Die vier, vijf minuten lopen zijn voor mij echt een probleem. Eén keer vier minuten lukt nog wel, maar 2x en daarna nog eens een keer 5 minuten. Het is net of ik op dit punt blijf steken.quote:
Loop je misschien te snel?quote:Op dinsdag 7 juli 2009 08:31 schreef _Arual_ het volgende:
[..]
Die vier, vijf minuten lopen zijn voor mij echt een probleem. Eén keer vier minuten lukt nog wel, maar 2x en daarna nog eens een keer 5 minuten. Het is net of ik op dit punt blijf steken.
Iedereen haalt me in, dus ik denk niet dat ik te snel loop... Of misschien wel, maar dan is mijn eigen tempo wel schrikbarend traag.quote:Op dinsdag 7 juli 2009 08:33 schreef Marurk het volgende:
[..]
Loop je misschien te snel?
Beter dat je gewoon op je eigen tempo loopt zodat je het vol kan houden. Vol houden is het belangrijkst, ook al loop je niet zo heel snel (je moet natuurlijk wel een beetje blijven rennen, niet gaan lopen).
Boeiend, heel vele mensen halen mij ook in terwijl ik best een redelijk tempo heb.quote:Op dinsdag 7 juli 2009 08:48 schreef _Arual_ het volgende:
[..]
Iedereen haalt me in, dus ik denk niet dat ik te snel loop... Of misschien wel, maar dan is mijn eigen tempo wel schrikbarend traag.
Ik geloofde het ook niet in het begin, maar er komt een moment waarop het niet meer uitmaakt of je nu wel of niet een paar minuten meer loopt. Tot 7 minuten heb ik elke extra minuut ervaren als een enorme drempel. Nu maakt het echter niet meer uit om van 8 naar 10 naar 12 of 15 te gaan (al zie ik wel weer op tegen 30 minuten aan een stuk...). Dit omdat je in een soort van ritme terecht komt en dus steeds meer van een piekinspanning naar een duurinspanning gaat.quote:Op dinsdag 7 juli 2009 08:48 schreef _Arual_ het volgende:
Het gaat er bij mij gewoon niet in dat je, als je drie keer met hangen en wurgen een les met 5-minutenstukjes gerend hebt, opeens klaar bent voor de 7 minuten.
Als je eenmaal 30 minuten loopt, is het uitbouwen naar meer echt een eitjequote:Op dinsdag 7 juli 2009 10:58 schreef Coelho het volgende:
[..]
Ik geloofde het ook niet in het begin, maar er komt een moment waarop het niet meer uitmaakt of je nu wel of niet een paar minuten meer loopt. Tot 7 minuten heb ik elke extra minuut ervaren als een enorme drempel. Nu maakt het echter niet meer uit om van 8 naar 10 naar 12 of 15 te gaan (al zie ik wel weer op tegen 30 minuten aan een stuk...). Dit omdat je in een soort van ritme terecht komt en dus steeds meer van een piekinspanning naar een duurinspanning gaat.
Kijk, dit is bemoedigend!quote:Op dinsdag 7 juli 2009 10:58 schreef Coelho het volgende:
[..]
Ik geloofde het ook niet in het begin, maar er komt een moment waarop het niet meer uitmaakt of je nu wel of niet een paar minuten meer loopt. Tot 7 minuten heb ik elke extra minuut ervaren als een enorme drempel. Nu maakt het echter niet meer uit om van 8 naar 10 naar 12 of 15 te gaan (al zie ik wel weer op tegen 30 minuten aan een stuk...). Dit omdat je in een soort van ritme terecht komt en dus steeds meer van een piekinspanning naar een duurinspanning gaat.
Precies ook mijn ervaring. Volgens mij heb ik zelfs een soortgelijk bericht al eerder gepost! Het klopt echt, dus niet opgeven!quote:Op dinsdag 7 juli 2009 10:58 schreef Coelho het volgende:
[..]
Grappig!quote:Op dinsdag 16 juni 2009 09:10 schreef Ceehaa het volgende:
[..]
Ja, t/m 7 minuten dacht ik nog dat een minuutje erbij alleen maar lastiger zal worden, maar bij de 4 x 8 minuten merkte ik dat het nauwelijks verschil maakt lichamelijk. En dat heb ik bij 12 min. nog steeds.
Ik heb eerst serie 1 gelopen. Omdat ik al een aardige basisconditie had, ben ik toen begonnen bij les 8, of iets in die buurtquote:Op dinsdag 7 juli 2009 12:14 schreef mjan het volgende:
Coldfeet: Ben jij ook begonnen met serie 1 of meteen bij 2 gestart?
Ik vind het ook zwaar kut dat gehobbel.quote:Op dinsdag 7 juli 2009 14:11 schreef ColdFeet het volgende:
[..]
Zijn er hier ervaren lopers die mij kunnen vertellen hoe belangrijk het is om achteraf te joggen? Evy beweert dat 'echte lopers'dat ook doen. Ik krijg alleen waanzinnige spierpijn van dat langzame gehobbel! Kan ik ook gewoon stevig wandelen?
Maakt volgens mij niet heel veel uit, ga je voor het ontbijt dat spreek je eerder je reserves aan, omdat je nog geen brandstoffen tot je genomen hebt, lijkt mij. Ga je na een (stevig) ontbijt, dan zou ik minstens een uur/anderhalf uur wachten alvorens je gaat lopenquote:Op dinsdag 7 juli 2009 22:22 schreef I.R.Baboon het volgende:
Hoe moet dat eigenlijk met 's ochtends vroeg lopen? Voor of na je ontbijt?
Hmmja, dat laatste gaat werktechnisch niet lukken, tenzij ik onmenselijk vroeg opsta. Voor het ontbijten lopen dan maar.quote:Op dinsdag 7 juli 2009 23:17 schreef WD.40 het volgende:
Maakt volgens mij niet heel veel uit, ga je voor het ontbijt dat spreek je eerder je reserves aan, omdat je nog geen brandstoffen tot je genomen hebt, lijkt mij. Ga je na een (stevig) ontbijt, dan zou ik minstens een uur/anderhalf uur wachten alvorens je gaat lopen
Word je niet licht in je hoofd?quote:Op dinsdag 7 juli 2009 23:25 schreef I.R.Baboon het volgende:
[..]
Hmmja, dat laatste gaat werktechnisch niet lukken, tenzij ik onmenselijk vroeg opsta. Voor het ontbijten lopen dan maar.
Ik neem alleen koffie en water voor ik ga lopen. Maar sowieso ontbijt ik vrijwel nooit, dat maakt wel verschil denk ik.quote:Op woensdag 8 juli 2009 11:38 schreef ColdFeet het volgende:
[..]
Word je niet licht in je hoofd?
Ik eet zelf meestal vantevoren wat noten ofzo, en dan na het rennen een serieus ontbijt.
Marurk, nou ja, ik ga dan maar gewoon stoppen met dat suffe gejog. Stevig doorwandelen is écht veel prettiger, en ik heb geen zin om de volgende keer weer helemaal verkrampte kuiten te krijgen
Goed zeg, ik kan mij voorstellen dat dat een mentale mijlpaal is.quote:Op woensdag 8 juli 2009 13:06 schreef JedaiNait het volgende:
Gisteren les 20 gelopen: 4x8 minuten. Toch wel een mentale mijlpaal.
Gelukkig viel het allemaal enorm mee! Qua conditie was dit absoluut niet de zwaarste les. Wellicht dat dit ook kwam door de verkoelende regen (stortbuien)...
Overigens had ik wel last van mijn schenen. Ik vertrouw dit niet helemaal, zijn er specifieke rek/strek oefeningen die ik hier tegen kan doen?
Nu mee beginnen! Maar dat zal je wel vaker horenquote:Op woensdag 8 juli 2009 13:09 schreef yavanna het volgende:
[..]
Ik neem alleen koffie en water voor ik ga lopen. Maar sowieso ontbijt ik vrijwel nooit, dat maakt wel verschil denk ik.
quote:Op woensdag 8 juli 2009 13:21 schreef jakkop het volgende:
[..]
Nu mee beginnen! Maar dat zal je wel vaker horen
I know the feelingquote:Op woensdag 8 juli 2009 13:06 schreef JedaiNait het volgende:
Ligt aan je tempo.quote:Op woensdag 8 juli 2009 21:36 schreef yozd het volgende:
Net les 13 (deel 1) gelopen. Ging goed. Met gemak uitgelopen. Maar nu: weer last van mijn knie. Word er echt gek van! Ik wil zo graag lopen, maar blijkbaar ben ik er niet voor gemaakt.
-edit-
Ik heb mijn gelopen route ff in google maps ingetikt en ik kom uit op 4.5 km. Van het halve uur heb ik 12 minuten gewandeld. Als ik het hele halve uur zou hardlopen, kom je toch veel verder dan 5 km? Volgens het schema van Evy loop je na 10 weken 5 km, maar volgens mij is dit veel meer?
Kicken! Ook ik ben de 7 minuten grens voorbij en mag overmorgen les 20quote:Op woensdag 8 juli 2009 13:06 schreef JedaiNait het volgende:
Gelukkig viel het allemaal enorm mee! Qua conditie was dit absoluut niet de zwaarste les. Wellicht dat dit ook kwam door de verkoelende regen (stortbuien)...
Zo hé, goed zeg! Een tijdje terug vroeg je je nog af of het je ooit zal lukken!quote:Op woensdag 8 juli 2009 22:18 schreef zesje het volgende:
[..]
Kicken! Ook ik ben de 7 minuten grens voorbij en mag overmorgen les 20![]()
En het is echt waar ja dat een minuut erbij niet zoveel meer uitmaakt. Hoop alleen dat mijn schenen het gaan volhouden.
Thanks!quote:Op woensdag 8 juli 2009 23:16 schreef Ceehaa het volgende:
Zo hé, goed zeg! Een tijdje terug vroeg je je nog af of het je ooit zal lukken!
Ik ben al een tijdje Sjaak Afhaak, maar morgen ga ik weer.
wees gerust, de muziek wordt alleen maar ergerquote:Op donderdag 9 juli 2009 21:21 schreef Leinonlein het volgende:
Gisteren lesje 4 gedaan... Maar euhm, ik ben de muziek van Evy een beetje zat, gisteren was Mariah Carey toch echt het dieptepunt
Met dat irritante "World, hold on".quote:Op vrijdag 10 juli 2009 10:42 schreef devlinmr het volgende:
[..]
wees gerust, de muziek wordt alleen maar ergerLil' Kim bijvoorbeeld hijg hijg...
Leuk, iets om naar uit te kijken.quote:Op vrijdag 10 juli 2009 13:08 schreef ColdFeet het volgende:
Les 14 met het orale-sexhijgnummer![]()
Serie 2 is trouwens minstens zo beroerd
Ah nee.. Dat vind ik echt jammer, met leukere muziek zou ik het wel langer uithouden denk ik.quote:Op vrijdag 10 juli 2009 10:42 schreef devlinmr het volgende:
[..]
wees gerust, de muziek wordt alleen maar ergerLil' Kim bijvoorbeeld hijg hijg...
Met welke apparatuur (hard- en software) heb je dit gemeten? (Ik ben op zoek naar iets dergelijks...) En kun je ook je afstand meten?quote:Op zaterdag 11 juli 2009 11:39 schreef dyna18 het volgende:
[ afbeelding ]
Gemiddelde hartslag: 151 bpm
Maximum hartslag: 177 bpm
Jaaaa, zoiets lijkt me ook erg leuk om te hebben. Maakt het hardlopen misschien net nog wat leuker.quote:Op zaterdag 11 juli 2009 14:17 schreef Woodpecker het volgende:
[..]
Met welke apparatuur (hard- en software) heb je dit gemeten? (Ik ben op zoek naar iets dergelijks...) En kun je ook je afstand meten?
Garmin Forerunner 305? Werkt met GPS en je krijgt er ook nog eens een hartslagmeter (zo'n band op je borst) bij. Kost in NL meestal rond de 220 euro, maar volgens mij is ie ook ergens voor 170 te krijgen. Ik wilde hem zelf bijna aanschaffen.quote:Op zondag 12 juli 2009 12:12 schreef JedaiNait het volgende:
Zo'n horloge lijkt me ook gaaf, maar ik zou dan wel erg graag een met GPRS hebben, zodat je afstand, route en snelheid kunt meten. Bij die polar is het mogelijk om er een sensor bij te kopen maar die kost wel 100 euro extra. Is er iemand die ervaring heeft met een goedkoper alternatief?
quote:Op zaterdag 11 juli 2009 18:32 schreef zesje het volgende:
Ook les 20 (4x8) ging goed![]()
Ik heb er nu echt vertrouwen in dat ik de 30min/5km ook echt ga redden! Ik heb een Polar gevraagd voor mijn verjaardag over een paar weken. Zou toch wat zijn dat ik nog eens echt sportief word
Wow, dat gaat lekker! Ik ben ook bij les 24, ben benieuwd hoe het bij mij gaat. Ik had al veel verder kunnen zijn, maar ik had een paar weken niet meer zoveel zin. Tegen verwachting in liep ik les 23 wel zonder problemen uit, ondanks het 2 1/2 weekquote:Op zondag 12 juli 2009 11:52 schreef Woodpecker het volgende:![]()
Zojuist les 24 gedaan (10 + 20 minuten), maar na tien minuten ging het zo goed, dat ik maar door ben gerend. Dus in totaal 32 minuten hard gelopen
![]()
![]()
(als cadeautje aan mezelf ga ik nu zo'n kek sporthorloge kopen...)
Ziet er interessant uit!quote:Op zondag 12 juli 2009 13:35 schreef Woodpecker het volgende:
is deze wat?
Polar rs300x + GPS
en wat is het verschil met de Polar FT 80?
Voor een paar tientjes meer heb je de 405, dan loop je niet met zo'n rekenmachine aan je pols, maar met een knappe sporthorloge.quote:Op zondag 12 juli 2009 12:45 schreef Chicolate het volgende:
[..]
Garmin Forerunner 305? Werkt met GPS en je krijgt er ook nog eens een hartslagmeter (zo'n band op je borst) bij. Kost in NL meestal rond de 220 euro, maar volgens mij is ie ook ergens voor 170 te krijgen. Ik wilde hem zelf bijna aanschaffen.
Ziet er uit als een goed horloge en fijn dat je de GPS accessoire er al bij krijgt.quote:Op zondag 12 juli 2009 13:35 schreef Woodpecker het volgende:
is deze wat?
Polar rs300x + GPS
en wat is het verschil met de Polar FT 80?
Goede suggestiequote:Op zaterdag 11 juli 2009 16:35 schreef dyna18 het volgende:
@Woodpecker Als je Polar FT hartslagmeter gebruikt (ik heb de FT80)...
Hij vroeg naar een goedkoper alternatief, de 405 is bijna net zo duur als de FT80 en de 305 is iets meer dan de helft van de prijs ... Formaat weet ik niets van, nooit irl gezien, maar vond de specs wel goed klinkenquote:Op zondag 12 juli 2009 20:58 schreef Coelho het volgende:
[..]
Voor een paar tientjes meer heb je de 405, dan loop je niet met zo'n rekenmachine aan je pols, maar met een knappe sporthorloge.
Grats.... nu inderdaad lekker gaan rennen. En laat maar weten als je nog vragen hebt.quote:Op maandag 13 juli 2009 00:06 schreef Woodpecker het volgende:
[..]
Goede suggestieHeb meteen een FT 80 gekocht (met GPS). Nu moet ik wel doorgaan met rennen, anders haal ik de kosten er niet uit...
Succes allemaal en loop ze!quote:Oppepper nodig voor het hardlopen? Neem dan wat gedroogde vruchten, deze zitten namelijk boordevol vitamines en mineralen. Verder bevatten ze veel natuurlijke (snelle) suikers, die je net dat extra zetje kunnen geven!![]()
quote:Op maandag 13 juli 2009 12:48 schreef PatrickD het volgende:
Voor mensen die een simpele hardslag meter zoeken, bij de Blokker was er eentje voor EUR 15,-- in de actie. Prima ding, die je hardslag laat zien en waarmee je grenswaardes kunt instellen. Gaat ie leuk piepen als je te hard loopt![]()
Zelf gister les 20 gelopen, echter afstand verkeerd ingeschat waardoor ik op 45 minuten uit kwam ipv 37. Wel 7,5 km
Hemel, jaquote:Op maandag 13 juli 2009 12:48 schreef Onbepaald het volgende:
Ik loop toch liever op mijn eigen muziek. Bovendien geef ik graag mijn eigen invulling (intervallen etc.) aan de training, in plaats van huppelen in het openbaar.
Inderdaad! 'En nu gaan we een paar minuten op-en-neer springen'quote:Op maandag 13 juli 2009 14:59 schreef ColdFeet het volgende:
[..]
Hemel, jaIk moet vandaag weer zo'n les met warming-up
Ik vind haar stretching-gedeelte overigens echt onder de maat; ik doe dat zelf veel uitgebreider.
Vandaag les 9, 8x versnellen. Het zal mij benieuwen
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Geef rijst en train je Engels!
Same Herequote:Op maandag 13 juli 2009 14:52 schreef Onbepaald het volgende:
[..]
[ afbeelding ]
Zelf gebruik ik de Sigma PC-15 als hartslaghorloge en deze bevalt me erg goed. Voor de statistieken- en grafieken gebruik ik vervolgens looptijden.nl.
Op deze website vul je wat gegevens (waaronder je route via Google Maps) in en vervolgens rollen er allerlei statistieken en grafieken uit. Bovendien kun je andere lopers uitdagen of een competitie aanmaken (bijvoorbeeld: Wie loopt de snelste 5km in de maand Juli). Ik vind het zelf (nog steeds) een prima alternatief voor dure hartslagmeters etc.
(Al moet ik toegeven dat ik er zelf stiekem ook wel eentje wil)
Er zijn inderdaad echt weinig leden, terwijl de site wel goed in elkaar steektquote:Op maandag 13 juli 2009 15:43 schreef PatrickD het volgende:
[..]
Same Here![]()
Vind het ook prima werken. Wel leuk om te zien dat 1 van de andere 750 leden van looptijden.nl ook hier post :-)
Ja ik.quote:Op dinsdag 14 juli 2009 22:14 schreef Tourniquet het volgende:
Ben ook Evy 0-5 km aan het volgen. Net les 4 gedaan op m'n nieuwe Nikes.
Iemand ervaring met bestellen op www.hardloopaanbiedingen.nl?
Zal daar 's een kijkje nemen, maar wat ik heb begrepen zijn die Aldi-aanbiedingen altijd van die tijdelijke acties die ze 2 keer per jaar hebben en om 8:30 al uitverkocht zijn. Of hebben ze die kleding gewoon permanent in de winkels?quote:Op woensdag 15 juli 2009 08:22 schreef computergirl het volgende:
[..]
Ja ik.
Vaak heeft de Aldi/Lidl/Kruidvat en aanverwante winkels ook hardloopspullen in huis. Heel goedkoop en voldoet prima.
Zou je niet zoveel van die zones aantrekken als je begint. Ga eerst maar lekker lopen om je lichaam een beetje te leren kennen.quote:Op woensdag 15 juli 2009 11:50 schreef Woodpecker het volgende:
Ik heb nu zo'n hardklopding, en mijn eerste rondje gelopenMaar 'men' zegt dat ik in zone 2 moet blijven, tussen de 129 en 145 BPM, maar als ik ren kom ik erboven, en als ik loop kom ik eronder...
Hoe hou ik mijn hartslag constant laag? Is dat een kwestie van oefenen??
Als ik dat zou doen moet ik gewoon op een flink tempo gaan wandelenquote:Op woensdag 15 juli 2009 13:45 schreef dyna18 het volgende:
Met andere woorden, voor normaal hardlopen (duurlopen) zul je meestal hoog in zone 2 en in zone 3 zitten. Er is mij verteld door een fysiotherapeute dat dit wel lager wordt naarmate je meer getraind bent en een meer gevorderde loper wordt. Dit is dus niet erg, zolang je maar niet over je anaërobe drempel heen gaat.
Mocht je echter hardlopen om af te vallen, dan zul je dus heel rustig moeten lopen om meer bij zone 1, laag in zone 2 te blijven.
Als je een hartslagmeter hebt zit er vast en zeker ook wel een programmatje op waarmee je je echte maximale hartslag mee uit kunt laten rekenen. Dat standaard rekensommetje zit er vaak enorm naast. Daarmee berekend die ook de trainingszones e.d.quote:Op woensdag 15 juli 2009 13:56 schreef dyna18 het volgende:
[ afbeelding ]
Om nog even op bovenstaand verhaal terug te komen met een duidelijk voorbeeld.
Ik ben 30 jaar. Mijn maximum hartslag is dus 220-30 = 190 bpm.
Tijdens de training probeer ik niet te hoog te komen. Dat lukt nog niet echt, aangezien mijn toppen toch boven in zone 3 komen. Maar zoals terecht opgemerkt is dat voor beginners blijkbaar nog niet heel belangrijk om op te letten.
Waar ik wel goed op let is dat ik niet boven mijn anaërobe drempel uit kom. Deze is voor mijn 220-30-15 = 175 bpm
pfff.... paar lessen terug was ik optimistisch omdat het niet veel uitmaakte om 8, 10 of 12 minuten te lopen. Nu had ik bijna 2 weken niet gelopen vanwege een opspelende lies en moest ik 15/15 en twee dagen later 10/12/12 doen. Ik wed dat ik 100 keer doodgegaan ben onderweg. En het vooruitzicht op les 24 morgenavond (10/20) doet me nu al vrezen...quote:Op donderdag 16 juli 2009 23:27 schreef WD.40 het volgende:
En volgende keer mag ik 55 min achter elkaar, jippie.
Ligt echt aan je rustperiode. Even twee lessen terug weer instappen en voor je het weet loop je een half uur zonder problemenquote:Op vrijdag 17 juli 2009 00:47 schreef Coelho het volgende:
[..]
pfff.... paar lessen terug was ik optimistisch omdat het niet veel uitmaakte om 8, 10 of 12 minuten te lopen. Nu had ik bijna 2 weken niet gelopen vanwege een opspelende lies en moest ik 15/15 en twee dagen later 10/12/12 doen. Ik wed dat ik 100 keer doodgegaan ben onderweg. En het vooruitzicht op les 24 morgenavond (10/20) doet me nu al vrezen...
Hoop echt dat ik het moment ooit bereik dat ik ga zeggen dat ik lekker 35 minuten mag lopen, maar vrees het ergste....
Dat gaat nog wel komen. Die lessen waar je nu bent zijn de zwaarste lessen omdat je voor je gevoel continue maximaal moet geven. Ik heb gisteren ook 50 minuten gelopen, en 35 minuten gaat me echt makkelijk af.quote:Op vrijdag 17 juli 2009 00:47 schreef Coelho het volgende:
[..]
pfff.... paar lessen terug was ik optimistisch omdat het niet veel uitmaakte om 8, 10 of 12 minuten te lopen. Nu had ik bijna 2 weken niet gelopen vanwege een opspelende lies en moest ik 15/15 en twee dagen later 10/12/12 doen. Ik wed dat ik 100 keer doodgegaan ben onderweg. En het vooruitzicht op les 24 morgenavond (10/20) doet me nu al vrezen...
Hoop echt dat ik het moment ooit bereik dat ik ga zeggen dat ik lekker 35 minuten mag lopen, maar vrees het ergste....
Had je ook nog een hartslagmeter om?quote:Op vrijdag 17 juli 2009 11:28 schreef Marurk het volgende:
StR2 les 5 gerend twee dagen geleden. Kon het niet volhouden.
Moest 38 minuten aan een stuk, maar bij de 36 minuten moest ik zowat stoppen omdat ik echt niet meer verder kon. Als ik verder was gegaan, was ik zeker dood gegaan ofzo.
Hier is die run: http://nikerunning.nike.c(...)043,runID,1410355514
Nu vind ik wel dat ik hem nog een keer opnieuw moet doen, omdat ik hem niet helemaal heb uitgelopen. En mijn tempo lag ook wat lager. Dus vanavond maar weer proberen.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |