quote:Op woensdag 15 juli 2009 06:19 schreef sp3c het volgende:
[..]
die laten er weinig van heel vrees ik
laatste gevechtshandelingen waren bv Dragon Rouge en Dragon Noir in Congo 1964 door de Paracommando's (45 jaar geleden dus) dus daar zullen ze iig op wijzen (waarschijnlijk niet al te vriendelijk) en waarschijnlijk ook op Rwanda voor wat dat waard is maar dat ligt wel gevoelig bij die figuren
daarnaast zijn de Tanks nog gewoon (sterk verminderd) in dienst en de AIFV (YPR) ook, doen zelfs dienst in Afghanistan atm maar daar doen Belgische grondtroepen niet zo heel veel aan vechten al kwamen ze laatst zowaar onder vuur te liggen en moesten ze zich met (of zonder iedereen claimt wat anders) de Duitse QRF uit een omsingeling vechten
maar dat we ze kunnen hebben en dat de Crem de boel nogal heeft afgebroken lijkt me evident
Afgaand op het nu aanwezige materieel denk ik dat Nederland in elk van die drie landen behoorlijk wat schade kan aanrichten. Of het aanrichten van die schade voldoende is om een invasie door hen te voorkomen weet ik echter niet.quote:Op donderdag 16 juli 2009 18:43 schreef TheGaffer het volgende:
Misschien is het leuker als je afvraagt of wij ons kunnen beschermen mochten 1 van de grote 3 militaire krachten (Engeland, Duitsland, Frankrijk) ons aan zouden vallen. Hoe zouden wij ons dan manifesteren tegenover een overmacht van goed getrainde soldaten met modern materiaal. Zouden we het luchtruim beheersen of zijn de Rafale/Eurofighter/Mirage2000/TornadoF3 toch wat behendiger dan onze F-16's. Of zal het gewoon weer net 1940 worden waarin we compleet werden verpletterd.
En MOET over zee komen...dat maakt het er niet makkelijker op.quote:Op donderdag 16 juli 2009 19:09 schreef RonaldV het volgende:
[..]
Afgaand op het nu aanwezige materieel denk ik dat Nederland in elk van die drie landen behoorlijk wat schade kan aanrichten. Of het aanrichten van die schade voldoende is om een invasie door hen te voorkomen weet ik echter niet.
Overigens kun je een invasie door de Britten wel vergeten. Hun luchtmacht is nog maar een schijntje van wat hij voeger was.
Nederland heeft een uitgedreid netwerk van AA raketten.quote:Op donderdag 16 juli 2009 21:24 schreef Supersoep het volgende:
Hoe zit het dan met onze verdediging? Dan heb ik het over anti-raket installaties en anti-aircraft batteries enzovoorts.
Sinds wanneer heeft Nederland ASRAAM?quote:Op donderdag 16 juli 2009 21:39 schreef ErwinRommel het volgende:
[..]
Nederland heeft een uitgedreid netwerk van AA raketten.
ASRAAM, Patriot, Stinger platvorms op de Fennek en de MB-Benz, daarnaast nog wat andere middelen die effectief zijn. Ook kan men de Cheetah, aka Pruttel, nog van stal halen.
AMRAAM ja sorry. Het lijkt ook allemaal zo op elkaar met die afkortingenquote:Op donderdag 16 juli 2009 22:27 schreef RonaldV het volgende:
[..]
Sinds wanneer heeft Nederland ASRAAM?We hebben AMRAAMs, maar de NASAMS (die ook AMRAAM gebruiken) zijn er afaik nog (steeds) niet.
Nee, "Pinda, Pinda!!!" trekt volle zalen...quote:Op woensdag 15 juli 2009 10:52 schreef sp3c het volgende:
Belgie moest is beginnen met die 200kg tnt te kopen want ik geloof dat ze op oefeningen regelmatig PANG PANG!!!! moeten roepen als ze gaan schieten
Yup (een gedeelte althans), volgend jaar schieten in Noorwegenquote:Op donderdag 16 juli 2009 23:18 schreef ErwinRommel het volgende:
NASAMS zijn er al bij de KL.
stil nou ffquote:Op vrijdag 17 juli 2009 00:10 schreef AchJa het volgende:
[..]
Nee, "Pinda, Pinda!!!" trekt volle zalen...
Ja, nee, natuurlijk worden we dan helemaal naar de tyfus geschoten. Maakt niet uit wie van de 3 het doet. Nederland is maar een klein landje met maar een paar plekken waar F16's bewapend en gerepareerd kunnen worden. Leg die in puin en je hebt de luchtmacht bijvoorbeeld al uitgeschakeld. Zoiets is door een groot land makkelijk op 1 dag te doen. Zelfde gaat voor kazernes, havens, etc. Het beperkte grondoppervlak en daarmee de beperkte voorzieningen zijn gewoon een gigantisch nadeel, we hebben geen 50 vliegvelden om naar uit te wijken als er eentje in puin ligt, zoals een Engeland, Duitsland of Frankrijk.quote:Op donderdag 16 juli 2009 18:43 schreef TheGaffer het volgende:
Misschien is het leuker als je afvraagt of wij ons kunnen beschermen mochten 1 van de grote 3 militaire krachten (Engeland, Duitsland, Frankrijk) ons aan zouden vallen. Hoe zouden wij ons dan manifesteren tegenover een overmacht van goed getrainde soldaten met modern materiaal. Zouden we het luchtruim beheersen of zijn de Rafale/Eurofighter/Mirage2000/TornadoF3 toch wat behendiger dan onze F-16's. Of zal het gewoon weer net 1940 worden waarin we compleet werden verpletterd.
Toe maarquote:Op vrijdag 17 juli 2009 16:53 schreef Cahir het volgende:
Ik denk dat we Afrika wel zouden kunnen innemen.
Nogal optimistisch vind je niet?quote:Op vrijdag 17 juli 2009 16:53 schreef Cahir het volgende:
Ik denk dat we Afrika wel zouden kunnen innemen.
quote:Op vrijdag 17 juli 2009 16:23 schreef Northside het volgende:
[..]
Ja, nee, natuurlijk worden we dan helemaal naar de tyfus geschoten. Maakt niet uit wie van de 3 het doet. Nederland is maar een klein landje met maar een paar plekken waar F16's bewapend en gerepareerd kunnen worden. Leg die in puin en je hebt de luchtmacht bijvoorbeeld al uitgeschakeld. Zoiets is door een groot land makkelijk op 1 dag te doen. Zelfde gaat voor kazernes, havens, etc. Het beperkte grondoppervlak en daarmee de beperkte voorzieningen zijn gewoon een gigantisch nadeel, we hebben geen 50 vliegvelden om naar uit te wijken als er eentje in puin ligt, zoals een Engeland, Duitsland of Frankrijk.
Als Engeland, Duitsland of Frankrijk ons aanvalt is het gewoon weer op 4, 5 dagen tijd beslist.
Ja, goed, dat is maar net van welke situatie je uitgaat. Zien we het aankomen of niet? Zijn er van te voren spanningen of niet? Is Nederland gemobiliseerd of niet? In mijn schetsje ging ik er dus inderdaad van uit dat er geen waarschuwingen zijn en de eerste slag 100% voor de tegenstander is.quote:Op zaterdag 18 juli 2009 14:32 schreef Pumatje het volgende:
[..]
ja, dat werkt beide kanten op natuurlijk.
Wij hebben als verdedigende zijde een grotere reactietijd.
Alles dat via de Zee overkomt is enorm makkelijk waar te nemen.
En stel het zou Frankrijk zijn moeten ze of via België of Duitsland.. wat wij ook zullen opmerken dus reactietijd hebben.
En die Mirages van ze zijn nu niet echt to much voor een F-16.
Jij gaat er al helemaal vanuit dat ze over Nederlands grondgebied vliegen, wij nog geen Toestellen in de lucht hebben en ze hun doelen met succes nog bombarderen ook, en dat keer na keer na keer..
Ik weet niet of jij beseft dat je heel wat vliegtuigen in de lucht nodig hebt om alle doelen waar jij het over hebt systematisch uit te schakelen maar dat red je niet met 10 toestellen. Het is ons grondgebied, dus goed opgestelde AA in combinatie met constant F-16's in de lucht en dan is het al helemaal niet zo gemakkelijk meer.
Hmm ok..quote:Op zaterdag 18 juli 2009 14:32 schreef Pumatje het volgende:
[..]
ja, dat werkt beide kanten op natuurlijk.
Wij hebben als verdedigende zijde een grotere reactietijd.
Alles dat via de Zee overkomt is enorm makkelijk waar te nemen.
En stel het zou Frankrijk zijn moeten ze of via België of Duitsland.. wat wij ook zullen opmerken dus reactietijd hebben.
En die Mirages van ze zijn nu niet echt to much voor een F-16.
Jij gaat er al helemaal vanuit dat ze over Nederlands grondgebied vliegen, wij nog geen Toestellen in de lucht hebben en ze hun doelen met succes nog bombarderen ook, en dat keer na keer na keer..
Ik weet niet of jij beseft dat je heel wat vliegtuigen in de lucht nodig hebt om alle doelen waar jij het over hebt systematisch uit te schakelen maar dat red je niet met 10 toestellen. Het is ons grondgebied, dus goed opgestelde AA in combinatie met constant F-16's in de lucht en dan is het al helemaal niet zo gemakkelijk meer.
Het gaat niet om de vraag of ze flink schade kunnen aanrichten, maar om hoeveel schade wij als antwoord kunnen aanrichten. Dat moet de kern zijn van je verdediging: kun je bij wijze van vergelding zo'n klap uitdelen dat mogelijke tegenstanders de kosten van een aanval te hoog vinden?quote:Op zondag 19 juli 2009 12:31 schreef Northside het volgende:
[..]
Ja, goed, dat is maar net van welke situatie je uitgaat. Zien we het aankomen of niet? Zijn er van te voren spanningen of niet? Is Nederland gemobiliseerd of niet? In mijn schetsje ging ik er dus inderdaad van uit dat er geen waarschuwingen zijn en de eerste slag 100% voor de tegenstander is.
Maar zelfs al is er wel dreiging en staat Nederland paraat... als Frankrijk/Engeland/Duitsland een eerste aanval met kruisraketten doen hoeven ze niet eens in de buurt te zijn om al flink wat schade aan te richten aan onze kostbare voorzieningen.
Misschien iets voor een apart topic...
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |