en vervolgens mee te waaien met de wind die op dat moment het meest opportuun lijkt. Dat veroorzaakt volgens mij juist het inconsistente beleid, waarbij er geen enkele beslissing meer genomen kan worden die gebaseerd is op enige toekomstvisie, die verder reikt dan de huidige regeerperiode met de verkiezingen als afsluiter.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |