abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  maandag 1 juni 2009 @ 13:36:50 #76
234271 Krentenbol.
Lick my currants!
pi_69600708
Mooi uit de lucht gegrepen. Die gene die hier kan zeggen wat TS wel of niet aankan zal de beste decaan ooit worden, elke onderwijsinstelling zal jullie in dienst willen hebben met zo'n groots inzicht.

In mijn groep op de universiteit zit iemand die geen ander diploma heeft dan zijn VBO diploma (nog van voor het VMBO) en hij gaat gewoon over naar het 2e jaar. Terwijl hij vroeger op de havo, mavo, mbo en hbo gefaald heeft.
Dus ga niet makkelijk zeggen wat iemand wel of niet kan, je maakt jezelf belachelijk.

TS, heb je al een idee welke opleiding op het hbo je graag zou willen gaan doen?
Misschien dat via het mbo toch een betere weg is, deze zal misschien ook beter aansluiten op het hbo en je krijgt sommige vakken niet zoals talen en geschiedenis als ik het zo lees hierboven.
  maandag 1 juni 2009 @ 13:49:38 #77
201761 phpmystyle
Ordinary guy from Moscow
pi_69601068
quote:
Op maandag 1 juni 2009 13:36 schreef Krentenbol. het volgende:
Mooi uit de lucht gegrepen. Die gene die hier kan zeggen wat TS wel of niet aankan zal de beste decaan ooit worden, elke onderwijsinstelling zal jullie in dienst willen hebben met zo'n groots inzicht.

In mijn groep op de universiteit zit iemand die geen ander diploma heeft dan zijn VBO diploma (nog van voor het VMBO) en hij gaat gewoon over naar het 2e jaar. Terwijl hij vroeger op de havo, mavo, mbo en hbo gefaald heeft.
Dus ga niet makkelijk zeggen wat iemand wel of niet kan, je maakt jezelf belachelijk.

TS, heb je al een idee welke opleiding op het hbo je graag zou willen gaan doen?
Misschien dat via het mbo toch een betere weg is, deze zal misschien ook beter aansluiten op het hbo en je krijgt sommige vakken niet zoals talen en geschiedenis als ik het zo lees hierboven.
Wat ik precies op het HBO wil gaan doen weet ik niet. Maar een leidinggevende taak lijkt mij wel wat, maar ik zal me toch echt goed moeten orienteren wil ik daar echt zeker van zijn.

Via mbo gaan lijkt me niet zo'n best idee. Omdat je op het MBO een hele andere sfeer hebt, en een zesjes cultuur en je raakt lang niet zo gemotiveerd dan als je op het havo of op het TL zit. Daarom lijkt TL of Havo mij de best weg
"Fifty years ago the Leningrad street taught me a rule - if a fight is inevitable, you have to throw the first punch."
Vladimir Putin
“To forgive the terrorists is up to God, but to send them there is up to me.”
Vladimir Putin
  maandag 1 juni 2009 @ 16:11:27 #78
257940 Ivannnnnnnnnn
Een stad. Een liefde. [×××]
pi_69605126
quote:
Op donderdag 28 mei 2009 21:07 schreef phpmystyle het volgende:
Dit topic is serieus ja . Ts zit met een dilemma.

Ts wil weten als je na het halen van vmbo-b ook havo kan doen, zodat je naar het HBO kan.
Om van 4VMBO-T naar 4HAVO over te kunnen stappen gelden strenge en strikte eisen, van VMBO-B naar HAVO is simpelweg onmogelijk.
Het niveau op VMBO-B is zo dramatisch laag (no offence) vergeleken met HAVO dat je op HAVO gewoonweg niet uit de voetenkomt en dit is niet eens mogelijk... je zou van 2VMBO-B naar 3VMBO-kader kunnen...
Het vakkenpakket van VMBO-B is hiervoor niet geschikt, dit met name t.o.v. de inhoud van de vakken.
Je grijpt het wel heel er hoog als ik het mag zeggen!

Trouwens, ben je al aangenomen voor een Niveau 4 opleiding op het MBO? VMBO-B geeft meestal toegang tot Niveau 1/2 opleiding . Een niveau 4 opleiding is gewenst voor overstap naar het HBO. Tevens moet je even met je decaan overleggen (wat nu al te laat is volgens mij) wat je wilt gaan doen later, als je dat nog niet weet natuurlijk en wat je voorkeur is voor een opleiding op het HBO zodat je kunt informeren bij de desbetreffende hogeschool voor meer informatie ervoor en welke eisen ze stellen

Ik wil je absoluut niet ontmoedigen, maar als het zo gemakkelijk was studeerde niemand meer eerst MBO om vervolgens naar het HBO over te stappen.

Ow ja... Volgens mij heb jij maar 4 examenvakken? of heb je er gewoon 6 of 7? mocht je er maar 4 hebben dan is dat nog een eis waaraan je helaas niet voldoet, mocht het mogelijk zijn.

Conclusie: niet mogelijk.

Hopelijk heb ik je hiermee wat opweg geholpen

~ Togheter we stand. Divided we fall. ~
  maandag 1 juni 2009 @ 16:19:42 #79
257940 Ivannnnnnnnnn
Een stad. Een liefde. [×××]
pi_69605341
quote:
Op donderdag 28 mei 2009 23:00 schreef phpmystyle het volgende:

[..]

Ik heb wel is gezien dat het kan hoor. Bij mij iemand in de familie had ook dat gelukje, het moet op een of andere manier kunnen d.m.v tests misschien?
Als je deze goed meent te maken wat doe je dan nog in 4VMBO-B dan was je halverwege het 1e of het 2e leerjaar al lang overgestapt naar kader toch? Toen kon het nog! Ik denk dat je methodes weinig zin hebben. Lees mijn bericht hierboven.

Regels zijn er nu eenmaal niet voor niets. En ik vraag me af wat je op 28 mei nog doet zonder weet over een mogelijk vervolg? Mocht je nog VMBO-K willen gaan doen ben je eigenlijk (officieel) al aan de late kant...

Als je het echt zo graag wilde, dan was je al vanaf de 1e of de 2e naar VMBO-kader overgegaan.
Het is belangrijk dat je beseft wat je nu eigenlijk wilt...

Van 1basis naar 2kader vergt hooguit een 6,5 / 7 gemiddeld... als je dit (gebasseerd op de vakken en het niveau) niet hebt kunnen halen, kun je, je ambities voor HAVO eigenlijk ook wel versnipperen.

PS. de officiële "deadline" voor inschrijven bij een vervolg opleiding of school was half tot eind maart.
Even dat je het weet

[ Bericht 8% gewijzigd door Ivannnnnnnnnn op 01-06-2009 16:30:17 ]
~ Togheter we stand. Divided we fall. ~
  maandag 1 juni 2009 @ 17:48:06 #80
237452 Japsnars
Euro's in mijn zakken
pi_69607903
quote:
Op maandag 1 juni 2009 13:49 schreef phpmystyle het volgende:

[..]

Wat ik precies op het HBO wil gaan doen weet ik niet. Maar een leidinggevende taak lijkt mij wel wat, maar ik zal me toch echt goed moeten orienteren wil ik daar echt zeker van zijn.

Via mbo gaan lijkt me niet zo'n best idee. Omdat je op het MBO een hele andere sfeer hebt, en een zesjes cultuur en je raakt lang niet zo gemotiveerd dan als je op het havo of op het TL zit. Daarom lijkt TL of Havo mij de best weg
Maar die motivatie moet eigenlijk niet zo'n groot probleem zijn aangezien je het nu ook gaat redden

Verder is MBO en HBO allemaal één pot nat
Op woensdag 23 juni 2010 22:44 schreef Chuck_Norris het volgende:
Haha Jap jonge trollgod
Op woensdag 23 juni 2010 22:48 schreef Skylark. het volgende:
Chuck is mastertrolled _O_.
pi_69608064
quote:
Op maandag 1 juni 2009 16:11 schreef Ivannnnnnnnnn het volgende:
Om van 4VMBO-T naar 4HAVO over te kunnen stappen gelden strenge en strikte eisen, van VMBO-B naar HAVO is simpelweg onmogelijk.
..
Het vakkenpakket van VMBO-B is hiervoor niet geschikt, dit met name t.o.v. de inhoud van de vakken. Je grijpt het wel heel er hoog als ik het mag zeggen!
Trouwens, ben je al aangenomen voor een Niveau 4 opleiding op het MBO? VMBO-B geeft meestal toegang tot Niveau 1/2 opleiding. En een niveau 4 opleiding is gewenst vereist voor overstap naar het HBO
..
Dat is dus wat ik ook al zei hierboven.
quote:
..
Ow ja... Volgens mij heb jij maar 4 examenvakken? of heb je er gewoon 6 of 7? mocht je er maar 4 hebben dan is dat nog een eis waaraan je helaas niet voldoet, mocht het mogelijk zijn.
VMBO-B en K leerlingen doen examen in 6/7 vakken, echter 1/2 daarvan zijn praktijkgerichte examens zoals bijv. verzorging/autotechniek/koken en serveren oid. VMBO-T en HAVO leerlingen doen examen in 6/7 puur theoretische vakken.

Een VMBO-B leerling mist dus 3 jaar theoriekennis voor 1 (VMBO-T) of 2 (HAVO) vakken en zoals ik eerder ook al schreef lijkt het me bijzonder lastig, zo niet onmogelijk, met een dergelijk gat in je kennis "gewoon" in te stappen in een 4VMBO-T of 4HAVO. En dan komt daar het niveauverschil nog eens bovenop. Het is echt niet voor niks dat de meeste scholen voor overstap naar HAVO een VMBO-T cijferlijst met gemiddelde 7'ens vereisen. En dan nog hoor ik dat de overstap groot is en niet iedereen het redt.
I'm counting my sheep and each one that passes is another dream to ashes
And they all fall down..
pi_69619571
quote:
Op vrijdag 29 mei 2009 15:04 schreef Desunoto het volgende:
Jezus. Als ik dit topic zo lees denk ik echt wat een klotesysteem.
Dat iemand zoveel moeite moet doen met allemaal tussenstappen om havo te mogen doen. Wat een klotezooi.

Succes TS.
Ik heb helemaal geen medelijden met dit soort volk. Alsof het onderwijs een product is dat je consumeert op de manier waarop jij wilt, wanneer jij dat wilt. Als je je billen brandt dan moet je op de blaren zitten.
pi_69624001
Wat een ambitie
  dinsdag 2 juni 2009 @ 08:14:43 #84
84430 kanovinnie
Wie dit leest is gek!
pi_69625402
quote:
Op donderdag 28 mei 2009 22:36 schreef phpmystyle het volgende:

[..]

Thanks iedereen voor het meedenken .

Momenteel doe ik VMBO-Basis het laagste dus En het is zo goed als zeker dat ik dit jaar mijn diploma zal halen. Mijn vakrichting was elektrotechniek, maar helaas lijkt mij dat niet zo interessant om daar mee door te gaan.

Ik ben eerlijk gezegd niet zo gecharmeerd van het mbo, omdat het waarschijnlijk geen motiverende uitwerking op mij zal hebben. Ik ben iemand die van veel pret maken houd en geinjes en trollen en lollen, en als ik weer in die cultuur kom heb ik er een hard hoofd in dat ik later een leuke/goede baan krijg.

Ik zit nu te kijken op Deltion dat is namelijk 1 school dicht bij mij in de buurt, waar ik 1 versnelde TL of wellicht havo kan doen. Ik ga daar morgen heen bellen om nadere informatie te krijgen. Ik hoop dat ik TL kan doen, maar heel heel heel stiekem hoop ik op Havo. Dat is een goede opleiding waar je echt wat mee kan, en ik ga er ook alles aan doen om zo goed mogelijk te presteren.

Ik probeer het zo goed mogelijk te verwoorden
Succes op "hogere" opleidingen, want als jij van kloten houdt komt er niet veel terrecht van leren, en wordt je waarschijnlijk snel weggetrapt
Op dinsdag 25 augustus 2015 15:48 schreef Toekito het volgende:
de grootste schande van heel FOK! naast Fylax is Kano als mod.
  dinsdag 2 juni 2009 @ 13:28:49 #85
215495 Knutknuttsson
Rood-Wit-Rood
pi_69632209
Weet TS al wat meer?
And the man in the back said Everyone attack and it turned into a ballroomblitz
  dinsdag 2 juni 2009 @ 13:45:40 #86
250039 Zaith
Verdomde kuwt soeplepel
pi_69632678
quote:
Op maandag 1 juni 2009 22:58 schreef Emimich het volgende:

[..]

Ik heb helemaal geen medelijden met dit soort volk. Alsof het onderwijs een product is dat je consumeert op de manier waarop jij wilt, wanneer jij dat wilt. Als je je billen brandt dan moet je op de blaren zitten.
Die keuze word al voor jou bepaald op twaalfjarige leeftijd. Als jij dus al kind van 10 of 11 je niet volwassen genoeg gedraagd heb je al blaren voor je cito toets.

Ik snap dat als je, je zelf in de nesten werkt je er ook weer zelf uit moet komen. Maar ik ben er geen voorstander van om twaalfjarige al gelijk naar de middelbare school in te delen. Aangezien veelal ook bepaald word door je mentaliteit op die leeftijd en weinige voorbereiding tot het middelbare scholieren leventje.

Voorstander van het systeem in Japan. Zelfs het systeem in NA vind ik beter.
Jij bent net zo krom als de soepstengel in de pan.
pi_69632738
quote:
Op dinsdag 2 juni 2009 13:45 schreef Zaith het volgende:

[..]

Die keuze word al voor jou bepaald op twaalfjarige leeftijd. Als jij dus al kind van 10 of 11 je niet volwassen genoeg gedraagd heb je al blaren voor je cito toets.

Ik snap dat als je, je zelf in de nesten werkt je er ook weer zelf uit moet komen. Maar ik ben er geen voorstander van om twaalfjarige al gelijk naar de middelbare school in te delen. Aangezien veelal ook bepaald word door je mentaliteit op die leeftijd en weinige voorbereiding tot het middelbare scholieren leventje.

Ja lekker de slimme mensen remmen door ze bij domme mensen in de klas te stoppen. Dat heb ik nooit begrepen.
  dinsdag 2 juni 2009 @ 13:51:50 #88
234271 Krentenbol.
Lick my currants!
pi_69632839
quote:
Op dinsdag 2 juni 2009 13:45 schreef Zaith het volgende:

[..]

En al heel jong kiezen op het vmbo wat je wil gaan doen de rest van je leven. Ik twijfelde nog op mijn 18e welke studie ik wilde doen na mijn middelbare, zelfs nu nog twijfel ik soms!
  dinsdag 2 juni 2009 @ 13:55:39 #89
164018 nijnja
Nimmer alcohol, enkel Fristi
pi_69632942
quote:
Op dinsdag 2 juni 2009 13:51 schreef Krentenbol. het volgende:

[..]

En al heel jong kiezen op het vmbo wat je wil gaan doen de rest van je leven. Ik twijfelde nog op mijn 18e welke studie ik wilde doen na mijn middelbare, zelfs nu nog twijfel ik soms!
Ik twijfel nu alleen maar... Maar verder denk ik dat het niet eens zo'n heel stom schoolsysteem is wat we hier hebben. Genoeg tussenstappen lijkt me.
Waarom ik wel voor MBO heb gekozen en niet voor havo is me nu wel duidelijk, ik heb nu in ieder geval mijn MBO, als ik naar havo was gegaan was ik even ver als dat ik nu ben en had ik waarschijnlijk ook getwijfeld. En dan met 'alleen' havo. Dus nu nog MBO achter de hand gelukkig.
Geen Nijntje, enkel Nijnja || Livalo's 'G' O+
Op woensdag 22 april 2009 19:16 schreef Surveillance-Fiets het volgende: nijn kan schelden _O_
Op zondag 6 september 2009 00:14 schreef yvonne het volgende: Jij hoorde een bleek ventje van 15 te zijn :D
  dinsdag 2 juni 2009 @ 13:56:36 #90
250039 Zaith
Verdomde kuwt soeplepel
pi_69632973
quote:
Op dinsdag 2 juni 2009 13:48 schreef Petertjuhh het volgende:

[..]

Ja lekker de slimme mensen remmen door ze bij domme mensen in de klas te stoppen. Dat heb ik nooit begrepen.
Er is gewoon een te groot verschil tussen twaalfjarige, viertienjarige en zestienjarige qua intelligentie, mentaliteit, wilskracht en ervaring. De één van twaalf kan al hartstikke veel motivatie hebben terwijl de andere, die misschien net zo slim is dat niet heeft, en daardoor dus lager uitkomt. Maar dat is normaal op die leeftijd.

Aangezien ouders het blijkbaar moeilijk vinden consistent te zijn en kinderen dus goed voorbereiden heb ik weinig moed in het systeem.

Dat over Japan en NA was trouwens verkeerd neer gezet, ik bedoelde het in de zin dat ik zelfs hun systeem beter vindt aangezien ons systeem faalt, en hun systeem meer in de zin van 'als 14 -jarige naar de middelbare school'. Het enige echt goede van hun systeem is dat er langer gewacht word tot zij naar high school gaan; waar ik voor ben.

Geef kinderen meer tijd zichzelf te ontdekken.
  dinsdag 2 juni 2009 @ 14:01:10 #91
215495 Knutknuttsson
Rood-Wit-Rood
pi_69633092
Gelukkig kies je op je 12e geen beroep, maar een vervolgopleiding die OP DAT MOMENT het beste bij jou past. Op basis van toetsen, ervaingen, meningen van leerkrachten en jijzelf ga je naar een school die aansluit op jouw capaciteiten.
Onderweg heb je voldoende tussenstappen en mogelijkheden om op een niveau te belanden dat uiteindelijk bij jou past.
Zo ook in het geval van TS, maar het zal het een lange reis voor hem worden. Maar niet onmogelijk.
  dinsdag 2 juni 2009 @ 14:04:16 #92
250039 Zaith
Verdomde kuwt soeplepel
pi_69633174
quote:
Op dinsdag 2 juni 2009 14:01 schreef Knutknuttsson het volgende:
Gelukkig kies je op je 12e geen beroep, maar een vervolgopleiding die OP DAT MOMENT het beste bij jou past. Op basis van toetsen, ervaingen, meningen van leerkrachten en jijzelf ga je naar een school die aansluit op jouw capaciteiten.
Onderweg heb je voldoende tussenstappen en mogelijkheden om op een niveau te belanden dat uiteindelijk bij jou past.
Zo ook in het geval van TS, maar het zal het een lange reis voor hem worden. Maar niet onmogelijk.
Dat is er dus niet. Dat blijkt.

Of noem jij 4 tot 8 jaar meer leren een goed voorbeeld van een puik systeem?
pi_69633543
quote:
Op dinsdag 2 juni 2009 13:51 schreef Krentenbol. het volgende:

[..]

Op die jonge leeftijd lijkt het me ook echt onmogelijk zulke belangrijke beslissingen te maken. Heb mijn hele middelbare schooltijd nooit geweten wat ik wilde doen en uiteindelijk op het laatste moment een keuze gemaakt. Die keuze bleek al heel snel niet de juiste en ondertussen heb ik nog steeds geen idee wat te doen. Dat terwijl ik in Augustus/September al weer moet beginnen .

Ik snap echt niet hoe men van 12-jarigen kan verwachten dat ze die beslissing wel kunnen nemen. Dat is wel het laatste waar ik op die leeftijd mee bezig was.
"In case of dissension, never dare to judge till you've heard the other side."
  dinsdag 2 juni 2009 @ 14:18:54 #94
215495 Knutknuttsson
Rood-Wit-Rood
pi_69633579
Voldoende tussenstappen en overstapmogelijkheden zijn er wel degelijk. Zo kan TS van Vmbo-B met keihard werken kader, Tl en Havo doen. Andere mogelijkheid is om via het MBO naar een HBO opleiding door te stromen.
TS verliest geen 4 tot 8 jaar. TS doet er alleen langer over om zijn gewenste diploma te halen. Daar is niks mis mee en alle respect voor TS als hem dat lukt.
  dinsdag 2 juni 2009 @ 14:31:09 #95
201761 phpmystyle
Ordinary guy from Moscow
pi_69633906
quote:
Op dinsdag 2 juni 2009 13:28 schreef Knutknuttsson het volgende:
Weet TS al wat meer?
Helaas wel.....

Ik heb gebeld naar alle scholen en nergens kan ik terecht. Omdat de meeste scholen (totaal 4) alleen maar havo geven. En de andere school die dan wel TL gaf vond dat ik een kader basis opleiding had moeten hebben, en aangezien ik vmbo basis heb kan ik dat ook wel shaken. Komt erop neer dat ik een beroep mag gaan kiezen op het mbo die mij niet leuk lijkt, maar het is niet anders dankzij dit puike onderwijs systeem . Mischien dat ik iets met beveiliging ga kiezen of iets in die richting, zal toch wat moeten gaan doen...Het is echt heel raar om te snappen waarom er zoveel jongeren zijn met een WA-JONG uitkering.

Het Nederlandse onderwijs
"Fifty years ago the Leningrad street taught me a rule - if a fight is inevitable, you have to throw the first punch."
Vladimir Putin
“To forgive the terrorists is up to God, but to send them there is up to me.”
Vladimir Putin
  dinsdag 2 juni 2009 @ 14:38:36 #96
215495 Knutknuttsson
Rood-Wit-Rood
pi_69634142
quote:
Op dinsdag 2 juni 2009 14:31 schreef phpmystyle het volgende:

[..]

Helaas wel.....

Ik heb gebeld naar alle scholen en nergens kan ik terecht. Omdat de meeste scholen (totaal 4) alleen maar havo geven. En de andere school die dan wel TL gaf vond dat ik een kader basis opleiding had moeten hebben, en aangezien ik vmbo basis heb kan ik dat ook wel shaken. Komt erop neer dat ik een beroep mag gaan kiezen op het mbo die mij niet leuk lijkt, maar het is niet anders dankzij dit puike onderwijs systeem . Mischien dat ik iets met beveiliging ga kiezen of iets in die richting, zal toch wat moeten gaan doen...Het is echt heel raar om te snappen waarom er zoveel jongeren zijn met een WA-JONG uitkering.

Jammer voor je, maar wel te verwachten. Je zal nu gewoon keihard moeten weken om op het HBO terecht te komen. Via het MBO lijkt me dan de makkelijkste weg voor je.

Maareh....waarom zit je op het VMBO-basis? Als je HBO-ambities hebt dan zit je daar volledig verkeerd. Heb je het aan jezelf te danken, of vond "iedereen" het beter dat je daar naar toe ging. M.a.w. Waarom denk je dat je HAVO aan kan als je nu op BASIS zit?
  dinsdag 2 juni 2009 @ 14:53:27 #97
234271 Krentenbol.
Lick my currants!
pi_69634526
quote:
Op dinsdag 2 juni 2009 14:31 schreef phpmystyle het volgende:
Het is echt heel raar om te snappen waarom er zoveel jongeren zijn met een WA-JONG uitkering.

Wat heeft een wajong uitkering ermee te maken? Weet je wel wat het is?
pi_69634609
Ik ben overgestapt van vmbo-TL naar Havo 4 en het is me om eerlijk te zijn wel tegen gevallen (maarja, dan ga je ook van zo'n beetje de slechtste vmbo school naar de beste havo school van Nederland).
Ik ben nu bezig met examens en dan zullen we zien of t gelukt is

De eisen waren bij mij voor alle vakken bij elkaar gemiddeld minimaal 6,5 staan en 1 vreemde taal extra (zoals duits of frans, wat k achtereenvolgens geen van beiden meer op de havo heb gehad).

Naar mijn ervaring is het gat tussen vmbo en havo tog heel groot, er zijn veel dingen die ze op de havo van je verwachten terwijl je die (in mijn geval dan) niet gehad hebt.

Als je de overstap wilt maken, moet je dat ook écht wel willen. Het is hard werken, maaaaaar dan ehb je ook wat
  dinsdag 2 juni 2009 @ 15:00:56 #99
250039 Zaith
Verdomde kuwt soeplepel
pi_69634728
quote:
Op dinsdag 2 juni 2009 14:53 schreef Krentenbol. het volgende:

[..]

Wat heeft een wajong uitkering ermee te maken? Weet je wel wat het is?
I'm at a loss here too.
pi_69635471
quote:
Op maandag 1 juni 2009 13:15 schreef phpmystyle het volgende:

[..]

Mijn schrijfsel is beter dat dat van jou? Waarom? Omdat ik wel iets wil en ik het probeer? Waarom is jou opmerking dom? Jij wil mij de les lezen op een domme manier, derhalve ben je ook dom.
weet je wat pas dom is.. dat jij gewoon niet kan inschatten dat het voor jou gewoon onmogelijk is... en maar blijft hameren op het feit dat je het wel kan ik wil wel eens weten waar je dat op baseert
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')