abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  woensdag 15 juli 2009 @ 14:16:34 #126
74865 Pumatje
Wij stelen die kazen!
pi_71000268
quote:
Op woensdag 15 juli 2009 06:19 schreef sp3c het volgende:

[..]

die laten er weinig van heel vrees ik
laatste gevechtshandelingen waren bv Dragon Rouge en Dragon Noir in Congo 1964 door de Paracommando's (45 jaar geleden dus) dus daar zullen ze iig op wijzen (waarschijnlijk niet al te vriendelijk) en waarschijnlijk ook op Rwanda voor wat dat waard is maar dat ligt wel gevoelig bij die figuren

daarnaast zijn de Tanks nog gewoon (sterk verminderd) in dienst en de AIFV (YPR) ook, doen zelfs dienst in Afghanistan atm maar daar doen Belgische grondtroepen niet zo heel veel aan vechten al kwamen ze laatst zowaar onder vuur te liggen en moesten ze zich met (of zonder iedereen claimt wat anders ) de Duitse QRF uit een omsingeling vechten

maar dat we ze kunnen hebben en dat de Crem de boel nogal heeft afgebroken lijkt me evident

De Leopard 1a5 die ze gebruiken... die gaan eruit in 2011
Het probleem met materiaal leveringen van onze Cavalerie is niets vergeleken met dat van hun.

Tandenkransen prob's enzo.. Daarnaast zijn hun tanks op. echt opperdepop. Kunnen ook niet meer worden verkocht, enkel omgesmolten, jammer... het zijn best unieke verschijningen.

en betreft hun YPR's, die hebben ze niet
ze gebruiken oude verneukte M113's.

en over hun AIFV's

daar hebben ze zelf dit over te zeggen

geert di aug 08 2006, 10:42

extra pantser voor de AIFV, die geraken nu al bijna nie vooruit in een beetje losse zand , en ze dan nog zwaarder maken.
En ik betwijfel ook ten zeerste of ze wel zo goed waren om tegen de Russen te gaan vechten, en vergelijk de onze nu niet met de nederlandse AIFV (YPR of PIGV noemt dat daar) want dat is een wereld van verschil al is dat van buitenaf nie zo direkt te zien.

solidarnosc wo aug 09 2006, 01:36

@ denflorre. Daar haal je een punt aan volgens mij. Al die "rommel" want zo wordt het in de media genoemd was goed genoeg om Russische tankdivisies tegen te houden (voor de media) in Duitsland maar zou nu opeens compleet waardeloos zijn geworden. En de nieuwe voertuigen die recent werden aangekocht door defensie zijn zwaarder dan de voertuigen die ze zullen vervangen. Die zijn echter volgens de media ook al compleet waardeloos in dit conflict. Nadat de meeste journalisten het laatste decennium smalend hebben gelachen met de versleten overbodige Leopard lijken ze opeens te willen dat heel het leger uitgerust moet worden met Leopards II's althans voertuigen met dat niveau van betpantsering.

[/b]

Engineer wo aug 09 2006, 01:30

"en vergelijk de onze nu niet met de nederlandse AIFV (YPR of PIGV noemt dat daar) want dat is een wereld van verschil al is dat van buitenaf nie zo direkt te zien. "

mmmm..wat is er volgens u allemaal zo drastisch (buiten wat kleine details) anders tussen onze AIFV en de hollanders hun YPR ?

"extra pantser voor de AIFV, die geraken nu al bijna nie vooruit in een beetje losse zand"

geert wo aug 09 2006, 07:23

na vele jaren aan AIFV te hebben gesleuteld kan ik je wel enkele dingen opnoemen die bij ons anders zijn,( goedkoper en dus net iets minder goed denk ik ) dan bij de Nederlandse exemplaren. Zo zijn de motoren niet zo sterk, de eindaandrijvingen en transmissie zijn ook niet origneel maar aangepast aan Belgische normen ( lees goedkoper )
En idd,met een goede chauffeur die weet wat de beperkingen zijn en daar dus ook rekening mee houd kan je je goed amuseren Maar als je nog eens de kans krijgt, vraag eens om met een Nederlands exemplaar te rijden en je zal het verschil vlug merken. En de bepantsering ? Ooit was er een milicien in onze eenheid die het klaar kreeg om van binnenuit zijn FNC af te vuren, er was dus een mooi rond gaatje in een van onze bakken
[ Bijgewerkt wo aug 09 2006, 07:24 ]

link :http://www.defensieforum.be/forum_viewtopic.php?2.10934
[DEF] SC#8 Pumatje, niet geboren maar door de baas verstrekt
  Moderator woensdag 15 juli 2009 @ 15:16:52 #127
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_71002480
ow dat geloof ik allemaal wel verder
was niet helemaal het punt maar dat punt weet ik zelf eigenlijk ook niet meer

maar Belgie kunnen we hebben, interessanter verhaal is Belgie vs Portugal
beide landen zijn heel erg vergelijkbaar in vanalles en behalve dat ze elkaar niet kunnen bereiken moeten die een leuke oorlog kunnen voeren tegen elkaar ... ze hebben strax in elk geval even veel dezelfde fregatten
Op zondag 8 december 2013 00:01 schreef Karina het volgende:
Dat gaat me te diep sp3c, daar is het te laat voor.
pi_71003415
Wat een TT: " welke landen zou NL kunnen hebben " Ik zeg een dwergstaatje als Madagascar
is nog een brug te ver omdat nederlanders liever theedrinken en geld vangen ipv te vechten
voor hun principes. Geen onzin maar gewoon een feit. Dus de vraag moet eigenlijk zijn: Welke
landen zouden Nederland willen hebben. Antwoord: Elk!
75 topics = FIN
  Moderator woensdag 15 juli 2009 @ 15:49:42 #129
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_71003638
nou dat is geen feit maar een mening

kijk
http://nl.wikipedia.org/wiki/Feit
feit

en
http://nl.wikipedia.org/wiki/Mening
mening

bovendien eentje die je niet hard kunt maken want de Nederlandse geschiedenis staat bol met oorlog waar Nederlanders gewoon meevochten
  woensdag 15 juli 2009 @ 16:30:06 #130
74865 Pumatje
Wij stelen die kazen!
pi_71005077
en succesvol waren
  donderdag 16 juli 2009 @ 18:43:31 #131
259510 TheGaffer
Armchair General
pi_71042010
Misschien is het leuker als je afvraagt of wij ons kunnen beschermen mochten 1 van de grote 3 militaire krachten (Engeland, Duitsland, Frankrijk) ons aan zouden vallen. Hoe zouden wij ons dan manifesteren tegenover een overmacht van goed getrainde soldaten met modern materiaal. Zouden we het luchtruim beheersen of zijn de Rafale/Eurofighter/Mirage2000/TornadoF3 toch wat behendiger dan onze F-16's. Of zal het gewoon weer net 1940 worden waarin we compleet werden verpletterd.
Iedereen die dit leest is een figuur uit één van de tekeningen van Tom of Finland.
  donderdag 16 juli 2009 @ 19:09:13 #132
30789 RonaldV
Phabulous Phantoms
pi_71042635
quote:
Op donderdag 16 juli 2009 18:43 schreef TheGaffer het volgende:
Misschien is het leuker als je afvraagt of wij ons kunnen beschermen mochten 1 van de grote 3 militaire krachten (Engeland, Duitsland, Frankrijk) ons aan zouden vallen. Hoe zouden wij ons dan manifesteren tegenover een overmacht van goed getrainde soldaten met modern materiaal. Zouden we het luchtruim beheersen of zijn de Rafale/Eurofighter/Mirage2000/TornadoF3 toch wat behendiger dan onze F-16's. Of zal het gewoon weer net 1940 worden waarin we compleet werden verpletterd.
Afgaand op het nu aanwezige materieel denk ik dat Nederland in elk van die drie landen behoorlijk wat schade kan aanrichten. Of het aanrichten van die schade voldoende is om een invasie door hen te voorkomen weet ik echter niet.

Overigens kun je een invasie door de Britten wel vergeten. Hun luchtmacht is nog maar een schijntje van wat hij voeger was.
- "Blind faith in your leaders, or in anything, will get you killed" Bruce Springsteen - War
- Door controle aan de landsgrenzen op te heffen kan men nu grenzenloos gaan controleren...
- Privacy Matters
pi_71046092
quote:
Op donderdag 16 juli 2009 19:09 schreef RonaldV het volgende:

[..]

Afgaand op het nu aanwezige materieel denk ik dat Nederland in elk van die drie landen behoorlijk wat schade kan aanrichten. Of het aanrichten van die schade voldoende is om een invasie door hen te voorkomen weet ik echter niet.

Overigens kun je een invasie door de Britten wel vergeten. Hun luchtmacht is nog maar een schijntje van wat hij voeger was.
En MOET over zee komen...dat maakt het er niet makkelijker op.
Peace through power!!
pi_71046263
Hoe zit het dan met onze verdediging? Dan heb ik het over anti-raket installaties en anti-aircraft batteries enzovoorts.
Ron Paul 2012
  donderdag 16 juli 2009 @ 21:39:24 #135
110987 ErwinRommel
De woestijnvos. Een legende.
pi_71046683
quote:
Op donderdag 16 juli 2009 21:24 schreef Supersoep het volgende:
Hoe zit het dan met onze verdediging? Dan heb ik het over anti-raket installaties en anti-aircraft batteries enzovoorts.
Nederland heeft een uitgedreid netwerk van AA raketten.
ASRAAM, Patriot, Stinger platvorms op de Fennek en de MB-Benz, daarnaast nog wat andere middelen die effectief zijn. Ook kan men de Cheetah, aka Pruttel, nog van stal halen.
Vulneratus nec Victus The Spirit Will Never Leave Us.
  donderdag 16 juli 2009 @ 22:27:26 #136
30789 RonaldV
Phabulous Phantoms
pi_71048137
quote:
Op donderdag 16 juli 2009 21:39 schreef ErwinRommel het volgende:

[..]

Nederland heeft een uitgedreid netwerk van AA raketten.
ASRAAM, Patriot, Stinger platvorms op de Fennek en de MB-Benz, daarnaast nog wat andere middelen die effectief zijn. Ook kan men de Cheetah, aka Pruttel, nog van stal halen.
Sinds wanneer heeft Nederland ASRAAM? We hebben AMRAAMs, maar de NASAMS (die ook AMRAAM gebruiken) zijn er afaik nog (steeds) niet.
- "Blind faith in your leaders, or in anything, will get you killed" Bruce Springsteen - War
- Door controle aan de landsgrenzen op te heffen kan men nu grenzenloos gaan controleren...
- Privacy Matters
  donderdag 16 juli 2009 @ 23:13:55 #137
110987 ErwinRommel
pi_71049730
quote:
Op donderdag 16 juli 2009 22:27 schreef RonaldV het volgende:

[..]

Sinds wanneer heeft Nederland ASRAAM? We hebben AMRAAMs, maar de NASAMS (die ook AMRAAM gebruiken) zijn er afaik nog (steeds) niet.
AMRAAM ja sorry. Het lijkt ook allemaal zo op elkaar met die afkortingen
  donderdag 16 juli 2009 @ 23:18:09 #138
110987 ErwinRommel
pi_71049786
  vrijdag 17 juli 2009 @ 00:10:51 #139
13456 AchJa
Shut up!!!
pi_71051435
quote:
Op woensdag 15 juli 2009 10:52 schreef sp3c het volgende:
Belgie moest is beginnen met die 200kg tnt te kopen want ik geloof dat ze op oefeningen regelmatig PANG PANG!!!! moeten roepen als ze gaan schieten
Nee, "Pinda, Pinda!!!" trekt volle zalen...
  vrijdag 17 juli 2009 @ 00:12:56 #140
13456 AchJa
Shut up!!!
pi_71055272
we hebben de MIM-104 Patriot toch ook?:D
  Moderator vrijdag 17 juli 2009 @ 11:39:47 #142
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_71060674
quote:
Op vrijdag 17 juli 2009 00:10 schreef AchJa het volgende:

[..]

Nee, "Pinda, Pinda!!!" trekt volle zalen...
stil nou ff
pi_71071087
quote:
Op donderdag 16 juli 2009 18:43 schreef TheGaffer het volgende:
Ja, nee, natuurlijk worden we dan helemaal naar de tyfus geschoten. Maakt niet uit wie van de 3 het doet. Nederland is maar een klein landje met maar een paar plekken waar F16's bewapend en gerepareerd kunnen worden. Leg die in puin en je hebt de luchtmacht bijvoorbeeld al uitgeschakeld. Zoiets is door een groot land makkelijk op 1 dag te doen. Zelfde gaat voor kazernes, havens, etc. Het beperkte grondoppervlak en daarmee de beperkte voorzieningen zijn gewoon een gigantisch nadeel, we hebben geen 50 vliegvelden om naar uit te wijken als er eentje in puin ligt, zoals een Engeland, Duitsland of Frankrijk.

Als Engeland, Duitsland of Frankrijk ons aanvalt is het gewoon weer op 4, 5 dagen tijd beslist.
Ja, ik generaliseer.
pi_71072109
Ik denk dat we Afrika wel zouden kunnen innemen.
pi_71079898
quote:
Op vrijdag 17 juli 2009 16:53 schreef Cahir het volgende:
Toe maar
pi_71086599
quote:
Op vrijdag 17 juli 2009 16:53 schreef Cahir het volgende:
Nogal optimistisch vind je niet? maar goed...die mensen moeten er ook zijn
Peace through power!!
  zaterdag 18 juli 2009 @ 14:32:00 #147
74865 Pumatje
Wij stelen die kazen!
pi_71093658
quote:
Op vrijdag 17 juli 2009 16:23 schreef Northside het volgende:

[..]

Ja, nee, natuurlijk worden we dan helemaal naar de tyfus geschoten. Maakt niet uit wie van de 3 het doet. Nederland is maar een klein landje met maar een paar plekken waar F16's bewapend en gerepareerd kunnen worden. Leg die in puin en je hebt de luchtmacht bijvoorbeeld al uitgeschakeld. Zoiets is door een groot land makkelijk op 1 dag te doen. Zelfde gaat voor kazernes, havens, etc. Het beperkte grondoppervlak en daarmee de beperkte voorzieningen zijn gewoon een gigantisch nadeel, we hebben geen 50 vliegvelden om naar uit te wijken als er eentje in puin ligt, zoals een Engeland, Duitsland of Frankrijk.

Als Engeland, Duitsland of Frankrijk ons aanvalt is het gewoon weer op 4, 5 dagen tijd beslist.

ja, dat werkt beide kanten op natuurlijk.
Wij hebben als verdedigende zijde een grotere reactietijd.

Alles dat via de Zee overkomt is enorm makkelijk waar te nemen.
En stel het zou Frankrijk zijn moeten ze of via België of Duitsland.. wat wij ook zullen opmerken dus reactietijd hebben.

En die Mirages van ze zijn nu niet echt to much voor een F-16.

Jij gaat er al helemaal vanuit dat ze over Nederlands grondgebied vliegen, wij nog geen Toestellen in de lucht hebben en ze hun doelen met succes nog bombarderen ook, en dat keer na keer na keer..

Ik weet niet of jij beseft dat je heel wat vliegtuigen in de lucht nodig hebt om alle doelen waar jij het over hebt systematisch uit te schakelen maar dat red je niet met 10 toestellen. Het is ons grondgebied, dus goed opgestelde AA in combinatie met constant F-16's in de lucht en dan is het al helemaal niet zo gemakkelijk meer.
  zondag 19 juli 2009 @ 12:31:25 #148
94346 Northside
We'll see
pi_71114436
quote:
Op zaterdag 18 juli 2009 14:32 schreef Pumatje het volgende:

[..]

En stel het zou Frankrijk zijn moeten ze of via België of Duitsland.. wat wij ook zullen opmerken dus reactietijd hebben.

Jij gaat er al helemaal vanuit dat ze over Nederlands grondgebied vliegen, wij nog geen Toestellen in de lucht hebben en ze hun doelen met succes nog bombarderen ook, en dat keer na keer na keer..

Ik weet niet of jij beseft dat je heel wat vliegtuigen in de lucht nodig hebt om alle doelen waar jij het over hebt systematisch uit te schakelen maar dat red je niet met 10 toestellen. Het is ons grondgebied, dus goed opgestelde AA in combinatie met constant F-16's in de lucht en dan is het al helemaal niet zo gemakkelijk meer.
Ja, goed, dat is maar net van welke situatie je uitgaat. Zien we het aankomen of niet? Zijn er van te voren spanningen of niet? Is Nederland gemobiliseerd of niet? In mijn schetsje ging ik er dus inderdaad van uit dat er geen waarschuwingen zijn en de eerste slag 100% voor de tegenstander is.

Maar zelfs al is er wel dreiging en staat Nederland paraat... als Frankrijk/Engeland/Duitsland een eerste aanval met kruisraketten doen hoeven ze niet eens in de buurt te zijn om al flink wat schade aan te richten aan onze kostbare voorzieningen.

Misschien iets voor een apart topic...
Ja, ik generaliseer.
pi_71114613
quote:
Op zaterdag 18 juli 2009 14:32 schreef Pumatje het volgende:

[..]

Hmm ok..

even iets anders, is er eigenlijk wel een protocol voor (laten we hopen van wel)?

Wie gaan we dan oproepen? er is al een tijd geen dienstplicht geweest!..
  zondag 19 juli 2009 @ 12:38:24 #150
30789 RonaldV
Phabulous Phantoms
pi_71114623
quote:
Op zondag 19 juli 2009 12:31 schreef Northside het volgende:

[..]

Ja, goed, dat is maar net van welke situatie je uitgaat. Zien we het aankomen of niet? Zijn er van te voren spanningen of niet? Is Nederland gemobiliseerd of niet? In mijn schetsje ging ik er dus inderdaad van uit dat er geen waarschuwingen zijn en de eerste slag 100% voor de tegenstander is.

Maar zelfs al is er wel dreiging en staat Nederland paraat... als Frankrijk/Engeland/Duitsland een eerste aanval met kruisraketten doen hoeven ze niet eens in de buurt te zijn om al flink wat schade aan te richten aan onze kostbare voorzieningen.

Misschien iets voor een apart topic...
Het gaat niet om de vraag of ze flink schade kunnen aanrichten, maar om hoeveel schade wij als antwoord kunnen aanrichten. Dat moet de kern zijn van je verdediging: kun je bij wijze van vergelding zo'n klap uitdelen dat mogelijke tegenstanders de kosten van een aanval te hoog vinden?
- Privacy Matters
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')