abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_69980868
Ehmz, nu is het dus weer opgeschoven tot 19 juni?!

Ik dacht dat Bernie kenkerhard aan het roepen was dat 29 mei de UITERSTE inschrijfdatum was en dat inschrijving daarna niet meer mogelijk is.

M.a.w. de FIA wil die teams waar ze nog mee om de tafel gaan zitten finaal uitknijpen, want ze hebben al getekend om mee te doen volgend jaar.

God god god, wanneer kan ik hier nou eindelijk eens het heugelijke bericht lezen dat die ouwe seniele kutzak ter plekke dood ter aarde is gestort

Ik kijk ontzettend uit naar die dag. De dag waarop de F1 weer gewoon F1 is zonder al dat gezeik erom heen en de dag waarop die achterlijke Tilke tegen de muur gezet wordt met zn saaie kutcircuits en de daag waarop de echte racebanen met historie weer gewoon terugkomen op de kalendar.

DIE BERNIE DIE!!!!
De oude oude layout was veel beter!!
vosss is de naam,
met dubbel s welteverstaan.
pi_69980903
Dát zou een goed begin van het weekend zijn
De oude oude layout was veel beter!!
vosss is de naam,
met dubbel s welteverstaan.
  vrijdag 12 juni 2009 @ 18:40:33 #205
128155 Fir3fly
Goodnight everybody!
pi_69980961
Ok het was al redelijk duidelijk, maar volgens mij heeft vosss de kijk op de realiteit volledig verloren.
And if you listen very hard
The tune will come to you at last
When all are one and one is all
To be a rock and not to roll
pi_69981096
quote:
Op vrijdag 12 juni 2009 18:40 schreef Fir3fly het volgende:
Ok het was al redelijk duidelijk, maar volgens mij heeft vosss de kijk op de realiteit volledig verloren.
Tuurlijk, het is weekend

2 dagen lang geen rekeningen betalen, geen verantwoordelijkheden, niet werken en heel veel bier drinken en Bernie de dood in wensen!

WEEKEND
De oude oude layout was veel beter!!
vosss is de naam,
met dubbel s welteverstaan.
pi_69981135
[offtopic]
Is er overigens een zender die Le Mans compleet uit zendt? Ik heb geen zin om telkens te wisselen tussen kanelen en dan weer een paar uur te moeten missen etc etc.
De oude oude layout was veel beter!!
vosss is de naam,
met dubbel s welteverstaan.
pi_70003737
Op Justin kan je wel wat vinden, verder Eurosport maar om de paar uur switched ie tussen 1 en 2.. Wel de hele nacht op Eurosport 1, dus vanaf half 11 ofzo hoef je niet meer te zappen

24 Heures du Mans 2009

[ Bericht 15% gewijzigd door Atreidez op 13-06-2009 16:26:34 ]
Where facts are few, experts are many.
pi_70017392
quote:
Europese autofabrikanten staan achter FOTA

De European Automobile Manufacturers Association (ACEA) heeft haar steun uitgesproken aan de Formula One Teams Association (FOTA). De organisatie van Europese autofabrikanten zou graag zien dat de Formule 1 op een betere, transparante manier bestuurd zou worden door de FIA.

"De leden van van ACEA hebben de huidige situatie in de Formule 1 besproken en zijn tot de conclusie gekomen dat de hoogste autosportklasse niet langer op de huidige manier geleid kan worden", liet de ACEA in een verklaring weten. "De FIA zal het besluitvormingsproces moeten moderniseren en transparanter moeten maken. De leden van ACEA staan achter de FOTA wat betreft haar streven naar behoorlijk bestuur en duidelijke regels die de kosten in de sport omlaag kunnen brengen."

The only thing that stays the same is change (Change - Melissa Etheridge)
[b]"Formula 1 is a magic thing and a few missing decibels will not change that."[/b] - Joe Saward
pi_70022766
FIA: FOTA leden voorkomen deal
quote:
Last Thursday, the President of the FIA met a delegation from FOTA consisting of Ross Brawn (Brawn GP), Stefano Domenicali (Ferrari), Christian Horner (Red Bull), John Howett (Toyota) and Simone Perillo (FOTA).

During the meeting FOTA acknowledged that the FIA wanted to encourage the introduction of new teams in the championship to maintain its vitality and economic viability in the long term. Agreement was reached on technical regulations for 2010 which offered assistance for new teams from the currently competing teams in several key areas.

It was also agreed that the objectives of FOTA and the FIA on cost reduction were now very close and that financial experts from both sides should meet at the earliest opportunity to finalise the details.

It was proposed by the FIA that any perceived governance and stability issues could best be eliminated by extending the 1998 Concorde Agreement until 2014 thus avoiding lengthy negotiations for a new agreement. This was well received by those present who undertook to report the suggestion to the other FOTA members.

The FIA believed it had participated in a very constructive meeting with a large measure of agreement. The FIA was therefore astonished to learn that certain FOTA members not present at the meeting have falsely claimed that nothing was agreed and that the meeting had been a waste of time. There is clearly an element in FOTA which is determined to prevent any agreement being reached regardless of the damage this may cause to the sport.

The FIA will publish shortly a detailed and documented account of the facts in its dealings with FOTA.

Welke leden willen geen deal met de FIA?

Mijn gok is Ferrari (in de persoon van Di Montezemelo) en Renault.
The only thing that stays the same is change (Change - Melissa Etheridge)
[b]"Formula 1 is a magic thing and a few missing decibels will not change that."[/b] - Joe Saward
pi_70022861
Brawn: Formula 1 must learn from row
quote:
Ross Brawn believes Formula 1 teams and the FIA should take on board lessons from the row currently engulfing the sport - as he remains hopeful a solution can be found before Friday in the dispute about future cost cuts.

Speaking ahead of a meeting with the FIA on Monday to try and finalise agreements reached in a meeting last week, Brawn said that he hoped both parties could sort out their difference and head into a situation of better relations in the future.

FOTA teams have been given until June 19 to drop conditions attached to their entries.

"All of us - and I mean this collectively - have got ourselves into a situation we need to learn from," Brawn was quoted as saying by the Press Association.

"What we want to get back and put in place again is an agreement between the teams and the FIA on governance for the future, and how we can avoid these situations ever occurring again. I think there are still opportunities this week to resolve the issues, and if they are, then we will be happy to enter."

Although Brawn's future as a team is dependent on it carrying on racing next year, he has said that he is not wavering from his support of FOTA's stance against the FIA's planned 2010 regulations.

"FOTA have been supportive of Brawn GP, and the reason we are in Formula 1 is because of the support we received, particularly from McLaren and Mercedes, and offers of help from Ferrari," he said.

"So we want to support the group in trying to find a solution. We, as small independents, balance up the group with the manufacturers and they want to support the small independents.

"So we've stayed together as a group, and we can present a balanced approach on what needs to be done. It's not a manufacturers' association, it's the Formula One Teams' Association. That's why we are staying with FOTA.

"We believe in the principals of FOTA, and that as part of FOTA we can be influential in finding the right solutions."

And proof about his optimism for the future is that work has already begun on the team's 2010 car.

"I'm completely confident (we will be in F1 next season), and you have to plan on that," he claimed Brawn. "There's nothing else to plan for. We cannot allow this row to be a distraction to our engineering and racing plans.

"I'm not supporting a breakaway championship, but if there was one, then it would be one with cars similar to what we are working on now, which will be without re-fuelling."
The only thing that stays the same is change (Change - Melissa Etheridge)
[b]"Formula 1 is a magic thing and a few missing decibels will not change that."[/b] - Joe Saward
  maandag 15 juni 2009 @ 13:21:05 #212
128155 Fir3fly
Goodnight everybody!
pi_70022889
quote:
without re-fuelling
.
And if you listen very hard
The tune will come to you at last
When all are one and one is all
To be a rock and not to roll
pi_70054570
Fota meeting
quote:
As agreed at the meeting of 11 June, FIA financial experts met yesterday with financial experts from FOTA.

Unfortunately, the FOTA representatives announced that they had no mandate to discuss the FIA's 2010 financial regulations. Indeed, they were not prepared to discuss regulation at all.

As a result, the meeting could not achieve its purpose of comparing the FIA's rules with the FOTA proposals with a view to finding a common position.

In default of a proper dialogue, the FOTA financial proposals were discussed but it became clear that these would not be capable of limiting the expenditure of a team which had the resources to outspend its competitors. Another financial arms race would then be inevitable.

The FIA Financial Regulations therefore remain as published.
Dus geen overeenkomst en waarschijnlijk geen fabrikanten meer in de F1.
The only thing that stays the same is change (Change - Melissa Etheridge)
[b]"Formula 1 is a magic thing and a few missing decibels will not change that."[/b] - Joe Saward
pi_70054961
quote:
Op dinsdag 16 juni 2009 11:34 schreef sasquatsch het volgende:
Fota meeting
[..]

Dus geen overeenkomst en waarschijnlijk geen fabrikanten meer in de F1.

Denk je? Ik heb wel vaker spierballentaal gehoord, maar uiteindelijk bond iedereen in.
pi_70055179
The shit has hit the fan...
pi_70056567
nou... 'has' wil ik niet zeggen, maar de shit beweegt wel nog altijd met een gestage snelheid op de fan af, ja.

ik ben er ondertussen klaar mee en klaar voor - laat ze de hele boel maar om zeep helpen. Nu is het vooral Mosley die onredelijke dingen wil van de fabrikanten, maar als de teams tien jaar geleden al zo slim waren geweest om samen te werken zouden we nooit in deze situatie gekomen zijn. Om één of andere reden hebben de teams nooit begrepen dat het in het belang van iedereen (en dus ook van zichzelf) was om alleen op de baan en in de fabriek te concurreren, en niet in de politiek. Nooit werd dat duidelijker dan bij de desintegratie van de GPWC/GPMA en dat is ook precies de reden waarom er nu geen Concorde Akkoord ligt die regelt wie wanneer en hoe de regels mag veranderen, waardoor Mosley vrij spel heeft.

Met de schorsing van Williams en Force India laten ze weer zien dat ze het nog steeds niet helemaal begrepen hebben. Juist de teams die contractueel in zo'n moeilijke positie zitten moet je niet nog meer redenen geven om over te lopen naar de FIA.
pi_70056618
Mooi zo, eindelijk af van de arrogantie van die autofabrikanten die de sport alleen maar gebruiken voor eigen belang en promotie van het merk. Zodra ze daarmee klaar zijn of ineens niet meer zo goed voorin meedoen zijn ze weg.
Weer gewoon terug naar prive teams / echte race teams met motoren van fabrikanten en support. Maar geen teams meer.

Door die fabrikanten zijn juist alle prive teams weg door de mega budgetten waar niet tegen te vechten viel. FIA kiest eindelijk voor de echte raceteams ipv het grote geld.

De fabrikanten zijn gewoon bang dat ze straks moeten strijden met gelijke middelen.... Tegen teams met een zelfde budget...
-
pi_70057287
quote:
Op dinsdag 16 juni 2009 11:48 schreef kriele het volgende:

[..]

Denk je? Ik heb wel vaker spierballentaal gehoord, maar uiteindelijk bond iedereen in.
Ja, meestal de FIA. Nu doet deze dat duidelijk niet, waardoor ik inderdaad denk dat dit het einde is van de (bestaande) fabrikanten in de F1. Een paar jaar geleden was het inderdaad de GPMA die inbond, maar wel pas nadat Ferrari was omgekocht om toch in de F1 te blijven. En vooral Ferrari is nu een van de teams die geen budgetcap (in wat voor vorm dan ook) wil.
The only thing that stays the same is change (Change - Melissa Etheridge)
[b]"Formula 1 is a magic thing and a few missing decibels will not change that."[/b] - Joe Saward
pi_70057441
quote:
Op dinsdag 16 juni 2009 12:44 schreef Gijsje het volgende:
Mooi zo, eindelijk af van de arrogantie van die autofabrikanten die de sport alleen maar gebruiken voor eigen belang en promotie van het merk. Zodra ze daarmee klaar zijn of ineens niet meer zo goed voorin meedoen zijn ze weg.
Weer gewoon terug naar prive teams / echte race teams met motoren van fabrikanten en support. Maar geen teams meer.

Door die fabrikanten zijn juist alle prive teams weg door de mega budgetten waar niet tegen te vechten viel. FIA kiest eindelijk voor de echte raceteams ipv het grote geld.

De fabrikanten zijn gewoon bang dat ze straks moeten strijden met gelijke middelen.... Tegen teams met een zelfde budget...

Eensch...Al vind ik een budget limiet van 45 miljoen wel een keer heel drastisch.
  dinsdag 16 juni 2009 @ 13:09:20 #220
128155 Fir3fly
Goodnight everybody!
pi_70057444
De F1 is voor mij al dood sinds begin dit jaar, dus laat dat FOTA kampioenschap maar komen.
And if you listen very hard
The tune will come to you at last
When all are one and one is all
To be a rock and not to roll
pi_70057634
Le Mans nodigt Formule 1-teams uit voor overstap
Bij de organisator van de 24 uur van Le Mans en de Le Mans Series zijn ze bepaald niet rouwig om de huidige rel in de Formule 1. De acht overgebleven FOTA-teams dreigen met opstappen en de ACO zou ze van harte welkom heten.

Dat liet Remy Brouard, algemeen directeur van de ACO weten. “Hoe meer deelnemers wij hebben, hoe beter. Ze zijn hier absoluut welkom. Als ze met voorstellen en eisen komen, dan zijn wij zeker bereid om te luisteren.”

http://www.f1today.nl/nie(...)s-uit-voor-overstap/

Een budgetlimiet geeft ook opties om mee te doen aan andere kampioenschappen, zoals Lemans. Dan kan je aan beide mee doen, dus ook meer exposure.
  dinsdag 16 juni 2009 @ 13:24:06 #222
46705 Kleffe_Dop
Sic Mundus Creatus Est
pi_70057880
quote:
Op dinsdag 16 juni 2009 13:09 schreef kriele het volgende:

[..]

Eensch...Al vind ik een budget limiet van 45 miljoen wel een keer heel drastisch.
Inderdaad, ik snap de teams in dat opzicht wel.
Maar stel dat er een overgangsjaar komt, zoals voorgesteld door de FOTA, dan zie ik het al gebeuren dat fabrikanten volgend jaar alsnog de budgetcap niet accepteren en nog wat extra jaren vragen.

Want één ding lijkt me duidelijk: fabrikanten willen absoluut niet met hetzelfde budget gaan rijden als privateers. Dan komt het aan op innovativiteit en aanpassingsvermogen ipv. het grote geld er tegenaan gooien.
  dinsdag 16 juni 2009 @ 13:28:13 #223
128155 Fir3fly
Goodnight everybody!
pi_70057994
quote:
Op dinsdag 16 juni 2009 13:24 schreef Kleffe_Dop het volgende:

[..]

Dan komt het aan op innovativiteit en aanpassingsvermogen ipv. het grote geld er tegenaan gooien.
Dat is al jaren zo.
And if you listen very hard
The tune will come to you at last
When all are one and one is all
To be a rock and not to roll
pi_70059400
quote:
Op dinsdag 16 juni 2009 13:09 schreef Fir3fly het volgende:
De F1 is voor mij al dood sinds begin dit jaar, dus laat dat FOTA kampioenschap maar komen.
Gelukkig bestaat de F1 al wat langer dan dit jaar... en overleeft het dit allemaal wel.
-
pi_70061030
quote:
Op dinsdag 16 juni 2009 13:09 schreef Fir3fly het volgende:
De F1 is voor mij al dood sinds begin dit jaar, dus laat dat FOTA kampioenschap maar komen.
The only thing that stays the same is change (Change - Melissa Etheridge)
[b]"Formula 1 is a magic thing and a few missing decibels will not change that."[/b] - Joe Saward
  dinsdag 16 juni 2009 @ 15:19:21 #226
128155 Fir3fly
Goodnight everybody!
pi_70061723
quote:
Op dinsdag 16 juni 2009 14:58 schreef sasquatsch het volgende:

[..]

Er komt duidelijk geen oplossing, ik had altijd gehoopt op een compromis (geen budgetlimiet, of in ieder geval niet meteen met 45 miljoen beginnen maar langzaam afbouwen) maar dat lijkt onmogelijk.

En een kampioenschap met alleen Williams en Force India en nog een hoop random teams heb ik totaal geen interesse in.
And if you listen very hard
The tune will come to you at last
When all are one and one is all
To be a rock and not to roll
pi_70063993
quote:
Op dinsdag 16 juni 2009 15:19 schreef Fir3fly het volgende:

[..]

Er komt duidelijk geen oplossing, ik had altijd gehoopt op een compromis (geen budgetlimiet, of in ieder geval niet meteen met 45 miljoen beginnen maar langzaam afbouwen) maar dat lijkt onmogelijk.

En een kampioenschap met alleen Williams en Force India en nog een hoop random teams heb ik totaal geen interesse in.


Naast Williams en Force India zullen er vast nog wel meer teams de overstap gaan maken naar het FIA kamp. Voor een aantal teams is zo'n budget limiet ook interessant. Nu schare ze zich nog achter de FOTA. Maar als dat straks op niets uitloopt, wat nu dus gebeurt is zullen ze snel genoeg toch overstappen.

Een aantal zal stug blijven volhouden, maar die willen ook geen oplossing. Die willen op deze manier ervoor zorgen dat ze zelf niet de sport verlaten omdat ze gewoon niet presteren en het teveel geld kost. Ze verliezen zo geen aanzien en kunnen toch stoppen met deze dure sport. Denk aan Toyota, BMW en Renault.

Dan ben ik alleen benieuwd wat Ferarri doet.... Misschien Lemans ?

Een eigen klasse starten willen ze ook niet, dat is veel te duur anders hadden ze wel een compromis gesloten met de FIA. Wat ze ook niet willen. Nee het clubje FOTA wordt geleid door de grootste nee roepers die eigenlijk al niet eens meer willen.
-
  dinsdag 16 juni 2009 @ 16:36:48 #228
128155 Fir3fly
Goodnight everybody!
pi_70064457
quote:
Op dinsdag 16 juni 2009 16:25 schreef Gijsje het volgende:

[..]


Dan ben ik alleen benieuwd wat Ferarri doet.... Misschien Lemans ?
Ik hoop het. Alle fabrikanten terug naar Le Mans, als opvolger van de Group C era . Dan heb ik helemaal geen behoefte meer aan F1, sportscars zijn wat mij betreft nu al interessanter. Vergeet niet dat eind jaren 80 sportscars bijna net zo populair waren als F1 en de technologie net zo hoog.

Natuurlijk is dat allemaal verleden tijd maar misschien als de ACO het toe laat.... .
And if you listen very hard
The tune will come to you at last
When all are one and one is all
To be a rock and not to roll
pi_70064659
Zou wel goed samen vallen met het verbieden van diesel.. want tja, een Ferrari op diesel, da kan niet he
Where facts are few, experts are many.
  dinsdag 16 juni 2009 @ 16:46:35 #230
128155 Fir3fly
Goodnight everybody!
pi_70064822
Moeilijk vraagstuk, dat diesel. Ik ben benieuwd of het ooit lukt om diesel en benzine motoren competitief samen laten rijden in een kampioenschap/race. Op did moment hebben de diesels in Le Mans nog steeds een flinke voorsprong (hoewel minder dan andere jaren, ook door gebrek aan concurrentie). Met concurrentie van Ferrari, Mercedes etc. kan dat nog best een mooie competitie worden...
And if you listen very hard
The tune will come to you at last
When all are one and one is all
To be a rock and not to roll
  dinsdag 16 juni 2009 @ 16:48:18 #231
82396 nils7
De forumkrokodil
pi_70064896
quote:
Op dinsdag 16 juni 2009 16:36 schreef Fir3fly het volgende:

[..]

Ik hoop het. Alle fabrikanten terug naar Le Mans, als opvolger van de Group C era . Dan heb ik helemaal geen behoefte meer aan F1, sportscars zijn wat mij betreft nu al interessanter. Vergeet niet dat eind jaren 80 sportscars bijna net zo populair waren als F1 en de technologie net zo hoog.

Natuurlijk is dat allemaal verleden tijd maar misschien als de ACO het toe laat.... .
Meer races en goede fabrikanten is voldoende om er een succes van te maken...
Pleur Laguna Seca, Spa, Suzuka, Singapore, Istanbul, Le mans, Sebring, Kyalami, Monza, Nurburgring en Assen er in en je hebt een prima uitgangspunt voor een topseizoen! (Oke monaco ook dan )

[edit]
Voorstel...
Een toffe titel voor de klasse
Sportscar kampioenschap met alle Prototype-fabrikanten uit Le Mans en de FOTA
Ferrari
McLaren
Brawn GP
Red Bull
Renault
STR
BMW
Toyota
Aangevuld met:
Audi (Joest)
Peugeot
Aston Martin (Prodrive)

Auto's een combinatie tussen F1 en LMP's (met of zonder dak)...

Endurance races van tussen de 3 en 24 uur (Laat Le Mans en Sebring maar de enige zijn)...
Bij grote endurance races ook support klasses op de baan (LMP2, GT's etc.)

Kalendertje (random order):

Melbourne
Monte carlo
Spa-Francorchamps
Sebring
Laguna Seca
Kyalami (een wereldkampioenschap dient gewoon ook in Afrika te rijden)
Istanbul
Monza
Singapore (was toch geinig in de nacht)
Nurburgring (hockenheim is toch failliet)
Zandbakkenrace (Dubai, Abbu Dabi of Bahrein, kies er 1 hehehe)
Suzuka
Assen
Shanghai

14 races zo!

Leuke klasse zo hoor... en live op tv... makkelijk zat op te zetten zonder weinig moeite!
Aangezien de F1teams al zelf auto's produceren!

[ Bericht 32% gewijzigd door nils7 op 16-06-2009 16:58:42 ]
N/A
Disclaimer: ik ben geen expert maar shitposter, dit is geen advies en aan deze post zijn geen rechten te ontlenen
  dinsdag 16 juni 2009 @ 17:07:49 #232
130370 bodylotion
Since 16.09.05
pi_70065634
quote:
Op dinsdag 16 juni 2009 16:48 schreef nils7 het volgende:

[..]

Meer races en goede fabrikanten is voldoende om er een succes van te maken...
Pleur Laguna Seca, Spa, Suzuka, Singapore, Istanbul, Le mans, Sebring, Kyalami, Monza, Nurburgring en Assen er in en je hebt een prima uitgangspunt voor een topseizoen! (Oke monaco ook dan )

[edit]
Voorstel...
Een toffe titel voor de klasse
Sportscar kampioenschap met alle Prototype-fabrikanten uit Le Mans en de FOTA
Ferrari
McLaren
Brawn GP
Red Bull
Renault
STR
BMW
Toyota
Aangevuld met:
Audi (Joest)
Peugeot
Aston Martin (Prodrive)

Auto's een combinatie tussen F1 en LMP's (met of zonder dak)...

Endurance races van tussen de 3 en 24 uur (Laat Le Mans en Sebring maar de enige zijn)...
Bij grote endurance races ook support klasses op de baan (LMP2, GT's etc.)

Kalendertje (random order):

Melbourne
Monte carlo
Spa-Francorchamps
Sebring
Laguna Seca
Kyalami (een wereldkampioenschap dient gewoon ook in Afrika te rijden)
Istanbul
Monza
Singapore (was toch geinig in de nacht)
Nurburgring (hockenheim is toch failliet)
Zandbakkenrace (Dubai, Abbu Dabi of Bahrein, kies er 1 hehehe)
Suzuka
Assen
Shanghai

14 races zo!

Leuke klasse zo hoor... en live op tv... makkelijk zat op te zetten zonder weinig moeite!
Aangezien de F1teams al zelf auto's produceren!

Please, make yourself uncomfortable.
  dinsdag 16 juni 2009 @ 17:09:39 #233
82396 nils7
De forumkrokodil
pi_70065707
quote:
Op dinsdag 16 juni 2009 17:07 schreef bodylotion het volgende:

[..]


Mail het naar Luca
N/A
Disclaimer: ik ben geen expert maar shitposter, dit is geen advies en aan deze post zijn geen rechten te ontlenen
  dinsdag 16 juni 2009 @ 17:10:45 #234
128155 Fir3fly
Goodnight everybody!
pi_70065742
Ziet er prima uit nils7. Maar dan wel graag coupé's, die open auto's hebben we nu wel weer genoeg gezien.

En eigenlijk zijn de meeste LMP auto's al gebaseerd op F1 auto's zonder open wielen .
And if you listen very hard
The tune will come to you at last
When all are one and one is all
To be a rock and not to roll
pi_70070672
Tekst en uitleg van de FIA van Autosport.com
quote:
The full statement from the FIA

Tuesday, June 16th 2009, 12:00 GMT


What is this dispute really all about? Is it about an attempt by some teams to take over the commercial rights to Formula One? Or to take the regulatory function away from the FIA? Or even just a clash of personalities? It has elements of all of these, but the real issue is philosophical; it goes to the fundamentals of Formula One. It is about technical freedom. It is recognition by the FIA and several teams that you can have technical freedom - the freedom to innovate - or you can have freedom to spend without limit. But you cannot sustain both.

The lesson which emerged from five years of attempts to contain engine costs was that real savings could only be achieved by the removal of technical freedom: the engine freeze. All attempts to limit expenditure by ever-tighter technical restrictions failed. This is why we currently have a frozen engine, which will soon have to be replaced. The consensus is that the replacement will have to have a budget - a limit on what can be spent on development and a limit on unit cost, just like the engines being developed for road cars. The alternative would be to go back to unlimited expenditure on racing engines by the major car companies. This was never a rational approach, but would be insane in the current climate.

If we apply these lessons to the rest of a Formula One car, we can see that attempts to rein in expenditure with detailed rules will not work. They did not work on the engine and they will not work on the chassis. Detailed rules stifle inventiveness and innovation. But, worse, they do not significantly reduce costs. As with the frozen engine, real savings could only be made with a frozen chassis, an obvious absurdity.

If we wish to see innovative technology in Formula One, the only way is to limit expenditure and allow the engineers freedom to do their best within a fixed budget. This is exactly what happens in the real world and it is the only way forward for Formula One. Without technical innovation, Formula One will wither and die. Without real cost constraints, Formula One will lose its teams. This is why the FIA is insisting on cost restraint as part of the Formula One regulations.

The final and overwhelming advantage of a cost constraint regulation is that it will provide technical freedom on a level playing field. With a limit on expenditure, the cleverest and most innovative engineering team will win. It will no longer be possible to substitute a massive budget for intellectual ability. In a technological sporting contest this must surely be the right way.

Setting the record straight

The FIA and FOM have together spent decades building the FIA Formula One World Championship into the most watched motor sport competition in history.

In light of the success of the FIA's Championship, FOTA - made up of participants who come and go as it suits them – has set itself two clear objectives: to take over the regulation of Formula One from the FIA and to expropriate the commercial rights for itself. These are not objectives which the FIA can accept.

Background

When Honda announced their withdrawal from Formula One in December 2008, they had already entered the 2009 Championship and were contractually bound to compete. Two things were then clear to the FIA. First, any of the manufacturers could stop at any moment. The FIA would have no recourse against the main company, only against the team which would have no assets in excess of its debts. Secondly, it was quite possible that other manufacturers would stop before 2010.

Renault was dependent on the French government. It seemed doubtful that taxpayers' money would continue to be used to contribute to this team's high levels of spending. Toyota's car manufacturing operations were facing their first loss in modern times and might not wish to continue to pour hundreds of millions into a race team while BMW, who were making sacrifices in their core business in order to cut costs, might not want to continue to spend heavily on their team.

Faced with the prospect of only 18 cars in Melbourne 2009 and the possibility of worse to come in 2010, the FIA had to act. There were two obvious steps. First, approach Mr. di Montezemolo to see if the car manufacturers would guarantee the presence of their teams in 2010 so that we would not have a repeat of the Honda situation. Secondly, begin talks with FOTA about reducing costs to the point where the manufacturers would be less likely to stop, the independent teams would be viable and perhaps some new teams would enter to fill the empty spaces.

Mr. di Montezemolo promised to secure the necessary guarantees from the main car manufacturing companies (not to be confused with guarantees from the teams). He continued to promise this all through the winter, most recently at a meeting he had with the FIA's President on 23 February 2009. Not one such letter has been forthcoming – not even from Mr. di Montezemolo's own company FIAT.

At the same time FOTA and Mr. di Montezemolo rebuffed all attempts to hold meetings to discuss cost reduction. There was no need, the FIA were told. FOTA's own measures were adequate and they would make up for the shortage of cars by each running a third car. By March it was clear that FOTA had no intention of facilitating the entry of new teams, indeed were opposed.

It was also clear that if the FIA wanted new teams in 2010, it had to publish regulations, otherwise it would be too late for a new team to build a car. The FIA also had to consider what level of expenditure would work for a new team and how to ensure that a new team with relatively limited resources would not be dangerously slow.

This led to the World Motor Sport Council (WMSC) decision of 17 March which introduced a voluntary financial regulation and technical freedoms for the capped teams to enable their cars to achieve Formula One levels of performance. Ferrari voted against the financial regulation at that meeting but not against special technical freedoms for the new teams (i.e. Ferrari did not vote against the "two-tier" system).

Even after this vote, FOTA were not prepared to talk. Neither was Mr. di Montezemolo, even privately. In the absence of any negotiation or any sign that the promised guarantees of participation from the car companies would be forthcoming, it was essential to publish detailed regulations and invite entries from new teams. Otherwise there was a real risk that there would not be enough cars for Melbourne in 2010.

The detailed regulations were discussed and voted on at the WMSC meeting of 29 April. The new Ferrari representative on the WMSC was Mr. di Montezemolo, replacing Jean Todt whose Ferrari contract finished on 31 March. Mr. di Montezemolo chose not to attend but gave a proxy to Mr. Macaluso, the Italian president of Karting, who also did not attend but joined the meeting by video link. His was one of two votes against the new rules but no reasons or alternative were offered.

An exchange of letters then began with Ferrari's lawyer and a meeting was arranged between all the FOTA teams and the president of the FIA on 15 May. John Howett as vice-chairman of FOTA led their delegation in the absence of Mr. di Montezemolo. As soon as the FIA raised the question of the financial regulation, Mr. Howett tried to lead a walk-out of the teams. This did not succeed but during the meeting it became known that Ferrari had begun emergency proceedings in the French courts seeking to prevent the introduction of the 2010 rules. It was clear that FOTA had no intention of negotiating anything but simply expected the FIA to agree to all its demands.

A further meeting was held on 22 May, this time with Mr. di Montezemolo present. FOTA explained that they had three major reservations. Rule stability, governance and the 2010 regulations, in particular the "two-tier" system. It was explained that it had already been agreed to substitute technical help from established teams for the two-tier system at the Heathrow meeting, so this was no longer an issue. This was pointed out to Mr di Montezemolo at least five times during the meeting but he and FOTA are still talking about it today.

The FIA also offered to extend the 1998 Concorde Agreement, which would take care of stability and governance at least to a degree that had satisfied all the teams for 10 years up to 2008. The FIA was asked to postpone its entry date. It was explained that the Sporting Code did not provide for such a suspension and that, in any event, potential new entrants needed to know urgently if they had a place in the Championship.

On 29 May, the eight remaining FOTA teams submitted conditional entries. Among the conditions were a requirement that the FIA forthwith sign FOTA's new Concorde Agreement (which diluted the Sporting Code, made an outside body, the CAS, the ultimate appeal court, allowed any team to veto rule changes and removed the FIA's right to insist on changes if the cars became dangerously fast). FOTA also crossed out references to the International Sporting Code on their entry forms and wanted the 2010 Rules rescinded notwithstanding that a number of new teams had already submitted entries.

A further meeting was held on 11 June at which FOTA were represented by Ross Brawn (Brawn), Stefano Domenicali (Ferrari), Christian Horner (Red Bull) and John Howett (Toyota). After nearly five hours of talks, it was agreed that the FOTA and FIA cost-reduction objectives were very close if not identical and that the financial experts from both side should meet without delay to seek a common position on detail. Also, the FIA's proposal to extend the 1998 Concorde Agreement in order to avoid interminable negotiations was well received. Agreement was also reached on some minor modifications and clarifications to the 2010 rules.

No sooner had all this been agreed than FOTA put out a statement saying no progress had been made in the meeting. This blatant falsehood demonstrates once again that elements in FOTA simply do not want agreement.

On 15 June, the meeting of the financial experts took place. However, the FOTA representatives had been forbidden to discuss the FIA's financial regulations, thus rendering it impossible to seek a common position. The meeting did examine FOTA's ideas on cost reduction, but, as presented, these amounted only to a voluntary system which would be incapable of preventing a wealthy team from outspending its competitors and triggering another financial arms race.

Governance

FOTA says, "the sport needs better governance." The FIA and Ferrari extended the 1998 Concorde Agreement back in 2005 and the FIA is prepared to do the same with all the teams that enter. Once that is in place the FIA and the teams can look at updating it to a 2009 version. But this is not the point. Formula One needs a strong and impartial regulator because of the nature of the sport, the high stakes and the competitors - people who want to win (literally) at any cost. There are several well-known examples of this - involving at least four FOTA members - over the past few years.

Good governance does not mean that Ferrari should govern. Ferrari now claim that the procedures followed by the FIA are contrary to their agreement with the FIA, but in reality they never objected to these procedures (indeed they voted for them) until they were not happy with the decisions themselves. Ferrari has been officially (as well as unofficially) represented on the WMSC since 1981 and never objected to the process or decisions until April and May this year.

Technology

FOTA says, "The new rules dumb down the sport". Not so, the 2009 regulations introduced greater technical freedom in several areas. The 2010 Regulations will allow even greater freedom. Compare this with the FOTA proposals: almost no testing, no KERS, homologated gearbox, homologated bodywork, limitations on factory activities, enforced shutdowns and so on. Instead of finding economic ways to do innovative things (which is the spirit of Formula One and also the challenge for the automotive industry) the FOTA proposals would impose restrictions on activities and minimise the technical challenge. When Brawn and others came up with the idea of the double diffuser, the other teams attacked them in the media, challenged them in front of the stewards at two race meetings and then took them to court. The FIA will ensure that Formula One is the most technologically challenging motor sport - and it will be financial restrictions that make this possible.

Two sets of rules

FOTA says, "Two sets of rules will ruin the sport." The 2010 regulations were structured so as to allow new entrants some technical advantages in order to enable them to get to the back of the grid. The original intention was not to have the 2009 teams race under those rules. What is interesting is that for several of the existing teams, the idea of greater technical freedom with financial constraints was very attractive. Left to their own devices, at least half the existing teams would have adopted those rules. In any event, it was agreed as far back as the Heathrow meeting that there would only be one set of rules and this was re-affirmed in Monaco and again last Thursday. Now that the new entrants are in place, one set of rules can be agreed.

Intrusiveness

FOTA says, "The FIA will be able to intrude on our businesses", referring to the FIA's proposal to regulate the amount of money spent. If there is no intention to cheat, regulation should not present a threat. The FIA already regulates every aspect of technical performance and deals with vast amounts of confidential proprietary technical information without partiality or 'interference'. In any case, the FIA has already agreed that the financial regulations will be managed primarily by self-verification by the team's auditors and directors.

DNA of Formula One

FOTA says "A budget cap will damage the DNA of Formula One." Setting a limit on expenditure on certain aspects of competing in Formula One evens the playing field. Isn't Formula One above all about competition? It also allows new teams to come in - the only new team into Formula One in the last several years was Super Aguri which could not survive even with manufacturer backing. But when you analyse the total cost for a manufacturer it will still be uncomfortably high, even with a ¤50 million cost cap. Take Ferrari: with ¤50 million on the chassis and racing, add the same again for drivers, about ¤80 million for engines and another ¤20 million for marketing and you have a total spend of ¤200 million. Perhaps that is less that the ¤400 to ¤500 million their lawyer said a top team is spending now, but surely it is enough for a team to spend on entering two cars in 20 races a year?

And finally

The FIA remains committed to finding solutions for Formula One and has always been ready to accept reasonable compromise whilst retaining the overall principle that it will continue to lead and regulate the sport for the benefit of all stakeholders. Formula One will have a full grid in 2010 with a single set of regulations. It is essential that these include clear and precise financial regulations.
Duidelijk verhaal van de FIA. Ik betwijfel echt of Toyota, Renault en BMW in mindere mate de boel niet gewoon aan het frustreren zijn om zo de sport via de achterdeur te kunnen verlaten. Geen gezichtsverlies doordat ze de FIA de schuld kunnen geven van alles.
-
  dinsdag 16 juni 2009 @ 20:06:18 #236
128155 Fir3fly
Goodnight everybody!
pi_70071328
De FIA heeft uiteraard een paar goede punten, maar meteen een costcap invoeren van 45 miljoen is echt geen oplossing.
And if you listen very hard
The tune will come to you at last
When all are one and one is all
To be a rock and not to roll
pi_70071620
quote:
Op dinsdag 16 juni 2009 20:06 schreef Fir3fly het volgende:
De FIA heeft uiteraard een paar goede punten, maar meteen een costcap invoeren van 45 miljoen is echt geen oplossing.
Klopt dat ben ik ook van mening. En de FIA heeft al water bij de wijn gedaan. Nu de FOTA echter totaal niet wil snap ik dat ze dat budget limiet nu gewoon maar zo invoeren.
-
pi_70071845
quote:
In light of the success of the FIA's Championship, FOTA - made up of participants who come and go as it suits them – has set itself two clear objectives: to take over the regulation of Formula One from the FIA and to expropriate the commercial rights for itself. These are not objectives which the FIA can accept.
De commerciële rechten liggen bij de FOM, niet bij de FIA. Dus wat het probleem van de FIA is met laatstgenoemde snap ik niet helemaal.
quote:
Two things were then clear to the FIA. First, any of the manufacturers could stop at any moment. The FIA would have no recourse against the main company, only against the team which would have no assets in excess of its debts. Secondly, it was quite possible that other manufacturers would stop before 2010.
Wat net zo goed voor teams zoals Force India kan gelden.
quote:
Renault was dependent on the French government. It seemed doubtful that taxpayers' money would continue to be used to contribute to this team's high levels of spending. Toyota's car manufacturing operations were facing their first loss in modern times and might not wish to continue to pour hundreds of millions into a race team while BMW, who were making sacrifices in their core business in order to cut costs, might not want to continue to spend heavily on their team.
Waarop je kan zeggen dat op die manier de budgetten van de teams op natuurlijke wijze gaan zakken en er dus geen budgetcap nodig is. Vind overigens wel dat er één moeten komen, maar wel op een geleidelijke manier i.p.v. rücksichtslos naar ¤45 miljoen te gaan.
quote:
FOTA says, "The new rules dumb down the sport". Not so, the 2009 regulations introduced greater technical freedom in several areas. The 2010 Regulations will allow even greater freedom. Compare this with the FOTA proposals: almost no testing, no KERS
Inderdaad KERS. Dat is inderdaad wel een enorm succes gebleken. Vier teams begonnen ermee, nu racen er nog maar twee mee. Zelfs het team dat er een enorme voorstander van was (BMW Sauber) gebruikt het niet eens meer. Het ultieme voorbeeld van miljoenen verspillen.

En als ik het mij goed herinner kwam de FIA zelf met de reglementen voor 2009 om het testen aardig aan banden te leggen. Komt bij mij een beetje over als de pot verwijt de ketel.
quote:
the only new team into Formula One in the last several years was Super Aguri which could not survive even with manufacturer backing.
Volgens mij kwamen die juist in de problemen omdat Honda geen zin meer had om ze financieel te steunen.

Verder neemt het niet weg dat FIA op bepaalde punten wel degelijk een punt heeft.
quote:
Op dinsdag 16 juni 2009 20:14 schreef Gijsje het volgende:

[..]

Klopt dat ben ik ook van mening. En de FIA heeft al water bij de wijn gedaan. Nu de FOTA echter totaal niet wil snap ik dat ze dat budget limiet nu gewoon maar zo invoeren.
Ik het het idee dat ze bij FOTA Mosley en kornuiten gewoon zat zijn. En met betrekking tot de verdeling van de tv-gelden vind ik het zelfs enigszins lijken op het ontstaan van de Engelse Premier League.
pi_70072279
quote:
Op dinsdag 16 juni 2009 20:06 schreef Fir3fly het volgende:
De FIA heeft uiteraard een paar goede punten, maar meteen een costcap invoeren van 45 miljoen is echt geen oplossing.
Op de site van de FIA staat een briefwisseling tussen Max en Luca... Daarin zie je dat de FIA al akkoord is met het invoeren van een cap van 100 miljoen, maar dat dat inmiddels door de FOTA ook niet is geaccepteerd.

Ik denk inderdaad serieus dat er een aantal teams (lees autofabrikanten) zijn die de mogelijkheid willen hebben per direct de F1 uit te stappen. Met het huidige uitgaven patroon van de teams is het onmogelijk om een nieuw team te beginnen in de F1 (getuige ook het aantal gegadigden die inschrijven als er een costcap komt). De FIA zegt simpelweg dat de fabrikanten een garantie af moeten geven tot 2012 in de F1 te blijven en in die tijd een nieuwe concorde agreement op te stellen waarin alle probleempunten over de F1 en het management van de F1 beschreven en opgelost worden. De autofabrikanten hebben tot nu toe nagelaten die garantie te willen geven, wat aangeeft dat zij elk moment zouden kunnen stoppen, zoals Honda deed. Om de continuiteit van de F1 te kunnen waarborgen zal de FIA dus reglementen moeten opstellen die het voor nieuwe teams aantrekkelijker maakt om de gaten die eventueel vallen op te vullen. Dat doen ze dus met die costcap. Zelfs Fiat, de eigenaar van het belangrijkste team in de F1, geeft deze garantie niet.

Ik denk dat BMW, Renault, Mercedes, en Toyota dit spelletje nu spelen om zo a) zelf uit de F1 te stappen, en b) te zorgen dat anderen ook niet meer in de F1 kunnen meedoen door de sport kapot te maken.
pi_70072720
quote:
Op dinsdag 16 juni 2009 20:20 schreef ElmarO het volgende:

[..]

De commerciële rechten liggen bij de FOM, niet bij de FIA. Dus wat het probleem van de FIA is met laatstgenoemde snap ik niet helemaal.
[..]
Dat het hele F1 in handen van een paar autofabrikanten komt. Daar heeft de FIA een probleem mee.
Zeker als die autofabrikanten er van de 1 op de andere dag mee kunnen kappen.
quote:
Wat net zo goed voor teams zoals Force India kan gelden.
[..]
Ja, en wat gebeurt er met kleine teams? Die worden verkocht. Wat gebeurt er met fabrieksteams? Die worden opgeheven en de know-how vernietigd, overgeplaatst naar andere gebieden binnen het bedrijf.
quote:
Waarop je kan zeggen dat op die manier de budgetten van de teams op natuurlijke wijze gaan zakken en er dus geen budgetcap nodig is. Vind overigens wel dat er één moeten komen, maar wel op een geleidelijke manier i.p.v. rücksichtslos naar ¤45 miljoen te gaan.
[..]
Ik denk dat een realistischer scenario is dat de fabrikanten met de F1 stoppen. Welke fabrikant gaat er nu voor spek en bonen meedoen omdat ze niet genoeg centen hebben om competitief te zijn?
Da's slechte reclame, dus dan liever helemaal weg.
quote:
Inderdaad KERS. Dat is inderdaad wel een enorm succes gebleken. Vier teams begonnen ermee, nu racen er nog maar twee mee. Zelfs het team dat er een enorme voorstander van was (BMW Sauber) gebruikt het niet eens meer. Het ultieme voorbeeld van miljoenen verspillen.

En als ik het mij goed herinner kwam de FIA zelf met de reglementen voor 2009 om het testen aardig aan banden te leggen. Komt bij mij een beetje over als de pot verwijt de ketel.
[..]
KERS had nooit optioneel moeten zijn, eens. Maar het systeem op zich werkt. Het heeft alleen niet het beoogde effect.
En als ik de brieven van de advocaat van Ferrari begrijp zijn het de teams, inclusief Ferrari, zelf die akkoord zijn gegaan met die regels.
quote:
Volgens mij kwamen die juist in de problemen omdat Honda geen zin meer had om ze financieel te steunen.

Verder neemt het niet weg dat FIA op bepaalde punten wel degelijk een punt heeft.
[..]
Nitpicking, en niet helemaal waar. Honda had er geen zin meer in omdat ze niet terugkregen wat ze er in stopten.
quote:
Ik het het idee dat ze bij FOTA Mosley en kornuiten gewoon zat zijn. En met betrekking tot de verdeling van de tv-gelden vind ik het zelfs enigszins lijken op het ontstaan van de Engelse Premier League.
Ik heb het idee dat de fabrieksteams de F1 gewoon zat zijn, en zich niet willen vastleggen voor meer dan 1 jaar, wat gewoon niet gezond voor de F1 is op dit moment.
  dinsdag 16 juni 2009 @ 20:46:46 #241
130370 bodylotion
Since 16.09.05
pi_70072822
Als wat je hierboven zegt klopt,
zal Renault dan verder gaan als het team van Flavio en BMW als Sauber? Als de budgetcap ingevoerd maakt het voor hun denk ik niet uit dat de fabrikanten opstappen
Please, make yourself uncomfortable.
pi_70075185
quote:
Op dinsdag 16 juni 2009 20:44 schreef TagForce het volgende:

[..]

Dat het hele F1 in handen van een paar autofabrikanten komt. Daar heeft de FIA een probleem mee.
Zeker als die autofabrikanten er van de 1 op de andere dag mee kunnen kappen.
De reden waarschijnlijk dat ze die rechten dus aan de FOM hebben gegeven. Kortom, het lijkt mij dat de FIA hier dus weinig mee kan en de teams met betrekking tot de verdeling van de taart dus bij de FOM/Ecclestone moeten zijn.
quote:
Ja, en wat gebeurt er met kleine teams? Die worden verkocht. Wat gebeurt er met fabrieksteams? Die worden opgeheven en de know-how vernietigd, overgeplaatst naar andere gebieden binnen het bedrijf.

Dat de kleine teams worden opgekocht zou ik in de huidige economische situatie niet al te veel vanuit gaan. Overigens ook de reden dat ik verbaasd was dat er zoveel teams aan in ieder geval ¤45 miljoen wisten te komen.
quote:
Ik denk dat een realistischer scenario is dat de fabrikanten met de F1 stoppen. Welke fabrikant gaat er nu voor spek en bonen meedoen omdat ze niet genoeg centen hebben om competitief te zijn?
Da's slechte reclame, dus dan liever helemaal weg.
Daarom vind ik de budgetcap ook een goed idee. Maar dan veel geleidelijker. Veel van de fabrikanten hebben door de jaren heen nu eenmaal een aardig personeelsbestand opgebouwd. Iets waar ze dan ongetwijfeld in gaan snijden. En daarvoor ontslag aanvragen is nu eenmaal ook niet gratis. Daarmee zadel je ze dus in één keer weer op met een aardige kostenpost. En dan hebben we nog niet eens over de contracten die ze zullen hebben met hun leveranciers.
quote:
KERS had nooit optioneel moeten zijn, eens. Maar het systeem op zich werkt. Het heeft alleen niet het beoogde effect.
Ze hadden KERS nooit in de huidige vorm moeten uitbrengen. Het enige waar het (voorlopig) goed voor is, is om een niet-KERS wagen van je af te houden. Ze hadden het veel meer als een brandstofbesparende techniek moeten gebruiken. Dan hadden de normale personenwagens er ook meer baat bij gehad. Iets wat volgens mij de FIA voor ogen had met dit systeem. Ik zie mezelf in ieder geval nooit op een knopje drukken op de snelweg om wat sneller te kunnen accelereren.
quote:
En als ik de brieven van de advocaat van Ferrari begrijp zijn het de teams, inclusief Ferrari, zelf die akkoord zijn gegaan met die regels.
Daarom snap ik ook niet helemaal waarom de FIA het testverbod nu tegen de teams gebruikt. Is wat mij betreft een prima manier om de kosten in de hand te houden.
quote:
Nitpicking, en niet helemaal waar. Honda had er geen zin meer in omdat ze niet terugkregen wat ze er in stopten.
Dus kon Super Aguri prima overleven zolang Honda er geld in bleef pompen. Ik lees in die zin dat ze zelfs met steun van Honda niet konden overleven. Ze kregen het pas lastig toen Honda de geldkraan dichtdraaide. Ik weet dat het mieren neuken is, maar dan hadden ze het maar anders moeten formuleren. En misschien lees ik de zin wel verkeerd, dat kan natuurlijk ook.
quote:
Ik heb het idee dat de fabrieksteams de F1 gewoon zat zijn, en zich niet willen vastleggen voor meer dan 1 jaar, wat gewoon niet gezond voor de F1 is op dit moment.
Het draait gewoon om geld en macht. Dit geldt voor zowel FOTA als de FIA/Mosley.

Begrijp me niet verkeerd, ik ben het wel met je eens. Alleen vind ik dat er bij het statement ook wel wat vraagtekens zijn te plaatsen. En hetzelfde zal gelden voor het statement van FOTA dat ongetwijfeld zal gaan volgen.
pi_70089283
quote:
Op dinsdag 16 juni 2009 21:42 schreef ElmarO het volgende:

Dus kon Super Aguri prima overleven zolang Honda er geld in bleef pompen. Ik lees in die zin dat ze zelfs met steun van Honda niet konden overleven. Ze kregen het pas lastig toen Honda de geldkraan dichtdraaide. Ik weet dat het mieren neuken is, maar dan hadden ze het maar anders moeten formuleren. En misschien lees ik de zin wel verkeerd, dat kan natuurlijk ook.
Super Aguri kwam in de problemen doordat een van de sponsoren afhaakte. Niet doordat Honda er niet meer geld in wilde stoppen. Door het afhaken van de sponsor moest Honda meer investeren in Super Aguri, wat nooit de bedoeling was en wat ze ook niet wilden. Daardoor trok Honda de stekker eruit.
The only thing that stays the same is change (Change - Melissa Etheridge)
[b]"Formula 1 is a magic thing and a few missing decibels will not change that."[/b] - Joe Saward
  woensdag 17 juni 2009 @ 13:27:22 #244
61946 Googolplexian
Think Harder!
pi_70093796
Zo ... ben ik weer =_=

FIA dossier in full

met een paar sterke quotes ... zoals
quote:
If we wish to see innovative technology in Formula One, the only way is to limit expenditure and allow the engineers freedom to do their best within a fixed budget. This is exactly what happens in the real world and it is the only way forward for Formula One. Without technical innovation, Formula One will wither and die.
quote:
Mr. di Montezemolo promised to secure the necessary guarantees from the main car manufacturing companies (not to be confused with guarantees from the teams). He continued to promise this all through the winter, most recently at a meeting he had with the FIA's President on 23 February 2009. Not one such letter has been forthcoming – not even from Mr. di Montezemolo's own company FIAT.
quote:
No sooner had all this been agreed than FOTA put out a statement saying no progress had been made in the meeting. This blatant falsehood demonstrates once again that elements in FOTA simply do not want agreement.
quote:
Good governance does not mean that Ferrari should govern. Ferrari now claim that the procedures followed by the FIA are contrary to their agreement with the FIA, but in reality they never objected to these procedures (indeed they voted for them) until they were not happy with the decisions themselves. Ferrari has been officially (as well as unofficially) represented on the WMSC since 1981 and never objected to the process or decisions until April and May this year.
Enjoy!
Calm down, please!
pi_70094541
Als fan van de F1 ben ik tegen het budgetlimiet zoals
de FIA deze heeft voorgesteld. Ik ben van mening dat er meer over moet worden nagedacht en dat de FIA meer moet luisteren
naar de fans en de teams.
Voor alle fans die ook tegen het budgetlimiet zijn ben ik een onlinepetitie gestart:
http://www.ipetitions.com/petition/F1budgetlimit/
  woensdag 17 juni 2009 @ 16:29:43 #246
82396 nils7
De forumkrokodil
pi_70100532
N/A
Disclaimer: ik ben geen expert maar shitposter, dit is geen advies en aan deze post zijn geen rechten te ontlenen
  Redactie Frontpage / Sport woensdag 17 juni 2009 @ 16:33:58 #247
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_70100724
Mag je wel eerst die tikfout uit de TT laten halen voordat je serieus genomen wordt
Altijd onderweg naar het avontuur
  woensdag 17 juni 2009 @ 16:35:54 #248
82396 nils7
De forumkrokodil
pi_70100819
quote:
Op woensdag 17 juni 2009 16:33 schreef Peterselieman het volgende:
Mag je wel eerst die tikfout uit de TT laten halen voordat je serieus genomen wordt
Da kan nie als een gewone usert
N/A
Disclaimer: ik ben geen expert maar shitposter, dit is geen advies en aan deze post zijn geen rechten te ontlenen
  Redactie Frontpage / Sport woensdag 17 juni 2009 @ 16:38:02 #249
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_70100901
Daarvoor hebben ze FB-topics in de subfora uitgevonden
Altijd onderweg naar het avontuur
pi_70101238
quote:
Op woensdag 17 juni 2009 13:47 schreef Szixxx het volgende:
Als fan van de F1 ben ik tegen het budgetlimiet zoals
de FIA deze heeft voorgesteld. Ik ben van mening dat er meer over moet worden nagedacht en dat de FIA meer moet luisteren
naar de fans en de teams.
Voor alle fans die ook tegen het budgetlimiet zijn ben ik een onlinepetitie gestart:
http://www.ipetitions.com/petition/F1budgetlimit/
Is er ook een om voor het budget limit te stemmen ?
-
pi_70101339
Of wel limiet, maar met een grotere som? Ik ben niet perse tegen de limiet, maar vind van geen limiet naar 45 miljoen een te grote stap..
Where facts are few, experts are many.
pi_70101381
quote:
Lola trekt inschrijving 2010 terug

Het team van Lola heeft besloten om de aanvraag voor een plaatsje op de Formule 1-grid in 2010 terug te trekken. Hoewel het team niet op de lijst van nieuwe teams in 2010 stond, bestond de kans dat de FIA ze alsnog een licentie zou geven, mochten de huidige teams zich terug trekken.

In een verklaring op de website van Lola staat te lezen: "Lola F1 Team Ltd. heeft de FIA gevraagd om de aanvraag voor het Formule 1-seizoen van 2010 in te trekken. Er is veel geld in het project gestoken en de FIA heeft Lola gevraagd om paraat te blijven voor een mogelijke toetreding in de toekomst. Lola wil de FIA bedanken voor het serieus nemen van de inschrijving voor het seizoen 2010."
  woensdag 17 juni 2009 @ 17:27:39 #253
128155 Fir3fly
Goodnight everybody!
pi_70102744
Mooi, kunnen ze zich blijven concentreren op Le Mans met Aston Martin .
And if you listen very hard
The tune will come to you at last
When all are one and one is all
To be a rock and not to roll
pi_70117035
Regen verwacht dit weekend op Silverstone...
's Avonds een man, overdags rustig an
  woensdag 17 juni 2009 @ 23:58:00 #255
46705 Kleffe_Dop
Sic Mundus Creatus Est
pi_70117280
quote:
Op woensdag 17 juni 2009 23:50 schreef Burnie88 het volgende:
Regen verwacht dit weekend op Silverstone...
Het zou weer eens tijd worden.
pi_70121884
quote:
Op woensdag 17 juni 2009 16:47 schreef Trystar het volgende:

[..]


Jammer dat ze de inschrijving terugtrekken. Een van de meest aansprekende namen uit het rijtje. Ja March, Lotus en Brabham maar daar zit verder niets achter dan alleen de naam. Lola is nog echt een raceteam. Hopelijk doen ze volgend jaar wel mee als het gedoe voorbij is.
-
pi_70122327
Ik denk dat Lola graag in de F1 had willen rijden als toevoeging op de teams van dit jaar. Nu de kans groot is dat ze wel mee kunnen doen als vervanging van een ander team en met het risico dat de grote fabrikanten van de deelname lijst afvallen vinden ze het geheel ws toch wat minder interessant
Where facts are few, experts are many.
pi_70122534
quote:
Op donderdag 18 juni 2009 10:07 schreef Atreidez het volgende:
Ik denk dat Lola graag in de F1 had willen rijden als toevoeging op de teams van dit jaar. Nu de kans groot is dat ze wel mee kunnen doen als vervanging van een ander team en met het risico dat de grote fabrikanten van de deelname lijst afvallen vinden ze het geheel ws toch wat minder interessant
Mwhoa weet ik niet, Lola timmert al aardig wat jaren aan de weg in de racerij. Ik denk dat ze door al dat gedoe gewoon te weinig tijd krijgen om alles goed voor te bereiden. En ook nog eens dat ze niet weten of ze wel mee mogen doen.
-
pi_70131476
http://www.autosport.com/news/report.php/id/76269
quote:
FIA akkoord met budgetlimiet van 100 miljoen voor 2010

De FIA onder leiding van Max Mosley, heeft een behoorlijke scheut water bij de wijn gedaan en komt de Formule 1 teams verenigd in de FOTA nu een heel eind tegemoet met nieuwe voorstellen in een poging het oeverloze geouwehoer eindelijk eens te beëindigen. Zo is de FIA bereid om voor 2010 een budgetlimiet van 100 miljoen euro te accepteren.

Dit is wel onder de nadrukkelijke voorwaarde dat de budgetlimiet in 2011 toch echt naar 45 miljoen zakt. De teams mogen zelf een accountant kiezen die de cijfers controleert. Overschrijding van de limiet zal niet leiden tot sancties op de baan, maar heeft uitsluitend financiële consequenties.

Verder is Mosley bereid om enkele bestuurlijke maatregelen te schrappen en de sportieve en technische reglementen voor 2010 te wijzigen. Mosley heeft aangegeven dat een discussie over het Hof van Beroep mogelijk is en hij is tevens bereid om appendix 5 uit de reglementen te verwijderen. De teams waren hier namelijk allerminst gelukkig mee, aangezien dat de FIA in staat zou stellen om eenzijdig regels op te leggen.

Op technisch vlak schrapt Mosley een aantal voorgestelde veranderingen. Vierwielaandrijving zal toch niet worden toegestaan, geen verbod op bandenwarmers, geen wijzigingen ten aanzien van beweegbare vleugels en geen aanpassingen in de regels voor versnellingsbakken en het motorreglement. Enkel Cosworth mag ongelimiteerd rijden.

De teams hebben twee dagen om te besluiten of ze akkoord gaan met de voorstellen
I killed. But I didn't just kill fifty, I didn't kill a hundred. I killed TEN thousand! And I was good at it. It wasn't for vengeance, it wasn't for greed. It was because...I liked it
Let us leave, no trace of tears upon our dead faces
pi_70132623
Als ze hier geen ja op zeggen dan weet ik t ook niet meer

[ Bericht 1% gewijzigd door Atreidez op 18-06-2009 15:13:36 ]
Where facts are few, experts are many.
  donderdag 18 juni 2009 @ 15:11:12 #261
128155 Fir3fly
Goodnight everybody!
pi_70132934
Lijkt me een goed compromis. Hoewel ik nog steeds niet gelukkig ben met de budgetlimiet (en met een hoop andere veranderingen) hoop ik dat de FOTA toch maar accepteert.
And if you listen very hard
The tune will come to you at last
When all are one and one is all
To be a rock and not to roll
pi_70133099
Geldboete's op overschrijding van de limiet is wel grappig trouwens.. Ze mogen maar 100milj uitgeven, maar deden normaal 400milj. Als ze dus 200milj uitgeven krijgen ze een boete van zeg, 50milj. Geven ze alsnog minder uit maar hebben wel meer kunnen investeren Klinkt nogal scheef om eerlijk te zijn.
Where facts are few, experts are many.
pi_70133204
quote:
Cosworth kent volgend jaar geen toerenlimiet

Cosworth, dat in 2010 weer terugkeert als motorenleverancier, hoeft zich niet te houden aan het toerenlimiet van 18.000 toeren dat voor de andere fabrikanten wel geldt. Volgens FIA-president Max Mosley heeft Cosworth de capaciteit niet om de motoren nog aan te passen voor 2010 en zal de maatregel ze ook geen voordeel opleveren.

"Zoals uitgelegd op de vergadering van 11 juni (en we dachten dat er ook overeenstemming over was bereikt) moet Cosworth toestemming krijgen om in 2010 zonder limiet te rijden, want Cosworth heeft de tijd noch de capaciteit om de motor aan te passen voor 2010", schreef Mosley. "Elke engineer zal bevestigen dat de relevante teams geen competitief voordeel krijgen door deze maatregel."

Cosworth zal in 2010 motoren leveren aan de drie nieuwe teams: Campos, Manor en US F1.
pi_70133286
quote:
Door dat hele budget gedoe is het idee van de Formule 1 een beetje weg.
Wat is nou 45 miljoen voor een team als Ferrari of McLaren?
  donderdag 18 juni 2009 @ 15:29:53 #265
128155 Fir3fly
Goodnight everybody!
pi_70133700
Die hele toerenlimiet is sowieso onzin. Waarom denk je dat slipstreamen niet meer werkt?

Echt, soms denk ik dat ze bij de FIA gewoon geen gezond verstand meer hebben.
And if you listen very hard
The tune will come to you at last
When all are one and one is all
To be a rock and not to roll
  donderdag 18 juni 2009 @ 15:41:58 #266
798 voyeur
bemoeit zich
pi_70134232
quote:
Op donderdag 18 juni 2009 15:19 schreef Trystar het volgende:

[..]

Door dat hele budget gedoe is het idee van de Formule 1 een beetje weg.
Wat is nou 45 miljoen voor een team als Ferrari of McLaren?
Ferrari zal met een budget cap van 45 miljoen nog steeds zo'n 200 miljoen kunnen uitgeven. Rijderssalarissen, pr, motorontwikkeling, hoogst betaalde medewerker etc. zitten allemaal niet in die cap.
Here we are now, entertain us.
  donderdag 18 juni 2009 @ 15:56:54 #267
130370 bodylotion
Since 16.09.05
pi_70134927
quote:
Op donderdag 18 juni 2009 15:29 schreef Fir3fly het volgende:
Die hele toerenlimiet is sowieso onzin. Waarom denk je dat slipstreamen niet meer werkt?

Echt, soms denk ik dat ze bij de FIA gewoon geen gezond verstand meer hebben.
ik vind het ook niks, limit ze dan op 22.000. maar het is wel een van de redenen dat de teams zo dicht bij elkaar liggen natuurlijk
Please, make yourself uncomfortable.
  donderdag 18 juni 2009 @ 15:59:22 #268
128155 Fir3fly
Goodnight everybody!
pi_70135050
quote:
Op donderdag 18 juni 2009 15:56 schreef bodylotion het volgende:

[..]

ik vind het ook niks, limit ze dan op 22.000. maar het is wel een van de redenen dat de teams zo dicht bij elkaar liggen natuurlijk
Meh, limiet op 22.000 helpt ook niets. Aangezien ze nu die standaard ECU hebben moet het niet moeilijk zijn een systeem te bedenken dat er voor zorgt dat een soort 'soft limit' instelt.
And if you listen very hard
The tune will come to you at last
When all are one and one is all
To be a rock and not to roll
  donderdag 18 juni 2009 @ 16:42:37 #269
17061 mvt
blame Canada
pi_70136997
quote:
Op donderdag 18 juni 2009 15:29 schreef Fir3fly het volgende:
Die hele toerenlimiet is sowieso onzin. Waarom denk je dat slipstreamen niet meer werkt?

Echt, soms denk ik dat ze bij de FIA gewoon geen gezond verstand meer hebben.
het is meer een betrouwbaarheids iets. Wat dat betreft ben ik bang dat het voor die teams uiteindelijk een nadeel is als al die Cosworths te vaak opblazen of vervangen moeten worden.
We were to understand there would be pie and punch?
pi_70137332
De motoren moeten langer meegaan dan voorheen, wil je toch zoveel toeren blijven draaien dan moeten waarschijnlijk duurdere materialen worden gebruikt en gaan de kosten alsnog omhoog.
Door de toeren te beperken heb je een langere levensduur zonder dat de motor (grote) aanpassingen nodig heeft.

We hebben in het verleden gezien toen williams met cosworth reed dat ze de meeste toeren konden draaien van alle motoren die op dat moment in de auto's lagen. Ik dacht zelfs 23.000 toeren, dat is enorm veel. Helaas waren de motoren niet heel erg betrouwbaar.
I killed. But I didn't just kill fifty, I didn't kill a hundred. I killed TEN thousand! And I was good at it. It wasn't for vengeance, it wasn't for greed. It was because...I liked it
Let us leave, no trace of tears upon our dead faces
  Redactie Frontpage / Sport donderdag 18 juni 2009 @ 16:52:51 #271
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_70137417
quote:
Op donderdag 18 juni 2009 16:50 schreef ArcticBlizzard het volgende:
Helaas waren de motoren niet heel erg betrouwbaar.
Dat is een understatement.

Die dingen ploften al als je er naar keek.
Altijd onderweg naar het avontuur
  donderdag 18 juni 2009 @ 17:37:41 #272
65960 sanger
|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|
pi_70138967
quote:
Op donderdag 18 juni 2009 14:36 schreef ArcticBlizzard het volgende:
[url=http://www.autosport.com/news/report.php/id/76269
]http://www.autosport.com/news/report.php/id/76269[/quote][/url]
quote:
Overschrijding van de limiet zal niet leiden tot sancties op de baan, maar heeft uitsluitend financiële consequenties.
[/quote]

Wat ik me bij dit soort dingen altijd afvraag is of die financiele gevolgend an in mindering komen op het budget. Zo niet, dan zou een rijk team gewoon schijt kunnen hebben aan de limiet en alsnog de titel kunnen pakken
Everything you want is on the other side of fear.
Ik ben niet onhandelbaar, ik ben gewoon een grote uitdaging.
  donderdag 18 juni 2009 @ 17:40:31 #273
65960 sanger
|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|
pi_70139058
Dus Cosworth leert wel terug, maar met de oude motoren.......

Die waren niet heel slecht qua prestaties, maar toen al niet betrouwbaar genoeg voor 1 raceweekend
Everything you want is on the other side of fear.
Ik ben niet onhandelbaar, ik ben gewoon een grote uitdaging.
  donderdag 18 juni 2009 @ 17:43:34 #274
65960 sanger
|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|
pi_70139167
quote:
Op donderdag 18 juni 2009 15:19 schreef Trystar het volgende:

[..]

Door dat hele budget gedoe is het idee van de Formule 1 een beetje weg.
Wat is nou 45 miljoen voor een team als Ferrari of McLaren?
Voor Ferrari is het toch de omzet van zo ongeveer 100 auto's verkopen...... En dan heb ik het alleen over omzet.
Everything you want is on the other side of fear.
Ik ben niet onhandelbaar, ik ben gewoon een grote uitdaging.
  donderdag 18 juni 2009 @ 18:03:23 #275
46705 Kleffe_Dop
Sic Mundus Creatus Est
pi_70139738
quote:
Op donderdag 18 juni 2009 15:19 schreef Trystar het volgende:

[..]

Wat is nou 45 miljoen voor een team als Ferrari of McLaren?
Waar de grens financieel gezien precies ligt weet ik niet. Maar het is in ieder geval totale waanzin om te denken dat deze teams een budget van 400miljoen per jaar nodig hebben om 2 auto's competitief op de baan te kunnen hebben rijden.

Twaalf jaar geleden hadden we drie coureurs met exact dezelfde rondetijd op de eerste drie startplaatsen van de GP in Jerez staan.
Daar was toen geen 400 miljoen per jaar voor nodig.

Dat kan nu dus ook een heel stuk beschaafder, waardoor ook renstallen zonder een multi-miljardair bedrijf de kans krijgen toe te treden.
  donderdag 18 juni 2009 @ 18:13:37 #276
168739 Red_85
'echt wel'
pi_70140040
Wat een vreselijk gezeur. Als Ferrari vertrekt is de klasse vermoord. Alles ten spijt maar ik vind dat in de F1 alle grote en beroemde merken moet herbergen. Ferrari is het beroemdste sportmerk bij de auto´s dus hoort het in de F1.

15 jaar terug was het nog gewoon state of the art met hier en daar een regeltje, de beste rijders, de beste auto´s. Door al die regels en het gezeur is de charme er af.
'Je gaat het pas zien als je het doorhebt'
'Ieder nadeel heb zijn voordeel'
We zullen je nooit, nooit vergeten
1947-2016
  donderdag 18 juni 2009 @ 18:24:46 #277
65960 sanger
|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|
pi_70140358
quote:
Op donderdag 18 juni 2009 18:03 schreef Kleffe_Dop het volgende:

[..]

Waar de grens financieel gezien precies ligt weet ik niet. Maar het is in ieder geval totale waanzin om te denken dat deze teams een budget van 400miljoen per jaar nodig hebben om 2 auto's competitief op de baan te kunnen hebben rijden.

Twaalf jaar geleden hadden we drie coureurs met exact dezelfde rondetijd op de eerste drie startplaatsen van de GP in Jerez staan.
Daar was toen geen 400 miljoen per jaar voor nodig.

Dat kan nu dus ook een heel stuk beschaafder, waardoor ook renstallen zonder een multi-miljardair bedrijf de kans krijgen toe te treden.
Het is natuurlijk een race geweest. Het team dat het meest kon besteden reedt voorop. Als ze allemaal net zo weinig te besteden hebben dan komt het weer op vernuft en innovatie aan. En dat is waar de F1 beroemd mee is geworden.

Ik ben ook niet tegen een budgetlimiet. Maar wel tegen de oude opzet.
Everything you want is on the other side of fear.
Ik ben niet onhandelbaar, ik ben gewoon een grote uitdaging.
  donderdag 18 juni 2009 @ 18:33:13 #278
128155 Fir3fly
Goodnight everybody!
pi_70140595
quote:
Op donderdag 18 juni 2009 18:24 schreef sanger het volgende:

[..]

Het is natuurlijk een race geweest. Het team dat het meest kon besteden reedt voorop. Als ze allemaal net zo weinig te besteden hebben dan komt het weer op vernuft en innovatie aan. En dat is waar de F1 beroemd mee is geworden.
.

Inderdaad, Brawn is duidelijk het rijkste team van allemaal. En Toyota heeft wel bewezen, gooi er maar geld tegen aan dan komen de kampioenschappen vanzelf.

Niet dus. Ongelooflijke onzin. Neem Ferrari en McLaren, hun budget is zo groot omdat ze aan de top willen blijven. Williams was midden jaren 90 de top, en konden niet genoeg budget opbrengen om dat langer dan een paar jaar te blijven. Ik kan nog zoveel voorbeelden opnoemen, maar ik denk dat mijn punt wel duidelijk is.
And if you listen very hard
The tune will come to you at last
When all are one and one is all
To be a rock and not to roll
  donderdag 18 juni 2009 @ 18:55:28 #279
16063 MonoSynth
I doubt, therefore I might be
pi_70141292
Eigenlijk is de F1 de laatste jaren sowieso een sport geworden waarin er binnen steeds krappere reglementaire marges gewerkt moest worden. Het feit dat alle auto's er nu grofweg hetzelfde uitzien en binnen anderhalve seconde van elkaar zitten is hier een duidelijk resultaat van. Eigenlijk is het niet meer dan logisch dat er vroeg of laat ook financiële beperkingen komen waarbinnen de teams moeten zien te overleven.

Ik ben wel benieuwd naar wie waar over een paar jaar staat als de teams nog maar 45 miljoen per jaar uit mogen geven!

De enige kanttekening die ik er bij wil zetten is dat het nu wel een keer afgelopen moet zijn met de constante regelwijzigingen. Ga nu maar eens vijf of tien jaar met dezelfde regels (maar met vrijheid om te ontwikkelen) rijden, dat zal pas echt kosten besparen.
  donderdag 18 juni 2009 @ 19:09:41 #280
17061 mvt
blame Canada
pi_70141780
Een ding is nu zeker. McLaren, Ferrari en misschien ene paar andere teams geven het huidige seizoen op zodra ze instemmen met het regelement.

Kunnen ze onder de huidige regels, met ongelimiteerd budget de nieuwe wagen maken. Voorsprong kweken die anderen minder snel kunnen inhalen wegens beperkingen in het budget. Wat dat betreft zal het me niets verbazen als er, zodra er een budget limiet is er een redelijk radicale regelwijziging komt. Dat een auto weer redelijk van 0 ontworpen moet worden en geen evolutie is van auto's die gemaakt zijn zonder budget beperking.


Volgens mij gingen die motoren niet hoger dan net boven de 20k voordat de limiet op 19k kwam te liggen.
We were to understand there would be pie and punch?
  donderdag 18 juni 2009 @ 19:17:59 #281
46705 Kleffe_Dop
Sic Mundus Creatus Est
pi_70142048
quote:
Op donderdag 18 juni 2009 18:33 schreef Fir3fly het volgende:

[..]

.

Inderdaad, Brawn is duidelijk het rijkste team van allemaal. En Toyota heeft wel bewezen, gooi er maar geld tegen aan dan komen de kampioenschappen vanzelf.

Niet dus. Ongelooflijke onzin. Neem Ferrari en McLaren, hun budget is zo groot omdat ze aan de top willen blijven. Williams was midden jaren 90 de top, en konden niet genoeg budget opbrengen om dat langer dan een paar jaar te blijven. Ik kan nog zoveel voorbeelden opnoemen, maar ik denk dat mijn punt wel duidelijk is.
Het is ook te kort door de bocht om te beweren dat het grootste budget automatisch wint. Dat is zeker niet zo.
Het heeft de Formule 1 echter wel gemaakt tot een klasse die financieel gezien niet toegankelijk is voor nieuwe teams die geen autofabrikant zijn of er een oliesjeik achter hebben zitten.

Over Brawn: Daar rijdt dit jaar gewoon een Honda chassis rond hè, de ontwikkeling geheel gefinancieerd door Honda gedurende het 2008 seizoen.
Toyota is al járen een rare eend in de bijt, je vraagt je af waar ze het geld toch al die tijd aan uit gegeven hebben.
quote:
Op donderdag 18 juni 2009 18:55 schreef MonoSynth het volgende:
[...]
De enige kanttekening die ik er bij wil zetten is dat het nu wel een keer afgelopen moet zijn met de constante regelwijzigingen.
Ik ben ook geen fan van de constante regelwijzigingen.
Maar soms is er gewoon niet aan te ontkomen en dan met name op aerodynamisch gebied.
Een goed voorbeeld is de extreem verstoorde luchtstroom die teams de laatste 10 jaar tot in steeds verdere perfectie achter hun bolides weten te creeëren. Waardoor het bijna onmogelijk wordt om binnen 4 autolengtes te komen.
Leuk voor de teams, maar dodelijk voor de toeschouwer die voor een race spektakel kijkt.

Geef dat helemaal vrij en het einde is zoek denk ik.
pi_70142445
quote:
Op donderdag 18 juni 2009 19:17 schreef Kleffe_Dop het volgende:
Toyota is al járen een rare eend in de bijt, je vraagt je af waar ze het geld toch al die tijd aan uit gegeven hebben.
Schijnt dat bij Toyota een beslissing over meerdere schijven moet gaan, waardoor er minder snel een beslissing kan worden genomen. Vrij dodelijk in een sport als de Formule 1.
quote:
Een goed voorbeeld is de extreem verstoorde luchtstroom die teams de laatste 10 jaar tot in steeds verdere perfectie achter hun bolides weten te creeëren. Waardoor het bijna onmogelijk wordt om binnen 4 autolengtes te komen.
Het zal me weinig verbazen als ze het daar bewust op hebben ontworpen.
pi_70142566
quote:
Op donderdag 18 juni 2009 15:17 schreef Trystar het volgende:

[..]
Dit slaat natuurlijk nergens op. Regels zijn regels, kunnen ze er niet aan voldoen moet ze maar wachten tot ze het wel kunnen. Laat de nieuwe teams maar een moter kopen bij Renault, Ferrari of McLaren.
  donderdag 18 juni 2009 @ 20:15:41 #284
17061 mvt
blame Canada
pi_70143906
quote:
Op donderdag 18 juni 2009 19:28 schreef ElmarO het volgende:

Het zal me weinig verbazen als ze het daar bewust op hebben ontworpen.
Je hebt 2 opties bij het maken van een winnende wagen

1) zorg dat men je niet bij kan houden

of

2) zorg dat ze je niet in kunnen halen

Als dat met hand in hand gaat met elkaar dan weet je dat het bewust is gemaakt. met als vervelende resultaat die Williams uit 2001 waar 'iedereen' bovenop knalde vanwege de rare lucht die er achter hing
We were to understand there would be pie and punch?
  Redactie Frontpage / Sport vrijdag 19 juni 2009 @ 01:19:06 #285
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_70153814
De FOTA zet haar eigen raceklasse op

Formule 1-teams breken met FIA
Altijd onderweg naar het avontuur
pi_70153864
Toch nog compleet onverwacht, maar wel sterk van de FOTA.

Ben enorm benieuwd wat er gaat gebeuren mbt die nieuwe klasse.
......
pi_70154051
Yes een nieuwe raceklasse!
Misschien rijden ze dan weer op circuits die niet in de woestijn liggen en waar wel publiek komt kijken.

Ze beloven in elk geval lagere toegangsprijzen, dat is ontzettend positief. Want die Eikelsteen stak de helft van elk kaartje in zijn eigen zak.
Ik zie deze klasse zeker slagen. Nu maar hopen dat Ferrari en de Redbull teams inderdaad niet mee hoeven te doen aan de f1? (en dat ze anders gewoon met een trapauto aan de start staan:P)
pi_70154182
quote:
Op vrijdag 19 juni 2009 01:35 schreef reteppd het volgende:
Yes een nieuwe raceklasse!
Misschien rijden ze dan weer op circuits die niet in de woestijn liggen en waar wel publiek komt kijken.

Ze beloven in elk geval lagere toegangsprijzen, dat is ontzettend positief. Want die Eikelsteen stak de helft van elk kaartje in zijn eigen zak.
Ik zie deze klasse zeker slagen. Nu maar hopen dat Ferrari en de Redbull teams inderdaad niet mee hoeven te doen aan de f1? (en dat ze anders gewoon met een trapauto aan de start staan:P)
Of we zo blij moeten zijn vraag ik me af. Het beste lijkt me toch dat er een goed bestuur van de FIA komt.
Als die klasse er echt gaat komen, is dat toch jammer voor de historie. Net zoals de GP van Monaco, daar zal de FIA wel een contract voor hebben met Monaco.
Ik moet het allemaal nog zien gebeuren.
pi_70154191
Pfff, wat een ramp zeg!

Terug naar het turbotijdperk met auto's met 1200 PK
's Avonds een man, overdags rustig an
pi_70154206
Mocht dat dus doorgaan (met Ferrari, McLaren, Renault, BMW Sauber, Toyota, Brawn, Red Bull Racing en Scuderia Toro Rosso een eigen klasse) dan zal dit dus het laatste jaar F1 zijn...

Opzich toch wel heel erg jammer, de historie, het aanzien etc, dat zul je niet meteen terug hebben bij een nieuwe organisatie natuurlijk. Jammer dat het zo ver moest komen

Maar ik zie nog genoeg opties, dit kan even goed een politieke stap zijn om te laten zien dat ze (de FOTA) het wel degelijk heel serieus menen, en nu eens niet de FIA hun zin geven. Ook voor die teams zou het commercieel gezien etc een enorm verlies zijn om niet meer de titel Formule 1 te dragen. Dat kost tientallen jaren aan marketing etc om zo'n klasse weer op te bouwen.

Ik verwacht dat de F1 met minimale veranderingen hetzelfde blijft. Geen budgetlimieten enzo, FIA kan het zich gewoon niet veroorloven dit te laten gebeuren. Denk alleen al aan al die circuits die de afgelopen jaren uit de grond zijn gestampt, daar zullen zeker voorwaarden aan zitten...

[ Bericht 21% gewijzigd door Unstoppable op 19-06-2009 02:08:08 ]
  vrijdag 19 juni 2009 @ 02:02:06 #291
128155 Fir3fly
Goodnight everybody!
pi_70154332
Ik ben zeer benieuwd wat de FIA nu gaat doen inderdaad. Het is nog lang niet over .
And if you listen very hard
The tune will come to you at last
When all are one and one is all
To be a rock and not to roll
  vrijdag 19 juni 2009 @ 07:11:16 #292
171727 StateOfMind
Ancient Astronaut
pi_70155258
Nooit gedacht dat het daadwerkelijk zover zou komen.

Maar het hoeft niet slecht te zijn. De merknaam Formule 1 mag dan wel eigendom zijn van de FIA/Bernie, maar eigenlijk maken de teams de F1; zij zijn en maken de F1.

Ben benieuwd hoe het verder gaat.
Perhaps you've seen it, maybe in a dream.
A murky, forgotten land.
pi_70155359
Wow!
De oude oude layout was veel beter!!
vosss is de naam,
met dubbel s welteverstaan.
  vrijdag 19 juni 2009 @ 07:55:10 #294
36763 Automatic_Rock
Onaangepast eerlijk..
pi_70155534
Dan wordt Button misschien wel de laatste F1 kampioen...
Have you ever picked your feet in Poughkeepsie?
  vrijdag 19 juni 2009 @ 08:25:43 #295
137676 TommyGun
Stik er maar in!
pi_70155870
Op naar de mooie nostalgische circuits!
  vrijdag 19 juni 2009 @ 08:26:17 #296
142271 James-Hetfield
Give it to me............
pi_70155880
Ben benieuwd of de race's nog steeds op zondag middag om 2 uur gereden worden, en of we het allemaal live op tv kunnen volgen, of dat je het alleen maar in een samenvatting kan bekijken 's avonds om een uur of 11 bijvoorbeeld.

Hoop dat de fans niet vergeten worden en er een hoop ook voor de fans gedaan wordt.
Authority pisses me off. I think everyone should be able to drink and get loud whenever they want.
  vrijdag 19 juni 2009 @ 08:28:56 #297
137676 TommyGun
Stik er maar in!
pi_70155928
quote:
Op vrijdag 19 juni 2009 08:26 schreef James-Hetfield het volgende:
Ben benieuwd of de race's nog steeds op zondag middag om 2 uur gereden worden, en of we het allemaal live op tv kunnen volgen, of dat je het alleen maar in een samenvatting kan bekijken 's avonds om een uur of 11 bijvoorbeeld.

Hoop dat de fans niet vergeten worden en er een hoop ook voor de fans gedaan wordt.
Mwoah
quote:
“Deze klasse krijgt een transparant bestuur, één set regels, zal nieuwe deelnemers aanmoedigen en zal luisteren naar de fans, inclusief het aanbieden van lagere prijzen voor toeschouwers, partners en andere belangrijke stakeholders. De grote coureurs, sterren, merken, sponsors, promotors en bedrijven geassocieerd met de hoogste tak van autosport gaan mee naar de nieuwe serie.”
  vrijdag 19 juni 2009 @ 08:32:12 #298
142271 James-Hetfield
Give it to me............
pi_70155991
quote:
Op vrijdag 19 juni 2009 08:28 schreef TommyGun het volgende:

[..]

Mwoah
[..]
Dat is idd wel gezegd.
Maar kunnen we de races straks nog live op tv bekijken.
RTL heeft nu de uitzendrechten voor F1 races.
Wat als de nieuwe klasse ook op zondag om 2 uur gaat racen.
RTL zal dit niet gaan uitzenden lijkt mij, aangezien ze genoeg geld hebben moeten neerleggen voor de uitzendrechten van de F1.

F1 in het format zoals het volgend jaar gaat worden, lijkt me niet echt aantrekkelijk te gaan worden.
Wellicht heb ik dit mis, en wordt het een geweldig seizoen, maar een seizoen met allemaal nieuwe teams en een enkele ervaren team, lijkt me gedoemd te mislukken.
Authority pisses me off. I think everyone should be able to drink and get loud whenever they want.
  vrijdag 19 juni 2009 @ 08:35:32 #299
107951 JortK
Immer kwaliteitsposts
pi_70156047
quote:
Op vrijdag 19 juni 2009 07:55 schreef Automatic_Rock het volgende:
Dan wordt Button misschien wel de laatste F1 kampioen...
Wat een anti-climax
  vrijdag 19 juni 2009 @ 08:37:40 #300
137676 TommyGun
Stik er maar in!
pi_70156094
quote:
Op vrijdag 19 juni 2009 08:32 schreef James-Hetfield het volgende:

[..]

Dat is idd wel gezegd.
Maar kunnen we de races straks nog live op tv bekijken.
RTL heeft nu de uitzendrechten voor F1 races.
Wat als de nieuwe klasse ook op zondag om 2 uur gaat racen.
RTL zal dit niet gaan uitzenden lijkt mij, aangezien ze genoeg geld hebben moeten neerleggen voor de uitzendrechten van de F1.
Ben ik ook benieuwd naar ja. Maar goed, Eurosport (1/2) wil dolgraag zo'n klasse uitzenden denk ik.
  vrijdag 19 juni 2009 @ 08:42:17 #301
142271 James-Hetfield
Give it to me............
pi_70156172
quote:
Op vrijdag 19 juni 2009 08:37 schreef TommyGun het volgende:

[..]

Ben ik ook benieuwd naar ja. Maar goed, Eurosport (1/2) wil dolgraag zo'n klasse uitzenden denk ik.
Denk niet dat dat gaat gebeuren.
Eurosport zend zelfs de Moto GP niet meer uit.
En het commentaar op Eurosport (en bij de Belgen ook b.t.w). is om te janken.
Authority pisses me off. I think everyone should be able to drink and get loud whenever they want.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')