Ongelofelijk. Ik kom om 7:09 aan in de hal van Utrecht Centraal. Wordt net omgeroepen dat de IC van 7:07 naar Ede nog gereedstaat op spoor 14b. Hee, dat is handig :idea: Gelukkig had één of ander helder genie alle roltrappen naar 14b ingesteld op "omhoog", en voordat je dan met een andere trap daar bent is je trein wel pleite. Nou ja, kan gebeuren, pech, niks aan de hand. Nog niet.
Dus ik sta met een bak koffie in de hand rustig op 14a, wachtend op wat komen gaat. Er staat een VIRMpje stil daar, op 14a. Ondertussen is duidelijk dat door episch gefaal (lees: "uitgelopen werkzaamheden") geen treinverkeer mogelijk is naar 's-Hertogenbosch en verder. Men wordt geadviseerd om te reizen via Nijmegen.
Dan komt het bericht dat de IC van 7:23 naar Nijmegen zal vertrekken van 14b. Nou, dat zal me een dolle boel worden, want daar kun je maar 4 bakken kwijt. Het Virmpje van 14a rijdt weg in Noordelijke richting, en de IC van 7:23 wordt weer omgeroepen als vertrekkende vanaf spoor 14. Dus iedereen die achterin de trein moet zijn (de mensen voor De Klomp en Ede-Wageningen) mompelt en strompelt weer naar 14a.
De volgende omroep weet te melden dat de ICE naar Frankfurt/Main zal vertrekken van spoor 14. En dat de IC naar Nijmegen van 7:23 een vertraging heeft van 5 minuten. Die waren op dat moment inderdaad al bijna om, maar okee.
Dan wordt er omgeroepen dat de IC naar Nijmegen zal vertrekken van 18b en dat de vertraging inmiddels een kwartier is. Nog voordat ik halverwege 18b ben wordt omgeroepen dat de trein binnen enkele minuten zal vertrekken, en in de verte zie ik hem al binnenkomen.
Enfin, iedereen erin, de Intercom. "Deze trein zal stoppen in Driebergen-Zeist, Ede-Wageningen etc." Okee, plausibel, want we zitten inmiddels bijna in het pad van de IC van 7:37, die inderdaad in Driebergen stopt. En we wachten. Paar minuten later weer de intercom: "Deze trein zal stoppen in Veenendaal-De Klomp, Ede-Wageningen etc." Oh, nu toch weer wel

Uiteindelijk rijden we om 7:42 (+19) weg en komen we zonder verdere kleerscheuren aan in Ede-Wageningen.
Aangekomen in Ede-Wageningen nam ik de 85 van 8:10. Deze rit werd gereden met Ambassador 200 nummertje 5009, AKA "de Glasbak", vanwege de erbarmelijke staat van de voorruit. Voorbij de halte Pascalstraat sloeg de bus rechtsaf, in plaats van zijn normale route te vervolgen. Een kilometer verderop bleek waarom: een passagierende chauffeur moest afgezet worden bij het Veolia-kantoortje.
Vervolgens veroorzaakte de chauffeuse nog even een aanrijding met een klusbusje, maar na het uitwisselen van gegevens en het vegen van wat scherven konden we vrij vlot weer doorrijden. Zo maak je nogeens wat mee op maandagochtend

Driedubbel episch gefaal Veolia