De reden waarschijnlijk dat ze die rechten dus aan de FOM hebben gegeven. Kortom, het lijkt mij dat de FIA hier dus weinig mee kan en de teams met betrekking tot de verdeling van de taart dus bij de FOM/Ecclestone moeten zijn.quote:Op dinsdag 16 juni 2009 20:44 schreef TagForce het volgende:
[..]
Dat het hele F1 in handen van een paar autofabrikanten komt. Daar heeft de FIA een probleem mee.
Zeker als die autofabrikanten er van de 1 op de andere dag mee kunnen kappen.
quote:Ja, en wat gebeurt er met kleine teams? Die worden verkocht. Wat gebeurt er met fabrieksteams? Die worden opgeheven en de know-how vernietigd, overgeplaatst naar andere gebieden binnen het bedrijf.
Daarom vind ik de budgetcap ook een goed idee. Maar dan veel geleidelijker. Veel van de fabrikanten hebben door de jaren heen nu eenmaal een aardig personeelsbestand opgebouwd. Iets waar ze dan ongetwijfeld in gaan snijden. En daarvoor ontslag aanvragen is nu eenmaal ook niet gratis. Daarmee zadel je ze dus in één keer weer op met een aardige kostenpost. En dan hebben we nog niet eens over de contracten die ze zullen hebben met hun leveranciers.quote:Ik denk dat een realistischer scenario is dat de fabrikanten met de F1 stoppen. Welke fabrikant gaat er nu voor spek en bonen meedoen omdat ze niet genoeg centen hebben om competitief te zijn?
Da's slechte reclame, dus dan liever helemaal weg.
Ze hadden KERS nooit in de huidige vorm moeten uitbrengen. Het enige waar het (voorlopig) goed voor is, is om een niet-KERS wagen van je af te houden. Ze hadden het veel meer als een brandstofbesparende techniek moeten gebruiken. Dan hadden de normale personenwagens er ook meer baat bij gehad. Iets wat volgens mij de FIA voor ogen had met dit systeem. Ik zie mezelf in ieder geval nooit op een knopje drukken op de snelweg om wat sneller te kunnen accelereren.quote:KERS had nooit optioneel moeten zijn, eens. Maar het systeem op zich werkt. Het heeft alleen niet het beoogde effect.
Daarom snap ik ook niet helemaal waarom de FIA het testverbod nu tegen de teams gebruikt. Is wat mij betreft een prima manier om de kosten in de hand te houden.quote:En als ik de brieven van de advocaat van Ferrari begrijp zijn het de teams, inclusief Ferrari, zelf die akkoord zijn gegaan met die regels.
Dus kon Super Aguri prima overleven zolang Honda er geld in bleef pompen. Ik lees in die zin dat ze zelfs met steun van Honda niet konden overleven. Ze kregen het pas lastig toen Honda de geldkraan dichtdraaide. Ik weet dat het mieren neuken is, maar dan hadden ze het maar anders moeten formuleren. En misschien lees ik de zin wel verkeerd, dat kan natuurlijk ook.quote:Nitpicking, en niet helemaal waar. Honda had er geen zin meer in omdat ze niet terugkregen wat ze er in stopten.
Het draait gewoon om geld en macht. Dit geldt voor zowel FOTA als de FIA/Mosley.quote:Ik heb het idee dat de fabrieksteams de F1 gewoon zat zijn, en zich niet willen vastleggen voor meer dan 1 jaar, wat gewoon niet gezond voor de F1 is op dit moment.
Super Aguri kwam in de problemen doordat een van de sponsoren afhaakte. Niet doordat Honda er niet meer geld in wilde stoppen. Door het afhaken van de sponsor moest Honda meer investeren in Super Aguri, wat nooit de bedoeling was en wat ze ook niet wilden. Daardoor trok Honda de stekker eruit.quote:Op dinsdag 16 juni 2009 21:42 schreef ElmarO het volgende:
Dus kon Super Aguri prima overleven zolang Honda er geld in bleef pompen. Ik lees in die zin dat ze zelfs met steun van Honda niet konden overleven. Ze kregen het pas lastig toen Honda de geldkraan dichtdraaide. Ik weet dat het mieren neuken is, maar dan hadden ze het maar anders moeten formuleren. En misschien lees ik de zin wel verkeerd, dat kan natuurlijk ook.
quote:If we wish to see innovative technology in Formula One, the only way is to limit expenditure and allow the engineers freedom to do their best within a fixed budget. This is exactly what happens in the real world and it is the only way forward for Formula One. Without technical innovation, Formula One will wither and die.
quote:Mr. di Montezemolo promised to secure the necessary guarantees from the main car manufacturing companies (not to be confused with guarantees from the teams). He continued to promise this all through the winter, most recently at a meeting he had with the FIA's President on 23 February 2009. Not one such letter has been forthcoming – not even from Mr. di Montezemolo's own company FIAT.
quote:No sooner had all this been agreed than FOTA put out a statement saying no progress had been made in the meeting. This blatant falsehood demonstrates once again that elements in FOTA simply do not want agreement.
Enjoy!quote:Good governance does not mean that Ferrari should govern. Ferrari now claim that the procedures followed by the FIA are contrary to their agreement with the FIA, but in reality they never objected to these procedures (indeed they voted for them) until they were not happy with the decisions themselves. Ferrari has been officially (as well as unofficially) represented on the WMSC since 1981 and never objected to the process or decisions until April and May this year.
Da kan nie als een gewone usertquote:Op woensdag 17 juni 2009 16:33 schreef Peterselieman het volgende:
Mag je wel eerst die tikfout uit de TT laten halen voordat je serieus genomen wordt
Is er ook een om voor het budget limit te stemmen ?quote:Op woensdag 17 juni 2009 13:47 schreef Szixxx het volgende:
Als fan van de F1 ben ik tegen het budgetlimiet zoals
de FIA deze heeft voorgesteld. Ik ben van mening dat er meer over moet worden nagedacht en dat de FIA meer moet luisteren
naar de fans en de teams.
Voor alle fans die ook tegen het budgetlimiet zijn ben ik een onlinepetitie gestart:
http://www.ipetitions.com/petition/F1budgetlimit/
quote:Lola trekt inschrijving 2010 terug
Het team van Lola heeft besloten om de aanvraag voor een plaatsje op de Formule 1-grid in 2010 terug te trekken. Hoewel het team niet op de lijst van nieuwe teams in 2010 stond, bestond de kans dat de FIA ze alsnog een licentie zou geven, mochten de huidige teams zich terug trekken.
In een verklaring op de website van Lola staat te lezen: "Lola F1 Team Ltd. heeft de FIA gevraagd om de aanvraag voor het Formule 1-seizoen van 2010 in te trekken. Er is veel geld in het project gestoken en de FIA heeft Lola gevraagd om paraat te blijven voor een mogelijke toetreding in de toekomst. Lola wil de FIA bedanken voor het serieus nemen van de inschrijving voor het seizoen 2010."
Het zou weer eens tijd worden.quote:Op woensdag 17 juni 2009 23:50 schreef Burnie88 het volgende:
Regen verwacht dit weekend op Silverstone...
Jammer dat ze de inschrijving terugtrekken. Een van de meest aansprekende namen uit het rijtje. Ja March, Lotus en Brabham maar daar zit verder niets achter dan alleen de naam. Lola is nog echt een raceteam. Hopelijk doen ze volgend jaar wel mee als het gedoe voorbij is.quote:
Mwhoa weet ik niet, Lola timmert al aardig wat jaren aan de weg in de racerij. Ik denk dat ze door al dat gedoe gewoon te weinig tijd krijgen om alles goed voor te bereiden. En ook nog eens dat ze niet weten of ze wel mee mogen doen.quote:Op donderdag 18 juni 2009 10:07 schreef Atreidez het volgende:
Ik denk dat Lola graag in de F1 had willen rijden als toevoeging op de teams van dit jaar. Nu de kans groot is dat ze wel mee kunnen doen als vervanging van een ander team en met het risico dat de grote fabrikanten van de deelname lijst afvallen vinden ze het geheel ws toch wat minder interessant
quote:FIA akkoord met budgetlimiet van 100 miljoen voor 2010
De FIA onder leiding van Max Mosley, heeft een behoorlijke scheut water bij de wijn gedaan en komt de Formule 1 teams verenigd in de FOTA nu een heel eind tegemoet met nieuwe voorstellen in een poging het oeverloze geouwehoer eindelijk eens te beëindigen. Zo is de FIA bereid om voor 2010 een budgetlimiet van 100 miljoen euro te accepteren.
Dit is wel onder de nadrukkelijke voorwaarde dat de budgetlimiet in 2011 toch echt naar 45 miljoen zakt. De teams mogen zelf een accountant kiezen die de cijfers controleert. Overschrijding van de limiet zal niet leiden tot sancties op de baan, maar heeft uitsluitend financiële consequenties.
Verder is Mosley bereid om enkele bestuurlijke maatregelen te schrappen en de sportieve en technische reglementen voor 2010 te wijzigen. Mosley heeft aangegeven dat een discussie over het Hof van Beroep mogelijk is en hij is tevens bereid om appendix 5 uit de reglementen te verwijderen. De teams waren hier namelijk allerminst gelukkig mee, aangezien dat de FIA in staat zou stellen om eenzijdig regels op te leggen.
Op technisch vlak schrapt Mosley een aantal voorgestelde veranderingen. Vierwielaandrijving zal toch niet worden toegestaan, geen verbod op bandenwarmers, geen wijzigingen ten aanzien van beweegbare vleugels en geen aanpassingen in de regels voor versnellingsbakken en het motorreglement. Enkel Cosworth mag ongelimiteerd rijden.
De teams hebben twee dagen om te besluiten of ze akkoord gaan met de voorstellen
quote:Cosworth kent volgend jaar geen toerenlimiet
Cosworth, dat in 2010 weer terugkeert als motorenleverancier, hoeft zich niet te houden aan het toerenlimiet van 18.000 toeren dat voor de andere fabrikanten wel geldt. Volgens FIA-president Max Mosley heeft Cosworth de capaciteit niet om de motoren nog aan te passen voor 2010 en zal de maatregel ze ook geen voordeel opleveren.
"Zoals uitgelegd op de vergadering van 11 juni (en we dachten dat er ook overeenstemming over was bereikt) moet Cosworth toestemming krijgen om in 2010 zonder limiet te rijden, want Cosworth heeft de tijd noch de capaciteit om de motor aan te passen voor 2010", schreef Mosley. "Elke engineer zal bevestigen dat de relevante teams geen competitief voordeel krijgen door deze maatregel."
Cosworth zal in 2010 motoren leveren aan de drie nieuwe teams: Campos, Manor en US F1.
Door dat hele budget gedoe is het idee van de Formule 1 een beetje weg.quote:Op donderdag 18 juni 2009 14:36 schreef ArcticBlizzard het volgende:
http://www.autosport.com/news/report.php/id/76269
[..]
Ferrari zal met een budget cap van 45 miljoen nog steeds zo'n 200 miljoen kunnen uitgeven. Rijderssalarissen, pr, motorontwikkeling, hoogst betaalde medewerker etc. zitten allemaal niet in die cap.quote:Op donderdag 18 juni 2009 15:19 schreef Trystar het volgende:
[..]
Door dat hele budget gedoe is het idee van de Formule 1 een beetje weg.
Wat is nou 45 miljoen voor een team als Ferrari of McLaren?
ik vind het ook niks, limit ze dan op 22.000. maar het is wel een van de redenen dat de teams zo dicht bij elkaar liggen natuurlijkquote:Op donderdag 18 juni 2009 15:29 schreef Fir3fly het volgende:
Die hele toerenlimiet is sowieso onzin. Waarom denk je dat slipstreamen niet meer werkt?
Echt, soms denk ik dat ze bij de FIA gewoon geen gezond verstand meer hebben.
Meh, limiet op 22.000 helpt ook niets. Aangezien ze nu die standaard ECU hebben moet het niet moeilijk zijn een systeem te bedenken dat er voor zorgt dat een soort 'soft limit' instelt.quote:Op donderdag 18 juni 2009 15:56 schreef bodylotion het volgende:
[..]
ik vind het ook niks, limit ze dan op 22.000. maar het is wel een van de redenen dat de teams zo dicht bij elkaar liggen natuurlijk
het is meer een betrouwbaarheids iets. Wat dat betreft ben ik bang dat het voor die teams uiteindelijk een nadeel is als al die Cosworths te vaak opblazen of vervangen moeten worden.quote:Op donderdag 18 juni 2009 15:29 schreef Fir3fly het volgende:
Die hele toerenlimiet is sowieso onzin. Waarom denk je dat slipstreamen niet meer werkt?
Echt, soms denk ik dat ze bij de FIA gewoon geen gezond verstand meer hebben.
Dat is een understatement.quote:Op donderdag 18 juni 2009 16:50 schreef ArcticBlizzard het volgende:
Helaas waren de motoren niet heel erg betrouwbaar.
]http://www.autosport.com/news/report.php/id/76269[/quote][/url]quote:Op donderdag 18 juni 2009 14:36 schreef ArcticBlizzard het volgende:
[url=http://www.autosport.com/news/report.php/id/76269
[/quote]quote:Overschrijding van de limiet zal niet leiden tot sancties op de baan, maar heeft uitsluitend financiële consequenties.
Voor Ferrari is het toch de omzet van zo ongeveer 100 auto's verkopen...... En dan heb ik het alleen over omzet.quote:Op donderdag 18 juni 2009 15:19 schreef Trystar het volgende:
[..]
Door dat hele budget gedoe is het idee van de Formule 1 een beetje weg.
Wat is nou 45 miljoen voor een team als Ferrari of McLaren?
Waar de grens financieel gezien precies ligt weet ik niet. Maar het is in ieder geval totale waanzin om te denken dat deze teams een budget van 400miljoen per jaar nodig hebben om 2 auto's competitief op de baan te kunnen hebben rijden.quote:Op donderdag 18 juni 2009 15:19 schreef Trystar het volgende:
[..]
Wat is nou 45 miljoen voor een team als Ferrari of McLaren?
Het is natuurlijk een race geweest. Het team dat het meest kon besteden reedt voorop. Als ze allemaal net zo weinig te besteden hebben dan komt het weer op vernuft en innovatie aan. En dat is waar de F1 beroemd mee is geworden.quote:Op donderdag 18 juni 2009 18:03 schreef Kleffe_Dop het volgende:
[..]
Waar de grens financieel gezien precies ligt weet ik niet. Maar het is in ieder geval totale waanzin om te denken dat deze teams een budget van 400miljoen per jaar nodig hebben om 2 auto's competitief op de baan te kunnen hebben rijden.
Twaalf jaar geleden hadden we drie coureurs met exact dezelfde rondetijd op de eerste drie startplaatsen van de GP in Jerez staan.
Daar was toen geen 400 miljoen per jaar voor nodig.
Dat kan nu dus ook een heel stuk beschaafder, waardoor ook renstallen zonder een multi-miljardair bedrijf de kans krijgen toe te treden.
quote:Op donderdag 18 juni 2009 18:24 schreef sanger het volgende:
[..]
Het is natuurlijk een race geweest. Het team dat het meest kon besteden reedt voorop. Als ze allemaal net zo weinig te besteden hebben dan komt het weer op vernuft en innovatie aan. En dat is waar de F1 beroemd mee is geworden.
Het is ook te kort door de bocht om te beweren dat het grootste budget automatisch wint. Dat is zeker niet zo.quote:Op donderdag 18 juni 2009 18:33 schreef Fir3fly het volgende:
[..].
Inderdaad, Brawn is duidelijk het rijkste team van allemaal. En Toyota heeft wel bewezen, gooi er maar geld tegen aan dan komen de kampioenschappen vanzelf.
Niet dus. Ongelooflijke onzin. Neem Ferrari en McLaren, hun budget is zo groot omdat ze aan de top willen blijven. Williams was midden jaren 90 de top, en konden niet genoeg budget opbrengen om dat langer dan een paar jaar te blijven. Ik kan nog zoveel voorbeelden opnoemen, maar ik denk dat mijn punt wel duidelijk is.
Ik ben ook geen fan van de constante regelwijzigingen.quote:Op donderdag 18 juni 2009 18:55 schreef MonoSynth het volgende:
[...]
De enige kanttekening die ik er bij wil zetten is dat het nu wel een keer afgelopen moet zijn met de constante regelwijzigingen.
Schijnt dat bij Toyota een beslissing over meerdere schijven moet gaan, waardoor er minder snel een beslissing kan worden genomen. Vrij dodelijk in een sport als de Formule 1.quote:Op donderdag 18 juni 2009 19:17 schreef Kleffe_Dop het volgende:
Toyota is al járen een rare eend in de bijt, je vraagt je af waar ze het geld toch al die tijd aan uit gegeven hebben.
Het zal me weinig verbazen als ze het daar bewust op hebben ontworpen.quote:Een goed voorbeeld is de extreem verstoorde luchtstroom die teams de laatste 10 jaar tot in steeds verdere perfectie achter hun bolides weten te creeëren. Waardoor het bijna onmogelijk wordt om binnen 4 autolengtes te komen.
Dit slaat natuurlijk nergens op. Regels zijn regels, kunnen ze er niet aan voldoen moet ze maar wachten tot ze het wel kunnen. Laat de nieuwe teams maar een moter kopen bij Renault, Ferrari of McLaren.quote:
Je hebt 2 opties bij het maken van een winnende wagenquote:Op donderdag 18 juni 2009 19:28 schreef ElmarO het volgende:
Het zal me weinig verbazen als ze het daar bewust op hebben ontworpen.
Of we zo blij moeten zijn vraag ik me af. Het beste lijkt me toch dat er een goed bestuur van de FIA komt.quote:Op vrijdag 19 juni 2009 01:35 schreef reteppd het volgende:
Yes een nieuwe raceklasse!
Misschien rijden ze dan weer op circuits die niet in de woestijn liggen en waar wel publiek komt kijken.
Ze beloven in elk geval lagere toegangsprijzen, dat is ontzettend positief. Want die Eikelsteen stak de helft van elk kaartje in zijn eigen zak.
Ik zie deze klasse zeker slagen. Nu maar hopen dat Ferrari en de Redbull teams inderdaad niet mee hoeven te doen aan de f1? (en dat ze anders gewoon met een trapauto aan de start staan:P)
Mwoahquote:Op vrijdag 19 juni 2009 08:26 schreef James-Hetfield het volgende:
Ben benieuwd of de race's nog steeds op zondag middag om 2 uur gereden worden, en of we het allemaal live op tv kunnen volgen, of dat je het alleen maar in een samenvatting kan bekijken 's avonds om een uur of 11 bijvoorbeeld.
Hoop dat de fans niet vergeten worden en er een hoop ook voor de fans gedaan wordt.
quote:“Deze klasse krijgt een transparant bestuur, één set regels, zal nieuwe deelnemers aanmoedigen en zal luisteren naar de fans, inclusief het aanbieden van lagere prijzen voor toeschouwers, partners en andere belangrijke stakeholders. De grote coureurs, sterren, merken, sponsors, promotors en bedrijven geassocieerd met de hoogste tak van autosport gaan mee naar de nieuwe serie.”
Dat is idd wel gezegd.quote:
Wat een anti-climaxquote:Op vrijdag 19 juni 2009 07:55 schreef Automatic_Rock het volgende:
Dan wordt Button misschien wel de laatste F1 kampioen...
Ben ik ook benieuwd naar ja. Maar goed, Eurosport (1/2) wil dolgraag zo'n klasse uitzenden denk ik.quote:Op vrijdag 19 juni 2009 08:32 schreef James-Hetfield het volgende:
[..]
Dat is idd wel gezegd.
Maar kunnen we de races straks nog live op tv bekijken.
RTL heeft nu de uitzendrechten voor F1 races.
Wat als de nieuwe klasse ook op zondag om 2 uur gaat racen.
RTL zal dit niet gaan uitzenden lijkt mij, aangezien ze genoeg geld hebben moeten neerleggen voor de uitzendrechten van de F1.
Denk niet dat dat gaat gebeuren.quote:Op vrijdag 19 juni 2009 08:37 schreef TommyGun het volgende:
[..]
Ben ik ook benieuwd naar ja. Maar goed, Eurosport (1/2) wil dolgraag zo'n klasse uitzenden denk ik.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |