FOK!forum / Relaties & Psychologie / Bijzonder slecht in wiskunde zijn, link met perfectionisme?
KoekjesTwisterzaterdag 23 mei 2009 @ 21:13
Het is een probleem waar ik nu al weer jaren mee zit. Ik volg op het moment een HBO Informatica opleiding, en zit al weer enkele jaren in de ICT als freelancer. Op beide vlakken doe ik het bijzonder goed. Op school haal ik op de technische vakken achten en negens, en wat mijn freelance werk betreft gaat ook alles prima.

Waar ik enkel mee zit is wiskunde. Hoe je het mij ook uitlegt, het komt niet binnen. De basisprincipes, optellen, vermenigvuldigen, delen, aftrekken zijn voor mij begrijpelijk. De rijtjes heb ik vroeger geleerd en ken ik om die reden deels uit mijn hoofd. Maar wanneer het over formules gaat, of abstract denken (reken 8 liter per 100 km om naar kilometers per liter), dan volg ik het niet meer.

Op mijn school heb ik diverse extra wiskunde vakken gevolgd, maar de complete les zit ik vol verbazing te kijken hoe ze een formule buiten haakjes werken, de ABC formule, het is alsof ze mij in een les vloeiend Russisch wilen laten praten.

Het is voor mij vreselijk beschamend dat ik, ondanks ik een hoog IQ heb, voor wiskunde gemiddeld een 1 sta.

Waar dit mogelijk aan ligt is mijn neurotische perfectionisme. Mijn perfectionisme is helaas ver doorgeslagen. Een mooie quote:
quote:
The compulsion towards perfectionism can result in fear of making mistakes which than goes on to result in nothing being attempted because this fear becomes so strong that the person begins to feel that it might be better not to try at all rather than fail; after all the subconscious reasoning insists that if I do nothing... well than I cannot fail, there is nothing to perfect.

http://www.ocd-plus.com/perfectionism%20printer%20friendly.htm
Zou er een link kunnen liggen in mijn obsessieve perfectionisme en het falen in wiskunde?
sitting_elflingzaterdag 23 mei 2009 @ 21:17
Ik dacht dat programmeren en wiskunde gevoel samen ging. Of iig een exact denk patroon en wiskunde een samenhang had. Blijkbaar zit ik mis! :' (

Ik denk dat het misschien ergens anders aan ligt.
KoekjesTwisterzaterdag 23 mei 2009 @ 21:19
quote:
Op zaterdag 23 mei 2009 21:17 schreef sitting_elfling het volgende:
Ik dacht dat programmeren en wiskunde gevoel samen ging. Of iig een exact denk patroon en wiskunde een samenhang had. Blijkbaar zit ik mis! :' (
In programmeren ben ik bijzonder goed. Ook ben ik een enorme structuur-freak, leg ik snel verbanden en kan ik complexe ideeën versimpelen. Maar wiskunde is en blijft voor mij een faalpunt.
sitting_elflingzaterdag 23 mei 2009 @ 21:20
quote:
Op zaterdag 23 mei 2009 21:19 schreef KoekjesTwister het volgende:

[..]

In programmeren ben ik bijzonder goed. Ook ben ik een enorme structuur-freak, leg ik snel verbanden en kan ik complexe ideeën versimpelen. Maar wiskunde is en blijft voor mij een faalpunt.
Welke wiskunde ? .. Meer de exacte form of meer wiskunde A? Ik neem aan dat je bijv. in bewijzen dan wel goed zou zijn?
FunkyHomosapienzaterdag 23 mei 2009 @ 21:21
quote:
Op zaterdag 23 mei 2009 21:17 schreef sitting_elfling het volgende:
Ik dacht dat programmeren en wiskunde gevoel samen ging. Of iig een exact denk patroon en wiskunde een samenhang had. Blijkbaar zit ik mis! :' (

Ik denk dat het misschien ergens anders aan ligt.
niet iedereen hoeft te programmeren in de ict he

tevens: grammaticafout in je quote.
KoekjesTwisterzaterdag 23 mei 2009 @ 21:22
quote:
Op zaterdag 23 mei 2009 21:20 schreef sitting_elfling het volgende:

[..]

Welke wiskunde ? .. Meer de exacte form of meer wiskunde A? Ik neem aan dat je bijv. in bewijzen dan wel goed zou zijn?
Ik weet niet het verschil tussen wiskunde A en exacte wiskunde. Relativeren, wat je in de onderbouw van de middelbare school krijgt, was voor mij wel simpel, daarna was ik de klutst kwijt. En omdat het niet aan mijn intelligente ligt beging ik aan mijn psychische staat te twijfelen...
ArnoKlaassenzaterdag 23 mei 2009 @ 21:24
Je spreekt je zelf behoorlijk tegen. Perfectionisme betekent dat je altijd het hoogste wil halen. HBO hoort daar niet bij. Perfectionisme heeft niks met inzicht te maken. Wiskunde is op zich erg makkelijk. Heel vreemd btw dat je met een hoog IQ slecht bent in abstract denken aangezien een groot deel van IQ tests bestaat uit abstract denken en patronen herkennen
KoekjesTwisterzaterdag 23 mei 2009 @ 21:25
quote:
Op zaterdag 23 mei 2009 21:21 schreef FunkyHomosapien het volgende:

[..]

tevens: grammaticafout in je quote.
Een veelgemaakte fout. Perfectionisme betekend niet dat alles wat ik type (of wat iemand anders met OCD typt) perfect is. Zo zal dit topic zeker fouten bevatten, echter heb ik de tekst ongeveer 10 minuten doorgekeken op spelfouten voordat ik het topic invoerde. En nog steeds ben ik er niet tevreden over.
FunkyHomosapienzaterdag 23 mei 2009 @ 21:25
quote:
Op zaterdag 23 mei 2009 21:24 schreef ArnoKlaassen het volgende:
Je spreekt je zelf behoorlijk tegen. Perfectionisme betekent dat je altijd het hoogste wil halen. HBO hoort daar niet bij. Perfectionisme heeft niks met inzicht te maken. Wiskunde is op zich erg makkelijk. Heel vreemd btw dat je met een hoog IQ slecht bent in abstract denken aangezien een groot deel van IQ tests bestaat uit abstract denken en patronen herkennen
eh, als jij niet hoger dan HBO kán, sluit dat niet uit dat het geen perfectionisme is.
KoekjesTwisterzaterdag 23 mei 2009 @ 21:28
quote:
Op zaterdag 23 mei 2009 21:24 schreef ArnoKlaassen het volgende:
Je spreekt je zelf behoorlijk tegen. Perfectionisme betekent dat je altijd het hoogste wil halen. HBO hoort daar niet bij. Perfectionisme heeft niks met inzicht te maken. Wiskunde is op zich erg makkelijk. Heel vreemd btw dat je met een hoog IQ slecht bent in abstract denken aangezien een groot deel van IQ tests bestaat uit abstract denken en patronen herkennen
En hier maak ook jij de fout. Nogmaals: Perfectionisme betekend niet dat je perfect bent! Het betekend dat enkel dat je nooit tevreden bent, en in mijn geval, soms niet aan een taak begint uit angst om te falen.

Ik heb een VWO opleiding gevolgd, welke ik verpest heb. Daarna ben ik via een MBO opleiding HBO gaan doen.
Koertzaterdag 23 mei 2009 @ 21:29
quote:
Op zaterdag 23 mei 2009 21:22 schreef KoekjesTwister het volgende:

[..]

Ik weet niet het verschil tussen wiskunde A en exacte wiskunde. Relativeren, wat je in de onderbouw van de middelbare school krijgt, was voor mij wel simpel, daarna was ik de klutst kwijt. En omdat het niet aan mijn intelligente ligt beging ik aan mijn psychische staat te twijfelen...
Blijkbaar ligt het wel aan je intelligentie, wiskunde ligt je niet goed. Je hebt het over het absoluut niet zien van verbanden etc, lijkt me niet dat dat komt doordat je het niet eens probeert op te lossen. Je snapt het gewoonweg niet. Misschien ben je toch niet zo intelligent als je denkt
Twinkyzaterdag 23 mei 2009 @ 21:30
Nee, dat heeft geen verband. Je kunt het namelijk ook niet een beetje, in ieder geval zeg je dat. Het 'toch maar
niet doen want het lukt toch niet perfect' is een resultaat van dat iets meerdere malen niet perfect wordt. En als je dat veel doet kun je weer linken leggen naar een persoonlijkheidsstoornis maar dat is in dit topic niet nodig

Wat let je om je keihard ervoor in te zetten? Wat houdt je tegen?
cikolatazaterdag 23 mei 2009 @ 21:35
Misschien probeer je de wiskunde teveel te begrijpen en te beredeneren? Vooral bij wiskunde A en natuurkunde leer je hoe je bepaalde sommen moet oplossen en door dat vaak te herhalen gaat het uiteindelijk vanzelf. Maar waarom dat zo gaat is verder niet echt belangrijk, daar zul je je bij moeten neerleggen
KoekjesTwisterzaterdag 23 mei 2009 @ 21:36
quote:
Op zaterdag 23 mei 2009 21:30 schreef Twinky het volgende:
Nee, dat heeft geen verband. Je kunt het namelijk ook niet een beetje, in ieder geval zeg je dat. Het 'toch maar
niet doen want het lukt toch niet perfect' is een resultaat van dat iets meerdere malen niet perfect wordt. En als je dat veel doet kun je weer linken leggen naar een persoonlijkheidsstoornis maar dat is in dit topic niet nodig

Wat let je om je keihard ervoor in te zetten? Wat houdt je tegen?
Ik zet mij er ook keihard voor in. Inmiddels heb ik meerdere wiskunde boeken aangeschaf, ik volg elke mogelijke les, maar het lukt mij niet wiskundig te denken. Ik vrees dat ik een stoornis heb, en vroeg mij of iemand hier bekend mee is.

Met mijn intelligentie is niets mis. Ik haal altijd de hoogste cijfers van de klas, mijn IQ is in het ziekenhuis getest, en juist daarom begrijp ik het niet dat ik puur op wiskunde nu gemiddeld een 1 sta.
Twinkyzaterdag 23 mei 2009 @ 21:39
quote:
Op zaterdag 23 mei 2009 21:36 schreef KoekjesTwister het volgende:

[..]

Ik zet mij er ook keihard voor in. Inmiddels heb ik meerdere wiskunde boeken aangeschaf, ik volg elke mogelijke les, maar het lukt mij niet wiskundig te denken. Ik vrees dat ik een stoornis heb, en vroeg mij of iemand hier bekend mee is.

Met mijn intelligentie is niets mis. Ik haal altijd de hoogste cijfers van de klas, mijn IQ is in het ziekenhuis getest, en juist daarom begrijp ik het niet dat ik puur op wiskunde nu gemiddeld een 1 sta.
Heb je ook een boek als wiskunde voor dummies? Weet niet of dat er is. Maar als je dus niet eens de abc-formule begrijpt is HBO-wiskunde vast een stap te ver.
B1nulnulzaterdag 23 mei 2009 @ 21:40
Waarom schrijf je juist hetgeen dat je niet kan toe aan dat zogenaamde perfectionisme?
Het openbaart zich niet juist bij die dingen die je wel kunt?

Ik zie geen verband tussen een specifiek vak niet kunnen en perfectionisme. Althans, niet in jouw geval.
Je geeft zelf aan dat je het gewoon helemaal niet snapt. Dat heeft toch niks te maken met dingen perfect willen doen.
KoekjesTwisterzaterdag 23 mei 2009 @ 21:41
quote:
Op zaterdag 23 mei 2009 21:35 schreef cikolata het volgende:
Misschien probeer je de wiskunde teveel te begrijpen en te beredeneren? Vooral bij wiskunde A en natuurkunde leer je hoe je bepaalde sommen moet oplossen en door dat vaak te herhalen gaat het uiteindelijk vanzelf. Maar waarom dat zo gaat is verder niet echt belangrijk.
Dit is voor mij erg herkenbaar. Ik probeer sommen altijd visueel uit te beelden en het in mijn hoofd compleet uit te voeren, en dat is waar het fout gaat.

Het omrekenen van 8.5 liter per 100 kilometer naar kilometers per liter is een simpele som, maar ik wil het exact kunnen beredeneren. Het is iets dat mij niet los kan laten totdat ik het volledig begrijp. Dit is een simpel voorbeeld, maar met geavanceerde wiskunde is het vaak ingewikkelder.
fathankzaterdag 23 mei 2009 @ 21:41
Leer er mee leven.
KoekjesTwisterzaterdag 23 mei 2009 @ 21:44
quote:
Op zaterdag 23 mei 2009 21:40 schreef B1nulnul het volgende:
Waarom schrijf je juist hetgeen dat je niet kan toe aan dat zogenaamde perfectionisme?
Het openbaart zich niet juist bij die dingen die je wel kunt?

Ik zie geen verband tussen een specifiek vak niet kunnen en perfectionisme. Althans, niet in jouw geval.
Je geeft zelf aan dat je het gewoon helemaal niet snapt. Dat heeft toch niks te maken met dingen perfect willen doen.
Ik vrees ervoor dat mijn onderbewustzijn mij dwingt te falen omdat ik het nooit perfect zal kunnen beredeneren.
B1nulnulzaterdag 23 mei 2009 @ 21:45
quote:
Op zaterdag 23 mei 2009 21:41 schreef KoekjesTwister het volgende:

[..]

Dit is voor mij erg herkenbaar. Ik probeer sommen altijd visueel uit te beelden en het in mijn hoofd compleet uit te voeren, en dat is waar het fout gaat.

Het omrekenen van 8.5 liter per 100 kilometer naar kilometers per liter is een simpele som, maar ik wil het exact kunnen beredeneren. Het is iets dat mij niet los kan laten totdat ik het volledig begrijp. Dit is een simpel voorbeeld, maar met geavanceerde wiskunde is het vaak ingewikkelder.
Dat is niet bepaald een voorbeeld dat je niet helemaal kunt beredeneren.
Het maakt ook niet uit dat je het niet kunt loslaten totdat je het volledig begrijpt, dat is een beetje de bedoeling van wiskunde. Jij begrijpt het alleen niet. Helaas.
B1nulnulzaterdag 23 mei 2009 @ 21:46
quote:
Op zaterdag 23 mei 2009 21:44 schreef KoekjesTwister het volgende:

[..]

Ik vrees ervoor dat mijn onderbewustzijn mij dwingt te falen omdat ik het nooit perfect zal kunnen beredeneren.
Nee je hoopt dat. Hoe weet je dat je het nooit perfect zal kunnen bijvoorbeeld? Wat is het verschil met andere gebieden?

En zelfs mensen die enorm perfectionistisch zijn, maar wel slim, halen wel hoger dan een 1.
Twinkyzaterdag 23 mei 2009 @ 21:48
quote:
Op zaterdag 23 mei 2009 21:44 schreef KoekjesTwister het volgende:

[..]

Ik vrees ervoor dat mijn onderbewustzijn mij dwingt te falen omdat ik het nooit perfect zal kunnen beredeneren.
nah, perfectionisme is echt niet onbewust
El_Chica_Del_Fuegozaterdag 23 mei 2009 @ 21:48
Apart dat wiskunde er zo uit springt, in negatieve zin. Dat zou je misschien best eens kunnen laten onderzoeken inderdaad, door professionals. Niet door fok!kers .

Maar los daarvan, denk ik, staat je perfectionisme: als dat heel extreem is, is dat ook iets 'aparts' aan jou. Maar het is niet alsof je enige eigenschappen die 2 zijn, waar wel een verband tussen moet zijn. Ieder mens zit wel iets complexer in elkaar, en ook als iemand een stoornis heeft, heeft niet elke andere prominent aanwezige eigenschap daarmee te maken. En als je perfectionisme zo sterk is dat je er moeilijk door functioneert, kun je ook proberen daar iets aan te doen. Maar met het kunnen van wiskunde heeft het denk ik weinig te maken.

Overigens verbaas ik me er wel over dat je met een 1 voor wiskunde wel een hbo diploma Informatie hebt gehaald.. Ik zou denken dat je daar toch wel een aantal studiepunten op dat gebied (ook al is het misschien niet per se programmeren wat je daar zou moeten leren...) had moeten halen.

Succes ermee ieg!
Syrzaterdag 23 mei 2009 @ 21:50
Tvp omdat ik ook zwakzinnig ben als het gaat om wiskunde, maar verder in de ICT werk en prima kan programmeren. Nooit begrepen hoe dat kon...
CAPS.zaterdag 23 mei 2009 @ 22:32
Misschien ben je wel iemand die dingen voor zich moet zien (visualiseren dus) om het te begrijpen. Of misschien heb je wel dyscalculie.
El_Chica_Del_Fuegozaterdag 23 mei 2009 @ 22:34
quote:
Op zaterdag 23 mei 2009 22:32 schreef CAPS. het volgende:
Misschien ben je wel iemand die dingen voor zich moet zien (visualiseren dus) om het te begrijpen. Of misschien heb je wel dyscalculie.
Met dyscalculie heb je volgens mij vooral moeite met de basics als optellen en vermenigvuldigen etc. En het gaat bij TS echt om wiskundig inzicht. Maar misschien bestaat er daarvoor wel iets vergelijkbaars...
fathankzaterdag 23 mei 2009 @ 22:36
Ja. Je hebt een wiskundeknobbel of niet.

Ik ben zelf ook een ramp in wiskunde. Het enige wat ik ooit gesnapt heb op de middelbare school (HAVO..) van wiskunde is volgens mij de Stelling van Pythagoras.
El_Chica_Del_Fuegozaterdag 23 mei 2009 @ 22:38
quote:
Op zaterdag 23 mei 2009 22:36 schreef fathank het volgende:
Ja. Je hebt een wiskundeknobbel of niet.
(...)
Dat is waar. Maar het is niet hetzelfde als wiskunde kunnen.
hardromacorezaterdag 23 mei 2009 @ 22:50
Even tvptje..

Wiskunde ben ik altijd goed in geweest.. op het vmbo was het mijn beste vak, had een 8, dit terwijl ik de formules enzo niet eens wist, nu ben ik met havo examens bezig, alles loopt lekker maar wiskunde heb ik behoorlijk verneukt, ik raakte volledig de kluts kwijt, ik had theorien ''gestampt'' maar kon/wist deze niet op het juiste moment toe te passen.

Ik had natuurlijk meer moeten oefenen met sommen, niet in de strees moeten raken en meer de tijd moeten nemen.

Maar bovenal meer/beter oefenen

[ Bericht 7% gewijzigd door hardromacore op 23-05-2009 23:01:27 ]
hardromacorezaterdag 23 mei 2009 @ 23:07
Sowieso visualiseren is dat niet zoiets als moet je ogen dicht nadenken?
Je zou visualisatie hebben waarbij je beelden vormt, maar ook waar je bepaalde sommen/formules terug haalt voor je ogen?

Oftewel mijn vraag is dat visualisatie iets is om beter na te denken of iets op zichzelf ?

Ik heb met mijn toets niet gevisualiseerd, niet de tijd voor genomen, dom
El_Chica_Del_Fuegozaterdag 23 mei 2009 @ 23:16
Volgens mij is visualiseren niet hetzelfde als proberen een fotografisch geheugen te ontwikkelen, zoals je omschrijft, hardromacore. Het heeft volgens mij meer te maken met een voorstelling (kunnen) maken. Wiskunde is (vooral voor niet wiskundeknobbel-bezitters) abstract, en hoe extacter (dus hoe meer B, en hoe verder...) hoe abstracter. Dan is een voorstelling van iets zichtbaars in de werkelijkheid waarmee bv de formule waarmee je bezig bent te maken heeft, voor mensen zonder wiskundeknobbel, wellicht makkelijker om mee te werken, dan dat abstracte.
Ik kan me eigenlijk niet eens voorstellen om iets te berekenen zonder daar iets bij te visualiseren... Maar wiskunde die-hards kunnen dat schijnbaar wel?

[ Bericht 0% gewijzigd door El_Chica_Del_Fuego op 23-05-2009 23:40:50 ]
hardromacorezaterdag 23 mei 2009 @ 23:24
quote:
Op zaterdag 23 mei 2009 23:16 schreef El_Chica_Del_Fuego het volgende:
Ik kan me eigenlijk niet eens voor kunnen stellen om iets te berekenen zonder daar iets bij te visualiseren... Maar wiskunde die-hards kunnen dat schijnbaar wel?
Wanneer het maar niet te abstract is.. Of dat alles je zo duidelijk is.

Wie zich bezighoudt met spiritualiteit, maar voornamelijk met paranormale oefeningen en/ of magisch werk, heeft er veel aan om te kunnen visualiseren. Een visualisatie is net iets anders dan een voorstelling. Het is helderder, specifieker en ‘echter’.
hardromacorezaterdag 23 mei 2009 @ 23:28
Voorstellen en visualiseren is dus gewoon hetzelfde. Visualisatie als denkbeeldige voorstelling in de wiskunde context.

[ Bericht 37% gewijzigd door hardromacore op 23-05-2009 23:38:24 ]
Flaccidzaterdag 23 mei 2009 @ 23:31
Ik ben een perfectionist, en ben een kei in wiskunde.
GlowMousezaterdag 23 mei 2009 @ 23:32
quote:
Op zaterdag 23 mei 2009 23:31 schreef Flaccid het volgende:
Ik ben een perfectionist, en ben een kei in wiskunde.
El_Chica_Del_Fuegozaterdag 23 mei 2009 @ 23:43
quote:
Op zaterdag 23 mei 2009 23:31 schreef Flaccid het volgende:
Ik ben een perfectionist, en ben een kei in wiskunde.
quote:
Op zaterdag 23 mei 2009 23:32 schreef GlowMouse het volgende:

[Ik ben een perfectionist, en ben een kei in wiskunde.]
Dat betekent dus inderdaad dat daar niet (per definitie) het verband tussen bestaat, waarvan TS dat wel vermoed (/zich afvraagt). Het zouden dan gewoon 2 losstaande dingen kunnen zijn.
hardromacorezaterdag 23 mei 2009 @ 23:47
Ook wel interessant allemaal http://nl.wikipedia.org/wiki/Beelddenken

Ik herken iig wel aardig wat hiervan in mijzelf terug
El_Chica_Del_Fuegozaterdag 23 mei 2009 @ 23:56
quote:
Op zaterdag 23 mei 2009 23:47 schreef hardromacore het volgende:
Ook wel interessant allemaal http://nl.wikipedia.org/wiki/Beelddenken

Ik herken iig wel aardig wat hiervan in mijzelf terug
Maar het is volgens mij niet waar het vanaf hangt bij TS, waar het om draait... Want volgens mij kun je goed zijn in wiskunde als zowel beelddenker als taaldenker als evt. andere vormen van 'denkers' (alleen dan op je eigen manier). Maar cool dat je hiermee inzicht in jezelf en zelfkennis krijgt though
fyahzondag 24 mei 2009 @ 00:06
quote:
Op zaterdag 23 mei 2009 21:35 schreef cikolata het volgende:
Misschien probeer je de wiskunde teveel te begrijpen en te beredeneren? Vooral bij wiskunde A en natuurkunde leer je hoe je bepaalde sommen moet oplossen en door dat vaak te herhalen gaat het uiteindelijk vanzelf. Maar waarom dat zo gaat is verder niet echt belangrijk, daar zul je je bij moeten neerleggen
Ik denk dat de link met perfectionistisch zijn niet helemaal juist is. Ik heb precies hetzelfde als jij, maar zou mezelf niet meteen perfectionistisch noemen Ik heb wel volgende ervaring: Tijdens mijn studie had ik de eerste 3 jaar ook aardig wat wiskunde en programmeren om die hele manier van logisch denken aan te sterken. Ik studeerde me stuk aan die wiskunde maar kon er echt niet aan uit, terwijl ik bij grote en vaak complexe programmeerstukken de oplossing gelijk voor me zag

Mijn docente zei dat ze dit wel vaker had gezien en het ligt vooral aan je manier van denken. Hier in Vlaanderen is het onderwijs er ook erg op gericht dat je weet waarom je iets doet, in plaats van het gewoon vanbuiten te leren. En sinds ze dat systeem volgen zien ze een correlatie in de resultaten van studenten die 'goed' zijn in wiskunde, en degenen die er minder snel mee zijn. Het probleem zou zijn dat je in wiskunde heel erg diep kunt gaan in het 'waarom' je iets op een bepaalde manier oplost.

En hier herkende ik mezelf ook heel erg in, want ik zoek zo ver naar het 'waarom' dat ik de hele logica mis en dan ga focussen op de principes. En dat is vaak wat te hooggegrepen Maar bij programmeren komt dit zoeken naar logica heel erg goed van pas, want daar dien je net moeilijke probleemstellingen te vertalen naar eenvoudige, logische stappen.

Het is ook echt een kutvak.

[ Bericht 0% gewijzigd door fyah op 24-05-2009 00:12:58 ]
hardromacorezondag 24 mei 2009 @ 00:06
quote:
Op zaterdag 23 mei 2009 23:56 schreef El_Chica_Del_Fuego het volgende:

[..]

Maar het is volgens mij niet waar het vanaf hangt bij TS, waar het om draait... Want volgens mij kun je goed zijn in wiskunde als zowel beelddenker als taaldenker als evt. andere vormen van 'denkers' (alleen dan op je eigen manier). Maar cool dat je hiermee inzicht in jezelf en zelfkennis krijgt though
Ach het is allemaal niet zo abstract
herkenbaar fyah
fyahzondag 24 mei 2009 @ 00:11
quote:
Op zaterdag 23 mei 2009 23:47 schreef hardromacore het volgende:
Ook wel interessant allemaal http://nl.wikipedia.org/wiki/Beelddenken

Ik herken iig wel aardig wat hiervan in mijzelf terug
Herken me er ook best wel in
Electrocutezondag 24 mei 2009 @ 01:03
quote:
Op zaterdag 23 mei 2009 22:34 schreef El_Chica_Del_Fuego het volgende:

[..]

Met dyscalculie heb je volgens mij vooral moeite met de basics als optellen en vermenigvuldigen etc. En het gaat bij TS echt om wiskundig inzicht. Maar misschien bestaat er daarvoor wel iets vergelijkbaars...
Klopt. Ik heb dyscalculie. Vraag me wat 5*12 is en ik moet er zeker 5 minuten over nadenken. Ik ben echter wel goed in alle wiskunde die te maken heeft met ruimtelijk inzicht, logica en analyses.

Wiskundig inzicht in het algemeen lijkt me gewoon een kwestie van aanleg. Alfa/bèta verhaal.
El_Chica_Del_Fuegozondag 24 mei 2009 @ 01:04
quote:
Op zondag 24 mei 2009 01:03 schreef Electrocute het volgende:

[..]

Klopt. Ik heb dyscalculie. Vraag me wat 5*12 is en ik moet er zeker 5 minuten over nadenken. Ik ben echter wel goed in alle wiskunde die te maken heeft met ruimtelijk inzicht, logica en analyses.

Wiskundig inzicht in het algemeen lijkt me gewoon een kwestie van aanleg. Alfa/bèta verhaal.
+gamma, and you're right (simplified), wat mij betreft
Flaccidzondag 24 mei 2009 @ 12:51
Ik denk dat er bij jou een goed basisbeeld van wiskunde ontbreekt. Dit is erg jammer, want als je één goede leraar hebt gehad, dan ken je het echt zo. Bij wiskunde is belangrijk dat je een beeld hebt van wat er gebeurd, en niet alleen maar trucjes uitlegt. Je moet dus een leraar hebben die didactisch erg sterk is en zo kan zien waar het bij jou fout gaat. Helaas is het tegenwoordig slecht gesteld met het onderwijs, en zullen weinig leraren dit zien. Jammer.
ChipsZak.zondag 24 mei 2009 @ 13:25
quote:
Op zaterdag 23 mei 2009 22:32 schreef CAPS. het volgende:
Misschien ben je wel iemand die dingen voor zich moet zien (visualiseren dus) om het te begrijpen. Of misschien heb je wel dyscalculie.
Ik denk niet dat TS dyscalculie heeft.
Juist omdat hij op de middelbare school wél alles snapte.
Voor iemand met dyscalculie is dat ook een probleem.
KoekjesTwisterzondag 24 mei 2009 @ 17:42
quote:
Op zondag 24 mei 2009 12:51 schreef Flaccid het volgende:
Ik denk dat er bij jou een goed basisbeeld van wiskunde ontbreekt. Dit is erg jammer, want als je één goede leraar hebt gehad, dan ken je het echt zo. Bij wiskunde is belangrijk dat je een beeld hebt van wat er gebeurd, en niet alleen maar trucjes uitlegt. Je moet dus een leraar hebben die didactisch erg sterk is en zo kan zien waar het bij jou fout gaat. Helaas is het tegenwoordig slecht gesteld met het onderwijs, en zullen weinig leraren dit zien. Jammer.
Ik heb op scholen gezet waar je enkel les krijgt. Als je het niet snapt kun je het de docent altijd vragen, maar meestal schiet dat bij mij niet op. En natuurlijk de halfjaarlijkse evaluaties waar ik op mijn donder krijg waardoor ik een persoonlijk reflectie plan moet schrijven hoe ik het op moet lossen. Wat weinig zinvol is.
KoekjesTwisterzondag 24 mei 2009 @ 17:47
Een mooi voorbeeld hoe ik mijn denkwijze uit kan leggen is de stelling van Pythagoras.

Ik moest de formule van school simpelweg uit mijn hoofd leren en uit kunnen voeren. Maar wat voor mij veel beter werkt, is dat ik de twee zijden als vierkante vlakken zie. Die ik vervolgens bij elkaar optel qua oppervlak, wat exact overeenkomt met het vierkant van de schuine zijde. Hier neem ik vervolgens de wortel van en ik weet hoe lang de zijde van het driehoek is.
bulbjeszondag 24 mei 2009 @ 17:49
Ooooooh DAT is het gewoon, daaarom ben ik slecht in wiskunde, ik ben gewoon perfectionistisch
fathankzondag 24 mei 2009 @ 17:53
quote:
Op zondag 24 mei 2009 17:47 schreef KoekjesTwister het volgende:
Een mooi voorbeeld hoe ik mijn denkwijze uit kan leggen is de stelling van Pythagoras.

Ik moest de formule van school simpelweg uit mijn hoofd leren en uit kunnen voeren. Maar wat voor mij veel beter werkt, is dat ik de twee zijden als vierkante vlakken zie. Die ik vervolgens bij elkaar optel qua oppervlak, wat exact overeenkomt met het vierkant van de schuine zijde. Hier neem ik vervolgens de wortel van en ik weet hoe lang de zijde van het driehoek is.
Dat is toch ook het hele eieren eten met de stelling van Pythagoras?
Merkiezondag 24 mei 2009 @ 17:53
quote:
Op zaterdag 23 mei 2009 21:35 schreef cikolata het volgende:
Misschien probeer je de wiskunde teveel te begrijpen en te beredeneren? Vooral bij wiskunde A en natuurkunde leer je hoe je bepaalde sommen moet oplossen en door dat vaak te herhalen gaat het uiteindelijk vanzelf. Maar waarom dat zo gaat is verder niet echt belangrijk, daar zul je je bij moeten neerleggen
Dat is ten eerste onwaar, en ten tweede is dat geen wiskunde. Wiskunde is juist heel makkelijk als je het doorhebt omdat het het meest logische vak is wat er is.
KoekjesTwisterzondag 24 mei 2009 @ 17:55
quote:
Op zondag 24 mei 2009 17:53 schreef fathank het volgende:

[..]

Dat is toch ook het hele eieren eten met de stelling van Pythagoras?
Juist, echter kan de normale mens simpelweg de formule toepassen. Maar mij lukt het enkel door het visueel in mijn gedachten uit te beelden op de bovenstaande manier, dat ik daadwerkelijk met vierkanten aan het schuiven ben.
Merkiezondag 24 mei 2009 @ 17:59
quote:
Op zondag 24 mei 2009 17:55 schreef KoekjesTwister het volgende:

[..]

Juist, echter kan de normale mens simpelweg de formule toepassen. Maar mij lukt het enkel door het visueel in mijn gedachten uit te beelden op de bovenstaande manier, dat ik daadwerkelijk met vierkanten aan het schuiven ben.
Dus de relatie tussen a²+b²=c² en het schuiven van vierkanten zie jij niet?
KoekjesTwisterzondag 24 mei 2009 @ 18:11
quote:
Op zondag 24 mei 2009 17:59 schreef Merkie het volgende:

[..]

Dus de relatie tussen a²+b²=c² en het schuiven van vierkanten zie jij niet?
Nu ik de theorie begrijp wel. Maar toen ik de formule voor het eerst zag begreep ik niet waarom ik deze stappen moest nemen, dat begreep ik pas nadat ik het visueel uitgebeeld had.

Bij de stelling van Pythagoras is dat nog wel te doen, maar aangezien ik nu zaken als cryptografie en priemgetallen bezig ben, dan lukt het mij niet dit te visualiseren.
Flaccidzondag 24 mei 2009 @ 18:13
quote:
Op zondag 24 mei 2009 18:11 schreef KoekjesTwister het volgende:

[..]

Nu ik de theorie begrijp wel. Maar toen ik de formule voor het eerst zag begreep ik niet waarom ik deze stappen moest nemen, dat begreep ik pas nadat ik het visueel uitgebeeld had.

Bij de stelling van Pythagoras is dat nog wel te doen, maar aangezien ik nu zaken als cryptografie en priemgetallen bezig ben, dan lukt het mij niet dit te visualiseren.
Sommige dingen kan je je ook niet visualiseren. Een lijn heeft 2 dimensies, maar kan er 3 hebben (x,y,z). Hoe wil jij je een ding met 4 dimensies voorstellen?
Merkiezondag 24 mei 2009 @ 18:20
quote:
Op zondag 24 mei 2009 18:11 schreef KoekjesTwister het volgende:

[..]

Nu ik de theorie begrijp wel. Maar toen ik de formule voor het eerst zag begreep ik niet waarom ik deze stappen moest nemen, dat begreep ik pas nadat ik het visueel uitgebeeld had.

Bij de stelling van Pythagoras is dat nog wel te doen, maar aangezien ik nu zaken als cryptografie en priemgetallen bezig ben, dan lukt het mij niet dit te visualiseren.
Nou, het toepassen van die formule is toch niet lastig? Dat je er problemen mee hebt om hem toe te passen als je hem niet begrijpt en zodoende niet weet wat je doet kan ik begrijpen, maar een formule toepassen kan toch iedereen?
Flaccidzondag 24 mei 2009 @ 18:23
quote:
Op zondag 24 mei 2009 18:20 schreef Merkie het volgende:

[..]

Nou, het toepassen van die formule is toch niet lastig? Dat je er problemen mee hebt om hem toe te passen als je hem niet begrijpt en zodoende niet weet wat je doet kan ik begrijpen, maar een formule toepassen kan toch iedereen?
Ja maar is het aanleren van trucjes nou wat je wilt?
Merkiezondag 24 mei 2009 @ 18:24
quote:
Op zondag 24 mei 2009 18:23 schreef Flaccid het volgende:

[..]

Ja maar is het aanleren van trucjes nou wat je wilt?
Het is toch geen truc als hij snapt waarom de formule klopt?
Flaccidzondag 24 mei 2009 @ 19:53
quote:
Op zondag 24 mei 2009 18:24 schreef Merkie het volgende:

[..]

Het is toch geen truc als hij snapt waarom de formule klopt?
Nee ok, dat is waar.
lyolyrczondag 24 mei 2009 @ 20:26
quote:
Op zondag 24 mei 2009 18:11 schreef KoekjesTwister het volgende:

[..]

Nu ik de theorie begrijp wel. Maar toen ik de formule voor het eerst zag begreep ik niet waarom ik deze stappen moest nemen, dat begreep ik pas nadat ik het visueel uitgebeeld had.

Bij de stelling van Pythagoras is dat nog wel te doen, maar aangezien ik nu zaken als cryptografie en priemgetallen bezig ben, dan lukt het mij niet dit te visualiseren.
Als jij in staat zou zijn om priemgetallen te visualiseren, dan zou je ook in staat zijn om het patroon/de patronen te vinden waarmee je alle priemgetallen kunt beschrijven. Dan zou je echt een übergenie zijn. Ik denk dus dat je niet zo bang hoeft te zijn dat je het niet kunt visualiseren. Misschien is dit proberen te visualiseren juist wel het grootste probleem. Je zult dus moeten leren om dingen abstract te benaderen en te begrijpen.

Overigens lijkt perfectionisme en programmeren mij een goede combinatie. Code schrijven komt juist neer op heel precies werken, omdat kleine fouten een programma al onwerkzaam kunnen maken. Maar of perfectionisme de reden is van je wiskundeprobleem, dat weet ik niet. Ik heb ergens wel eens gelezen dat perfectionisme zich kan uiten als faalangst en dat het zijn oorsprong vindt in een gevoel tekort te schieten.
Schenkstroopzondag 24 mei 2009 @ 20:58
quote:
Op zaterdag 23 mei 2009 21:13 schreef KoekjesTwister het volgende:

Ik heb precies hetzelfde propbleem! Natuurkunde is bij mij nog rampzaliger. Of er een link is tussen perfectionisme en het niet begrijpen van wiskunde is weet ik niet. Wat ik wel weet is dat als ik zelf ga nedenken bij wiskunde vraagstukken ik altijd eindig met 6 of 7 als cijfer. En als ik de formules blindelings volg heb ik een 9 of tien.

Ik vind het trouwens kul dat ze je hogere wiskunde proberen te leren terwijl je als freelance IT-er hoogstens online-formuliertjes en websites aanmaakt.
Ixnaymaandag 25 mei 2009 @ 00:25
Ik denk dat wiskundig inzicht de enige echte indicatie is voor je IQ.

Andere dingen kun je van buiten leren. De abstratie van wiskunde kom je in geen enkele andere wetenschap tegen.
Merkiemaandag 25 mei 2009 @ 00:28
quote:
Op maandag 25 mei 2009 00:25 schreef Ixnay het volgende:
Ik denk dat wiskundig inzicht de enige echte indicatie is voor je IQ.

Andere dingen kun je van buiten leren. De abstratie van wiskunde kom je in geen enkele andere wetenschap tegen.
Dat is ook mijn mening maar ik durf hem nooit te ventileren omdat ik hem niet goed kan onderbouwen .
El_Chica_Del_Fuegomaandag 25 mei 2009 @ 00:43
quote:
Op maandag 25 mei 2009 00:25 schreef Ixnay het volgende:
Ik denk dat wiskundig inzicht de enige echte indicatie is voor je IQ.

Andere dingen kun je van buiten leren. De abstratie van wiskunde kom je in geen enkele andere wetenschap tegen.
quote:
Op maandag 25 mei 2009 00:28 schreef Merkie het volgende:

[..]

Dat is ook mijn mening maar ik durf hem nooit te ventileren omdat ik hem niet goed kan onderbouwen .
Je kunt die mening misschien onderbouwen, maar je kunt ook het tegenovergestelde onderbouwen. Ik denk dat het onzin is dat je al het andere van buiten kunt leren en wiskunde/wiskundig inzicht niet. Je kunt bij wiskunde ook formules van buiten leren en toepassen. Op andere gebieden, bijvoorbeeld taalkunde, kun je ook zowel geleerde kennis toepassen, als inzicht bezitten.
Merkiemaandag 25 mei 2009 @ 01:03
Wiskunde kun je absoluut niet van buiten leren. Alleen door te oefenen kun je je vaardigheden verbeteren.
Schenkstroopmaandag 25 mei 2009 @ 01:06
quote:
Op maandag 25 mei 2009 00:25 schreef Ixnay het volgende:
Ik denk dat wiskundig inzicht de enige echte indicatie is voor je IQ.

Andere dingen kun je van buiten leren. De abstratie van wiskunde kom je in geen enkele andere wetenschap tegen.
Wiskunde is toch niet abstract? Wiskunde klopt altijd je hebt het antwoord allen nog niet.
sitting_elflingmaandag 25 mei 2009 @ 01:17
quote:
Op maandag 25 mei 2009 01:06 schreef Schenkstroop het volgende:

[..]

Wiskunde is toch niet abstract? Wiskunde klopt altijd je hebt het antwoord allen nog niet.
Wiskunde klopt anders bij mij niet altijd
fyahmaandag 25 mei 2009 @ 02:34
quote:
Op maandag 25 mei 2009 00:25 schreef Ixnay het volgende:
Ik denk dat wiskundig inzicht de enige echte indicatie is voor je IQ.

Andere dingen kun je van buiten leren. De abstratie van wiskunde kom je in geen enkele andere wetenschap tegen.
Dan zou mijn IQ gelijk gehalveerd mogen
Merkiemaandag 25 mei 2009 @ 02:42
quote:
Op maandag 25 mei 2009 02:34 schreef fyah het volgende:

[..]

Dan zou mijn IQ gelijk gehalveerd mogen
Ja, waarom niet?
fyahmaandag 25 mei 2009 @ 02:43
quote:
Op maandag 25 mei 2009 02:42 schreef Merkie het volgende:

[..]

Ja, waarom niet?
Ga gerust je gang
Schenkstroopmaandag 25 mei 2009 @ 03:49
quote:
Op maandag 25 mei 2009 01:17 schreef sitting_elfling het volgende:

[..]

Wiskunde klopt anders bij mij niet altijd
ik bedoel stel dat 1+1 een heeele moeilijke opgave is voor je. Maar het klopt al je hebt alleen de uitkomst nog niet. Wiskunde kan niet abstract zijn. Maarja ik ben echt heel slecht in Wiskunde, dat wel.
Merkiemaandag 25 mei 2009 @ 03:51
Getalletjes bij elkaar optellen beschouw ik niet als wiskunde, daar heb je rekenmachines voor. Er zijn genoeg wiskundige opgaven waarbij meerdere antwoorden mogelijk zijn en je creatief te werk moet gaan om tot een antwoord te komen.
motorbloempjemaandag 25 mei 2009 @ 07:58
tvp, herkenbaar
motorbloempjemaandag 25 mei 2009 @ 08:33
zo, op 't werk, dus tijd om te antwoorden

Of het aan perfectionisme ligt, ik denk 't niet, maar waar het wel aan ligt zou ik graag vernemen.

Wat ik ook doe, hoeveel ik ook oefen, leer, probeer, studeer, uitgelegd krijg, etc.

Ik zie het niet.

Waar zaken als logica (predicaten en propositielogica) mij wel goed af gaan en ik dat wel zie en snap (en zelfs leuk vind!) is het bij wiskunde echt een ramp.
Nu heb ik, omdat ik vroeger op het vwo alleen wiskunde A1 gehad heb, al een achterstand, maar zelfs daar werd mij afgeraden A1,2 te nemen. Voor alle andere vakken ben ik in staat om hoge cijfers te halen, maar wiskunde lukt gewoon niet.

Avonden oefenen, bijles, extra opgaven, colleges, rustig uitleggen, alles heeft wel meerdere keren tot grote tranen geleid uit frustratie.

Optellen, aftrekken, delen, vermenigvuldigen, wat van die verhaal dingen dat gaat uiteraard, basiskennis tenzij dyscalculie, prima!! en zelfs simpele kansberekening (Bayes enzo) dat gaat allemaal wel. Maar abstracte formules en zulks, dat is gewoon werkelijk om te huilen (letterlijk).....

Ok, stiekem ben ik een Alfa in een Beta studie, maar als ik de rest WEL kan en alleen wiskunde niet... wonderlijk... wonderlijk naar
Maanvismaandag 25 mei 2009 @ 09:29
2 vragen:
1: Wat is je IQ?
2: Als het goed is heb je een scorevel oid meegekregen. Kun je de scores voor de verschillende onderdelen hier posten?
El_Chica_Del_Fuegomaandag 25 mei 2009 @ 09:35
quote:
Op maandag 25 mei 2009 01:03 schreef Merkie het volgende:
Wiskunde kun je absoluut niet van buiten leren. Alleen door te oefenen kun je je vaardigheden verbeteren.
Tuurlijk, negeer rustig de rest van wat ik zei, waar het om ging.
Merkiemaandag 25 mei 2009 @ 13:22
quote:
Op maandag 25 mei 2009 09:35 schreef El_Chica_Del_Fuego het volgende:

[..]

Tuurlijk, negeer rustig de rest van wat ik zei, waar het om ging.
Dat negeer ik helemaal niet, dat heb ik ontkracht met diezelfde zin. Jij zei dat je het tegenovergestelde ook kon onderbouwen omdat je wiskunde ook (gedeeltelijk) van buiten kunt leren. Ik zeg dat dat niet kan.
El_Chica_Del_Fuegomaandag 25 mei 2009 @ 15:58
quote:
Op maandag 25 mei 2009 13:22 schreef Merkie het volgende:

[..]

Dat negeer ik helemaal niet, dat heb ik ontkracht met diezelfde zin. Jij zei dat je het tegenovergestelde ook kon onderbouwen omdat je wiskunde ook (gedeeltelijk) van buiten kunt leren. Ik zeg dat dat niet kan.
Ik had het over taalkundig inzicht. Daar ga je niet op in. Dus ik ben het niet met je eens.
Merkiemaandag 25 mei 2009 @ 16:34
quote:
Op maandag 25 mei 2009 15:58 schreef El_Chica_Del_Fuego het volgende:

[..]

Ik had het over taalkundig inzicht. Daar ga je niet op in. Dus ik ben het niet met je eens.
Ik snap niet wat taalkunde te maken heeft met wiskunde. Ik geloof best dat er andere vakgebieden zijn waarbij je zowel kennis als inzicht nodig hebt hoor.
El_Chica_Del_Fuegomaandag 25 mei 2009 @ 17:21
quote:
Op maandag 25 mei 2009 16:34 schreef Merkie het volgende:

[..]

Ik snap niet wat taalkunde te maken heeft met wiskunde. Ik geloof best dat er andere vakgebieden zijn waarbij je zowel kennis als inzicht nodig hebt hoor.
Ik zeg ook niet dat taalkunde met wiskunde te maken heeft

Maar juist als je dat gelooft... waarom claim je dan dat wiskunde het enige vakgebied is waarop je een IQ kan baseren?!
Merkiemaandag 25 mei 2009 @ 17:50
quote:
Op maandag 25 mei 2009 17:21 schreef El_Chica_Del_Fuego het volgende:

[..]

Ik zeg ook niet dat taalkunde met wiskunde te maken heeft

Maar juist als je dat gelooft... waarom claim je dan dat wiskunde het enige vakgebied is waarop je een IQ kan baseren?!
Omdat wiskunde zo'n beetje het enige vakgebied is wat je niet van buiten kan leren, dat zeg ik net toch ? Wiskunde doet het meest direct aanspraak op je intelligentie in vergelijking met andere vakgebieden.

Overigens moet ik mijn mening wel iets nuanceren, ik denk dat wiskunde de belangrijkste graadmeter is voor iemands intelligentie en niet de enige. Iemand die claimt een zeer hoog IQ te hebben maar tegelijkertijd niets van wiskunde snapt kan ik onmogelijk als zeer intelligent classificeren. Niet dat zo'n persoon dan meteen dom is, maar ik kan me moeilijk voorstellen dat een zeer intelligent persoon niet eens een beetje wiskunde kan.

[ Bericht 2% gewijzigd door Merkie op 25-05-2009 17:55:26 ]
Catbertmaandag 25 mei 2009 @ 18:30
quote:
Op zaterdag 23 mei 2009 21:13 schreef KoekjesTwister het volgende:
Zou er een link kunnen liggen in mijn obsessieve perfectionisme en het falen in wiskunde?
Ik vind het logischer dat je gewoon slecht bent in wiskunde. Occam's Razor, jeweets.
Schenkstroopmaandag 25 mei 2009 @ 18:30
Wiskunde snappen heeft toch te maken met inzicht erin hebben. En je snapt het net wel of net niet dacht ik zo, zoals met alles.
El_Chica_Del_Fuegomaandag 25 mei 2009 @ 21:16
quote:
Op maandag 25 mei 2009 17:50 schreef Merkie het volgende:

[..]

Omdat wiskunde zo'n beetje het enige vakgebied is wat je niet van buiten kan leren, dat zeg ik net toch ? Wiskunde doet het meest direct aanspraak op je intelligentie in vergelijking met andere vakgebieden.
Maar je snapt toch ook het concept van taalkundig inzicht? En daarvan snap je dan toch ook wel dat dat iets is dat je niet van buiten kunt leren, omdat het inzicht betreft? Dus hoe kun je dan wiskunde als enige vak zien dat je niet van buiten kunt leren, als enige vak dat direct aanspraak doet op je intelligentie, als er ook andere vakgebieden met inzicht te maken hebben?
quote:
Overigens moet ik mijn mening wel iets nuanceren, ik denk dat wiskunde de belangrijkste graadmeter is voor iemands intelligentie en niet de enige. Iemand die claimt een zeer hoog IQ te hebben maar tegelijkertijd niets van wiskunde snapt kan ik onmogelijk als zeer intelligent classificeren. Niet dat zo'n persoon dan meteen dom is, maar ik kan me moeilijk voorstellen dat een zeer intelligent persoon niet eens een beetje wiskunde kan.
En ja, ik ben het met je eens dat het vreemd is als er zo'n gap in intelligentie lijkt te bestaan, als iemand een hoog IQ heeft maar niet eens beetje wiskunde kan... Maar als je iets van het IQ weet, snap je ook wel dat je verschillende scores op verschillende gebieden kunt halen, en dat die verschillende subscores bij de meeste mensen niet gelijk aan elkaar zijn (dat ene IQ is een simplificatie). Het zou hier dan wel een erg groot verschil betreffen, waarvan ik wel zou willen weten hoe dat kan, hoe dat zit. Maar ik vind het raar om te roepen dat het 'onmogelijk is, want wiskunde...'
LuckyLoekmaandag 25 mei 2009 @ 22:57
Wiskunde vind ik een combinatie van logisch nadenken en kennis der materie. Je kan nog zo goed formules uit je kop leren, als je niet op een logische wijze een vraagstuk kan oplossen heb je aan die kennis van formules nog helemaal niks.

Het is hetzelfde als bij programmeren: ook al ken je alle functies en dergelijke van een bepaalde programmeertaal uit je hoofd, dat betekent absoluut nog niet dat je een goede programmeur bent.
Schenkstroopmaandag 25 mei 2009 @ 23:14
quote:
Op maandag 25 mei 2009 22:57 schreef LuckyLoek het volgende:
Wiskunde vind ik een combinatie van logisch nadenken en kennis der materie. Je kan nog zo goed formules uit je kop leren, als je niet op een logische wijze een vraagstuk kan oplossen heb je aan die kennis van formules nog helemaal niks.

Het is hetzelfde als bij programmeren: ook al ken je alle functies en dergelijke van een bepaalde programmeertaal uit je hoofd, dat betekent absoluut nog niet dat je een goede programmeur bent.
Dat is utopisch dneken. Als ik probeer in te beelden welke stap volgt bij het maken van een oplossing maak k veel fouten en krijg ik gemiddeld een 6. Als ik mij blinelings aan forumles houd dan krijg ik een 8 of 9

De volgende vergelijking vond ik ook wel leuk: er hebben zich meerdere slimme mensen konskwent gebogen over moeiijke vraagstukken, alvorens zij tot een oplossing kwamen. Dat jij effe het wiel opnieuw probeert uit te vinden is niet te doen. Stick to the forumulas.
LuckyLoekmaandag 25 mei 2009 @ 23:19
quote:
Op maandag 25 mei 2009 23:14 schreef Schenkstroop het volgende:
[..]
Dat is utopisch dneken. Als ik probeer in te beelden welke stap volgt bij het maken van een oplossing maak k veel fouten en krijg ik gemiddeld een 6. Als ik mij blinelings aan forumles houd dan krijg ik een 8 of 9

De volgende vergelijking vond ik ook wel leuk: er hebben zich meerdere slimme mensen konskwent gebogen over moeiijke vraagstukken, alvorens zij tot een oplossing kwamen. Dat jij effe het wiel opnieuw probeert uit te vinden is niet te doen. Stick to the forumulas.
Nogmaals, mijn mening komt vanuit mijn eigen oogpunt, persoonlijk dus. Gericht op de wiskundige vraagstukken die ik in de jaren opgelost heb (Wiskunde B, daarna HBO informatica). Voor mij dus puur gericht op logisch denken. Dan heb ik het dus niet over het toepassen op elk bestaanbaar probleem. Dat is gewoon niet mogelijk.

Met andere woorden, het blijft altijd een kwestie van combineren. Met alleen formules kom je er ook niet, dan blijf je te rechtlijning denken.
Schenkstroopmaandag 25 mei 2009 @ 23:22
Ik ben rete slecht in Wiskunde en moet er zelf niks van hebben. bah. Maar is het niet zo dat, zoals met alles, dat het kwartje' wel moet vallen voordat je hogere wiskunde kan leren?
Merkiemaandag 25 mei 2009 @ 23:26
quote:
Op maandag 25 mei 2009 21:16 schreef El_Chica_Del_Fuego het volgende:

[..]

Maar je snapt toch ook het concept van taalkundig inzicht? En daarvan snap je dan toch ook wel dat dat iets is dat je niet van buiten kunt leren, omdat het inzicht betreft? Dus hoe kun je dan wiskunde als enige vak zien dat je niet van buiten kunt leren, als enige vak dat direct aanspraak doet op je intelligentie, als er ook andere vakgebieden met inzicht te maken hebben?
Ik zie wiskunde niet als het enige vak dat aanspraak doet op je intelligentie, maar wel als vak dat dat het meest doet. Taalkundig inzicht zegt denk ik minder over iemands intelligentie dan zijn of haar wiskundig inzicht.
quote:
En ja, ik ben het met je eens dat het vreemd is als er zo'n gap in intelligentie lijkt te bestaan, als iemand een hoog IQ heeft maar niet eens beetje wiskunde kan... Maar als je iets van het IQ weet, snap je ook wel dat je verschillende scores op verschillende gebieden kunt halen, en dat die verschillende subscores bij de meeste mensen niet gelijk aan elkaar zijn (dat ene IQ is een simplificatie). Het zou hier dan wel een erg groot verschil betreffen, waarvan ik wel zou willen weten hoe dat kan, hoe dat zit. Maar ik vind het raar om te roepen dat het 'onmogelijk is, want wiskunde...'
Sja, mag jij raar vinden . Ik snap dat een IQ-test uit meerdere subscores bestaat, maar iemand die helemaal niets van wiskunde begrijpt zal zeer waarschijnlijk niet erg hoog scoren op een IQ-test. Zo genuanceerd genoeg ?
El_Chica_Del_Fuegodinsdag 26 mei 2009 @ 00:44
quote:
Op maandag 25 mei 2009 23:14 schreef Schenkstroop het volgende:

[..]

Dat is utopisch dneken. Als ik probeer in te beelden welke stap volgt bij het maken van een oplossing maak k veel fouten en krijg ik gemiddeld een 6. Als ik mij blinelings aan forumles houd dan krijg ik een 8 of 9

De volgende vergelijking vond ik ook wel leuk: er hebben zich meerdere slimme mensen konskwent gebogen over moeiijke vraagstukken, alvorens zij tot een oplossing kwamen. Dat jij effe het wiel opnieuw probeert uit te vinden is niet te doen. Stick to the forumulas.
Utopisch, echt niet. Sure dat dat voor jou werkt. Maar als je denkt dat de (hogere) wiskundige wereld zo in elkaar zit...
(vraagje: je typt zeker ook niet blindelings, maar denkt er juist veel bij na...? )
El_Chica_Del_Fuegodinsdag 26 mei 2009 @ 00:46
quote:
Op maandag 25 mei 2009 23:26 schreef Merkie het volgende:

[..]

Ik zie wiskunde niet als het enige vak dat aanspraak doet op je intelligentie, maar wel als vak dat dat het meest doet. Taalkundig inzicht zegt denk ik minder over iemands intelligentie dan zijn of haar wiskundig inzicht.
[..]

Sja, mag jij raar vinden . Ik snap dat een IQ-test uit meerdere subscores bestaat, maar iemand die helemaal niets van wiskunde begrijpt zal zeer waarschijnlijk niet erg hoog scoren op een IQ-test. Zo genuanceerd genoeg ?
Hm, tja, volgens mij zijn wij het wel eens. De termen minder, waarschijnlijk en hoog zijn immers toch allemaal relatief
123hopsaflopsdinsdag 26 mei 2009 @ 00:47
quote:
Op zaterdag 23 mei 2009 21:19 schreef KoekjesTwister het volgende:

[..]

In programmeren ben ik bijzonder goed. Ook ben ik een enorme structuur-freak, leg ik snel verbanden en kan ik complexe ideeën versimpelen. Maar wiskunde is en blijft voor mij een faalpunt.

dat zijn precies de eigenschappen van iemand die goed is in wiskunde... vooral perfectionisme is een bijzonder handige eigenschap als je met grote formules werkt

ik denk dat jij denkt dat je er niet goed in bent, want programmeren is niets anders dan wiskunde maar dan met taal
Merkiedinsdag 26 mei 2009 @ 00:51
quote:
Op dinsdag 26 mei 2009 00:46 schreef El_Chica_Del_Fuego het volgende:

[..]

Hm, tja, volgens mij zijn wij het wel eens. De termen minder, waarschijnlijk en hoog zijn immers toch allemaal relatief
El_Chica_Del_Fuegodinsdag 26 mei 2009 @ 01:07
quote:
Op dinsdag 26 mei 2009 00:47 schreef JoPiDo het volgende:

[..]

dat zijn precies de eigenschappen van iemand die goed is in wiskunde... vooral perfectionisme is een bijzonder handige eigenschap als je met grote formules werkt

ik denk dat jij denkt dat je er niet goed in bent, want programmeren is niets anders dan wiskunde maar dan met taal
Nah, er zijn wel verbanden, maar het is denk ik niet zo makkelijk hetzelfde te noemen...
Schenkstroopdinsdag 26 mei 2009 @ 02:35
quote:
Op dinsdag 26 mei 2009 00:47 schreef JoPiDo het volgende:
vooral perfectionisme is een bijzonder handige eigenschap als je met grote formules werkt
Hoezo, omdat je 10 keer iets nakijkt?

quote:
ik denk dat jij denkt dat je er niet goed in bent, want programmeren is niets anders dan wiskunde maar dan met taal
Programmeren is makkelijker dan wiskunde. En -niet- meer dan optellen/aftrekken/delen hoef je niet te doen lijkt me.

[edit]

[ Bericht 3% gewijzigd door Schenkstroop op 26-05-2009 04:32:00 ]
Merkiedinsdag 26 mei 2009 @ 02:48
De gestructureerde en analytische manier van denken die je gebruikt bij programmeren komt anders erg van pas bij wiskunde.
Bolkesteijndinsdag 26 mei 2009 @ 02:54
quote:
Op dinsdag 26 mei 2009 00:47 schreef JoPiDo het volgende:
dat zijn precies de eigenschappen van iemand die goed is in wiskunde... vooral perfectionisme is een bijzonder handige eigenschap als je met grote formules werkt

ik denk dat jij denkt dat je er niet goed in bent, want programmeren is niets anders dan wiskunde maar dan met taal
Dat denk ik ook. Perfectionisme is zeker een handige eigenschap bij wiskunde, de keren dat ik een minnetje vergeet, een 2 voor een z aan zie, of dat de macht zo ver zakt dat het een vermenigvuldiging wordt, zijn niet meer op duizend handen te tellen.

En dat terwijl ik toch best perfectionistisch ben, hmmm, misschien heeft het ook met zorgvuldigheid en geduld te maken, dat is waar het bij mij nog wel eens aan schort. Gelukkig is er Maple.
Merkiedinsdag 26 mei 2009 @ 03:10
quote:
Op dinsdag 26 mei 2009 02:54 schreef Bolkesteijn het volgende:

[..]
een 2 voor een z aan zie
Of een 5 voor een s... . Waarom gebruiken ze die letters dan ook .
Schenkstroopdinsdag 26 mei 2009 @ 07:29
quote:
Op dinsdag 26 mei 2009 02:48 schreef Merkie het volgende:
De gestructureerde en analytische manier van denken die je gebruikt bij programmeren komt anders erg van pas bij wiskunde.
programmeren is heel structureel ja, je bouwt iets op. maar sorry, bij een algebra sommetje raak ik gewoon in de war.
123hopsaflopsdinsdag 26 mei 2009 @ 09:24
quote:
Op zondag 24 mei 2009 18:13 schreef Flaccid het volgende:

[..]

Sommige dingen kan je je ook niet visualiseren. Een lijn heeft 2 dimensies, maar kan er 3 hebben (x,y,z). Hoe wil jij je een ding met 4 dimensies voorstellen?

een lijn in de wiskunde heeft geen dikte, alleen een lengte, dus eigenlijk ook geen dimensie

mijn oma, die heeft dementie
El_Chica_Del_Fuegodinsdag 26 mei 2009 @ 09:30
quote:
Op dinsdag 26 mei 2009 09:24 schreef JoPiDo het volgende:

[..]

een lijn in de wiskunde heeft geen dikte, alleen een lengte, dus eigenlijk ook geen dimensie

mijn oma, die heeft dementie
Uhm... dan heeft een lijn toch nog altijd 1 dimensie? Of heeft een punt soms -1 dimensie?
123hopsaflopsdinsdag 26 mei 2009 @ 10:01
quote:
Op dinsdag 26 mei 2009 09:30 schreef El_Chica_Del_Fuego het volgende:

[..]

Uhm... dan heeft een lijn toch nog altijd 1 dimensie? Of heeft een punt soms -1 dimensie?


1 dimensie voor een lijntje dan, omdat jij het bent
Catbertdinsdag 26 mei 2009 @ 10:31
quote:
Op dinsdag 26 mei 2009 10:01 schreef JoPiDo het volgende:
1 dimensie voor een lijntje dan, omdat jij het bent
Nee, omdat dat gewoon zo is. Een lijn is 1-dimensionaal, een vlak 2-dimensionaal, en een kubus (bijvoorbeeld) 3-dimensionaal.

2 lijnen kunnen mekaar kruisen in een punt, 2 vlakken intersecten in een lijn, en twee 3D vormen in een vlak.
Flacciddinsdag 26 mei 2009 @ 10:41
quote:
Op dinsdag 26 mei 2009 09:30 schreef El_Chica_Del_Fuego het volgende:

[..]

Uhm... dan heeft een lijn toch nog altijd 1 dimensie? Of heeft een punt soms -1 dimensie?
Als ik denk aan X, Y, Z, wat 3 dimenties zijn, heeft een lijn er 2 van de 3?
El_Chica_Del_Fuegodinsdag 26 mei 2009 @ 10:41
quote:
Op dinsdag 26 mei 2009 10:31 schreef Catbert het volgende:

[..]

Nee, omdat dat gewoon zo is. Een lijn is 1-dimensionaal, een vlak 2-dimensionaal, en een kubus (bijvoorbeeld) 3-dimensionaal.

2 lijnen kunnen mekaar kruisen in een punt, 2 vlakken intersecten in een lijn, en twee 3D vormen in een vlak.
Ik denk dat JoPiDo dat ook wel bedoelde hoor, dat hij niet écht vind dat een lijn 1 dimensie heeft 'omdat ik het ben'
El_Chica_Del_Fuegodinsdag 26 mei 2009 @ 10:43
quote:
Op dinsdag 26 mei 2009 10:41 schreef Flaccid het volgende:

[..]

Als ik denk aan X, Y, Z, wat 3 dimenties zijn, heeft een lijn er 2 van de 3?
Volgens mij maak je daar een fout. Die 3 zijn coordinaten, maar volgens mij is dat niet hetzelfde als dimensies.
Denk ik, op de vroege ochtend.
Flacciddinsdag 26 mei 2009 @ 11:20
quote:
Op dinsdag 26 mei 2009 10:43 schreef El_Chica_Del_Fuego het volgende:

[..]

Volgens mij maak je daar een fout. Die 3 zijn coordinaten, maar volgens mij is dat niet hetzelfde als dimensies.
Denk ik, op de vroege ochtend.
Ik denk, behalve dat ik nu inzie dat ik dimensie de hele tijd fout schrijf, dat jij ook gelijk kan hebben. Wiki zegt:


En dat klopt, want volgens mijn theorie zou een lijn van het punt 0,0,0 naar het punt 1,1,1 3dimensionaal zijn. Wat uiteraard onzin is.
123hopsaflopsdinsdag 26 mei 2009 @ 12:20
ik kan een heel mooi verhaal tikken over wie de eerste was die een wiskundige lijn beschreef en dat een lijn geen dikte heeft, alleen een lengte en hoe de Romeinen daar over dachten

maar what the fuck boeit het?
Mordrethdinsdag 26 mei 2009 @ 12:27
quote:
Op dinsdag 26 mei 2009 12:20 schreef JoPiDo het volgende:
ik kan een heel mooi verhaal tikken over wie de eerste was die een wiskundige lijn beschreef en dat een lijn geen dikte heeft, alleen een lengte en hoe de Romeinen daar over dachten

maar what the fuck boeit het?
Idd, dus laten we ook weer mooi ontopic gaan .
Florian_dinsdag 26 mei 2009 @ 12:38
quote:
Op zaterdag 23 mei 2009 23:47 schreef hardromacore het volgende:
Ook wel interessant allemaal http://nl.wikipedia.org/wiki/Beelddenken

Ik herken iig wel aardig wat hiervan in mijzelf terug
Check. Dat heb ik ook (zelfs allemaal trainingen etc. voor gehad vroeger)

En tevens herken ik het probleem van de TS qua wiskunde. Ik ben er verschrikkelijk slecht in.
Haushofervrijdag 29 mei 2009 @ 09:04
quote:
Op dinsdag 26 mei 2009 10:41 schreef Flaccid het volgende:

[..]

Als ik denk aan X, Y, Z, wat 3 dimenties zijn, heeft een lijn er 2 van de 3?
De dimensie van een vectorruimte wordt gegeven door het aantal basisvectoren wat je nodig hebt om die ruimte op te spannen (zodat je elke vector in die ruimte als een lineaire combinatie van je basisvectoren kunt schrijven).

Zo, nooit gedacht dit es in R&P te posten Ik had overigens in m'n 3e klas een 3,5 voor wiskunde
hardromacorezaterdag 30 mei 2009 @ 11:05
Oh ik ben trouwens geen beelddenker, zat te zoeken naar iets om mijn matige presteren te verklaren.
Gewoon te weinig juiste oefening.

Ts al opgeschoten met zijn probleem? Vrijstelling voor wiskunde?
Infintimaandag 1 juni 2009 @ 21:44
Er is zelfs een 4de dimensie om het even ingewikkeld te maken
EvilMarcmaandag 1 juni 2009 @ 22:09
quote:
Op maandag 1 juni 2009 21:44 schreef Infinti het volgende:
Er is zelfs een 4de dimensie om het even ingewikkeld te maken
Volgens mij zijn er tot nu toe 11 of 12 beschreven.

Hier de eerste tien (erg interessant).
Haushofermaandag 1 juni 2009 @ 22:16
quote:
Op maandag 1 juni 2009 21:44 schreef Infinti het volgende:
Er is zelfs een 4de dimensie om het even ingewikkeld te maken
Ligt eraan wat voor dimensies. Qua ruimtetijd dimensies stellen we in de relativiteitstheorie dat er 4 zijn, maar daar zijn geen restricties op. In de snaartheorie hebben we er al 10,11 of 26 nodig om de zaak consistent te houden.

In de statistische fysica heeft de faseruimte van een doos met gas al gauw een dimensietje of 1023. En Hilbertruimtes waarin je vectoren liggen die quantumtoestanden beschrijven kunnen prima oneindig dimensionaal zijn. Wiskunde in R&P
-Strawberry-dinsdag 2 juni 2009 @ 07:31
Heb ik ook last van, alleen dan bij scheikunde. Die quote in de OP is heel herkenbaar.
thabitdinsdag 2 juni 2009 @ 18:23
quote:
Op dinsdag 26 mei 2009 02:48 schreef Merkie het volgende:
De gestructureerde en analytische manier van denken die je gebruikt bij programmeren komt anders erg van pas bij wiskunde.
Programmeren is toch wel een heel stuk beperkter dan wiskunde. Het heeft eigenlijk helemaal niets met elkaar te maken, tenzij je met keiharde algoritmiek bezig bent, maar dan nog zijn er slechts raakvlakken en meer niet.