volgens die overheidssite is hier duidelijk sprake van ontvoering, er is geen toestemming en Nederland is het residentieland, dus ....quote:Op dinsdag 2 juni 2009 16:45 schreef Gia het volgende:
[..]
Zowel de vader, als het kind, hadden de Amerikaanse nationaliteit. Het kind ook de Oekraïnse, de vader, vermoedelijk nog steeds ook de Nederlandse.
ja en dat pietje boterbloem door UFO's is ontvoerd is ook zo zielugquote:Op dinsdag 2 juni 2009 17:49 schreef BogardeRules het volgende:
[..]
Hier wordt erop gewezen dat gelijke monniken, gelijke kappen. Als we hoera roepen dat die 2 kinderen uit Syrie ontvoerd hadden geworden, dan moeten we die papa hier ook niets verwijten.
[..]
dat kind is amerikaans staatsburger, hij is amerikaans staatsburger en ik heb ergens gelezen dat vrouwlief dat ook is... waar zou jij naar de rechter gaan?quote:Dude, get real. Als je het niet via de rechter in je meest bevriende land doet, dat is dat best wel slinks. HEEEEL erg slinks.
Dat weten we zeker. Maar JIJ weet NIET of hij de politie in Ede verwittigd heeft.
Ik weet ook niet wie wat is of wie wat heeft, maar dat hij het kind op een slinkse manier heeft meegenomen, is wel een feit.quote:Op dinsdag 2 juni 2009 17:57 schreef Re het volgende:
[..]
ja en dat pietje boterbloem door UFO's is ontvoerd is ook zo zielug
[..]
dat kind is amerikaans staatsburger, hij is amerikaans staatsburger en ik heb ergens gelezen dat vrouwlief dat ook is... waar zou jij naar de rechter gaan?
naar de rechter in het land van residentie, want ze hebben allemaal OOK nog de NEDERLANDSE nationaliteit.quote:Op dinsdag 2 juni 2009 17:57 schreef Re het volgende:
[..]
ja en dat pietje boterbloem door UFO's is ontvoerd is ook zo zielug
[..]
dat kind is amerikaans staatsburger, hij is amerikaans staatsburger en ik heb ergens gelezen dat vrouwlief dat ook is... waar zou jij naar de rechter gaan?
.......... en is hij dus een misdadiger.quote:Op dinsdag 2 juni 2009 18:06 schreef BogardeRules het volgende:
[..]
naar de rechter in het land van residentie, want ze hebben allemaal OOK nog de NEDERLANDSE nationaliteit.
Als hij zo overtuigd was van zijn gelijk had ie wel met open vizier gestreden.
volgens dat internationale kinderontvoeringsverdrag is dit gewoon kidnapping, zie link in deze draad.
Dec 2005???????????quote:Op dinsdag 2 juni 2009 19:13 schreef WammesWaggel het volgende:
http://www.msnbc.msn.com/id/10558049/displaymode/1176/
En hier wandelde paps door New York, it's a small world
Ik wou al zeggen, die had op z'n voordeligst Katja's opa kunnen zijn.quote:Op dinsdag 2 juni 2009 19:40 schreef WammesWaggel het volgende:
Ja het is iemand met dezelfde naam
http://www.linkedin.com/pub/dir/paul/leendertz
nu.nlquote:DEN HAAG - Het CDA wil opheldering van de ministers Ernst Hirsch Ballin (Justitie) en Maxime Verhagen (Buitenlandse Zaken) over de rol die de Verenigde Staten hebben gespeeld bij de 'ontvoering' van Katja Leendertz uit Ede.
De fractie bevestigde woensdag een bericht hierover in de Volkskrant.
Het 7-jarige meisje werd vorige week door haar vader van het schoolplein geplukt en via het Amerikaanse consulaat in Frankfurt meegenomen naar de VS.
Het CDA wil weten wat de ministers vinden van dit optreden van het consulaat.
De christendemocraten willen weten of de VS hiermee het Haags Kinderontvoeringsverdrag ondermijnen. Dat verdrag gelast onverwijlde terugbrenging van een ontvoerd kind naar de oorspronkelijke verblijfplaats.
Tegenstrijdige uitspraken
Verder wil de partij weten hoe het kabinet om wil gaan met de tegenstrijdige uitspraken van Amerikaanse en Nederlandse rechters.
Katja's ouders voerden al een tijd een juridische strijd over het meisje en werden beiden in respectievelijk de VS en Nederland door de rechter in het gelijk gesteld.
Amerikaanse rechter
De vader nam Katja mee toen de Nederlandse rechter nog geen uitspraak had gedaan. Hij beroept zich op de Amerikaanse rechter. Maar het kan volgens CDA-Kamerlid Coskun Çörüz niet zo zijn dat dat iemand het vonnis van een buitenlandse rechter gebruikt als vrijgeleide.
Dat mag pas als dat vonnis door een Nederlandse rechter is erkend.
Waar haal je dat vandaan?quote:Op dinsdag 2 juni 2009 18:06 schreef BogardeRules het volgende:
[..]
naar de rechter in het land van residentie, want ze hebben allemaal OOK nog de NEDERLANDSE nationaliteit.
Goed zo. Als hier geen paal en perk aan wordt gesteld, gaan straks al die verbolgen pappies hun kinderen ontvoeren.quote:Op woensdag 3 juni 2009 09:55 schreef nummer_zoveel het volgende:
En de politiek begint zich er ook al mee te bemoeien.
Ik kan me hier zo aan storen. Vrouwen die maar aannemen dat moeders automatisch de voogdij moeten krijgen bij een scheiding. Mannen hebben verdomme evenveel recht om hun kind op te voeden als vrouwen!quote:Op woensdag 3 juni 2009 10:14 schreef Gia het volgende:
[..]
Goed zo. Als hier geen paal en perk aan wordt gesteld, gaan straks al die verbolgen pappies hun kinderen ontvoeren.
Ze moet gewoon terugkomen. En dan kan pa met de papieren proberen om bij een Nederlandse rechter zijn gelijk te krijgen. Maar, na deze actie, geef ik hem weinig kans.
Wat een bullshit. Feit blijft dat vaders het gewoon laten afweten bij de opvoeding, zowel in het huwelijk, als bij een scheiding. Het zal allicht zo zijn dat soms moeders de situatie misbruiken, maar om nou EMANCIPATIE aan te voeren als argument voor het gelijk van de vader??????quote:Op woensdag 3 juni 2009 12:20 schreef Dayshine het volgende:
[..]
Ik kan me hier zo aan storen. Vrouwen die maar aannemen dat moeders automatisch de voogdij moeten krijgen bij een scheiding. Mannen hebben verdomme evenveel recht om hun kind op te voeden als vrouwen!
Bovendien zijn die vrouwen vaak zo verbolgen over de scheiding dat ze hun kinderen hersenspoelen met praatjes over hoe slecht de vader wel niet is. Daarnaast wordt vrolijk het bezoekrecht ontzegd waar de vader NIETS tegen kan doen.
Het moet maar eens afgelopen zijn met deze praktijken, jullie willen emancipatie, hier heb je je emancipatie.![]()
Groot respect voor de vader die via een mooie sluiproute zijn kind heeft teruggekregen.
Haha bespaar ons de treurverhalen uit je eigen leven. Het is totaal geen feit dat vaders het laten afweten bij opvoeding, huwelijk en scheiding, dat is jouw mening.quote:Op woensdag 3 juni 2009 13:38 schreef BogardeRules het volgende:
[..]
Wat een bullshit. Feit blijft dat vaders het gewoon laten afweten bij de opvoeding, zowel in het huwelijk, als bij een scheiding. Het zal allicht zo zijn dat soms moeders de situatie misbruiken, maar om nou EMANCIPATIE aan te voeren als argument voor het gelijk van de vader??????
Emancipatie wil zeggen dat er gelijke rechten zijn, niet dat moeders zich ontvoeren maar moeten laten welgevallen.
En dat vrouwen nou bij JOU zijn weggelopen omdat je te slap (!!!![]()
![]()
!!!) was .... kom daar mee niet aan bij ons.
Ja, klopt. En dat kan vader dan via de rechter van het land waar het kind woont, proberen af te dwingen.quote:Op woensdag 3 juni 2009 12:20 schreef Dayshine het volgende:
[..]
Ik kan me hier zo aan storen. Vrouwen die maar aannemen dat moeders automatisch de voogdij moeten krijgen bij een scheiding. Mannen hebben verdomme evenveel recht om hun kind op te voeden als vrouwen!
En ondertussen vlucht mams met kind naar Oekraïne om nooit meer gezien te worden. Ik kan die vader wel begrijpen.quote:Op woensdag 3 juni 2009 17:15 schreef Gia het volgende:
[..]
Ja, klopt. En dat kan vader dan via de rechter van het land waar het kind woont, proberen af te dwingen.
Een papiertje uit een ander land moet je eerst hier geldig laten verklaren.
Niet belangrijk. Ze was Nederlands ingezetene.quote:Op woensdag 3 juni 2009 18:00 schreef Cerbie het volgende:
[..]
En ondertussen vlucht mams met kind naar Oekraïne om nooit meer gezien te worden. Ik kan die vader wel begrijpen.
Is eigenlijk al bekend welke nationaliteiten Katja heeft? De ouders zijn getrouwd en gescheiden in Amerika, Katja is daar geboren. Amerikaanse is ze dus sowieso, Oekraïnse is ook goed mogelijk. Maar heeft ze wel de Nederlandse nationaliteit?
Vader is samen met moeder en kind naar Nederland gekomen. Tegen de zin van moeder in. Lees jij wel alles?quote:Anders is het, vanuit de VS gezien, de moeder die het kind "ontvoerd" heeft naar Nederland. Net als een vrouw/kind met alleen Nederlands paspoort die naar het buitenland gaan bij voogdijproblemen.
Het is zeer afkeurenswaardig en vader had best andere mogelijkheden, zoals de autoriteiten inlichten en Katja in afwachting van de beslissing van de rechter onder toezicht van Jeugdzorg zetten.quote:edit; Voordat er weer een "alle mannen zijn onbetrouwbare klootzakken die niet kunnen opvoeden" tirade losbarst, ik zeg niet dat ik het goedkeur.
Niet zo happen, ik vroeg toch of er wat bekend was? Ik heb geen tijd om de (veel te) vele nieuwsberichten te lezen die hierover zijn geweest (volgens googlenews al 400+).quote:Op woensdag 3 juni 2009 19:14 schreef Gia het volgende:
[..]
Niet belangrijk. Ze was Nederlands ingezetene.
[..]
Vader is samen met moeder en kind naar Nederland gekomen. Tegen de zin van moeder in. Lees jij wel alles?
[..]
Het is zeer afkeurenswaardig en vader had best andere mogelijkheden, zoals de autoriteiten inlichten en Katja in afwachting van de beslissing van de rechter onder toezicht van Jeugdzorg zetten.
Dit, ontvoering dus, kan echt niet gedoogd worden.
Maar dat telt natuurlijk niet...quote:Op woensdag 3 juni 2009 20:16 schreef Cerbie het volgende:
Hier staat dat moeder en kind zonder toestemming van de vader naar Nederland zijn gekomen.
En volgens deze post:quote:Op woensdag 3 juni 2009 20:16 schreef Cerbie het volgende:
Hier staat dat moeder en kind zonder toestemming van de vader naar Nederland zijn gekomen.
is de moeder gedwongen naar Nederland te verhuizen.quote:Op dinsdag 2 juni 2009 14:43 schreef Ticootje het volgende:
De vader heeft zijn van oorsprong Oekraïense vrouw in het verleden gedwongen naar Nederland te verhuizen, een haar volkomen vreemd land, terwijl hij als piloot vaak weg was, zegt hij.
Bron: http://www.gelderlander.n(...)ens-mishandeling.ece
Moeders heeft het proces over het voogdijschap telkens gefrustreerd.quote:Volgens Zwarts is moeder Marina een belofte aan de Amerikaanse rechter niet nagekomen. Op haar verzoek stelde de rechter in oktober vorig jaar de inhoudelijke behandeling over het voogdijschap drie maanden uit.
Robert Zwarts, de advocaat van Katja's vader: ,,Moeder was weer met een nieuwe advocaat op de proppen gekomen.
Die moest zich inlezen. De rechter ging akkoord op voorwaarde dat vader binnen dertig dagen Katja mocht zien. Die belofte is moeder nooit nagekomen. Op de laatste zitting was deze advocaat niet aanwezig. Hij werd opgetrommeld. Hij stelde toen mevrouw Karpenko niet meer te vertegenwoordigen.
"Moeder heeft het proces over het voogdijschap telkens gefrustreerd. De rechter voelde zich bedrogen en heeft onder meer daarom besloten vader de voogdij toe te kennen. Net als in Nederland moet je het ook in Amerika wel heel bont maken wil een rechter de voogdij eenhoofdig toewijzen."
Op 17 december 2008 bepaalde de rechter in Arnhem in een tussenvonnis dat hij de Amerikaanse uitspraak zou afwachten. Vader Paul laat per e-mail weten dat het goed gaat met Katja.
ja maar, het is HAAR kindje natuurlijk, dan mag het...quote:Op donderdag 4 juni 2009 09:18 schreef Cerbie het volgende:
Vanmorgen in de Gelderlander (klik voor volledig artikel):
[..]
Moeders heeft het proces over het voogdijschap telkens gefrustreerd.
Plus dat er in Nederland grootouders zijn die kunnen babysitten. We hebben het toch maar getroffen hier dat er naast grootouders ook nog in te huren babysitters zijn. Ideetje om het idee van babysitters te patenteren en er veel geld mee te verdienen in Amerika?quote:Op donderdag 4 juni 2009 09:19 schreef Re het volgende:
[..]
ja maar, het is HAAR kindje natuurlijk, dan mag het...
quote:Volgens haar raadsman Maarten Storm van 's Gravesande heeft moeder driekeer kort met Katja kunnen bellen. Telkens werd snel de verbinding verbroken. ,,Katja zei huilend: 'Mamma ik mis je zo'", zegt Storm van 's Gravesande
Is het kind ooit wel ergens naar gevraagd? Ik vind dit net zo erg, als ook de vader bij een kind weghouden. Wie zorgde er trouwens voor het kind?quote:Ook Paul Leendertz zou dat hebben gezegd. "Hij is twee keer bij me op kantoor geweest", zegt Van 's Gravesande. "Toen zei hij dat hij Katja mee zou nemen en dat haar moeder haar nooit meer zou zien. Toen ik vroeg wat hij bedoelde zei hij: 'Dat weet je wel'."
Tuurlijk niet. Maar respect hebben voor de vader dat ie dit heeft gedaan is weer 180 graden de andere kant uit.quote:Op donderdag 4 juni 2009 09:19 schreef Re het volgende:
[..]
ja maar, het is HAAR kindje natuurlijk, dan mag het...
Tuurlijk meis. Lees wat je wil lezen, die stomme mannen ook. Dat ze zeggen dat ze wel begrip op kunnen brengen voor de actie van de vader betekent niet dat ze niets om Katja geven. Ik heb zelf al meerdere malen gezegd dat het voor Katja het ergste is.quote:Op donderdag 4 juni 2009 09:29 schreef nummer_zoveel het volgende:
Jammer dat het manvolk in dit topic dat in het algemeen alsnog ondergeschikt vindt aan het belang van de vader mbt de voogdij over Katja.
Kun je niet lezen?quote:Op donderdag 4 juni 2009 09:44 schreef Cerbie het volgende:
[..]
Tuurlijk meis. Lees wat je wil lezen, die stomme mannen ook. Dat ze zeggen dat ze wel begrip op kunnen brengen voor de actie van de vader betekent niet dat ze niets om Katja geven. Ik heb zelf al meerdere malen gezegd dat het voor Katja het ergste is.
Linkje naar je krantenartikel trouwens.
Ik kan prima lezen, jij ook? Het is niet zo dat de mannen hier in het algemeen de vader boven Katja stellen.quote:Op donderdag 4 juni 2009 09:48 schreef nummer_zoveel het volgende:
[..]
Kun je niet lezen?
Ik zeg: in het algemeen. Het merendeel lijkt zo te denken, hoeft nog niet zo te zijn dat ik ook op jou doel.
Link naar het krantenartikel? Lees de post van Paddy maar.
Ik bedoelde dus babysit figuurlijk. Voor de moeder. Zodat ze er niet vandoor zou gaan.quote:Op donderdag 4 juni 2009 09:24 schreef Cerbie het volgende:
[..]
Plus dat er in Nederland grootouders zijn die kunnen babysitten. We hebben het toch maar getroffen hier dat er naast grootouders ook nog in te huren babysitters zijn. Ideetje om het idee van babysitters te patenteren en er veel geld mee te verdienen in Amerika?
Dus slim gespeeld van de vader. Durf te wedden dat hier een hele voorbereiding aan vast zat.quote:Op donderdag 4 juni 2009 09:45 schreef Ticootje het volgende:
NIJMEGEN - Katja Leendertz zal nooit gedwongen naar Nederland terugkomen. Dat zegt stafrechtdeskundige Henny Sackers van de Radboud Universiteit in Nijmegen. Sackers heeft zowel de vonnissen van de Amerikaanse als de Nederlandse rechtbank bestudeerd.
Op basis daarvan zegt hij: "Het idee dat de vader van Katja een soort wild west rechtbank had ingeschakeld is onterecht. Ook de Amerikaanse rechter heeft een buitengewoon zorgvuldige afweging gemaakt. Bovendien lag het proces in Nederland stil, in afwachting van de Amerikaanse zaak."
Sackers denkt ook dat Katja voorlopig niet naar Nederland zal komen. "Uit de stukken blijkt dat het meisje alleen de Amerikaanse nationaliteit heeft. Amerika zal haar daarom nooit gedwongen naar Nederland sturen."
bron: http://www.omroepgelderla(...)g-naar-Nederland.htm
daar heeft ze alle kans toe gehad alquote:Op donderdag 4 juni 2009 10:56 schreef Gia het volgende:
Wat zou er gebeuren als moeder naar Amerika verhuist en daar het co-ouderschap aanvraagt?
Ik verwacht dat pa dit met alle macht zal tegenhouden, uit angst dat zijn dochter op haar 13de alleen nog maar bij haar moeder wil wonen.
Die had ze alquote:Als ik die moeder was, zat ik morgen al in Amerika bij een Amerikaanse advocaat.
Het 'opeisen', wat houdt dat in? Gewoon op straat oppikken en meenemen, of via de rechter?quote:Op donderdag 4 juni 2009 12:03 schreef Spatzmann het volgende:
In het amerikaanse vonnis staat explicit dat de vader in amerika en in elk ander land het voogdijschap mag opeisen. Dat heeft hij dus gedaan. Amerika zal dus idd nooit uitleveren.
Nee, dat bedoel ik niet.quote:Op donderdag 4 juni 2009 12:23 schreef Spatzmann het volgende:
[..]
opstraat oppikken em meenemen als ik het zo lees. De rechter gaf toestemming om overal ter wereld de zeggenschap van het kind per direct op zich te nemen en PER direct een US passport aan te vragen ervoor.
Blijkbaar gaat het dus niet zo makkelijk als er in de tekst staat te lezen. De vader is namelijk nog steeds verdachte van ontvoering, daarnaast heeft een rechter in Arnhem bepaald dat Katja voorlopig terug moet naar haar moeder.quote:Op donderdag 4 juni 2009 13:15 schreef Spatzmann het volgende:
exacte tekst:
Father may obtain custody of the child at any place she might be found, whether in the united states or in any other country.
No further proceedings or any futher orders shall be requiree for Frather to obtain custody of the child.
http://www.omroepgelderland.nl/web/file?uuid=ba42841a-6932-4390-af4c-7345345a8c42&owner=f08a08be-dc9b-483e-9a1a-bb6cd363eda3&contentid=283231
http://www.nu.nl/algemeen(...)rug-naar-moeder.htmlquote:Amerikaanse rechter
De vader en moeder voeren al enige tijd een juridische strijd. Vorig jaar verzocht de moeder de rechtbank het ouderlijk gezag over het kind aan haar toe te wijzen.
De vader deed onlangs hetzelfde in de VS, waar de rechter het gezag over Katja aan hem toewees. De rechtbank in Arnhem vindt evenwel niet dat hij zijn dochter zomaar mee mag nemen.
Zolang de zaak in Nederland onder de rechter is, moet hij daarvoor toestemming vragen aan de moeder of de rechter.
quote:Moeder Katja bezorgd wegens 'gewelddadige' vader
De moeder van Katja Leendertz maakt zich ernstige zorgen over haar dochter. Dat zegt zij gisteren in de lokale krant Ede Stad. "Ik ben in shock. Katja heeft haar vader sinds 2006 niet meer gezien. Zijn nieuwe echtgenote heeft Katja zelfs helemaal nog nooit gezien." De vader heeft volgens haar geen idee wat hij Katja aandoet. "Uit zijn verklaringen blijkt dat hij zich niet kan inleven in een meisje van zeven jaar oud."
Katja werd vorige week woensdag van een schoolplein in Ede ontvoerd door haar vader. Die heeft inmiddels laten weten dat hij het meisje heeft meegenomen naar Amerika, waar hij al jaren woont. Een Amerikaanse rechter heeft de voogdij over Katja aan hem toegekend. Het vonnis is echter nog niet erkend door een Nederlandse rechter en is daarom niet rechtsgeldig.
De advocaat van de moeder laat weten dat er in Amerika sprake is geweest van huiselijk geweld door de vader. Mede daarom heeft de moeder Katja in 2003 meegenomen naar Nederland. De vader is in 2005 in Nederland gedagvaard voor mishandeling van de moeder. In december 2006 is aan hem door de rechtbank in Arnhem een straat- en contactverbod opgelegd voor de duur van een jaar, aldus de advocaat.
lijkt me behoorlijk strafbaar en meteen een goede grond om de voogdij definiteif aan de moeder toe te wijzen. Als je dit niet keihard aanpakt ga je dit soort ontvoeringen juist in de hand werken!!quote:Op donderdag 4 juni 2009 13:21 schreef vanhal het volgende:
Ook dit laat zien dat de vader Katja niet zomaar mocht meenemen:
[..]
http://www.nu.nl/algemeen(...)rug-naar-moeder.html
Blijkbaar was er al enige tijd een juridische strijd tussen de vader en de moeder gaande. Het zomaar meenemen van een kind terwijl de zaak onder NL rechter staat lijkt me niet de correcte manier van handelen.
Of hij gaat gewoon binnen de VS vliegen, de markt is daar groot genoeg voor.quote:Op donderdag 4 juni 2009 14:09 schreef Spatzmann het volgende:
[..]
Hij wordt in nederland verdacht van ontvoering. In de VS dus niet. HIj woont in de VS. Volgens de uitspraak daar heeft hij niets verkeerds gedaan. Zou alleen jammer voor hem zijn als nederland een internationaal opsporingsbevel uit laat gaan .Kan hij z'n baana ls piloot als vergeten.
bronquote:'Mama ik wil naar huis'
AMSTERDAM - Op 27 mei zien klasgenootjes hoe Katja (8) van het schoolplein in Ede wordt geplukt en een auto wordt ingetrokken. Sindsdien verblijft het ontvoerde meisje bij haar vader in Amerika, een man die haar moeder meerdere malen heeft mishandeld. Exclusief in VROUW vertelt moeder Marina Karpenko (34) haar verhaal.
“Op haar achtste verjaardag – op 13 juni – heb ik Katja voor het laatst gesproken. Ik bel elke dag, maar er wordt nooit opgenomen. Het gesprek duurde iets langer dan 1 minuut. Ik hoorde haar huilen. ‘Mama,’ vroeg ze, ‘wanneer kom je me halen?’ Niet veel later, ik had amper iets kunnen zeggen of vragen, werd de verbinding verbroken. Twee dagen later kreeg ik te horen waarom. Volgens de advocaat van meneer Leendertz (zo noemt ze Katja’s vader steevast – red.) zou ik dingen tegen Katja hebben gezegd die haar van streek hadden gemaakt. Maar ik had haar alleen maar gefeliciteerd met haar verjaardag, en ik had haar gevraagd hoe het met haar ging. Meer niet. Er worden allerlei voorwaarden gesteld voor contact met mijn dochter. Ik mag niet zeggen dat ik haar mis of van haar hou. Ik mag niet over Nederland praten, over school, over haar vriendinnetjes. Dan raakt ze van streek, zo wordt gezegd. Een andere voorwaarde voor contact met Katja is dat ik het arrestatiebevel intrek, maar dat kan ik helemaal niet doen. Daar gaat de officier van justitie over. Volgens het Psychologisch Rapport dat in Amerika is gemaakt, zou Katja lijden aan stress. Vind je het gek! Ze is op een ochtend van het schoolplein weggerukt en door een man in een auto geduwd. Toen ze probeerde te schreeuwen, duwde hij zijn hand voor haar mond. Een paar honderd meter verderop is ze in een andere auto geduwd en is ze samen met haar vader, die ze nauwelijks kent, en een vrouw, haar ‘nieuwe moeder’, met hoge snelheid naar Frankfurt gereden. Daar zijn op het Amerikaanse Consulaat foto’s van haar gemaakt. Ze is vanuit Frankfurt naar Dubai gevlogen, en daar overgestapt op een vliegtuig naar Amerika. Toen ik haar twee dagen na haar ontvoering sprak en vroeg waar ze was, wist ze het niet. Ze was met haar vader, zei ze en zat in de auto. Ik hoorde allerlei stemmen, ook Russisch. Vermoedelijk was dat Olga, meneer Leendertz’ zesde vrouw, met wie hij in 2007 was getrouwd, een maand na de scheiding met mij. Hij heeft elke twee jaar een andere vrouw, vrijwel allemaal illegaal naar Amerika gehaald. Ik vroeg Katja naar haar mobiele telefoon. Die had ze niet meer, zei ze. Haar vader had hem weggegooid.
Mishandeling
Elke dag was ik bang dat ze zou worden ontvoerd. Elke dag. Daarom zei ik steeds bij het afscheid nemen op school: ‘Schatje, hou je telefoon bij je. Als er iets gebeurt, bellen! Knopje 1 is de politie.’ De politie wist ervan, ook de school wist van mijn situatie. Ik heb meneer Leendertz voor het laatst in september 2006 gesproken. Toen woonde ik hier ruim drie jaar met Katja. Ik dacht dat hij kwam informeren naar zijn dochter, maar hij zei alleen: ‘Waarom ben je bij me weggegaan, Marina?’ Ik zei dat ik dat niet hoefde uit te leggen na alle mishandelingen en bedreigingen. Hij is meerdere keren uit huis gehaald door de Amerikaanse politie en in Nederland voor mishandeling gedagvaard. Hij heeft me ook mishandeld toen ik zwanger was van Katja, hij heeft me zelfs in mijn buik geschopt. Hij zei dat ik gestraft zou worden omdat ik hem had verlaten. ‘Je zult haar nooit meer zien,’ zei hij. ‘Je weet dat ik genoeg geld heb, ik neem haar mee naar Mexico, ze zullen haar nooit vinden.’ Ik was op mijn werk. Het was koud. Katja had haar rode jasje aan. Zo was ze naar school gegaan. Rond half elf zag ik dat ik twee gemiste oproepen had, plus een sms van school. Ik wist meteen wat er aan de hand was. Ze was ontvoerd. Ik wist ook meteen door wie. Bij school zag ik allemaal politie staan. Het eerste wat ik vroeg was: ‘Waar is Katja?’ Ik was in shock. Klasgenootjes hadden haar horen gillen en hadden gezien hoe ze van het schoolplein werd gerukt door een man met zwarte krulletjes, en een grijze Opel Zafira werd ingeduwd. Meneer Leendertz heeft haar niet ontvoerd, zegt hij zelf. Hij heeft haar ‘gewoon’ opgehaald van school en thuis gebracht. Thuis? Ergens in Pennsylvania, in een land waar ze niemand kent en de taal niet spreekt. Ze heeft niets kunnen meenemen, geen knuffeltjes, geen speelgoed – niets. Meneer Leendertz beroept zich op een vonnis van een Amerikaanse rechter die hem de voogdij zou hebben gegeven, maar dat vonnis is helemaal niet rechtsgeldig in Nederland. Hij heeft haar niet ‘opgehaald’ van school, hij heeft haar op brute wijze ontvoerd. Sindsdien heb ik haar stemmetje maar vijf keer mogen horen. Telkens heel kort. Bij elkaar misschien maar zes minuten. Ik zeg haar dan dat ze Nederlands moet blijven spreken, dat ze de taal niet mag vergeten. Maar Katja wil alleen maar weten wanneer ik haar kom ophalen. Ik beloof haar dan alles te zullen doen om haar terug te halen, alles. ‘Moeder doet valse beloftes,’ krijg ik dan later via zijn advocaat te horen. Twee keer heb ik over haar gedroomd. In de eerste droom omhelsde ze me. Ze keek over mijn schouder naar achter en zag haar vader. Hij kwam op ons aflopen en even later was Katja verdwenen. De tweede keer droomde ik dat ík haar had ontvoerd. We zijn in Ede en ik probeer haar snel naar binnen te krijgen, in een flat. Het is niet ons huis, maar een vies huis met allemaal meubels die ik niet ken. Ik zeg tegen Katja dat ze naast me moet zitten, heel dicht naast me, maar ze zegt: ‘Mama, niet bang zijn, hij komt niet meer.’ Maar hij komt wel. Hij komt de flat binnen en zoekt ons. Alleen ziet hij ons niet, terwijl Katja maar blijft zeggen: ‘Mama, niet bang zijn, hij komt niet meer.’
Gesmokkeld
Ik slaap slecht, slik soms slaappillen en kan niets anders doen dan wachten. Het liefste zou ik haar zelf gaan halen, maar ik mag Amerika niet in. Ik ben er illegaal binnen gesmokkeld door meneer Leendertz en mag tot 2012 het land niet meer in. Ik heb geen geld om te procederen in Amerika. Er is een stichting opgericht, Help Katja Terug, en ik ben iedereen dankbaar die me helpt. Ik krijg zoveel steun, van kennissen, van de school. Maar ik kan niet zeggen dat ik hoopvol ben. Als ik niet kan slapen, praat ik met Katja’s knuffels. Of met Markies, de kat. Katja speelde elke dag met hem. Hij mist haar ook. Hij gaat echt zoeken in het huis. Als hij bij me komt zitten, zeg ik tegen hem dat ze terugkomt. Hoe hij dan naar me kijkt... dieren snappen je. De kat is haar broertje, zei Katja altijd. Ze houdt heel erg van dieren. ‘Dieren zijn net kindjes, toch mam? En je mag ze nooit pijn doen.’ Ik ben zo bang dat ze wordt mishandeld. Ik weet hoe hij is. Hij heeft meerdere vrouwen in zijn leven mishandeld, en ook zijn eigen zoon. Tien was zijn zoontje nog maar. Ik was er zelf bij hoe hij de jongen schopte. Meneer Leendertz wil over iedereen controle uitoefenen. En heeft overal lak aan. Op 29 mei is er door de Rechtbank Arnhem in een kort geding bepaald dat Katja onmiddellijk terug moet komen naar Nederland, omdat hij onrechtmatig heeft gehandeld op straffe van een dwangsom van duizend euro per dag. Daar lacht hij om. Hij lacht om alles. Hij heeft nog steeds een aanzienlijke alimentatieachterstand van duizenden euro’s. Hij heeft het Nederlandse straat- en contactverbod overtreden. Hij zegt dat hij van Katja houdt, maar waarom heeft hij er dan voor gezorgd dat we in 2007 letterlijk op straat kwamen te staan door geen hypotheek meer te betalen? Katja en ik hebben een jaar lang bij de voedselbank gelopen. Niemand kan hem wat maken, denkt hij als ‘respectvol’ piloot bij Continental Airlines. Hij is een narcist, ziek. Maar ik zal tot de laatste seconde van mijn leven voor Katja’s terugkeer knokken. Dat beloof ik. Mijn meisje moet terug.”
HELP KATJA TERUG
De juridische strijd voor de terugkeer van Katja is duur. Het ontbreekt Katja’s moeder aan geld om deze juridische procedures te voeren. Omdat de zaak in de VS speelt, heeft de moeder in Nederland geen recht op rechtsbijstand. Amerika redeneert precies andersom en zegt dat de moeder geen recht heeft op legal aid omdat ze in Nederland woont. “Met de stichting willen we zorgen dat Katja en haar moeder snel worden herenigd,” zegt Jan Bosma, secretaris van de opgerichte Stichting Help Katja Terug. “Helaas is daar op korte termijn geld voor nodig, want er moeten snel een paar procedures worden gevoerd.” Doneren kan op banknummer 1395.28.881 ten name van Stichting Help Katja Terug te Ede.
Lees meer over de stichting op: www.helpkatjaterug.nl
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |