Met dyscalculie heb je volgens mij vooral moeite met de basics als optellen en vermenigvuldigen etc. En het gaat bij TS echt om wiskundig inzicht. Maar misschien bestaat er daarvoor wel iets vergelijkbaars...quote:Op zaterdag 23 mei 2009 22:32 schreef CAPS. het volgende:
Misschien ben je wel iemand die dingen voor zich moet zien (visualiseren dus) om het te begrijpen. Of misschien heb je wel dyscalculie.
Dat is waar. Maar het is niet hetzelfde als wiskunde kunnen.quote:Op zaterdag 23 mei 2009 22:36 schreef fathank het volgende:
Ja. Je hebt een wiskundeknobbel of niet.
(...)
Wanneer het maar niet te abstract is.. Of dat alles je zo duidelijk is.quote:Op zaterdag 23 mei 2009 23:16 schreef El_Chica_Del_Fuego het volgende:
Ik kan me eigenlijk niet eens voor kunnen stellen om iets te berekenen zonder daar iets bij te visualiseren... Maar wiskunde die-hards kunnen dat schijnbaar wel?
quote:Op zaterdag 23 mei 2009 23:31 schreef Flaccid het volgende:
Ik ben een perfectionist, en ben een kei in wiskunde.
quote:Op zaterdag 23 mei 2009 23:31 schreef Flaccid het volgende:
Ik ben een perfectionist, en ben een kei in wiskunde.
Dat betekent dus inderdaad dat daar niet (per definitie) het verband tussen bestaat, waarvan TS dat wel vermoed (/zich afvraagt). Het zouden dan gewoon 2 losstaande dingen kunnen zijn.quote:Op zaterdag 23 mei 2009 23:32 schreef GlowMouse het volgende:
[Ik ben een perfectionist, en ben een kei in wiskunde.]
Maar het is volgens mij niet waar het vanaf hangt bij TS, waar het om draait... Want volgens mij kun je goed zijn in wiskunde als zowel beelddenker als taaldenker als evt. andere vormen van 'denkers' (alleen dan op je eigen manier). Maar cool dat je hiermee inzicht in jezelf en zelfkennis krijgt thoughquote:Op zaterdag 23 mei 2009 23:47 schreef hardromacore het volgende:
Ook wel interessant allemaal http://nl.wikipedia.org/wiki/Beelddenken
Ik herken iig wel aardig wat hiervan in mijzelf terug
Ik denk dat de link met perfectionistisch zijn niet helemaal juist is. Ik heb precies hetzelfde als jij, maar zou mezelf niet meteen perfectionistisch noemenquote:Op zaterdag 23 mei 2009 21:35 schreef cikolata het volgende:
Misschien probeer je de wiskunde teveel te begrijpen en te beredeneren? Vooral bij wiskunde A en natuurkunde leer je hoe je bepaalde sommen moet oplossen en door dat vaak te herhalen gaat het uiteindelijk vanzelf. Maar waarom dat zo gaat is verder niet echt belangrijk, daar zul je je bij moeten neerleggen
Ach het is allemaal niet zo abstractquote:Op zaterdag 23 mei 2009 23:56 schreef El_Chica_Del_Fuego het volgende:
[..]
Maar het is volgens mij niet waar het vanaf hangt bij TS, waar het om draait... Want volgens mij kun je goed zijn in wiskunde als zowel beelddenker als taaldenker als evt. andere vormen van 'denkers' (alleen dan op je eigen manier). Maar cool dat je hiermee inzicht in jezelf en zelfkennis krijgt though
Herken me er ook best wel inquote:Op zaterdag 23 mei 2009 23:47 schreef hardromacore het volgende:
Ook wel interessant allemaal http://nl.wikipedia.org/wiki/Beelddenken
Ik herken iig wel aardig wat hiervan in mijzelf terug
Klopt. Ik heb dyscalculie. Vraag me wat 5*12 is en ik moet er zeker 5 minuten over nadenken. Ik ben echter wel goed in alle wiskunde die te maken heeft met ruimtelijk inzicht, logica en analyses.quote:Op zaterdag 23 mei 2009 22:34 schreef El_Chica_Del_Fuego het volgende:
[..]
Met dyscalculie heb je volgens mij vooral moeite met de basics als optellen en vermenigvuldigen etc. En het gaat bij TS echt om wiskundig inzicht. Maar misschien bestaat er daarvoor wel iets vergelijkbaars...
+gamma, and you're right (simplified), wat mij betreftquote:Op zondag 24 mei 2009 01:03 schreef Electrocute het volgende:
[..]
Klopt. Ik heb dyscalculie. Vraag me wat 5*12 is en ik moet er zeker 5 minuten over nadenken. Ik ben echter wel goed in alle wiskunde die te maken heeft met ruimtelijk inzicht, logica en analyses.
Wiskundig inzicht in het algemeen lijkt me gewoon een kwestie van aanleg. Alfa/bèta verhaal.
Ik denk niet dat TS dyscalculie heeft.quote:Op zaterdag 23 mei 2009 22:32 schreef CAPS. het volgende:
Misschien ben je wel iemand die dingen voor zich moet zien (visualiseren dus) om het te begrijpen. Of misschien heb je wel dyscalculie.
Ik heb op scholen gezet waar je enkel les krijgt. Als je het niet snapt kun je het de docent altijd vragen, maar meestal schiet dat bij mij niet op. En natuurlijk de halfjaarlijkse evaluaties waar ik op mijn donder krijg waardoor ik een persoonlijk reflectie plan moet schrijven hoe ik het op moet lossen. Wat weinig zinvol is.quote:Op zondag 24 mei 2009 12:51 schreef Flaccid het volgende:
Ik denk dat er bij jou een goed basisbeeld van wiskunde ontbreekt. Dit is erg jammer, want als je één goede leraar hebt gehad, dan ken je het echt zo. Bij wiskunde is belangrijk dat je een beeld hebt van wat er gebeurd, en niet alleen maar trucjes uitlegt. Je moet dus een leraar hebben die didactisch erg sterk is en zo kan zien waar het bij jou fout gaat. Helaas is het tegenwoordig slecht gesteld met het onderwijs, en zullen weinig leraren dit zien. Jammer.
Dat is toch ook het hele eieren eten met de stelling van Pythagoras?quote:Op zondag 24 mei 2009 17:47 schreef KoekjesTwister het volgende:
Een mooi voorbeeld hoe ik mijn denkwijze uit kan leggen is de stelling van Pythagoras.
Ik moest de formule van school simpelweg uit mijn hoofd leren en uit kunnen voeren. Maar wat voor mij veel beter werkt, is dat ik de twee zijden als vierkante vlakken zie. Die ik vervolgens bij elkaar optel qua oppervlak, wat exact overeenkomt met het vierkant van de schuine zijde. Hier neem ik vervolgens de wortel van en ik weet hoe lang de zijde van het driehoek is.
Dat is ten eerste onwaar, en ten tweede is dat geen wiskunde. Wiskunde is juist heel makkelijk als je het doorhebt omdat het het meest logische vak is wat er is.quote:Op zaterdag 23 mei 2009 21:35 schreef cikolata het volgende:
Misschien probeer je de wiskunde teveel te begrijpen en te beredeneren? Vooral bij wiskunde A en natuurkunde leer je hoe je bepaalde sommen moet oplossen en door dat vaak te herhalen gaat het uiteindelijk vanzelf. Maar waarom dat zo gaat is verder niet echt belangrijk, daar zul je je bij moeten neerleggen
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |