abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_70540642
quote:
Op vrijdag 26 juni 2009 20:08 schreef LXIV het volgende:
is Afrika niet zelf groot genoeg voor een ENORME interne markt? Moet alles van landbouw komen? olie, diamanten, ijzererts etc??
Handel met Azie? Zuid-Amerika? etc.....
pi_70540869
quote:
Op woensdag 1 juli 2009 09:20 schreef Zith het volgende:

Je kan de mensen in de ziekenhuizen nog zo goed trainen, als niemand van de arme bevolking hen kan betalen (ik neem aan dat ze geen blijvende geldstroom kregen nadat deze trainers/medici weer naar Denemarken vertrokken) dan kan zo'n ziekenhuis gewoon niet bestaan.
OK. maar die Congolese regering gaf zelf toestemming aan Denemarken om dat projekt op te zetten. Ze kunnen die verantwoordelijkheid overnemen en doorzetten.
Zeg dan gewoon, nee willen we niet want we weten hoe onze moraal is, je bent dan in ieder geval tenminste eerlijk

Maar ik denk dat afrikaanse moraliteit, zie mijn eerder posting, in ieder projekt, welke dan ook, de doorslag geeft..
nothing will change without a rebel
  † In Memoriam † woensdag 1 juli 2009 @ 11:26:39 #243
230491 Zith
pls tip
pi_70540946
quote:
Op woensdag 1 juli 2009 11:17 schreef Den_Haag het volgende:

[..]

is Afrika niet zelf groot genoeg voor een ENORME interne markt?
Er mist teveel infrastructuur om het echt efficient te maken. Je doperwten op een schip van Mombasa naar Rotterdam sturen in een gekoelde container is een stuk makkelijker en goedkoper dan het in tergende hitte in vrachtwagens naar Benin te sturen
quote:
Moet alles van landbouw komen?
Volgens de algemene regels van de economie wel ja. In Europa kon men ook pas en-masse naar de stad vertrekken toen men speciale landbouw machines begon te maken. En zolang en voedseltekort is heeft men in die delen wat minder behoefte aan consultants en ondernemingsrechtadvocaten. Olie en diamanten zijn snel geld - en worden ook verhandeld als het land het heeft hoor...
quote:
Handel met Azie? Zuid-Amerika? etc.....
Gebeurt ook volop hoor, China is erg actief aan het handelen met Afrika.

I am a Chinese college students, I have a loving father, but I can not help him, he needs to do heart bypass surgery, I can not help him, because the cost of 100,000 or so needed, please help me, lifelong You pray Thank you!
  woensdag 1 juli 2009 @ 11:31:53 #244
78780 deedeetee
rustig doorgaan met ademhalen
pi_70541112
quote:
Op woensdag 1 juli 2009 11:04 schreef Zith het volgende:
Waar is m'n post nou weer naartoe Nogmaals dan:
[..]

Tja, dat klinkt wel mooi hoor 'we zijn allebei een beetje fout', maar ik zie 53 landen, meer dan 1000 ethniciteiten, en jij ziet 'De Afrikaan'. Ik ben ook niet 'voor Afrika', of ben je dat automatisch als je geen uitspraken doet als 'De Afrikaan is lui, moordens en graaiend'?

Mijn post was ook vooral om wat dingen recht te zetten, foute aannames die je gebruikt(e) om tot je ongenuanceerde conclusie te komen. Ik doe geen uitspraken over waar het geld naartoe moet (micro-krediet, scholen, waterputten, dictators, m'n eigen portomonnee) maar vertel gewoon hoe de situatie is, welke factoren Afrika helpen, en welke het tegenwerken. Ik zie mezelf niet als geschoold genoeg om zeker te zeggen welke manier van ontwikkeling(shulp) het beste is, maar weet wel genoeg erover om Afrika als continent te zien en niet als eenheidsgroep. En dat heeft echt niets met voor en tegen te maken.
Ha daar issie dan

Ik kan niet ontkennen dat er best nogal wat onderlinge verschillen zijn tussen de stammen en de landen en begin me een beetje te schamen over mijn vooringenomenheid mbt het geven van een microkrediet aan iemand daar.
De volgende keer kijk ik ook 's in Afrika rond.

Je hoort natuurlijk ook het meest over de brandhaarden en over de wantoestanden/moordpartijen daar. Over de hardwerkende vrouw die haar best doet om haar kinderen een beter leven te geven hoor je meestal weinig. En wat de mannen daar betreft...... ach ik ben óók vooringenomen waar het mannen betreft. Er zullen dus ook wel fatsoenlijke hardwerkende tussen zitten die niet alles verbrassen aan hun pleziertjes, maar ook zélf hun kinderen te eten geven.

[ Bericht 0% gewijzigd door deedeetee op 01-07-2009 11:58:51 ]
Ga fietsen jij !! ikke niet hoor..
pi_70541351
China heeft geen koloniale verleden zoals het Westen en wordt alom geaccepteerd in Afrika. Gezien de stormachtige groei van China verbaast het me niets dat de Chinezen veel handel drijven.
Bendk: [url=http://forum.fok.nl/topic/1308080/7/25#70351740]
Iedereen die een hybride rijdt behoort tot de domme mensengroep...immers: waar komt de electriciteit vandaan, juist ja van centrales die massaal een enorme uitstoot hebben....
  woensdag 1 juli 2009 @ 11:53:11 #246
29444 RemcoDelft
4 8 15 16 23 42
pi_70541861
quote:
Op woensdag 1 juli 2009 11:17 schreef Den_Haag het volgende:

[..]

is Afrika niet zelf groot genoeg voor een ENORME interne markt?
Ja, maar die wordt verziekt door het gratis verstrekken van goederen door het rijke Westen...
censuur :O
pi_70544589
quote:
Op woensdag 1 juli 2009 11:53 schreef RemcoDelft het volgende:

Ja, maar die wordt verziekt door het gratis verstrekken van goederen door het rijke Westen...
Denk dat jij de hulp van het Westen sterk overschat. Overigens zijn de Afrikaanse landen veel meer geholpen door afschaffing van import heffingen.
Iedereen die een hybride rijdt behoort tot de domme mensengroep...immers: waar komt de electriciteit vandaan, juist ja van centrales die massaal een enorme uitstoot hebben....
pi_70544646
quote:
Op dinsdag 30 juni 2009 07:13 schreef kdijkstra het volgende:

[..]

Waar zet ik neer dat alle hulp ook helpt?

Ik ken wel degelijk hulporganisaties (non-profit) die uitstekend werk doen in Afrika. Die blijvend een verbetering voor de lokale bevolking hebben bewerkstelligd.

En ja, Europa heeft een morele plicht om te helpen. Als Nederland de inkomsten van slavenhandel eens zou gaan berekenen en dat vermenigvuldigd met de rente dan denk ik dat de huidige hulp in het niets valt met het geld wat we destijds aan verdient hebben. Zo zijn er wel meer landen.
Daar hebben die afrikanen ook dik aan verdiend, die slavernij. Voor 1870 hadden we nog geen controle over het afrikaanse continent. Hoe zijn we dan aan die slaven gekomen? Die werden door de afrikanen aan de blanken verkocht. Slavernij is dus geen argument in deze discussie
"De wetende is karig met zijn woorden; de woordenrijke is onwetend."
Lao-Tse
PSN(ps3): Appelknaller
  † In Memoriam † woensdag 1 juli 2009 @ 13:28:00 #249
230491 Zith
pls tip
pi_70544965
quote:
Op woensdag 1 juli 2009 13:19 schreef Appelknaller het volgende:

[..]

Daar hebben die afrikanen ook dik aan verdiend
Inderdaad, als ze al die kralen en spiegels op de bank hadden gezet en nu laten verzilveren waren ze de meeste kralen evaaa'
I am a Chinese college students, I have a loving father, but I can not help him, he needs to do heart bypass surgery, I can not help him, because the cost of 100,000 or so needed, please help me, lifelong You pray Thank you!
pi_70545196
Alles heeft met handel te maken, let bijvoorbeeld op het verschil tussen Noord-Afrika en sub-sahara Afrika. Allen gekoloniseerd, maar Noord-Afrika heeft de handel met de voormalige kolonisators hoog in het vaandel staan. Daarnaast zie ik liever investeringen van grotere bedrijven in Afrika, dat zet veel meer zoden aan de dijk dan ontwikkelingshulp.
pi_70545723
quote:
Op woensdag 1 juli 2009 13:28 schreef Zith het volgende:

[..]

Inderdaad, als ze al die kralen en spiegels op de bank hadden gezet en nu laten verzilveren waren ze de meeste kralen evaaa'
Daar had ik niet aan gedacht
"De wetende is karig met zijn woorden; de woordenrijke is onwetend."
Lao-Tse
PSN(ps3): Appelknaller
  † In Memoriam † woensdag 1 juli 2009 @ 15:01:49 #252
230491 Zith
pls tip
pi_70547908
quote:
Op woensdag 1 juli 2009 13:34 schreef Mutant01 het volgende:
Alles heeft met handel te maken, let bijvoorbeeld op het verschil tussen Noord-Afrika en sub-sahara Afrika. Allen gekoloniseerd, maar Noord-Afrika heeft de handel met de voormalige kolonisators hoog in het vaandel staan. Daarnaast zie ik liever investeringen van grotere bedrijven in Afrika, dat zet veel meer zoden aan de dijk dan ontwikkelingshulp.
Ik ben het met je eens dat handel een enorme factor is, Jared Diamond geeft in Gems, Germs and Steel verschillende oorzaken aan waarom sub-sahara zich minder kon ontwikkelen (en dus niet zulke goede handelsposities/geesten kreeg als bijv. de arabieren). Dat gaat veel verder dan cultuur of genen (wat velen blijkbaar denken).
pi_70567001
quote:
Op woensdag 1 juli 2009 11:53 schreef RemcoDelft het volgende:

[..]

Er gaat meer waarde van Afrika naar het Westen dan andersom.
En die gratis goederen bestaan voor een deel gewoon uit (giftig) afval of uit voedsel dat in het Westen als onverkoopbaar wordt beschouwd.
Onderschat nooit de kracht van domme mensen in grote groepen!
Der Irrsinn ist bei Einzelnen etwas Seltenes - aber bei Gruppen, Parteien, Völkern, Zeiten die Regel. (Friedrich Nietzsche)
pi_70567029
@Zith, kdijkstra en deedeetee: goed gesprek hebben jullie gevoerd. Was leuk om te lezen.
Onderschat nooit de kracht van domme mensen in grote groepen!
Der Irrsinn ist bei Einzelnen etwas Seltenes - aber bei Gruppen, Parteien, Völkern, Zeiten die Regel. (Friedrich Nietzsche)
pi_70569789
quote:
Op woensdag 1 juli 2009 13:19 schreef Appelknaller het volgende:

Daar hebben die afrikanen ook dik aan verdiend, die slavernij. Voor 1870 hadden we nog geen controle over het afrikaanse continent. Hoe zijn we dan aan die slaven gekomen? Die werden door de afrikanen aan de blanken verkocht. Slavernij is dus geen argument in deze discussie
Ach ik meen dat de persoon die een huurmoordenaar inschakeld of aanzet tot mensenhandel ook schuldig is en niet alleen de huurmoordenaar/mensenhandelaar. We praten nu niet over 1 persoon maar over miljoenen.

Bij Tutsi's en Hutu's was er geen spraken van slavenhandel maar veel meer een handel in grondstoffen.
pi_70893999
Obama: Afrika zelf verantwoordelijk

ACCRA - Afrikaanse landen moeten hun verantwoordelijkheid nemen in het tegengaan van oorlogen, corruptie en ziektes. Tegenover westerse hulp moet verantwoord bestuur staan. Dat zei de Amerikaanse president Barack Obama zaterdag in een toespraak voor het Ghanese parlemen

„Ontwikkeling is afhankelijk van verantwoord bestuur”, aldus Obama. „Dit ingrediënt wordt op veel te veel plaatsen al veel te lang gemist. Het is de verandering die nodig is om het Afrikaanse potentieel te kunnen benutten. En het is een verantwoordelijkheid die alleen de Afrikanen zelf kunnen nemen.”

Obama maakte bekend dat hij de hoeveelheid hulpgelden aan Afrika wil doen toenemen. De Afrikaanse landen moeten dan zelf ook hun best doen, vindt Obama. „Er is geen land dat rijkdom kan creëren als de leiders de economie misbruiken om zichzelf te verrijken. En er is geen bedrijf dat wil investeren in een land waar de overheid 20 procent van de winst opstrijkt.

In de speech benadrukte Obama nogmaals dat hij Afrika ziet als „een fundamenteel deel van de wereld”. Hij zei dat eerder op de dag ook na zijn gesprek met de Ghanese president John Atta Mills. „Als er genocide plaatsvindt in Darfur of terrorisme in Somalië, dan zijn dat niet simpelweg Afrikaanse problemen. Het zijn uitdagingen voor de veiligheid van de wereld, en ze hebben een globale reactie nodig”, aldus Obama tegen het parlement.
  zondag 26 juli 2009 @ 06:07:52 #257
21350 breaky
Harder praten a.u.b
pi_71333009
Ik denk dat het bij de machthebbers van Afrika moet beginnen. Zij moeten moderne belastingselses invoeren en proberen de corruptie te verminderen. Laat dan die investeringen vanuit China en India maar komen. Mischien is het niet altijd etisch verantwoord maar het brengt brood op de plank. Met het geld wat daarmee verdiend moet de infrastructuur en onderwijs verbeterd gaan worden. etc etc.

Uiteindelijk kan dit natuurlijk alleen in een land gebeuren zonder conflicten. Het is jammer dat door de destijds grove Europese indeling veel verschillende volkeren zijn opgesplitst. Nu is deze situatie moeilijk terug te draaien dus men kan hier niet bij stilstaan en moet men vooruit.

Ook zal de ethiek langzaam weer toenemen. En kijk eens naar de grote investeerder zelf...China....ook dat is nog een land met een hele grote, arme bevolking waardoor China ontzettend goedkoop kan produceren. Maar het zal veranderen door dat de welvaart toeneemd.

Ontwikkelings hulp kan bijdragen aan het algemene kennis niveau. Dat en ook niet meer zal het moeten zijn. Verder zal Europa toch moeten gaan investeren op een eerlijke manier.
Modus Vivendi!
Beetje aan het werk @ Lao P.D.R.
Soda water en Earl Grey :-)
  zondag 26 juli 2009 @ 09:18:23 #258
29444 RemcoDelft
4 8 15 16 23 42
pi_71333363
quote:
Op donderdag 2 juli 2009 00:10 schreef Kees22 het volgende:

[..]

Er gaat meer waarde van Afrika naar het Westen dan andersom.
En die gratis goederen bestaan voor een deel gewoon uit (giftig) afval of uit voedsel dat in het Westen als onverkoopbaar wordt beschouwd.
Onzin! Qua 'waarde' gaat er echt meer die kant op, anders zouden ze daar wel rijk zijn.
En als je iets zou weten van EU-regels wat betreft afval naar Afrika, zou je dit niet zeggen.... Vanuit Nederland mag een goede auto met lekke band niet eens verscheept worden, omdat het dan afval heet en verboden is om die kant op te sturen.
censuur :O
pi_71333445
quote:
Op zondag 26 juli 2009 06:07 schreef breaky het volgende:
Ik denk dat het bij de machthebbers van Afrika moet beginnen. Zij moeten moderne belastingselses invoeren en proberen de corruptie te verminderen. Laat dan die investeringen vanuit China en India maar komen. Mischien is het niet altijd etisch verantwoord maar het brengt brood op de plank. Met het geld wat daarmee verdiend moet de infrastructuur en onderwijs verbeterd gaan worden. etc etc.

Uiteindelijk kan dit natuurlijk alleen in een land gebeuren zonder conflicten. Het is jammer dat door de destijds grove Europese indeling veel verschillende volkeren zijn opgesplitst. Nu is deze situatie moeilijk terug te draaien dus men kan hier niet bij stilstaan en moet men vooruit.

Ook zal de ethiek langzaam weer toenemen. En kijk eens naar de grote investeerder zelf...China....ook dat is nog een land met een hele grote, arme bevolking waardoor China ontzettend goedkoop kan produceren. Maar het zal veranderen door dat de welvaart toeneemd.

Ontwikkelings hulp kan bijdragen aan het algemene kennis niveau. Dat en ook niet meer zal het moeten zijn. Verder zal Europa toch moeten gaan investeren op een eerlijke manier.
Dat zal niet meevallen, Maxime Verhagen en de zijnen openen nog regelmatig nieuwe nederlandse filialen, zijn laatste aanwinst: Ghana...

En zolang er nog opperhoofden Boemboem bestaan die zijn chiq-uita ter beschikking stelt voor goede doelen en innige en innemende vriendschappen, dan zal de bijdrage van de heren ook stijgen....

pi_71333451
Beter om direct in lokale ondernemers te investeren, via bijvoorbeeld www.kiva.org .
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')