Ook dat valt wel erg mee, je hoeft als econoom niet veel statistiek te snappen om een goede econoom te zijn en vice versa. Er zijn ook economen die alles via het wiskundige boekje doen. Om de 'oostenrijkse' economen nou als leken neer te zetten om dat ze de meeste processen niet wiskundig onderbouwden wil niet zeggen dat ze er geen jota van begrepen.quote:
Van economen kan ik het niet zeggen. Maar er zijn op mijn eigen vakgebied bij uitstek veel amateurs die overal wat van vinden. Wat je vaak ziet is dat zij toch eigenlijk helemaal niet in de gaten hebben waar het helemaal om draait. Ze hebben hun info zelf verzameld vanuit allerlei bronnen, maar hebben helemaal geen praktijkervaring, ze weten niet wat het werk werkelijk inhoudt, ze praten nooit met andere echte kenners (collega's etc). Ze leven in hun eigen wereldje, weten soms van bepaalde zaken meer dan ik, maar dat zijn dan dingen die volstrekt irrelevant zijn verder.quote:Op dinsdag 23 juni 2009 17:00 schreef sitting_elfling het volgende:
[..]
I second that( al is het meer dat ze het vaak niet met elkaar eens zijn )
Economen werken met theoretische modellen, die in de praktijk in de soep vallen...quote:Op dinsdag 23 juni 2009 17:00 schreef sitting_elfling het volgende:
[..]
I second that( al is het meer dat ze het vaak niet met elkaar eens zijn )
Als econoom moet je wel veel van statistiek snappen als je er veel gebruik van maakt. En dat is nu juist de situatie in heel veel takken van economisch onderzoek en economische theorie. Verder vergroot wiskundig inzicht het analytisch denkvermogen, en daar kun je niet genoeg van hebben in een uiterst complexe omgeving als de economie.quote:Op dinsdag 23 juni 2009 17:06 schreef sitting_elfling het volgende:
Ook dat valt wel erg mee, je hoeft als econoom niet veel statistiek te snappen om een goede econoom te zijn en vice versa. Er zijn ook economen die alles via het wiskundige boekje doen.
De economische wetenschap komt dan ook niet verder dan wat vage vermoedens over de werking van bepaalde elementen in de economie. De natuurkunde doet het wat dat betreft een stuk beter, maar dat komt omdat hun onderzoeksobject veel gewilliger is. Het denkt niet na, het handelt altijd hetzelfde en je kunt er uitgebreid mee testen.quote:Op dinsdag 23 juni 2009 16:12 schreef pberends het volgende:
Economen zijn vaak zeer slechte kenners.
Vandaar de reden dat veel hoogst intelligente techneuten zonder probleem bij een financial kunnen gaan werken vanwege hun goede modelerings vermogen. Maar geen een econoom is in staat zonder een flinke omscholing om zo bij een technisch bedrijf te gaan werken.quote:Op dinsdag 23 juni 2009 17:36 schreef Bolkesteijn het volgende:
[..]
Als econoom moet je wel veel van statistiek snappen als je er veel gebruik van maakt. En dat is nu juist de situatie in heel veel takken van economisch onderzoek en economische theorie. Verder vergroot wiskundig inzicht het analytisch denkvermogen, en daar kun je niet genoeg van hebben in een uiterst complexe omgeving als de economie.
Als je intelligente mensen wilt interviewen, waarom wil je Willem Middelkoop dan spreken?quote:Op dinsdag 23 juni 2009 15:23 schreef pberends het volgende:
Ik wil een aantal FOK!-interviews gaan doen met een aantal "intelligente" users hier op het AEX-subforum. Figuren als SeLang en LXIV bijvoorbeeld, die wat interessants te vertellen hebben.
De interviews gaan in op economische, financiële en monetaire vraagstukken, en die komen dan op de FP (als het plan doorgaat). Het zijn geen (weinig) persoonlijke interviews.
Interviews kunnen over van alles gaan, de economische toekomst van Nederland, de huizenmarkt, edelmetalen, valuta, beurzen, geopolitieke onderwerpen. De geinterviewde mag zeker suggesties voor vragen doen.
Interviews gewoon simpel via mail of PM, niet ingewikkeld dus.
Hier melden aub.
Mocht het doorgaan ga ik Willem Middelkoop waarschijnlijk ook interviewen.
En dan nog, een correlatie geeft geen causaal verband aan. Er kunnen ook derde variabelen in het spel zijn waardoor er slechts sprake is van correlatie zonder causaal verband.quote:Op dinsdag 23 juni 2009 18:15 schreef lyolyrc het volgende:
Veel van deze beweringen zijn gestoeld op heel dun statistisch bewijs. Om het statistisch te zeggen: er is sprake van een licht positieve correlatie.
Dat is wat ik bedoel, maar ik had het wat duidelijker moeten opschrijven. Positieve correlatie is een statisch verband, maar niet per se een causaal verband. Helaas kennen veel mensen het verschil niet.quote:Op dinsdag 23 juni 2009 18:23 schreef Bolkesteijn het volgende:
[..]
En dan nog, een correlatie geeft geen causaal verband aan. Er kunnen ook derde variabelen in het spel zijn waardoor er slechts sprake is van correlatie zonder causaal verband.
Nog een vrijemarktfundamentalist erbij. Dan ook RvLaak interviewen voor het linkse tegengeluidquote:Op dinsdag 23 juni 2009 18:30 schreef Bolkesteijn het volgende:
Ik zou ook sneakypete willen voordragen voor een interview, hij heeft gegarandeerd een interessant verhaal voor je klaar liggen, pberends.
"niet wiskundig onderbouwd" is het probleem niet zo. ranzig met statistiek omgaan daarentegen....quote:Op dinsdag 23 juni 2009 17:06 schreef sitting_elfling het volgende:
[..]
Ook dat valt wel erg mee, je hoeft als econoom niet veel statistiek te snappen om een goede econoom te zijn en vice versa. Er zijn ook economen die alles via het wiskundige boekje doen. Om de 'oostenrijkse' economen nou als leken neer te zetten om dat ze de meeste processen niet wiskundig onderbouwden wil niet zeggen dat ze er geen jota van begrepen.
die modellen gaan nog wel hoor (onder de voorwaarden waarbij ze bruikbaar zijn) , het zijn de economen die vaak verkeerd toepassen, ongefundeerde conlusies trekken of ronduit foute conclusies trekken.quote:Op dinsdag 23 juni 2009 17:36 schreef pberends het volgende:
[..]
Economen werken met theoretische modellen, die in de praktijk in de soep vallen...
ben ik niet links genoeg danquote:Op dinsdag 23 juni 2009 18:52 schreef Zero2Nine het volgende:
[..]
Nog een vrijemarktfundamentalist erbij. Dan ook RvLaak interviewen voor het linkse tegengeluid
Het ging er mij met name om dat er ook genoeg economen zijn die niet veel statistiek toepassen of willen gebruiken. Immers de Oostenrijkse school heeft goede economen afgeleverd, maar ze werden altijd bekritiseerd omdat ze te weinig mathematische modellen of statistiek toepassen, maar om nu te zeggen dat ze geen kaas hadden gegeven van de economische wereld gaat toch wel erg ver. Ze hebben zeer interessante wetenschappelijke stukken afgeleverdquote:Op dinsdag 23 juni 2009 17:36 schreef Bolkesteijn het volgende:
[..]
Als econoom moet je wel veel van statistiek snappen als je er veel gebruik van maakt. En dat is nu juist de situatie in heel veel takken van economisch onderzoek en economische theorie. Verder vergroot wiskundig inzicht het analytisch denkvermogen, en daar kun je niet genoeg van hebben in een uiterst complexe omgeving als de economie.
[..]
quote:
iddquote:Op dinsdag 23 juni 2009 19:53 schreef LXIV het volgende:
Eigenllijk ken ik alle standpunten van de bekende users al! Maar goed. Het zou leuk zijn wanneer er ook wat persoonlijke informatie instond. No interest like human interest, weet je.
Wat voor persoonlijke info had je in gedachten? Van de meesten is ook al wel persoonlijke informatie gegeven, waar ze werken, wat ze gestudeerd hebben en dergelijke. Of moet ik eerder denken aan de 'grootte' van het huis enzoquote:Op dinsdag 23 juni 2009 19:53 schreef LXIV het volgende:
Eigenllijk ken ik alle standpunten van de bekende users al! Maar goed. Het zou leuk zijn wanneer er ook wat persoonlijke informatie instond. No interest like human interest, weet je.
Jij bent intelligenter dan een badtegel wil je zeggen?quote:Op dinsdag 23 juni 2009 18:20 schreef macondo het volgende:
[..]
Als je intelligente mensen wilt interviewen, waarom wil je Willem Middelkoop dan spreken?
Precies. Alhoewel ik niet verwacht dat iedereen daar even happig op zou reageren.quote:Op dinsdag 23 juni 2009 19:53 schreef LXIV het volgende:
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |