Die is mooi.quote:Op donderdag 28 mei 2009 00:43 schreef Bullschnitzel. het volgende:
Edelachtbare?
Volgens mij mag je je kind geen leesteken als naam geven. Maar dat durf ik niet met zekerheid te zeggen.quote:Op donderdag 28 mei 2009 00:42 schreef OldJeller het volgende:
Zijn er bepaalde namen die je je kind niet mag geven? Is daar wetgeving over?
Slim.quote:Op donderdag 28 mei 2009 00:43 schreef liesje1979 het volgende:
Ik weet van een stel wat hun kind de naam B wilden geven. Dit mocht niet want je naam moet minimaal uit 2 letters bestaan. Toen werd het Bé.
Hoe heette ze van dr achternaam? Halsema?quote:Op donderdag 28 mei 2009 00:43 schreef liesje1979 het volgende:
Ik weet van een stel wat hun kind de naam B wilden geven. Dit mocht niet want je naam moet minimaal uit 2 letters bestaan. Toen werd het Bé.
Bronquote:Keuze voornaam
Vroeger was de keuze van een voornaam aan beperkingen gebonden. Tegenwoordig mag men ook fantasienamen kiezen. Toch is men niet helemaal vrij in de keuze. Voornamen die ongepast zijn of overeenstemmen met bestaande geslachtsnamen moeten door de ambtenaar van de burgerlijke stand geweigerd worden. Onder ongepast valt ook het geven van een ongewoon groot aantal voornamen.
Dat mag wel, maar dan moet je dat tussen aanhalingstekens zetten.quote:Op donderdag 28 mei 2009 00:45 schreef doubleyouteaare het volgende:
[..]
Volgens mij mag je je kind geen leesteken als naam geven. Maar dat durf ik niet met zekerheid te zeggen.
Hm, ja.. ik denk inderdaad zoiets.quote:Op donderdag 28 mei 2009 00:45 schreef doubleyouteaare het volgende:
[..]
Volgens mij mag je je kind geen leesteken als naam geven. Maar dat durf ik niet met zekerheid te zeggen.
Bronquote:Regelgeving rondom naamgeving
Hoe gaat je kleine heten? Ga je hem of haar vernoemen naar de (groot)ouders? Of kies je toch maar voor de naam van die populaire popster? De hoofdpersoon uit je lievelingsboek? Wat is er leuker, en moeilijker, dan het verzinnen van de naam van je baby? Sommige namen vallen af omdat ze niet zijn toegestaan.
In principe mag je in Nederland zelf bepalen welke voornaam je kind krijgt. De Voornamenwet kent echter twee uitzonderingen: voornamen die ‘ongepast’ zijn en voornamen die overeenkomen met een bestaande achternaam die niet als voornaam gebruikelijk is. Zo mag je Meijer of Gerritzen niet gebruiken als voornaam, maar Bloem of Achmed wel. Deze laatste komen immers voor als voornaam én achternaam.
De ambtenaar van de burgerlijke stand beslist of een naam wel of niet mag. Als hij of zij een naam weigert en de ouders géén andere naam willen kiezen, kan de ambtenaar zelf een naam geven aan het kind. Vervolgens kunnen de ouders via een procedure tot voornaamwijziging proberen de gewenste naam alsnog ingeschreven te krijgen. Het komt gelukkig maar zelden voor dat een naam niet geaccepteerd wordt.
Namen die zijn geweigerd omdat ze als ongepast werden beschouwd, zijn bijvoorbeeld Rolls Royce, Geisha en Miracle of Love. De rechter stond deze laatste naam wel toe in de schrijfwijze Miracle-of-Love.
De wet maakt geen onderscheid tussen jongens- en meisjesnamen. Je mag elke naam dus voor jongens én meisjes gebruiken. Niemand die er (wettelijk gezien) iets op tegen heeft als je je dochter een stoere - van origine - jongensnaam geeft, zoals Teun, Josje, Keet of Guus. Er is ook geen limiet aan het aantal namen dat je een kind mag geven. De ambtenaar van de burgerlijke stand kan dit in geval van extreem veel namen wel kwalificeren als ongepast en afkeuren.
Dat kind van Rafaella: " Beautifull Hope"quote:Namen die zijn geweigerd omdat ze als ongepast werden beschouwd, zijn bijvoorbeeld Rolls Royce, Geisha en Miracle of Love. De rechter stond deze laatste naam wel toe in de schrijfwijze Miracle-of-Love.
Punt(je) mag wel, volgens mij. Moest gelijk denken aan Puntje en Anton van Erich Kästner. (quote:Op donderdag 28 mei 2009 00:48 schreef DJMarcel.nl het volgende:
"puntkomma" (ar eten)
Spermartienequote:
quote:Op donderdag 28 mei 2009 00:58 schreef swarmahoer het volgende:
''ik zou mn kind edelachtbare noemen....''
wie zei dat ook al weer, guido weijersof theo maassen ?
quote:Op donderdag 28 mei 2009 00:59 schreef SpiekerJozef het volgende:
Perongelukas
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |