Het is ook een schatting. Ik heb werkelijk waar geen idee hoeveel het dan wel moet zijn, wat schat jij dan?quote:Op donderdag 18 juni 2009 19:47 schreef Espex het volgende:
Gas en licht 140 euro per maand terwijl je alleen bent? Moet niet altijd alles en elk licht elke dag aan laten hoor... maar oke.
Hypotheek is al geregeld, redelijk easy zelfs... Maar komt voornamelijk doordat ik redelijk wat gespaard heb tot nu toe (al zeg ik het zelf)quote:Krijg je uberhaupt een hypotheek die je wilt? tegenwoordig krijg je amper 4 maal je jaar salaris.
Mjah... dure smaak misschien, daar kan eventueel nog 25 euro af.quote:75 euro per maand voor kleding?
Ik reken 100 euro per maand voor uitjes, is inderdaad wat aan de lage kant..quote:Op donderdag 18 juni 2009 19:58 schreef LXIV het volgende:
Het lijkt mij erg krap. Onvoorziene uitgaven is maar 50 euro per maand. Als je dan bijv. een wasmachine moet kopen dan betekent dat er de eerste 10 maanden helemaal niks meer stuk mag. En je geeft niks uit aan bioscoop, uit eten, stappen, cadeautjes etc.
Ik zou mijn vaste lasten nooit meer willen laten bedragen als 50% van mijn inkomen. Dan weet je zeker dat je een buffer hebt en kun je in mindere tijden tenminste nog een stapje terugdoen.
Er zijn een paar mogelijkheden:
1) Een wat beter betalende baan vinden
2) Bij je ouders bljven
3) Iemand vinden om mee samen te wonen. Dat kan ook een goede vriend zijn. Voor heel veel kosten scheelt dat al de helft!
4) Inderdaad als een kluizenaar op een houtje bijten.
Wat valt er allemaal onder huishoudkosten? Waarschijnlijk eten en schoonmaakmiddelen etc?quote:Op donderdag 18 juni 2009 19:35 schreef EasyDakota het volgende:
Huishoud kosten ¤ 300.00
Na het betalen van je hypotheek en al je vaste lasten, heb je dus maar liefst ¤ 380 over voor bovenstaande zaken. En dan kunnen je huishoudkosten misschien ook nog wel iets omlaag. Das echt zat!quote:Kleding ¤ 75.00
Onvoorziene uitgaven ¤ 50.00
Ontspanning ¤ 100.00
¤155 over
Het rare van Nederland is dat je van minimum tot modaal ongeveer hetzelfde overhoud (weinig). Terwijl je ongeveer dezelfde kwaliteit wonen, eten, etc hebt.quote:Op donderdag 18 juni 2009 20:00 schreef EasyDakota het volgende:
[..]
Ik reken 100 euro per maand voor uitjes, is inderdaad wat aan de lage kant..
1) Voor mijn leeftijd verdien ik naar mijn mening al redelijk goed.
2) Dat houd eens op...?
3) Kan nog komen...
4)
Dat kan best hoor, als je maar weet waar de prioriteiten liggen.quote:Op donderdag 18 juni 2009 20:02 schreef captainkid het volgende:
Toch debiel dat iemand met een leuk loon (1900 netto!) al niet eens fatsoenlijk alleen kan wonen.
75 euro per maand aan kleding veel? Daar koop je nog niet één broek van!quote:Op donderdag 18 juni 2009 20:08 schreef YoWilly het volgende:
[..]
Dat kan best hoor, als je maar weet waar de prioriteiten liggen.
75 euro er maand aan kleding is veel (en naar mijn mening niet eerste prio). Die kan hij alvast besparen.
Alleen wonen kost nou eenmaal een hoop geld en een eigen huis neemt een hoop verantwoordelijkheden met zich mee.
Met andere woorden, het is over met het gefluirefluit en beginnen met het echte leven.
Je kan juist heel erg mooi wonen, als je 1900,- netto verdient.quote:Op donderdag 18 juni 2009 20:02 schreef captainkid het volgende:
Toch debiel dat iemand met een leuk loon (1900 netto!) al niet eens fatsoenlijk alleen kan wonen.
Huren moet je met 1900,- niet gaan doen, wat mij betreft. Ieder jaar stijgt je huur en je bouwt niks op.quote:Ik zou gaan huren als ik jou was. Scheelt je die servicekosten (toch?) en gemeentebelastingen.
En volgens mij ben je nog wel een stapel belastingen vergeten (milieu, riool ofzo)
Je hebt toch niet elke maand een nieuwe broek nodig?quote:Op donderdag 18 juni 2009 20:12 schreef LXIV het volgende:
[..]
75 euro per maand aan kleding veel? Daar koop je nog niet één broek van!
Je kunt alles natuurlijk wel op zijn goedkoopst doen, niet stappen, goedkope kleding, niet vaak op vakantie, geen CD's, DVD's etc, boodschappen bij de Aldi doen, thuis in de koude zitten, etc, etc, etc. Dan bespaar je inderdaad heel veel geld. Maar waar leef en werk je dan nog voor?Dan kun je bijna net zo goed op een uitkering gaan zitten. Kun je de auto er ook uit gooien en heb je tijd om alle koopjes af te lopen.
Je hebt toch niet gestudeerd en je werkt toch geen 38 uur p/w om op een houtje te bijten?
Een prima jeans heb je al voor 60,-. En als je met een eigen woning begint, dan is 3 jeans echt ruim voldoende. En zo kan je nog wel ff doorgaan.quote:Op donderdag 18 juni 2009 20:12 schreef LXIV het volgende:
Het beste is toch een goede vriend vinden die met je wil samenwonen of bij je in wil wonen (als je geen vriendin hebt). Dat levert je 500 euro per maand op. Puur extra geld waarvoor je niks hoeft te doen.quote:Op donderdag 18 juni 2009 20:17 schreef YoWilly het volgende:
[..]
Je hebt toch niet elke maand een nieuwe broek nodig?
Ik bedoel meer dat het leven op jezelf duurder is dan thuis bij paps en mams.
Hij zal dus minder vaak kleding kunnen kopen, misschien wat minder stappen , misschien wat minder ...enz
Dus niet geheel onthouden maar minderen.
Als je er niet uitvliegt idd. Ik weet niet of TS in een gunstige sector werkt?quote:Op donderdag 18 juni 2009 20:13 schreef FinancialBubble het volgende:
[..]
Je kan juist heel erg mooi wonen, als je 1900,- netto verdient.
[..]
Huren moet je met 1900,- niet gaan doen, wat mij betreft. Ieder jaar stijgt je huur en je bouwt niks op.
Koop lekker een huis, zet de rente vast voor 5 jaar (of langer als je wil) dan weet je precies waar je de komende vijf jaar aan toe bent. Bovendien ga je ieder jaar nog meer verdienen.
Ik vind het dus best zorgelijk dat die eigen leuke woning inmiddels voor een single met een prima salaris een mijlpaal is die niet zomaar te nemen is. Al die mensen die dat niveau hebben bereikt "lachen hun ballen uit hun broek" oftewel die zitten zo ongeveer op zeker. Maar steeds minder mensen halen dat station of het is zo'n sprong dat normale ontwikkelingen zoals bijvoorbeeld een kinderwens erdoor uitgesteld moeten worden.quote:Echt, je lacht de ballen uit je broek als je eenmaal een eigen woning hebt.
Ho even. We betalen een hoop belasting in Nederland, maar echt geen 56%. De hoogste schijf is maar 42%. Dis je houdt daar echt wel veel meer van over.quote:Op donderdag 18 juni 2009 20:48 schreef EasyDakota het volgende:
Als ik 400 bruto in de maand meer ga verdienen (toch aardig wat dacht ik zo!), komt er maar iets van 175 netto bij.
En als je dan nog eens een huis hebt heb je kans dat je er zelfs nog wat meer van over houdt door de HRA.quote:Op donderdag 18 juni 2009 21:01 schreef FinancialBubble het volgende:
[..]
Ho even. We betalen een hoop belasting in Nederland, maar echt geen 56%. De hoogste schijf is maar 42%. Dis je houdt daar echt wel veel meer van over.
Als je zo redeneert kan je nooit iets doen. Dan moet je er rekening mee gaan houden dat je ontslagen wordt, arbeidsongeschikt raakt, een gehandicapt kind krijgt, je vrouw je verlaat en de helft van de woning eist, je ineens alimentatie moet betalen aan die scharrel van zaterdagnacht etc.quote:Op donderdag 18 juni 2009 20:53 schreef Mwanatabu het volgende:
Als je er niet uitvliegt idd. Ik weet niet of TS in een gunstige sector werkt?
Een eigen koopwoning is nog steeds prima betaalbaar volgens mij. Dat geeft dit topic ook weer aan.quote:Ik vind het dus best zorgelijk dat die eigen leuke woning inmiddels voor een single met een prima salaris een mijlpaal is die niet zomaar te nemen is. Al die mensen die dat niveau hebben bereikt "lachen hun ballen uit hun broek" oftewel die zitten zo ongeveer op zeker. Maar steeds minder mensen halen dat station of het is zo'n sprong dat normale ontwikkelingen zoals bijvoorbeeld een kinderwens erdoor uitgesteld moeten worden.
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Karakter en zelfvertrouwen verkopen ze niet in kledingwinkels vrees ik.
52% is de hoogste belating schijf maar met 1900 netto incl vak geld zit je daar niet aan.quote:Op donderdag 18 juni 2009 21:01 schreef FinancialBubble het volgende:
[..]
Ho even. We betalen een hoop belasting in Nederland, maar echt geen 56%. De hoogste schijf is maar 42%. Dis je houdt daar echt wel veel meer van over.
dit staat in het lijstje als 'Rijnland' genoemd (Hoogheemraadschap van Rijnland)quote:Op vrijdag 19 juni 2009 08:26 schreef avotar het volgende:
Ik mis de waterschapsbelastingen nog volgens mij?
Nou voor mij was het toch ook wel een mijlpaal hoor. Had nog nooit eerder in 1 keer zoveel geld geleend en uitgegeven. Daar moest ik toch wel even goed over nadenken..quote:Op donderdag 18 juni 2009 20:53 schreef Mwanatabu het volgende:
Ik vind het dus best zorgelijk dat die eigen leuke woning inmiddels voor een single met een prima salaris een mijlpaal is die niet zomaar te nemen is.
Het merendeel van gas en licht zit in je netwerk en aansluitkosten die blijven wel gewoon doorlopen.quote:Op vrijdag 19 juni 2009 01:32 schreef MoneyTalks het volgende:
Op vakantie gaan scheelt ook weer veel geld. Als je 2 weken op vakantie gaat scheelt het je tog 322 euro aan uitgaven die je dan dus niet in je eigen huis maakt.
Gas en licht ¤ 70
Wat ik vind is dat je veel te veel uitgeeft aan nutteloze dingen, als je op jezelf gaat wonen moet je keuzes maken en dan is 100 euro per maand ontspanning best veel en is 300 euro huishoudgeld enorm veel en is een telefoonabbo van 30 euro absurd.quote:Op donderdag 18 juni 2009 19:35 schreef EasyDakota het volgende:
Hallo!
Sinds kort te horen gekregen dat ik mooie kans heb voor een nieuwbouwhuis. Ik zit nog wat te twijfelen over de maandlasten en of het wel verantwoordelijk is om dit alleen te doen, en of dit normaal is. Heb je op- of aanmerkingen over bepaalde kosten, laat maar horen.
Kosten per maand
Hypotheek netto ¤ 484.50
Servicekosten ¤ 125.00
Gas en licht ¤ 140.00 -> nogal hoog voor 1 persoon
Water ¤ 20.00 -> idioot hoog voor 1 persoon
Inboedel/aansprakelijkheids/rechtsbijstand/auto verzekering ¤ 71.65
Ziektekosten ¤ 100.00
Gemeentelijke belastingen ¤ 60.00
Rijnland ¤ 15.00 -> wat is dit?
Huishoud kosten ¤ 300.00 -> wat versta je hieronder, ik vind het rijkelijk veel voor 1 persoon
Kleding ¤ 75.00 ->jij geeft 900 euro per jaar aan kleding uit
?
Telefoon ¤ 30.00 ->kan met gemak gehalveerd worden
Kabel TV ¤ 16.25
Internet ¤ 19.95
Lenzen ¤ 19.95
Auto belasting ¤ 31.00
Benzine ¤ 60.00
Onderhoud auto ¤ 50.00
Medische voorzieningen ¤ 10.00
Ontspanning ¤ 100.00 ->![]()
Totaal, a whopping ¤1775... fucking hell wat is alleen wonen duur...![]()
Per maand zijn de netto inkomsten ¤1930 (incl ¤100 per maand vakantiegeld), wat betekend dat er maar ¤155 overblijft.
Wat vinden jullie, en wat zijn jullie ervaringen? Thnx!
Dat klopt niet, tenzij het bij een andere werkgeve ris waar je geen loonheffingskorting laat toepassen.quote:Op donderdag 18 juni 2009 20:48 schreef EasyDakota het volgende:
- Als ik 400 bruto in de maand meer ga verdienen (toch aardig wat dacht ik zo!), komt er maar iets van 175 netto bij.
Overdrijven is ook een vak. een spijkerbroek van Levi's koop je er niet van nee maar een spijkerbroek van cars ofzo wel en die zijn net zo goed. Die kosten rond de 50 euro. En dan nog, ga je elke maand een andere spijkerbroek kopen ofzo? Dan heb je 12 spijkerbroeken na een jaar , lekker nuttigquote:Op donderdag 18 juni 2009 20:12 schreef LXIV het volgende:
[..]
Je kunt alles natuurlijk wel op zijn goedkoopst doen, niet stappen, goedkope kleding, niet vaak op vakantie, geen CD's, DVD's etc, boodschappen bij de Aldi doen, thuis in de koude zitten, etc, etc, etc. Dan bespaar je inderdaad heel veel geld. Maar waar leef en werk je dan nog voor?Dan kun je bijna net zo goed op een uitkering gaan zitten. Kun je de auto er ook uit gooien en heb je tijd om alle koopjes af te lopen.
Je hebt toch niet gestudeerd en je werkt toch geen 38 uur p/w om op een houtje te bijten?
Ik ga het volgende zeggen:quote:Volgens mij zou je het volgende moeten kunnen realiseren.
Kosten per maand
Hypotheek netto ¤ 484.50
Servicekosten ¤ 125.00
Gas en licht ¤ 140.00 75
Water ¤ 20.00
Inboedel/aansprakelijkheids/rechtsbijstand/auto verzekering ¤ 71.65
Ziektekosten ¤ 100.00 90
Gemeentelijke belastingen ¤ 60.00
Rijnland ¤ 15.00
Huishoud kosten ¤ 300.00 250
Kleding ¤ 75.00 50
Telefoon ¤ 30.00
Kabel TV ¤ 16.25
Internet ¤ 19.95
Lenzen ¤ 19.95
Auto belasting ¤ 31.00
Benzine ¤ 60.00
Onderhoud auto ¤ 50.00
Medische voorzieningen ¤ 10.00
Ontspanning ¤ 100.00
kado's ¤ 10.00
Dat verbruik ik ook ongeveer per maand in een appartementje met dubbel glasquote:Op donderdag 18 juni 2009 19:47 schreef Espex het volgende:
Gas en licht 140 euro per maand terwijl je alleen bent? Moet niet altijd alles en elk licht elke dag aan laten hoor... maar oke.
Ow dat kan wel maar dan woon je net als ik in een goedkoop appartement van 100.000,-quote:Op donderdag 18 juni 2009 20:02 schreef captainkid het volgende:
Ik zou gaan huren als ik jou was. Scheelt je die servicekosten (toch?) en gemeentebelastingen.
En volgens mij ben je nog wel een stapel belastingen vergeten (milieu, riool ofzo)
Ik ben volgens mij maar 50 euro per maand kwijt ofzo. Mijn huis is gewoon erg goed geisoleerd en ik laat geen apparaten onnodig aan staan, heb overal spaarlampen in en ben ook gewoon weinig thuis.quote:Op vrijdag 19 juni 2009 09:46 schreef Metalfreak het volgende:
[..]
Dat verbruik ik ook ongeveer per maand in een appartementje met dubbel glas(maar ik leef wat dat betreft dan ook niet zo zuinig) Maar ik snap ook niet hoe iemand maar 75 euro per maand aan gas en licht kwijt kan zijn, dan zit je dus in de winter te vernikkelen van de kou? Als je alleen woont gaan di energiekosten niet ineens door de helft, die lamp brandt toch en niet ineens maar voor de helft.
Ik heb echt een schijthekel aan kou... En ik ben vrij vaak thuis, spaarlampen kunnen maar in een paar fittingen die sowieso niet vaak aan zijn en voor sfeerverlichting zijn spaarlampen toch echt niet geschikt. (en niet fatsoenlijk dimbaar, of je moet dimmers kopen met een prijs waardoor die hele besparing geen zin heeft) Maar 50 euro per maand? Zijn de vaste kosten niet alleen al meer?quote:Op vrijdag 19 juni 2009 10:08 schreef Liejannuh het volgende:
[..]
Ik ben volgens mij maar 50 euro per maand kwijt ofzo. Mijn huis is gewoon erg goed geisoleerd en ik laat geen apparaten onnodig aan staan, heb overal spaarlampen in en ben ook gewoon weinig thuis.
Als ik in de winter de verwarming aanzet, dan staat ie op 19 ofzo. En zet het ding ook vooral zeker een uur voordat je naar bed gaat lager.
Het is echt niet nodig om in de winter in een korte broek in huis te kunnen lopen.
Ik ben 70 euro in de maand kwijt dus het kan wel op zich hoor maar 50 is wel erg laag idd maar wel haalbaar als je bv geen energieslurpende desktop hebt staan zoals ikquote:Op vrijdag 19 juni 2009 10:35 schreef Metalfreak het volgende:
[..]
Ik heb echt een schijthekel aan kou... En ik ben vrij vaak thuis, spaarlampen kunnen maar in een paar fittingen die sowieso niet vaak aan zijn en voor sfeerverlichting zijn spaarlampen toch echt niet geschikt. (en niet fatsoenlijk dimbaar, of je moet dimmers kopen met een prijs waardoor die hele besparing geen zin heeft) Maar 50 euro per maand? Zijn de vaste kosten niet alleen al meer?
Dan moet je ook niet zeiken over hoge kosten.quote:Op vrijdag 19 juni 2009 10:35 schreef Metalfreak het volgende:
[..]
Ik heb echt een schijthekel aan kou... En ik ben vrij vaak thuis, spaarlampen kunnen maar in een paar fittingen die sowieso niet vaak aan zijn en voor sfeerverlichting zijn spaarlampen toch echt niet geschikt. (en niet fatsoenlijk dimbaar, of je moet dimmers kopen met een prijs waardoor die hele besparing geen zin heeft) Maar 50 euro per maand? Zijn de vaste kosten niet alleen al meer?
Ja, die heb ik dus wel staan, inclusief 26" én 19" monitorquote:Op vrijdag 19 juni 2009 10:41 schreef Metro2005 het volgende:
[..]
Ik ben 70 euro in de maand kwijt dus het kan wel op zich hoor maar 50 is wel erg laag idd maar wel haalbaar als je bv geen energieslurpende desktop hebt staan zoals ik
Laten we gewoon maar zeggen dat ik het knap vind hoe goedkoop jij uit kunt zijn met je energie en dat ik het je niet na doequote:Op vrijdag 19 juni 2009 10:59 schreef Liejannuh het volgende:
Ik zit echt niet met een dekentje over de bank ofzo in de winter. Maak je maar geen zorgen.
Ik wil je wel uitleggen hoe ik het doe hoor, maar daar is dit topic nou niet echt voor geschikt.
En een gezonde VVE dan krijg je ook hoge service kosten maar later nooit gezeik omtrent onderhoud omdat daar ook een potje voor wordt aangemaakt.quote:Op vrijdag 19 juni 2009 11:37 schreef Jumparound het volgende:
appertement met lift mogelijk? dan krijg je hoge service kosten
Vaak is de inleg bij een jonge VvE, dus bij nieuwbouw, ook wat hoger, aangezien ze toch een vorm van een buffer moeten hebben als er onvoorziene kosten zijn. Vaak zie je dan dat er na verloop van tijd een verlaging komt, of dat de inleg een xx aantal jaren bevroren wordt. Een lift is niet per definitie een item wat de kosten omhoog jaagt, een wat ouder pand met veel asbest om de ketels heen is ook een klap geld kwijt voor het verwijderen, door nieuwe arbo regels mogen CV-monteurs geen onderhoud meer plegen op dat soort systemen zonder extra maatregelen ter persoonlijke bescherming.quote:Op vrijdag 19 juni 2009 11:37 schreef Jumparound het volgende:
appertement met lift mogelijk? dan krijg je hoge service kosten
Lift valt bij ons wel mee (complex van 30 appartementen, met lift uit 1974) Kwestie van generieke besturing er in plaatsen, heb je ook ineens véél meer keuze qua onderhoudsbedrijven, de lift leveranciers zijn hier echt schandalig duur mee.. Maar je kan er inderdaad ook dikke pech mee hebben ja..quote:Op vrijdag 19 juni 2009 12:30 schreef Jumparound het volgende:
Een lift draagt relatief veel bij aan de Servicekosten hoorDuur in onderhoud en verzekering...
En dat van die buffer klopt ook natuurlijk, alleen kan je je afvragen waarom er zo snel een buffer moet worden aangelegd aangezien er ook garantie zit op vrijwel alles waar de VVE voor verantwoordelijk is
Naar mijn weten is dat sinds enkele jaren verplicht. Een VVE moet een X-bedrag aan geld hebben staan. (Net als dat ze sinds vorig jaar/dit jaar ingeschreven moeten zijn bij de KVK)quote:Op vrijdag 19 juni 2009 12:30 schreef Jumparound het volgende:
En dat van die buffer klopt ook natuurlijk, alleen kan je je afvragen waarom er zo snel een buffer moet worden aangelegd aangezien er ook garantie zit op vrijwel alles waar de VVE voor verantwoordelijk is
Ik vind het juist weinig als dat het totaalbedrag is voor vakanties, uitstapjes, sport, uitgaan, etc. Alleen al voor vakanties kom ik op een veelvoud hiervan.quote:Op vrijdag 19 juni 2009 09:22 schreef Metro2005 het volgende:
Wat ik vind is dat je veel te veel uitgeeft aan nutteloze dingen, als je op jezelf gaat wonen moet je keuzes maken en dan is 100 euro per maand ontspanning best veel
Valt dat ook niet onder de NHG?quote:Op vrijdag 19 juni 2009 15:57 schreef k_man het volgende:
[..]
Ik vind het juist weinig als dat het totaalbedrag is voor vakanties, uitstapjes, sport, uitgaan, etc. Alleen al voor vakanties kom ik op een veelvoud hiervan.
Aangezien het huis gekocht wordt op één inkomen, is het wellicht ook verstandig om te kijken naar een arbeidsongeschiktheidsverzekering, zodat je je maandlasten nog kunt betalen als je niet meer kunt werken.
Volgens mij niet maar verschillende hypotheek aanbieders geven je wel 0.1% korting als je een inkomsten terugval arbeidsongeschiktheids verzekering erbij afsluit.quote:
Dat is gewoon geregeld, niet nodig om er nog op in te gaan.quote:Op vrijdag 19 juni 2009 17:50 schreef Phuturistixxx het volgende:
Hoe the fuck krijg je in je eentje tegenwoordig een hypotheek met een nettosalaris van 1900,- euro...
Iets op of onder de ton?
met 1900 netto zit je volgens mij rond de 3000 bruto. Dan kan je met NHG 180.000 - 190.000 ¤ lenen. Daar kan je wel wat voor kopen hoorquote:Op vrijdag 19 juni 2009 17:50 schreef Phuturistixxx het volgende:
Hoe the fuck krijg je in je eentje tegenwoordig een hypotheek met een nettosalaris van 1900,- euro...
Iets op of onder de ton?
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |