Tsja, het zal afhangen hoe je een foutieve verwachting definieert. Toch doet het artikel wel degelijk goede aanbevelingen, het zou veel beter zijn van meerdere scenario's uit te gaan, en tevens moet er bij politici het besef komen dat deze cijfers een grote onzekerheidsmarge kennen, dat moet je tot uiting laten in het getal wat je kenbaar maakt als planbureau. Ik erger mij er altijd aan dat men daar in de economische wereld weinig mee doet, zelfs een UD hier kwam laatst met groeipercentages op twee decimalen nauwkeurig, dan heb je toch niet helemaal begrepen met wat voor cijfers je werkt volgens mij. Want hoe nauwkeurig de metingen zijn wordt niet duidelijk aan de hand van percentages op twee decimalen nauwkeurig.quote:Op dinsdag 16 juni 2009 20:58 schreef pberends het volgende:
[..]
Wat een artikel. Volgens RTL Z zit het CPB er vaak aardig bij:
[ afbeelding ]
MEV = CPB-raming.
Het begint natuurlijk al met het erkennen van onzekerheid in je meetinstrumenten. En aangezien veel economische meetinstrumenten vergeleken met hun technische collegae belabberd zijn zou dat eigenlijk al bij voorbaat duidelijk moeten worden gemaakt al vorens je ook maar aan een model en uitkomsten hoeft te gaan denken.quote:Op dinsdag 16 juni 2009 20:38 schreef simmu het volgende:
maar ondanks al dan niet betere modellen staat of valt het hele verhaal bij wat je concludeert uit je model.
en daarom is het belangrijk om eerst het probleem te definieren voordat je met de oplossing begint. enige ruimte voor een fout in de verwachting is acceptabel tenslotte.quote:Op dinsdag 16 juni 2009 21:04 schreef Bolkesteijn het volgende:
[..]
Tsja, het zal afhangen hoe je een foutieve verwachting definieert.
Tot 2007 wel ja, in rustige tijden met relatief kleine schommelingen.quote:Op dinsdag 16 juni 2009 20:58 schreef pberends het volgende:
[..]
Wat een artikel. Volgens RTL Z zit het CPB er vaak aardig bij:
[ afbeelding ]
MEV = CPB-raming.
nu geloof ik echt dat je Guy Boscart bentquote:Op dinsdag 16 juni 2009 19:23 schreef pberends het volgende:
Verdubbeling... alweer een voorspelling van mij dat uitkomt. In een nog erger geval voorspel ik een verdriedubbeling.
quote:Het kabinet gaat akkoord met een tijdelijke verhoging van de Nationale Hypotheek Garantie. Komende vrijdag stemt de ministerraad in met die maatregel, zo melden Haagse bronnen aan BNR. De garantiegrens, die nu nog op 265.000 euro ligt, gaat omhoog naar 300.000 tot 350.000 euro.
De bouwsector verwacht dat een verhoging van de hypotheekgarantie de woningmarkt flink kan stimuleren. Ook de Tweede Kamer dringt al maanden aan op een uitbreiding van het garantie-systeem. VVD-kamerlid Brigitte van der Burg is dan ook blij dat de verhoging er eindelijk komt: “Wat ons betreft had het al in december doorgevoerd moeten worden [….] maar beter laat dan nooit.”
(...)quote:Een sterk dalende vraag naar zeevracht, in combinatie met een grote overcapaciteit aan zeeschepen hebben ertoe geleid dat de transporttarieven sinds eind vorig jaar in duizelingwekkend tempo aan het dalen zijn.
‘Tot september vorig jaar konden veel van onze schepen 13.000 dollar per dag in rekening brengen bij hun opdrachtgevers. Als we vandaag de dag 3.500 tot 4.000 dollar krijgen, mogen we onze handjes dichtknijpen’, zegt Cor Vermeulen, directeur van Universal Marine.
quote:Bij advocatenkantoor Bartels in Zeist hebben zich al honderd gedupeerden gemeld, laat het kantoor weten.
Wat een gezeur ook weer met die advocatenkantoren, ze roepen de sfeer op dat er sprake zou zijn van illegale praktijken (er wordt zelfs over 'gedupeerden' gesproken) terwijl er in werkelijkheid sprake is bonafide CV's waarvan het rendement tegenvalt als gevolg van marktomstandigheden die veranderen. Tsja, dat is het risico van het vak natuurlijk.quote:Op woensdag 17 juni 2009 12:52 schreef JohnLaw het volgende:
Volkskrant: Beleggers in scheeps cv's het schip in.
[..]
(...)
[..]
Dit geld is er helemaal niet! Hoeveel honderden miljarden zitten er in dat fonds dan? Volgens mij zit er maar 100 miljoen in ofzo. Daar kun je net 2 huizen voor redden als de huizenprijzen 15% zakken.quote:Op woensdag 17 juni 2009 09:09 schreef henkway het volgende:
Goed voor de bouwsector
Heijmans en BAM
[..]
Werden veel scheepcv's niet voorgespiegel als investerings mogelijkheden waarbij je jaarlijks rendement zou uitgekeerd krijgen en niet nog een extra storting zou moeten betalen om de boel niet failliet te laten gaan. Het lijkt wel weer een nieuw soort lease product.quote:Op woensdag 17 juni 2009 12:59 schreef Bolkesteijn het volgende:
[..]
Wat een gezeur ook weer met die advocatenkantoren, ze roepen de sfeer op dat er sprake zou zijn van illegale praktijken (er wordt zelfs over 'gedupeerden' gesproken) terwijl er in werkelijkheid sprake is bonafide CV's waarvan het rendement tegenvalt als gevolg van marktomstandigheden die veranderen. Tsja, dat is het risico van het vak natuurlijk.
Ja, maar beleggers worden geacht geen kleine kinderen te zijn. De boel kan ook zakken, en daar moet je maar rekening mee houden. Het lijkt mij geen goede situatie als we voor ieder koersverlies naar een advocatenkantoor gaan rennen.quote:Op woensdag 17 juni 2009 13:05 schreef Basp1 het volgende:
Werden veel scheepcv's niet voorgespiegel als investerings mogelijkheden waarbij je jaarlijks rendement zou uitgekeerd krijgen en niet nog een extra storting zou moeten betalen om de boel niet failliet te laten gaan.
Vooralsnog niet, bij de leaseproducten stonden namelijk fouten in de prospectussen en werden er foutieve contracten opgesteld, daar is hier nog geen sprake van.quote:Het lijkt wel weer een nieuw soort lease product.
Heb jij dan contracten gezien van die scheeps cv's ?quote:Op woensdag 17 juni 2009 13:10 schreef Bolkesteijn het volgende:
Vooralsnog niet, bij de leaseproducten stonden namelijk fouten in de prospectussen en werden er foutieve contracten opgesteld, daar is hier nog geen sprake van.
Dat gaat nog leuk worden als de dollar valt onder de grote schulden.quote:Hij beloofde te voorkomen dat het financiële systeem nog een keer zou instorten door laks toezicht, hebzucht en grote schulden.
De Fed is juist de oorzaak van de crisis door de kunstmatig lage rentes.quote:De Fed, het stelsel van centrale banken, krijgt meer bevoegdheden.
Dat is slechts een kwestie van tijd, het is onmogelijk het huidige hoge niveau vast te houden.quote:Op donderdag 18 juni 2009 10:53 schreef _Qmars_ het volgende:
En toch is de dollar nog steeds niet gevallen, ondanks alle doemberichten. Tsja.
Mhaow, niet echt dubbel; dit gaat meer in op de Fed, terwijl daarover in het andere bericht weinig over stond. Dat bericht had ik overigens niet gepost hoor.quote:Op donderdag 18 juni 2009 11:34 schreef superworm het volgende:
Fed krijgt meer macht, banken striktere regels ah, pberends, dubbel gepostNou ja. Ik heb er Ron Paul in verwerkt
De complete val van de dollar natuurlijk.quote:Op donderdag 18 juni 2009 12:37 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Heb ik iets gemist, wat staat er 9-9-9 te gebueren dat die datum in de goudstaaf verwerkt is?
Ben benieuwd!quote:De ironische actie van Moore is een reclamestunt voor zijn nieuwe film, die over de huidige financiële en economische crisis gaat. Hij zoomt in op de regeringen Bush en Obama en neemt een kijk achter de vele bailouts die de Amerikaanse financiële instellingen van de ondergang gered hebben over de rug van de belastingbetaler.
De nieuwe documentaire, die nog geen titel heeft, moet op 2 oktober dit jaar uitkomen.
Nee, maar ik ga er vanuit dat het in orde is, er is geen reden om iets anders aan te nemen.quote:Op woensdag 17 juni 2009 13:44 schreef Basp1 het volgende:
Heb jij dan contracten gezien van die scheeps cv's ?
Natuurlijk ziet het er aantrekkelijk uit in een advertentie, daar zijn die dingen voor bedoeld, in de advertentie wast ieder wasmiddel schoon. Daarom moet je als koper door ook nooit alleen op af gaan. Je moet een prospectus aanvragen en je moet zelf marktonderzoek doen, bijvoorbeeld door te kijken naar vergelijkbare producten. Ik heb ook wel eens gekeken naar zo'n scheeps-CV (ook een beetje omdat het wel tof is om in zo'n schuit te investeren), en ik vond het een duidelijke prospectus waarbij duidelijk omschreven stond wat de factoren zijn die invloed konden hebben op het rendement. Dat ik het niet gedaan heb komt omdat ik het lastig vind dat je niet snel van de CV af kan, het is niet verhandelbaar.quote:Ik heb alleen advertenties gezien en die zagen best aantrekkelijk eruit, gewoon geld afgeven en jaarlijks rendement krijgen en aan het eind van de looptijd je geld terug krijgen wat ik me ervan herrinner.
Volgens mij stonden er wel fouten in, zo waren veel contracten niet door beide partners ondertekend in het geval van gehuwd zijn in gemeenschap van goederen, en er werd ook gebruik gemaakt van een soort side-letters met aanvullende informatie maar velen hebben die niet opgevraagd. Een deel zal ook met de Duisenbergschikking een vergoeding gekregen hebben maar dat valt meer aan coulance van de verstrekker van de producten toe te rekenen dan aan fundamentele gronden.quote:En die leaseproducten stonden niet echt veel fouten in de contracten maar mensen kregen contracten met waardes die men nooit of te nimmer zou hebben mogen afsluiten als de banken genoeg verantwoordelijkheid hadden genomen.
Stond er dan ook in de prospectus beschreven dat het het geval zou kunnen zijn dat je zou moeten bijlappen? Want dat is wat er op dit moment aan de hand is, en rendementen zijn op 0 gezet.quote:Op donderdag 18 juni 2009 13:42 schreef Bolkesteijn het volgende:
ik vond het een duidelijke prospectus waarbij duidelijk omschreven stond wat de factoren zijn die invloed konden hebben op het rendement. Dat ik het niet gedaan heb komt omdat ik het lastig vind dat je niet snel van de CV af kan, het is niet verhandelbaar.
Ow dat waren de schoonheidsfoutjes van dexia en consorten, dat eegalease contracten maar door 1 van beide partners getekend waren.quote:Volgens mij stonden er wel fouten in, zo waren veel contracten niet door beide partners ondertekend in het geval van gehuwd zijn in gemeenschap van goederen, en er werd ook gebruik gemaakt van een soort side-letters met aanvullende informatie maar velen hebben die niet opgevraagd. Een deel zal ook met de Duisenbergschikking een vergoeding gekregen hebben maar dat valt meer aan coulance van de verstrekker van de producten toe te rekenen dan aan fundamentele gronden.
Bijlappen is niet verplicht, maar de CV kan wel failliet gaan als dat niet gebeurt. De keus is dus om nu mogelijk bijna alles kwijt te zijn, of door bij te lappen in de toekomst nog te kunnen profiteren van toenemende rendementen door een aantrekkende economie, maar van een verplichte storting is in ieder geval geen sprake.quote:Op donderdag 18 juni 2009 13:59 schreef Basp1 het volgende:
Stond er dan ook in de prospectus beschreven dat het het geval zou kunnen zijn dat je zou moeten bijlappen? Want dat is wat er op dit moment aan de hand is, en rendementen zijn op 0 gezet.
Maar dat is juist de groep die niet aan de regeling van Duisenberg mee deed, het is dus logisch dat zij ook in de meeste gevallen een hardere zaak hebben. Maar goed, de scheeps-CV's zijn echt niet te vergelijken met die lease-constructies.quote:Het hooggerechtshof denkt daar toch echt anders over dat het toch wat meer dan schoonheidsfoutjes waren en dee banken hun zorgplicht verzaakt hebben. kijk hier: Uitspraak HR aandelenlease
Hoe kan een schip failliet gaan op zijn hoogst zijn de rendementen wat minder. Maar ook in de scheeps cv's zal wel weer een hefboom gezeten hebben om de rendementen op de krikken dmv extra geleend geld.quote:Op donderdag 18 juni 2009 14:28 schreef Bolkesteijn het volgende:
Bijlappen is niet verplicht, maar de CV kan wel failliet gaan als dat niet gebeurt. De keus is dus om nu mogelijk bijna alles kwijt te zijn, of door bij te lappen in de toekomst nog te kunnen profiteren van toenemende rendementen door een aantrekkende economie, maar van een verplichte storting is in ieder geval geen sprake.
Nee dat zijn de mensen die zich niet hebben laten intimideren door dexia&co om toch maar mee te doen aan die duisenberg regeling , of de mensen die toevallig nog wel wat geld hadden en zodoende de restschuld wel konden opbrengen en dachten laten we maar eens een zaak aanspannen.quote:Maar dat is juist de groep die niet aan de regeling van Duisenberg mee deed, het is dus logisch dat zij ook in de meeste gevallen een hardere zaak hebben. Maar goed, de scheeps-CV's zijn echt niet te vergelijken met die lease-constructies.
Uit het Volkskrant artikel:quote:Op donderdag 18 juni 2009 15:11 schreef Basp1 het volgende:
Hoe kan een schip failliet gaan op zijn hoogst zijn de rendementen wat minder. Maar ook in de scheeps cv's zal wel weer een hefboom gezeten hebben om de rendementen op de krikken dmv extra geleend geld.
Het schip zelf brengt dus zo weinig op, omdat het geen goederen vervoert, dat de vaste kosten niet meer betaald kunnen worden, dat kan zorgen voor een faillissement als het tekort te lang blijft voortduren en de onderneming geen geld heeft om dat tekort aan te vullen.quote:Van de vijftien scheep cv’s van Universal Marine verkeren er tien in financiële problemen. ‘Vanwege de lage tarieven wordt er te weinig verdiend om alle kosten te kunnen betalen.’
Het gevolg is dat investeerders geen dividend meer krijgen uitbetaald. Beleggers wordt nu gevraagd een extra storting te doen in een noodfonds. Met dit geld moeten de exploitatietekorten worden aangevuld, in de hoop dat de tarieven en de vraag weer spoedig aantrekken.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |