Die is mooi.quote:Op donderdag 28 mei 2009 00:43 schreef Bullschnitzel. het volgende:
Edelachtbare?
Volgens mij mag je je kind geen leesteken als naam geven. Maar dat durf ik niet met zekerheid te zeggen.quote:Op donderdag 28 mei 2009 00:42 schreef OldJeller het volgende:
Zijn er bepaalde namen die je je kind niet mag geven? Is daar wetgeving over?
Slim.quote:Op donderdag 28 mei 2009 00:43 schreef liesje1979 het volgende:
Ik weet van een stel wat hun kind de naam B wilden geven. Dit mocht niet want je naam moet minimaal uit 2 letters bestaan. Toen werd het Bé.
Hoe heette ze van dr achternaam? Halsema?quote:Op donderdag 28 mei 2009 00:43 schreef liesje1979 het volgende:
Ik weet van een stel wat hun kind de naam B wilden geven. Dit mocht niet want je naam moet minimaal uit 2 letters bestaan. Toen werd het Bé.
Bronquote:Keuze voornaam
Vroeger was de keuze van een voornaam aan beperkingen gebonden. Tegenwoordig mag men ook fantasienamen kiezen. Toch is men niet helemaal vrij in de keuze. Voornamen die ongepast zijn of overeenstemmen met bestaande geslachtsnamen moeten door de ambtenaar van de burgerlijke stand geweigerd worden. Onder ongepast valt ook het geven van een ongewoon groot aantal voornamen.
Dat mag wel, maar dan moet je dat tussen aanhalingstekens zetten.quote:Op donderdag 28 mei 2009 00:45 schreef doubleyouteaare het volgende:
[..]
Volgens mij mag je je kind geen leesteken als naam geven. Maar dat durf ik niet met zekerheid te zeggen.
Hm, ja.. ik denk inderdaad zoiets.quote:Op donderdag 28 mei 2009 00:45 schreef doubleyouteaare het volgende:
[..]
Volgens mij mag je je kind geen leesteken als naam geven. Maar dat durf ik niet met zekerheid te zeggen.
Bronquote:Regelgeving rondom naamgeving
Hoe gaat je kleine heten? Ga je hem of haar vernoemen naar de (groot)ouders? Of kies je toch maar voor de naam van die populaire popster? De hoofdpersoon uit je lievelingsboek? Wat is er leuker, en moeilijker, dan het verzinnen van de naam van je baby? Sommige namen vallen af omdat ze niet zijn toegestaan.
In principe mag je in Nederland zelf bepalen welke voornaam je kind krijgt. De Voornamenwet kent echter twee uitzonderingen: voornamen die ‘ongepast’ zijn en voornamen die overeenkomen met een bestaande achternaam die niet als voornaam gebruikelijk is. Zo mag je Meijer of Gerritzen niet gebruiken als voornaam, maar Bloem of Achmed wel. Deze laatste komen immers voor als voornaam én achternaam.
De ambtenaar van de burgerlijke stand beslist of een naam wel of niet mag. Als hij of zij een naam weigert en de ouders géén andere naam willen kiezen, kan de ambtenaar zelf een naam geven aan het kind. Vervolgens kunnen de ouders via een procedure tot voornaamwijziging proberen de gewenste naam alsnog ingeschreven te krijgen. Het komt gelukkig maar zelden voor dat een naam niet geaccepteerd wordt.
Namen die zijn geweigerd omdat ze als ongepast werden beschouwd, zijn bijvoorbeeld Rolls Royce, Geisha en Miracle of Love. De rechter stond deze laatste naam wel toe in de schrijfwijze Miracle-of-Love.
De wet maakt geen onderscheid tussen jongens- en meisjesnamen. Je mag elke naam dus voor jongens én meisjes gebruiken. Niemand die er (wettelijk gezien) iets op tegen heeft als je je dochter een stoere - van origine - jongensnaam geeft, zoals Teun, Josje, Keet of Guus. Er is ook geen limiet aan het aantal namen dat je een kind mag geven. De ambtenaar van de burgerlijke stand kan dit in geval van extreem veel namen wel kwalificeren als ongepast en afkeuren.
Dat kind van Rafaella: " Beautifull Hope"quote:Namen die zijn geweigerd omdat ze als ongepast werden beschouwd, zijn bijvoorbeeld Rolls Royce, Geisha en Miracle of Love. De rechter stond deze laatste naam wel toe in de schrijfwijze Miracle-of-Love.
Punt(je) mag wel, volgens mij. Moest gelijk denken aan Puntje en Anton van Erich Kästner. (quote:Op donderdag 28 mei 2009 00:48 schreef DJMarcel.nl het volgende:
"puntkomma" (ar eten)
Spermartienequote:
quote:Op donderdag 28 mei 2009 00:58 schreef swarmahoer het volgende:
''ik zou mn kind edelachtbare noemen....''
wie zei dat ook al weer, guido weijersof theo maassen ?
quote:Op donderdag 28 mei 2009 00:59 schreef SpiekerJozef het volgende:
Perongelukas
Kom,. Ofwel Komkomma.quote:Op donderdag 28 mei 2009 00:57 schreef Ringo het volgende:
[..]
Punt(je) mag wel, volgens mij. Moest gelijk denken aan Puntje en Anton van Erich Kästner. ()
Maar Komma, dat mag toch ook best? Echt een mooie naam. Met een c, desnoods: Comma.
Maare ging het condoom kapot dat je daar nu opeens over ligt te brainstormen?quote:Op donderdag 28 mei 2009 00:41 schreef Ringo het volgende:
Dat vroeg ik me dus af.
Ik vind het best een welluidende naam.
Nee, ik moest opeens denken aan alle kinderen die ik her en der in mijn leven heb verwekt.quote:Op donderdag 28 mei 2009 01:08 schreef SpiekerJozef het volgende:
[..]
Maare ging het condoom kapot dat je daar nu opeens over ligt te brainstormen?
En voor die kinderen ben jij anoniemquote:Op donderdag 28 mei 2009 01:28 schreef Ringo het volgende:
[..]
Nee, ik moest opeens denken aan alle kinderen die ik her en der in mijn leven heb verwekt.
Een ex collega heeft zijn kind Annus genoemd, maar als genoemd, maar als hij het over hem heeft.. hoor je duidelijk Anus ipv. Annus..quote:
bah vieze naamquote:Op donderdag 28 mei 2009 09:53 schreef El_Liberaliste het volgende:
Destiny
Charity
Convict
Innocent
Sommige namen..
Geweldig toch, zo'n baan.quote:Op donderdag 28 mei 2009 00:48 schreef donroyco het volgende:
De ambtenaar van de burgerlijke stand beslist of een naam wel of niet mag. Als hij of zij een naam weigert en de ouders géén andere naam willen kiezen, kan de ambtenaar zelf een naam geven aan het kind. Vervolgens kunnen de ouders via een procedure tot voornaamwijziging proberen de gewenste naam alsnog ingeschreven te krijgen. Het komt gelukkig maar zelden voor dat een naam niet geaccepteerd wordt.
en zo niet:quote:Op donderdag 28 mei 2009 00:41 schreef Ringo het volgende:
Dat vroeg ik me dus af.
Volgens mij mag je je kind geen naam geven die tot ridiculisering zal leiden, dus b.v.‘flikker’, of ‘klootzak’; ook vraag ik me af of je een jongen een duidelijke meisjesnaam mag geven.quote:Op donderdag 28 mei 2009 00:47 schreef OldJeller het volgende:
[..]
Hm, ja.. ik denk inderdaad zoiets.
Heb in elk geval nooit kennisgenomen van wetgeving dat bepaalde namen niet mochten. Vooral bekendheden komen nog weleens met idiote namen voor hun kinderen die dan hip moeten zijn.
Lisette.quote:Op donderdag 28 mei 2009 13:10 schreef Iblis het volgende:
[..]
Volgens mij mag je je kind geen naam geven die tot ridiculisering zal leiden, dus b.v.‘flikker’, of ‘klootzak’; ook vraag ik me af of je een jongen een duidelijke meisjesnaam mag geven.
quote:Op donderdag 28 mei 2009 16:21 schreef Sc0rPi0n het volgende:
Zo heeft er iemand haar zoon X genoemd.
Come on, don't be shy. Give youre uncle a hand, Job.quote:Op donderdag 28 mei 2009 23:42 schreef Lamon het volgende:
Ik wilde mijn eventuele kind altijd "Job" noemen, tot ik besefte dat dat betekende dat ik duidelijk niet klaar was voor kinderen.
Ja, mits je het wel heel zachtjes doet.quote:Op donderdag 28 mei 2009 00:41 schreef Ringo het volgende:
Dat vroeg ik me dus af.
Nee, Atrixquote:Op donderdag 28 mei 2009 00:45 schreef zomgmoz het volgende:
[..]
Hoe heette ze van dr achternaam? Halsema?
Job als naam wordt meestal met een lange o, zoals in ‘go’ uitgesproken, maar er is ook een variant met ‘Jack’: ‘Come on, don't be shy, help your uncle Jack off the horse.’ Een zin die ook onderstreept hoe in de schrijftaal hoofdletters van belang zijn.quote:Op vrijdag 29 mei 2009 00:40 schreef zomgmoz het volgende:
[..]
Come on, don't be shy. Give youre uncle a hand, Job.
Nee, waarschijnlijk atrix van Oranje Nassauquote:Op donderdag 28 mei 2009 00:45 schreef zomgmoz het volgende:
[..]
Hoe heette ze van dr achternaam? Halsema?
Mijn vriendin heet 'Lam' van haar achternaam.quote:
Ja, of in België je dochter Jeanette noemen, of als je in Duitsland woont Fieke.quote:Op donderdag 28 mei 2009 13:10 schreef Iblis het volgende:
[..]
Volgens mij mag je je kind geen naam geven die tot ridiculisering zal leiden, dus b.v.‘flikker’, of ‘klootzak’; ook vraag ik me af of je een jongen een duidelijke meisjesnaam mag geven.
Wat is er zo mooi aan Job?quote:Op donderdag 28 mei 2009 23:42 schreef Lamon het volgende:
Ik wilde mijn eventuele kind altijd "Job" noemen, tot ik besefte dat dat betekende dat ik duidelijk niet klaar was voor kinderen.
Bijbelverhaal.quote:
Tuurlijk wel.. Weet je hoeveel Zuid-Amerikanen er wel geen Jésus heten?quote:Op donderdag 28 mei 2009 23:12 schreef grizegrijn het volgende:
Jezus mag toch niet?
Nou als jij een kind zult krijgen ooit, weet ik heel zeker dat jij je lieve bloedje nooit en te nimmer door het leven wilt laten gaan met deze welluidende naam!quote:Op donderdag 28 mei 2009 00:41 schreef Ringo het volgende:
Dat vroeg ik me dus af.
Ik ken het verhaal niet, maar ik ken wel een Job, geen narigheid met hem hoor. Job is een gewone naam.quote:Op zondag 31 mei 2009 00:34 schreef Lamon het volgende:
[..]
Bijbelverhaal.
Ik ben wel atheist, maar dat vond ik een mooi verhaal.
..maar het is vragen om narigheid om je kind echt zo te gaan noemen natuurlijk.
quote:Op zondag 31 mei 2009 00:39 schreef Kluupkluup het volgende:
[..]
Tuurlijk wel.. Weet je hoeveel Zuid-Amerikanen er wel geen Jésus heten?
Vreemd, volgens de registratie van namen bij de burgerlijke stand is er in ieder geval een jongen geboren in 2008 die de naam A heeft gekregen.quote:Op donderdag 28 mei 2009 00:43 schreef liesje1979 het volgende:
Die is zo coolquote:
Er was een Nederlander op tv die Jezus als tweede naam had, een paar jaar geleden.quote:
Er zijn ook nog een I, R, T en X Paul.quote:Op zondag 31 mei 2009 01:28 schreef Isabeau het volgende:
[..]
Vreemd, volgens de registratie van namen bij de burgerlijke stand is er in ieder geval een jongen geboren in 2008 die de naam A heeft gekregen.
http://www.svb.nl/Images/(...)02008%20compleet.pdf
Hele normale naam in Portugal, Brazilië etc.quote:
Maar in Nederland niet. Ik weet niet precies wat de ambtenaar van de burgelijke stand zou doen, maar ik kan me voorstellen dat hij Jesús bijvoorbeeld wel accepteert, maar Jezus niet, of Jezus slechts als tweede naam.quote:Op woensdag 3 juni 2009 23:51 schreef Barcaconia het volgende:
Hele normale naam in Portugal, Brazilië etc.
quote:
Heette het kind van emil ratelband geen rolls royce dan???quote:Namen die zijn geweigerd omdat ze als ongepast werden beschouwd, zijn bijvoorbeeld Rolls Royce, Geisha en Miracle of Love. De rechter stond deze laatste naam wel toe in de schrijfwijze Miracle-of-Love.
2 kinderen. 1 Rolls en 2 Royce geloof ik.quote:Op woensdag 3 juni 2009 23:55 schreef delano.888 het volgende:
[..]
[..]
Heette het kind van emil ratelband geen rolls royce dan???
Tja, ze zullen het toch moeten accepteren denk ik. Al is het maar een Portugees gezin dat hier een kind krijgt.quote:Op woensdag 3 juni 2009 23:55 schreef Iblis het volgende:
[..]
Maar in Nederland niet. Ik weet niet precies wat de ambtenaar van de burgelijke stand zou doen, maar ik kan me voorstellen dat hij Jesús bijvoorbeeld wel accepteert, maar Jezus niet, of Jezus slechts als tweede naam.
Ah kijk. En madonnas kind heet moonbeam oid hequote:Op donderdag 4 juni 2009 00:00 schreef Barcaconia het volgende:
[..]
2 kinderen. 1 Rolls en 2 Royce geloof ik.
[..]
Tja, ze zullen het toch moeten accepteren denk ik. Al is het maar een Portugees gezin dat hier een kind krijgt.
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |