is Afrika niet zelf groot genoeg voor een ENORME interne markt? Moet alles van landbouw komen? olie, diamanten, ijzererts etc??quote:Op vrijdag 26 juni 2009 20:08 schreef LXIV het volgende:
OK. maar die Congolese regering gaf zelf toestemming aan Denemarken om dat projekt op te zetten. Ze kunnen die verantwoordelijkheid overnemen en doorzetten.quote:Op woensdag 1 juli 2009 09:20 schreef Zith het volgende:
Je kan de mensen in de ziekenhuizen nog zo goed trainen, als niemand van de arme bevolking hen kan betalen (ik neem aan dat ze geen blijvende geldstroom kregen nadat deze trainers/medici weer naar Denemarken vertrokken) dan kan zo'n ziekenhuis gewoon niet bestaan.
Er mist teveel infrastructuur om het echt efficient te maken. Je doperwten op een schip van Mombasa naar Rotterdam sturen in een gekoelde container is een stuk makkelijker en goedkoper dan het in tergende hitte in vrachtwagens naar Benin te sturenquote:Op woensdag 1 juli 2009 11:17 schreef Den_Haag het volgende:
[..]
is Afrika niet zelf groot genoeg voor een ENORME interne markt?
Volgens de algemene regels van de economie wel ja. In Europa kon men ook pas en-masse naar de stad vertrekken toen men speciale landbouw machines begon te maken. En zolang en voedseltekort is heeft men in die delen wat minder behoefte aan consultants en ondernemingsrechtadvocaten.quote:Moet alles van landbouw komen?
Gebeurt ook volop hoor, China is erg actief aan het handelen met Afrika.quote:Handel met Azie? Zuid-Amerika? etc.....
Ha daar issie danquote:Op woensdag 1 juli 2009 11:04 schreef Zith het volgende:
Waar is m'n post nou weer naartoeNogmaals dan:
[..]
Tja, dat klinkt wel mooi hoor 'we zijn allebei een beetje fout', maar ik zie 53 landen, meer dan 1000 ethniciteiten, en jij ziet 'De Afrikaan'. Ik ben ook niet 'voor Afrika', of ben je dat automatisch als je geen uitspraken doet als 'De Afrikaan is lui, moordens en graaiend'?
Mijn post was ook vooral om wat dingen recht te zetten, foute aannames die je gebruikt(e) om tot je ongenuanceerde conclusie te komen. Ik doe geen uitspraken over waar het geld naartoe moet (micro-krediet, scholen, waterputten, dictators, m'n eigen portomonnee) maar vertel gewoon hoe de situatie is, welke factoren Afrika helpen, en welke het tegenwerken. Ik zie mezelf niet als geschoold genoeg om zeker te zeggen welke manier van ontwikkeling(shulp) het beste is, maar weet wel genoeg erover om Afrika als continent te zien en niet als eenheidsgroep. En dat heeft echt niets met voor en tegen te maken.
Ja, maar die wordt verziekt door het gratis verstrekken van goederen door het rijke Westen...quote:Op woensdag 1 juli 2009 11:17 schreef Den_Haag het volgende:
[..]
is Afrika niet zelf groot genoeg voor een ENORME interne markt?
Denk dat jij de hulp van het Westen sterk overschat. Overigens zijn de Afrikaanse landen veel meer geholpen door afschaffing van import heffingen.quote:Op woensdag 1 juli 2009 11:53 schreef RemcoDelft het volgende:
Ja, maar die wordt verziekt door het gratis verstrekken van goederen door het rijke Westen...
Daar hebben die afrikanen ook dik aan verdiend, die slavernij. Voor 1870 hadden we nog geen controle over het afrikaanse continent. Hoe zijn we dan aan die slaven gekomen? Die werden door de afrikanen aan de blanken verkocht. Slavernij is dus geen argument in deze discussiequote:Op dinsdag 30 juni 2009 07:13 schreef kdijkstra het volgende:
[..]
Waar zet ik neer dat alle hulp ook helpt?
Ik ken wel degelijk hulporganisaties (non-profit) die uitstekend werk doen in Afrika. Die blijvend een verbetering voor de lokale bevolking hebben bewerkstelligd.
En ja, Europa heeft een morele plicht om te helpen. Als Nederland de inkomsten van slavenhandel eens zou gaan berekenen en dat vermenigvuldigd met de rente dan denk ik dat de huidige hulp in het niets valt met het geld wat we destijds aan verdient hebben. Zo zijn er wel meer landen.
Inderdaad, als ze al die kralen en spiegels op de bank hadden gezet en nu laten verzilveren waren ze de meeste kralen evaaa'quote:Op woensdag 1 juli 2009 13:19 schreef Appelknaller het volgende:
[..]
Daar hebben die afrikanen ook dik aan verdiend
Daar had ik niet aan gedachtquote:Op woensdag 1 juli 2009 13:28 schreef Zith het volgende:
[..]
Inderdaad, als ze al die kralen en spiegels op de bank hadden gezet en nu laten verzilveren waren ze de meeste kralen evaaa'
Ik ben het met je eens dat handel een enorme factor is, Jared Diamond geeft in Gems, Germs and Steel verschillende oorzaken aan waarom sub-sahara zich minder kon ontwikkelen (en dus niet zulke goede handelsposities/geesten kreeg als bijv. de arabieren). Dat gaat veel verder dan cultuur of genen (wat velen blijkbaar denken).quote:Op woensdag 1 juli 2009 13:34 schreef Mutant01 het volgende:
Alles heeft met handel te maken, let bijvoorbeeld op het verschil tussen Noord-Afrika en sub-sahara Afrika. Allen gekoloniseerd, maar Noord-Afrika heeft de handel met de voormalige kolonisators hoog in het vaandel staan. Daarnaast zie ik liever investeringen van grotere bedrijven in Afrika, dat zet veel meer zoden aan de dijk dan ontwikkelingshulp.
Er gaat meer waarde van Afrika naar het Westen dan andersom.quote:Op woensdag 1 juli 2009 11:53 schreef RemcoDelft het volgende:
[..]
Ja, maar die wordt verziekt door het gratis verstrekken van goederen door het rijke Westen...
Ach ik meen dat de persoon die een huurmoordenaar inschakeld of aanzet tot mensenhandel ook schuldig is en niet alleen de huurmoordenaar/mensenhandelaar. We praten nu niet over 1 persoon maar over miljoenen.quote:Op woensdag 1 juli 2009 13:19 schreef Appelknaller het volgende:
Daar hebben die afrikanen ook dik aan verdiend, die slavernij. Voor 1870 hadden we nog geen controle over het afrikaanse continent. Hoe zijn we dan aan die slaven gekomen? Die werden door de afrikanen aan de blanken verkocht. Slavernij is dus geen argument in deze discussie
Onzin! Qua 'waarde' gaat er echt meer die kant op, anders zouden ze daar wel rijk zijn.quote:Op donderdag 2 juli 2009 00:10 schreef Kees22 het volgende:
[..]
Er gaat meer waarde van Afrika naar het Westen dan andersom.
En die gratis goederen bestaan voor een deel gewoon uit (giftig) afval of uit voedsel dat in het Westen als onverkoopbaar wordt beschouwd.
Dat zal niet meevallen, Maxime Verhagen en de zijnen openen nog regelmatig nieuwe nederlandse filialen, zijn laatste aanwinst: Ghana...quote:Op zondag 26 juli 2009 06:07 schreef breaky het volgende:
Ik denk dat het bij de machthebbers van Afrika moet beginnen. Zij moeten moderne belastingselses invoeren en proberen de corruptie te verminderen. Laat dan die investeringen vanuit China en India maar komen. Mischien is het niet altijd etisch verantwoord maar het brengt brood op de plank. Met het geld wat daarmee verdiend moet de infrastructuur en onderwijs verbeterd gaan worden. etc etc.
Uiteindelijk kan dit natuurlijk alleen in een land gebeuren zonder conflicten. Het is jammer dat door de destijds grove Europese indeling veel verschillende volkeren zijn opgesplitst. Nu is deze situatie moeilijk terug te draaien dus men kan hier niet bij stilstaan en moet men vooruit.
Ook zal de ethiek langzaam weer toenemen. En kijk eens naar de grote investeerder zelf...China....ook dat is nog een land met een hele grote, arme bevolking waardoor China ontzettend goedkoop kan produceren. Maar het zal veranderen door dat de welvaart toeneemd.
Ontwikkelings hulp kan bijdragen aan het algemene kennis niveau. Dat en ook niet meer zal het moeten zijn. Verder zal Europa toch moeten gaan investeren op een eerlijke manier.
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |