abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  woensdag 1 juli 2009 @ 08:32:44 #226
78780 deedeetee
rustig doorgaan met ademhalen
pi_70536751
De hutu's en de tutsi's moeten zelf leren dat oorlog geen goed idee is en dat ze ook op een noemale manier met elkaar om kunnen gaan. Dwang vanuit Europa zal hun haat echt niet wegnemen.

Mensen als slaven verkopen omdat je dat kunt is bepaald geen geweldig excuus om het dan ook maar te doen. Overgens voor het westen daar slaven kwam kopen was er al een levendige handel in slaven met de handel arabieren hoor.

Ik vind het nogal kortzichtig om het westen de schuld te geven van het feit dat de mensen in Afrika primitief, asociaal en geweldadig gedrag vertonen.

Het helpt natuurlijk ook niet mee dat ze ook nog eens met de invloed van de islam te maken hebben, daar krijg je ook vrede door. Maar óók daar zijn ze zelf bij. Europa is tenslotte ook niet gezwicht voor de islam.

Volgens mij zou het veel beter zijn om ze het lekker zelf uit te laten zoeken. Zo hebben wij het tenslotte vroeger óók moeten leren.

Dat de mensen in Zimbabwe Mugabe zijn gang laten gaan illustreert nu net mooi wat ik betoog : die mensen maken er zelf een puinhoop van en gaan mee in mistanden als ze denken er zelf op dát moment beter van te worden.

Kortom : Afrika kan zich wel proberen te verschuilen achter de smoes dat Europa in hun continent een hoop narigheid heeft veroorzaakt. Maakt als ze slim genoeg zijn om dit feit te constateren dan horen ze óók verstandig genoeg te zijn om op te houden met luieren, graaien en moorden en zelf een een begin te maken met de opbouw van hun continent.

Hoe spijtig ik het ook vind voor de goeden onder hen : van mijn geld gaat er nog geen dubbeltje naar Afrika als ik het kan voorkomen. Er zijn genoeg andere volkeren die wel hard werken aan een goede toekomst !
Ga fietsen jij !! ikke niet hoor..
pi_70536928
We hebben het steeds over europa en afrika. Maar wat is dan de bijdrage van andere landen, bv Iran Irak Israel, Peru, Brazilie en ga zo maar door.

Voor zover ik kan nagaan doen behalve de usa en europa, de andere landen in de wereld verder niets of nauwelijks wat.

Als dat inderdaad een dominerende houding is in deze, wat is dan hun beweegreden daarvoor ?
nothing will change without a rebel
  † In Memoriam † woensdag 1 juli 2009 @ 09:20:16 #228
230491 Zith
pls tip
pi_70537479
quote:
Op woensdag 1 juli 2009 07:24 schreef bendk het volgende:

[..]

Deze kan ik niet plaatsen
Je kan de mensen in de ziekenhuizen nog zo goed trainen, als niemand van de arme bevolking hen kan betalen (ik neem aan dat ze geen blijvende geldstroom kregen nadat deze trainers/medici weer naar Denemarken vertrokken) dan kan zo'n ziekenhuis gewoon niet bestaan.
quote:
Op woensdag 1 juli 2009 08:32 schreef deedeetee het volgende:
De hutu's en de tutsi's moeten zelf leren dat oorlog geen goed idee is en dat ze ook op een noemale manier met elkaar om kunnen gaan. Dwang vanuit Europa zal hun haat echt niet wegnemen.

Mensen als slaven verkopen omdat je dat kunt is bepaald geen geweldig excuus om het dan ook maar te doen. Overgens voor het westen daar slaven kwam kopen was er al een levendige handel in slaven met de handel arabieren hoor.

Ik vind het nogal kortzichtig om het westen de schuld te geven van het feit dat de mensen in Afrika primitief, asociaal en geweldadig gedrag vertonen.

Het helpt natuurlijk ook niet mee dat ze ook nog eens met de invloed van de islam te maken hebben, daar krijg je ook vrede door. Maar óók daar zijn ze zelf bij. Europa is tenslotte ook niet gezwicht voor de islam.

Volgens mij zou het veel beter zijn om ze het lekker zelf uit te laten zoeken. Zo hebben wij het tenslotte vroeger óók moeten leren.

Dat de mensen in Zimbabwe Mugabe zijn gang laten gaan illustreert nu net mooi wat ik betoog : die mensen maken er zelf een puinhoop van en gaan mee in mistanden als ze denken er zelf op dát moment beter van te worden.

Kortom : Afrika kan zich wel proberen te verschuilen achter de smoes dat Europa in hun continent een hoop narigheid heeft veroorzaakt. Maakt als ze slim genoeg zijn om dit feit te constateren dan horen ze óók verstandig genoeg te zijn om op te houden met luieren, graaien en moorden en zelf een een begin te maken met de opbouw van hun continent.

Hoe spijtig ik het ook vind voor de goeden onder hen : van mijn geld gaat er nog geen dubbeltje naar Afrika als ik het kan voorkomen. Er zijn genoeg andere volkeren die wel hard werken aan een goede toekomst !
Jezus, wat een aannemeningen en onzin... Lees eens een normaal boek erover, of ga er naartoe...
I am a Chinese college students, I have a loving father, but I can not help him, he needs to do heart bypass surgery, I can not help him, because the cost of 100,000 or so needed, please help me, lifelong You pray Thank you!
  woensdag 1 juli 2009 @ 09:22:54 #229
78780 deedeetee
pi_70537519
quote:
Op woensdag 1 juli 2009 09:20 schreef Zith het volgende:

[..]

Je kan de mensen in de ziekenhuizen nog zo goed trainen, als niemand van de arme bevolking hen kan betalen (ik neem aan dat ze geen blijvende geldstroom kregen nadat deze trainers/medici weer naar Denemarken vertrokken) dan kan zo'n ziekenhuis gewoon niet bestaan.
[..]

Jezus, wat een aannemeningen en onzin... Lees eens een normaal boek erover, of ga er naartoe...
Zat gelezen en mijn zus heeft een jaar in Afrika gewoond
  † In Memoriam † woensdag 1 juli 2009 @ 09:23:34 #230
230491 Zith
pls tip
pi_70537530
quote:
Op woensdag 1 juli 2009 08:44 schreef bendk het volgende:
We hebben het steeds over europa en afrika. Maar wat is dan de bijdrage van andere landen, bv Iran Irak Israel, Peru, Brazilie en ga zo maar door.

Voor zover ik kan nagaan doen behalve de usa en europa, de andere landen in de wereld verder niets of nauwelijks wat.

Als dat inderdaad een dominerende houding is in deze, wat is dan hun beweegreden daarvoor ?
Joh, andere landen, oa China zijn bezig Afrika op te kopen, dat gaat samen en onvoorstelbare investeringen. Hele snelwegen worden er uit de grond gestampt (heerlijk rijden ook nog )
I am a Chinese college students, I have a loving father, but I can not help him, he needs to do heart bypass surgery, I can not help him, because the cost of 100,000 or so needed, please help me, lifelong You pray Thank you!
  † In Memoriam † woensdag 1 juli 2009 @ 09:24:43 #231
230491 Zith
pls tip
pi_70537558
quote:
Op woensdag 1 juli 2009 09:22 schreef deedeetee het volgende:

[..]

Zat gelezen en mijn zus heeft een jaar in Afrika gewoond
Nou, dan snap ik je onzin niet (10 jaar gewoond in verschillende afrikaanse landen en heb minors over rural development gevolgd). Ik zal je post eens filteren.
quote:
Ten eerste is het de schuld geweest van europa (belgie) dat deze groepen naast elkaar moesten wonen, en dat de ene groep zonder reden een superieure positie boven de ander kreeg. Ik weet niet waarom je denkt dat alleen door gecontinueerde dwang vanuit Europa het nu rustig is?
quote:
En begrijp je dat 'de Afrikaan' niet 1 persoon is? Wat afrikaan x deed in 1350 heeft niets te maken met wat afrikaan y wilde. Zelfde geld voor Europeanen trouwens, ik neem aan dat jij je niet schuldig voelt over de slavernij? Dan kan je met dezelfde logica niet de Afrikanen zelf de schuld geven.
quote:
'De Afrikaan' vertoont helemaal geen primitief, asociaal en geweldadig gedrag in afrika (er eens langsgaan helpt erg tegen die vooroordelen). Er is meer criminaliteit, en veel mensen leven onder primitievere omstandigheden (beide hebben te maken met scholing en armoede, iets waar 'de Afrikaan' als continentale-groep niets aan kan doen). Maar goed, ik ben het met je eens dat men het Europa van nu niet meer de schuld kan geven voor wat er 400 jaar geleden gebeurde. Echter doet Europa op het moment nog genoeg dingen die de Economie in Afrikaanse landen niet helpen (protectionisme, voedsel onder marktprijs in afrika dumpen, subsidies, etc), afin.
quote:
Ik zou (uit m'n hoofd) zeggen dat iets minder dan de helft van de Afrikaanse landen Islamitisch is, de Christelijke landen doen het niet veel beter (ook al zitten deze op meer vruchtbaar gebied), zie bijv. Congo waar al 3 miljoen mensen zijn gedood de laatste decennia tijdens de burgeroorlog, of Rwanda, beide Christelijk. Het ligt dus meer aan de politiek en geschiedenis (Europa van vroeger die strategisch besluit dat volk 1 meer macht krijgt dan volk 2 om zo zelf buiten schot te blijven) dan aan religie.

En 'de Afrikaan' kiest niet voor z'n land welke religie de ouders/meerderheid/overheid moeten hebben bij geboorte hoor, vreemd dat je hem daarvan de schuld geeft.
quote:
Prima, als we dan ook onze negatieve invloeden wegnemen (die protectionisme en voedseldumps bijv.)... Maar anderzijds zoals maartena al heeft uitgelegd: Europa heeft Afrikaanse goederen/voedsel nodig - als wij al het contact verbreken komt China er wel tussen om het gat op te vangen en is Europa de spreekwoordelijke lul (China die nu al bezig is hevig te investeren in Afrikaanse landen).
quote:
Welke mensen laten Mugabe z'n gang gaan? De man fraudeert, slaat tegenstanders en tegenstemmers in elkaar of laat ze verdwijnen. Verder heeft deze man zeker wel wat aanhangers, echter in hoeverre kun je van een boer op het platteland (zonder internet, telefoon, auto, tv, boeken, krant) zeggen dat hij schuldig is van het aanhangen van een man die eens om het jaar langskomt en allemaal mooie dingen belooft?
quote:
Kortom : Afrika kan zich wel proberen te verschuilen achter de smoes dat Europa in hun continent een hoop narigheid heeft veroorzaakt. Maakt als ze slim genoeg zijn om dit feit te constateren dan horen ze óók verstandig genoeg te zijn om op te houden met luieren, graaien en moorden en zelf een een begin te maken met deopbouw van hun continent.
Kortom: Afrika bestaat uit 53 landen, meer dan 1000 ethniciteiten en talen en kan niet als een eenheid gezien worden. Er is dus geen 'ze', ook de gedachte dat het enige wat men daar doet 'luieren, graaien en moorden' is, is echt te idioot voor woorden. De meesten daar werken veel meer uren dan wij, veel zwaarder werk, onder veel slechtere condities, voor veel, veel minder geld. Ik zou je nog heel wat meer kunnen uitleggen over de invloed van de slechte eigendomsrechten, of politiek, of gewoon anything... maar dat heeft denk ik geen nut, snuif eens wat west-afrikaanse cultuur op, heerlijk.
quote:
tja, wat kan ik hierop zeggen

[ Bericht 40% gewijzigd door Zith op 01-07-2009 10:03:51 ]
  woensdag 1 juli 2009 @ 10:03:11 #232
29444 RemcoDelft
4 8 15 16 23 42
pi_70538539
quote:
Op woensdag 1 juli 2009 09:24 schreef Zith het volgende:

[..]

Nou, dan snap ik je onzin niet (10 jaar gewoond in verschillende landen en heb minors over rural development gevolgd). Ik zal je post eens filteren.
Zie mijn eerdere post: alle opleidingen hier gericht op "development theories" zijn vanuit de linkse beleidshoek gemaakt. En dat heeft wel aangetoond dat het niet werkt. M.a.w. je minors zijn waardeloos
censuur :O
pi_70538545
quote:
Zolang er geen alternatief is voor oorlog voeren zal het wel blijven doorgaan. Echt oorlog is het niet. Meer wraak acties waarbij de ene groep bij de ander komt huishouden. Voor de rest stap je gemakshalve over 1 klein detail. Europa heeft dat vuurtje aangewakkerd.

Dus gaarne graag antwoord op de volgende vragen (ja of nee).

1) Is Europa de aanstichter tussen de strijd Hutu's en Tutsi's door de Tutsi's de ruling class te maken?
[Internationaal (ook Europese landen) erkend dat Europa de aanstichter is]

2) Mag de aanstichter van een conflict/brand vrij uit gaan?

Het is een feit dat de brand nooit is gedoofd. Door de bovenstaande 2 vragen te beantwoorden komt de schuldvraag wat betreft de Tutsi's en Hutu's ook vanzelf naar boven.

Mocht vraag 1 nee zijn dan geen grote mond over de ontkenning van volkerenmoord door de Turken. Of mensen die de Haulocaust negeren. Ik denk dat de strijd tussen de Hutu's en Tutsi's aanzienlijk bloederiger en meer doden kent dan de aantal Joden die vermoord zijn in de Tweede Wereld Oorlog.

Haat wegnemen kan wel maar is een lang proces. Ik denk aan vormalig Joegoslavie waar Europa ook met ingrijpen de bevolkingsgroepen uit elkaar hebben gehaald. Zonder die ingrijpen was daar waarschijnlijk nog strijd.
quote:
Nogmaals schaalgrootte.

Geaccepteerd aantal van 15 miljoen slaven zijn verscheept naar Amerika. Daarvan hebben 10-20% het niet overleefd.
quote:
Ik vind het erg kortzichtig om te doen alsof Europa onschuldig is. Zoiets als een pyromaan die heel Nederland in brand heeft gezet en vervolgens straffeloos kan wegkomen.
quote:
Ten zuiden van de Sahara zijn er betrekkelijk weinig Moslims. Geen idee waar je deze illusie vandaan haalt maar geeft al aan dat je betrekkelijk weinig van Afrika af weet. Verder is Islam niet geweldadig. Het zijn altijd de mensen die geweldadig zijn en ik zie geen verschil tussen een Christelijk, Islamitisch of Joodse terrorist.
quote:
Alles hangt van indoctrinatie en intimidatie af. Ik meen dat de bevolking in de laatste verkiezing toch duidelijk voor iemand anders heeft gekozen. Denk je nou zelf dat de bevolking achter Mugabe staat?
quote:
Zolang er politiek en maatschappelijk geen rust is zal er nooit echt sprake zijn van opbouw. Europa is voor een groot deel verantwoordelijk voor de onrust.

In landen waar het wel stabiel is (denk dan aan Kenya) gaat het economisch steeds beter.

Year Gross Domestic
1980 74,940
1985 143,715
1990 278,502
1995 614,267
2000 967,838
2005 1,449,408

Bovenstaande cijfers van IMF. Ik denk dat het bovenstaande voor de meeste Afrikaanse landen kan gelden. Zodra er politieke en maatschappelijke stabiliteit is zal het economisch ook beter gaan.
Bendk: [url=http://forum.fok.nl/topic/1308080/7/25#70351740]
Iedereen die een hybride rijdt behoort tot de domme mensengroep...immers: waar komt de electriciteit vandaan, juist ja van centrales die massaal een enorme uitstoot hebben....
  † In Memoriam † woensdag 1 juli 2009 @ 10:09:02 #234
230491 Zith
pls tip
pi_70538682
quote:
Op woensdag 1 juli 2009 10:03 schreef RemcoDelft het volgende:

[..]

Zie mijn eerdere post: alle opleidingen hier gericht op "development theories" zijn vanuit de linkse beleidshoek gemaakt. En dat heeft wel aangetoond dat het niet werkt. M.a.w. je minors zijn waardeloos
Lees anders eens 'The White Man's Burden' (=rechtse insteek), niet alles over economische ontwikkeling hoeft linkse propaganda te zijn, ik zie mezelf trouwens erg rechts in het ontwikkelings gebeuren (rechts als in liberaal en conservatief, niet rechts als in 'wtf afrikanen liggen alleen op hun bank te luieren en KFC te eten, STOPP GELD ZENDENNNN' Niet alles hoeft zo zwart wit te zijn.
  woensdag 1 juli 2009 @ 10:25:04 #235
78780 deedeetee
pi_70539138
@ Zith en kdijkstra :
Dank voor jullie uitgebreide commentaar.
Ik denk dat als het er op aan komt we allemaal vooringenomen zijn. Ikke tegen Afrika en jullie vóór Afrika.
Ik hoop voor de mensen daar dat de waarheid ergens in de buurt van het midden ligt.

Overgens wil ik helemaal niet beweren dat Europa onschuldig is, ik vind alleen dat dat niet gaat helpen om de boel daar nu goed op poten te zetten. Dat moeten de mensen daar zelf gaan doen. En daar zie ik in veel landen bitter weinig van
pi_70539504
quote:
Op woensdag 1 juli 2009 10:25 schreef deedeetee het volgende:
Overgens wil ik helemaal niet beweren dat Europa onschuldig is, ik vind alleen dat dat niet gaat helpen om de boel daar nu goed op poten te zetten. Dat moeten de mensen daar zelf gaan doen. En daar zie ik in veel landen bitter weinig van
Ik vind ook dat de Afrikanen zelf veel moeten doen. Denk alleen dat Europa in de begin fase verplicht is om te helpen. En dan heb ik het niet zo zeer alleen over geld. Ik denk dat in geval van Hutu's en Tutsi's er een vredesmacht moet komen die de partijen uit elkaar houdt en dat voor een hele lange tijd. Eenmaal een opgelegde vrede dan pas beginnen met de opbouw. Zolang het eerste niet gebeurt heeft verder helpen niet zo heel erg veel zin. Dat heeft het verleden al bewezen.

De voorwaarde om economisch vooruit te gaan is politieke en maatschappelijke stabiliteit. Zonder die twee zijn alle beste bedoelingen gedoemd te mislukken.
Iedereen die een hybride rijdt behoort tot de domme mensengroep...immers: waar komt de electriciteit vandaan, juist ja van centrales die massaal een enorme uitstoot hebben....
  † In Memoriam † woensdag 1 juli 2009 @ 10:58:24 #237
230491 Zith
pls tip
pi_70540095

[ Bericht 52% gewijzigd door Zith op 01-07-2009 11:03:27 ]
  † In Memoriam † woensdag 1 juli 2009 @ 11:04:01 #238
230491 Zith
pls tip
pi_70540253
Waar is m'n post nou weer naartoe Nogmaals dan:
quote:
Op woensdag 1 juli 2009 10:25 schreef deedeetee het volgende:
@ Zith en kdijkstra :
Dank voor jullie uitgebreide commentaar.
Ik denk dat als het er op aan komt we allemaal vooringenomen zijn. Ikke tegen Afrika en jullie vóór Afrika.
Tja, dat klinkt wel mooi hoor 'we zijn allebei een beetje fout', maar ik zie 53 landen, meer dan 1000 ethniciteiten, en jij ziet 'De Afrikaan'. Ik ben ook niet 'voor Afrika', of ben je dat automatisch als je geen uitspraken doet als 'De Afrikaan is lui, moordens en graaiend'?

Mijn post was ook vooral om wat dingen recht te zetten, foute aannames die je gebruikt(e) om tot je ongenuanceerde conclusie te komen. Ik doe geen uitspraken over waar het geld naartoe moet (micro-krediet, scholen, waterputten, dictators, m'n eigen portomonnee) maar vertel gewoon hoe de situatie is, welke factoren Afrika helpen, en welke het tegenwerken. Ik zie mezelf niet als geschoold genoeg om zeker te zeggen welke manier van ontwikkeling(shulp) het beste is, maar weet wel genoeg erover om Afrika als continent te zien en niet als eenheidsgroep. En dat heeft echt niets met voor en tegen te maken.

[ Bericht 42% gewijzigd door Zith op 01-07-2009 11:17:22 ]
  woensdag 1 juli 2009 @ 11:11:47 #239
78780 deedeetee
pi_70540497
quote:
Op woensdag 1 juli 2009 11:04 schreef Zith het volgende:
Waar is m'n post nou weer naartoe
die heb je zelf gewijzigd toch
quote:
Bericht 52% gewijzigd door Zith op 01-07-2009 11:03
  † In Memoriam † woensdag 1 juli 2009 @ 11:16:36 #240
230491 Zith
pls tip
pi_70540629
quote:
Op woensdag 1 juli 2009 11:11 schreef deedeetee het volgende:

[..]

die heb je zelf gewijzigd toch
[..]
Ja maar hij verwijderde de hele tekst ipv een kleine verandering Maarja, mijn nieuwe post is als resultaat wat minder geduldig Mijn excuus
pi_70540642
quote:
Op vrijdag 26 juni 2009 20:08 schreef LXIV het volgende:
is Afrika niet zelf groot genoeg voor een ENORME interne markt? Moet alles van landbouw komen? olie, diamanten, ijzererts etc??
Handel met Azie? Zuid-Amerika? etc.....
pi_70540869
quote:
Op woensdag 1 juli 2009 09:20 schreef Zith het volgende:

OK. maar die Congolese regering gaf zelf toestemming aan Denemarken om dat projekt op te zetten. Ze kunnen die verantwoordelijkheid overnemen en doorzetten.
Zeg dan gewoon, nee willen we niet want we weten hoe onze moraal is, je bent dan in ieder geval tenminste eerlijk

Maar ik denk dat afrikaanse moraliteit, zie mijn eerder posting, in ieder projekt, welke dan ook, de doorslag geeft..
nothing will change without a rebel
  † In Memoriam † woensdag 1 juli 2009 @ 11:26:39 #243
230491 Zith
pls tip
pi_70540946
quote:
Op woensdag 1 juli 2009 11:17 schreef Den_Haag het volgende:

[..]

is Afrika niet zelf groot genoeg voor een ENORME interne markt?
Er mist teveel infrastructuur om het echt efficient te maken. Je doperwten op een schip van Mombasa naar Rotterdam sturen in een gekoelde container is een stuk makkelijker en goedkoper dan het in tergende hitte in vrachtwagens naar Benin te sturen
quote:
Moet alles van landbouw komen?
Volgens de algemene regels van de economie wel ja. In Europa kon men ook pas en-masse naar de stad vertrekken toen men speciale landbouw machines begon te maken. En zolang en voedseltekort is heeft men in die delen wat minder behoefte aan consultants en ondernemingsrechtadvocaten. Olie en diamanten zijn snel geld - en worden ook verhandeld als het land het heeft hoor...
quote:
Handel met Azie? Zuid-Amerika? etc.....
Gebeurt ook volop hoor, China is erg actief aan het handelen met Afrika.

woensdag 1 juli 2009 @ 11:31:53 #244
78780 deedeetee
pi_70541112
quote:
Op woensdag 1 juli 2009 11:04 schreef Zith het volgende:
Waar is m'n post nou weer naartoe Nogmaals dan:
[..]

Tja, dat klinkt wel mooi hoor 'we zijn allebei een beetje fout', maar ik zie 53 landen, meer dan 1000 ethniciteiten, en jij ziet 'De Afrikaan'. Ik ben ook niet 'voor Afrika', of ben je dat automatisch als je geen uitspraken doet als 'De Afrikaan is lui, moordens en graaiend'?

Mijn post was ook vooral om wat dingen recht te zetten, foute aannames die je gebruikt(e) om tot je ongenuanceerde conclusie te komen. Ik doe geen uitspraken over waar het geld naartoe moet (micro-krediet, scholen, waterputten, dictators, m'n eigen portomonnee) maar vertel gewoon hoe de situatie is, welke factoren Afrika helpen, en welke het tegenwerken. Ik zie mezelf niet als geschoold genoeg om zeker te zeggen welke manier van ontwikkeling(shulp) het beste is, maar weet wel genoeg erover om Afrika als continent te zien en niet als eenheidsgroep. En dat heeft echt niets met voor en tegen te maken.
Ha daar issie dan

Ik kan niet ontkennen dat er best nogal wat onderlinge verschillen zijn tussen de stammen en de landen en begin me een beetje te schamen over mijn vooringenomenheid mbt het geven van een microkrediet aan iemand daar.
De volgende keer kijk ik ook 's in Afrika rond.

Je hoort natuurlijk ook het meest over de brandhaarden en over de wantoestanden/moordpartijen daar. Over de hardwerkende vrouw die haar best doet om haar kinderen een beter leven te geven hoor je meestal weinig. En wat de mannen daar betreft...... ach ik ben óók vooringenomen waar het mannen betreft. Er zullen dus ook wel fatsoenlijke hardwerkende tussen zitten die niet alles verbrassen aan hun pleziertjes, maar ook zélf hun kinderen te eten geven.

[ Bericht 0% gewijzigd door deedeetee op 01-07-2009 11:58:51 ]
pi_70541351
China heeft geen koloniale verleden zoals het Westen en wordt alom geaccepteerd in Afrika. Gezien de stormachtige groei van China verbaast het me niets dat de Chinezen veel handel drijven.
  woensdag 1 juli 2009 @ 11:53:11 #246
29444 RemcoDelft
4 8 15 16 23 42
pi_70541861
quote:
Op woensdag 1 juli 2009 11:17 schreef Den_Haag het volgende:

[..]

is Afrika niet zelf groot genoeg voor een ENORME interne markt?
Ja, maar die wordt verziekt door het gratis verstrekken van goederen door het rijke Westen...
censuur :O
pi_70544589
quote:
Op woensdag 1 juli 2009 11:53 schreef RemcoDelft het volgende:

Ja, maar die wordt verziekt door het gratis verstrekken van goederen door het rijke Westen...
Denk dat jij de hulp van het Westen sterk overschat. Overigens zijn de Afrikaanse landen veel meer geholpen door afschaffing van import heffingen.
pi_70544646
quote:
Op dinsdag 30 juni 2009 07:13 schreef kdijkstra het volgende:

[..]

Waar zet ik neer dat alle hulp ook helpt?

Ik ken wel degelijk hulporganisaties (non-profit) die uitstekend werk doen in Afrika. Die blijvend een verbetering voor de lokale bevolking hebben bewerkstelligd.

En ja, Europa heeft een morele plicht om te helpen. Als Nederland de inkomsten van slavenhandel eens zou gaan berekenen en dat vermenigvuldigd met de rente dan denk ik dat de huidige hulp in het niets valt met het geld wat we destijds aan verdient hebben. Zo zijn er wel meer landen.
Daar hebben die afrikanen ook dik aan verdiend, die slavernij. Voor 1870 hadden we nog geen controle over het afrikaanse continent. Hoe zijn we dan aan die slaven gekomen? Die werden door de afrikanen aan de blanken verkocht. Slavernij is dus geen argument in deze discussie
"De wetende is karig met zijn woorden; de woordenrijke is onwetend."
Lao-Tse
PSN(ps3): Appelknaller
  † In Memoriam † woensdag 1 juli 2009 @ 13:28:00 #249
230491 Zith
pls tip
pi_70544965
quote:
Op woensdag 1 juli 2009 13:19 schreef Appelknaller het volgende:

[..]

Daar hebben die afrikanen ook dik aan verdiend
Inderdaad, als ze al die kralen en spiegels op de bank hadden gezet en nu laten verzilveren waren ze de meeste kralen evaaa'
pi_70545196
Alles heeft met handel te maken, let bijvoorbeeld op het verschil tussen Noord-Afrika en sub-sahara Afrika. Allen gekoloniseerd, maar Noord-Afrika heeft de handel met de voormalige kolonisators hoog in het vaandel staan. Daarnaast zie ik liever investeringen van grotere bedrijven in Afrika, dat zet veel meer zoden aan de dijk dan ontwikkelingshulp.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')