Net alsof alle Nederlanders allemaal zo krap wonen dat daar echt geen ruimte voor isquote:Op zaterdag 6 juni 2009 11:31 schreef Fastmatti het volgende:
[..]
Net alsof Nederlanders al zo overbemeten wonen dat daar ruimte voor is
Eigenlijk wel, ja. In de meeste andere landen is het heel normaal dat elke slaapkamer zijn eigen badkamer heeft of dat er bijvoorbeeld een maid's room is. Dan valt er heel wat beter een kamer te verhuren.quote:Op zaterdag 6 juni 2009 11:41 schreef Doc het volgende:
[..]
Net alsof alle Nederlanders allemaal zo krap wonen dat daar echt geen ruimte voor is
Ik heb werkelijk geen flauw idee over welke landen je het hebt die al deze dingen zouden hebben.quote:Op zaterdag 6 juni 2009 12:24 schreef Fastmatti het volgende:
[..]
Eigenlijk wel, ja. In de meeste andere landen is het heel normaal dat elke slaapkamer zijn eigen badkamer heeft of dat er bijvoorbeeld een maid's room is. Dan valt er heel wat beter een kamer te verhuren.
hou het maar op een briljante woordgrapquote:Op zaterdag 6 juni 2009 12:42 schreef Zero2Nine het volgende:
Typo in de TT trouwens fundImentalisten? moet denk ik fundamentalisten zijn of mis ik een briljante woordgrap?
Alle niet-Westerse landen zo'n beetje.quote:Op zaterdag 6 juni 2009 12:57 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Ik heb werkelijk geen flauw idee over welke landen je het hebt die al deze dingen zouden hebben.
Die badkamer in huis ben ik werkelijk nu nog nooit tegen gekomen in de plaggen hutten buiten de westerse wereld. Of heb je het over de 1% van normale huizen die daar dan staan. Ja dat is een geode vergelijking weer.quote:Op zaterdag 6 juni 2009 13:03 schreef Fastmatti het volgende:
[..]
Alle niet-Westerse landen zo'n beetje.
De woningbouwvereniging hier doet niet anders dan splitsen , vijfkamer flatwoningen in twee flats en dan verkopen, dat kan makkelijk, met een aanschroefbalkon aan de voorkantquote:Op zaterdag 6 juni 2009 11:29 schreef Doc het volgende:
[..]Er zijn nog tienduizenden (zo niet meer) woningen die nog gesplitst kunnen worden hoor. Als je dat regelt via verhuur is dat echt geen probleem.
Als jij denkt dat de rest van de wereld uit plaggenhutten bestaat dan zou je dat weleens flink mis kunnen hebben.quote:Op zaterdag 6 juni 2009 13:10 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Die badkamer in huis ben ik werkelijk nu nog nooit tegen gekomen in de plaggen hutten buiten de westerse wereld. Of heb je het over de 1% van normale huizen die daar dan staan. Ja dat is een geode vergelijking weer.
Ik denk dat qua woonoppervlak het in NL niet zo extreem gek geregeld is. In landen waar meer ruimte is, is de opzet ook wel wat ruimer, maar ook niet overal. Als je wel eens in China of India geweest bent dan heb je een beetje een idee van hoe 1/3e van de wereld leeft en dat is niet met bij iedere slaapkamer een badkamer. Dat geldt overigens ook voor het merendeel van de rest van de wereld. In de USA geldt dat ook zeker niet voor iedere woning.quote:Op zaterdag 6 juni 2009 13:46 schreef Fastmatti het volgende:
[..]
Als jij denkt dat de rest van de wereld uit plaggenhutten bestaat dan zou je dat weleens flink mis kunnen hebben.
quote:Op zaterdag 6 juni 2009 13:17 schreef henkway het volgende:
De woningbouwvereniging hier doet niet anders dan splitsen , vijfkamer flatwoningen in twee flats en dan verkopen, dat kan makkelijk, met een aanschroefbalkon aan de voorkant
Ik heb het over huizen van >250m2, of denk je dat die niet bestaan ?quote:Op zaterdag 6 juni 2009 14:17 schreef Fastmatti het volgende:
Klopt helemaal, 1 huis 150m2 = 2 huizen 75m2
Wil je die mensen dwingen dan een paar andere in huis te nemenquote:Op zaterdag 6 juni 2009 14:19 schreef Doc het volgende:
[..]
Ik heb het over huizen van >250m2, of denk je dat die niet bestaan ?
Waarom niet? Plek zatquote:Op zaterdag 6 juni 2009 15:14 schreef Fastmatti het volgende:
[..]
Wil je die mensen dwingen dan een paar andere in huis te nemen
nee maar ik woon zelf gratis door die twee op de zolder verdieping, maar ik heb dan ook een aparte ingang, ik merk er nauwelijks iets vanquote:Op zaterdag 6 juni 2009 15:14 schreef Fastmatti het volgende:
[..]
Die vijfkamerflats zijn ooit voor gezinnen van 5 bedacht. Er komen steeds meer singles die prima afkunnen met zo'n driekamerflatje, dus dat is logisch. Ik zou er zelf nooit inwillen trouwens.quote:Op zaterdag 6 juni 2009 13:17 schreef henkway het volgende:
[..]
De woningbouwvereniging hier doet niet anders dan splitsen , vijfkamer flatwoningen in twee flats en dan verkopen, dat kan makkelijk, met een aanschroefbalkon aan de voorkant
Je hebt dus eigenlijk een soort van huisjesmelkertbaanquote:Op zaterdag 6 juni 2009 15:55 schreef henkway het volgende:
[..]
nee maar ik woon zelf gratis door die twee op de zolder verdieping, maar ik heb dan ook een aparte ingang, ik merk er nauwelijks iets van
Ik heb met twee personen zelf dan ook nog vijf kamers over
Zeg ik dat dan?quote:Op zaterdag 6 juni 2009 15:14 schreef Fastmatti het volgende:
[..]
nou het blijft precies onder het fiscaal vrijgsteld gedeelte en het is gezellig ookquote:Op zaterdag 6 juni 2009 16:01 schreef Metatron het volgende:
[..]
Je hebt dus eigenlijk een soort van huisjesmelkertbaan.
.
aparte opgang he? fraudeurquote:Op zaterdag 6 juni 2009 18:10 schreef henkway het volgende:
[..]
nou het blijft precies onder het fiscaal vrijgsteld gedeelte en het is gezellig ook
ja energie is wel vrij hoog he
Maar in die huizen woont de probleemgroep niet. Waarom zouden die hun huizen gaan splitsenquote:Op zaterdag 6 juni 2009 18:05 schreef Doc het volgende:
[..]
Zeg ik dat dan?
Ik laat alleen zien dat wat je hier beweert aantoonbaar onjuist is. Je kan ook zien dat zo'n 5% (9500 van 195000) van het woning aanbod is >250m2. Jij beweerde dat dat er niets meer te splitsen is, en dat is dus niet waar.
De ouders van die goede vriend van mij hebben een grachtenpand met 5 verdiepingen en zitten de helft van de tijd in hun buitenhuis. Die vriend kwam na een paar jaar werk in het buitenland terug in Nederland. Hij woont nu op de bovenste drie van de verdiepingen van het grachtenpand. Dus, waarom? Omdat het practisch is.quote:Op zaterdag 6 juni 2009 18:40 schreef Fastmatti het volgende:
[..]
Maar in die huizen woont de probleemgroep niet. Waarom zouden die hun huizen gaan splitsen
lekker gemiddeld geval natuurlijk, 5 verdiepingen grachtenpand.....quote:Op zaterdag 6 juni 2009 19:01 schreef Doc het volgende:
[..]
De ouders van die goede vriend van mij hebben een grachtenpand met 5 verdiepingen en zitten de helft van de tijd in hun buitenhuis. Die vriend kwam na een paar jaar werk in het buitenland terug in Nederland. Hij woont nu op de bovenste drie van de verdiepingen van het grachtenpand. Dus, waarom? Omdat het practisch is.
Je kan het ook aan henkway vragen
Grachtenpand in Amsterdam centrum staat echt gelijk aan het gemiddelde rijtjeshuis. Daarbij is dit dus een huis van voor WO2 waarvan ik dus ook niet ontkende dat splitsen mogelijk is.quote:Op zaterdag 6 juni 2009 19:01 schreef Doc het volgende:
[..]
De ouders van die goede vriend van mij hebben een grachtenpand met 5 verdiepingen en zitten de helft van de tijd in hun buitenhuis. Die vriend kwam na een paar jaar werk in het buitenland terug in Nederland. Hij woont nu op de bovenste drie van de verdiepingen van het grachtenpand. Dus, waarom? Omdat het practisch is.
Je kan het ook aan henkway vragen
Nee, daarover heb je gezegd " De grote woningen zijn al gesplitst" en dat is dus aantoonbaar gelul.quote:Op zaterdag 6 juni 2009 19:13 schreef Fastmatti het volgende:
[..]
Grachtenpand in Amsterdam centrum staat echt gelijk aan het gemiddelde rijtjeshuis. Daarbij is dit dus een huis van voor WO2 waarvan ik dus ook niet ontkende dat splitsen mogelijk is.
aardig verschil, in A'dam doet 110+ op een redelijke locatie ongeveer 400k. Het dubbele zo gezegd.quote:Op maandag 8 juni 2009 10:11 schreef Metatron het volgende:
Ik bied de helft.
Er komen in Rotterdam zo langzaamaan best wat interessante 110+ m2 appartementen op de markt voor < 200k. En dan heb ik het over goed onderhouden, en in een goede buurt.
http://www.funda.nl/koop/(...)adhoudersplein-15-c/quote:Op maandag 8 juni 2009 11:16 schreef Dinosaur_Sr het volgende:
[..]
aardig verschil, in A'dam doet 110+ op een redelijke locatie ongeveer 400k. Het dubbele zo gezegd.
Doe svp 'ns een linkje als voorbeeld wat je in R'dam dan koopt?
Geheel rotterdam is in die buurt al nooit aan de prijs geweest. Een goede vriend van me heeft al vele jaren een appartement op de schieweg of was het nu schiekade.quote:Op maandag 8 juni 2009 12:03 schreef Metatron het volgende:
[..]
http://www.funda.nl/koop/(...)adhoudersplein-15-c/
http://www.funda.nl/koop/(...)tadhoudersweg-135-d/
http://www.funda.nl/koop/(...)673-statenweg-116-c/
Een rondje met de verfroller, en bij de eerste de keuken een beetje aanpakken en je kan er in. Qua locatie zit je op één van de beste plekken in Rotterdam. Relatief rustig, maar wel op loopafstand van CS en Centrum.
Schieweg scheelt sowieso al in prijs, vanwege de veel drukkere weg, en de vaak wat minder goed onderhouden panden. (Heel veel slapende VvE's daar) Meer Blijdorp in is het bijna overal actief. (Zal ook te maken hebben met het feit dat de 4 blokken langs de kruising Stadhoudersweg/Dreselhuysstraat/van der Meydestraat rijksmonumenten zijn.)quote:Op maandag 8 juni 2009 12:23 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Geheel rotterdam is in die buurt al nooit aan de prijs geweest. Een goede vriend van me heeft al vele jaren een appartement op de schieweg of was het nu schiekade.
Nee, maar ik houd zelf de woningprijzen daar al een hele tijd in de gaten. En vergelijkbare appartementen zaten anderhalf jaar terug toch dik over die 200k heen. (denk aan 210-220)quote:Heb jij dan statistiek dat daar in rotterdam op dit moment de prijzen wel flink gedaald zijn?
Je bedoelt toch niet die ranzige tent op de hoek van de Schepenstraat he?quote:Je hebt dan wel een goede pizzaboer in de buurt zitten waar alle afhaalpizzas 5 euro zijn.
Dan zal het wel de schieweg zijn is idd langs een drukke weg met tram in het midden. Zit je zo op e snelweg in ieder geval. En slapende VVE, ja , die kennis van mij die heeft verrot balkons achter, maar aangezien er geen geld in kas zit bij de VVE en iedereen dat eigenlijk heeft doet men er toch maar niets aan. Het zal me niets verbazen als binnen nu en enkele jaren er bericht uit die hoek komen dat er balkons naar beneden gestort zijn.quote:Op maandag 8 juni 2009 13:18 schreef Metatron het volgende:
Schieweg scheelt sowieso al in prijs, vanwege de veel drukkere weg, en de vaak wat minder goed onderhouden panden. (Heel veel slapende VvE's daar) Meer Blijdorp in is het bijna overal actief. (Zal ook te maken hebben met het feit dat de 4 blokken langs de kruising Stadhoudersweg/Dreselhuysstraat/van der Meydestraat rijksmonumenten zijn.)
Het vervelendste bij veel appartement is vaak dat men niet je juiste VVE bijdrage aangeeft, of inderdaad zoals je al stelde er een bijna slapende VVE is waarbij dan veel achterstallig onderhoud is wat toch ooit door mensen opgebracht moet worden. Als je dan een appartemetn hebt wat boven zit en het dak moet vervangen worden heb je wel een probleem of je moet het zelf lappen maar dat zou toch niet de bedoeling moeten zijn met VVE'squote:Nee, maar ik houd zelf de woningprijzen daar al een hele tijd in de gaten. En vergelijkbare appartementen zaten anderhalf jaar terug toch dik over die 200k heen. (denk aan 210-220)
Ik denk dat die tent ook op de schieweg nog zit. Zit in ieder geval ook nog dezelfde tramlijn voor.quote:Je bedoelt toch niet die ranzige tent op de hoek van de Schepenstraat he?
Een jaar of 2 terug had je 'Pizza Bella' nog, op de 2e Middellandstraat. Die was onovertroffen, maar bestaat helaas niet meer.
Dat is dus waarom ik heel specifiek kijk naar de status van de VvE, en bij die jaren 30 blokken naar recente renovaties.quote:Op maandag 8 juni 2009 13:40 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Dan zal het wel de schieweg zijn is idd langs een drukke weg met tram in het midden. Zit je zo op e snelweg in ieder geval. En slapende VVE, ja , die kennis van mij die heeft verrot balkons achter, maar aangezien er geen geld in kas zit bij de VVE en iedereen dat eigenlijk heeft doet men er toch maar niets aan. Het zal me niets verbazen als binnen nu en enkele jaren er bericht uit die hoek komen dat er balkons naar beneden gestort zijn.![]()
Kwestie van opvragen. Samen met de laatste jaarverslagen van de VvE, plus welke lopende zaken er spelen.quote:Het vervelendste bij veel appartement is vaak dat men niet je juiste VVE bijdrage aangeeft,
Een VvE is sinds een aantal jaren verplicht. Zelfs al hebben de overige bewoners er 'geen zin an', dan kun je voor elk appartement in je blok een evenredig deel van de rekening naar binnen schuiven. En, mits je kan laten zien dat de zaak volgens gangbare tarieven gerepareerd is, is het betalen daarvan afdwingbaar.quote:of inderdaad zoals je al stelde er een bijna slapende VVE is waarbij dan veel achterstallig onderhoud is wat toch ooit door mensen opgebracht moet worden. Als je dan een appartemetn hebt wat boven zit en het dak moet vervangen worden heb je wel een probleem of je moet het zelf lappen maar dat zou toch niet de bedoeling moeten zijn met VVE's
Er zitten er wel meer daar. Classico bijvoorbeeld. Maar daar heb ik geen ervaring mee.quote:Ik denk dat die tent ook op de schieweg nog zit. Zit in ieder geval ook nog dezelfde tramlijn voor.
Vandaar ook dat slapende VVE's niet meer mogen. Overigens kun je de vorige eigenaren aansprakelijk stellen vanwege het achterstallige onderhoud.quote:Op maandag 8 juni 2009 13:40 schreef Basp1 het volgende:
Het vervelendste bij veel appartement is vaak dat men niet je juiste VVE bijdrage aangeeft, of inderdaad zoals je al stelde je een bijna slapende VVE is waarbij dan veel achterstallig onderhoud is wat toch ooit door mensen opgebracht moet worden. Als je dan een appartemetn hebt wat boven zit en het dak moet vervangen worden heb je wel een probleem of je moet het zelf lappen maar dat zou toch niet de bedoeling moeten zijn met VVE's
Precies, het gaat om het woongenot. Ik hoor ook steeds dat iedereen maar van uitgaat dat prijzen doorstijgen en op 'winst' komt te zitten. Maar een huis koop je puur voor het woongenot. Wel is het zo verstandig op een dip te kopen, dus je moet natuurlijk wel de betaalbaarheid in de gaten houden. Overigens is het ook zo dat iedereen maar gelijk op de max gaat lenen, dat hoeft natuurlijk ook niet.quote:Op dinsdag 9 juni 2009 13:01 schreef Gurt54 het volgende:
Het valt me op dat veel mensen praten over eigen huizen alsof het om beleggingen gaat.
Ik vind dat je een huis primair koopt om (min of meer voordelig) in te wonen, als het kan voordeliger dan in een huurhuis.
Als je dat enige jaren kunt doen, is de grootste doelstelling wat mij betreft al gehaald.
Daarnaast is het opvallend, dat vrijwel alles wat wij aanschaffen moet worden afgeschreven c.q daalt in waarde.
Maar bij een eigen huis gaan we uit van prijsstijgingen......
Mijn persoonlijk idee: de huizenprijsdaling in de duurdere segmenten zal stevig doorpakken, de komende 12 tot 24 maanden, al die mooie praatjes van 'belanghebbenden' ten spijt.
Vanmiddag was op BNR hier ook een korte discussie over. De conclusie was min of meer dat mensen bereid zijn deze (veel te) hoge prijzen te betalen omdat de gemiddelde starter behoorlijk jong is. Deze starters hebben nog nooit meegemaakt dat de huizenprijzen kunnen dalen en verwachten dit dan ook niet.quote:Op dinsdag 9 juni 2009 13:15 schreef Arvid het volgende:
[..]
Precies, het gaat om het woongenot. Ik hoor ook steeds dat iedereen maar van uitgaat dat prijzen doorstijgen en op 'winst' komt te zitten. Maar een huis koop je puur voor het woongenot. Wel is het zo verstandig op een dip te kopen, dus je moet natuurlijk wel de betaalbaarheid in de gaten houden. Overigens is het ook zo dat iedereen maar gelijk op de max gaat lenen, dat hoeft natuurlijk ook niet.
Die dip kan net zoals in de jaren 80 ook veroorzaakt gaan worden door flink gestegen rentes dan kun je nog steeds niets kopen of je moet genoeg geld hebben om een groot gedeelte zelf te financieren.quote:Op dinsdag 9 juni 2009 13:15 schreef Arvid het volgende:
. Wel is het zo verstandig op een dip te kopen, dus je moet natuurlijk wel de betaalbaarheid in de gaten houden.
QFTquote:Op dinsdag 9 juni 2009 14:00 schreef simmu het volgende:
tsja. wij zijn mega-simpel. wij kopen een huis zodra we
a) zelf gegarandeerd een vaste periode iig een redelijke kans hebben niet zomaar zonder werk te zitten (vast contract dus)
b) zekers weten iig op middellange termijn ook in de omgeving blijven
c) iets betaalbaars binnen ons budget (geen tophypotheek oid dus!) vinden.
d) het huis zelf ook naar ons zin is
en geen minuut eerder.
Ja en nee...netto kost me die 'te dure' woning nog altijd minder dan een soort gelijke woning aan huur...als die er al zijn in het huursegment...en als je daar al makkelijk tussen komt.quote:Op dinsdag 9 juni 2009 13:50 schreef RvLaak het volgende:
[..]
Vanmiddag was op BNR hier ook een korte discussie over. De conclusie was min of meer dat mensen bereid zijn deze (veel te) hoge prijzen te betalen omdat de gemiddelde starter behoorlijk jong is. Deze starters hebben nog nooit meegemaakt dat de huizenprijzen kunnen dalen en verwachten dit dan ook niet.
Maw: de starters die dit geloven zijn te stom om voor de duvel te dansen, imo
dus moet je die overweging ook meenemen. voor ons was het hier simpel. we konden op grond van de grote afstand tussen oude en nieuwe baan een urgentieverklaring krijgen, gecombineerd met het idee dat je hier op het platteland makkelijker een woning krijgt (zowel huur als koop btw) en gecombineerd met het feit dat we nu nog niet weten of we hier over anderhalf jaar (kunnen) blijven (vast contract of niet) maakte dat kopen geen handige optie was.quote:Op dinsdag 9 juni 2009 15:48 schreef capricia het volgende:
[..]
Ja en nee...netto kost me die 'te dure' woning nog altijd minder dan een soort gelijke woning aan huur...als die er al zijn in het huursegment...en als je daar al makkelijk tussen komt.
Ik vraag me dus af wat duur is, als huren nog duurder is...
Het ging vooral over de mensen die meer lenen dan 4,5 keer jaarinkomenquote:Op dinsdag 9 juni 2009 15:48 schreef capricia het volgende:
[..]
Ja en nee...netto kost me die 'te dure' woning nog altijd minder dan een soort gelijke woning aan huur...als die er al zijn in het huursegment...en als je daar al makkelijk tussen komt.
Ik vraag me dus af wat duur is, als huren nog duurder is...
Beter een lage schuld en hoge rente dan een hoge schuld met lage rente.quote:Op dinsdag 9 juni 2009 13:58 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Die dip kan net zoals in de jaren 80 ook veroorzaakt gaan worden door flink gestegen rentes dan kun je nog steeds niets kopen of je moet genoeg geld hebben om een groot gedeelte zelf te financieren.
jaap is het met je eensquote:Op dinsdag 9 juni 2009 17:00 schreef Arvid het volgende:
[..]
Beter een lage schuld en hoge rente dan een hoge schuld met lage rente.
Een hoge rente kan weer dalen naar een lage rente, handig bij oversluiten, maar een hoge schuld gaat niet automatisch naar een lage schuld.
Trouwens, op hypotheekrente sites zie ik dat de variabele rente van de ING enkel 2% is!!
Dat ziet er goed uit. Een vaste rente is gelijk al 5%.
quote:di 09 jun 2009, 17:13
'Lenen was enige manier om groei te realiseren'
door Mark Garrelts
AMSTERDAM - De aanhoudende focus op economische groei heeft de basis gelegd voor het ontstaan van de kredietcrisis. Dat stelde econoom Jaap van Duijn maandagavond tijdens het debat 'de wereld na de kredietcrisis' in Amsterdam.
"Banken en gezinnen vonden elkaar in een merkwaardige samenzwering", schetst de ex-topman van Robeco de ontwikkeling die vanaf 2000 optreedt, waarbij banken steeds meer risico ´s gaan namen om de winstdoelstellingen te bereiken en consumenten steeds meer geld leenden, omdat het goedkoop was en huizenprijzen in waarde toenamen."Totdat twee jaar geleden het tegendeel werd bewezen."
Van Dijn voorziet de komende jaren een omgekeerde beweging, waarbij partijen de balanzen verder opschonen en hun schulden verminderen.
"Ik verwacht een soort periode als in de jaren zeventig met een inflatie- en een schuldenproblematiek. Die heeft uiteindelijk meer dan tien jaar bestaan".
Variabel is voor nieuwe klanten maximaal 50% van de hypotheek bij ing. Helaasquote:Op dinsdag 9 juni 2009 17:00 schreef Arvid het volgende:
[..]
Trouwens, op hypotheekrente sites zie ik dat de variabele rente van de ING enkel 2% is!!
Dat ziet er goed uit. Een vaste rente is gelijk al 5%.
Volgens mij stijgen de rentes aldaar alweerquote:Op dinsdag 9 juni 2009 19:24 schreef simmu het volgende:
was er niet een land waar ze in de problemen kwamen met lage variabele rentes? wat wel een beetje erge probleempjes hier en daar opleverde?
kan aan mij liggen hoor, ik ben geen huiseigenaar tenslotte
Jammer. Je kunt de rente toch gewoon vastzetten op moment dat je vindt dat ie te veel stijgt...!quote:Op dinsdag 9 juni 2009 19:00 schreef corus het volgende:
[..]
Variabel is voor nieuwe klanten maximaal 50% van de hypotheek bij ing. Helaas
Denk je niet dat de bank een speciale rente voor die korte termijn mensen rekent?quote:Op woensdag 10 juni 2009 09:38 schreef capricia het volgende:
[..]
Jammer. Je kunt de rente toch gewoon vastzetten op moment dat je vindt dat ie te veel stijgt...!
Maar van een kale kip kun je niet plukken. En iedereen heeft recht op een bestaansminimum.quote:Op woensdag 10 juni 2009 10:53 schreef RvLaak het volgende:
Straks bij BNR Peptalk:
Huizenkopers zijn zelf verantwoordelijk voor de hoogte van de hypotheek en de gevolgen hiervan. De gevolgen moeten ze zelf dan ook dragen
Hun stelling, al ben ik het er wel mee eens.
Klopt, maar er zijn 2 partijen die het huis kopen. De bank en de nieuwe bewoners. Beiden zijn verantwoordelijk voor de hoogte van de hypotheek en beiden dus ook voor de gevolgen.quote:Op woensdag 10 juni 2009 16:35 schreef LXIV het volgende:
[..]
Maar van een kale kip kun je niet plukken. En iedereen heeft recht op een bestaansminimum.
Dus als banken (zoals de DSB) straks hun hypotheken niet meer kunnen innen, is dat het probleem van de DSB en niet van de Nederlandse belastingbetaler. Zij zijn het risico aangegaan en zij hebben daar geld voor gekregen. Dan zijn de kosten ook voor hen.
Waarom denk je dat de DSB in de praktijk zo duur is. Dat is om dit risico af te dekken, want we hebben het natuurlijk over de onderkant van de markt met bijbehorend risico.quote:Op woensdag 10 juni 2009 16:35 schreef LXIV het volgende:
[..]
Maar van een kale kip kun je niet plukken. En iedereen heeft recht op een bestaansminimum.
Dus als banken (zoals de DSB) straks hun hypotheken niet meer kunnen innen, is dat het probleem van de DSB en niet van de Nederlandse belastingbetaler. Zij zijn het risico aangegaan en zij hebben daar geld voor gekregen. Dan zijn de kosten ook voor hen.
Inderdaad, het zou ze flink aanmoedigen om geen hypotheken meer te verstrekken.quote:Op woensdag 10 juni 2009 16:45 schreef Goverman het volgende:
aan de andere kant is het verbod op restschuld verhalen bij lener wel een trigger voor banken om niet (te) ver boven de 4,5x het jaarinkomen te gaan zitten én niet (veel) verder te gaan dan 125% van de executiewaarde... (ofwel: huis+overdrachtsbelasting financieren)
http://www.volkskrant.nl/(...)enprijs_zal_kelderenquote:Hypotheekadviseurs: huizenprijs zal kelderen
Door Robert Giebels
Gepubliceerd op 09 juni 2009 23:22, bijgewerkt op 10 juni 2009 11:00
AMSTERDAM - De huizenprijzen gaan flink dalen, voorspellen de mensen die het naar eigen zeggen kunnen weten: de hypotheekadviseurs. Tweederde meent dat de huizenprijs tussen de 0 en 10 procent gaat dalen. Eén op de vijf denkt dat dit (veel) meer dan 10 procent zal zijn.
De Stichting Erkenningsregeling Hypotheekadviseurs deed onderzoek naar wat de 13 duizend leden van zichzelf en de huizenmarkt vinden.
Je kent het spreekwoord toch wel?quote:Op woensdag 10 juni 2009 20:59 schreef Fastmatti het volgende:
Dat krijg je als je alfa's statistiek laat bedrijven.
Waarom? PL's worden toch ook nog gewoon verstrekt?quote:Op woensdag 10 juni 2009 19:00 schreef Fastmatti het volgende:
[..]
Inderdaad, het zou ze flink aanmoedigen om geen hypotheken meer te verstrekken.
Jeetje zeg, ik was nog een paar jaar geleden op vakantie in letland, maar dat land stort economisch behoorlijk inelkaar.quote:Op woensdag 10 juni 2009 19:10 schreef LXIV het volgende:
[..]
http://www.volkskrant.nl/(...)enprijs_zal_kelderen
[ afbeelding ]
Wel opmerkelijk dat Nederland relatief weinig daalt. Terwijl oorzaken voor een hoge huizenprijs al lang verdisconteerd waren. Met andere woorden: op de top waren Nederlandse huizen al zeer duur vanwege schaarste en HRA. Dat is dus geen enkele reden voor een kleinere relatieve daling.
De prijzen hier zullen voor gelijke woningen altijd wel 40% duurder blijven dan in Belgie. Maar als ze daar dan dalen moet Nederland relatief meedoen.
In hoeverre is die 2% nu daadwerkelijk 2%? Ofwel hoe is het gemeten? Is het de gemiddelde verkoopprijs (zegt niet zoveel) of de gemiddelde prijs per type, waarbij gecorreleerd wordt voor bijvoorbeeld minder verkopen van vrijstaande huizen? Allemaal statistiek natuurlijk, het zegt helemaal niks eigenlijk.
quote:ma 15 jun 2009, 13:14 | 23 reacties | lees voor
Studieschuld studenten torenhoog
AMSTERDAM - Studieschulden van oud-studenten rijzen de pan uit. Vorig jaar hadden ruim 5500 oud-studenten elk een schuld opgebouwd van 50.000 euro of meer.
De hoogste schuld bedraagt 136.000 euro. Het totale uitstaande schuldbedrag liep op van 8,3 miljard euro in 2005 naar 13,6 miljard in 2008. De gemiddelde schuld per oud-student steeg van 10.810 euro in 2005 naar 12.523 euro vorig jaar, blijkt uit cijfers van de Informatie Beheer Groep (IB-groep) meldt TC Tubantia.
De Nederlandse Vereniging van Volkskrediet spreekt van 'onverantwoord leengedrag door de overheid'. "Banken mogen alleen verantwoorde bedragen lenen aan mensen. Maar studenten mogen wel torenhoge schulden aangaan. De staat is daarmee de meest onverantwoorde geldschieter van Nederland", aldus voorzitter Ger Jaarsma.
De schulden ontstaan doordat studenten steeds meer geld lenen. Dit kan tot achthonderd euro per maand.
Ben eigenlijk benieuwd waarom de studenten de leningen aangaan. Is het om de huur te kunnen betalen, of voor de telefoonrekening en het bier...quote:
nou niet cirkelredeneren he! toen ik begon met studeren kreeg ik een basisbeurs van rond de 600 gulden (1992). daar kon je niet veel mee, maar de huur betalen lukte nog wel en met een vrijdagavond/zaterdagbaantje erbij lukte alles nog wel. de huidige beurs voor uitwonenden is nu 260 pleuri. daar kan je dus de huur nog niet van betalen, never mind de rest. dan kan je of meer bijwerken (wat ten koste gaat van het studietempo) of lenen. of mazzel hebben met een stinkend rijke pa en/of ma die het niet erg vinden koterlief te subsidieren. en het bijlenen wordt aan alle kanten gestimuleerd. je kan het iig niet alleen maar op het conto van studenten schrijven.quote:Op maandag 15 juni 2009 15:10 schreef RvLaak het volgende:
[..]
Ben eigenlijk benieuwd waarom de studenten de leningen aangaan. Is het om de huur te kunnen betalen, of voor de telefoonrekening en het bier...
Daarbij is dit natuurlijk geen goed begin van je professionele leven. Met een schuld van 50k.Typisch voorbeeld van hoe Nederland (en de wereld) is doorgeslagen in het leengedrag.
Dit is het zogenaamde rijke westen.quote:Op maandag 15 juni 2009 15:10 schreef RvLaak het volgende:
[..]
Ben eigenlijk benieuwd waarom de studenten de leningen aangaan. Is het om de huur te kunnen betalen, of voor de telefoonrekening en het bier...
Daarbij is dit natuurlijk geen goed begin van je professionele leven. Met een schuld van 50k.Typisch voorbeeld van hoe Nederland (en de wereld) is doorgeslagen in het leengedrag.
kan natuurlijk ook zo zijn dat het gewoon gunstige voorwaarden heeft. Als ik meer rente op een spaarrekening zou ontvangen dan ik moet betalen, heb ik ook geen haast met aflossen, al zou ik het kunnen.quote:Op maandag 15 juni 2009 15:10 schreef RvLaak het volgende:
[..]
dit moet cynisch bedoeld zijn. Toch?quote:Op maandag 15 juni 2009 15:27 schreef henkway het volgende:
[..]
Dit is het zogenaamde rijke westen.
De gemiddelde student in India en China is veel en veel rijker
![]()
Ik schuif het ook niet op hun conto hoor. Ik vraag me gewoon af waarom ze lenen. Ikzelf kreeg een beurs (uitwonend) van 450 euri. Exclusief lening. Daar kon ik alles van betalen, maar dat was houtje bijten. Had ik geen zin in, dus bijbaan en lening.quote:Op maandag 15 juni 2009 15:26 schreef simmu het volgende:
[..]
nou niet cirkelredeneren he! toen ik begon met studeren kreeg ik een basisbeurs van rond de 600 gulden (1992). daar kon je niet veel mee, maar de huur betalen lukte nog wel en met een vrijdagavond/zaterdagbaantje erbij lukte alles nog wel. de huidige beurs voor uitwonenden is nu 260 pleuri. daar kan je dus de huur nog niet van betalen, never mind de rest. dan kan je of meer bijwerken (wat ten koste gaat van het studietempo) of lenen. of mazzel hebben met een stinkend rijke pa en/of ma die het niet erg vinden koterlief te subsidieren. en het bijlenen wordt aan alle kanten gestimuleerd. je kan het iig niet alleen maar op het conto van studenten schrijven.
Het worden bijna amerikaanse toestanden zo met zulke leningen om te kunnen studeren. En dan ook nog eens studies te doen waarbij het niveau zienderogen afneemt. Lang leve de neppe kennis economie.quote:Op maandag 15 juni 2009 15:33 schreef Dinosaur_Sr het volgende:
Als je met 50k netto schuld de je carriere moet beginnen is bepaald niet florissant, nee.
toen ik in 1992 begon kon je geeneens bijlenen. en gingen ze er standaard van uit dat je ouderlijke bijdrage kreeg. als je dat niet kreeg was je ***de lul***.quote:
Volgens mij is het lenen echt in zwang gekomen op het moment dat iedereen kon gaan lenen, en zoals sommige hierboven ook al vermelden het soms voordelig kan zijn een goedkope lening te hebben omdat je rente van het spaargeld nog meer geld op brengt. Alhoewel er bij mij intern een knopje is dat zegt dat leningen niet geod zijn. Veel mensen kijken toch rationeler tegen leningen aan en nemen daarom maar een lening, net zoals veel mensen het ook belachelijk vinden dat je je huis compleet wilt aflossen ipv een redelijke hyptheek erop te laten rusten met dezelfde redenering als hierboven.quote:Op maandag 15 juni 2009 15:59 schreef simmu het volgende:
wie nu de schuldige is van al dat lenen.
Zelfs zonder ouderlijke bijdrage was het te doen op 625 piek. Ik heb in die tijd zelfs kunnen sparenquote:Op maandag 15 juni 2009 15:59 schreef simmu het volgende:
[..]
toen ik in 1992 begon kon je geeneens bijlenen. en gingen ze er standaard van uit dat je ouderlijke bijdrage kreeg. als je dat niet kreeg was je ***de lul***.
Het is eigenlijk veel erger dan in de VS. Daar is namelijk het salaris aangepast op de hoge studieschuld, hier krijg je nog steeds modaal inkomen, los daar maar eens 50k euro van af. Gelukkig heb ik geen studieschuld ondanks zeven jaar studiequote:Op maandag 15 juni 2009 15:41 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Het worden bijna amerikaanse toestanden zo met zulke leningen om te kunnen studeren. En dan ook nog eens studies te doen waarbij het niveau zienderogen afneemt. Lang leve de neppe kennis economie.
De meeste studenten hier krijgen de eerste vijf jaar een ver beneden modaal inkomenquote:Op maandag 15 juni 2009 16:43 schreef Fastmatti het volgende:
[..]
Het is eigenlijk veel erger dan in de VS. Daar is namelijk het salaris aangepast op de hoge studieschuld, hier krijg je nog steeds modaal inkomen, los daar maar eens 50k euro van af. Gelukkig heb ik geen studieschuld ondanks zeven jaar studie
Het ligt er maar aan wat je wil. Ik ben nu aan het overwerken om mijn schuld snel af te lossen (hoop in september over de helft te zijn, dan ben ik 2 jaar afgestudeerd), en qua bestedingspatroon zou ik (zonder het aflossen) prima rond kunnen komen van de bijstand. En ik heb echt geen modaal inkomen (wel lage lasten).quote:Op maandag 15 juni 2009 16:43 schreef Fastmatti het volgende:
[..]
Het is eigenlijk veel erger dan in de VS. Daar is namelijk het salaris aangepast op de hoge studieschuld, hier krijg je nog steeds modaal inkomen, los daar maar eens 50k euro van af. Gelukkig heb ik geen studieschuld ondanks zeven jaar studie
Ik dacht dat het salaris in de VS aangepast was aan de hoge verzekeringskosten die je daar kwijt bent. En niet te vergeten om nog een beetje on topic te blijven aan de hoge huizenprijzen in de gebieden waar iedereen wilt wonen.quote:Op maandag 15 juni 2009 16:43 schreef Fastmatti het volgende:
JA de 300.000 euro voor een middenwoning zal nog lang verbazing wekkenquote:Op dinsdag 16 juni 2009 19:23 schreef pberends het volgende:
Bos: verdubbeling werkloosheid drama
Daar gaan de huizenprijzen...
Er komt vast een constructie die geld van werkende, jonge huurders overhevelt naar werkeloze oudere woningeigenaren. (voor zover dit nog niet het geval is). Wanneer de regering niet wil (en zij wil niet) dalen de huizenprijzen nooit of slechts gering.quote:Op dinsdag 16 juni 2009 19:34 schreef henkway het volgende:
[..]
JA de 300.000 euro voor een middenwoning zal nog lang verbazing wekken
tuurlijk komt zo'n regeling er. Bos cs moeten toch hun eigen mensen beschermen.quote:Op dinsdag 16 juni 2009 19:36 schreef LXIV het volgende:
[..]
Er komt vast een constructie die geld van werkende, jonge huurders overhevelt naar werkeloze oudere woningeigenaren. (voor zover dit nog niet het geval is). Wanneer de regering niet wil (en zij wil niet) dalen de huizenprijzen nooit of slechts gering.
quote:Het kabinet gaat akkoord met een tijdelijke verhoging van de Nationale Hypotheek Garantie. Komende vrijdag stemt de ministerraad in met die maatregel, zo melden Haagse bronnen aan BNR. De garantiegrens, die nu nog op 265.000 euro ligt, gaat omhoog naar 300.000 tot 350.000 euro.
De bouwsector verwacht dat een verhoging van de hypotheekgarantie de woningmarkt flink kan stimuleren. Ook de Tweede Kamer dringt al maanden aan op een uitbreiding van het garantie-systeem. VVD-kamerlid Brigitte van der Burg is dan ook blij dat de verhoging er eindelijk komt: “Wat ons betreft had het al in december doorgevoerd moeten worden [….] maar beter laat dan nooit.”
Ook PvdA-kamerlid Staf Depla is tevreden met de verhoging van de Nationale Hypotheek Garantie:”Ik vind het heel belangrijk dat mensen aan het werk blijven in de bouw en dat woningen gebouwd blijven worden en dat we energie besparen, dus ik ben erg blij dat het kabinet nu een beslissing neemt.” Maar Depla waarschuwt wel dat er niet teveel van verwacht moet worden: “Ik verwacht er niet de grote wonderen van die sommige mensen in de bouwwereld zien, want die denken dat als je dat doet, alles weer gaat draaien”.
Een huis kopen met een hypotheekgarantie geeft kopers de mogelijkheid een lagere rente te betalen.
quote:Op woensdag 17 juni 2009 09:21 schreef Metatron het volgende:
Ah, het lijk van de huizenmarkt wordt nog even warm gehouden.
Dat is hetzelfde als men opeens de overdrachtsbelasting zou halveren dan voelen veel recente huizenkopers zicht ook genaaid door onze overheid.quote:Op woensdag 17 juni 2009 09:18 schreef Scorpie het volgende:
Damn, dat zou met terugwerkende kracht moeten gebeuren, dan had ik ook NHG gehad !
imo blijven dit soort maatregelen niet meer dan stuiptrekkingen om de terminale patiënt nog even wat langer aan de beademing te houden.quote:Op woensdag 17 juni 2009 09:33 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Dat is hetzelfde als men opeens de overdrachtsbelasting zou halveren dan voelen veel recente huizenkopers zicht ook genaaid door onze overheid.
Zolang de rente laag blijft en mensen gewoon hun maandlasten kunne blijven betalen zullen de huizenprijzen in nederland echt niet zoveel inzakken zoals sommige van jullie zo graag willen zien. Maar als de rente gaat stijgen zoals in de jaren 80 gebeurde dan pas zal dat wel het geval zijn.quote:Op woensdag 17 juni 2009 09:35 schreef RvLaak het volgende:
[..]
imo blijven dit soort maatregelen niet meer dan stuiptrekkingen om de terminale patiënt nog even wat langer aan de beademing te houden.
De rente stijgt vaak als gevolg van de inflatie. Als de inflatie gaat stijgen zullen ook woningen wel weer duurder worden. Inflatie is immers de weg uit deze crisis.quote:Op woensdag 17 juni 2009 09:42 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Zolang de rente laag blijft en mensen gewoon hun maandlasten kunne blijven betalen zullen de huizenprijzen in nederland echt niet zoveel inzakken zoals sommige van jullie zo graag willen zien. Maar als de rente gaat stijgen zoals in de jaren 80 gebeurde dan pas zal dat wel het geval zijn.
Kinderen zijn ondertussen drukke plannen aan het maken over verbouwing, vakantie en een auto en worden hel snel ongeduldig.quote:Op woensdag 17 juni 2009 10:56 schreef HarryP het volgende:
[..]en de kinderen willen niet zakken met de prijs want de woning aanhouden kost geen geld. Dus die wachten rustig af tot die ene koper langs komt die wel dat bedrag wil betalen.
quote:CDA-rapport: vlaktaks van 33,25 procent DEN HAAG - Het Wetenschappelijk Instituut van het CDA bepleit een uniform belastingtarief van 33,25 procent voor alle inkomen uit arbeid. Om de dan teruglopende belastinginkomsten van ongeveer 16 miljard euro te compenseren zouden onder meer het hoge en het lage btw-tarief verhoogd moeten worden met respectievelijk 3 en 1 procent. Ook de vermogensrendementsheffing zou met 3,25 procent moeten worden verhoogd. In de voorstellen is verder sprake van een versobering en vereenvoudiging van het aantal heffingskortingen.
Een vlaktaks heeft volgens het rapport veel voordelen. Zo zijn werkgevers verlost van een ingewikkelde administratie en kunnen werknemers met de komst van een loonbegrip meteen op hun loonstrookje hun verdiensten zien. Ook de werklast voor de Belastingdienst wordt verminderd.
Volgens de opstellers van het rapport Een sociale vlaktaks zijn de inkomenseffecten voor mensen beperkt. Hoge inkomens hebben een voordeel bij de aanpassingen zodat geopperd wordt een topinkomenheffing in te voeren. Onduidelijk is nog vanaf welk inkomen.
In de begin van de jaren 80 is toch de huizenprijs met 40% gekelderd omdat de rentes boven de 10% stonden. En toen hadden we niet zo'n inflatie zoals sommige vermoeden dat er nu aan zit te komen.quote:Op woensdag 17 juni 2009 10:56 schreef HarryP het volgende:
De rente stijgt vaak als gevolg van de inflatie. Als de inflatie gaat stijgen zullen ook woningen wel weer duurder worden. Inflatie is immers de weg uit deze crisis.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |