Dank u, zal het doorgeven.quote:Op zaterdag 30 mei 2009 15:18 schreef Greys het volgende:
Oh!
Gefeliciteerd nog voor Heer SE!
Mocht ze het dan toch nog in haar bol krijgen, even goed in de gaten houden tussen het kaas snijden door () dan heb je in elk geval volk zat dat je kan helpen bij de overtocht. Willen die mensen met dit mooie weer niet allemaal in de tuin, trouwens?
Nou, dat zonnige warme weer dat is in elk geval goed gelukt!quote:Jonge eenden
In de eerste weken van hun bestaan en vooral in de eerste dagen kunnen de jongen nog niet lang in het water blijven. De familie gaat aan de rand van het water zitten, waar de moedereend de jongen onder de vleugels neemt.
Zo worden ze warm gehouden en nemen de jongen het vet van de veren van de moeder over, zodat hun dons enigszins waterafstotend wordt. De vetproductie van de stuitklier van de jongen komt pas later opgang. Jonge eendjes die hun moeder missen, raken daarom al vrij snel onderkoeld als ze nat worden.
Vooral in de eerste week van hun leven zijn ze erg kwetsbaar. Omdat ze voornamelijk van insecten eten hebben ze zonnig en warm weer nodig. Dan zij er veel insecten boven het water en in de oevervegetatie te vinden. Voor als het weer tegenzit, hebben jonge eendjes een 'ingebouwde' eiwitreserve die hen door de eerste 3 tot 4 dagen heen helpt.
Als de eendjes wat groter worden is er geen plaats meer onder moeders vleugels en gaan ze op een kluitje zitten. Daarbij verdringen ze elkaar om in het (warme) midden te komen.
Broedende eend op vreemde plaatsen
Omdat de beste plekjes vaak al bezet zijn, moeten stadseenden soms uitwijken naar de vreemdste plaatsen om te broeden. Zo kan er in een volledig afgesloten tuin, of op een balkon een eend zitten te broeden, zonder dat u het in de gaten hebt. Dit wordt een probleem als de jongen geboren worden en met moeder lopend naar het water willen.
Maak een afspraak met de dierenambulances, dat de hele familie, zodra de jongen geboren zijn, zo snel mogelijk naar een dichtbij zijnde vijver geėvacueerd kunnen worden.
Wij lopen wel met ze mee hoor, maar het is misschien maar 100 meter ofzo.quote:Op zondag 31 mei 2009 00:01 schreef childintime het volgende:
Wat gek, als ze ineens allemaal weg zijn....... En wat zal het saai zijn.....
Ik moet trouwens wel erg lachen om de foto's op de eerste pagina. Je ziet het nest langzaamaan veranderen van wat simpele takjes tot een ware troon met alle luxe die een eend zich kan wensen![]()
Kun je ze niet een beetje "begeleiden" als ze echt aan de wandel gaan? Ze zijn aan jou gewend inmiddels, misschien als je op een afstandje met ze meeloopt....? En als je het echt niet vertrouwt is dan misschien de DB een optie. Die kunnen ze veilig van tuin naar vijver brengen.
Oooo dat is vlakbij! Dan kan ze er zelf wel naartoe kuieren idd.quote:Op zondag 31 mei 2009 00:04 schreef TheSilentEnigma het volgende:
[..]
Wij lopen wel met ze mee hoor, maar het is misschien maar 100 meter ofzo.
Nee, vanochtend lagen ze lekker te slapen met z'n allen, dus heb ik ze een boterham en een schaaltje verse broodpap gemengd met pulletjesvoer gebracht.quote:Op zondag 31 mei 2009 10:36 schreef Quembel het volgende:
Ben je al met Emma en haar E'tjes aan de waggel?
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
[ Bericht 33% gewijzigd door TheSilentEnigma op 31-05-2009 12:26:38 ]
Je hebt altijd Eleanor nog?quote:Op zondag 31 mei 2009 12:17 schreef belsen het volgende:
Bedenk je maar zo, je hebt altijd Eleanor nog en ze komen vast nog wel eens terug weer wat voer te halen.
Ik heb de neiging om ze weer terug te halen.quote:Op zondag 31 mei 2009 12:27 schreef Greys het volgende:
[..]
Je hebt altijd Eleanor nog?![]()
@TSE: wat ontroerend (echt ) die kleine flappertjes zo vastberaden door de steeg achter mams aan. Fijn dat het allemaal goed gegaan is, de grote uittocht. Je zult ze wel missen
![]()
Heb je nou niet de neiging om steeds langs die plas te gaan staan turen of je ze ergens ziet? En niet schrikken als je ze niet ziet zwemmen he, want ze klimmen ook vast snel de kant weer op om ergens lekker op de kant te gaan uitrusten van het grote avontuur.
Ik hoop het wel, maar ik denk niet dat ze nog terugkomen eigenlijk.quote:Op zondag 31 mei 2009 12:36 schreef belsen het volgende:
Komen ze niet nog af en toe terug op het nest, of is dat nu klaar?
We weten 95% zeker dat het Eduard is. Hij liep er ook meteen naar toe, alsof het geregisseerd was...quote:Op zondag 31 mei 2009 12:35 schreef Greys het volgende:
Heb nu het filmpje gekeken en ze lijkt echt te aarzelen of ze je hotel zal verlaten he!
En dan ineens in sneltreinvaart langs de kliko's (en twee keer die put, arghhhh, my nerves!).
Zou Eduard daar nou echt hebben staan wachten? Of kan het ook een andere woerd geweest zijn?
Wat Rewimo ook al zegt, er is geen pulletje ter wereld dat een betere start heeft gehad dan bij jou in de tuin! Papjes, bewaking, een spartelbadje om te oefenen, wat wil je nog meer! You did good
"En ze leefden nog lang en gelukkig"quote:Op zondag 31 mei 2009 12:44 schreef TheSilentEnigma het volgende:
[..]
We weten 95% zeker dat het Eduard is. Hij liep er ook meteen naar toe, alsof het geregisseerd was...
mooie deurmatquote:Op zondag 31 mei 2009 13:59 schreef TheSilentEnigma het volgende:
Net nog even met het fototoestel een rondje langs de vijver gelopen. Geen Emma gezien, maar wel een buurman die een heel ander probleem met gevogelte voor z'n voordeur heeft:
[ afbeelding ]
Jij ook bedankt voor de moeite en tijd die je erin hebt gestoken om ons op de hoogte te houden!quote:Op zondag 31 mei 2009 12:49 schreef TheSilentEnigma het volgende:
Dankjulliewel allemaal, ik vond het erg leuk om Emma en E's te verzorgen, foto's en filmpjes te maken en hier alle leuke reacties te lezen!
Uiteraard ga ik nu vaak kijken bij de grote vijver en post ik alle ontwikkelingen hier.
bwhahaquote:Op zondag 31 mei 2009 13:59 schreef TheSilentEnigma het volgende:
Net nog even met het fototoestel een rondje langs de vijver gelopen. Geen Emma gezien, maar wel een buurman die een heel ander probleem met gevogelte voor z'n voordeur heeft:
[ afbeelding ]
Zojuist is hij door de dierenambulance opgehaald, hij bleek van een nabijgelegen kinderboerderij te zijn. Inmiddels stond de pauw wel in de gang.quote:
quote:Op zondag 31 mei 2009 13:59 schreef TheSilentEnigma het volgende:
[ afbeelding ]
Ik denk dat hij de flats bedoelt die Emma nog even in de steeg achterliet?quote:
goeie topicwendingquote:Op zondag 31 mei 2009 13:59 schreef TheSilentEnigma het volgende:
[ afbeelding ]
Het is inderdaad leeg in de achtertuin en in onze hartjes. We zijn al drie keer tevergeefs bij de vijver wezen kijken...quote:Op zondag 31 mei 2009 15:57 schreef Rewimo het volgende:
Aw, ze zijn echt de deur tuin uit...Wat zal het leeg zijn daar. Hopelijk hebben ze het naar hun zin in de grote vijver. Ik ben benieuwd of Emma en de E-tjes nog naar je toekomen als je ze brood komt brengen, TSE
quote:Op zondag 31 mei 2009 12:21 schreef TheSilentEnigma het volgende:
[ link | afbeelding ]
Muziek: Eels - I like birdsDat ging perfect! Emma vond het wel heel spannend zo te zien, liet van opwinding alles lopen zelfsSPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.maar verder kordaat doorgestapt naar het water en de wijde wereld in.
![]()
Dag piepjes!
Don't try and blame me for your games
Your games are death
My world is light, the angels fill my eyes
With every breath
Misschien komt ze nog eens langs.quote:Op zondag 31 mei 2009 17:22 schreef TheSilentEnigma het volgende:
[..]
Het is inderdaad leeg in de achtertuin en in onze hartjes. We zijn al drie keer tevergeefs bij de vijver wezen kijken...
Ik hoop dat je gelijk hebt.quote:Op zondag 31 mei 2009 18:29 schreef tonja het volgende:
Dat Emma terugkomt is niet onwaarschijnlijk. Een oom en tante van mij hebben jarenlang een huiseend gehad.
Op een gegeven moment kwam de eend ook binnen.
ElisaB is er maar mee gestopt; ik had er dit weekend voor uitgetrokken, omdat ik de hele afgelopen week weg ben geweest. Ik had gehoopt op tijd te zijn, maar helaas. En ook helaas: ik heb het afgelopen week écht niet kunnen doen.quote:Op zondag 31 mei 2009 19:56 schreef Cat22 het volgende:
Hopelijk was Elisa nog niet te ver met het schilderen van het derde bordje.![]()
Okee, ik ga ze NU terughalen!quote:Op maandag 1 juni 2009 00:38 schreef ElisaB het volgende:
[..]
ElisaB is er maar mee gestopt; ik had er dit weekend voor uitgetrokken, omdat ik de hele afgelopen week weg ben geweest. Ik had gehoopt op tijd te zijn, maar helaas. En ook helaas: ik heb het afgelopen week écht niet kunnen doen.
Sorry Emma![]()
Het ontwerp was al wel helemaal klaar (een half ei met een ingenieus systeem om naar keuze naambordjes toe te voegen). Ik had ook het hout, de verf en de andere spullen reeds gekocht Zal morgen bij daglicht wel even een fotootje schieten.
Even goed hoop ik dat de poelies het gaan redden; aan Silent heeft het niet gelegen
Ik ben sinds de vrijlating al 7 keer bij de vijver wezen kijken, maar geen Emma en piepjes. Ook kijk ik iedere keer hoopvol naar de achtertuin. Ik mis ze best wel.quote:Op maandag 1 juni 2009 00:51 schreef Quembel het volgende:
Dag kuikies, dag Emma, veel succes in de grote wereld.
En dank je wel tSE voor het allerleukste filmpje van de reeks (al zal jij dat niet zo ervaren)
En de muziekkeuze? briljant!
Hopelijk duiken ze morgen nog op in de grote vijver. Je kent zo'n beetje hun dagritme toch?
Ik durf te wedden dat ze nog eens terugkomen voor je pap![]()
.
Over een tijdje komen de voormalige piepjes door je voortreffelijke service gewoon weer naar jouw tuin toe.quote:Op maandag 1 juni 2009 17:42 schreef TheSilentEnigma het volgende:
Ik ben sinds de vrijlating al 7 keer bij de vijver wezen kijken, maar geen Emma en piepjes. Ook kijk ik iedere keer hoopvol naar de achtertuin. Ik mis ze best wel.
Doen!quote:Op maandag 1 juni 2009 17:40 schreef TheSilentEnigma het volgende:
Okee, ik ga ze NU terughalen!
Ja, of had ik vorig weekend tóch maar gaan verven en zagenquote:Op maandag 1 juni 2009 19:39 schreef TheSilentEnigma het volgende:
Wow, dat zou echt een heel tof bord geworden zijn. Had ik die poort nog maar een weekje dichtgehouden...
Laten we dan maar hopen dat Emma volgend jaar weer terugkomt. En de onderkant van de poort hebben we weer vrijgemaakt, dus wie weet krijgt Emma vandaag of morgen heimwee...quote:Op maandag 1 juni 2009 19:40 schreef ElisaB het volgende:
Ja, of had ik vorig weekend tóch maar gaan verven en zagen
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |